Doktor Spánek od Stephena Kinga / Doctor Sleep (2019/152/USA/Horor, Thriller) 77%

04.04.2020 10:59
JEDNOU VĚTOU
„Odvažte se vrátit. 40 let po událostech"

OBSAH
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Flanagan se Kubrickovi i Kingovi klaněl tak uctivě, až mu ruplo v zádech a nemohl se napřímit. Osa příběhu (zkáza rodiny - uzdravení) byla předem dána, je to silné v některých jednotlivostech (logo Warnerů, konec Grampa Flicka, přestřelka v lese, procházka zchátralým Overlookem), nicméně přes ten opar young adult dark fantasy jsem nezvládl najít cestu dovnitř a mainstreamovými požadavky podivně svázaný Flanagan také ne. Navíc hodně špatný McGregor, uhrančivé Rebecce Ferguson mohl leda dělat věšák na klobouk.. (Gilmour93) 3*

Prvních třicet minut jsem se ztrácel. Pak se to krapet zlepšilo, ale.. Navazujeme na události z odlehlého horského hotelu, po jehož opuštěných chodbách se kdysi projížděl v nepřerušovaných záběrech malý Danny na tříkolce. Asi všichni víme, co se v hotelu díky zlověstnému Jackovi se sekyrou odehrálo, a dnes již dospělý (na alkoholu závislý, divíte se?) Dan se snaží s děsivými událostmi vyrovnat. Najde si kámoše, nově pracuje s lidmi v posledních fázích života a telepaticky se spojí s malou dívenkou, se kterou rovněž není mnohé v pořádku. Navíc přitáhne pozornost podivné bandy bytostí, která se „zářením“ z „osvícených dětí“ živí (nelítostných momentů s dětmi se pánové za kamerou nebojí). Tvůrci se zaměřují hodně na postavy, přičemž mnohé rozhodně nezaujmou, snaží se nebýt moderním hororem s lekačkami za každým druhým rohem, ovšem atmosféra vesměs chybí, režisér naštěstí předkládá solidní audiovizuální rukopis. Jen to hodně přepálil s délkou, které navíc loudavější tempo nepomáhá. Dějově jsem se docela často chytal za hlavu, závěr mě pak už doslova otravoval, finále bylo o tom, kdo (McGregor vs. Ferguson) pronese drsnější větu, přičemž každá třetí stejně moc nedávala smysl. Sorry, jako. Navazujeme na kultovní Osvícení (pochopitelně je tam díky pečlivé práci architektů nespočet přímých citací), za mě jde přesto spíš o nedochucený mysteriózní guláš, který jsem ochutnal, ale příště si dám raději něco jiného. PS: Usínat u hororu je sakra smutné. (castor) 2*

Ubytování v dávném hotelu hrůzy, který už z filmového hlediska zasmrádl. Ono napojit se na letitý Kubrickův hororový kus nebylo pro příští filmové pokračovatele nic záviděníhodného. I stalo se a Mike Flanagan se přihlásil k odkazu náročného díla. Úplně nejhorší je značně přepálená stopáž, načež udržet nějakých 150 minut stoprocentní pozornost je slušný výkon, stylová nevyváženost má pak na svědomí, že film je poměrně v důležitých scénách nezáživný až často nechtěně směšný. Mám na mysli "obrazně" ztvárněné duševní kanibalistické choutky sekty unášející dětské oběti, což se projevuje jakýmsi legračním oparem linoucím se z "termosky", který do sebe sektáři opojně nasávají. Žádný velký strach ani nešel z (příšerným kloboukem ozdobené) Rebeccy Ferguson a Ewan McGregor, který (snad) měl variovat/kopírovat zajímavý odkaz Jacka Nicholsona, byl zralý na pořádně uzrálý maliník, bylo docela utrpení pozorovat jej v některých nezvládnutých hereckých polohách. Zbytek hereckého osazenstva nevynikl, i možným vlivem režijních nekvalit pro práci s vedlejšími herci. Emily Alyn Lind se ale podařilo vymanit a být zajímavou v každé scéně, určitě předčila hlavní dvě hvězdy filmu. Mike Flanagan razil áčkově bujaré aspekty, strukturoval své vyprávění do několika dějových linií (byly přibližně tři), které byly někdy skoro až nemálo stupidní, navíc hojně nezáživné. První linie je o tom, kterak je dospělý Dan zaměstnán v hospicu a utěšuje umírající, kteří při skonu vypustí "páru", což občasně završuje čtením zanechaných mysteriozních vzkazů na zdi svého pronajatého pokoje, druhá linie pojednává o kočovném kultu True Knot, který líčí na zvláštní silou obdařené děti, načež po jejich umučení z nich čerpají nesmrtelnost, třetí linie je taková rodinná, vystupuje v ní mladá černá dívka, poměrně talentem oplývající Kyliegh Curran, která vládne takovou nadpřirozenou mocí (či močí), až je z ní vůdčí sektářka Rebecca Ferguson hormonálně rozhozená. Nijak zvlášť mě nebavilo čekání, až se tyto linie spojí v jednu. A vlastně někdy až od scény přepadení/čistky (to už je film zhruba za svojí polovinou) členů sekty v lese mě film začal bavit, načež vynikající bylo vplutí do fáze závěrečné a vrcholné, tedy pochmurná cesta do hotelu v horách, za doprovodu známého zlověstného doprovodu, který byl atmosféricky prezentován v Osvícení. Užívat si tuhle část budou hlavně znalci proslulého Kubrickova kusu. Tmavší obrázky mají vysoké zastoupení, najde se i nějaký ten krvavý a drastický detail, ovšem iritovaly mě astrální schopnosti důležitých postav, takže kupříkladu Rebecca Ferguson, která plachtí vzduchem přes půl města za svojí příští obětí, byl poměrně comicsový prvek. Otravný zvuk neustálého tlukotu srdce byl rovněž nesnesitelný. Spojení Flanagan/King mně úplně nezachutnalo. Roztahaný celek si mě tedy nezískal, divácky mě rozhodně nestrhl, ovšem jste-li obdivovatelem (trošku zbytečných) nástaveb děl, které jsou pro početnou sortu hororových diváků milníkem, jistě bude revize na temných místech nevšedním zážitkem. 6/10 (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Fandové příběhů Sephena Kinga neměli letos špatný rok, i když zajímavý byl spíš co se kvantity týče. Kvality úplně ne. Řbitov zvířátek se docela povedl a utržil solidní peníze, dvojka To komerčně za jedničkou trochu zaostala, přesto šlo o hit a to i navzdory faktu, že už to zdaleka nebyl tak dobrý film, a z netflixovského Ve vysoké trávě se vyklubal přinejlepším průměr. Teď tu máme čtvrtou kingovku a osobně musím říct, že na Doktora Spánka jsem byl nejzvědavější a podle toho, co jsem sledoval, tak nejenom já, v kinech však neuspěl zdaleka tolik, jak si tvůrci představovali. A jak by si zasloužil. Na druhou stranu mě to úplně nepřekvapuje, ale k tomu se dostaneme.
Jak asi víte, Doktor Spánek navazuje na Osvícení. Jak na to knižní, tak hlavně na to filmové od Stanleyho Kubricka, ve kterém po hotelu Overlook pobíhal šílení Jack Nicholson se sekyrou. A rovnou řeknu, že pokud jste ho neviděli, tak na Doktora Spánka nechoďte, protože většinu času vůbec nebudete tušit, o co jde. A taky se na něj sakra rychle podívejte, protože navzdory nespokojeným kecům samotného Stephena Kinga je to jeden z nejlepších hororů všech dob.
Doktor Spánek vrací na scénu Dannyho, jenž jako malý přežil šílené řádění svého tatíka. Je mu kolem čtyřiceti, chlastá první ligu, občas se s někým serve a snaží se v sobě dusit „záření“, díky němuž vidí duchy, se nimiž není žádná legrace. Teď se mu konečně začíná dařit dávat si život dohromady. Má práci, přátele a vypadá to, že by mohl vést více či méně normální život. Jenže ne. Danny to zatím neví, ale po světě se prohání skupina bytostí, kterým šéfuje charismatická a děsivá Rose a ona a její parťáci se živí lidmi, jako je Danny. Živí se jejich zářením a teď chtějí jít po krku dívce jménem Abra a ochránit ji může právě jen Danny. Kvůli tomu se však bude muset postavit vlastním démonům a minulosti, před níž se snažil celý život utéct.
Za Doktorem Spánkem stojí Mike Flannagan, jeden z nejzajímavějších hororových režisérů současnosti, jehož Geraldovu hru (taky kingovka) a Hush jsem si dost užil a podepsaný je i pod hodně chváleným seriálem The Haunting. Jeho výrazný audiovizuální rukopis Doktoru Spánkovi hodně sedí, přesto se bojím, že spousta návštěvníků kina nebude připravená na to, jakým způsobem k příběhu Dannyho přistoupil. Doktor Spánek sice spadá do škatulky hororu, jde však spíš o silně znepokojující podívanou než vyloženě o děsivou podívanou. Flannagan se vyhýbá lekačkám i nějakým extrémně děsivým scénám. Místo toho se zaměřuje na postavy a film je tak paradoxně nejsilnější ve své první polovině, kdy se výtečný Ewan McGregor pokouší utíkat sám před sebou, bojuje s traumatem, o němž nemůže nikomu říct, a snaží se vyrovnat s děsivými věcmi, které se nedají vysvětlit, ale musely pětiletému klukovi i dospělému chlapovi pořádně zamotat hlavu.
Celý Doktor Spánek je do značné míry o nutnosti vyrovnat se s hrůzou minulosti, takže není divu, že se Flannagan nakonec vrací ke Kubrickově Osvícení nejen atmosférou, ale i přímými citacemi a dokonce i návratem do míst, kde to všechno začalo. Kde se Danny musí postavit tomu, co ho srazilo až na dno. Hotel Overlook zůstává i v podání nového režiséra až fyzicky nepříjemným místem, kde byste se fakt asi nechtěli ztratit, režisér se ovšem ani tady neuchyluje k lacinému BAF, protože ví, že obyčejný dialog s neobyčejným barmanem, záběr na díru ve dveřích nebo návštěva parku s bludištěm udělají víc. Je hrozně příjemné sledovat horor, jehož autor autor se rozhodl spoléhat především na příběh, charaktery a dobré herce a nesnažil se jít divákům naproti jako to dělalo druhé To, kde se člověk začal při dvacáté lekačce nudit a při čtyřicáté už se cítil trošku trapně.  
Tenhle přístup samozřejmě nemusí sedět každému. Doktora Spánka si užijí spíš fandové Kubrickova Osvícení než moderních hororů a popravdě by nebyla od věci trošku pečlivější a hlubší práce se záporáky nebo občas rychlejší tempo. Ve výsledku překvapivě nejde o extra děsivý film, ale jeho kvality jsou jinde. Spíš než o horor jde o velmi temné psychologické drama říznuté nadpřirozenem a jako takové funguje velmi dobře. A pokud máte rádi Kingovo Osvícení (nevidím důvod, proč byste ho rádi mít neměli), v kině si to užijte. Doktor Spánek je atmosférická a sebevědomá podívaná pro diváky, jimž nevadí pomalejší tempo, obejdou se bez lekaček a přistoupí na myšlenku, že víc než duchové vyskakující z temných koutů jsou děsivé věci, které si každý z nás nese v sobě. Před těmi se totiž utéct a schovat nedá.

Postavy a obsazení
• Rebecca Ferguson - Rose
• Ewan McGregor - Danny Torrance
• Zahn McClarnon - Crow Daddy
• Cliff Curtis - Billy Freeman
• Bruce Greenwood - Dr. John
• Emily Alyn Lind - Snakebite Andi
• Carel Struycken - děda Flick
• Jocelin Donahue - Lucy
• Carl Lumbly - Dick Halloran
• Nicholas Pryor - Eddie
• Alexandra Essoe - Wendy Torranceová
• Bethany Anne Lind - matka Violet   
• Selena Anduze - Apron Annie   
• Robert Longstreet - Barry   
• Henry Thomas - barman
• Kyliegh Curran - Abra Stoneová  

Ocenění
The Saturn Awards
2021 - Kyliegh Curran (Nejlepší mladistvý herecký výkon)
2021 - Nejlepší horor (nominace)
2021 - Mike Flanagan (Nejlepší režie) (nominace)
2021 - Mike Flanagan (Nejlepší scénář) (nominace)
2021 - Ewan McGregor (Nejlepší herec) (nominace)
2021 - Rebecca Ferguson (Nejlepší herečka) (nominace)
2021 - Mike Flanagan (Nejlepší střih) (nominace)
2021 - Bernadette Mazur, Robert Kurtzman (Nejlepší masky) (nominace)

DABING
V českém znění: Zdeněk Hruška - Ewan McGregor (Dan Torrance), Kateřina Peřinová - Rebecca Ferguson (Rose), Karolína Křišťálová - Kyliegh Curran (Abra Stoneová), Ludvík Král - Cliff Curtis (Billy Freeman), Pavel Vondra - Zahn McClarnon (Vrána), Adéla Nováková - Emily Alyn Lind (Andi), Pavel Soukup - Bruce Greenwood (Dr. John), Nikola Votočková - Jocelin Donahue (Lucy Stoneová), Ivo Hrbáč - Zackary Momoh (David Stone), Martin Zahálka - Carl Lumbly (Dick Hallorann), Kristýna Valová - Alex Essoe (Wendy Torranceová), Jitka Jirsová - Chelsea Talmadge (Deenie), Irena Hrubá - Deadra Moore (paní Robertsonová), Zbyšek Horák - Carel Struycken (Flick), Milan Slepička - Nicholas Pryor (pacient), Jan Battěk, Jakub Saic, Linda Křišťálová, Valérie Procházková, Matěj Havelka, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Milan Stejskal
Dialogy: Hana Krtičková
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Martin Těšitel
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.11.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 8.11.2019 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 31.10.2019
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.3.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 11.3.2020 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 4 244 552
Tržby celkem - $ 71 794 813
Návštěvnost v ČR 26 364
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
 
Tvůrci a herci
Mike Flanagan (Režie), Jon Berg (Produkce), Trevor Macy (Produkce), The Newton Brothers (Hudba), Michael Fimognari (Kamera), Mike Flanagan (Střih), Anne McCarthy (Casting), Kellie Roy (Casting), Maher Ahmad (Scénografie), Maher Ahmad (Kostýmy), Trevor Gates (Zvuk), - (Masky), Ewan McGregor (Herec), Rebecca Ferguson (Herec), Kyliegh Curran (Herec), Cliff Curtis (Herec), Carl Lumbly (Herec), Zahn McClarnon (Herec), Emily Alyn Lind (Herec), Bruce Greenwood (Herec), Jocelin Donahue (Herec), Alex Essoe (Herec), Zackary Momoh (Herec), Jacob Tremblay (Herec), Catherine Parker (Herec), Robert Longstreet (Herec), Carel Struycken (Herec), Chelsea Talmadge (Herec), Bethany Anne Lind (Herec), Shane Brady (Herec), Fedor Steer (Herec), Marc Farley (Herec), MacLeod Andrews (Herec), Sallye Hooks (Herec), Juan Gaspard (Herec), Henry Thomas (Herec)
 
2019/152/USA/Horor, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Z rádia v kempu hraje „Home“ od Henry Hall & His Gleneagles Hotel Band.
- Dan Torrance (Ewan McGregor) má v samém závěru filmu zraněnou tu samou nohu jako jeho otec Jack Torrance (Jack Nicholson) – také v závěru filmu Osvícení (1980).
- Odkazů na dílo Temná věž (2017) je ve filmu více: Dan (Ewan McGregor) například vystupuje z autobusu společnosti Tet Transit . V Temné věži je společnost Tet Corporation; lihovar, kde je zabit Bradley Trevor (Jacob Tremblay), patří společnoti LaMerk Industries, která se také vyskytuje v Temné věži. A v neposlední řadě, když Andi (Emily Alyn Lind) vychází z kina, je za ní vidět plakát, kde je vyobrazen Joe Collins nebo-li Dandelo – postava z Temné věže.
- Bradley Trevor (Jacob Tremblay), baseballový hráč a jedna z obětí, nosí na svém dresu číslo 19, což je odkazem na další Kingovo dílo – Temná věž (2017).
- Ve filmu Abra (Kyliegh Curran) říká Dannymu (Ewan McGregor) „strýčku“ pouze jako krycí historku k cizincům anebo jako lichotky k Dannymu. V knize jsou ale skutečně příbuzní ze strany Jacka Torrance. Danny se to dozví od její babičky umírající na rakovinu.
- Natáčení začalo v září 2018 ve státě Georgia v USA.
- Dům, ve kterém bydlí Abra Stone (Kyliegh Curran) s rodiči, má číslo popisné 1980. V roce 1980 bylo natočeno Osvícení, na které Doktor Spánek přímo navazuje.
- Ewan McGregor je Kingův fanoušek, ale scénař k filmu přečetl dřív než knihu.
- Danny Lloyd, který ztvárnil roli Dannyho v Osvícení (1980), když mu bylo 6 let, si zde střihnul cameo. Je ve scéně s baseballovým klukem, když se hraje zápas. Sedí v hledišti hned vedle muže, který povídá.
- Kancelář Dr. Johna Daltona (Bruce Greenwood) vypadá totožně s kanceláří, ve které dělal přijímací pohovor Jack Torrance (Jack Nicholson) v Osvícení (1980).
- Kino, v němž členové Pravého rodu objeví Chřestýšovou Andi (Emily Alyn Lind), promítá film Casablanca (1942). V knižní předloze Stephena Kinga se hráli Dobyvatelé ztracené archy
- Ewan McGregor, Dan Stevens, Chris Evans, Matt Smith a Jeremy Renner byli zvažování pro roli Dannyho Torrence. Zájem o roli projevil i John Cusack. Se souhlasem Stephena Kinga nakonec roli dostal Ewan McGregor.
- Spoiler: Ve filmu se tak jako v knize objevuje Dick Haloram (Carl Lumbly). Ve filmu Osvícení (1980) byl však zavražděn Jackem Torrancem. Není zde znatelné, zda se jedná o změnu vůči originálu, a tudíž nebyl zabit, nebo zde Haloram vystupuje jako duch, či projekce ze záhrobí pomocí jeho osvícení.
- Spoiler: Finále filmu je odlišné od toho knižního. Hotel Overlook byl totiž zničený již v knize „Osvícení“. Zde je zničen stejným způsobem.
 
Odkazy