Ghost Dog - Cesta samuraje / Ghost Dog: The Way of the Samurai (1999/116/Francie, Německo, Japonsko, USA/Akční, Krimi, Drama) 83% -Originál -DVD-
20.05.2022 00:30
JEDNOU VĚTOU
„Mystický nájemný vrah proti skupině mafiánů v černé parodii na gangsterky.“
OBSAH
Ghost Dog je vrah řídící se filosofií japonských samurajů. Žije na střeše opuštěné budovy na okraji New Yorku, obklopen svými milovanými holuby. I on, jediný svědek zločinů, se stane pro své chlebodárce nepohodlným. Jako varování pro Doga, padnou za oběť mafiánů jeho nejmilejší holubi. To však byla pro mafii velká chyba...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Další z Jarmuschových atmosférických, až hypnoticky zpomalených žánrovek, která některými minimalisticky řešenými scénami a redukcí mluveného slova konkuruje Bressonovi (Kapsář) nebo Melvillovi (Samuraj). Oproti filmům francouzských mistrů věcnosti je tady ale podstatně víc literárních (Frankenstein) i filmových (Taxikář) odkazů a absurdního humoru. Ryze jarmuschovské jsou také motivy outsiderství a cesty nebo téma problémové komunikace. Pro lepší pochopení pojmu "žánr" jde o výborný materiál, neboť vám pomůže uvědomit si, navzdory kolika porušeným pravidlům může být nějaký film klasifikován třeba jako thriller o nájemném zabijákovi. 80% (Matty) 4*
Není to taková síla jako DEAD MAN, ale pro širší diváckou obec je to stravitelnější. Jarmusch do vpodstatě jednoduchého příběhu pomsty profesionálního zabijáka, který se řídí kodexem samuraje, dokáže nacpat spousta myšlenek a zajímavých životních postřehů a povyšuje tak svůj film nad běžnou produkci. A co taky na něm oceňuju, je výběr soundtracku. U Dead Man to byl skvostný mimimalismus Neila Younga, tady zas hiphopový sound od RZA, který do nálady snímku skvěle zapadl. (Lima) 4*
Jarmusch opět nezklamal. Tentokrát prozkoumal svět nájemného zabijáka, vyznávajícího filosofii japonských samurajů. Žije s holuby, pracuje čistě. Žádný John Woo a jeho milovaní opeřenci. Černý pistolník s vizáží bezdomovce jde navíc inteligentní formou po divákovi, takže to tentokráte není jen čistě o úzké skupině diváků. Vyšlo i odvážné herecké obsazení. Velké sólo Foresta Whitakera Jarmuschovu další lahůdku výborně podporuje. Není to sice film, ke kterému se hned tak (zda vůbec) vrátím, ale opět ho zdobí nadsázka, vtip a výtečná balance na hraně absurdna. (castor) 4*
GOLDIE FILMU
Před měsícem jsem do goldies uváděl 25. hodinu Spikea Leeho a přirovnal ji k něčemu od Jima Jarmusche, jen zhuštěnějšímu a zcela nepejorativně myšleno jednoduššímu. Ihned jsem si uvědomil, že i když jsem to měl v plánu mnohokrát, k samotnému Jarmuschovi jsem se zde ještě nikdy nedostal, takže to nyní napravím jeho podle mého nejlepším filmem, k němuž jako by celá tvorba bělovlasého podivína směřovala.
Ghost Dog (Forest Whitaker) je "myšlením trochu pomalý" (i když možná taky ne) velký Afroameričan, žije v chatrči postavené na vrcholu činžáku, stará se o holuby, následuje samurajský kodex Hagakure a občas dělá špinanovu práci pro italského mafiána Louieho (John Tormey), který mu kdysi zachránil život. Jeho nejlepším přítelem se stal francouzský zmrzlinář, jemuž sice nerozumí ani slovo, přesto spolu skvěle vycházejí.
Vše se komplikuje, když Ghost Dog jednu z Louieho zakázek nedokončí podle plánu a zanechá naživu svědkyni, prominentní dcerku. Rázem se z něj stává terč mafiánských bossů, kteří se musejí rychle zbavit článku spojujícího je se zločinem.
Co vypadá jako námět pro nějakou komedii nebo bezmyšlenkovitý akční film, končí v Jarmuschově podání jako další úžasný melting pot kultur v globalizovaném světě, kde se zdá nemožné najít plnohodnotnou identitu a není snadné se zastavit a užít si kouzlo okamžiku, ačkoliv "žít okamžikem je základ spokojenosti, protože právě z okamžiků se život skládá," jak říká jedna ze samurajských citací, jež Ghost Dog během snímku předčítá.
Protagonista není klasický filmový blázen. Nemáme z něj pocit, že se ze světa vyčleňuje, protože mu nerozumí. Dost možná právě naopak dohlédl dál a dokázal se, i když velmi svérázným způsobem, z koloběhu konzumního stresu vymanit. Jde o nejednoznačnou postavu, jež dělá velmi pochybné věci (předně vnímá velmi kontroverzně hodnotu života jiných i svého vlastního, což oboje zakládá na své ideologii), přesto z ní máme podivný dojem morální neposkvrněnosti. Možná právě proto, že se snímku daří nás přesvědčit, že samurajský etický kodex, který hrdina tak pevně následuje, si zaslouží stejný respekt jako naše euroamerické hodnoty, jejichž narušování tedy nepovažujeme za něco zásadního, ale za pochopitelnou daň na cestě za osobní i společenskou harmonií.
Tím lze Ghost Doga nepochybně označit za velmi nebezpečný film a není pochyb o tom, že po 11. září by nikdy nevznikl, nebo alespoň ne v této krystalicky čisté podobě. V kontextu první dekády nového století a vyeskalování světového terorizmu se skutečně lze na závěr a celé poselství dívat velmi skrze prsty.
Vzhledem k době vzniku bych ale tento pohled posunul stranou. Jarmusch, ač jindy vizionářský, rozhodně v roce 1999 nepřečetl budoucnost a nemohl odhadnout kolaps důvěry v multikulturalismus. Ve vývoji doby lze hledat důvody, proč se ke svému do té doby stěžejnímu tématu v podobné míře již nevrátil - po 11. září pro něj nebylo místo.
Po bitvě je však každý generál a hledat nyní v Jarmuschově filmu tuto škodlivost leda odvádí pozornost od jinak pozitivních myšlenek. Přesto jistě neuškodí si změnu, kterou svět za pouhých 14 let zažil, připomenout a uvědomit.
Jinak jde ale o až poeticky zasněný film, jenž jako by vyzařoval naivní důvěru, že přes všechen shon světa lze najít spokojenost, když se díváte po správných věcech.
Z našeho pohledu splňuje Ghost Dog představu tragického hrdiny. Ve svém životě neuspěl na žádné úrovni. Jarmusch nás ale tlačí ke snaze opustit náš úhel pohledu. V takovém případě se stává zdaleka nejspokojenější postavou filmu - skoro nic se nestane jinak, než jak on si vytyčí, a to včetně samotného závěru, který se udál právě tak jen proto, že on si ho tak přál.
Ghost Dog navíc patří k režisérovým divácky nejvlídnějším dílům, což je třeba u Jarmusche vypíchnout, protože neuvyklé diváky mívá tendenci nudit. Nadupaný raperský soundtrack RZA, vůbec celá "mytologie" kombinující černošské, japonské i italské prvky a samozřejmě málomluvný tajuplný hlavní hrdina jsou atraktivní prvky s potenciálem zaujmout.
Přitom Jarmusch neztrácí své typické přesahy, hloubku, smysl pro cynický humor. A já vždy oceňuji, když se filmař dokáže plnohodnotně vyjádřit tak, že ho pochopí i někdo jiný než věrní fanoušci.
Jim Jarmusch není v goldies jistě naposledy, jeho filmy mají co říct a úžasným způsobem zachycují svou dobu. Je v nich něco nadčasovosti, zároveň i pomíjivosti, jak vysvětluje další poučkou samotný Ghost Dog. "Praví se, že to, čemu se říká "duch doby", se nedá vrátit. Tento duch pozvolna mizí, protože svět se blíží ke konci. Z tohoto důvodu se nelze vrátit k sto let starému, nebo snad staršímu duchu, i kdybychom se o to snažili. Proto je důležité využít to nejlepší z každé generace." Jarmusch tuto citaci jistě nevybíral náhodně, celá jeho tvorba se jí řídí.
VELKÁ RECENZE
Tak jako ve filmu Mrtvý muž zpracoval Jim Jarmusch zcela po svém tradiční filmový žánr western, tak ve svém novém díle Ghost Dog - Cesta samuraje obdobně zachází s neméně klasickým žánrem, gangsterkou. S nezaměnitelným stylem a ironickým nadhledem vypráví krvavou historku, jež může možná vzdáleně připomínat Tarantinovu Jackii Brownovou. - Osaměle žijící černošský holubář, říkající si Ghost Dog (česky nejspíš jako Neviditelný pes, nebo v přeneseném významu jako Neviditelný nebo Tajemný bojovník) je vyznavačem samurajského kodexu. Už řadu let pracuje jako mysteriózní nájemný zabiják pro svého „pána", gangstera Louie Bonacelliho, který mu kdysi zachránil život. Louiovi nadřízení však rozhodnou, že nepohodlný muž musí být zlikvidován, a tak černochovi nezbývá nic jiného než v zájmu záchrany vlastního života početné protivníky předejít a tedy vyvraždit. Nakonec se však musí nechat zabít Louiem, proti němuž se nemůže jako jeho samuraj postavit, a jenž zase musí podle mafiánského kodexu pomstít své druhy. - Vyprávění je prokládáno citáty, vysvětlující pravidla samurajské „cesty", i několika krátkými flashbacky.
Četné vraždění se odbývá jakoby mimochodem a je prezentováno jako samozřejmá součást mafiánského světa. Jarmusch ovšem pracuje s nadsázkou a se sofistikovaným černým humorem, přičemž jeho dílo má často blízko až k parodii. Pozoruhodné je „zlidšťování" gangsterů, kteří mezi střílením se zálibou sledují v televizi staré kreslené grotesky, a kteří už mají svá nejlepší léta dávno za sebou. Ideálního titulního hrdinu našel režisér ve Forestu Whitakerovi. „Zlidšťující" součástí filmu je také nenápadné přátelství protagonisty s haitským zmrzlinářem Raymondem (který mluví francouzsky) a s malou černošskou holčičkou ze sousedství, která podobně jako Ghost Dog ráda čte. - Zdánlivě nenápadný Jarmuschův snímek, v němž se výrazně uplatňuje hiphopová a rapová hudba, je mnohovrstevný a záleží jen na divákovi, kolik vrstev v něm odhalí a „přečte".
PODROBNÝ POPIS FILMU
Ghost Dog (Whitaker) vnímá sám sebe jako dlužníka místnímu gangsterovi Louiemu (John Tormey), jelikož mu před lety zachránil život. Louie řekne Ghost Dogovi, aby zabil gangstera, který spí s dcerou (Tricia Vessey) mafiánského šéfa Varga (Henry Silva). Jenže Ghost Dog ho zabil v přítomnosti dívky a jeho zaměstnavatelé se ho rozhodnou zbavit. Louie prakticky o Ghost Dogovi neví vůbec nic i komunikace s ním probíhá prostřednictvím poštovních holubů. Gangsteři začali sledovat všechny holuby, až nakonec najdou boudu na střeše Ghost Dogova domu a zabijí všechny holuby, kteří tam byli. Tehdy si Ghost Dog uvědomuje, že musí vyvraždit celou mafii, jinak zemře on i jeho pán.
Během dne Ghost Dog často navštěvuje park, kde prodává zmrzlinu jeho přítel, Haiťan Raymond (Isaach De Bankolé) mluvící pouze francouzsky. Ghost Dog francouzštinu neovládá a ani Raymond neumí anglicky, ale zdá se, že si navzájem rozumí. Ve skutečnosti se během celého filmu děje to, že když někdo něco řekne a ten druhý mu nerozumí, tak zopakuje celou větu ve svém jazyce - rozumí si mimoslovně. Ghost Dog se také spřátelí s malou holčičkou Pearline (Camille Winbush), jíž půjčí svou knížku – Rashomon, kterou dostal od Vargovy dcery.
V závěru filmu Ghost Dog napadne Vargovu vilu a zabije téměř každého, kterého potká s výjimkou Louieho a Vargovy dcery. I když je Louie Ghost Dogovi loajální, přece jen musí pomstít vraždu šéfa Varga. Louie nakonec konfrontuje Ghost Doga u Raymondova zmrzlinového stánku. Spolu s nimi jsou tam Raymond i Pearline, která před chvílí Ghost Dogovi vrátila knížku a půjčila si od něho Hagakure. Ghost Dog nechce zaútočit jeho pána a dovoluje tak Louiemu, aby ho zabil. Jako poslední věc dá Louiemu knížku Rashomon a nabádá ho, aby si ji přečetl.
Postavy a obsazení
• Forest Whitaker - Ghost Dog
• John Tormey - Louie
• Henry Silva - Ray Vargo
• Cliff Gorman - Sonny Valerio
• Isaach De Bankolé - Raymond
• Camille Winbush - Pearline
• Tricia Vessey - Louise Vargo
• Gene Ruffini - Consigliere
• Frank Minucci - Big Angie
• Richard Portnow - Handsome Frank
• Frank Adonis - Valeriův bodyguard
• Victor Argo - Vinny
• RZA - Samuraj
• Gary Farmer - Nikdo
• Shi Yan Ming - Mistr Kung-Fu
Ocenění:
Independent Spirit Awards
2001 - Jim Jarmusch, Richard Guay (Nejlepší film)
César Awards
2000 - Nejlepší zahraniční film (nominace)
The Saturn Awards
2001 - Nejlepší vydání na domácím videu (nominace)
Cannes Film Festival
1999 - Jim Jarmusch (Zlatá palma) (nominace)
Tallinn Black Nights Film Festival
1999 - Jim Jarmusch (Cena diváků)
DABING
V českém znění: Martin Zahálka – Forest Whitaker (Ghost Dog), Bohuslav Kalva - John Tormey (Louie), Jan Přeučil - Cliff Gorman (Sonny Valerio), Marcel Vašinka - Vince Viverito (Johnny Morini), Vladimír Fišer - Henry Silva (Ray Vargo), Dalimil Klapka - Gene Ruffini (starý konciliér), Pavlína Dytrtová - Camille Winbush (Pearline), Bedřich Šetena, Karel Chromík, Jan Sedliský, Vladimír Kudla, Rudolf Jelínek, Petra Jindrová, Irena Hrubá, Pavel Soukup, Helena Němcová, Lucie Benešová, Libor Terš, Bohdan Tůma, Zdeněk Mahdal, Ludvík Král, Jiří Bábek.
Překlad: Jiří Štefl
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Jan Pecha
Vyrobilo: pro Sun Film Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov, 2001
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.9.2000
7.7.2022 Aerofilms
Premiéra USA: 3.3.2000 Artisan Entertainment
Premiéra Francie: 19.5.1999 (Cannes Film Festival)
Premiéra Německo: 6.1.2000
Premiéra Japonsko: 27.11.1999
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2001 (VHS) Sunfilm, 23.7.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 3.9.2007 H.C.E
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 2 015 180
Tržby celkem - $ 9 380 473
Návštěvnost v ČR 28 784
Náklady (Rozpočet) - $ 2 000 000
„Mystický nájemný vrah proti skupině mafiánů v černé parodii na gangsterky.“
OBSAH
Ghost Dog je vrah řídící se filosofií japonských samurajů. Žije na střeše opuštěné budovy na okraji New Yorku, obklopen svými milovanými holuby. I on, jediný svědek zločinů, se stane pro své chlebodárce nepohodlným. Jako varování pro Doga, padnou za oběť mafiánů jeho nejmilejší holubi. To však byla pro mafii velká chyba...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Další z Jarmuschových atmosférických, až hypnoticky zpomalených žánrovek, která některými minimalisticky řešenými scénami a redukcí mluveného slova konkuruje Bressonovi (Kapsář) nebo Melvillovi (Samuraj). Oproti filmům francouzských mistrů věcnosti je tady ale podstatně víc literárních (Frankenstein) i filmových (Taxikář) odkazů a absurdního humoru. Ryze jarmuschovské jsou také motivy outsiderství a cesty nebo téma problémové komunikace. Pro lepší pochopení pojmu "žánr" jde o výborný materiál, neboť vám pomůže uvědomit si, navzdory kolika porušeným pravidlům může být nějaký film klasifikován třeba jako thriller o nájemném zabijákovi. 80% (Matty) 4*
Není to taková síla jako DEAD MAN, ale pro širší diváckou obec je to stravitelnější. Jarmusch do vpodstatě jednoduchého příběhu pomsty profesionálního zabijáka, který se řídí kodexem samuraje, dokáže nacpat spousta myšlenek a zajímavých životních postřehů a povyšuje tak svůj film nad běžnou produkci. A co taky na něm oceňuju, je výběr soundtracku. U Dead Man to byl skvostný mimimalismus Neila Younga, tady zas hiphopový sound od RZA, který do nálady snímku skvěle zapadl. (Lima) 4*
Jarmusch opět nezklamal. Tentokrát prozkoumal svět nájemného zabijáka, vyznávajícího filosofii japonských samurajů. Žije s holuby, pracuje čistě. Žádný John Woo a jeho milovaní opeřenci. Černý pistolník s vizáží bezdomovce jde navíc inteligentní formou po divákovi, takže to tentokráte není jen čistě o úzké skupině diváků. Vyšlo i odvážné herecké obsazení. Velké sólo Foresta Whitakera Jarmuschovu další lahůdku výborně podporuje. Není to sice film, ke kterému se hned tak (zda vůbec) vrátím, ale opět ho zdobí nadsázka, vtip a výtečná balance na hraně absurdna. (castor) 4*
GOLDIE FILMU
Před měsícem jsem do goldies uváděl 25. hodinu Spikea Leeho a přirovnal ji k něčemu od Jima Jarmusche, jen zhuštěnějšímu a zcela nepejorativně myšleno jednoduššímu. Ihned jsem si uvědomil, že i když jsem to měl v plánu mnohokrát, k samotnému Jarmuschovi jsem se zde ještě nikdy nedostal, takže to nyní napravím jeho podle mého nejlepším filmem, k němuž jako by celá tvorba bělovlasého podivína směřovala.
Ghost Dog (Forest Whitaker) je "myšlením trochu pomalý" (i když možná taky ne) velký Afroameričan, žije v chatrči postavené na vrcholu činžáku, stará se o holuby, následuje samurajský kodex Hagakure a občas dělá špinanovu práci pro italského mafiána Louieho (John Tormey), který mu kdysi zachránil život. Jeho nejlepším přítelem se stal francouzský zmrzlinář, jemuž sice nerozumí ani slovo, přesto spolu skvěle vycházejí.
Vše se komplikuje, když Ghost Dog jednu z Louieho zakázek nedokončí podle plánu a zanechá naživu svědkyni, prominentní dcerku. Rázem se z něj stává terč mafiánských bossů, kteří se musejí rychle zbavit článku spojujícího je se zločinem.
Co vypadá jako námět pro nějakou komedii nebo bezmyšlenkovitý akční film, končí v Jarmuschově podání jako další úžasný melting pot kultur v globalizovaném světě, kde se zdá nemožné najít plnohodnotnou identitu a není snadné se zastavit a užít si kouzlo okamžiku, ačkoliv "žít okamžikem je základ spokojenosti, protože právě z okamžiků se život skládá," jak říká jedna ze samurajských citací, jež Ghost Dog během snímku předčítá.
Protagonista není klasický filmový blázen. Nemáme z něj pocit, že se ze světa vyčleňuje, protože mu nerozumí. Dost možná právě naopak dohlédl dál a dokázal se, i když velmi svérázným způsobem, z koloběhu konzumního stresu vymanit. Jde o nejednoznačnou postavu, jež dělá velmi pochybné věci (předně vnímá velmi kontroverzně hodnotu života jiných i svého vlastního, což oboje zakládá na své ideologii), přesto z ní máme podivný dojem morální neposkvrněnosti. Možná právě proto, že se snímku daří nás přesvědčit, že samurajský etický kodex, který hrdina tak pevně následuje, si zaslouží stejný respekt jako naše euroamerické hodnoty, jejichž narušování tedy nepovažujeme za něco zásadního, ale za pochopitelnou daň na cestě za osobní i společenskou harmonií.
Tím lze Ghost Doga nepochybně označit za velmi nebezpečný film a není pochyb o tom, že po 11. září by nikdy nevznikl, nebo alespoň ne v této krystalicky čisté podobě. V kontextu první dekády nového století a vyeskalování světového terorizmu se skutečně lze na závěr a celé poselství dívat velmi skrze prsty.
Vzhledem k době vzniku bych ale tento pohled posunul stranou. Jarmusch, ač jindy vizionářský, rozhodně v roce 1999 nepřečetl budoucnost a nemohl odhadnout kolaps důvěry v multikulturalismus. Ve vývoji doby lze hledat důvody, proč se ke svému do té doby stěžejnímu tématu v podobné míře již nevrátil - po 11. září pro něj nebylo místo.
Po bitvě je však každý generál a hledat nyní v Jarmuschově filmu tuto škodlivost leda odvádí pozornost od jinak pozitivních myšlenek. Přesto jistě neuškodí si změnu, kterou svět za pouhých 14 let zažil, připomenout a uvědomit.
Jinak jde ale o až poeticky zasněný film, jenž jako by vyzařoval naivní důvěru, že přes všechen shon světa lze najít spokojenost, když se díváte po správných věcech.
Z našeho pohledu splňuje Ghost Dog představu tragického hrdiny. Ve svém životě neuspěl na žádné úrovni. Jarmusch nás ale tlačí ke snaze opustit náš úhel pohledu. V takovém případě se stává zdaleka nejspokojenější postavou filmu - skoro nic se nestane jinak, než jak on si vytyčí, a to včetně samotného závěru, který se udál právě tak jen proto, že on si ho tak přál.
Ghost Dog navíc patří k režisérovým divácky nejvlídnějším dílům, což je třeba u Jarmusche vypíchnout, protože neuvyklé diváky mívá tendenci nudit. Nadupaný raperský soundtrack RZA, vůbec celá "mytologie" kombinující černošské, japonské i italské prvky a samozřejmě málomluvný tajuplný hlavní hrdina jsou atraktivní prvky s potenciálem zaujmout.
Přitom Jarmusch neztrácí své typické přesahy, hloubku, smysl pro cynický humor. A já vždy oceňuji, když se filmař dokáže plnohodnotně vyjádřit tak, že ho pochopí i někdo jiný než věrní fanoušci.
Jim Jarmusch není v goldies jistě naposledy, jeho filmy mají co říct a úžasným způsobem zachycují svou dobu. Je v nich něco nadčasovosti, zároveň i pomíjivosti, jak vysvětluje další poučkou samotný Ghost Dog. "Praví se, že to, čemu se říká "duch doby", se nedá vrátit. Tento duch pozvolna mizí, protože svět se blíží ke konci. Z tohoto důvodu se nelze vrátit k sto let starému, nebo snad staršímu duchu, i kdybychom se o to snažili. Proto je důležité využít to nejlepší z každé generace." Jarmusch tuto citaci jistě nevybíral náhodně, celá jeho tvorba se jí řídí.
VELKÁ RECENZE
Tak jako ve filmu Mrtvý muž zpracoval Jim Jarmusch zcela po svém tradiční filmový žánr western, tak ve svém novém díle Ghost Dog - Cesta samuraje obdobně zachází s neméně klasickým žánrem, gangsterkou. S nezaměnitelným stylem a ironickým nadhledem vypráví krvavou historku, jež může možná vzdáleně připomínat Tarantinovu Jackii Brownovou. - Osaměle žijící černošský holubář, říkající si Ghost Dog (česky nejspíš jako Neviditelný pes, nebo v přeneseném významu jako Neviditelný nebo Tajemný bojovník) je vyznavačem samurajského kodexu. Už řadu let pracuje jako mysteriózní nájemný zabiják pro svého „pána", gangstera Louie Bonacelliho, který mu kdysi zachránil život. Louiovi nadřízení však rozhodnou, že nepohodlný muž musí být zlikvidován, a tak černochovi nezbývá nic jiného než v zájmu záchrany vlastního života početné protivníky předejít a tedy vyvraždit. Nakonec se však musí nechat zabít Louiem, proti němuž se nemůže jako jeho samuraj postavit, a jenž zase musí podle mafiánského kodexu pomstít své druhy. - Vyprávění je prokládáno citáty, vysvětlující pravidla samurajské „cesty", i několika krátkými flashbacky.
Četné vraždění se odbývá jakoby mimochodem a je prezentováno jako samozřejmá součást mafiánského světa. Jarmusch ovšem pracuje s nadsázkou a se sofistikovaným černým humorem, přičemž jeho dílo má často blízko až k parodii. Pozoruhodné je „zlidšťování" gangsterů, kteří mezi střílením se zálibou sledují v televizi staré kreslené grotesky, a kteří už mají svá nejlepší léta dávno za sebou. Ideálního titulního hrdinu našel režisér ve Forestu Whitakerovi. „Zlidšťující" součástí filmu je také nenápadné přátelství protagonisty s haitským zmrzlinářem Raymondem (který mluví francouzsky) a s malou černošskou holčičkou ze sousedství, která podobně jako Ghost Dog ráda čte. - Zdánlivě nenápadný Jarmuschův snímek, v němž se výrazně uplatňuje hiphopová a rapová hudba, je mnohovrstevný a záleží jen na divákovi, kolik vrstev v něm odhalí a „přečte".
PODROBNÝ POPIS FILMU
Ghost Dog (Whitaker) vnímá sám sebe jako dlužníka místnímu gangsterovi Louiemu (John Tormey), jelikož mu před lety zachránil život. Louie řekne Ghost Dogovi, aby zabil gangstera, který spí s dcerou (Tricia Vessey) mafiánského šéfa Varga (Henry Silva). Jenže Ghost Dog ho zabil v přítomnosti dívky a jeho zaměstnavatelé se ho rozhodnou zbavit. Louie prakticky o Ghost Dogovi neví vůbec nic i komunikace s ním probíhá prostřednictvím poštovních holubů. Gangsteři začali sledovat všechny holuby, až nakonec najdou boudu na střeše Ghost Dogova domu a zabijí všechny holuby, kteří tam byli. Tehdy si Ghost Dog uvědomuje, že musí vyvraždit celou mafii, jinak zemře on i jeho pán.
Během dne Ghost Dog často navštěvuje park, kde prodává zmrzlinu jeho přítel, Haiťan Raymond (Isaach De Bankolé) mluvící pouze francouzsky. Ghost Dog francouzštinu neovládá a ani Raymond neumí anglicky, ale zdá se, že si navzájem rozumí. Ve skutečnosti se během celého filmu děje to, že když někdo něco řekne a ten druhý mu nerozumí, tak zopakuje celou větu ve svém jazyce - rozumí si mimoslovně. Ghost Dog se také spřátelí s malou holčičkou Pearline (Camille Winbush), jíž půjčí svou knížku – Rashomon, kterou dostal od Vargovy dcery.
V závěru filmu Ghost Dog napadne Vargovu vilu a zabije téměř každého, kterého potká s výjimkou Louieho a Vargovy dcery. I když je Louie Ghost Dogovi loajální, přece jen musí pomstít vraždu šéfa Varga. Louie nakonec konfrontuje Ghost Doga u Raymondova zmrzlinového stánku. Spolu s nimi jsou tam Raymond i Pearline, která před chvílí Ghost Dogovi vrátila knížku a půjčila si od něho Hagakure. Ghost Dog nechce zaútočit jeho pána a dovoluje tak Louiemu, aby ho zabil. Jako poslední věc dá Louiemu knížku Rashomon a nabádá ho, aby si ji přečetl.
Postavy a obsazení
• Forest Whitaker - Ghost Dog
• John Tormey - Louie
• Henry Silva - Ray Vargo
• Cliff Gorman - Sonny Valerio
• Isaach De Bankolé - Raymond
• Camille Winbush - Pearline
• Tricia Vessey - Louise Vargo
• Gene Ruffini - Consigliere
• Frank Minucci - Big Angie
• Richard Portnow - Handsome Frank
• Frank Adonis - Valeriův bodyguard
• Victor Argo - Vinny
• RZA - Samuraj
• Gary Farmer - Nikdo
• Shi Yan Ming - Mistr Kung-Fu
Ocenění:
Independent Spirit Awards
2001 - Jim Jarmusch, Richard Guay (Nejlepší film)
César Awards
2000 - Nejlepší zahraniční film (nominace)
The Saturn Awards
2001 - Nejlepší vydání na domácím videu (nominace)
Cannes Film Festival
1999 - Jim Jarmusch (Zlatá palma) (nominace)
Tallinn Black Nights Film Festival
1999 - Jim Jarmusch (Cena diváků)
DABING
V českém znění: Martin Zahálka – Forest Whitaker (Ghost Dog), Bohuslav Kalva - John Tormey (Louie), Jan Přeučil - Cliff Gorman (Sonny Valerio), Marcel Vašinka - Vince Viverito (Johnny Morini), Vladimír Fišer - Henry Silva (Ray Vargo), Dalimil Klapka - Gene Ruffini (starý konciliér), Pavlína Dytrtová - Camille Winbush (Pearline), Bedřich Šetena, Karel Chromík, Jan Sedliský, Vladimír Kudla, Rudolf Jelínek, Petra Jindrová, Irena Hrubá, Pavel Soukup, Helena Němcová, Lucie Benešová, Libor Terš, Bohdan Tůma, Zdeněk Mahdal, Ludvík Král, Jiří Bábek.
Překlad: Jiří Štefl
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Jan Pecha
Vyrobilo: pro Sun Film Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov, 2001
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.9.2000
7.7.2022 Aerofilms
Premiéra USA: 3.3.2000 Artisan Entertainment
Premiéra Francie: 19.5.1999 (Cannes Film Festival)
Premiéra Německo: 6.1.2000
Premiéra Japonsko: 27.11.1999
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2001 (VHS) Sunfilm, 23.7.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 3.9.2007 H.C.E
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 2 015 180
Tržby celkem - $ 9 380 473
Návštěvnost v ČR 28 784
Náklady (Rozpočet) - $ 2 000 000
Tvůrci a herci
Zajímavost k filmu
- Všechny seriály, které postavy ve filmu sledují v televizi, jsou vždy animované.
- Film obsahuje několik odkazů na filmy Seijuna Suzukiho, např. když se mu posadí před hledí sniperské pušky pták (v Suzukiho filmu to byl motýl) nebo když Ghost Dog zastřelí Sonny Valeria skrz odvod vody z umyvadla (odkaz na Koroshi no rakuin).
- Rozpočet filmu byl 2 000 000 $.
- Ve vzpomínkové scéně, kdy Louie zachrání Ghost Dogovi život před bandičkou lumpů, si mladého hrdinu zahrál mladší bratr Foresta Whitakera, Damon Whitaker.
- RZA v tomto filmu debutoval.
- Jim Jarmusch psal roli Ghost Doga údajně speciálně pro Foresta Whitakera a kdyby ji prý Forest nepřijal, tak by se film pravděpodobně ani netočil.
- Obchod se zvířátky se jmenuje “Birdland“. Stejně se jmenoval klub pojmenovaný po slavném saxofonistovi Charlie Parkerovi, kterého hrál Forest Whitaker v Eastwoodově filmu Bird (1988).
- Ghost Dog trefí Handsome Franka nejprve do břicha, pak do hrudi a nakonec do hlavy. Jde o odkaz na “seppuku“, japonskou rituální sebevraždu, kdy se meč (nůž) vede nejprve napříč břichem, pak směrem k hrudní kosti a nakonec asistent stíná sebevrahovi hlavu.
- Ghost Dog se představuje jako "Bob Solo". Jde o složeninu jmen dvou postav Harrisona Forda, Boba Falfy (Americké graffiti) a Han Sola (Star Wars).
- Hudbu k filmu složil RZA, který si ve filmu i zahrál (muž v maskáčích, který se s Ghost Dogem pozdraví na ulici).
- Ghost Dog čte ve filmu dvě knihy. První je Hagakure - Moudrost samuraje z kraje Saga, druhá pak Rašómon a jiné povídky.
- Postava "Nobody" je hrána Gary Farmerem. Ten hrál stejnojmennou postavu již ve filmu Mrtvý muž (1995). Také říká stejnou větu: Stupid fuckin white man.
- Ghost Dog a Louie mají odlišné vzpomínky na jejich první setkání. To je odkaz k filmu Rašomon (1950).
- Vždy, když si Ghost Dog pouští v autě hudbu, nastaví hlasitost na 21.
Jim Jarmusch (Režie), Richard Guay (Produkce), Jim Jarmusch (Produkce), RZA (Hudba), Robby Müller (Kamera), Jay Rabinowitz (Střih), Laura Rosenthal, Ellen Lewis (Casting), Ted Berner (Scénografie), John Dunn (Kostýmy), Drew Kunin (Zvuk), Neal Martz (Masky), Judy Chin (Masky), Jim Jarmusch (Scénář), Forest Whitaker (Herec), John Tormey (Herec), Cliff Gorman (Herec), Dennis Liu (Herec), Richard Portnow (Herec), Tricia Vessey (Herec), Henry Silva (Herec), Frank Adonis (Herec), Victor Argo (Herec), Gano Grills (Herec), Chuck Jeffreys (Herec), Isaach De Bankolé (Herec), Gary Farmer (Herec), Tracy Howe (Herec), Harry Shearer (Herec), RZA (Herec), Sharon Angela (Herec), Jamie Hector (Herec), Joseph Rigano (Herec), Vinny Vella (Herec), Scott Bryce (Herec)
1999/116/Francie, Německo, Japonsko, USA/Akční, Krimi, Drama
- Všechny seriály, které postavy ve filmu sledují v televizi, jsou vždy animované.
- Film obsahuje několik odkazů na filmy Seijuna Suzukiho, např. když se mu posadí před hledí sniperské pušky pták (v Suzukiho filmu to byl motýl) nebo když Ghost Dog zastřelí Sonny Valeria skrz odvod vody z umyvadla (odkaz na Koroshi no rakuin).
- Rozpočet filmu byl 2 000 000 $.
- Ve vzpomínkové scéně, kdy Louie zachrání Ghost Dogovi život před bandičkou lumpů, si mladého hrdinu zahrál mladší bratr Foresta Whitakera, Damon Whitaker.
- RZA v tomto filmu debutoval.
- Jim Jarmusch psal roli Ghost Doga údajně speciálně pro Foresta Whitakera a kdyby ji prý Forest nepřijal, tak by se film pravděpodobně ani netočil.
- Obchod se zvířátky se jmenuje “Birdland“. Stejně se jmenoval klub pojmenovaný po slavném saxofonistovi Charlie Parkerovi, kterého hrál Forest Whitaker v Eastwoodově filmu Bird (1988).
- Ghost Dog trefí Handsome Franka nejprve do břicha, pak do hrudi a nakonec do hlavy. Jde o odkaz na “seppuku“, japonskou rituální sebevraždu, kdy se meč (nůž) vede nejprve napříč břichem, pak směrem k hrudní kosti a nakonec asistent stíná sebevrahovi hlavu.
- Ghost Dog se představuje jako "Bob Solo". Jde o složeninu jmen dvou postav Harrisona Forda, Boba Falfy (Americké graffiti) a Han Sola (Star Wars).
- Hudbu k filmu složil RZA, který si ve filmu i zahrál (muž v maskáčích, který se s Ghost Dogem pozdraví na ulici).
- Ghost Dog čte ve filmu dvě knihy. První je Hagakure - Moudrost samuraje z kraje Saga, druhá pak Rašómon a jiné povídky.
- Postava "Nobody" je hrána Gary Farmerem. Ten hrál stejnojmennou postavu již ve filmu Mrtvý muž (1995). Také říká stejnou větu: Stupid fuckin white man.
- Ghost Dog a Louie mají odlišné vzpomínky na jejich první setkání. To je odkaz k filmu Rašomon (1950).
- Vždy, když si Ghost Dog pouští v autě hudbu, nastaví hlasitost na 21.
Odkazy
Hrají:
Forest Whitaker, John Tormey, Cliff Gorman, Dennis Liu, Richard Portnow, Tricia Vessey, Henry Silva, Frank Adonis, Victor Argo, Gano Grills, Chuck Jeffreys, Isaach De Bankolé, Gary Farmer, Tracy Howe, Harry Shearer, RZA, Sharon Angela, Jamie Hector, Joseph Rigano, Vinny Vella, Scott Bryce, Gene Ruffini, Camille Winbush, Damon Whitaker, Paul Diomede, Clebert Ford