Equalizer / The Equalizer (2014/132/USA/Thriller, Akční, Krimi) 73%
24.02.2018 17:05
JEDNOU VĚTOU
„Každý si zaslouží spravedlnost."
OBSAH
Ve snímku The Equalizer představuje Denzel Washington bývalého člena elitní tajné vojenské jednotky McCalla, který předstíral svou smrt, aby mohl začít žít poklidný život v Bostonu. Když kvůli záchraně života mladé dívky Teri (Chloe Grace Moretz) musí svůj dobrovolný odpočinek ukončit, ocitá se tváří v tvář extrémně násilným ruským gangsterům. Během tohoto zúčtování se v McCallovi znovu probudí touha po konání spravedlnosti. Pokud se tedy ocitnete v nesnázích s mizivou šancí na záchranu, a nemáte se na koho obrátit, McCall vám pomůže. Je tím jediným, kdo dokáže vaše problémy vyřešit jednou provždy. Je to Equalizer.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od nynějška si dvakrát rozmyslím, než jako obvykle agresivně vypičuju bobra v Obi, i když mě pro třicítky vruty pošle do stavebnin na druhou stranu toho jejich posraného hangáru místo do spojovacího materiálu hned vedle pokladen. Podle tohoto se totiž může docela dobře stát, že ten tlustý, upocený a špatně proškolený kokot nebude jen nějaká běžná socka z pracáku, co ze zoufalství bouchá za minimální mzdu. Ne, on to totiž klidně může být penzionovaný elitní vrah z Bisky, co se kariérně našel jako permanentní zaměstnanec měsíce v oddělení řeziva, jenž ve volných chvílích čte přeceňované sračky od Hemingveje, rád dlouze existenciálně filosofuje a je sveřepým ochráncem slabších, utlačovaných, vdov, sirotků a ukrajinských štětek. Takový týpek, dokonale trénovaný ve střelbě hřebíky a zacházení s kompletním sortimentem mechanického ručního nářadí, by mě pak za hrubost klidně mohl na sto metrů ukřižovat až v zahradním nábytku, umlátit gumovým kladívkem nebo opíchat lištovými rohy na plovoucí podlahy. Ač se jednalo o hloupou, unylou, patetickou a mnohdy až směšnou hovadinu určenou pro totální debily, poučil jsem se a už raději nikdy Nataše jednu nepřimrdám před jakýmkoliv hobby marketem, abych náhodou neměl druhý den v patách podobně reálného „Zabijáka z Hornbachu“! (verbal) 2*
Buď to berete, nebo ne, o ničem jiném to není. "To" znamená, že Robert McCall má nervy z oceli a téměř božské schopnosti, takže je úplně jasné, jak to celé dopadne. Maximálně se může stát, že se některý ze sidekicků nedožije titulků, ale co už, takový je žánr;) "To" také znamená, že Marton Csokas je sociopatický démon s o něco méně božskými schopnostmi, a - jak jinak - s efektními vorskými kérkami, před kterými by měl respekt i Viggo Mortensen;) A ten zbytek je tak nějak celkem nedůležitá soustava rekvizit, aby se to celé mohlo nějak hýbat kupředu. Je to méně efektní a prostší, pokud jde o životní úroveň hrdinů a s tím spojené zasazení filmu, než takový John Wick, ale body count je v Equalizerovi taky slušný. Nejsem si jistý, jaký byl smysl natočení tohoto filmu, protože na to, aby rozjel nějakou sérii, podle mě nestačí, ale musím uznat, že Antoine Fuqua to má stále v paži, a že jsem nějakou dobu měl ekvalizér ve Winampu (ano, někdo to stále ještě používá) přebarvený načerno:) Je to zkrátka velmi slušná žánrovka, která nemá hektické tempo a kulometný střih, ale místo toho má skvělé "já vím, že ty víš, že já vím, že ty víš" dialogy. Takže i když jsem se nemohl zbavit dojmu, že se tu někdo snaží navodit dojem, že je to tak trochu jako Leon, pozitiva převažují. A kdybych si měl vybrat, jestli radši znovu tohle nebo Muže V Ohni, tak vyhraje Equalizer. Ale těsně, takže i tady 70%. (Gemini) 3*
Dvě věci mám k filmu. Nedokázal jsem se emočně vůbec přiblížit k hlavnímu hrdinovy. McCall působí tak suveréně, až není šance v něm vidět člověka a to při vši úctě k hereckému umění Denzela Washingtona, který opět podává velmi zdařilý výkon. Druhá věc, která mně nepřišla vůči mně fér, byla závěrečná akčňárnička v Bauhausu. Kdysi jeden moudrý pán řekl, budiž světlo a bylo světlo a toho by jsme se měli všichni držet a když říkám všichni, tak tím myslím všichni, pane Fugua a ne že nám půlku závěrečného fightíku hodíte do tmy s hudbou jakože artíček. Přes to všechno si však Equalizer nezaslouží abych si na něm trénoval činnost kata mydláře. Má tempo, skvělé společné scény Denzela s Martonem ve kterých se nešetří drsňýckým charismatem a akcička je tady taky docela za fešandu. Mám dojem, že Přemek Podlaha bude docela čumět, k čemu všemu může Béda Trávníček využít zahradnický náčiní. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Akčních dědků máme v kinech v poslední době docela dost. Expendables nedávno vyrazili na svou třetí misi, která byla docela povedená, a Liam Neeson dnes patří mezi největší akční hvězdy, i když o to možná ani moc nestál a došlo k tomu jaksi omylem. Každopádně jeho trojku 96 hodin uvidíme už za pár měsíců. No a teď je tu Denzel Washington.
Jeho Equalizer není pokusem svézt se na vlně akčně-dědkovských thrillerů. Předělávka seriálu z osmdesátých let se totiž v Hollywoodu chystala už pár let a dlouho se kolem ní točili Russell Crowe nebo režisér Zrození Planety opic Rupert Wyatt. Nakonec však skončila v rukou Antoina Fuquy, člověka, jenž bude asi do smrti machrovat tím, že natočil Training Day, který to dotáhl i na Oscary. A i když tehdy odvedl dobrou práci, tak nějak všichni tuší, že za úspěch a kvality filmu byli zodpovědní spíš herci a scenárista David Ayer než režisér. Ale to je celkem fuk. Equalizer totiž Fuquovy překvapivě sedl.
Jednoduchý příběh o stárnoucím chlapíkovi zaměstnaném ve skladu v Baumaxu nebo v něčem podobném, jenž má ovšem minulost, za kterou by se nestyděli ani hrdinové Stevena Seagala (učitelé historie, kteří před tím makali pro CIA a tak), na první pohled působí jako béčko. A na druhý vlastně taky. No, ono to béčko zkrátka je, ale svým způsobem parádní. Pomalu budovaná atmosféra a dlouhé čekání na akci dost připomíná thrillery ze sedmdesátých let, kde bylo vždycky dost času na to, aby si hrdina a s ním i diváci vychutnali celou situaci, pečlivě se připravili, a pak vymalovali kancelář plnou cynických pasáků a druhořadých gangsterů jejich krví.
Tvůrci informace o hrdinovi dávkují velmi pozvolna, a i když každý, kdo někdy v minulosti viděl nějaký akční film, asi dokáže odhadnout, že se Robert McCall neživil jako řidič hovnocucu, funguje to skvěle. Tenhle (super)hrdina skutečně nechce zabíjet. Chápe, že tak po sobě zanechá stopy a že policie ani další gangsteři se na jeho konání nebudou koukat s nadšením. Navíc zkrátka ví, že vzít člověku život není žádná sranda, takže vždycky dává protivníkům šanci napravit to, co provedli, pak jim zláme ruce a teprve v posledním kole dojde na ubodání vývrtkou. McCall je vůbec zajímavá postava. Moc se o něm nikdy nedozvíme, stačí však pár detailů, jako jeho posedlost časem nebo pořádkem, a člověk tak nějak tuší, že před ním stojí někdo, kdo se sakra snaží vypadat jako normální padesátník, ale prostě mu to nejde. Protože normální padesátník není.
Pomalejší tempo je tu navíc v hodně zajímavém kontrastu s Fuquovou vizuálně našlapanou režií. Jestliže by scénář a neokázalá, ale praktická akce obstály před třiceti nebo čtyřiceti lety, vizuálně Equalizer stojí pevně v současnosti. Fuqua umí ve správný čas použít zpomalovačku nebo žlutě zabarvený filtr tak, aby vám připomněl, že ten pán, co trpí nespavostí, čte Hemmingwaye a pomáhá tlustému kolegovi s dietou, dokáže během jedné jediné noci položit na lopatky impérium ruského mafiána číslo jedna. Ten kontrast dvou přístupů funguje skvěle. A i když se příběh dá odvyprávět dvěma větami a film má podezřelých 131 minut, díky odskokům od hlavní dějové linie, kdy McCall vyrazí srovnat do latě zkorumpované policajty nebo nebezpečného zloděje, se tu pořád něco děje.
A skvěle to graduje. Stačí se zaposlouchat do hudby, která zpočátku působí klidně a pohodově a ke konci vám i díky ní adrenalin teče ušima. Závěrečná dvacetiminutovka, kde si to Denzel Washington rozdá s ruským zabijáckým komandem a naznačí, že v mládí hodně koukal na MacGyvera a že nakupování v Obi může být celkem sranda, je boží. Finále je napínavé, brutální a i když dělá z McCalla víceméně Supermana, skvěle si ho užijete.
Bylo by celkem snadné naházet na film špínu za to, že je vlastně hrozně jednoduchý, neoriginální a s logikou si tu nikdo moc neláme hlavu. Na druhou stranu takhle nekomplikovaných a čistých thrillerových pecek jsme v posledních letech zas tak moc neviděli. Pro fandy drsnějších chlapských podívaných jde o naprosto ideální materiál, kde všechno šlape tak, jak má. Co byste chtěli víc?
O FILMU
Podle Denzela Washingtona je hnací silou Roberta McCalla - postavy, které představuje v akčním thrilleru Equalizer - velmi intenzivní cit pro spravedlnost. „Robert McCall v minulosti spáchal spoustu nepěkných věcí a snaží se to napravit - není na svou minulost hrdý, snaží se polepšit,“ vysvětluje Washington. Poté, co se od této minulosti odříznul a začal vést poklidný život, zjišťuje, že se jeho touha po nastolení spravedlnosti znovu probouzí ve chvíli, kdy jeho pomoc potřebuje mladá dívka, která jako by pro zbytek světa neexistovala. „Nelíbí se mu, kým je - své schopnosti nikdy neztratil, vědomě se rozhodl, že je přestane uplatňovat. Teprve když se setkává s nevinnou mladou dívkou, která je týrána, rozhodne se s tím něco udělat.“
„McCallova motivace je prostá,“ říká Todd Black, producent filmu. „Když se dějí nespravedlnosti zcela obyčejným lidem, někomu, kdo se není schopen sám bránit, protože to nedokáže nebo ani netuší, kde začít, postará se o to - ať už násilně či nenásilně.“
Podle režiséra Antoine Fuqua - který se znovu pouští do spolupráce s Washingtonem poté, co ho režíroval ve snímku Training Day, za který Washington získal Oscara - má v sobě McCall některé archetypální hrdinské prvky. „Vnímal jsem tenhle snímek jako jakýsi odkaz, podobně jako westerny, které točil Sergio Leone,“ vysvětluje. „Máme tu antihrdinu plného rozporů a pochyb, který se stydí vzít do ruky své pistole...ale když dostane šanci pomáhat druhým, udělá to. Za tímto účelem své schopnosti dokáže uplatnit.“
„Všichni bychom rádi věřili tomu, že tam někde existuje člověk, který by nám byl schopen pomoci, jen kdyby se nám ho podařilo najít,“ míní producent Jason Blumenthal. „Kéž bychom nějakým způsobem mohli odpovědět na inzerát na internetu v zoufalé prosbě o pomoc ve chvílích, kdy není nikdo jiný k dispozici. Rád bych věřil, že pokud bych se ocitl v krizi, existuje někdo, kdo by mě dokázal vyslechnout - někdo, kdo by všeho nechal a pomohl mi, prostě proto. A právě to je Equalizer.“
Film je pojmenován podle televizního seriálu z osmdesátých let a sdílí jeho základní zápletku - představuje nám špičkově vycvičeného muže, který dokáže převážit misky vah na tu správnou stranu ve chvílích, kdy bezmocní trpí. Ačkoliv si tvůrci filmu vypůjčili základní příběh seriálu i jeho název, prohlašuje Blumenthal, že ona zápletka je v současnosti ještě mnohem relevantnější. „Slovo 'Equalizer', tedy osoba, která dokáže vrátit věci do rovnováhy, je velice silné a mocné,“ poznamenává. „Spousta lidí věří tomu, že náš svět není vyvážený, takže myšlenka nastolení rovnováhy - vyvážení zla dobrem - je velice platná. Dokonce bych řekl, že v současnosti, v roce 2014, je ještě relevantnější než v osmdesátých letech. Lidé ideu takovéhoto hrdiny chápou: muže, který koná hrdinské skutky v zájmu těch, kteří ho potřebují nejvíce.“
S ohledem na tyto skutečnosti napsal scénář filmu Washingtonovi na tělo scenárista Richard Wenk, který byl tímto úkolem pověřen poté, co producenti zjistili, jak pozoruhodně chápe smysl této postavy pro dobro a zlo. „Chtěl jsem napsat scénář o tom, jak se tahle postava začala zabývat tím, čemu se věnuje - to jsme se v televizním seriálu nedozvěděli,“ říká Wenk. „McCall by ale přesto mohl zůstat tajemný, a to mi dalo volnost tuhle postavu pojmout po svém.“
„Richardův scénář je jako dynamit,“ míní Fuqua. „Vždycky je zajímavé sledovat hořící doutnák. Prská a vypadá velice zajímavě - a vy dobře víte, že dříve nebo později dojde k výbuchu.“
Pro Chloe Grace Moretz, která se k hereckému týmu připojila v roli Teri - mladé dívky, které se McCall rozhodne pomoci - je snadné pochopit, proč je role McCalla pro Washingtona ideální. „Způsob, jakým přistupuje ke své práci, je velice Denzelovský,“ prohlašuje. „McCall dokáže být tím nejpříjemnějším a nejlaskavějším člověkem na světě, s širokým úsměvem na tváři - a v další minutě se z něj stává zabiják a vy si říkáte, jak rychle se to seběhlo.“
Fuqua říká, že jednou z charakteristických vlastností postavy z Wenkova scénáře je improvizace. „McCall u sebe nenosí zbraň - to je pro něj už minulostí,“ prohlašuje režisér. „Vejde do místnosti a během dvou sekund ji zhodnotí. Ví naprosto přesně, co máte po levé ruce, co po pravé - a cokoliv z toho použije k tomu, aby vás zastavil. Popadne cokoliv, co kolem sebe máte, a použije to proti vám. Nezabíjí na dálku - je přímo u vás a sleduje, jak se z vás vytrácí život. Jde o docela odlišný typ člověka. Věřte mi, že po tomhle filmu budete na vývrtku hledět s novým respektem!“
Nápad se zmíněnou vývrtkou - jeden z památnějších a drastičtějších okamžiků v jedné z klíčových bojových sekvencí filmu - přišel přímo od Fuquy. „Sešel jsem se s jedním z mých přátel, který je s tímhle světem poměrně seznámený,“ vysvětluje. „Pověděl jsem mu, že se ten souboj odehrává v baru, a on vyjmenoval celou řadu různých předmětů z barového prostředí, které by on sám považoval v nouzi za užitečné. Vzal do ruky vývrtku a ukázal mi, o co by mělo jít.“
Washingtona idea filmu oslovila a spustil práce na scénáři, ale všichni se shodli na tom, že nic nebude závazné, dokud nebude k dispozici scénář. Když Washingtonovi producenti filmu scénář konečně předali, byli po tři dny jako na trní a čekali, co jim na něj řekne. Nakonec Blackovi zazvonil telefon. „Na druhé straně byl Denzel,“ vzpomíná. „Povídá mi 'Todde, tady je Robert McCall.'“
V čele hereckého týmu ve vedlejších rolích stojí Chloe Grace Moretz v roli Teri, mladé dívky, která byla přinucena k životu plnému vydírání a děsu. Poté, co se setká s McCallem, ho její příběh přiměje pustit se do boje za spravedlnost.
„Když jsem poprvé slyšela, že jde o postavu prostitutky, myslela jsem si, že půjde o roli ve stylu té z filmu Taxikář - která se pokouší posunout laťku o kousek výš,“ říká. „Ale byla jsem překvapená. Ta role prostituci neoslavuje, ani ji netrivializuje. Teri během práce vlastně nikdy nevidíte. Středem zájmu není její profese, ale to, kým je. Vidíte, že má v očích ještě náznaky radosti a že touží být někým lepším, a pokud by se jí podařilo dostat z tohoto děsivého světa, mohla by začít žít normálním životem. To se mi na té postavě líbilo - ta vnitřní naděje, která je v jejím životním příběhu obsažena.“
Moretz říká, že tato naděje je základem pouta, které se mezi Teri a McCallem vytvoří. „Rozpoznává v ní její sny,“ říká. „Je to jako okno se žaluziemi - máte před sebou vyděšenou mladou dívku, a před ní stojí jiná, která byla vržena do děsivého světa a aby přežila, předstírá, že je ohromně drsná.“
Washington míní, že i Teri má dar nahlédnout za tyto žaluzie. „Podstatou její práce je poznat, co muži doopravdy chtějí - ať už se jedná o její přirozený talent, nebo o dovednost, kterou se musela naučit,“ prohlašuje Washington. „Nechci tím říct, že ho má naprosto prokouknutého, ale vidí jeho bolest, vidí, že trpí.“
„Poprvé, když se s ním setká, ho na první pohled prohlédne,“ říká Moretz. „Podívá se mu přímo do očí. Všimne si jeho obsesivně-kompulzivních nutkání - toho, jak stokrát otáčí knihou či přemisťuje předměty kolem sebe. Pro ni je ale ohromně okouzlující vidět někoho, komu na věcech kolem něj tak záleží, zatímco všichni v jejím okolí jsou jen zmítáni osudem.“
Jakmile roli dostala, začala se Moretz zajímat o to, co její postava prožila. „Existují dívky, které se do podobných kruhů dostaly z celého světa - z Ruska, ze Skandinávie,“ říká. „Zašla jsem do úžasné organizace s názvem Children of the Night - dívky z celého světa volají na horkou linku, opouštějí ulici a je jim nabídnut domov, kde na nich druhým záleží. Nechtěla jsem tyhle dívky zneužívat - jsem jen herečka, která představuje nějakou postavu - ale jakožto dívka jsem je chtěla pochopit. Setkání s nimi mi nejen pomohlo stát se naplno Teri a ukázat, kým doopravdy je, ale jako šestnáctileté dívce mi to umožnilo být vděčná a zvednout o této organizaci povědomí.“
Ale pro McCalla nejde pouze o záchranu Teri - jeho skutky ho zavedou přímo do samého srdce ruské mafie. Role Teddyho, gangstera, který na vše dohlíží, se ujal herec Marton Csokas. „Líbila se mi výzva v podobě role padoucha,“ říká. „Padouchy už jsem v minulosti hrál - dokonce i ruské - a opravdu se nechcete opakovat. Takže jsem věděl, že pokud budu schopen přijít na způsoby, jak tuhle roli pojmout poněkud odlišně, poněkud obskurněji, a zapracovat to do její podstaty, pak bude výsledek patrně velice zajímavý. Byla to zábava.“
Realizace akčních scén snímku Equalizer zahájili Fuqua a Washington oslovením vedoucího kaskadérů Keitha Woularda. „Při natáčení akčních filmů se dnes mnohdy kamera různě třese a pohybuje - divák pořádně nevidí, co se na plátně odehrává,“ míní Fuqua. Tomu se chtěli vyhnout. „Mým cílem bylo vzít herecké výkony a z těch vystavět akční scény,“ říká.
Fuqua se pro styl natáčení akčních scén s McCallem inspiroval kontaktem se skutečnými boxery. „Mám jednoho velice dobrého přítele, který je skvělý boxer - Sugara Raye Leonarda,“ poznamenává. „Když se pustí do vyprávění svých zážitků, pochopíte, jak chytrý boxer může být. Občas vás poplácají - tak co, jak se dneska máš? - a to je jejich způsob, jak zjišťují, zda jste ve formě, zda jste pro ně hrozbou. Nebo vás specificky pozorují a zjišťují, jak se pohybujete, jaká je vaše řeč těla, jaké máte silné stránky a slabiny. Dokážou vás rozebrat do nejmenšího detailu. McCall je takovým způsobem vycvičený také - všímá si podobných věcí a využívá je ve svůj prospěch. Museli jsme to ukázat.“
Dalším krokem bylo vše zpomalit. „Když jsme poprvé natáčeli scénu v baru, byla rychlá - opravdu blesková. Řekl jsem, že by měla být rychlá, ale intimní. Zpomalili jsme ji a přistoupili k ní jako ke scéně s dialogy, takže ho můžete ve všech těch pohybech stále vnímat jako postavu.“
Pro Fuquu bylo také důležité, aby scény byly realistické. „Kladli jsme si otázku, zda se to může skutečně přihodit. Je skutečně fyzicky schopen takových věcí? Jak vypadá člověk, který něčeho takového schopen je? A ukazuje se, že v případě většiny obyčejných lidí to reálné není - stanete se svědkem automobilové nehody, rozbuší se vám rychleji srdce a zpanikaříte. U lidí jako McCall je tomu ale právě naopak. Jejich tep zpomalí. Zpomalí se jejich dýchání. Všechno kolem nich je pomalejší. Zorničky se jim roztáhnou, aby oko vnímalo o trochu více světla. To všechno se odehrává, zatímco během pár sekund zhodnotí celou místnost. A pak, když mají ve všem jasno, se pustí do práce.“
Pro Woularda coby vedoucího kaskadérů celý proces začal tím, že byl scénář rozdělen na jednotlivé scény. „Bavili jsme se s Denzelem a Antoinem o tom, co by chtěli dělat,“ říká. „V tomto specifickém případě Denzel nestál o příliš velké množství prvků z bojových umění - chtěl bojovat přímo, pouličním stylem, elegantně a tvořivě. A Antoine samozřejmě souhlasil.“ Woulard při tvorbě bojových sekvencí filmu přispěl svými vojenskými zkušenostmi včetně zkušeností ze speciálních jednotek.
V případě tohoto konkrétního filmu bylo velice důležité, aby kaskadéři s Washingtonem spolupracovali velice úzce a vytvořili akční sekvence, které by herec mohl ztvárnit sám. „Všechny akční scény se odehrávají čelem k nám. Zhruba v 95 % případů vidíte skutečně Denzela,“ podotýká Woulard. „Takže jsme s ním začali trénovat zhruba měsíc před natáčením - a trénovali jsme každý den.“
Trénink byl naprosto klíčový, protože hlavní hrdina filmu má špičkový výcvik a je bojovým expertem. „Pokud držíte v souboji na nože v ruce nůž čepelí kupředu, každý, kdo tomu rozumí, si ihned řekne, že tohohle chlápka složí během chvilky,“ říká Woulard. „Ale pokud ten nůž otočíte, čepel míří do dlaně a držíte ho, jako byste chtěli boxovat, pak je jasné, že máte před sebou někoho, kdo má jisté zkušenosti.“
Jednou ze zvláštností Roberta McCalla je to, že nepoužívá pistoli - využívá proti svým protivníkům prostředí kolem sebe. „Možná na stole leží popelník nebo nůž na dopisy,“ pokračuje Woulard. „Možná je tam váza, vidlička, hrnek či kniha. A když bojuje v Home Martu, ocitá se na domovské půdě - může si vzít nejrůznější věci a kombinovat je.“
V těchto ohledech specifické akční scény filmu Equalizer nekončí pouze kaskadérskými kousky - prostupují veškerými složkami natáčení včetně kamery a výtvarného návrhu. „Právě Antoine přišel s nápadem specifického pohledu očima Equalizera, pokud tomu tak chcete říkat,“ vysvětluje producent Todd Black. „Od samého počátku to byl veskrze Antoineův nápad, od našeho prvního setkání. Seznámili jsme ho s Maurem Fiorem, kameramanem, který se podílel na filmu Training Day a získal Oscara za snímek Avatar, a také s Naomi Shohan, jeho výtvarnicí na snímku Training Day, a všichni tři společně tenhle nápad dotáhli k dokonalosti.“
„Když jsme oslovili Naomi, prohlásila, že tenhle film musí přetékat realismem. Že musíme mít pocit, jako by Robert McCall mohl klidně žít v bytě vedle nás, a když vejdeme do Home Martu, musí působit jako přesně takový typ obchodů,“ pokračuje Black. „Ale také prohlásila, že ačkoliv jde o realistický snímek, nemusí být syrový a drsný - musí mít atmosféru, musí být vřelý. McCall musí mít citlivou duši, jinak by se z něj nestal Equalizer.“
Postavy a obsazení
• Denzel Washington - Robert McCall
• Marton Csokas - Teddy
• Chloë Moretzová - Teri
• David Harbour - Masters
• Haley Bennett - Mandy
• Bill Pullman - Brian Plummer
• Melissa Leo - Susan Plummer
• David Meunier - Slavi
• Johnny Skourtis - Ralphie
• Alex Veadov - Tevi
• Vladimír Kulich - Vladimir Pushkin
Ocenění
San Sebastián International Film Festival
2014 - Antoine Fuqua (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)
The Saturn Awards
2015 - Nejlepší thriller (nominace)
2015 - Chloë Grace Moretz (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Robert McCall), Pavel Šrom - Marton Csokas (Teddy), Viktorie Taberyová - Chloë Grace Moretz (Teri), Terezie Taberyová - Haley Bennett (Mandy), Svatopluk Schuller - David Harbour (Masters), Miloš Vávra - Vladimir Kulich (Puškin), Petr Burian - Johnny Skourtis (Ralphie), Ladislav Cigánek - David Meunier (Slavi), Jiří Ployhar - Rhet Kidd (Jay), Bohuslav Kalva - Bill Pullman (Brian Plummer), Marek Libert - Allen Maldonado (Markus), Zuzana Schulzová - Melissa Leo (Susan Plummerová), Tomáš Borůvka, Ludvík Král, Regina Řandová, René Slováčková, Libor Terš
Překlad: Petr Zenkl
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Ženíšek
Dialogy a režie: Jiří Ptáček
Vyrobilo studio LS Productions - 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.9.2014 Falcon
Premiéra USA: 26.09.2014 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 28.1.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.1.2015 Bontonfilm
Poprvé na 4K Blu-ray: 11.7.2018
Tržby v ČR - Kč 4 446 256
Tržby celkem - $ 192 330 738
Návštěvnost v ČR 31 635
Náklady (Rozpočet) - $ 55 000 000
„Každý si zaslouží spravedlnost."
OBSAH
Ve snímku The Equalizer představuje Denzel Washington bývalého člena elitní tajné vojenské jednotky McCalla, který předstíral svou smrt, aby mohl začít žít poklidný život v Bostonu. Když kvůli záchraně života mladé dívky Teri (Chloe Grace Moretz) musí svůj dobrovolný odpočinek ukončit, ocitá se tváří v tvář extrémně násilným ruským gangsterům. Během tohoto zúčtování se v McCallovi znovu probudí touha po konání spravedlnosti. Pokud se tedy ocitnete v nesnázích s mizivou šancí na záchranu, a nemáte se na koho obrátit, McCall vám pomůže. Je tím jediným, kdo dokáže vaše problémy vyřešit jednou provždy. Je to Equalizer.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od nynějška si dvakrát rozmyslím, než jako obvykle agresivně vypičuju bobra v Obi, i když mě pro třicítky vruty pošle do stavebnin na druhou stranu toho jejich posraného hangáru místo do spojovacího materiálu hned vedle pokladen. Podle tohoto se totiž může docela dobře stát, že ten tlustý, upocený a špatně proškolený kokot nebude jen nějaká běžná socka z pracáku, co ze zoufalství bouchá za minimální mzdu. Ne, on to totiž klidně může být penzionovaný elitní vrah z Bisky, co se kariérně našel jako permanentní zaměstnanec měsíce v oddělení řeziva, jenž ve volných chvílích čte přeceňované sračky od Hemingveje, rád dlouze existenciálně filosofuje a je sveřepým ochráncem slabších, utlačovaných, vdov, sirotků a ukrajinských štětek. Takový týpek, dokonale trénovaný ve střelbě hřebíky a zacházení s kompletním sortimentem mechanického ručního nářadí, by mě pak za hrubost klidně mohl na sto metrů ukřižovat až v zahradním nábytku, umlátit gumovým kladívkem nebo opíchat lištovými rohy na plovoucí podlahy. Ač se jednalo o hloupou, unylou, patetickou a mnohdy až směšnou hovadinu určenou pro totální debily, poučil jsem se a už raději nikdy Nataše jednu nepřimrdám před jakýmkoliv hobby marketem, abych náhodou neměl druhý den v patách podobně reálného „Zabijáka z Hornbachu“! (verbal) 2*
Buď to berete, nebo ne, o ničem jiném to není. "To" znamená, že Robert McCall má nervy z oceli a téměř božské schopnosti, takže je úplně jasné, jak to celé dopadne. Maximálně se může stát, že se některý ze sidekicků nedožije titulků, ale co už, takový je žánr;) "To" také znamená, že Marton Csokas je sociopatický démon s o něco méně božskými schopnostmi, a - jak jinak - s efektními vorskými kérkami, před kterými by měl respekt i Viggo Mortensen;) A ten zbytek je tak nějak celkem nedůležitá soustava rekvizit, aby se to celé mohlo nějak hýbat kupředu. Je to méně efektní a prostší, pokud jde o životní úroveň hrdinů a s tím spojené zasazení filmu, než takový John Wick, ale body count je v Equalizerovi taky slušný. Nejsem si jistý, jaký byl smysl natočení tohoto filmu, protože na to, aby rozjel nějakou sérii, podle mě nestačí, ale musím uznat, že Antoine Fuqua to má stále v paži, a že jsem nějakou dobu měl ekvalizér ve Winampu (ano, někdo to stále ještě používá) přebarvený načerno:) Je to zkrátka velmi slušná žánrovka, která nemá hektické tempo a kulometný střih, ale místo toho má skvělé "já vím, že ty víš, že já vím, že ty víš" dialogy. Takže i když jsem se nemohl zbavit dojmu, že se tu někdo snaží navodit dojem, že je to tak trochu jako Leon, pozitiva převažují. A kdybych si měl vybrat, jestli radši znovu tohle nebo Muže V Ohni, tak vyhraje Equalizer. Ale těsně, takže i tady 70%. (Gemini) 3*
Dvě věci mám k filmu. Nedokázal jsem se emočně vůbec přiblížit k hlavnímu hrdinovy. McCall působí tak suveréně, až není šance v něm vidět člověka a to při vši úctě k hereckému umění Denzela Washingtona, který opět podává velmi zdařilý výkon. Druhá věc, která mně nepřišla vůči mně fér, byla závěrečná akčňárnička v Bauhausu. Kdysi jeden moudrý pán řekl, budiž světlo a bylo světlo a toho by jsme se měli všichni držet a když říkám všichni, tak tím myslím všichni, pane Fugua a ne že nám půlku závěrečného fightíku hodíte do tmy s hudbou jakože artíček. Přes to všechno si však Equalizer nezaslouží abych si na něm trénoval činnost kata mydláře. Má tempo, skvělé společné scény Denzela s Martonem ve kterých se nešetří drsňýckým charismatem a akcička je tady taky docela za fešandu. Mám dojem, že Přemek Podlaha bude docela čumět, k čemu všemu může Béda Trávníček využít zahradnický náčiní. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Akčních dědků máme v kinech v poslední době docela dost. Expendables nedávno vyrazili na svou třetí misi, která byla docela povedená, a Liam Neeson dnes patří mezi největší akční hvězdy, i když o to možná ani moc nestál a došlo k tomu jaksi omylem. Každopádně jeho trojku 96 hodin uvidíme už za pár měsíců. No a teď je tu Denzel Washington.
Jeho Equalizer není pokusem svézt se na vlně akčně-dědkovských thrillerů. Předělávka seriálu z osmdesátých let se totiž v Hollywoodu chystala už pár let a dlouho se kolem ní točili Russell Crowe nebo režisér Zrození Planety opic Rupert Wyatt. Nakonec však skončila v rukou Antoina Fuquy, člověka, jenž bude asi do smrti machrovat tím, že natočil Training Day, který to dotáhl i na Oscary. A i když tehdy odvedl dobrou práci, tak nějak všichni tuší, že za úspěch a kvality filmu byli zodpovědní spíš herci a scenárista David Ayer než režisér. Ale to je celkem fuk. Equalizer totiž Fuquovy překvapivě sedl.
Jednoduchý příběh o stárnoucím chlapíkovi zaměstnaném ve skladu v Baumaxu nebo v něčem podobném, jenž má ovšem minulost, za kterou by se nestyděli ani hrdinové Stevena Seagala (učitelé historie, kteří před tím makali pro CIA a tak), na první pohled působí jako béčko. A na druhý vlastně taky. No, ono to béčko zkrátka je, ale svým způsobem parádní. Pomalu budovaná atmosféra a dlouhé čekání na akci dost připomíná thrillery ze sedmdesátých let, kde bylo vždycky dost času na to, aby si hrdina a s ním i diváci vychutnali celou situaci, pečlivě se připravili, a pak vymalovali kancelář plnou cynických pasáků a druhořadých gangsterů jejich krví.
Tvůrci informace o hrdinovi dávkují velmi pozvolna, a i když každý, kdo někdy v minulosti viděl nějaký akční film, asi dokáže odhadnout, že se Robert McCall neživil jako řidič hovnocucu, funguje to skvěle. Tenhle (super)hrdina skutečně nechce zabíjet. Chápe, že tak po sobě zanechá stopy a že policie ani další gangsteři se na jeho konání nebudou koukat s nadšením. Navíc zkrátka ví, že vzít člověku život není žádná sranda, takže vždycky dává protivníkům šanci napravit to, co provedli, pak jim zláme ruce a teprve v posledním kole dojde na ubodání vývrtkou. McCall je vůbec zajímavá postava. Moc se o něm nikdy nedozvíme, stačí však pár detailů, jako jeho posedlost časem nebo pořádkem, a člověk tak nějak tuší, že před ním stojí někdo, kdo se sakra snaží vypadat jako normální padesátník, ale prostě mu to nejde. Protože normální padesátník není.
Pomalejší tempo je tu navíc v hodně zajímavém kontrastu s Fuquovou vizuálně našlapanou režií. Jestliže by scénář a neokázalá, ale praktická akce obstály před třiceti nebo čtyřiceti lety, vizuálně Equalizer stojí pevně v současnosti. Fuqua umí ve správný čas použít zpomalovačku nebo žlutě zabarvený filtr tak, aby vám připomněl, že ten pán, co trpí nespavostí, čte Hemmingwaye a pomáhá tlustému kolegovi s dietou, dokáže během jedné jediné noci položit na lopatky impérium ruského mafiána číslo jedna. Ten kontrast dvou přístupů funguje skvěle. A i když se příběh dá odvyprávět dvěma větami a film má podezřelých 131 minut, díky odskokům od hlavní dějové linie, kdy McCall vyrazí srovnat do latě zkorumpované policajty nebo nebezpečného zloděje, se tu pořád něco děje.
A skvěle to graduje. Stačí se zaposlouchat do hudby, která zpočátku působí klidně a pohodově a ke konci vám i díky ní adrenalin teče ušima. Závěrečná dvacetiminutovka, kde si to Denzel Washington rozdá s ruským zabijáckým komandem a naznačí, že v mládí hodně koukal na MacGyvera a že nakupování v Obi může být celkem sranda, je boží. Finále je napínavé, brutální a i když dělá z McCalla víceméně Supermana, skvěle si ho užijete.
Bylo by celkem snadné naházet na film špínu za to, že je vlastně hrozně jednoduchý, neoriginální a s logikou si tu nikdo moc neláme hlavu. Na druhou stranu takhle nekomplikovaných a čistých thrillerových pecek jsme v posledních letech zas tak moc neviděli. Pro fandy drsnějších chlapských podívaných jde o naprosto ideální materiál, kde všechno šlape tak, jak má. Co byste chtěli víc?
O FILMU
Podle Denzela Washingtona je hnací silou Roberta McCalla - postavy, které představuje v akčním thrilleru Equalizer - velmi intenzivní cit pro spravedlnost. „Robert McCall v minulosti spáchal spoustu nepěkných věcí a snaží se to napravit - není na svou minulost hrdý, snaží se polepšit,“ vysvětluje Washington. Poté, co se od této minulosti odříznul a začal vést poklidný život, zjišťuje, že se jeho touha po nastolení spravedlnosti znovu probouzí ve chvíli, kdy jeho pomoc potřebuje mladá dívka, která jako by pro zbytek světa neexistovala. „Nelíbí se mu, kým je - své schopnosti nikdy neztratil, vědomě se rozhodl, že je přestane uplatňovat. Teprve když se setkává s nevinnou mladou dívkou, která je týrána, rozhodne se s tím něco udělat.“
„McCallova motivace je prostá,“ říká Todd Black, producent filmu. „Když se dějí nespravedlnosti zcela obyčejným lidem, někomu, kdo se není schopen sám bránit, protože to nedokáže nebo ani netuší, kde začít, postará se o to - ať už násilně či nenásilně.“
Podle režiséra Antoine Fuqua - který se znovu pouští do spolupráce s Washingtonem poté, co ho režíroval ve snímku Training Day, za který Washington získal Oscara - má v sobě McCall některé archetypální hrdinské prvky. „Vnímal jsem tenhle snímek jako jakýsi odkaz, podobně jako westerny, které točil Sergio Leone,“ vysvětluje. „Máme tu antihrdinu plného rozporů a pochyb, který se stydí vzít do ruky své pistole...ale když dostane šanci pomáhat druhým, udělá to. Za tímto účelem své schopnosti dokáže uplatnit.“
„Všichni bychom rádi věřili tomu, že tam někde existuje člověk, který by nám byl schopen pomoci, jen kdyby se nám ho podařilo najít,“ míní producent Jason Blumenthal. „Kéž bychom nějakým způsobem mohli odpovědět na inzerát na internetu v zoufalé prosbě o pomoc ve chvílích, kdy není nikdo jiný k dispozici. Rád bych věřil, že pokud bych se ocitl v krizi, existuje někdo, kdo by mě dokázal vyslechnout - někdo, kdo by všeho nechal a pomohl mi, prostě proto. A právě to je Equalizer.“
Film je pojmenován podle televizního seriálu z osmdesátých let a sdílí jeho základní zápletku - představuje nám špičkově vycvičeného muže, který dokáže převážit misky vah na tu správnou stranu ve chvílích, kdy bezmocní trpí. Ačkoliv si tvůrci filmu vypůjčili základní příběh seriálu i jeho název, prohlašuje Blumenthal, že ona zápletka je v současnosti ještě mnohem relevantnější. „Slovo 'Equalizer', tedy osoba, která dokáže vrátit věci do rovnováhy, je velice silné a mocné,“ poznamenává. „Spousta lidí věří tomu, že náš svět není vyvážený, takže myšlenka nastolení rovnováhy - vyvážení zla dobrem - je velice platná. Dokonce bych řekl, že v současnosti, v roce 2014, je ještě relevantnější než v osmdesátých letech. Lidé ideu takovéhoto hrdiny chápou: muže, který koná hrdinské skutky v zájmu těch, kteří ho potřebují nejvíce.“
S ohledem na tyto skutečnosti napsal scénář filmu Washingtonovi na tělo scenárista Richard Wenk, který byl tímto úkolem pověřen poté, co producenti zjistili, jak pozoruhodně chápe smysl této postavy pro dobro a zlo. „Chtěl jsem napsat scénář o tom, jak se tahle postava začala zabývat tím, čemu se věnuje - to jsme se v televizním seriálu nedozvěděli,“ říká Wenk. „McCall by ale přesto mohl zůstat tajemný, a to mi dalo volnost tuhle postavu pojmout po svém.“
„Richardův scénář je jako dynamit,“ míní Fuqua. „Vždycky je zajímavé sledovat hořící doutnák. Prská a vypadá velice zajímavě - a vy dobře víte, že dříve nebo později dojde k výbuchu.“
Pro Chloe Grace Moretz, která se k hereckému týmu připojila v roli Teri - mladé dívky, které se McCall rozhodne pomoci - je snadné pochopit, proč je role McCalla pro Washingtona ideální. „Způsob, jakým přistupuje ke své práci, je velice Denzelovský,“ prohlašuje. „McCall dokáže být tím nejpříjemnějším a nejlaskavějším člověkem na světě, s širokým úsměvem na tváři - a v další minutě se z něj stává zabiják a vy si říkáte, jak rychle se to seběhlo.“
Fuqua říká, že jednou z charakteristických vlastností postavy z Wenkova scénáře je improvizace. „McCall u sebe nenosí zbraň - to je pro něj už minulostí,“ prohlašuje režisér. „Vejde do místnosti a během dvou sekund ji zhodnotí. Ví naprosto přesně, co máte po levé ruce, co po pravé - a cokoliv z toho použije k tomu, aby vás zastavil. Popadne cokoliv, co kolem sebe máte, a použije to proti vám. Nezabíjí na dálku - je přímo u vás a sleduje, jak se z vás vytrácí život. Jde o docela odlišný typ člověka. Věřte mi, že po tomhle filmu budete na vývrtku hledět s novým respektem!“
Nápad se zmíněnou vývrtkou - jeden z památnějších a drastičtějších okamžiků v jedné z klíčových bojových sekvencí filmu - přišel přímo od Fuquy. „Sešel jsem se s jedním z mých přátel, který je s tímhle světem poměrně seznámený,“ vysvětluje. „Pověděl jsem mu, že se ten souboj odehrává v baru, a on vyjmenoval celou řadu různých předmětů z barového prostředí, které by on sám považoval v nouzi za užitečné. Vzal do ruky vývrtku a ukázal mi, o co by mělo jít.“
Washingtona idea filmu oslovila a spustil práce na scénáři, ale všichni se shodli na tom, že nic nebude závazné, dokud nebude k dispozici scénář. Když Washingtonovi producenti filmu scénář konečně předali, byli po tři dny jako na trní a čekali, co jim na něj řekne. Nakonec Blackovi zazvonil telefon. „Na druhé straně byl Denzel,“ vzpomíná. „Povídá mi 'Todde, tady je Robert McCall.'“
V čele hereckého týmu ve vedlejších rolích stojí Chloe Grace Moretz v roli Teri, mladé dívky, která byla přinucena k životu plnému vydírání a děsu. Poté, co se setká s McCallem, ho její příběh přiměje pustit se do boje za spravedlnost.
„Když jsem poprvé slyšela, že jde o postavu prostitutky, myslela jsem si, že půjde o roli ve stylu té z filmu Taxikář - která se pokouší posunout laťku o kousek výš,“ říká. „Ale byla jsem překvapená. Ta role prostituci neoslavuje, ani ji netrivializuje. Teri během práce vlastně nikdy nevidíte. Středem zájmu není její profese, ale to, kým je. Vidíte, že má v očích ještě náznaky radosti a že touží být někým lepším, a pokud by se jí podařilo dostat z tohoto děsivého světa, mohla by začít žít normálním životem. To se mi na té postavě líbilo - ta vnitřní naděje, která je v jejím životním příběhu obsažena.“
Moretz říká, že tato naděje je základem pouta, které se mezi Teri a McCallem vytvoří. „Rozpoznává v ní její sny,“ říká. „Je to jako okno se žaluziemi - máte před sebou vyděšenou mladou dívku, a před ní stojí jiná, která byla vržena do děsivého světa a aby přežila, předstírá, že je ohromně drsná.“
Washington míní, že i Teri má dar nahlédnout za tyto žaluzie. „Podstatou její práce je poznat, co muži doopravdy chtějí - ať už se jedná o její přirozený talent, nebo o dovednost, kterou se musela naučit,“ prohlašuje Washington. „Nechci tím říct, že ho má naprosto prokouknutého, ale vidí jeho bolest, vidí, že trpí.“
„Poprvé, když se s ním setká, ho na první pohled prohlédne,“ říká Moretz. „Podívá se mu přímo do očí. Všimne si jeho obsesivně-kompulzivních nutkání - toho, jak stokrát otáčí knihou či přemisťuje předměty kolem sebe. Pro ni je ale ohromně okouzlující vidět někoho, komu na věcech kolem něj tak záleží, zatímco všichni v jejím okolí jsou jen zmítáni osudem.“
Jakmile roli dostala, začala se Moretz zajímat o to, co její postava prožila. „Existují dívky, které se do podobných kruhů dostaly z celého světa - z Ruska, ze Skandinávie,“ říká. „Zašla jsem do úžasné organizace s názvem Children of the Night - dívky z celého světa volají na horkou linku, opouštějí ulici a je jim nabídnut domov, kde na nich druhým záleží. Nechtěla jsem tyhle dívky zneužívat - jsem jen herečka, která představuje nějakou postavu - ale jakožto dívka jsem je chtěla pochopit. Setkání s nimi mi nejen pomohlo stát se naplno Teri a ukázat, kým doopravdy je, ale jako šestnáctileté dívce mi to umožnilo být vděčná a zvednout o této organizaci povědomí.“
Ale pro McCalla nejde pouze o záchranu Teri - jeho skutky ho zavedou přímo do samého srdce ruské mafie. Role Teddyho, gangstera, který na vše dohlíží, se ujal herec Marton Csokas. „Líbila se mi výzva v podobě role padoucha,“ říká. „Padouchy už jsem v minulosti hrál - dokonce i ruské - a opravdu se nechcete opakovat. Takže jsem věděl, že pokud budu schopen přijít na způsoby, jak tuhle roli pojmout poněkud odlišně, poněkud obskurněji, a zapracovat to do její podstaty, pak bude výsledek patrně velice zajímavý. Byla to zábava.“
Realizace akčních scén snímku Equalizer zahájili Fuqua a Washington oslovením vedoucího kaskadérů Keitha Woularda. „Při natáčení akčních filmů se dnes mnohdy kamera různě třese a pohybuje - divák pořádně nevidí, co se na plátně odehrává,“ míní Fuqua. Tomu se chtěli vyhnout. „Mým cílem bylo vzít herecké výkony a z těch vystavět akční scény,“ říká.
Fuqua se pro styl natáčení akčních scén s McCallem inspiroval kontaktem se skutečnými boxery. „Mám jednoho velice dobrého přítele, který je skvělý boxer - Sugara Raye Leonarda,“ poznamenává. „Když se pustí do vyprávění svých zážitků, pochopíte, jak chytrý boxer může být. Občas vás poplácají - tak co, jak se dneska máš? - a to je jejich způsob, jak zjišťují, zda jste ve formě, zda jste pro ně hrozbou. Nebo vás specificky pozorují a zjišťují, jak se pohybujete, jaká je vaše řeč těla, jaké máte silné stránky a slabiny. Dokážou vás rozebrat do nejmenšího detailu. McCall je takovým způsobem vycvičený také - všímá si podobných věcí a využívá je ve svůj prospěch. Museli jsme to ukázat.“
Dalším krokem bylo vše zpomalit. „Když jsme poprvé natáčeli scénu v baru, byla rychlá - opravdu blesková. Řekl jsem, že by měla být rychlá, ale intimní. Zpomalili jsme ji a přistoupili k ní jako ke scéně s dialogy, takže ho můžete ve všech těch pohybech stále vnímat jako postavu.“
Pro Fuquu bylo také důležité, aby scény byly realistické. „Kladli jsme si otázku, zda se to může skutečně přihodit. Je skutečně fyzicky schopen takových věcí? Jak vypadá člověk, který něčeho takového schopen je? A ukazuje se, že v případě většiny obyčejných lidí to reálné není - stanete se svědkem automobilové nehody, rozbuší se vám rychleji srdce a zpanikaříte. U lidí jako McCall je tomu ale právě naopak. Jejich tep zpomalí. Zpomalí se jejich dýchání. Všechno kolem nich je pomalejší. Zorničky se jim roztáhnou, aby oko vnímalo o trochu více světla. To všechno se odehrává, zatímco během pár sekund zhodnotí celou místnost. A pak, když mají ve všem jasno, se pustí do práce.“
Pro Woularda coby vedoucího kaskadérů celý proces začal tím, že byl scénář rozdělen na jednotlivé scény. „Bavili jsme se s Denzelem a Antoinem o tom, co by chtěli dělat,“ říká. „V tomto specifickém případě Denzel nestál o příliš velké množství prvků z bojových umění - chtěl bojovat přímo, pouličním stylem, elegantně a tvořivě. A Antoine samozřejmě souhlasil.“ Woulard při tvorbě bojových sekvencí filmu přispěl svými vojenskými zkušenostmi včetně zkušeností ze speciálních jednotek.
V případě tohoto konkrétního filmu bylo velice důležité, aby kaskadéři s Washingtonem spolupracovali velice úzce a vytvořili akční sekvence, které by herec mohl ztvárnit sám. „Všechny akční scény se odehrávají čelem k nám. Zhruba v 95 % případů vidíte skutečně Denzela,“ podotýká Woulard. „Takže jsme s ním začali trénovat zhruba měsíc před natáčením - a trénovali jsme každý den.“
Trénink byl naprosto klíčový, protože hlavní hrdina filmu má špičkový výcvik a je bojovým expertem. „Pokud držíte v souboji na nože v ruce nůž čepelí kupředu, každý, kdo tomu rozumí, si ihned řekne, že tohohle chlápka složí během chvilky,“ říká Woulard. „Ale pokud ten nůž otočíte, čepel míří do dlaně a držíte ho, jako byste chtěli boxovat, pak je jasné, že máte před sebou někoho, kdo má jisté zkušenosti.“
Jednou ze zvláštností Roberta McCalla je to, že nepoužívá pistoli - využívá proti svým protivníkům prostředí kolem sebe. „Možná na stole leží popelník nebo nůž na dopisy,“ pokračuje Woulard. „Možná je tam váza, vidlička, hrnek či kniha. A když bojuje v Home Martu, ocitá se na domovské půdě - může si vzít nejrůznější věci a kombinovat je.“
V těchto ohledech specifické akční scény filmu Equalizer nekončí pouze kaskadérskými kousky - prostupují veškerými složkami natáčení včetně kamery a výtvarného návrhu. „Právě Antoine přišel s nápadem specifického pohledu očima Equalizera, pokud tomu tak chcete říkat,“ vysvětluje producent Todd Black. „Od samého počátku to byl veskrze Antoineův nápad, od našeho prvního setkání. Seznámili jsme ho s Maurem Fiorem, kameramanem, který se podílel na filmu Training Day a získal Oscara za snímek Avatar, a také s Naomi Shohan, jeho výtvarnicí na snímku Training Day, a všichni tři společně tenhle nápad dotáhli k dokonalosti.“
„Když jsme oslovili Naomi, prohlásila, že tenhle film musí přetékat realismem. Že musíme mít pocit, jako by Robert McCall mohl klidně žít v bytě vedle nás, a když vejdeme do Home Martu, musí působit jako přesně takový typ obchodů,“ pokračuje Black. „Ale také prohlásila, že ačkoliv jde o realistický snímek, nemusí být syrový a drsný - musí mít atmosféru, musí být vřelý. McCall musí mít citlivou duši, jinak by se z něj nestal Equalizer.“
Postavy a obsazení
• Denzel Washington - Robert McCall
• Marton Csokas - Teddy
• Chloë Moretzová - Teri
• David Harbour - Masters
• Haley Bennett - Mandy
• Bill Pullman - Brian Plummer
• Melissa Leo - Susan Plummer
• David Meunier - Slavi
• Johnny Skourtis - Ralphie
• Alex Veadov - Tevi
• Vladimír Kulich - Vladimir Pushkin
Ocenění
San Sebastián International Film Festival
2014 - Antoine Fuqua (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)
The Saturn Awards
2015 - Nejlepší thriller (nominace)
2015 - Chloë Grace Moretz (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Robert McCall), Pavel Šrom - Marton Csokas (Teddy), Viktorie Taberyová - Chloë Grace Moretz (Teri), Terezie Taberyová - Haley Bennett (Mandy), Svatopluk Schuller - David Harbour (Masters), Miloš Vávra - Vladimir Kulich (Puškin), Petr Burian - Johnny Skourtis (Ralphie), Ladislav Cigánek - David Meunier (Slavi), Jiří Ployhar - Rhet Kidd (Jay), Bohuslav Kalva - Bill Pullman (Brian Plummer), Marek Libert - Allen Maldonado (Markus), Zuzana Schulzová - Melissa Leo (Susan Plummerová), Tomáš Borůvka, Ludvík Král, Regina Řandová, René Slováčková, Libor Terš
Překlad: Petr Zenkl
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Ženíšek
Dialogy a režie: Jiří Ptáček
Vyrobilo studio LS Productions - 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.9.2014 Falcon
Premiéra USA: 26.09.2014 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 28.1.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.1.2015 Bontonfilm
Poprvé na 4K Blu-ray: 11.7.2018
Tržby v ČR - Kč 4 446 256
Tržby celkem - $ 192 330 738
Návštěvnost v ČR 31 635
Náklady (Rozpočet) - $ 55 000 000
FILMY V SÉRII
Equalizer gastonrolinc.webnode.cz/news/equalizer-the-equalizer/
Thriller / Akční, USA, 2014
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Chloë Grace Moretz
Equalizer 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/equalizer-2-the-equalizer-2-2018-121-usa-akcni-krimi-thriller-66/
Akční / Krimi, USA, 2018
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Pedro Pascal
Equalizer gastonrolinc.webnode.cz/news/equalizer-the-equalizer/
Thriller / Akční, USA, 2014
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Chloë Grace Moretz
Equalizer 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/equalizer-2-the-equalizer-2-2018-121-usa-akcni-krimi-thriller-66/
Akční / Krimi, USA, 2018
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Pedro Pascal
Equalizer 3: Poslední kapitola gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaa170/
USA, Akční / Krimi / Thriller, 2023
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Dakota Fanning
USA, Akční / Krimi / Thriller, 2023
Režie: Antoine Fuqua, Hrají: Denzel Washington, Dakota Fanning
Tvůrci a herci
Antoine Fuqua (Režie), Todd Black (Produkce), Jason Blumenthal (Produkce), Tony Eldridge (Produkce), Mace Neufeld (Produkce), Alex Siskin (Produkce), Michael Sloan (Produkce), Steve Tisch (Produkce), Denzel Washington (Produkce), Richard Wenk (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Mauro Fiore (Kamera), John Refoua (Střih), Lindsay Graham (Casting), Mary Vernieu (Casting), Naomi Shohan (Scénografie), David C. Robinson (Kostýmy), Richard Wenk (Scénář), Tom Williams (Zvuk), Mandell Winter (Zvuk), Sherryn Smith (Masky), Denzel Washington (Herec), Chloë Grace Moretz (Herec), Marton Csokas (Herec), Bill Pullman (Herec), Melissa Leo (Herec), David Meunier (Herec), Johnny Messner (Herec), Haley Bennett (Herec), Vladimír Kulich (Herec), Robert Wahlberg (Herec), David Harbour (Herec), Alex Veadov (Herec), Allen Maldonado (Herec), Owen Burke (Herec), Dan Bilzerian (Herec), Tait Fletcher (Herec), E. Roger Mitchell (Herec), Alex Ziwak (Herec), Che Landon (Herec), Chanty Sok (Herec), Matt Leonard (Herec)
2014/132/USA/Thriller, Akční, Krimi
Zajímavost k filmu
- Štýl boja, ktorý ovláda hlavný hrdina filmu, je mix filipínskych bojových umení Kali, Arnis, Eskrima a izraelského Krav Maga. Denzel sa pripravoval pod dohľadom skúseného bývalého príslušníka Navy Seals (americká špeciálna jednotka určená na zvláštne operácie).
- Teddy (Marton Csokas) má na hrudi vytetovaný nápis: "Nedotýkej se mě, jestli chceš žít!" a na zádech slova: "Teror", "Smrt" a "Temnota".
- Všetky mobilné telefóny používané vo filme sú Sony Xperia Z3 Compact.
- Menší roli Teddyho zabijáka si ve filmu zahrál i miliardář, internetová celebrita a pokerový hráč Dan Bilzerian. Není to ovšem jeho první film, menší role si střihl i ve filmech Na život a na smrt (2013), Cat Run 2 (2014) nebo Jedna za všechny (2014).
- Robert McCall (Denzel Washington) nosí vo filme hodinky značky Suunto, model Core All Black a bežecké tenisky značky New Balance.
- Natáčení probíhalo v různých částech amerického státu Massachusetts, například v Bostonu, Salisbury nebo v Haverhillu.
- V úvodu filmu čte Robert McCall (Denzel Washington) knihu od spisovatele Ernesta Hemingwaye s názvem "Stařec a moře". Kniha je o rybáři zápasícím s obrovským mečounem, a právě veliký mečoun visí ve filmu nad postelí zkorumpovaného policisty, kterého McCall dusí výfukovými plyny v autě.
- Jednoho z gangsterů ztvárnil rodilý pražan Vladimír Kulich.
- Role Teri byla původně napsána pro starší herečku, ale Chloë Grace Moretz zaujala režiséra natolik, že pro ni přizpůsobil roli.
- Melissa Leo si zahrála už ve stejnojmenném seriálu Equalizer (od r. 1985).
- Pôvodne bol s hlavnou úlohou spájaný Russell Crowe. Zvažovaný bol aj Gerard Butler.
- Štýl boja, ktorý ovláda hlavný hrdina filmu, je mix filipínskych bojových umení Kali, Arnis, Eskrima a izraelského Krav Maga. Denzel sa pripravoval pod dohľadom skúseného bývalého príslušníka Navy Seals (americká špeciálna jednotka určená na zvláštne operácie).
- Teddy (Marton Csokas) má na hrudi vytetovaný nápis: "Nedotýkej se mě, jestli chceš žít!" a na zádech slova: "Teror", "Smrt" a "Temnota".
- Všetky mobilné telefóny používané vo filme sú Sony Xperia Z3 Compact.
- Menší roli Teddyho zabijáka si ve filmu zahrál i miliardář, internetová celebrita a pokerový hráč Dan Bilzerian. Není to ovšem jeho první film, menší role si střihl i ve filmech Na život a na smrt (2013), Cat Run 2 (2014) nebo Jedna za všechny (2014).
- Robert McCall (Denzel Washington) nosí vo filme hodinky značky Suunto, model Core All Black a bežecké tenisky značky New Balance.
- Natáčení probíhalo v různých částech amerického státu Massachusetts, například v Bostonu, Salisbury nebo v Haverhillu.
- V úvodu filmu čte Robert McCall (Denzel Washington) knihu od spisovatele Ernesta Hemingwaye s názvem "Stařec a moře". Kniha je o rybáři zápasícím s obrovským mečounem, a právě veliký mečoun visí ve filmu nad postelí zkorumpovaného policisty, kterého McCall dusí výfukovými plyny v autě.
- Jednoho z gangsterů ztvárnil rodilý pražan Vladimír Kulich.
- Role Teri byla původně napsána pro starší herečku, ale Chloë Grace Moretz zaujala režiséra natolik, že pro ni přizpůsobil roli.
- Melissa Leo si zahrála už ve stejnojmenném seriálu Equalizer (od r. 1985).
- Pôvodne bol s hlavnou úlohou spájaný Russell Crowe. Zvažovaný bol aj Gerard Butler.
Odkazy:
Hrají:
Denzel Washington, Chloë Grace Moretz, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, David Meunier, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour, Alex Veadov, Allen Maldonado, Owen Burke, Dan Bilzerian, Tait Fletcher, E. Roger Mitchell, Alex Ziwak, Che Landon, Chanty Sok, Matt Leonard, Nash Edgerton, Ryan Eatherton, James Wilcox, Billy 'V' Vigeant