Kobry a užovky / Kobry a užovky (2015/111/Česko/Drama) 76%

17.09.2023 19:00
JEDNOU VĚTOU
„Hlavní je mít plán.....“

OBSAH
Užovka (Matěj Hádek) je ztracen ve svém vlastním životě. Je mu už skoro čtyřicet a nemá holku ani práci, přičemž cítí, že má poslední šanci sám se sebou něco udělat. Naskytne se mu šance, kterou nehodlá promarnit. Jeho bratr Kobra (Kryštof Hádek) je magor, nezodpověděné dítě a feťák, bydlící s věčně opilou matkou (Jana Šulcová). Staví vzdušné zámky a vykrádá chatky. Ve chvíli, kdy se ukáže, že by Užovka mohl být už konečně šťastný, se objeví Kobra. Užovka se mu rozhodne dát pořádnou lekci, situace se ale vymkne kontrole.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Musím uznat, že před psaním tohoto komentáře jsem si musel ještě asi na postý pustit Na hadím ocase od Bratrů Orffů, protože, co jiného by mělo vystihnout více tento film, než právě tahle naprosto úžasná a smutná skladba. Kobry a užovky jsou po dlouhém době dalším naprosto plnohodnotým českým dramatem, který nemá ani jednu chybu. Tudíž je prakticky dokonalý. Prušinovský sice natočil trošku něco jiného, než je u něj obvyklé, ale natočil to tak perfektně, že se u mně okamžitě stal tím nejlepším režisérem, co tu u nás máme. Jakožto režisér se totiž seznámil se scénáristou, debutantem, Jardou Žváčkem, kterej vytvořil naprosto skvělej příběh o dvou rozdílných, ale přesto podobných bratrech. Vlastně si ani nedokážu představit, kdo jinej by je v Česku mohl hrát než právě Hádkovi. A ti je zahráli tak dokonale, až jsem se opět utvrdil v tom, že Česko si na kvalitu herců rozhodně nemůže stěžovat. A to přitom stačí napsat ty hlavní role jenom trošku vyzývavě a pak se divák nemůže stačit divit. Samozřejmě ale nechci děkovat jenom jim. Také bych hrozně rád poděkoval i dalším hercům jako jsou Hájek, Šulcová, Polišenská, Žáčková, Máj nebo Kubánková. Moc jsem je neznal, ale je vidět, že když to režisér vezme za správnou notu, dokáže i z nich udělat dost významné postavy. Nenarazil jsem tady na jedinou postavu, která by neměla hloubku a nedokázal jsem ji vypudit z myšlenek. Atmosféra maloměsta také dokonalá, podpořená naprosto ultimátním hudebním výběrem, kterému vévodí právě Bratři Orffové, Prago Union nebo veleznámé Barák na odstřel a Země vzdálená. Teď už jsem si jistej, že si tyhle písničky nedokážu do příště vybavit jinak, než právě u tohoto filmu. Tenhle film má prostě hned několik nej, kvůli kterým ho pravděpodobně z myšlenek nikdy nevypudím a navždy budu rád, že jsem právě jej mohl podpořit v kině párem kováků. (Malarkey) 5*

Honza Prušinovský je žánrovej radikál. Nejdřív do nás leje výživné dávky humoru a teď přijde s kýblem plným deprese. Hnací motor filmu není ani tak příběh, jako jednotlivé postavy, které tedy v celé své kráse zrovna dvakrát sympatie nebudí. Ovšem nedá se říct, že bych k nim cítil vysloveně nesnášenlivost byla to spíš lítost, protože životní drsno si umí s lidma a jejich chováním nepěkně pohrát. V tomhle ohledu na mě film působil velmi realisticky. Dialogy se snažily zmírnit nepříjemnou, bezvýchodnou atmosféru, která z filmu šla co to jen šlo, ale i tak depinka tady vládne a káže všemu a všem, mimo jiné i díky skvěle vybraným lokacím. Pokud jsem na začatku svého slovního výlevu mluvil o postavách jako hlavním motoru filmu, tak to by nikdy nemohlo fungovat, nebýt kvalitních hereckých výkonů a tady Honzík Prušinovský vyčenichal první ligu. Oba Hádci za jedna s hvědzičkou. Docela by mě zajímala Kryštofova průprava, jestli šel někam mezi smažky nebo se na dva dny zavřel do malý místnosti a čet projevy Miloše Zemana, protože ve filmu působí fakt hodně vykolejeně a bez něj a jeho výkonu by Kobry a úžovky neměly potřebný apetit. Kobry a užovky nasadily českým filmům v roce 2015 laťku proklatě vysoko. (Enšpígl) 4*

Skvělý, že se tomuhle sociálnímu hadovi někdo pokusil podívat do očí s podobnou přímostí jako Petr Václav. Skvělý, že oba Hádkové hrají o třídu lépe než bývá v tomhle rybníčku zvykem, hlavně Kryštof dává s přehledem největší bomby kariéry. Skvělý, že Prušinovský zachytil celou řadu fatálních banalit se vší trapností, bezvýchodností a hlavně bez pitvoření a snahy dělat z toho chcípáckou řachandu. Méně skvělý, že Kobry a užovky působí jako sociální drama bez ksichtu, které celou dobu žongluje se způsoby snímání, aniž by nalezlo ujasněnou koncepci a zřetelný rukopis. Vysloveně špatný, že prvních 20 minut působí jako skladba, kterou všechny nástroje hrají o půltón falešně (dokonce i jinak přesný Kryštof se spíš pitvoří). A hodně rozporuplný, že dvojitej závěr (shocker / ambivalentní pohled) vyznívá spíš bezradně než tíživě, jako by si tvůrci nevěděli s příliš vitálním charaktery rady. Ty Květy v podkresu prostě vyznívají výrazně sugestivněji než film v důsledku. Chápu hype a spokojenost, ale mám pocit, že tenhle had má na to uhranout Vary, zatímco na festivalovém okruhu bude jeho nevyhraněnost značným limitem. Což je škoda, protože substituce heráku ironem a organizovaného zločinu vykrádáním chatek je odvážná a dotažená. Kdybych chtěl být důsledný, měl bych dát **** (dal jsem je Slámovi za podobně nevyrovnaná Čtyři slunce a o hvězdu míň dostal Jiráský za slabší Poupata). Ale je dost těch, kteří je Prušinovskému dají za mě. [65%] (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Příběh dvou bratrů, kteří moc štěstí nepobrali. Ušmudlaný chudý byt s opilou matkou (Jana Šulcová) sledující AZ kvíz ostatně není nejlepší zázemí pro rozvoj úspěšné osobnosti. Starší Užovka (Matěj Hádek) má alespoň práci, i když mizernou, a své životní neúspěchy topí „jen“ v alkoholu. Jeho bratr Kobra (Kryštof Hádek) to dotáhl k závislosti na drogách, okolo které se točí celý jeho svět. Je ve stavu, který v nás vzbuzuje tušení, že mu už není pomoci.
Užovka se shodou okolností nachomýtne k podnikatelské příležitosti, která mu změní život. Vlastní obchod se začne rozvíjet, ale úspěch začne formovat (nebo odkrývat?) jeho povahu i vztahy úplně novým směrem. Nově získané štěstí si rozhodně nechce nechat vzít, i když cena za něj může být vysoká, nejen pro Užovku. Čím víc má, tím víc může také ztratit, tudíž mu dochází trpělivost a ohleduplnost nad bratrovými excesy.
I když jsou Kobra a Užovka tak rozdílní, vlastně je jejich chování motivováno stejnými pohnutkami: chtějí být šťastní. Kobra díky drogám, kvůli kterým klidně ubližuje svým blízkým. A ačkoli si Užovka myslí, že je „někdo lepší“, ve finále se chová stejně, jen je to méně nápadné.
Velké štěstí filmu je obsazení skutečných bratrů. Můžeme jen obdivovat, kolik talentu se najde v jedné rodině. A samozřejmě mezi nimi funguje uvěřitelné pouto, kterým se bez váhání necháme vtáhnout do příběhu. Víc nás asi přece jen strhne Kryštof Hádek, protože jeho trhané pohyby a roztržité jednání narkomana je trochu výraznější než „normální“ role Matěje Hádka, jehož výkon musí být minimalističtější. Nic to ovšem neubírá jeho kvalitám.
Skvěle vystihnutá i ztvárněná je také postava babičky (přesvědčivá Věra Kubánková), která žije ve svém klidném, naivním světě, moderní televizi ozdobí krajkou, každou návštěvu chce vykrmovat, a nezapomene jí nabídnout nápoj v oblíbeném hrníčku. A samozřejmě se zastává obou svých vnuků.
Režie Jana Prušinovského je vyvážená, každé situaci i postavě je věnováno tolik času, abychom ji pochopili, ale ne tolik, aby snímek ztratil spád. I když film neubíhá splašeným tempem, pořád se něco děje. Nevnucuje nám žádné závěry, prostě nám situace naservíruje, a my už si na ně uděláme názor sami.
Příběh dvou excelentně zahraných bratrů se odehrává v rámci jejich všedních dnů na menším městě, s vlastními tragédiemi a problémy. A i v takto prostém prostředí narazíme na mrazivé momenty. Skvěle odvyprávěné a obsazené gradující drama nám nadhodí nejedno téma k zamyšlení.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Feťák a zloděj Petr Šťastný, řečený Kobra, drze vykrade za bílého dne chatu. Později řádí na diskotéce Blue Star a velkými štípacími kleštěmi, jež nosí stále na zádech zraní jednu tanečnici. Známý policista zavolá Vojtovi Šťastnému s přezdívkou Užovka, aby si přijel pro bratra. Ten vytáhne z postele svého kamaráda, automechanika Tomáše, a odjede s ním jeho autem ke klubu v někdejším kulturním domě. Sjetý a opilý Kobra je tam na střeše a nechce dolů. Bratr ho přemluví a pak se strhne krátká potyčka s majitelem diskotéky a naštvanou tanečnicí. Už je světlo, když kamarádi dopraví Petra domů k matce. Vojta kvůli tomu přijde pozdě do práce ve fabrice a po hádce s mistrem, který mu slibuje vyhazov, sám rovnou odejde. V hospodě se opije a večer ho vleče domů dobromyslná korpulentní hospodská Kača. Z milování v mladíkově panelákovém bytě však sejde, protože Užovka usne. Ráno se probudí sám a má doma uklizeno... Na třídním srazu žárlí Tomáš na podnapilou manželku Zůzu, která se baví s frajerským Ládíkem. Mladá žena pak provokuje Užovku tím, že vypočítává jeho životní nezdary a krachy všech jeho plánů. Ládík pak bývalého spolužáka přemlouvá, aby s ním šel do frančízy. Později ho vezme na jednání s Němci: chtěl by ve městě otevřít značkový obchod s oblečením pro mladé Thunderlife. Šéfové to zamítnou, ale Vojta je nečekaně překvapí dobrou němčinou. Jeho otec totiž byl východní Němec, který ovšem rodinu už dávno opustil. Ládík pak ukáže budoucímu partnerovi vytipovaný obchod. Jenže se nepohodnou kvůli penězům a Užovka prohlásí, že si je sežene sám. Tomáš ho rovnou odmítne, tak to mladík marně zkouší u matky, která je alkoholička a která se věčně zastává Péti. Nakonec uspěje u babičky, jíž zároveň vyčte, že je hodná na Petra, který si u ní v kůlně schovává kradené věci. Zajde se starou paní, jež je ochotná ručit svým domkem, do banky a získá úvěr. Sám pak pilně pracuje v krámu, který skutečně otevře. Dohodne se i s Ládíkem. Ten chce, aby mu tam schovával neotevřené krabice s botami. Tomáš ukecá kamaráda, aby zaměstnal Zůzu, která doteď byla na mateřské se dvěma synky. Podnik se docela dobře rozjede, ale Užovka má stále větší problémy se Zůzou, která se fláká. Stěžuje si Tomášovi. Do krámu jednou přijde sjetý Kobra a „brášin“ mu dá tisícovku, aby ho vypakoval. Vojta koupí babičce novou televizi, ale tu jí v noci ukradne Petr a prodá ji do bazaru. Pak jde do herny. Koupí si tam fet a sedne si k automatům... Tomáš se doma pohádá se Zůzou. Žena naštvaně odejde a přidá se k hasičům, jdoucím na tancovačku. Užovka zjistí u babičky krádež a přiměje Tomáše, aby s ním jel bratra hledat. Najdou televizi v bazaru, ale když si ji chtějí odnést, majitel na ně vytáhne pistoli. Zůza řádí na diskotéce, kam se dopotácí i Kobra. Oba je vyhodí ven. Dvojice se spolu baví a Petr začne bratrovu opilou kamarádku obtěžovat. Přistihnou je Tomáš s Vojtou. Naštvaný manžel strčí Kobru do kufru. Odveze ho pod viadukt a strašně ho zmlátí. Vojta, který chce, aby bratr dostal zavyučenou, zasáhne až pozdě. Ráno objeví zbitého mladíka náhodní chodci. V krámě se Zůza omluví Vojtovi. Dorazí se vzteklý Ládík. Kobra skončil s těžkými zraněními v nemocnici a všechno vyšetřují policisté. To by mohlo ohrozit jeho obchody. Dvojice se vypraví za Petrem. Ten prohlásí, že bratra nikdy neprozradí, ale Tomáše už udal. Vojta zjistí, že Ládík pašuje v krabicích neznačkové léky. Při výslechu na policii vyšetřovatel varuje Tomáše. Jeho útok lze kvalifikovat buď jako ublížení na zdraví nebo jako pokus o vraždu. Tomáš se přizná a zmíní se i o Vojtovi. Užovka v hospodě splatí dluh Kače a požádá ji, aby mu poskytla alibi. U soudu hospodská tvrdí, že se Vojta u ní v hospodě ten večer opil. Také Petr bratrovi pomůže. Je odsouzen jen Tomáš, který dostane jeden rok bezpodmínečně. Užovka má výčitky svědomí, ale spokojený Ládík ho uklidňuje. Vojta teď žije v novém bytě s Kačou, která s ním pracuje v krámě místo Zůzy. Užovka dá kamarádově ženě nějaké peníze, ale jeho výprava do věznice za Tomášem skončí špatně. Vězeň s ním nechce mluvit. Sjetý Kobra zase obtěžuje v krámu. Později volají Vojtovi z diskotéky. Ten tam najde na záchodě nešťastného bratra, který ukradl z krabice ve skladu léky a vzal si nic netušíc viagru. Užovka ho dopraví k sobě domů, což se Kače vůbec nelíbí. Když se Vojta ráno probudí, je v bytě nepořádek a Kobra zmizel. Mladík vzápětí najde odemčený a poničený krám a vykradené Ládíkovy krabice. Kumpán zuří. Užovka objeví bratra schovaného u babičky. Vrátí pak spolu Ládíkovi pytlík s prášky, ale ten chce zbytek. Kobra se dá na útěk. Bratr s Ládíkem ho honí a při přebíhání silnice Petra srazí auto. Dvojice se od nehody vytratí... Zůza přijede s dětmi pro manžela před věznici. Večer spolu jdou za Vojtou a těhotnou Kačou. Kamarádi se rozpačitě usmíří. Vojta vezme Toma na diskotéku Blue Star, kde má zjevně milenku. Podnik mu teď patří a chce, aby tu kamarád dělal šéfa, což byl Tomův sen. Mluví s ním stejně, jako Ládík kdysi mluvil s ním...

Ocenění:
Český lev
2015 - Jan Prušinovský, Ondřej Zima (Nejlepší film)
2015 - Jan Prušinovský (Nejlepší režie)
2015 - Matěj Hádek (Nejlepší herec)
2015 - Kryštof Hádek (Nejlepší vedlejší herec)
2015 - Lucie Žáčková (Nejlepší vedlejší herečka)
2015 - Petr Koblovský (Nejlepší kamera)
2015 - Nejlepší filmový plakát
2015 - Jan Prušinovský (Cena filmových fanoušků)
2015 - Jaroslav Žváček (Nejlepší scénář) (nominace)
2015 - Lukáš Opatrný (Nejlepší střih) (nominace)
2015 - Matěj Matuška, Michal Čech (Nejlepší zvuk) (nominace)
2015 - Jan Pjena Novotný (Nejlepší výprava) (nominace)
2015 - Ivan Stekla (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2015 - Lukáš Král (Nejlepší masky) (nominace)

Ceny české filmové kritiky
2015 - Kryštof Hádek (Nejlepší herec)
2015 - Nejlepší film (nominace)
2015 - Jan Prušinovský (Nejlepší režie) (nominace)
2015 - Jaroslav Žváček (Nejlepší scénář) (nominace)
2015 - Matěj Hádek (Nejlepší herec) (nominace)
2015 - Lucie Žáčková (Nejlepší herečka) (nominace)

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
2015 - Kryštof Hádek (Cena za mužský herecký výkon)
2015 - Jan Prušinovský (Velká cena - Křišťálový glóbus) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.2.2015 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v TV: 12.3.2016 Česká televize
Poprvé na DVD: 21.10.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 11 277 242
Návštěvnost v ČR 94 015
Náklady (Rozpočet) - Kč 15 000 000
 
Tvůrci a herci
Jan Prušinovský (Režie), Jan Prušinovský (Produkce), Ondřej Zima (Produkce), - (Hudba), Petr Koblovský (Kamera), Lukáš Opatrný (Střih), Zuzana Povysilová (Casting), Lukáš Opatrný (Scénografie), Ivan Stekla (Kostýmy), Matěj Matuška (Zvuk), Michal Čech (Zvuk), Lukáš Král (Masky), Jaroslav Žváček (Scénář), Matěj Hádek (Herec), Kryštof Hádek (Herec), Jan Hájek (Herec), Lucie Žáčková (Herec), David Máj (Herec), Lucie Polišenská (Herec), Věra Kubánková (Herec), Jana Šulcová (Herec), Ondřej Nosálek (Herec), Ivana Lokajová (Herec), Pavel Tesař (Herec), Marie Jansová (Herec), Jan Vápeník (Herec), Martin Bonhard (Herec), Thomas Zielinski (Herec), Adrian Gabaj (Herec), Tobiáš Rímský (Herec), Jiří Čermák (Herec), Pavel Dušák (Herec), Veronika Řeháková (Herec)
 
2015/111/Česko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Ztopořený kobří penis byla ve skutečnosti ponožka s molitanem.
- Kobry a užovky se točily v Kralupech, Velvarech a na Kladně. Např. obchod, který si Vojta otevře, se nachází v atriu hotelu Kladno, stejně tak obědová scéna s velkoplošnou mozaikou v pozadí je z restaurace v témže hotelu, dále se jedná o několik scén z ulic Sítné u přejezdu.
- Kobry a užovky dostaly už ve scenáristické soutěži podporu nadace, kterou založily firmy RWE a Barrandov, navíc obdržely od RWE i příspěvek na výrobu.
- Film byl natočen během 29 dní.
- Skuteční bratři Matěj a Kryštof Hádkovi poprvé ztvárnili bratry také před kamerou.
- Kobry a užovky jsou natočeny podle prvního scénáře debutujícího Jaroslava Žváčka, který se stal na cenách Magnesia Litera objevem roku 2012.
 
Odkazy