Gothika / Gothika (2003/95/USA/Horor, Thriller, Mysteriózní) 63%
24.02.2018 21:33
JEDNOU VĚTOU
„Jestliže je někdo mrtvý, nemusí to znamenat, že odešel.“
OBSAH
Skvělá a uznávaná psycholožka Dr. Miranda Grey (HALLE BERRY) je expertkou na posuzování toho, co je racionální. Co je logické. Co nezachází za hranice příčetnosti. Pod vedením svého manžela (CHARLES S. DUTTON), vedoucího oddělení psychiatrie Woodwardské ženské věznice, léčí nebezpečně psychicky narušené pacientky, mezi které patří i Chloe (PENÉLOPE CRUZ) charismatická vražedkyně, jejíž svědectví o satanistickém mučení jsou uvážlivou doktorkou považovány za pouhý výplod paranoidní mysli. Po setkání s tajemnou dívkou se však její spokojené manželství a vyrovnaný život změní v nejhorší noční můru. Když se Miranda probudí po hrůzné autonehodě, se zděšením zjistí, že její manžel byl zavražděn a všechny stopy směřují právě k ní. Zatímco se snaží přijít na to, za jakých okolností by vůbec mohla spáchat podobně brutální a otřesný čin vůči člověku, kterého milovala a obdivovala, ocitá se uvězněná ve Woodwardu mezi svými bývalými pacientkami.Chování doktorky, která si z osudné noci pamatuje pouze několik nejasných vizí tajemné dívky, se postupem času stává čím dál tím více nevyzpytatelným. Zoufalá snaha, s níž se pokouší dokázat svou nevinu, je jejím bývalým spolupracovníkem Dr. Pete Grahamem (ROBERT DOWNEY JR.), který je soucitný, avšak zároveň velmi skeptický, vnímána jako začátek sestupu do hlubin šílenství. Miranda postupně začíná věřit, že se jí zmocnily nadpřirozené síly, které jsou odhodlány se pomstít i za cenu toho, že ji připraví o rozum. Zatímco ji Chloe stahuje do svého osobního pekla, musí Miranda zjistit, zda skutečně směruje k branám šílenství nebo pouze blíže k pravdě.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Gothika je vysoce polarizovaný snímek, kde na jedné straně stojí podprůměrný scénář s množstvím nelogických konstrukcí a na straně druhé solidní herecké obsazení a bravurní režie. Záleží na tom, jestli chcete přemýšlet jak a proč... nebo se poddat atmosféře a bavit se. Pokud učiníte to první, z mého hodnocení odečtěte 15 - 20 %. Já udělal to druhé a vyšlo mi 70 % celkového dojmu. Pro Berryovou je to vděčná role, které se zhostila se ctí - každopádně její nadprůměr a Penelope hraje svůj standart, což znamená, že dobře. Při několika scénách jsem se lekl nebo měl tísnivý pocit a co víc si u hororu lze přát ? K vrcholům žánru Gothika nikdy patřit nebude, ale film na jedno pokoukání to je. (gudaulin) 4*
Takových tajuplných filmů jako je Gothika mnoho není a proto každý potěší, protože já osobně si na temné příběhy neskutečně potrpím. Zvláštní je, jak zajímavou postavou Halle Berry v tomto příběhu je, jak často vídané a ničím ojedinělé věci dělá a tím ovlivňuje celý chod příběhu. Samotný příběh rozhodně není špatný, svůj závěr si nechá pro sebe a divák pak má o čem snít, jen je to všechno, i když se to snaží být jedinečné, vcelku průměrné, a fakt, že se v začátečních titulcích objeví jméno Robert Zemeckis nic od nápaditosti nemění. Gothika je dobrý film, rozhodně dost dobrý film. Halle Berry nemám rád, ale tady mi nevadila, protrpěla si v příběhu svoje a docela se jí to všechno dařilo hrát. Není to nuda, stále se něco děje, ale i tak mám ten pocit, že to všechno je průměr, nic extra, co dokáže zaujmout svojí originálností. (Malarkey) 3*
Kassovitz je dozajista talentovaný filmař a Gothicu zvládl s velkým přehledem a grácií, leč jak už bývá v duchařských filmech zvykem, precizně budovanou atmosféru většiny děje totálně zazdí rutinní a za vlasy přitažené finále. Dokud se neznámo snáší k hlavní hrdince v děsivých vizích, náznacích a výtečně nafilmovaných "plížičkách", je atmosféra Gothicy hutná, elektrizující a temná. Dokud se zajímavě vypadající zápletka, ve které se nejasně prolíná subjektivní vyprávění psycholožky Mirandy a hlas objektivního vypravěče, drží mysteriózní noty, je vše v naprostém pořádku. Divák pochybuje, kde je pravda a sám balancuje na hraně pochyb, zda ona není paní doktorka vážně cáklá. Bohužel závěr nabídne konvenční krvavé finále, ve kterém se všechna mystika vytratí do thrillerového naturalismu. Těžko říci, zda se s komerční duchařinou dá dělat více, než předvedl Šestý smysl, nicméně Gothica je příkladem filmu, který 2/3 stopáže vyhlíží slibně, aby nakonec dopadl jako taková lepší hollywoodská puťka. Škoda. Ale díky režii, kameře, střihu, hudbě, Halle Berry a z toho povstávající atmošce to stojí za vidění... Dost podobný průběh i výsledek jako u Zemeckisova thrilleru Pod hladinou. Potenciál využitý ledva ze 70%. (Marigold) 3*
VELKÁ RECENZE
Gothika“ je jeden z těch filmů které jsem viděl dřív a udělaly na mě takový dojem, že jsem si ho docela dobře pamatoval. Recenze na Horor Webu na něj ale chyběla, a tak jsem si řekl, že by možná stálo za to se na snímek podívat znovu – pro jistotu si ho připomenout lépe – a absenci napravit. Musím říct, že to je snímek, který v sobě má dost špatných elementů, ale stejně má scény, které mrazí.
Halle Berry není z těch hereček, které se budou každému líbit. Myslím herecky. Aby se líbila jen jako žena, to není tak těžké. Ona je hezká. V případě snímku „Gothika“ jsem měl ale pocit, že strašně přehrává a místy mi přišla až nesnesitelná, i když to bylo i tím, že se mi nezamlouvalo, jak je postava napsána. Scénář má bohužel více problémů, především pak co se logiky týká. Jak je sakra možné, že byla z vězení puštěna žena, která očividně zabíjela? Na posednutí se to opravdu těžko svede, alespoň z justičního hlediska.
Film začíná dobře. Seznamujeme se s postavami, s prostředím psychiatrické léčebny. Jsou zde načrtnuty vztahy mezi postavami. A pak střih. Zvrat jako blázen. Doktorka Grey (Halle Berry) najednou není tím, kdo vyšetřuje pacienta, ale sama se probouzí v cele léčebny, kde doposud pracovala. Nepamatuje si tři dny, nepamatuje si, co dělala, neví o tom, že je její manžel mrtvý. A už vůbec neví to, že ho sama zabila.
Následuje vyšetřování toho, co se vlastně stalo. Ona si myslí, že ji něco posedlo, respektive, že po ní jdou duchové. Neví proč, ale má to zjistit. Nikdo jí samozřejmě nevěří. To, co nakonec Miranda Grey zjistí, to je docela drsné a celý život se jí převrací. V tomhle směru je snímek nesmírně silný, i když není tak explicitní, jak jsem si ho pamatoval. Jsem docela rád, že jsem „Gothiku“ viděl ještě kdysi dříve a udělala na mě dojem. Teď už by se jí to tolik nepovedlo.
Kdyby snímek „Gothika“ neměl takové chyby v logice a kdyby Halle Berry nebyla místy tak otravná, je to nesmírně dobrý horor, protože jsou zde scény, které jsou skutečně děsivé. Bohužel některé naprosto samoúčelně, aniž by byly vysvětlitelné a pevně zasazené do děje. Docela by mě zajímalo, jestli manželka Johna Carrolla Lynche se svým manželem po zhlédnutí filmu spala v jedné místnosti. Nebo v jednom domě.
O FILMU
"Gothika je thriller s nadpřirozenými prvky," říká producent Joel Silver, který spolu s Robertem Zemeckisem založil v roce 1999 produkční společnost Dark Castle Entertainment (Dům na Haunted Hill, 13 duchů, Loď duchů). "Je to dobře vymyšlený, děsivý a tajemný film se silnými postavami a - vzhledem k tomu, že se jedná o film z produkce Dark Castle - samozřejmě také skvělý duchařský příběh."
Námět filmu se zrodil v hlavě scénáristy Sebastiana Gutierreze. "Pamatuji si na chvíli, kdy mi Sebastian začal vyprávět působivý a atmosférický příběh Gothiky. Byla jsem jím zcela unešena," vzpomíná executive vicepresident společnosti Silver Pictures Susan Levinová, která spolu se Silverem a Zemeckisem film produkovala. "Gothika těží ze strachu, který pronásleduje každého z nás - strachu z toho, že budete obviněni z nějaké strašné věci, na kterou si vůbec nepamatujete. Děj vás přinutí si během celého filmu klást otázky: Děje se to všechno pouze v její hlavě? Je to konspirace? Nebo je snad ovládána nějakou nadpřirozenou silou?"
Poté, co se společně s Levin a Silverem dohodl na výsledné podobě příběhu, napsal Gutierrez napínavý scénář o uznávané soudní psycholožce, kterou mimořádně nepříznivé okolnosti donutí bojovat o její svobodu i duševní zdraví. "Jedna z věcí, která odlišuje Gothiku od běžného hororu, je postava Mirandy Grey," říká Silver. "Je to chytrá, citlivá a šťastně vdaná žena s velmi vyrovnaným životem. Poté je však traumatizujícím způsobem připravena o svobodu a vše, co řekne, náhle u ostatních vyvolává pochyby. Vždycky spoléhala výhradně na logické uvažování a nyní je donucena spoléhat pouze na své instinkty."
Miranda se náhle ocitne "na druhé straně barikády" - zavřená mezi pacienty, se kterými dosud jednala pouze z pozice terapeuta. Zároveň je také nucena podstoupit léčbu otupujícími medikamenty a cítí velkou nedůvěru ze strany svých bývalých kolegů. Mezitím se snaží zoufale vypátrat pravdu o násilné smrti jejího manžela, aby dokázala svou nevinu... nebo se smířila s následky svých nevysvětlitelných činů.
"Ve filmu je skvělý okamžik, ve kterém Miranda říká větu ,Nevěřím na duchy, ale oni věří na mě'," prozrazuje Silver. "Zatímco se snaží logicky zdůvodnit znepokojivá setkání s pomstychtivým přízrakem, začíná pomalu věřit, že pacienti, kteří údajně slyší tajemné hlasy, možná ve skutečnosti až tak úplně nelžou."
Berry charakterizuje Mirandu jako "zmučenou duši", která nalezne svou vnitřní sílu a intuitivní schopnosti teprve ve chvíli, kdy zcela ztratí svou identitu. "Na začátku příběhu nežije naplno, ale spíše jako podle nějaké příručky," říká herečka, jejíž matka pracovala 35 let jako sestra na psychiatrické klinice. "Události, kterými Miranda během film prochází, ji podnítí k tomu, aby se probudila a pořádně se rozhlédla okolo sebe. Teprve poté začne žít mnohem méně upjatým stylem života než předtím."
Přestože je bolestná přeměna Mirandy z uvážlivého lékaře na zdánlivě sebedestruktivní pacientku psychiatrické léčebny poměrně specifická, považuje Berry její krizovou situaci za něco, s čím se publikum může lehce ztotožnit. "Miranda není jediná," podotýká. "A každý z nás se může ocitnout ve stejné situaci jako ona. Všechno jde tak hladce a během jediné noci se vám najednou převrátí celý život naruby."
"Tento film si klade otázku 'Co kdyby?'," pokračuje Berry. "Co kdyby se to stalo vám? Co byste dělali? Jak byste našli cestu ven z této situace? A dokázali byste ji vůbec najít? Vzdali byste to nebo byste se za každou cestu snažili najít nějaké východisko, i kdyby vás to mělo stát život?"
Do role Dr. Petea Grahama, Mirandina soucitného, ale zároveň skeptického kolegy, který má řadu vlastních problémů, obsadili Kassovitz se Silverem charismatického Roberta Downeyho Jr. "Pete cítí k Mirandě neopětovanou lásku," vysvětluje Downey. "Ale ví, že s ní nemůže navázat vztah, protože je jeho kolegyní a její manžel je navíc jejich společným nadřízeným."
"Pete chce Mirandě opravdu pomoci, chce jí věřit, ale ona dělá neustále další a další věci, které zkrátka nemůže akceptovat," říká Silver. "Nemůže jí důvěřovat, nemůže ji stále podporovat. To všechno má velký vliv na způsob, jakým ji z osobního i profesionálního hlediska vnímá."
"Platonický vztah Mirandy a Petea pomalu přechází do stádia, kdy Miranda přemýšlí, zda mu ještě může důvěřovat," říká Berry. "Stejně jako je pro filmové publikum těžké posoudit, jestli je Pete kladný nebo záporný hrdina, není si Miranda jistá, zda stojí na její straně nebo ne."
Zatímco se Miranda snaží rozluštit význam svých záhadných setkání s duchem tajemné dívky, začíná si stále více rozumět se spolupacientkou Chloe, kterou v minulosti považovala za vyšinutého člověka, trpícího psychózami. Této role se zhostila mezinárodně uznávaná herečka Penélope Cruz. "Chloe žije ve svém vlastním pekle, které je pro ni samotnou velmi skutečné, avšak ostatní lidé včetně Mirandy jí nevěří," říká Cruz. "To je moje nejhorší noční můra - ocitnout v situaci, kdy říkáte pravdu, ale všichni si myslí, že jste blázen. Je hrozné, když nikdo nevěří, že vaše utrpení je skutečné."
V úvodu děje je Chloe vůči Mirandě a ostatním doktorům, kteří její tvrzení o satanistickém mučení považují za psychotické bludy, zcela bezmocná. Když se ale nedůvěřivá doktorka stane sama pacientkou, až znepokojivě charismatická Chloe ji postupně začne do svého osobního pekla stahovat." "Chloe byla nejsilnější rolí v celé mé dosavadní kariéře," přiznává herečka. "Téměř každý den jsem musela přemýšlet o tom, jak se někdo může dostat do podobné situace jako ona a často mě to i rozplakalo. Byly chvíle, kdy jsem tam vůbec nechtěla jít. Bylo to pro mě až příliš bolestivé. Taková role je pro herce velmi přitažlivá, ale zároveň dokáže zranit."
Roli manžela Mirandy, vedoucího psychiatrické kliniky Douglase S. Greye, obsadil herec Charles S. Dutton. "Doug Grey je ve svém oboru velmi uznávanou kapacitou. Má pověst lékaře, který je vůči svým pacientům velmi starostlivý a citlivý," říká Dutton. "Spousta jeho kolegů mu závidí jeho mladou a krásnou manželku, která je také nadějnou doktorkou. Opravdu si cení toho, že jej Miranda miluje, ale zároveň s ní jedná trochu jako se svou hračkou. Miranda touží po tom, aby s ním měla o něco hlubší vztah."
Na napětí a znepokojující atmosféře filmu má velký podíl jeho výtvarné pojetí, které je předzvěstí kruté změny v životě Mirandy. Zvláštní pozornost si pak zaslouží zejména scény, které zobrazují pochmurné a skličující prostředí Woodwardské věznice, kde je Miranda uvězněna mezi svými bývalými pacienty.
Hlavní natáčecím místem se stala věznice St. Vincent-de-Paul z přelomu století, která leží poblíž Montrealu. Filmaři chtěli původně zpodobnit psychiatrickou kliniku ve studiu, avšak poté, co si režisér Kassovitz zamiloval pochmurnou atmosféru rozpadající se budovy vězení, bylo výtvarné schéma filmu pozměněno pro rozlehlejší prostory. Několik částí scénáře bylo následně upraveno způsobem, který štábu umožnil lépe využít různých zákoutí věznice.
Kromě režiséra Kassovitze mají zlověstnou atmosféru filmu 'na svědomí' zejména hlavní výtvarník Graham Walker, kameraman Matthew Libatique a autorka kostýmů Kym Barrett. "Nejdůležitější pro mě bylo to, aby všechny prvky zůstaly po celou dobu v dokonalé souhře a tím dokázaly vytvořit zároveň stylizované i reálné prostředí," vysvětluje režisér. "Nestačilo, že bylo prostředí a osvětlení působivé během strašidelných scén, muselo být působivé, strašidelné a tajuplné během celého filmu. Mým záměrem bylo, aby publikum po celou dobu nedostalo šanci uniknout temné atmosféře."
"Chtěl jsem, aby byla kamera jako duch, aby na situaci nahlížela z míst, kam by se fyzicky vůbec nemohla dostat," dodává Kassovitz.
Přestože patřila představitelka titulní role k lidem, pro které bylo natáčení filmu nejvíce vyčerpávající, s výsledkem je nadmíru spokojena. "Jsem hrdá na to, že jsem mohla být součástí tohoto filmu," říká Berry. "Některé scény mě při natáčení opravdu vyděsily - a to jsem předem věděla, co se stane! Pokud tedy budou diváci odcházet z kina s pocitem 'Wow, to mě vyděsilo k smrti', pak si myslím, že se nám podařilo splnit úkol."
Postavy a obsazení
• Halle Berry - Miranda Grey
• Penélope Cruz - Chloe Sava
• Robert Downey - Pete Graham
• Charles S. Dutton - Dr. Douglas Grey
• John Carroll Lynch - šerif Ryan
• Bernard Hill - Phil Parsons
• Dorian Harewood - Teddy Howard
• Bronwen Mantel - Irene
• Kathleen Mackey - Rachel Parsons
• Matthew G. Taylor - Turlington
• Michel Perron - Joe
• Andrea Sheldon - Tracey
• Laura Mitchell - vězeňkyně
DABING
V českém znění: Lucie Juřičková - Halle Berry (Dr. Miranda Greyová), Jan Šťastný - Robert Downey Jr. (Dr. Pete Graham), Jan Szymik - Charles S. Dutton (Dr. Douglas Grey), Miloš Vávra - John Carroll Lynch (šerif Bob Ryan), Jaroslav Kaňkovský - Bernard Hill (Phil Parsons), Dana Černá - Penélope Cruz (Chloe Savaová), Martin Velda - Dorian Harewood (Teddy Howard), Alena Procházková - Bronwen Mantel (Irene), Milan Bouška - Michel Perron (Joe), Martin Zahálka, Petra Jindrová, Petra Hanžlíková, Ivo Hrbáč, Jaromíra Brettová, Jiří Valšuba a další
Produkce: Milena Čapková
Překlad: Hana Jiřičková
Zvuk: Miloš Sommer
Dialogy a režie: Karolína Průšová
Vyrobily: ABZ – divize Bontonfilms 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.3.2004
Premiéra USA: 21.11.2003 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 10.11.2004 Bontonfilm (DVD)
Poprvé na DVD: 1.10.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 7.9.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 6 428 089
Návštěvnost v ČR - 67 988
Tržby celkem - $ 141 591 324
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
„Jestliže je někdo mrtvý, nemusí to znamenat, že odešel.“
OBSAH
Skvělá a uznávaná psycholožka Dr. Miranda Grey (HALLE BERRY) je expertkou na posuzování toho, co je racionální. Co je logické. Co nezachází za hranice příčetnosti. Pod vedením svého manžela (CHARLES S. DUTTON), vedoucího oddělení psychiatrie Woodwardské ženské věznice, léčí nebezpečně psychicky narušené pacientky, mezi které patří i Chloe (PENÉLOPE CRUZ) charismatická vražedkyně, jejíž svědectví o satanistickém mučení jsou uvážlivou doktorkou považovány za pouhý výplod paranoidní mysli. Po setkání s tajemnou dívkou se však její spokojené manželství a vyrovnaný život změní v nejhorší noční můru. Když se Miranda probudí po hrůzné autonehodě, se zděšením zjistí, že její manžel byl zavražděn a všechny stopy směřují právě k ní. Zatímco se snaží přijít na to, za jakých okolností by vůbec mohla spáchat podobně brutální a otřesný čin vůči člověku, kterého milovala a obdivovala, ocitá se uvězněná ve Woodwardu mezi svými bývalými pacientkami.Chování doktorky, která si z osudné noci pamatuje pouze několik nejasných vizí tajemné dívky, se postupem času stává čím dál tím více nevyzpytatelným. Zoufalá snaha, s níž se pokouší dokázat svou nevinu, je jejím bývalým spolupracovníkem Dr. Pete Grahamem (ROBERT DOWNEY JR.), který je soucitný, avšak zároveň velmi skeptický, vnímána jako začátek sestupu do hlubin šílenství. Miranda postupně začíná věřit, že se jí zmocnily nadpřirozené síly, které jsou odhodlány se pomstít i za cenu toho, že ji připraví o rozum. Zatímco ji Chloe stahuje do svého osobního pekla, musí Miranda zjistit, zda skutečně směruje k branám šílenství nebo pouze blíže k pravdě.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Gothika je vysoce polarizovaný snímek, kde na jedné straně stojí podprůměrný scénář s množstvím nelogických konstrukcí a na straně druhé solidní herecké obsazení a bravurní režie. Záleží na tom, jestli chcete přemýšlet jak a proč... nebo se poddat atmosféře a bavit se. Pokud učiníte to první, z mého hodnocení odečtěte 15 - 20 %. Já udělal to druhé a vyšlo mi 70 % celkového dojmu. Pro Berryovou je to vděčná role, které se zhostila se ctí - každopádně její nadprůměr a Penelope hraje svůj standart, což znamená, že dobře. Při několika scénách jsem se lekl nebo měl tísnivý pocit a co víc si u hororu lze přát ? K vrcholům žánru Gothika nikdy patřit nebude, ale film na jedno pokoukání to je. (gudaulin) 4*
Takových tajuplných filmů jako je Gothika mnoho není a proto každý potěší, protože já osobně si na temné příběhy neskutečně potrpím. Zvláštní je, jak zajímavou postavou Halle Berry v tomto příběhu je, jak často vídané a ničím ojedinělé věci dělá a tím ovlivňuje celý chod příběhu. Samotný příběh rozhodně není špatný, svůj závěr si nechá pro sebe a divák pak má o čem snít, jen je to všechno, i když se to snaží být jedinečné, vcelku průměrné, a fakt, že se v začátečních titulcích objeví jméno Robert Zemeckis nic od nápaditosti nemění. Gothika je dobrý film, rozhodně dost dobrý film. Halle Berry nemám rád, ale tady mi nevadila, protrpěla si v příběhu svoje a docela se jí to všechno dařilo hrát. Není to nuda, stále se něco děje, ale i tak mám ten pocit, že to všechno je průměr, nic extra, co dokáže zaujmout svojí originálností. (Malarkey) 3*
Kassovitz je dozajista talentovaný filmař a Gothicu zvládl s velkým přehledem a grácií, leč jak už bývá v duchařských filmech zvykem, precizně budovanou atmosféru většiny děje totálně zazdí rutinní a za vlasy přitažené finále. Dokud se neznámo snáší k hlavní hrdince v děsivých vizích, náznacích a výtečně nafilmovaných "plížičkách", je atmosféra Gothicy hutná, elektrizující a temná. Dokud se zajímavě vypadající zápletka, ve které se nejasně prolíná subjektivní vyprávění psycholožky Mirandy a hlas objektivního vypravěče, drží mysteriózní noty, je vše v naprostém pořádku. Divák pochybuje, kde je pravda a sám balancuje na hraně pochyb, zda ona není paní doktorka vážně cáklá. Bohužel závěr nabídne konvenční krvavé finále, ve kterém se všechna mystika vytratí do thrillerového naturalismu. Těžko říci, zda se s komerční duchařinou dá dělat více, než předvedl Šestý smysl, nicméně Gothica je příkladem filmu, který 2/3 stopáže vyhlíží slibně, aby nakonec dopadl jako taková lepší hollywoodská puťka. Škoda. Ale díky režii, kameře, střihu, hudbě, Halle Berry a z toho povstávající atmošce to stojí za vidění... Dost podobný průběh i výsledek jako u Zemeckisova thrilleru Pod hladinou. Potenciál využitý ledva ze 70%. (Marigold) 3*
VELKÁ RECENZE
Gothika“ je jeden z těch filmů které jsem viděl dřív a udělaly na mě takový dojem, že jsem si ho docela dobře pamatoval. Recenze na Horor Webu na něj ale chyběla, a tak jsem si řekl, že by možná stálo za to se na snímek podívat znovu – pro jistotu si ho připomenout lépe – a absenci napravit. Musím říct, že to je snímek, který v sobě má dost špatných elementů, ale stejně má scény, které mrazí.
Halle Berry není z těch hereček, které se budou každému líbit. Myslím herecky. Aby se líbila jen jako žena, to není tak těžké. Ona je hezká. V případě snímku „Gothika“ jsem měl ale pocit, že strašně přehrává a místy mi přišla až nesnesitelná, i když to bylo i tím, že se mi nezamlouvalo, jak je postava napsána. Scénář má bohužel více problémů, především pak co se logiky týká. Jak je sakra možné, že byla z vězení puštěna žena, která očividně zabíjela? Na posednutí se to opravdu těžko svede, alespoň z justičního hlediska.
Film začíná dobře. Seznamujeme se s postavami, s prostředím psychiatrické léčebny. Jsou zde načrtnuty vztahy mezi postavami. A pak střih. Zvrat jako blázen. Doktorka Grey (Halle Berry) najednou není tím, kdo vyšetřuje pacienta, ale sama se probouzí v cele léčebny, kde doposud pracovala. Nepamatuje si tři dny, nepamatuje si, co dělala, neví o tom, že je její manžel mrtvý. A už vůbec neví to, že ho sama zabila.
Následuje vyšetřování toho, co se vlastně stalo. Ona si myslí, že ji něco posedlo, respektive, že po ní jdou duchové. Neví proč, ale má to zjistit. Nikdo jí samozřejmě nevěří. To, co nakonec Miranda Grey zjistí, to je docela drsné a celý život se jí převrací. V tomhle směru je snímek nesmírně silný, i když není tak explicitní, jak jsem si ho pamatoval. Jsem docela rád, že jsem „Gothiku“ viděl ještě kdysi dříve a udělala na mě dojem. Teď už by se jí to tolik nepovedlo.
Kdyby snímek „Gothika“ neměl takové chyby v logice a kdyby Halle Berry nebyla místy tak otravná, je to nesmírně dobrý horor, protože jsou zde scény, které jsou skutečně děsivé. Bohužel některé naprosto samoúčelně, aniž by byly vysvětlitelné a pevně zasazené do děje. Docela by mě zajímalo, jestli manželka Johna Carrolla Lynche se svým manželem po zhlédnutí filmu spala v jedné místnosti. Nebo v jednom domě.
O FILMU
"Gothika je thriller s nadpřirozenými prvky," říká producent Joel Silver, který spolu s Robertem Zemeckisem založil v roce 1999 produkční společnost Dark Castle Entertainment (Dům na Haunted Hill, 13 duchů, Loď duchů). "Je to dobře vymyšlený, děsivý a tajemný film se silnými postavami a - vzhledem k tomu, že se jedná o film z produkce Dark Castle - samozřejmě také skvělý duchařský příběh."
Námět filmu se zrodil v hlavě scénáristy Sebastiana Gutierreze. "Pamatuji si na chvíli, kdy mi Sebastian začal vyprávět působivý a atmosférický příběh Gothiky. Byla jsem jím zcela unešena," vzpomíná executive vicepresident společnosti Silver Pictures Susan Levinová, která spolu se Silverem a Zemeckisem film produkovala. "Gothika těží ze strachu, který pronásleduje každého z nás - strachu z toho, že budete obviněni z nějaké strašné věci, na kterou si vůbec nepamatujete. Děj vás přinutí si během celého filmu klást otázky: Děje se to všechno pouze v její hlavě? Je to konspirace? Nebo je snad ovládána nějakou nadpřirozenou silou?"
Poté, co se společně s Levin a Silverem dohodl na výsledné podobě příběhu, napsal Gutierrez napínavý scénář o uznávané soudní psycholožce, kterou mimořádně nepříznivé okolnosti donutí bojovat o její svobodu i duševní zdraví. "Jedna z věcí, která odlišuje Gothiku od běžného hororu, je postava Mirandy Grey," říká Silver. "Je to chytrá, citlivá a šťastně vdaná žena s velmi vyrovnaným životem. Poté je však traumatizujícím způsobem připravena o svobodu a vše, co řekne, náhle u ostatních vyvolává pochyby. Vždycky spoléhala výhradně na logické uvažování a nyní je donucena spoléhat pouze na své instinkty."
Miranda se náhle ocitne "na druhé straně barikády" - zavřená mezi pacienty, se kterými dosud jednala pouze z pozice terapeuta. Zároveň je také nucena podstoupit léčbu otupujícími medikamenty a cítí velkou nedůvěru ze strany svých bývalých kolegů. Mezitím se snaží zoufale vypátrat pravdu o násilné smrti jejího manžela, aby dokázala svou nevinu... nebo se smířila s následky svých nevysvětlitelných činů.
"Ve filmu je skvělý okamžik, ve kterém Miranda říká větu ,Nevěřím na duchy, ale oni věří na mě'," prozrazuje Silver. "Zatímco se snaží logicky zdůvodnit znepokojivá setkání s pomstychtivým přízrakem, začíná pomalu věřit, že pacienti, kteří údajně slyší tajemné hlasy, možná ve skutečnosti až tak úplně nelžou."
Berry charakterizuje Mirandu jako "zmučenou duši", která nalezne svou vnitřní sílu a intuitivní schopnosti teprve ve chvíli, kdy zcela ztratí svou identitu. "Na začátku příběhu nežije naplno, ale spíše jako podle nějaké příručky," říká herečka, jejíž matka pracovala 35 let jako sestra na psychiatrické klinice. "Události, kterými Miranda během film prochází, ji podnítí k tomu, aby se probudila a pořádně se rozhlédla okolo sebe. Teprve poté začne žít mnohem méně upjatým stylem života než předtím."
Přestože je bolestná přeměna Mirandy z uvážlivého lékaře na zdánlivě sebedestruktivní pacientku psychiatrické léčebny poměrně specifická, považuje Berry její krizovou situaci za něco, s čím se publikum může lehce ztotožnit. "Miranda není jediná," podotýká. "A každý z nás se může ocitnout ve stejné situaci jako ona. Všechno jde tak hladce a během jediné noci se vám najednou převrátí celý život naruby."
"Tento film si klade otázku 'Co kdyby?'," pokračuje Berry. "Co kdyby se to stalo vám? Co byste dělali? Jak byste našli cestu ven z této situace? A dokázali byste ji vůbec najít? Vzdali byste to nebo byste se za každou cestu snažili najít nějaké východisko, i kdyby vás to mělo stát život?"
Do role Dr. Petea Grahama, Mirandina soucitného, ale zároveň skeptického kolegy, který má řadu vlastních problémů, obsadili Kassovitz se Silverem charismatického Roberta Downeyho Jr. "Pete cítí k Mirandě neopětovanou lásku," vysvětluje Downey. "Ale ví, že s ní nemůže navázat vztah, protože je jeho kolegyní a její manžel je navíc jejich společným nadřízeným."
"Pete chce Mirandě opravdu pomoci, chce jí věřit, ale ona dělá neustále další a další věci, které zkrátka nemůže akceptovat," říká Silver. "Nemůže jí důvěřovat, nemůže ji stále podporovat. To všechno má velký vliv na způsob, jakým ji z osobního i profesionálního hlediska vnímá."
"Platonický vztah Mirandy a Petea pomalu přechází do stádia, kdy Miranda přemýšlí, zda mu ještě může důvěřovat," říká Berry. "Stejně jako je pro filmové publikum těžké posoudit, jestli je Pete kladný nebo záporný hrdina, není si Miranda jistá, zda stojí na její straně nebo ne."
Zatímco se Miranda snaží rozluštit význam svých záhadných setkání s duchem tajemné dívky, začíná si stále více rozumět se spolupacientkou Chloe, kterou v minulosti považovala za vyšinutého člověka, trpícího psychózami. Této role se zhostila mezinárodně uznávaná herečka Penélope Cruz. "Chloe žije ve svém vlastním pekle, které je pro ni samotnou velmi skutečné, avšak ostatní lidé včetně Mirandy jí nevěří," říká Cruz. "To je moje nejhorší noční můra - ocitnout v situaci, kdy říkáte pravdu, ale všichni si myslí, že jste blázen. Je hrozné, když nikdo nevěří, že vaše utrpení je skutečné."
V úvodu děje je Chloe vůči Mirandě a ostatním doktorům, kteří její tvrzení o satanistickém mučení považují za psychotické bludy, zcela bezmocná. Když se ale nedůvěřivá doktorka stane sama pacientkou, až znepokojivě charismatická Chloe ji postupně začne do svého osobního pekla stahovat." "Chloe byla nejsilnější rolí v celé mé dosavadní kariéře," přiznává herečka. "Téměř každý den jsem musela přemýšlet o tom, jak se někdo může dostat do podobné situace jako ona a často mě to i rozplakalo. Byly chvíle, kdy jsem tam vůbec nechtěla jít. Bylo to pro mě až příliš bolestivé. Taková role je pro herce velmi přitažlivá, ale zároveň dokáže zranit."
Roli manžela Mirandy, vedoucího psychiatrické kliniky Douglase S. Greye, obsadil herec Charles S. Dutton. "Doug Grey je ve svém oboru velmi uznávanou kapacitou. Má pověst lékaře, který je vůči svým pacientům velmi starostlivý a citlivý," říká Dutton. "Spousta jeho kolegů mu závidí jeho mladou a krásnou manželku, která je také nadějnou doktorkou. Opravdu si cení toho, že jej Miranda miluje, ale zároveň s ní jedná trochu jako se svou hračkou. Miranda touží po tom, aby s ním měla o něco hlubší vztah."
Na napětí a znepokojující atmosféře filmu má velký podíl jeho výtvarné pojetí, které je předzvěstí kruté změny v životě Mirandy. Zvláštní pozornost si pak zaslouží zejména scény, které zobrazují pochmurné a skličující prostředí Woodwardské věznice, kde je Miranda uvězněna mezi svými bývalými pacienty.
Hlavní natáčecím místem se stala věznice St. Vincent-de-Paul z přelomu století, která leží poblíž Montrealu. Filmaři chtěli původně zpodobnit psychiatrickou kliniku ve studiu, avšak poté, co si režisér Kassovitz zamiloval pochmurnou atmosféru rozpadající se budovy vězení, bylo výtvarné schéma filmu pozměněno pro rozlehlejší prostory. Několik částí scénáře bylo následně upraveno způsobem, který štábu umožnil lépe využít různých zákoutí věznice.
Kromě režiséra Kassovitze mají zlověstnou atmosféru filmu 'na svědomí' zejména hlavní výtvarník Graham Walker, kameraman Matthew Libatique a autorka kostýmů Kym Barrett. "Nejdůležitější pro mě bylo to, aby všechny prvky zůstaly po celou dobu v dokonalé souhře a tím dokázaly vytvořit zároveň stylizované i reálné prostředí," vysvětluje režisér. "Nestačilo, že bylo prostředí a osvětlení působivé během strašidelných scén, muselo být působivé, strašidelné a tajuplné během celého filmu. Mým záměrem bylo, aby publikum po celou dobu nedostalo šanci uniknout temné atmosféře."
"Chtěl jsem, aby byla kamera jako duch, aby na situaci nahlížela z míst, kam by se fyzicky vůbec nemohla dostat," dodává Kassovitz.
Přestože patřila představitelka titulní role k lidem, pro které bylo natáčení filmu nejvíce vyčerpávající, s výsledkem je nadmíru spokojena. "Jsem hrdá na to, že jsem mohla být součástí tohoto filmu," říká Berry. "Některé scény mě při natáčení opravdu vyděsily - a to jsem předem věděla, co se stane! Pokud tedy budou diváci odcházet z kina s pocitem 'Wow, to mě vyděsilo k smrti', pak si myslím, že se nám podařilo splnit úkol."
Postavy a obsazení
• Halle Berry - Miranda Grey
• Penélope Cruz - Chloe Sava
• Robert Downey - Pete Graham
• Charles S. Dutton - Dr. Douglas Grey
• John Carroll Lynch - šerif Ryan
• Bernard Hill - Phil Parsons
• Dorian Harewood - Teddy Howard
• Bronwen Mantel - Irene
• Kathleen Mackey - Rachel Parsons
• Matthew G. Taylor - Turlington
• Michel Perron - Joe
• Andrea Sheldon - Tracey
• Laura Mitchell - vězeňkyně
DABING
V českém znění: Lucie Juřičková - Halle Berry (Dr. Miranda Greyová), Jan Šťastný - Robert Downey Jr. (Dr. Pete Graham), Jan Szymik - Charles S. Dutton (Dr. Douglas Grey), Miloš Vávra - John Carroll Lynch (šerif Bob Ryan), Jaroslav Kaňkovský - Bernard Hill (Phil Parsons), Dana Černá - Penélope Cruz (Chloe Savaová), Martin Velda - Dorian Harewood (Teddy Howard), Alena Procházková - Bronwen Mantel (Irene), Milan Bouška - Michel Perron (Joe), Martin Zahálka, Petra Jindrová, Petra Hanžlíková, Ivo Hrbáč, Jaromíra Brettová, Jiří Valšuba a další
Produkce: Milena Čapková
Překlad: Hana Jiřičková
Zvuk: Miloš Sommer
Dialogy a režie: Karolína Průšová
Vyrobily: ABZ – divize Bontonfilms 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.3.2004
Premiéra USA: 21.11.2003 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 10.11.2004 Bontonfilm (DVD)
Poprvé na DVD: 1.10.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 7.9.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 6 428 089
Návštěvnost v ČR - 67 988
Tržby celkem - $ 141 591 324
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
Tvůrci a herci
Mathieu Kassovitz (Režie), Robert Zemeckis (Produkce), Joel Silver (Produkce), L. Levin (Produkce), Susan Downey (Produkce), John Ottman (Hudba), Matthew Libatique (Kamera), Yannick Kergoat (Střih), Marci Liroff (Casting), Graham 'Grace' Walker (Scénografie), Kym Barrett (Kostýmy), Patrick Rousseau (Zvuk), Louise Mignault (Masky), Sebastian Gutierrez (Scénář), Halle Berry (Herec), Robert Downey Jr. (Herec), Charles S. Dutton (Herec), John Carroll Lynch (Herec), Bernard Hill (Herec), Penélope Cruz (Herec), Dorian Harewood (Herec), Noah Bernett (Herec), Amy Sloan (Herec), Benz Antoine (Herec)
2003/95/USA/Horor, Thriller, Mysteriózní
Zajímavost k filmu
- Producentka filmu Susan Levin se během natáčení seznámila s Robertem Downey Jr., ačkoliv ho obdivovala coby herce, nijak bezmezně okouzlená jím nebyla. Po půlročním vztahu ji Robert v den jejích třicátých narozenin požádal o ruku. V srpnu 2005 se vzali.
- Film si odnesl ocenění Golden Trailer Award za nejlepší trailer k horroru / thrilleru.
- Halle Berry získala cenu BET v kategorii nejlepší herečka.
- Hally Berry si zlomila ruku při natáčení scény s Robert Downey Jr. Ten jí měl v jedné scéně chytit za ruku a otočit, ale zatočil s ní moc silně a její ruka to nevydržela. Natačení se pak zastavilo na osm týdnů.
- Producentka filmu Susan Levin se během natáčení seznámila s Robertem Downey Jr., ačkoliv ho obdivovala coby herce, nijak bezmezně okouzlená jím nebyla. Po půlročním vztahu ji Robert v den jejích třicátých narozenin požádal o ruku. V srpnu 2005 se vzali.
- Film si odnesl ocenění Golden Trailer Award za nejlepší trailer k horroru / thrilleru.
- Halle Berry získala cenu BET v kategorii nejlepší herečka.
- Hally Berry si zlomila ruku při natáčení scény s Robert Downey Jr. Ten jí měl v jedné scéně chytit za ruku a otočit, ale zatočil s ní moc silně a její ruka to nevydržela. Natačení se pak zastavilo na osm týdnů.
Odkazy