Chodník přes Dunaj / Chodník přes Dunaj (1989/89/Československo/Drama) 71%
02.03.2025 14:30
JEDNOU VĚTOU
„Dramatický příběh o útěku z ohrožení“
OBSAH
Tragický příběh o osudech mladých přátel, Slováka Viktora Lesy (Roman Luknár) a českého žida Ticháčka (Vladimír Hajdu), po vzniku válečné Slovenské republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Nejprve utíkají před gestapem proto, že zdrželi německou vojenskou poštovní zásilku, za což je obvinili ze sabotáže. Nakonec je k útěku přes hranice donutí i to, že v sebeobraně zabili tajného policistu. Během své cesty se setkávají s lidmi různých charakterů, na kterých závisí jejich další život. Film vznikl podle námětu Vladě režiséra a spisovatele spolupracoval i Marián Puobiš. Pro kvalitu filmu je rozhodující, že tvůrci využili emocionální síly a napětí dramatické záchrany vlastního života, aniž by se vzdali ucelené filozofie lidské existence. Přestože je ve snímku spousta akce a napínavých situací, kde jde oběma postavám o život, nejpodstatnějším je shakespearovsky tragický, baladický obraz šílené doby.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Road movie z období II. světové války nemůže diváka nadchnout, neboť tento typ filmů musí být postaven na silném příběhu nebo skvělých výkonech aktérů. Příběh o sviních a slušných Slovácích není až tak dokonalý, aby u diváka vyhrál. A herecké výkony bez porady se svým právním zástupcem raději hodnotit nebudu. (Snorlax) 3*
Příběh o dvojici mladých pošťáků, kteří prchají před Němci, a poté i před Maďary, aby se dostali na jih Evropy a nechali se najmout do francouzské armády. Posílali říšské zásilky jinam, než byly adresovány a šlo po nich Gestapo. Cestou nedopatřením zastřelí policistu, takže jejich útěk je teď hotovou věcí. Jeden z pošťáků je Slovák, druhý český Žid a čím dál tím víc jim hrozí smrt. Pro Slováka od Maďarů, pro Žida ode všech. Na cestě potkávají různé lidi, někdo jim chce pomoci, někdo je chce okrást nebo udat. Ve filmu je jasně znát, jaké vztahy byly za války Slováků k Čechům, Maďarů ke Slovákům a obou vůči Židům. Přes Dunaj existovala cesta, kterou znali jen místní, a kde se dalo přejít hranice suchou nohou. (NinonL) 4*
Chodníku tak trochu něco chybělo, aby byl kapánek lepší. Možná to byla silnější nebo obsáhlejší výpověď o tehdejších poměrech. K té rozhodně nepatří, že je Maďaři chtějí vrátit zpět, ani poté mučení, které hlavní postava zažije. To by totiž muselo dojít k lepšímu vysvětlení historie, aby divák pochopil souvislosti. Takže nakonec snímek není až tak o nacismu v Čechách či na Slovensku, a už vůbec ne o jeho krutostech, ale spíše o přátelství, které původně jako přátelství ani nezačalo. To se takhle potkali dva a moc o sebe nestáli, ale čas ukázal, že vzájemná podpora a pomoc je činí silnější. Malinko mi haprovaly herecké výkony. Jsem si jistý, že Chodník cez Dunaj aspiroval být lepším filmem, ale těžko uvázne v paměti. (ostravak30) 3*
VELKÁ RECENZE
Podle námětu Vladimíra Körnera vznikl film, o útěku dvou mladých mužů ze Slovenska do Maďarska, na přelomu let 1939 a 1940. Slovák Viktor (Roman Luknár) a český žid Ticháček (Vladimír Hajdu) utíkají před gestapem nejprve proto, že zdrželi německou vojenskou poštovní zásilku, pak proto, že v sebeobraně zabili tajného policistu. V tomto žánrovém klíči se plně odkryl Lutherův talent. Pro kvalitu filmu je však rozhodující, že autoři využívají emocionální sílu a napětí dramatické záchrany vlastního života, aniž by se vzdali ucelené filosofie lidské existence. V Chodníku přes Dunaj je hodně akce, napínavých situací, kdy jde oběma hlavním hrdinům o život, ale podstatný je téměř shakespearovsky tragický, resp. baladický obraz šílené doby. Nic není definitivní, všechno se může zvrátit. A je zřejmé, že nejde jen o dobu, když se fašističtí fanatici pokusili dobýt svět, přestože se příběh odehrává právě v období všudypřítomného strachu, teroru a udavačství. Pro Lutherovu poetiku v Chodníku přes Dunaj je příznačné, že každá epizoda má své hrdiny, kteří jsou na jejím konci oběťmi, a opačně oběti, které se stávají hrdiny. Klíč není mechanický, o všem rozhoduje náhoda, neexistuje spravedlnost, která by dobré odměňovala a špatné trestala. Naopak, komu se nedaří - má podmínky ještě těžší, a úspěšnému - se daří ještě lépe. Ale ne vždy, někdy, jakoby zcela svévolně a náhodně, mohou i hrdinové být hrdiny a oběti oběťmi. Film vděčí za mnohé i oběma výrazným ústředním postavám. U Viktora (Roman Luknár) dominuje bezstarostná lehkomyslnost, která s sebou téměř automaticky přináší utrpení a bolest pro jiné; u Ticháčka (Vladimír Hajdu) zase úzkostlivá opatrnost, která jakoby zcela ztratila vědomí vlastní hrdosti a ceny. Jejich základní protikladný postoj dovoluje, aby každá situace zároveň obsáhlá dva odlišné výklady. Je důležité i to, že situace se neinscenují jako výlučně dramatické, či jen harmonické, ale často se jedno setkává s druhým, koexistují vedle sebe. Nejprve se příznačně pečlivě komponují atmosféry pohody či klidu, které jsou v závěru zničeny, rozbité příchodem násilí a smrti. Podmínkou soudržnosti mnohoznačného obrazu více epizod je na jedné straně všudypřítomná otázka, zda se oba muži zachrání, či ne, na druhé straně Lutherova stylizace, směřující všechny elementy díla k tlumenému výrazu, k potlačování jakýchkoliv výrazných extrémních poloh. Tak je to ve smyslu barevnosti stylizace kamery (kameraman Vladimír Hollós), nebo v tendenci k neoromantizmu v hudbě Jiřího Bulise.
Postavy a obsazení
• Roman Luknár - Viktor Lesa
• Vladimír Hajdu - František Ticháček
• Georgiana Tarjan - Zuzka
• Ondřej Vetchý - Valášek
• Eva Horká - Jarunka
• Jiří Schwarz - Hasil
• Bronislav Poloczek - revident
• Mátyás Dráfi - strážmistr
• Miloš Pietor - lékař
• Jana Březinová - Ticháčková
• Valerie Kaplanová - babička Ticháčková
• Gustav Opočenský - starý muž
• Stano Dančiak - Viktorův otec
• Pavol Topoľský - Vinco
• Eva Holubová - rabínova žena
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 28.8.1989 Slovenská požičovňa filmov Bratislava
1.5.1990 Ústřední půjčovna filmů
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 9.10.2006 SME
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
„Dramatický příběh o útěku z ohrožení“
OBSAH
Tragický příběh o osudech mladých přátel, Slováka Viktora Lesy (Roman Luknár) a českého žida Ticháčka (Vladimír Hajdu), po vzniku válečné Slovenské republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Nejprve utíkají před gestapem proto, že zdrželi německou vojenskou poštovní zásilku, za což je obvinili ze sabotáže. Nakonec je k útěku přes hranice donutí i to, že v sebeobraně zabili tajného policistu. Během své cesty se setkávají s lidmi různých charakterů, na kterých závisí jejich další život. Film vznikl podle námětu Vladě režiséra a spisovatele spolupracoval i Marián Puobiš. Pro kvalitu filmu je rozhodující, že tvůrci využili emocionální síly a napětí dramatické záchrany vlastního života, aniž by se vzdali ucelené filozofie lidské existence. Přestože je ve snímku spousta akce a napínavých situací, kde jde oběma postavám o život, nejpodstatnějším je shakespearovsky tragický, baladický obraz šílené doby.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Road movie z období II. světové války nemůže diváka nadchnout, neboť tento typ filmů musí být postaven na silném příběhu nebo skvělých výkonech aktérů. Příběh o sviních a slušných Slovácích není až tak dokonalý, aby u diváka vyhrál. A herecké výkony bez porady se svým právním zástupcem raději hodnotit nebudu. (Snorlax) 3*
Příběh o dvojici mladých pošťáků, kteří prchají před Němci, a poté i před Maďary, aby se dostali na jih Evropy a nechali se najmout do francouzské armády. Posílali říšské zásilky jinam, než byly adresovány a šlo po nich Gestapo. Cestou nedopatřením zastřelí policistu, takže jejich útěk je teď hotovou věcí. Jeden z pošťáků je Slovák, druhý český Žid a čím dál tím víc jim hrozí smrt. Pro Slováka od Maďarů, pro Žida ode všech. Na cestě potkávají různé lidi, někdo jim chce pomoci, někdo je chce okrást nebo udat. Ve filmu je jasně znát, jaké vztahy byly za války Slováků k Čechům, Maďarů ke Slovákům a obou vůči Židům. Přes Dunaj existovala cesta, kterou znali jen místní, a kde se dalo přejít hranice suchou nohou. (NinonL) 4*
Chodníku tak trochu něco chybělo, aby byl kapánek lepší. Možná to byla silnější nebo obsáhlejší výpověď o tehdejších poměrech. K té rozhodně nepatří, že je Maďaři chtějí vrátit zpět, ani poté mučení, které hlavní postava zažije. To by totiž muselo dojít k lepšímu vysvětlení historie, aby divák pochopil souvislosti. Takže nakonec snímek není až tak o nacismu v Čechách či na Slovensku, a už vůbec ne o jeho krutostech, ale spíše o přátelství, které původně jako přátelství ani nezačalo. To se takhle potkali dva a moc o sebe nestáli, ale čas ukázal, že vzájemná podpora a pomoc je činí silnější. Malinko mi haprovaly herecké výkony. Jsem si jistý, že Chodník cez Dunaj aspiroval být lepším filmem, ale těžko uvázne v paměti. (ostravak30) 3*
VELKÁ RECENZE
Podle námětu Vladimíra Körnera vznikl film, o útěku dvou mladých mužů ze Slovenska do Maďarska, na přelomu let 1939 a 1940. Slovák Viktor (Roman Luknár) a český žid Ticháček (Vladimír Hajdu) utíkají před gestapem nejprve proto, že zdrželi německou vojenskou poštovní zásilku, pak proto, že v sebeobraně zabili tajného policistu. V tomto žánrovém klíči se plně odkryl Lutherův talent. Pro kvalitu filmu je však rozhodující, že autoři využívají emocionální sílu a napětí dramatické záchrany vlastního života, aniž by se vzdali ucelené filosofie lidské existence. V Chodníku přes Dunaj je hodně akce, napínavých situací, kdy jde oběma hlavním hrdinům o život, ale podstatný je téměř shakespearovsky tragický, resp. baladický obraz šílené doby. Nic není definitivní, všechno se může zvrátit. A je zřejmé, že nejde jen o dobu, když se fašističtí fanatici pokusili dobýt svět, přestože se příběh odehrává právě v období všudypřítomného strachu, teroru a udavačství. Pro Lutherovu poetiku v Chodníku přes Dunaj je příznačné, že každá epizoda má své hrdiny, kteří jsou na jejím konci oběťmi, a opačně oběti, které se stávají hrdiny. Klíč není mechanický, o všem rozhoduje náhoda, neexistuje spravedlnost, která by dobré odměňovala a špatné trestala. Naopak, komu se nedaří - má podmínky ještě těžší, a úspěšnému - se daří ještě lépe. Ale ne vždy, někdy, jakoby zcela svévolně a náhodně, mohou i hrdinové být hrdiny a oběti oběťmi. Film vděčí za mnohé i oběma výrazným ústředním postavám. U Viktora (Roman Luknár) dominuje bezstarostná lehkomyslnost, která s sebou téměř automaticky přináší utrpení a bolest pro jiné; u Ticháčka (Vladimír Hajdu) zase úzkostlivá opatrnost, která jakoby zcela ztratila vědomí vlastní hrdosti a ceny. Jejich základní protikladný postoj dovoluje, aby každá situace zároveň obsáhlá dva odlišné výklady. Je důležité i to, že situace se neinscenují jako výlučně dramatické, či jen harmonické, ale často se jedno setkává s druhým, koexistují vedle sebe. Nejprve se příznačně pečlivě komponují atmosféry pohody či klidu, které jsou v závěru zničeny, rozbité příchodem násilí a smrti. Podmínkou soudržnosti mnohoznačného obrazu více epizod je na jedné straně všudypřítomná otázka, zda se oba muži zachrání, či ne, na druhé straně Lutherova stylizace, směřující všechny elementy díla k tlumenému výrazu, k potlačování jakýchkoliv výrazných extrémních poloh. Tak je to ve smyslu barevnosti stylizace kamery (kameraman Vladimír Hollós), nebo v tendenci k neoromantizmu v hudbě Jiřího Bulise.
Postavy a obsazení
• Roman Luknár - Viktor Lesa
• Vladimír Hajdu - František Ticháček
• Georgiana Tarjan - Zuzka
• Ondřej Vetchý - Valášek
• Eva Horká - Jarunka
• Jiří Schwarz - Hasil
• Bronislav Poloczek - revident
• Mátyás Dráfi - strážmistr
• Miloš Pietor - lékař
• Jana Březinová - Ticháčková
• Valerie Kaplanová - babička Ticháčková
• Gustav Opočenský - starý muž
• Stano Dančiak - Viktorův otec
• Pavol Topoľský - Vinco
• Eva Holubová - rabínova žena
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 28.8.1989 Slovenská požičovňa filmov Bratislava
1.5.1990 Ústřední půjčovna filmů
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 9.10.2006 SME
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Miloslav Luther (Režie), - (Produkce), Jiří Bulis (Hudba), Vlado Holloš (Kamera), Alfréd Benčič (Střih), - (Casting), Viliam Gruska (Scénografie), Anita Hroššová (Kostýmy), Ľubomír Novota (Zvuk), Anita Hroššová (Masky), Vladimír Körner (Scénář), Marian Puobiš (Scénář), Miloslav Luther (Scénář), Roman Luknár (Herec), Ady Hajdu (Herec), Györgyi Tarján (Herec), Eva Horká (Herec), Bronislav Poloczek (Herec), Gustav Opočenský (Herec), Stanislav Dančiak (Herec), Jiří Schwarz (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Mátyás Dráfi (Herec), Jana Březinová (Herec), Valerie Kaplanová (Herec), Pavol Topoľský (Herec), Miloš Pietor (Herec), Adam Kerďo (Herec), Eva Holubová (Herec), Milan Fiabáne (Herec), Andrej Jursa (Herec), Ladislav Konrád (Herec), Lubomír Kostelka (Herec), Ľudovít Moravčík (Herec), Béla Várady (Herec), Zuzana Rybárová (Herec), Jakub Ursiny (Herec), Ferdinand Macurák (Herec), Václav Babka (Herec), Tibor Frlajs (Herec), Jozef Husár (Herec), Ján Kusenda (Herec), Juraj Kováč (Herec), Miroslav Hesek (Herec), Jozef Domonkoš (Herec), Maroš Tvarožek (Herec), Róbert Beňo (Herec), Karel Riegel (Herec), Ida Rapaičová (Herec), Dušan Tarageľ (Herec), Ladislav Chudík (Herec), Leopold Haverl (Herec), Rudolf Kraus (Herec), Štefan Kožka (Herec), Ján Siažík (Herec),
1989/89/Československo/Drama
Zajímavost k filmu
- V roku 1990 na 30. MTF Monte Carlo bol film ovenčený cenou Červeného kríža Monegasque - osobitnou cenou monackého princa (Prix de la Croix Rouge Monegasque), udelenou filmu, bojujúcemu za mier a myšlienky humanizmu.
- Film sa do kín dostal v nešťastnej dobe. Prišla revolúcia, všetci boli na námestí. Roman Luknár hovorí: "To bolo nešťastie, v kinách videlo Chodník len veľmi málo ľudí".
- Režisér Miloslav Luther pôvodne zamýšľal zveriť postavu Adyho Hajdu (František) podľa scenára českému hercovi, ale Roman Luknár (Viktor) ho od toho odhovoril.
- Film bol ocenený v roku 1989 cenou Prémia SLF za filmovú tvorbu - za kameru a za réžiu.
- Natáčanie snímky prebiehalo v lokalitách Praha, Budyně, Bodíky, Komárno, Stupava, Šamorín.
- Film sa do kín dostal v nešťastnej dobe. Prišla revolúcia, všetci boli na námestí. Roman Luknár hovorí: "To bolo nešťastie, v kinách videlo Chodník len veľmi málo ľudí".
- Režisér Miloslav Luther pôvodne zamýšľal zveriť postavu Adyho Hajdu (František) podľa scenára českému hercovi, ale Roman Luknár (Viktor) ho od toho odhovoril.
- Film bol ocenený v roku 1989 cenou Prémia SLF za filmovú tvorbu - za kameru a za réžiu.
- Natáčanie snímky prebiehalo v lokalitách Praha, Budyně, Bodíky, Komárno, Stupava, Šamorín.
Odkazy
Hrají:
Roman Luknár, Ady Hajdu, Györgyi Tarján, Eva Horká, Bronislav Poloczek, Gustav Opočenský, Stanislav Dančiak, Jiří Schwarz, Ondřej Vetchý, Mátyás Dráfi, Jana Březinová, Valerie Kaplanová, Pavol Topoľský, Miloš Pietor, Adam Kerďo, Eva Holubová, Milan Fiabáne, Andrej Jursa, Ladislav Konrád, Lubomír Kostelka, Ľudovít Moravčík, Béla Várady, Zuzana Rybárová, Jakub Ursiny, Ferdinand Macurák, Václav Babka, Tibor Frlajs, Jozef Husár, Ján Kusenda, Juraj Kováč, Miroslav Hesek, Jozef Domonkoš, Maroš Tvarožek, Róbert Beňo, Karel Riegel, Ida Rapaičová, Dušan Tarageľ, Ladislav Chudík, Leopold Haverl, Rudolf Kraus, Štefan Kožka, Ján Siažík