Její tělo / Její tělo (2023/108/Česko, Slovensko/Drama) 57%

03.10.2024 23:46
JEDNOU VĚTOU
„Film je inspirován příběhem Andrey Absolonové, která byla v 90. letech jednou z našich nejúspěšnějších skokanek do vody a posléze neméně úspěšnou pornoherečkou Leou De Mae."

OBSAH
Třiadvacetiletá vrcholová sportovkyně Andrea se připravuje na olympijské hry v Atlantě. Jako mistryně republiky ve skoku do vody nic jiného než tvrdý svět tréninků a závodů nezná. Až do chvíle, než si poraní páteř. Její sportovní kariéra náhle končí. Touha po úspěchu ji ale přivede ke kariéře pornoherečky. Stejně jako své tělo ovládala a využívala ve sportu, využívá jej při natáčení pornofilmů. Má slávu, peníze, komfortní život, nezávislost. Nakonec ale přece jen musí zpomalit… (Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Z podstaty věci na český film hodně odvážné téma. Zároveň na debut si myslím, že i poměrně solidní zpracování. O hereckých výkonech pak ani netřeba hovořit. Natalia Germani je skvělá a to, že na roli kývla si zaslouží od diváka respekt a uznání. Největší problém ale spočívá podle mě ve dvou věcech. Jednak tu film námětem jde hodně opatrně po povrchu (úplně ignoruje například jakýkoliv vztah Andrey s rodinou a předkládá obecně jasná fakta) a zároveň tu citlivě vypráví složitý životní příběh, aby nečekaně a naprosto uměle šokovala extrémní pornografickou scénou. To mi zde úplně nesedlo a navíc i dost otrávilo. Šokovat se dá i jinak. (Malarkey) 3*

Na to, že se jedná o filmový debut Natálie Císařovské, dávám palec vysoko nahoru. Vedení filmu působí hodně vyzrále a velmi profesionálně. Samotný příběh je vyprávěn přes hlavní postavu Andreu, kterou hraje Natalie Germani a hraje Andreu tak, že i pár hodin po projekci si neumím představit, že by jí někdo zahrál lépe. A to nemyslím jen klasické hraní, které ostatně stejně jako celý film na mě působí věrohodně až dokumentaristicky, ale bohudík bez píčovin typu roztřesená kamera nebo zoomem na oční bělmo, atd. Líbily se mě v podání Natálie Germani i ty technické detaily typu "příprava na skok do vody" , záběry na práci nohou atd. U porna taky působily ty scény dost věrohodně, nemyslím, přímo šukačku, ale to všechno okolo. Ještě k těm hercům, tady jsou velmi kvalitní i vedlejší postavy, přestože mají hodně málo prostoru, umí být výrazný. Například Martin Finger jako táta je fantastickej (pokud Vás tento herec zaujme, doporučuji v Divadle Řeznické Falešnou notu). Rovněž ségra v podání Denisy Barešové je hodně kvalitně trefená a i Denisa mě potvrdila, že není jen kvalitní divadelní herečka, ale i filmová. Příběh A. Absolonový je ve svým celku hodně, hodně silnej a bohužel smutnej, možná škodá že nebyl víc "špinavej", jako to třeba točí v Polsku, ale OK. Jsem velmi rád, že naší kinematografii začal vát svěží vítr, přichází nový tvůrci, který mají větší ambice než jen udělat film s partou kamarádů, užít si to a upadnout v zapomění. Tady jsou ty ambice vyprávět příběh, dát emoce, udělat to vše pokud možno v co největší kvalitě jasný a já za to tleskám a moc tomu fandím. Po Bodu Obnovy, Úsvitu a teď Jejím těle začínám věřit, že i v ČR umíme stále točit kvalitní snímky. (Enšpígl) 4*

Život Andrey Absolonové byl krátký a plný osobních tragédií, ale i tak je obdivuhodné, kolik toho za život dokázala (mnohonásobně víc než většina uživatelů zde). Díky tomu, o jak vděčný životní příběh jde, je tento film zábavné sledovat, i když z filmařského hlediska není ničím výjimečným. Všichni herci i "herci" jsou skvěle vybraní a podávají výborné výkony. Nejlepší na filmu ale nejsou scény z pornoprůmyslu, ale scény rozpačitých rodinných setkání v druhé půlce filmu, při kterých by se trapnost dala krájet (to je pochvala). Škoda, že film nemá víc nominací na Lvy, a hlavně za plakát by si zasloužil vyhrát. Výtky: ve filmu není vůbec vysvětleno, jak ke zranění došlo. Prostě skočí do vody, dopadne úplně normálně jako vždy a pak střih, leží v krunýři v nemocnici. A za druhé, film má trochu odfláklou výpravu. Andrea má v roce 1996 v pokojíčku plakát Moby - Porcelain, kterážto skladba vyšla v roce 1999, a hlavně ve scénách zaměstnání v supermarketu je tento plný současného zboží z roku 202x (evidentně se jim nechtělo piplat s dobovými obaly, tak šli točit do skutečného supermarketu..). (Dadel) 4*

VELKÁ RECENZE
Snímek Její tělo přitahoval pozornost už od prvních obrázků. Zaujalo jednak téma pornografie v tuzemském filmovém mainstreamu, jednak i tragický osud úspěšné skokanky do vody Andrey Absolonové, jež po vynuceném konci sportovní kariéry zažila snad ještě úspěšnější dráhu pornoherečky. Až bulvárně lákavý příběh si přímo říkal o voyeursky exploatační zpracování a slouží ke cti režisérce a spoluscenáristce Natálii Císařovské, že se tomuto zvulgarizování dokázala vyhnout. Bohužel se však vyhnula i čemukoli dalšímu.
Debutující Císařovská se dosud věnovala hlavně dokumentům a snad i proto příběh Andrey Absolonové není tradiční biografií, ale spíše uměleckým zamyšlením nad možnostmi, jimiž může žena v soudobé společnosti pracovat se svým tělem. Vždyť zatímco sportovní výkony jsou oslavované a všeobecně uznávané, obdobně náročná práce v pornoprůmyslu je navzdory podobnému tlaku na atraktivnější zevnějšek a podávání vrcholových výkonů tabuizována a ostrakizována. Vychovali jste mě tak, abych byla nejlepší, vyčítá filmová Andrea svým rodičům, kteří se s kariérní proměnou své dcery smiřují jen se střídavými úspěchy.
Pojmenování této motivace je však skoro jediným momentem, kdy se hlavní hrdince dostaneme pod kůži. Od začátku sledujeme mladou cílevědomou sportovkyni, talentovanou skokanku do vody, jež se pečlivě připravuje na závody. Na rozdíl od své sestry v podání Denisy Barešové, která je ve skocích do vody méně úspěšná, úzkostlivě drží diety, neflámuje, maximálně si občas v soukromí zatančí na punkrockovou písničku.
Chladná a odtažitá první část snímku dobře odráží atmosféru vrcholového sportu. Jde o osamělý život s minimem povyražení a zodpovědnost při dodržování pevného režimu je pak přímo úměrná úspěchům. A těch měla Absolonová víc než dost. Film ji zachycuje při vítězství na republikovém mistrovství, ve skutečnosti se však mistryní České republiky stala hned pětkrát. Zlom přichází v roce 1996, kdy si při přípravě na olympiádu v Atlantě vážně poraní páteř a s profesionálním sportem se musí rozloučit.
Následné tápání po další životní náplni se ve filmu vyřeší poměrně rychle a náhodně. Andrea nezávazně chodí s fotografem (Cyril Dobrý), který si vydělává režií pornofilmů. I po konci sportovní kariéry stále mladá žena se rozhodne tuto činnost vyzkoušet a bez větších komplikací se probojuje mezi špičku tuzemské pornoscény. Je vidět, že když svou aktivitu někam nasměruje, nesmíří se s ničím menším než s prvním místem. Jakkoli si však úspěchy užívá, nemůže si nevšimnout i toho, že se často dostává do nepříjemné společnosti, na ulici ji poznávají pochybní muži a samozřejmě také dochází k řadě rozkolů v rodině.
Všechen tento vývoj bychom bez přehnaného zapojení fantazie čekali hned po přečtení anotace a opravdu, v těchto mezích probíhá i hodinu a tři čtvrtě dlouhý film. V odtažitém a výpustkovém vyprávění pokračuje i druhá polovina, která navzdory hýření barvami a zvuky zůstává stejně podchlazená a vzdálená hrdince jako ta první. O Andree se téměř nic nedozvíme, nedočkáme se ani nápaditých kontrastů či naopak paralel mezi oběma jejími profesemi. Snímek působí dojmem, že prošel tolika verzemi přepisování scénáře, až z něj zcela vyprchal život a energie. Zůstaly řemeslně zdatně natočené scény, jež však obvykle postrádají silnější pointu či propojení se scénami okolními. Nic nečekaného se nedozvídáme, nic silného na nás nepůsobí.
Sluší se dodat, že snímek se v kinech údajně objeví ve dvou verzích. Ta necenzurovaná, přístupná od 18 let, obsahuje vlastně jen jeden penetrační záběr, a pokud by někdo chtěl na film vyrazit kvůli hardcore erotice, měl by se raději poohlédnout jinde.
Snaha natočit trochu jinou biografii, která se obejde bez vysvětlujících flashbacků do dětství či dospívání, je jistě chvályhodná. Ocenit by šlo i oproštění se od faktů a zaměření na impresi. Jenže to provedení... Vyprávění je pro přehlednost rozděleno do tří časových úseků (roky 1996, 2000 a 2004), z čehož nic moc nevyplyne, i když nějaký dojem z vypjatého života hrdinky by film zřejmě předal rád. A tak je to se vším – žádný motiv není uspokojivě rozehrán (natož dohrán), žádná sekvence nekončí silnou pointou, žádná událost ze života Absolonové není dostatečně prodána.
Natália Germáni přitom podává fyzicky velmi obětavý výkon, což kameramanka Klára Belicová umocňuje množstvím záběrů na detaily jejího těla. Připomíná tak, že sportovní i pornografická sféra jsou posedlé vzhledem, ačkoli pornobranže je zde vykreslena poněkud idealizovaně jakožto prostor mnohem větší svobody oproti sportu. V obou částech samozřejmě hraje klíčovou roli prvek vody, ale ani zjevně významotvorné momenty péče o akvarijní rybičku či symbolického smývání hříchů ve sprše se nedaří prodat dostatečně emočně silně. V úvodu to lze ještě tolerovat a považovat za součást konceptu, když se ale zájem o hrdinku nedostaví až do samého konce, je něco špatně.

SKUTEČNOST
Od dětství se s mladší sestrou Lucií věnovaly závodně skokům do vody. Trénovala nejdříve v Praze, poté v Pardubicích. Pětkrát se stala mistryní České republiky, byla držitelkou bronzové medaile z mistrovství Evropy juniorek a členkou českého olympijského národního týmu; její disciplínou byl skok z desetimetrové věže. Zlom v její kariéře nastal, když jí praskl meziobratlový článek páteře při nehodě na tréninku na olympijských hrách v Atlantě 1996, která předznamenala konec její sportovní kariéry (v roce 2000 už se nekvalifikovala na olympiádu v Sydney).
Od roku 1998 si přivydělávala focením. Později začala působit jako pornoherečka pod uměleckým jménem Lea De Mae. Společně s dalšími tuzemskými kolegyněmi Sylvií Saint, Monicou Sweetheart a Daniellou Rush vytvořila v tomto odvětví čtveřici známou jako Dream Team.
V červenci 2004 jí byla diagnostikována vzácná forma rakoviny mozku (glioblastom). V srpnu téhož roku jí v pražské nemocnici Na Bulovce nádor při operaci odstranili. Při následném vyšetření se ale zjistilo, že nádor metastázoval do dalších oblastí mozku. Po necelém půlroce ve věku 27 let nemoci podlehla.

Postavy a obsazení
• Natália Germani - Andrea
• Denisa Barešová - Lucie
• Zuzana Mauréry - matka
• Martin Finger - otec
• Cyril Dobrý - Adam
• Zuzana Stivínová - trenérka
• Tereza Švejdová - Elena
• Štěpán Lustyk - Ondřej
• Karolína Krézlová - Klaudia
• Martin Valihora - Pablo
• Jiří Rendl - novinář
• Roman Polák - pornoproducent
• Andrej Polák - pornoproducent
• Antonie Novotná - dcera Eleny
• Jiří Weingärtner - pornoherec
• Ayelet Halamish - anglická oznamovatelka

Ocenění
Český lev
2023 - Denisa Barešová (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)

Slnko v sieti
2024 - Natalia Germani (Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.11.2023 Bontonfilm
Premiéra Slovensko: 23.11.2023 Bontonfilm SK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 12 971 349
Návštěvnost v ČR 72 778
Náklady (Rozpočet) - $ 19 200 000
 
Tvůrci a herci
Natálie Císařovská (Režie), Viktor Schwarcz (Produkce), Alena Müllerová (Produkce), Katarína Krnáčová (Produkce), Aid Kid (Hudba), Klára Belicová (Kamera), Jan Daňhel (Střih), - (Casting), Jan Pjena Novotný (Scénografie), Petra Krčmářová (Kostýmy), František Šec (Zvuk), Jana Bílková (Masky), Natálie Císařovská (Scénář), Aneta Honzková (Scénář), Natalia Germani (Herec), Denisa Barešová (Herec), Zuzana Mauréry (Herec), Martin Finger (Herec), Cyril Dobrý (Herec), Zuzana Stivínová (Herec), Tereza Švejdová (Herec), Štěpán Lustyk (Herec), Karolína Krézlová (Herec), Martin Valihora (Herec), Jiří Rendl (Herec), Jiří Weingärtner (Herec), Roman Polák (Herec), Andrej Polák (Herec), Jan Fanta (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Lucia Čižinská (Herec), Miroslav Maršálek (Herec), Jiří Miroslav Valůšek (Herec), Tarra White (Herec), Jan Hodač (Herec), Marek Dědík (Herec), Vincent Klusák (Herec)
 
2023/108/Česko, Slovensko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- V erotických scénách dublovala Natálii Germani (Andrea) pornoherečka Alexis Crystal.
- Scéna „španělských“ závodů, na kterých si Andrea (Natalia Germani) poraní páteř, se natáčela na plaveckém stadionu v Praze v Podolí.
- Anglicky mluvící postavy ve filmu většinou ztvárňují slovenští herci. Duo amerických producentů v závěru filmu hrají Roman Polák a Andrej Polák, zahraničního pornoherce Pabla zase Martin Valihora, slovenský bubeník a v reálném životě manžel herečky Natalie Germani (Andrea).
- Ve 23. minutě, kdy Andrea (Natalia Germani) poslouchá hudbu z walkmanu, tak jí hraje píseň „Hero ‘78“ od kapely Sunshine. Ta ale vyšla v roce 1999 a tato scéna se odehrává v roce 1996. Další zmínění kapely Sunshine je plakát v jejím pokoji. Ten ale odkazuje na dokument kapely Back to the roots, který vyšel dokonce až v roce 2013.
- Scéna, kdy hlavní hrdinka se svou trenérkou přijíždí do „španělského“ hotelu, je z olomouckého hotelu Theatre.
- Ve scéně, kdy leží Andrea (Natalia Germani) v nemocnici po zranění páteře, je možné slyšet, že se v televizi vysílá epizoda soutěžního pořadu Kufr (od r. 1992), který běžel na České televizi od roku 1992 do roku 2004.
- „Byla to velmi lákavá nabídka, ale zároveň jsem před tím měla velký respekt. Nedokázala jsem si představit, jakým způsobem se to dá natočit tak, abych to psychicky zvládla. Je to zajímavý tragický životní příběh inspirovaný reálnou ženou, která žila ne úplně obyčejný život. V průběhu natáčení se hrdinka tak mění, že bychom o ní mohli natočit tři různé filmy,“ prohlásila Natalia Germani.
- „Když jsme například natáčeli v obýváku, kde byl sex dvou pornoherců, tak oni měli takovou radost z toho, že mohou souložit v opravdovém filmu, že to rozjeli naplno se vším všudy,“ prohlásila režisérka Natálie Císařovská. „Majitelka bytu, kde se natáčelo, si mě pak vzala na kobereček s tím, že toto by opravdu nešlo, takže jsme málem skončili naše natáčení,“ dodala ještě.
- Ve filmu účinkují i vrcholové sportovkyně – skokanky do vody – jejich shánění ale nebylo vůbec jednoduché, protože v Česku nebo na Slovensku skoky do vody téměř vymizely. Film navíc vyžadoval zvládnutí nejtěžších skoků – trojitých salt. Štáb tak musel zamířit do Německa, Maďarska či Velké Británie. Nakonec s natáčením souhlasily Němky, i tak bylo ale obtížné přesvědčit sportovkyně, aby během vrcholové přípravy daly přednost několika dnům na place.
- Natálie Císařovská a Aneta Honzková vycházely při psaní scénáře především z hodin rozhovorů, které nahrály se sestrou Andrey Absolonové, Lucií. Její svědectví bylo podle režisérky natolik intenzivní, že nebylo třeba potkat se s někým jiným z rodiny Absolonové.
- Natália Germani poznamenala k príprave na film: "Absolvovala som doteraz najdlhšiu prípravu, trištvrte roka. Športovou tútorkou bola skutočná Andreina sestra Lucia, ktorá tiež robila skoky do vody, a potom bola dlhé roky kaskadérkou. Absolvovala som s ňou tréningy na skokanských mostíkoch, najvyššie som skočila z päťmetrového mostíka."
- Po diagnostike zhubného nádoru v júli 2004 mala byť pre Andreu jediným východiskom operácia na mníchovskej klinike, no bolo na ňu potrebných minimálne 150 tisíc dolárov. Príbuzní preto založili finančnú zbierku, na ktorú prispeli aj Andreini kolegovia z pornopriemyslu. Pomoc ponúkol i vydavateľ pornomagazínu Hustler Larry Flynt. Nakoniec sa podrobila operácii, no už v decembri 2004 Andrea ochoreniu podľahla.
- Režisérka Natálie Císařovská pôvodne zvažovala dokument aj kvôli svojej dovtedajšej profesii. V Česku sa námetu chytilo viacero tvorcov, no toto filmové spracovanie ako jediné odobrili pozostalí členovia rodiny. Režisérka sa téme venovala dlho, až 7 rokov.
- „Andrea je ambiciózna, chce byť hviezdou a spraví pre to čokoľvek. Môže za to jej povaha, alebo sú na vine ľudia, ktorí ju vychovávali? V každom prípade nič neľutuje, žije naplno, nepovažuje sa za obeť osudu. Andrein príbeh by mal viesť k zamysleniu, ako so svojím telom nakladáme, ako mu načúvame, či ho naozaj vlastníme a či je to len objekt alebo nástroj,“ prezradila o filme debutujúca režisérka.
- Pre režisérku Natáliu Císařovskú bola dôležitou skôr životná cesta Andrey Absolonovej, teda ústrednou postavou nebola bezprostredne Andrea. Poslúžila ako inšpirácia k výpovedi na tému tela a ženského vnímania. Režisérka tvrdí, že toto je ten správny materiál cez ktorý sa to dá uchopiť a ukázať. To upokojilo predstaviteľku Nataliu Germani: "Chcela som hrať svoju Andreu, nie tú reálnu. O nej som vedela len základné informácie."
- Herečka Natalia Germani komentovala natáčanie slovami: "Určite sme to nerobili prvoplánovo a našim cieľom nebol erotický film. Má to byť sonda do vnútra ženy, ktorá sa rozhodla urobiť to, čo urobila, hoci to ľudia okolo nej považovali za absurdné. Sama bola strojcom svojho osudu."
- Podľa oficiálnych životopisných údajov mala Andrea Absolonová v čase príprav na olympiádu v Atlante 19 rokov. Bontonfilm v správe k filmu uvádza, že športovkyňa mala 23 rokov. Pravdepodobne došlo k zámene podujatí - uvádzaných 23 rokov mohla mať Andrea pred olympiádou v Sydney, no tam sa údajne ani nekvalifikovala.
 
Odkazy