Grand Prix / Grand Prix (1966/176/usa/Drama, Sportovní) 83%

20.08.2022 02:59
JEDNOU VĚTOU
„Yves Montand v napínavém příběhu ze života automobilových závodníků.“

OBSAH
Strhující souboj o korunu krále Formule 1... Velkolepý snímek Grand Prix bývá označován za jeden z nejlepších filmů ze závodního prostředí. Velkou oblibu si získal zejména díky jedinečnému pohledu do historie zákulisí Formule 1, královské disciplíny automobilového sportu. Režisér John Frankenheimer natáčel záběry pro svůj film během skutečných závodů, a proto se ve filmu objevuje spousta dobových detailů včetně tehdejších závodních hvězd a profilů evropských tratí. Rychlý střih a ohromující závodní scény včetně záběrů z vrtulníku představují strhující zážitek, za což byl snímek odměněn třemi Oscary v technických kategoriích za nejlepší střih, mix a střih zvuku. Příběh snímku zachycuje nelítostný souboj čtyř fiktivních jezdců, kteří jsou ve své touze po vítězství v Mistrovství světa ochotní jezdit na hranici svých možností a čelit riziku osudové havárie. Nesmiřitelná rivalita se navíc odráží v jejich neuspořádaných osobních vztazích. Hvězdnému mezinárodnímu hereckému obsazení vévodí Yves Montand a James Garner.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Film, který se po právu pyšní především technickou stránkou věci, díky níž dodnes zůstává nejlepším snímkem o automobilových závodech, který byl kdy natočen. Zkušenému akčnímu specialistovi Johnu Frankenheimerovi a hlavnímu kameramanovi Lionelu Lindonovi můžeme poděkovat za skutečné i trikové záběry, které tak přibližují tehdejší svět formule 1. Příběh sám příliš nevyniká a taková kupa hereckých hvězd mě možná i malinko zklamala - ale ty tady nebyly od toho, aby na sebe strhly všechnu pozornost. (Pohrobek) 3*

To byla krásná doba, když do vozů F1 usedali piloti s vědomím, že vyhraje ten nejrychlejší blázen a ne ten, do jehož monopostu bylo zabudováno nejvíc elektronických vychytávek. Já mám tedy příliš málo sebevražedných sklonů na to, abych pociťoval touhu prakticky si vyzkoušet rychlost uhoření v monopostu, ale z bezpečí stabilně usazeného křesla jsem si vychutnal adrenalin na trati, zvědavě jsem si prošel depo a ani nakouknutí do osobního života pilotů nebylo zcela od věci. Tři filmové hodiny obvykle převyšují schopnost mého soustředění, ale Frankenheimer svědomitě sešlápl plynový pedál k podlaze a k podřazování se odhodlal jen ve velmi ostrých zatáčkách, takže mi Grand Prix profrčelo před očima rychleji než kterýkoli zásadní díl libovolné mexické telenovely. (Jara.Cimrman.jr) 4*

John Frankenheimer měl auta a rychlost vždy rád a výborně to předvedl právě v tomto snímků z prostředí formule 1. Film má hlavní chybu v přílišné délce a nepříliš vydařeném prokreslení charakterů ale samotné závody, které tvoří velkou část snímku jsou natočené výborně a hlavně díky tomu stojí za to vydržet celé tři hodiny. Záleží na divákovu vztahu k oblasti automobilových závodů. (Chrustyn) 3*

VELKÁ RECENZE
Osudové ženy, bujaré nekonečné večírky, nezaměnitelná vůně benzínu a spálených pneumatik, všudypřítomná smrt, kdy každý výlet mimo trať je potencionálně vaším posledním a vy jste nesmírně rádi, když zůstane jen u „nevinně vyhlížející nedobrovolné koupeli popř. netradiční sklizni ovoce v korunách stromů“..., desetitisíce nervózně přešlapujících diváků v ochozech stadionu, v oknech, na přilehlých zídkách...všechny spojující společná vášeň pro rychlá kola a to nejdůležitější-piloti, s jediným cílem. Spatřit cílový praporek dřív, než kterýkoliv z jejich soupeřů. Nikoliv Howardova (zdejší) vyhypeovaná sázka na řemeslnou jistotu, v podobě neživoucích Rush, ale živočišná Grand Prix J. Frankenheimera, je pro mě osobně tou pravou resp. plnohodnotnou F1-čkovou podívanou a skutečnou poctou těm šílencům, co opětovně usedali do „pojízdných rakví“. Zamiloval jsem si ten snímek, každou jeho sec, i se všemi jeho chyb(k)ami a starými dobrými bolístkami v podobě přepisování historie, které však (v mých očích) mnohonásobně přebíjí ta všudypřítomná vášeň, zapálení, láska (jak je komu libo) pro tento adrenalinový (motor)sport. To vše odehrávající se stále ještě v dobách, kdy převažovalo umění samotného jezdce, nad nejmodernější (elektro)technikou.
Nedočkáte se tedy žádných křečí do konečků prstů od mačkání tlačítek, tady se jede pěkně po staru, s klasickou řadící pákou. Grand prix, to je herecká jistota v čele s duem Y. Montand – J. Garner a klasický příběh nazíraný pohledem nikoliv dvou jezdců (nesmiřitelných rivalů), ale rovnou čtyř. Tím hlavním lákadlem resp. to, co dělá tento snímek tak nezapomenutelným, diváka zvedá resp. přikovává do sedaček a pohrává si s jeho tepovou frekvencí, jsou však samotné autentické (počítačem neupravené) záběry ze závodních okruhů, opepřené detailními pohledy do kokpitů, navíc neuvěřitelným způsobem ozvučené. Vrcholem budiž závěrečná Monza s původní klopenou zatáčkou, která je skutečnou delikatesou pro opravdové fajnšmekry. Závěrečný záběr, se stojícím J. Garnerem uprostřed startovního roštu, za zvuků burácejících motorů, je přesně TÍM momentem, kdy divákovi naskakuje husina po celém těle. Chápu, že nezainteresovanému divákovi můžou přijít moje slova, jemně řečeno, pošetilá. Popravdě? Je mi to tak nějak..... u prdele. 90%

Ocenění:
Academy Awards
1967 - Nejlepší střih
1967 - Nejlepší mix zvuku
1967 - Nejlepší střih zvuku

DABING
V českém znění Petr Štěpánek-James Garner (Pete Aron), Jana Hlaváčová-Eva Marie Saint (Louise Fredericksonová), Luděk Munzar-Yves Montand (Jean-Pierre Sarti), Martin Růžek-Toshirô Mifune (Izo Jamura), Jan Schánilec-Brian Bedford (Scott Stoddard), Eva Trejtnarová-Jessica Walter (Pat), Jiří Štěpnička-Antonio Sabato (Nino Barlini), Daniela Bartáková-Françoise Hardy (Lisa) + Evans Evans (Randolphová), Otakar Brousek st. - Jack Watson (Jeff Jordan), Čestmír Řanda - Adolfo Celi (Agostini Manetta), Václav Voska - Claude Dauphin (Hugo Simon), Jiří Novotný - Graham Hill (Bob Turner) + (více rolí), Jiří Zahajský - Enzo Fiermonte (Guido), Jana Andresíková - Rachel Kempson (Stoddardova matka), Ladislav Frej (jeden z pilotů), Zdeněk Braunschläger - Albert Rémy (chirurg), Jiří Prager - Masaaki Asukai (japonský tlumočník), Ivanka Devátá - Genevieve Page (Monique Delvaux-Sartiová), Miroslav Masopust - Richie Ginther (sebe sama) + (více rolí), Ladislav Krečmer - Phill Hill (Tim Randolph) + (více rolí), Jan Sedliský - Eugenio Dragoni (manažer stáje Ferrari) + (více rolí), Bohumil Šmída - Eugenio Dragoni (manažer stáje Ferrari), Jiří Havel - Donald O'Brien (Wallace Bennett) + (komentátor), Luboš Pecháček (komentátor), Alfred Strejček (komentátor), Miroslav Moravec (komentátor), Ladislav Županič (komentátor), Zdeněk Jelínek, Raoul Schránil, Karel Hábl a další
Překlad: Oldřich Černý
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Střih: Lumír Cihlář
Odborný poradce dabingu: Luboš Pecháček
Vedoucí výroby: Eva Kučerová
Dialogy a režie českého znění: K.M.Walló
Vyrobilo: Filmové studio Barrandov Dabing pro ČST Praha 1977

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.12.1966 Metro-Goldwyn-Mayer
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 20 800 000
Náklady (Rozpočet) - $ 9 000 000

FILMY V SÉRII
Grand Prix gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/grand-prix-grand-prix-1966-176-usa-drama-sportovni-3/
Drama / Sportovní, USA, 1966
Režie: John Frankenheimer, Hrají: James Garner, Eva Marie Saint

Le Mans gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/le-mans-le-mans-1071-106-usa-akcni-dobrodruzny-sportovni-80/
Akční / Dobrodružný, USA, 1971
Režie: Lee H. Katzin, Hrají: Steve McQueen, Siegfried Rauch

Le Mans '66 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/le-mans-66-ford-v-ferrari-2019-152-usa-francieudrama-zivotopisny-sportovni-akcni-92/
Drama / Životopisný, USA, 2019
Režie: James Mangold, Hrají: Matt Damon, Christian Bale
 
Tvůrci a herci
John Frankenheimer (Režie), Edward Lewis (Produkce), Maurice Jarre (Hudba), Lionel Lindon (Kamera), Frank Santillo (Střih), Stu Linder (Střih), Henry Berman (Střih), Irene Howard (Casting), Richard Sylbert (Scénografie), - (Kostýmy), Harry W. Tetrick (Zvuk), Giuliano Laurenti (Masky), Alfio Meniconi (Masky), Sydney Guilaroff (Masky), Robert Alan Aurthur (Scénář), James Garner (Herec), Eva Marie Saint (Herec), Yves Montand (Herec), Toširó Mifune (Herec), Jessica Walter (Herec), Antonio Sabato (Herec), Adolfo Celi (Herec), Claude Dauphin (Herec), Genevieve Page (Herec), Rachel Kempson (Herec), Albert Rémy (Herec), Enzo Fiermonte (Herec), Salvatore Billa (Herec), Evans Evans (Herec), Donald O'Brien (Herec), John Bryson (Herec), Paul Frees (Herec), Jean Michaud (Herec), Noël Godin (Herec), Jack Watson (Herec), Françoise Hardy (Herec), Ralph Michael (Herec), Brian Bedford (Herec), Jack Brabham (Herec)
 
1966/176/usa/Drama, Sportovní
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu po kolizi mezi vozy Pete Arona (James Garner) a Scotta Stoddarta (Brian Bedford) skončí vůz Pete Arona v moři i s jezdcem. Ve skutečnosti byl jediným jezdcem, který se v Monaku nedobrovolně vykoupal v moři Alberto Ascari v roce 1955, kdy při GP Monaka byl při výjezdu z tunelu oslněn sluncem a z následující šikany byl i s vozem Ferrari vymrštěn do vody. Utrpěl pouze šok a zlomeninu nosu. Bohužel čtyři dny poté zemřel na okruhu v Monze ve voze Ferrari při testovací jízdě.
- Italové režisérovi odmítli dovolit pracovat během Grand Prix Itálie, protože s postupem času si skuteční piloti stěžovali na rušivou přítomnost kamer. Režisér si okruh tři týdny po Grand Prix Itálie 1966 pronajal a dotočil na něm potřebné závody. Využil i původní klopenou dráhu, na které se jelo naposledy v roce 1961.
- Režisér John Frankenheimer potreboval biele auto. Keďže etablované tímy nechceli meniť svoje farby, padla voľba na debutujúci McLaren M2B. Pretože bola táto požiadavka doplnená bližšie neurčenou finančnou čiastkou, pôvodne plánovaná kombinácia zelenej a striebornej (ako ju navrhol známy motoristický umelec Michael Turner), bola zmenená na bielu s čiernym pruhom uprostred. Takú vtedy používala kategória Chequered Flag formuly junior.
- V tom čase budúci tvorca slávnej filmovej série Star Wars, George Lucas, pracoval na tomto filme ako operátor kamery. Scény pretekov z filmu, na ktorých sa podieľal, Lucasovi neskôr poslúžili ako čiastočná inšpirácia pre slávnu scénu pretekov na klzákoch v snímke Hviezdne vojny: Epizóda I - Skrytá hrozba (1999). (L110)
- James Garner byl pro vozy formule 1 příliš vysoký. Z toho důvodu byly z jeho vozů zcela odebrány sedadla a Garner jako Pete  tak seděl přímo na rámu jen s ručníkem nebo podložkou pod zadkem. Krom toho byly rámy vozů upraveny a vybaveny vyššími lištami tak, aby vypadaly realisticky vůči vrcholu jeho helmy. (Adrai)
- Průměrná délka jednoho záběru je 5.4 sekundy.
- Do hlavní role byl od prvopočátku zvažován Steve McQueen. Jeho první setkání s producentem Edwardem Lewisem však nedopadlo dobře a McQueen nevykazoval žádný zájem o roli. Soukromě však byl tak rozzloben, že ji nedostal, že se po následující 4 roky vůbec nebavil se svým přítelem a zároveň sousedem, kterým se stal James Garner, který hrál ve filmu hlavní roli Peta.
- Během velké ceny Holandska na okruhu Zandvoort, je možné si v záběru chvíli po startu všimnout reklamního panelu Škoda.
- Pro natáčení byly použity vozy třídy Formule 3 vizuálně upravené do podoby vozů Formule 1. Menší motory těchto vozů však nedokázaly zajistit dostatečné protočení širších pneumatik používaných u vozů Formule 1. Problém byl vyřešen navlhčením pneumatik benzínem, díky čemuž docházelo při startu jak k dostatečnému protočení kol, tak i reálnému kouřovému efektu.
- John Frankenheimer odmítl natočit auta pomalu a jejich rychlost zvýšit až post-produkčně. Tvrdil že každý průměrný návštěvník kina by byl tento rozdíl schopný zaznamenat.
- Z 32 profesionálních závodníků, kteří se natáčení zúčastnili, nebo byli ve filmu přímo vidět, jich v následujících dvou letech od premiéry filmu celkem pět zemřelo při závodech. Dalších pět jezdců pak zemřelo v následujících deseti letech.
- Ve filmu postava Izo Yamury (Toširó Mifune) uvede, že za 2. světové války létal jako stihač v Japonské císařské armádě a sestřelil 17 amerických letadel. Toširó Mifune za 2. světové války opravdu létal v Japonské císařské armádě, ale "pouze" u fotografické jednotky.
- Natáčení některých scén probíhalo ze speciálně upraveného Fordu GT40, který řídil Phil Hill.
- V roce 1966 se ve skutečnosti stal mistrem světa Formule 1 australan Jack Brabham. Byl to jeho třetí triumf.
- Ve filmu si zahrálo celkem 6 mistrů světa Formule 1. Byli to Juan Manuel Fangio, mistr světa z let 1951, 1954, 1955, 1956 a 1957, Jack Brabham, mistr světa z let 1959, 1960 a 1966, Phil Hill, mistr světa z roku 1961, Graham Hill, mistr světa z let 1962 a 1968, Jim Clark, , mistr světa z let 1963 a 1965, a Jochen Rindt, mistr světa z roku 1970.
- Ve filmu byly použity záběry ze skutečných závodů Formule 1, konkrétně z Velké ceny Monaka a Belgie. Vůz, ze kterého byly záběry pořízeny, pilotoval mistr světa z roku 1961 Phil Hill.
- I v tomto filmu se už objevuje později tolik rozšířený product placement. Když je v přístavu po GP Monaka vytahováno z vody Aronovo BRM, jsou na něm jasně viditelné pneumatiky GoodYear, ačkoliv v době natáčení filmu (1966) závodil tým s gumami Dunlop. Zrovna tak jezdci Ferrari Sarti (Montand) a Barlini (Sábato) mají na svých overalech reklamní nášivku GoodYear, ačkoliv Ferrari obouvala firma Firestone.
- Při recepci po GP Monaka Sarti (Montand) přijímá gratulace od soupeřů v doprovodu skutečného pětinásobného mistra světa Juana-Manuela Fangia.
- Graham Hill a Phil Hill si zahráli ve filmu někoho jiného, než sami sebe - Graham pilotoval BRM pod pseudonymem Bob Turner, Phil jezdil jako Tim Randolph druhý vůz Yamura.
- Další piloti F1, kteří se ve filmu objeví nejen za volanty vozů, jsou Američané Ritchie Ginther a Dan Gurney, mladičký Rakušan Jochen Rindt, Australan Jack Brabham, Švýcar Jo Siffert či Britové Mike Spence a Jim Clark.
 
Odkazy