Dokonalý trik / The Prestige (2006/130/USA, Velká Británie/Drama, Fantasy, Mysteriózní, Thriller) 88%

27.02.2018 08:38
JEDNOU VĚTOU
„Díváte se pozorně?“

OBSAH
Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana (Batman začíná, Memento) uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nolan tentokrát natočil film, který se obvykle označuje jako "poctivé řemeslo". Nenapadá mě lepší výraz pro to, že velké zvraty se sice konají a není jich málo, ale žádný vám nevyrazí dech. Jistě, Nolan vás tahá za nohu tak, abyste si mysleli, že je vám to celé jasné a ono je to zatím celé takové jakési onaké. Tleskám práci s postavami, přesněji řečeno tomu jak se nevyhnutelně s vývojem příběhu mění vztah diváka k hlavním hrdinům. Tleskám i skutečně brilantní sci-fi vložce, která otvírá rozměr vztahu iluzionistické "magie" a "skutečné" magie, jakož i Davidu Bowiemu, jehož pan Tesla jako by si na chvíli odskočil z nějaké extrémně seriózní Verneovské variace. Myšlenka "když dva dělají totéž, není to vždy totéž", teorie kouzelnické práce mistrně podaná Michaelem Cainem, skvěle scénáristicky skloubená témata a pár dalších věcí, které se bez nežádoucího vyzrazování děje nedají ani nazvat - a přece jen to někde drhne. Přes všechny vyjmenované (i nevyjmenované) klady není výsledný efekt tak působivý jako u jiných Nolanových filmů a Scarlett Johanssonová tu taky tak nějak hraje jen proto, aby hrála. Poslední dějový veletoč už byl podle mě trochu přes čáru, no zkrátka tentokrát to na plný počet není. Je to "jen" na velmi solidních osmdesát procent a poznámku, že stále je co objevovat a obdivovat. Nakonec mě Prestige o své dokonalosti třeba přesvědčí. Update 2013: Anebo taky nepřesvědčí. Viděl jsem to šestkrát, s dabingem i bez, opravdu mě to baví, ale je to pořád "jen" ta osmdesátka. (Gemini) 4*

4 a půl*. Návrat k rafinovanému vyprávění a určitě nejlepší Nolanův film od MEMENTA. Zamrzel jen doslovný závěr. Kdyby místo polopatické vysvětlovačky Nolan použil elegantější řešení, třeba v podobě náznaků a potrápil tak divákovy závity, byl by to ´dokonalý´ zážitek. Nicméně s každým přibyvším filmem dvojky N+N platí, že "nápady bratří Nolanů míti, filmařskými legendami v budoucnu býti". Trumfem je každopádně herecké obsazení - moc pěkná role Michaela Cainea, až nelidsky charismatický David "Tesla" Bowie a především Christian Bale - herec mnoha tváří a všechny mu věříte. Když nahodí svůj typický lišácký úsměv, hned byste s ním zašli na pivko, naopak před jeho zlověstným výrazem byste nějraději zalezli někam pod stůl :o). Atmosféra je mňamózní, samostatnou kapitolou jsou zde použité dekorace, ty by zasloužily nějaké speciální filmové ocenění. (Lima) *

Film, ve kterém budete celou dobu tápat, přemýšlet, co je pravda a vymýšlet další a další teorie s tím, jak se bude příběh dál a dál rozvíjet aby vám nakonec pointa vyrazila dech a donutila vás přinejmenším přemýšlet o tom, jak to do sebe všechno dokonale zapadlo nebo dokonce jít a okamžitě si pustit film znova. Abyste se přesvědčili, jestli byl scénarista opravdu tak geniální, abyste si ověřili logiku, abyste znova nasákli tou skvělou atmosférou, abyste zjistili, co všechno jste přehlédli a jestli ono to všechno náhodou ještě není o něco složitější, než se na první pohled zdá. A taky abyste si znovu vychutnali dokonalé herecké výkony většiny zúčastněných (mimochodem u mě vede samozřejmě Alfred Christiana Bala a taky skoro epizodní postava Nikoly Tesly v podání téměř k nepoznání civilním Davidem Bowiem). (Galardiel) 5*

VELKÁ RECENZE
Christopher Nolan je v našich redakčních análech zapsán jako ten, který vytáhl z šedé mlhy nezájmu Guye Pearce v Mementu a až potom se nebál připnout koule poslednímu Batmanovi. Režisér, kterému vždy svědčila poněkud intimní atmosféra na prahu komorních dramat, se mezi dvěma comicsovými velkofilmy rozhodl odpočinout přesně v tomhle stylu. Vznikl film, který měl všechny papírové předpoklady stát se hitem. A zvládl je přetavit v kinematografické zlato. Nolanův film je jako onen trik, který se jeho hrdinové snaží předvést: I když znáte jeho finiš, pořád je velká zábava sledovat jeho průběh. A s tím finišem to nakonec nebude zase tak průhledné…
Jednoduše načrtnutá premisa Dokonalého triku není na škodu. Šikovným způsobem tak vzniká prostor pro dva úžasné herecké výkony a jednoho režiséra, který je jako loutky provádí spletitou sítí podlých intrik a zdravé filmové rivality. Právě v ní ční velká Nolanova zbraň. Oba jeho hrdinové jsou velmi chytří, oba rozumějí svému řemeslu, i když úplně jiným způsobem. Dva velké mozky v souboji o velké kouzlo, čest, ale především o diváka. V médiích a distribučních materiálech často skloňovaná fráze, které se bohužel nelze vyhnout. Ve své jednoduchosti geniálně podtrhuje podstatu Nolanova snažení: Hrát si s audiencí a čarovat na pódiu.
Jakkoliv je Nolanův majstrštyk řemeslně precizní filmovou látkou, bez oné dráždivé esence by byl možná jen filmem, kde se trochu kouzlí a na konci to asi nějak dopadne. Režisér nicméně ví, jak napínat, provokovat. A především ví, jak vyprávět příběh. V době laciných prefabrikátů a desátých žánrových destilací je Nolan se svým bratrem pozoruhodným tvůrčím zjevením, které má zájem na obrodě skomírajících filmových nul. Čím menší rozpočet, tím větší rachot – i s pouhými 40 miliony (nezapomeňte, kolik hvězd se z něj muselo zaplatit) tvaruje mysl bratrů Nolanových daleko životnější a uvěřitelnější svět než kulisovité aranžmá batmanovských dobrodružství (a ne, nemá to nic společného s tím, že Batman je comics) za 150.
Ať už jde o Alfreda, který je lepším kouzelníkem či Roberta, který má show, v očích obou hrdinů Dokonalého triku se zračí nezdravé šílenství. Jak atraktivní souboj, v němž není vítězů; Nedokážete říci, kdo z těch dvou má jasně navrch – jestli Bale se svým lišácky – až temně - tajuplným výrazem či Jackman se svou autoritou a smyslem pro kabaret. I když se může zdát, že jeden není až tak šikovný, vynahrazuje to na poli jiném: Pro svého diváka stále zajímavým způsobem do té podoby, aby si zasloužil jeho obdiv. A divák chápe do detailu, co k tomu toho kterého vede: Vedle osobní nenávisti i kroky prestiže, vedené podivuhodně vykreslenou dobou, kde se stírala hranice mezi magií a fyzikálními zákony. Nolan se nesnaží vysvětlit, proč tomu tak má být a proč se toto vědomí stává v Londýně kolem roku 1900 takovou samozřejmostí. Bez zbytečného balastu mu tak zbývá prostor pro to jediné a nejdůležitější: Soustředit se na boj dvou velkých mágů, za jejichž vztahem ční velké filmové tajemství. A v druhé řadě rozehrát neméně silný příběh lásky a zrady, ať už té kamarádské či milenecké.
Nolan zajímavým způsobem skládá dohromady příběh, který prakticky začíná svým koncem. Podobně jako v Mementu do sebe zasouvá dějové roviny z různých úhlů, i když ne tak zběsilým způsobem a rozhodně o chlup srozumitelněji. Můžete si být jisti, že každý záběr má svůj jasný účel a jeho posláním není, aby vás mátl (přesto s vámi hraje hru!). Přestože je film stylizován jako iluzionistický trik, neklame oko a mozek jen částečně. A rozhodně ne tím, jak se dává dohromady, ale tím co je pod ním. Ve světě, kde se tenhle tajuplný příběh plný krásných žen, elegantních mužů s klobouky a podivuhodných existencí na lemu vyprávění (David Bowie jako Nikola Tesla a Andy „Glum“ Serkis jako jeho pomocník? No sakra!) odehrává, se utopíte snadno a rádi. I výtvarný um režiséra je podivuhodný, ostatně, jak už si tak nějak příjemně zvykáme: Na předcházejícím přelomu dvou století funguje filmový Londýn jako hravě-temný svět, kam se podíváte s radostí a kde je možné úplně vše (a nikdo se tomu nediví).
Celý film je sadou flashbacků na flashbacky, které rekonstruují mládí kouzelnických soupeřů a jejich duševních pohnutek, které dovedly oba do aktuální životní fáze. Ona „velká věc“ pod pokličkou, jakési nasládlé tajemství za oponou prvního plánu, je permanentním průvodním efektem celého příběhu. A když už se těšíte na jeho rozuzlení a Nolan konečně na chvíli vydechne ve svém urputném snažení držet vás v permanentní ostražitosti, přijde vysvětlování plné polopatičnosti hodné režiséra mnohem nižšího formátu. Jediná vada na kráse jinak perfektního filmu, na kterém se jen těžko hledají chyby. A zůstává otázkou, zda bude mít co nabídnout i podruhé: Na rozdíl od takových Obvyklých podezřelých je sám jeho průběh pointou a ne pouhým děním před ní.
Nicméně, nenechte se odradit. Tak chytrý a „mazaný“ film tu nebyl už zatraceně dlouho a pokud v kině byť trochu rádi přemýšlíte, Dokonalý trik je pro tento rok (a to máme teprve začátek) jasnou volbou.

V.I.M. FILMU
Dokonalý trik je film, který v rubrice VIM patří mezi ty nejmladší, ale je to v podstatě jedno, protože už v době svého uvedení bylo jasné, že se sem jednou dostane. Christopher Nolan si po možná trošku rozpačitě přijatém Batman začíná udělal čas na chytrý a originální film, jenž od začátku do konce šlape jako hodinky a je prakticky nemožné u něj najít nějakou chybu, která by mohla nějak výrazně zhoršit divácký zážitek. Funguje tady všechno.
Christian Bale i Hugh Jackman jsou v rolích kouzelníků-rivalů naprosto výjimeční a člověk si ani neuvědomí, že oba dva jsou v podstatě prvotřídní svině. I tak jim budete fandit a chtít vědět, co dalšího vymyslí, aby porazili, ponížili a zneuctili svého soupeře. Chytře napsané charaktery jsou zajímavé a nikdy nezačnou nudit, protože prakticky od začátku až do závěrečných titulků není u Angiera ani Bordena vlastně jisté, co jsou zač. A právě proto diváka jejich osudy zajímají. Při prvním sledování Dokonalého triku člověk chce vědět, co se bude dít dál a při tom dalším, když už ví, co čekat, je velmi příjemné sledovat a pokoušet se prokouknout Nolanův způsob práce s hrdiny a momenty, kdy se „děj láme.“
Dokonalý trik ale nestojí jen na postavách. Audiovizuálně a především příběhově nemá jediné slabé místo a během sledování filmu a postupně se prohlubující vzájemné nenávisti obou kouzelníků budete ochotně zadržovat moč klidně dvě hodiny, protože zkrátka chcete vědět, co na vás Nolan chystá dalšího. Zkrátka mu budete zobat z ruky. A rádi. Nejsou tu samoúčelné zvraty ani nudné směřování k pointě, která by měla diváka posadit na zadek. Děj plyne naprosto přirozeně a vztahy mezi hrdiny se mění ne podle toho, jak se to zrovna scénáristům hodí, ale v rámci možností zcela realisticky a uvěřitelně. Když se navíc Nolan rozhodne osvítit louku nebo experimentovat s elektřinou, člověka až zamrazí z toho, jak nádherně a zároveň děsivě to vypadá.
V Dokonalém triku zkrátka není jediný slabý moment, jediná scéna, při které byste si řekli, že „to nebylo úplně ono.“ Nolanův kouzelnický thriller možná v budoucnu zůstane zastíněný Batmanem, ale rozhodně by byla obrovská škoda na něj zapomenout. Je to totiž ten typ filmu, který vlévá filmovému fanouškovi novou energii do žil a po jeho shlédnutí má člověk oprávněný pocit, že přes všechny ty nářky nad tím, jak už se točí jen variace na remaky knižních adaptací, stále ještě existují v Hollywoodu lidé, kteří dokáží odvést zatraceně dobrou práci.
P.S.: Pokud se ptáte, co dělá Dokonalý trik ve VIM v podstatě ani ne dva roky od své české premiéry, odpověď dostanete někdy kolem Vánoc.

O FILMU
Podle Cuttera, muže, který má na starosti technickou stránku kouzelnických triků se, “každý velký trik skládá ze tří dějství. První se nazývá “slib”: kouzelník vám ukáže něco obyčejného... ale samozřejmě to zase tak úplně obyčejné není. Druhé dějství se nazývá “zvrat.” Kouzelník náhle obyčejné věci představí v takovém světle, že to vypadají jako něco pozoruhodného. Pokud se stále snažíte zjistit, v čem trik spočívá, vzdejte to. A pak je tu třetí dějství, které se nazývá “dokonalý trik:” v této části dojde ke zvratu, kdy uvidíte to, co jste ještě nikdy neviděli.”
Režisér Christopher Nolan ve svém spletitém a překvapivém příběhu o duelu dvou iluzionistů Roberta Angiera a Alfreda Bordena používá podobný přístup, kdy divákům postupně vystavuje tajemstvím a šokujícím momentům. Film Dokonalý trik je temný thriller, který překypuje tajemstvím, kde veškerým děním prostupují iluze a nic není takové, jaké se to zdá na první pohled. S jedinou výjimkou: emocí, které příběh dvou ambiciózních mužů ženou kupředu. Nolan před Dokonalým trikem natočil pouze tři snímky, ale i tak je považován za jednoho z nejnadanějších lidí světa filmu, který prostřednictvím nezávislých filmů i blockbusterů dokáže v divácích vyvolat pocit tajemna a zmatku. Nolan si již po svém debutu Following vysloužil uznání diváků i kritiky, což ještě umocnil temný thriller vyprávěný pozpátku, Memento. Ten vypráví o zoufalém muži trpím ztrátou krátkodobé paměti, který chce pomstít smrt své ženy. Svrchovaně mistrovské dílo Memento se dotýká otázek času, prostoru a subjektivně prožívané reality a dodnes si nachází své diváky jak mezi řadovými návštěvníky kin, tak studenty filmových škol. Po Mementu se Nolan vrhl na další thriller, remake norského filmu noir Insomnia, v americké verzi se objevili Al Pacino, Robin Williams a Hilary Swank. I tento film diváky pozval na cestu na území zločinu a strachu.
Dalším filmem však Nolan udělal velký skok, neboť se vydal mezi superhrdiny a odkryl počátky legendárního ochránce města Gotham, Batmana. Snímek Batman začíná si po celém světě vysloužil příznivé kritiky a hodnocení jako jednoho z nejoriginálnějších příběhů o superhrdinech, který dokáže vtáhnout diváky všech generací. Batman začíná se zároveň zařadil k nejvýdělečnějším snímkům letní filmové sezóny.
Není tedy divu, že s danými zkušenostmi se Nolan stal vhodným kandidátem na to, aby se utkal s tak nekonvenčním námětem jako je Dokonalý trik.
Producentka Emma Thomas říká: “Tvůrci se doposud tématu kouzel spíše vyhýbali, protože obecně převládá pocit, že když nemůžete vidět technickou stránku kouzla, je vlastně docela snadné nechat se oklamat. Chris přišel s myšlenkou, že filmy jsou samy o sobě jakýmsi kouzelnickým trikem - místo toho, aby se příběh Dokonalého triku soustředil na sama představení iluzionistů, ukazuje spíše to, co se děje v zákulisí a jací jsou lidé, kteří se s obsesivním odhodláním rozhodli své životy věnovat vytváření těch nejvíce šokujících triků.” Počátek přípravy tohoto projektu se datuje do doby, kdy Nolan dokončil film Memento. V té době výkonná producentka Valerie Dean objevila úspěšný román Christophera Priesta, Dokonalý trik, a rázem se do jeho příběhu zamilovala. Uvědomila si totiž, že Dokonalý trik je ideální směsicí historie, sci-fi a silného příběhu o rivalitě, která se vymkne z klubů, což má výrazný potenciál i pro filmové plátno.
Dean Nolanovi knihu doporučila a ten z ní byl také naprosto unesený. “Kniha používá podobných technik jako iluzionisté s cílem vás zmást - a já cítil, že natáčení Dokonalého triku by mělo být hledáním filmového ekvivalentu těchto technik,” říká Nolan. “Mezi tím, co dělají iluzionisté a filmoví tvůrci je úzká spojitost. Filmaři se iluzionistům podobají v tom, jak postupně podávají informace - jde totiž o to, co a kdy publiku sdělíme - a jak publikum přinutíme k tomu, aby přijalo určitý úhel pohledu. K tomu nám slouží účelné techniky jako podávání nespolehlivých informací, navádění do slepých uliček, čímž chceme publikum zmást, doufajíce, že naši snahu později ocení. V případě Dokonalého triku jsme měli velkou příležitost hrát si s různými způsoby matení divákem.”
Nolan poté požádal producenta Aarona Rydera z Newmarket Films, aby zajistil práva na zfilmování knihy. Poté, co Ryder produkoval Memento, věděl, že Nolan z příběhu Dokonalého triku udělá nezapomenutelný zážitek. “Je to velmi nadaný vypravěč,” říká producent. “Chris je rozený filmař. Domnívám, se že jeho filmy jsou tím nejlepším, co dnes vzniká, a mně se zalíbila myšlenka, že z tohoto filmu udělá jeden velký trik.”
 Mezitím se režisér požádal svého bratra Jonathana Nolana, aby se stal členem tvůrčího týmu a pomohl mu převést Priestův komplikovaný román, často stylizovaný do podoby deníku, do fungujícího scénáře. Jonathan Nolan již předtím s Christopherem Nolanem spolupracoval na adaptaci své krátké povídky obsahující časový paradox, ze které se vyklubalo Memento. V tomto případě se Jonathan těšil na to, že je čeká podobně velká výzva, byť na jiné téma.
Tentokrát je čekalo hodně zábavy i tvrdé práce s tím, vystavět příběh jako jednu velkou iluzi - takovou, která bude publikum rovným dílem mást, vzrušovat i překvapovat. “Tento film je zamýšlen tak, aby fungoval jako kouzelnický trik,” říká Nolan. Tento koncept jej však zavedl na naprosto neprobádané území. Dále uvádí: “když jsem začal psát scénář, v hlavě se mi honily vzpomínky na desítky klasických filmů, kterým jsem chtěl vzdát hold. Když jsem scénář dokončil, zjistil jsem, že jsem před tím nikdy nic takového neviděl.”
Nolan začal tím, že procházel jednotlivými vrstvami Priestova románu, který měl podobnou stavbu jako cibule. “Ta kniha je na jedné straně velmi složitá a na druhé zase velmi ambiciózní. Úplně přetéká myšlenkami - trvalo mi rok a půl, než jsem zjistil, jak z ní vyloupnout něco, co bude připomínat film,” dodává Nolan. “Musel jsem vytvořit strukturu, což nebylo právě jednoduché, protože v příběhu je všechno velmi úzce provázáno. Nakonec nás napadlo, že film bude tvořen třemi flashbacky, což odpovídá “třem dějstvím kouzelnického triku.”
Struktura o třech dějstvích - slib, zvrat a dokonalý trik - Nolanovi pomohla zodpovědět otázku, proč magie na lidi tak působí. “Vycházíme z myšlenky, která Chrise a mě vždycky fascinovala: publikum kouzelnického představení přichází s tím, že neuvidí opravdové kouzlo, ale jen trik,” vysvětluje Nolan. “Kdyby uvažovali v tom smyslu, že uvidí ženu, kterou pila rozřízne vejpůl, asi by je to dost naštvalo. Rozhodně ne pobavilo. Přicházejí s tím, že je to jen trik, ale zároveň dobrovolně chtějí být klamáni. A to je i důvod, proč je třetí dějství, neboli dokonalý trik, tak důležité. Skutečný svět je nudný a chybí mu tajemství, jenže lidé si to nechtějí připustit - a proto rádi podléhají iluzím. Pokud připustíme, že jsme objevili všechny zákony, jimiž se chod světa řídí a už nám zbývá jen chodit do práce, vydělávat peníze a pak zemřít, je to docela nuda. Myslím, že každý z nás dává přednost vesmíru, kde ho čekají další překvapení a život má v rukávu ještě pár triků.”
 Jonathan Nolan se mezitím dal na průzkum tajného světa nadaných iluzionistů. Mnozí z těchto tajemných mužů mu byli velmi příznivě nakloněni, odkryli mu mnohá tajemství a poradili, jak na plátně předvést triky, které publikum ještě nikdy nevidělo. “Jsou to fascinující lidé, kteří se vyhýbají přílišné pozornosti, čemuž každý scenárista velmi dobře rozumí,” směje se. “Nejzajímavější je na tom to, že jsou to oni, kdo obrazně řečeno tahá za všechny drátky.”
Během shánění informací o minulosti iluzionismu Nolan zjistil, proč se někdejší velké dědictví postupem staletí zredukovalo na dnešní průměrné šarády. “Velký podíl na tom má skutečnost, že dnes existují stovky magií, které už tak vlastně ani nenazýváme. Dnes máme televizi, videohry a filmy, což jsou v podstatě stejné útěky z reality, jako byly za viktoriánské éry výstupy iluzionistů,” říká Nolan.
Film Dokonalý trik se vydává nečekaným směrem i díky tomu, že má dvě rovnocenné hlavní postavy v podání hvězd Hugha Jackmana a Christiana Balea, kteří postupně přecházejí z role hrdinů k antihrdinům a zase zpátky. Jonathan vždycky usiloval o to, aby publikum mělo možnost volby. “Domnívám se, že film nemůžete sledovat bez toho, aniž byste si vybrali i postavu, která je vám něčím blízká. Ať už se však u Dokonalého triku přidáte na kteroukoliv stranu, na konci filmu si tuto volbu asi začnete zpochybňovat,” vysvětluje scenárista. Nolan sám však nefavorizuje ani jednu z postav. “Mám rád Angiera i Bordena,” říká. “Podle mě jsou dvě strany jedné mince, dvě stránky jedné osobnosti.”
Nolan si při psaní snažil, aby si publikum udělalo své vlastní závěry a vyhýbal se tomu, aby v boji mezi Angierem a Bordenem někomu z nich stranil. “Mám rád dvojznačnost,” připouští. “Chris a já se stále hádáme o určitých stránkách Mementa a podobně je tomu i u Dokonalého triku. Pokud docílím toho, aby si lidé po projekci sedli kolem stolu a debatovali o záměru filmu, pak jsem jako scenárista splnil svůj úkol.”
Jonathan Nolan napsal spolu se svým bratrem první verzi scénáře a režisér pak v dalších verzích postupoval samostatně. Kolegiální a zároveň sourozenecké vztahy mezi nimi vždy vyvolávaly tolik potřebné tvůrčí napětí. Jonathan Nolan má svou vlastní teorii toho, proč se tak dobře doplňují. “Vždycky jsem měl podezření, že to souvisí s tím, že já jsem pravák a on je levák,” poznamenává, “bratr má totiž schopnost můj nápad vzít, obrátit ho vzhůru nohama a dostat z něj mnohem víc. Jsem rád, že s ním takhle můžu spolupracovat.”
Producentka Emma Thomas byla výsledným scénářem naprosto uchvácená. “Už když jsme četla knihu, jsem věděla, že z ní vznikne skvělý film - jen jsem nevěděla, jak na to!” směje se. Příběh má mnoho vrstev a Jonathan s Chrisem je všechny zachovali. Zároveň mu ponechali zábavnost iluzí, dráždivost netradičního světa, přičemž diváky neustále soustředí na obě hlavní postavy. Každá z nich v sobě má něco atraktivního.”
Na producenta Aarona Rydera udělal scénář také velký dojem. “Příběh si pohrává s tématy jako podvod, totožnost a posedlost,” říká. “Memento uhodilo hřebíček na hlavičku a já věřím, že o Dokonalém triku můžeme říci to samé. Ten náraz však bude ještě silnější. Domnívám se, že tento film do žánru přináší stejné osvěžení jako tomu bylo u Mementa. Jonathanovi a Chrisovi se podařilo zadaptovat velmi náročnou knihu do napínavého thrilleru. Jen zřídkakdy se vidí, že se film tak odchýlí od své předlohy, ale zároveň zůstává věrný příběhu a jeho motivům.”
V oněch časech, kdy byli kouzelníci velkými showmany své doby, bylo jen málo takových, jako byl okouzlující Robert Angier. Když jednou na Angiera dolehne tragická ztráta, rozhodne se vytvořit ten nejkomplikovanější trik, který kdy vznikl, což jej vede do světa vědeckých objevů a podvodných triků, o kterých nikdo nikdy ani nesnil. O tom, kdo bude hrát Angiera, měl Nolan hned od počátku jasno - talentovaný australský herec Hugh Jackman, ze kterého se stala hvězda jak na filmovém plátně, tak na divadelním pódiu. Jackmana znají milióny diváků kvůli tomu, že jedinečným způsobem ztvárnil superhrdinu Wolverina - mutanta se zvířecími instinkty, plného nezkrotného hněvu. Jackman je však také držitelem ceny Tony za jedinečné ztvárnění skladatele písní Petera Allena v představení The Boy From Oz a držitel ceny Emmy za uvádění večera Tony Awards.
Nolan si uvědomil, že v Jackmanovi se snoubí drsňáctví se skvěle zvládnutým herectvím, což z něj dělá ideálního kandidáta na to, aby mu publikum jeho mstivého Angiera uvěřilo. Stal se také dokonalým rivalem Christianu Baleovi, což podle očekávání na plátně vytvořilo zajímavé napětí. Nolan říká: “Když je Hugh na pódiu, jakoby ožije. Cítí se tam naprosto přirozeně a je si vědom vibrací z publika. A přesně to jeho postava potřebovala - Hugh ukazuje Angiera tak, že se do něj každý musí naprosto ponořit.” Jackmanovi se scénář líbil již během prvního čtení. Angierova životní cesta, kdy se ze světel reflektorů dostává až do nejtemnějších hlubin odcizení a pochybností, na něj velmi zapůsobila. “Na začátku příběhu je Angier velký optimista, který srší energií,” osvětluje Jackman. “Jeho největší síla spočívá v tom, že je dobrý herec. Miluje, když může stát před shromážděným davem. S publikem vychází snadno a na pódiu jedná s nadšením a vervou. Abychom k němu byli i trochu kritičtí, je třeba říci, že způsob podání je u něj mnohem bombastičtější než to, co ve své podstatě publiku zprostředkovává.”
V okamžiku, kdy se Angier seznámí s Alfredem Bordenem, se změní celý jeho život. “Nerad to říkám, ale Borden je technicky vzato mnohem lepší kouzelník,” přiznává Jackman upřímně. “Moje postava dokáže publiku naservírovat trik v mnohem atraktivnějším obalu, ale Borden je skutečně vynalézavý génius. V okamžiku, kdy se jejich vztahy pokazí, reaguje Angier na dvou úrovních. Začne se Bordenovi vysmívat, nenávidět ho a také se mu chce pomstít za to, co udělal. Zároveň v něm přetrvává duch soutěživosti, který mu velí být vždycky lepší než Borden. Všechna Angierova zloba a nenávist, temnota a smutek se soustředí na jednu skutečnost - odhalit všechna Bordenova tajemství.”
Při přípravě na roli Angiera se Jackman ponořil do studia barvitých dějin iluzionismu, které jsou od rozkvětu na počátku 19. století až dodnes jedním velkým dobrodružstvím. “Byl to velmi zajímavý a tajemný svět,” říká herec. “Na kouzelnících je něco, co je odlišuje od těch, kteří se tomuto umění nevěnují. Všechno si dělají sami, protože se s nikým nechtějí dělit o svá tajemství, jsou totiž velmi soutěživí. Jsou to fascinující osobnosti a to z nich dělá opravdové velikány.” Čím více se Jackman o iluzionistech dozvídal, tím více si uvědomoval, že jsou podobní finančním spekulantům a vědcům, dvěma vlivným profesním skupinám dnešní společnosti. “Dobré kouzlo spočívá ve vytvoření iluze a záměrném podávání neúplných informací, což jsou dovednosti, které musí mít každý finanční spekulant,” říká. “Zatímco se vědci zabývají tím, co běžní lidé nemohou nikdy pochopit, iluzionisté skáčou rovnýma nohama právě do této oblasti.
Na Dokonalém triku je báječné to, že míchá prvky tajemna, magična a toho, co je nemožné, s vědou a každodenní realitou,” říká herec. Jackman se domnívá, že Angier je závislý na příznivých reakcích publika. “Pohled do jejich udivených tváří jej nabíjí. Uvědomuje si, že jeho práce hodně souvisí s nadějí a vírou - přesvědčením o tom, že nemožné se občas dá uskutečnit. Tato moc mu dává sílu a směr,” říká herec.
Způsob, jakým Jackman přiváděl Angiera k životu a dal ukázat všechny jeho stránky, byla pro Nolana fascinující zkušenost. “Bylo úžasné sledovat, jak Hugh a Christian zosobnili způsob, jakým kouzelníci myslí a pracují. Oba dva si své postavy přivlastnili a obohatili je svým vlastním náhledem na svět,” shrnuje Nolan.
Christian Bale se o Dokonalém triku poprvé dozvěděl v době, kdy představoval naprosto odlišnou postavu - temného superhrdinu Batmana, který válčí se zločinem, ve filmu Christophera Nolana Batman začíná. Ale až o mnoho později, kdysi si měl možnost přečíst první verzi Nolanova scénáře, si uvědomil, že by v takovém filmu chtěl hrát.
Během své kariéry si Bale co do rolí, které si vybírá, získal pověst obrazoborce. Ale díky tomu se také stal jedním z nejrespektovanějších herců své generace. Bale se narodil v britském Walesu a již ve třinácti letech zazářil ve snímku Říše slunce od Stevena Spielberga, kde ztvárnil ztraceného chlapce, který se ocitne v japonském zajateckém táboře. O několik let později se naplno projevilo, že je velmi všestranným hercem, který zvládne zahrát velmi rozdílné postavy. Byl masovým vrahem ve filmu Americké psycho, u jehož sledování tuhla krev v žilách, kvůli roli psychologicky nestabilního muže ve snímku Mechanik shodil na váze 30kg, hrál Johna Rolfea, manžela Pocahontas, v dramatu Terrence Malicka Nový svět, a poté se dal na přísnou životosprávu, aby přibral na váze a mohl ztvárnit vnitřně dosud nejbohatšího superhrdinu Batmana, jaký se kdy objevil na plátně. Krátce poté se Bale dostal k natáčení snímku Dokonalý trik.
“Poté, co jsem dokončil Batman začíná, jsem doufal, že budu zavalen dobrými scénáři ke skvělým filmům. Nic takového se nestalo. Pak jsem si přečetl Dokonalý trik,” vzpomíná Bale. “Napadlo mě, že je to hodně originální příběh o rivalitě, která nezná hranic - a protože je to příběh o iluzionistech, nikdy doopravdy nevíte, co je skutečné a co ne, což z příběhu dělá naprosto dokonalý thriller. Má spousty vrstev a jako divák se přes ně musíte dostat. Měl jsem s Chrisem zkušenost z dřívějška a vím, že je to jeden z nejinteligentnějších režisérů široko daleko. Pracovat s ním znamená, že tak říkajíc získáte solidní základy pro stavbu domu - zároveň jsem se těšil na to, že s ním budu spolupracovat na filmu, který je od Batmana tak odlišný.”
Bale pokračuje: “Proto jsem Chrisovi zavolal a povídám mu ´Můžeš si o mně myslet co chceš, můžeš mě taky poslat...víš kam, ale já ti to řeknu úplně bez obalu. Tohle je jeden z nejlepších scénářů, které jsem kdy četl. A chci do toho jít.´ Myslím, že mé nadšení ho naprosto odzbrojilo.” Když se Bale dostal s Christopherem Nolanem do rozhovoru o své vizi Dokonalého triku, jeho nadšení ještě vzrostlo.”Vždycky jsem obdivoval herce, kteří scénář posunou dál, a Chris je přesně takový režisér,” říká Bale. “Líbilo se mi, že ve svém dalším filmu chce radikálně změnit styl. Líbil se mi jeho přístup. Zatímco byl Batman kolos, se kterým sotva můžete pohnout, Dokonalý trik od samého začátku připomínal jízdu na hřbetě divokého koně - tento pocit jsme získali hned na začátku, jen co jsme co do ztvárnění rolí získali zelenou,” pokračuje herec.
Jen co jej Nolan obsadil do role Bordena, Bale naprosto splynul se svou postavou. Nepřečetl si jen román Christophera Priesta, ale také nejednu knihu o životě kouzelníků a iluzionistů. “Zjistíte, že jejich statut se od toho dnešního velmi lišil,” říká Bale. Po teoretické přípravě začal praktickou - začal se scházet se současnými iluzionisty a poradci natáčení, Ricky Jayem a Michaelem Weberem, aby co nejdříve získal potřebné dovednosti. “Věřte tomu nebo ne, ale můj děda byl také iluzionista. Jenže já ho nikdy v akci neviděl,” říká Bale. “Takže jsem byl rád, že jsem mohl spolupracovat s Rickym a Michaelem, kteří jsou ve svém oboru naprosté špičky. Musím říct, že mě hrozně štvalo, že ovládají něco, co já neumím!”
Čas ve společnosti pravých kouzelníků byl pro Balea velmi prospěšný. “Bylo skvělé, že jsem se mohl zblízka seznámit se soutěživostí iluzionistů, která je také silným motivem příběhu,” říká herec. “Celý příběh je o tom, kam až tito muži kvůli vítězství zajdou. Jak se můžete přesvědčit, pohybují se v kruhu. Iluzionismus je velmi uzavřená profese a když někdo udělá trik, který ještě nikdo nikdy neudělal, můžete vidět, jak mi vzplanou oči. Jsou dokonce tak tajemní, že vám toho moc neřeknou ani jako poradci, stále se hlídají. Takže jsme se naučili jen to nejnutnější. Pokud jim položíte přímou otázku, vždycky si najdou způsob, jak se vyhnout odpovědi!”
Balea neustále udivovaly triky, kterým se naučil. “Z některých jsem byl stále vyjevený,” říká herec, “jiné mě naprosto zklamaly, protože pokud zjistíte, v čem trik spočívá, už vás to ani v nejmenším nevzrušuje. Náš film však tak moc o tricích jako takových není, spíše se zabývá rozbouřenou psyché lidí, kteří je vytvářejí a předvádějí.”
Borden by se mohl stát vyhledávaným inženýrem, ale jemu jde o víc. Ačkoliv pochází ze sirotčince, kdy se cítil osamělý a život v něm nebyl dvakrát lehký, neusiluje o nic menšího než se stát nejlepším iluzionistou všech dob - a to i přesto, že s publikem vlastně nedokáže navázat kontakt. “Na Bordenovi se mi líbí,” dodává Bale,” že mu jde o čistou iluzi, o podstatu něčeho neuchopitelného. Nejde mu o to, jak se stát tím nejlepším performerem, neusiluje o způsob, jak trik co nejlépe prodat, jde mu čistě o to, aby vytvořil co nejdokonalejší iluzi. O nic jiného mu nejde, je tím přímo posedlý. Borden se neliší od mnohých skvělých umělců, kteří se zkrátka nedokážou prodat.”
Časem se jeho posedlostí stane Angier, který má vlastnosti, jež mu Borden závidí. “Angier je pouze průměrný kouzelník, ale zato je skvělý showman a zosobněný obchodník,” říká Bale.. “Bordenovi se Angier zdá jako obyčejný podvodník, zato on se cítí pravým umělcem. Nechápe, jak to že publikum to nevidí.” Co se týče mstivých pocitů vůči Hugh Jackmanovi, Bale dodává: “Oba dva jsme ke svým postavám měli naprosto odlišné přístupy a zároveň jsme svým postavám věřili, takže se tato rivalita dostala i na plátno.”
Bordenův život je složitý nejen kvůli Angierovi, ale i kvůli tomu, že má vztah se dvěma odlišnými ženami - jeho dlouhodobě trpící manželkou Sarah a Angierovou asistentkou Olivií. “Bordenova první a největší láskou byla vždycky magie,” říká Bale. “Každý vztah pro něj byl vždycky druhořadý, což se jeho ženě vůbec nelíbí. Své rodiny si sice váží, ale jedině magie pro něj má opravdovou hodnotu. Původem je sirotek a je zvyklý na to, že je neustále na ulici. Nemá vlastně nic jiného než svou dovednost. Domnívám se, že se bojí toho, že když dá lidem nahlédnout do svého nitra, nepochopí ho. Myslí si, že tím, že kolem sebe vrství jedno tajemství za druhým, získá na síle.
Bale se chtěl stejně jako Nolan při portrétování Bordena vyhnout tomu, že by se chytil do pasti historie. “Když pozoruji herce v dobových filmech, připadá mi směšné, protože mám dojem, že napodobují jiné herce. Považujeme za zaručený fakt, že lidé se tehdy k sobě chovali velmi formálně - ale to není pravda. Chris i já jsme cítili, že bychom se tomu měli vyhnout. Hlavním cílem bylo soustředit se na postavy, které mají stejné tužby a potřeby jako dnešní lidé. Dobové filmy jsou také obyčejně o lidech, kteří jsou nějakým způsobem privilegovaní a odtržení od každodenní reality. Dokonalý trik ukazuje spíše tu drsnější, temnější a špinavější stránku. Bale doufá, že publikum najde v Dokonalém triku hodně zajímavých myšlenek, stejně jako je tam po prvním přečtení scénáře našel i on. “Je to film, který nedokážu přirovnat k žádnému jinému, který jsme doposud viděl. Od začátku do konce u něj musíte dávat pozor. A o tom je ostatně i život - neustále musíte dávat pozor.”
Kouzelníci vždycky potřebovali nějaké asistenty, ať už za scénou, kde se většinou vyskytovali výjimeční myslitelé, a nebo na scéně, kde se sexy a okouzlující ženy snažily odpoutat divákovu pozornost. Iluzionisté vždy spoléhali - byť poněkud váhavě - na pomoc svého okolí. V Dokonalém triku slouží asistenti Angierovi a Bordenovi k tomu, aby divákovi ještě více zkomplikovali možnost trik odhalit.
Kouzelníkům v zákulisí pomáhají lidé, kterým se ve světě iluzionistů říká ingeneurs - jde o technicky velmi nadané lidi, kteří trik ve skutečnosti vytvářejí. Angierovým ingeneurem je zestárlý kejklíř Cutter, kterého s důvtipem hraje jeden z nejoceňovanějších herců současnosti, Sir Michael Caine. Ačkoliv Caine ve spoustě filmů ztvárnil širokou paletu rolí, s filmem typu Dokonalý trik se do té doby nesetkal. Caine o roli okamžitě projevil zájem, protože chtěl opět spolupracovat s Christopherem Nolanem, se kterým se setkal již při natáčení filmu Batman začíná. O Nolanovi tvrdí, že připomíná jiného slavného tvůrce minulosti. “V tom, jak se snaží vytvořit ten nejlepší moment pro šokující zvrat, mi připomíná Alfreda Hitchcocka,” říká Caine. “Co se týče budování napětí, jen málokdo se mu vyrovná.”
Caine svou postavu popisuje jako “Agnierova učitele, otce a průvodce.” Dále pokračuje: “Cutter Agniera vyhledá, pomůže mu s těmi nejlepšími triky, a pak pozoruje, jak se všechno řítí ke katastrofě.” Caine se také rozhodl, že pro tentokrát změní i svůj typický přízvuk a dikci, což jeho výkon posouvá na naprosto odlišnou kvalitativní úroveň. “Cutter je starší muž a ti tehdy hodně kouřili a pili, takže jsem jeho hlas položil trochu níž a ještě k tomu hodně kašlu,” vysvětluje. “Dal jsem mu specificky výrazný přízvuk, který zní poněkud hrozivě.” Dalším znakem, který Cuttera specifikuje, je postoj jeho těla. “”Je to velmi vlivný muž, který však vystupuje velmi žoviálně a uvolněně,” dodává Caine. “Mimo jiné je na něm zajímavé to, že má často ruce v kapse - kdykoliv je však vytáhne, raději byste se někam měli schovat!”
Tvůrci si uvědomovali, že Caine si roli Cuttera upraví ke svému obrazu. Nolan k tomu říká: “Postava, kterou ztvárňuje Michael Caine, je v samém středu příběhu. Dokáže být úžasně vřelý a citlivý, což vás snadno vtáhne do příběhu a zároveň vám k němu umožní zaujmout stanovisko, které vůči nemu nebude příliš kruté.”
Když Angier najme okouzlující asistentku Olivii Wenscombe, stane se důležitou šachovou figurkou ve hře o to, kdo z iluzionistů získá navrch. Olivii hraje držitelka nominace na Zlatý globus, Scarlett Johansson. I tu scénář uchvátil hned po prvním přečtení. “Byl to jeden z nejlepších scénářů, které jsem kdy četla a říkala jsem si, že by bylo skvělé, kdybych mohla hrát tak vitální a bohémskou postavu,” říká herečka. “Na Olivii je cosi pikantního a Chris to ještě zvýraznil, cítil, že něco takového je i ve mně a že bych to mohla do postavy vnést.
Pro Johansson bylo naprosto pochopitelné, proč Olivia chová k Angierovi tak silné city.“Velmi ji vzrušuje Angierova oddanost tomu, co dělá. Z vnějšku vypadá velmi nepřístupný a já se domnívám, že pro dívku jejího věku je to velmi přitažlivé - takové to hloubavé a zároveň lehce sobecké chování. V okamžiku, kdy ji zradí, se cítí velmi zraněná.” Co se týče Bordena, říká: “Žije s těmi, kteří jsou Bordenovi nepřátelé. Olivia a Borden však časem dojdou vzájemného pochopení a jisté náklonnosti. Její city však navždy patří Angierovi.”
Jedním z klíčových důvodů, proč se Johansson rozhodla, byla možnost natáčet s Christopherem Nolanem. “Zosobňuje přístup starého, dobrého Hollywoodu. Nevím, jak bych to popsala, ale Chrise nikdy nechcete zklamat, protože víte, že to má promyšlené od začátku až do konce,” říká herečka.
Johansson si také užila své seznámení se světem magie - a zjistila, že se až tak neliší od toho, který zná nejlépe. “Je to svět plný tajností a soutěžení,” říká herečka. “Jde vlastně o to, nakolik se oddáte iluzím. Což se od světa zábavy zase až tak neliší.”
Mezi fiktivními postavami filmu Dokonalý trik se objevuje i jedna z reálným historickým pozadím, kterou však i přesto zahaluje tajemství - vynálezce, inženýr a vědec Nikola Tesla (1856-1943). Původem srbský emigrant do Ameriky je moderním Leonardem Da Vinci, který snil o robotech, počítačích, mikrovlnných troubách, radarech, faxech a jiných “magických” technologiích dávno před tím, než si je byl vůbec někdo schopen představit. Během svého života podal 700 návrhů na patent a pomohl nastartovat technickou revoluci, jejíž výdobytky dnes samozřejmě používáme. Je objevitelem rotujících magnetických polí, což se stalo základem pro všechny přístroje, které používají střídavý proud. Tesla také vynalezl spirály, které se používají v indukčních zařízeních typu rádio. Teslou vytvořené technologie pomohly komunikačně propojit svět, který měl do té doby podobu samostatných společností, které spolu udržovaly jen velmi střídmý kontakt.
Tesla byl natolik výstřední osobností, že se inspiroval postavu šíleného vědce v raných seriálech o Supermanovi od Maxe Fleischera. Tesla posunul stávající hranice vědy a vydal se směry, o kterých do té doby nikdo neuvažoval. Všechny své divoké experimenty, z nichž některé se dostaly i do filmu, uskutečňoval ve své laboratoři v Colorado Springs. Šířily se o něm zprávy, že experimentuje s cestováním v čase, paprsky smrti a mezihvězdnou komunikací.
Jak už to s vizionáři bývá, Teslu obklopovaly různé kontroverze a doléhala na něj nespravedlnost okolí. I on měl svého rivala, slavného vynálezce a génia, Thomase Edisona. Když se tesla dostal do Ameriky, pracoval s Edisonem, ale se ti dva neshodli na finančních záležitostech a rozdělili se, začalo mezi nimi až obsesivní nepřátelství, ne nepodobné tomu mezi Angierem a Bordenem. Okolnosti Teslovy smrti jsou obestřeny tajemstvím. Je jeho náhlé smrti se všechny jeho vědecké zápisky beze stopy ztratily, což zavdalo k dohadům, kolik mezi nimi mohlo být úžasných nebo nebezpečných nápadů.
Filmový Tesla ve snímku Dokonalý trik prolamuje hranice mezi vědou a magií a souhlasí s tím, že Angierovi pomůže vytvořit přístroj, který překoná všechny dosavadní Bordenovy pódiové triky. Tvůrci si uvědomovali, že pro roli Tesly potřebují někoho neobyčejného - magnetizující postavu, která nezná konvence, a kterému by publikum jeho roli šíleného vědce ihned uvěřilo. Tomuto popisu odpovídal David Bowie, který se pro filmaře stal jasnou volbou.
David Bowie je rocker, pro kterého je veřejné pohoršení denním chlebem, ale také příležitostný herec, který se například objevil ve filmech jako Veselé vánoce, pane Lawrenci a Sloní muž. Nejtěžší úkolem filmařů bylo Bowieho přesvědčit, aby ve filmu hrál. “Chris je odjakživa velký fanouškem Davida Bowieho,” vysvětluje Aaron Ryder. “Cítili jsme, že potřebujeme velkou osobnost, podobnou Teslově formátu.” Producentka Emma Thomas dodává: “David Bowie byl pro tuto roli naprosto dokonalý a nedokázali jsme si představit nikoho, kdo by ji utáhl - Chris potom navrhl, abychom se s ním v New Yorku setkali, z čehož jsme byli docela nervózní.” Nolan vzpomíná: “Prostě jsem za ním zašel a zpříma mu vysvětlil, proč si myslím, že je pro nás na celém světě tím jediným, kdo by tuhle roli zvládl. A světe div se, souhlasil.”
Teslova fiktivního asistenta - muže, který působí jako spojka mezi velkým vědcem a Angierem - se ujal Andy Serkis, který se v komunitách fanoušků fantastických filmů stal díky postavě Gluma z trilogie Pán prstenů takřka kultovní postavou. Serkis také spolupracoval na dalším filmu Petera Jacksona, King Kong, kde pomáhal oživit slavného gorilu. Jeho postava se ve filmu Dokonalý trik jmenuje Roger Alley. “Andy z tohoto Teslova poslíčka udělal naprosto nezapomenutelnou postavu,” říká Nolan. “Připadalo mi legrační, že se s ním můžu setkat tváří v tvář a lidé konečně uvidí, jak opravdu vypadá.”
Serkis o své postavě říká: “Alley je Teslův klíčník, manager, pečovatel a účetní v jedné osobě. Je tím, kdo iniciuje dění, čas od času si musí zašpinit ruce a udržuje věci v chodu. V podstatě je obdobou postavy Cuttera v podání Michaela Cainea. Je to takový Teslův ingenieur. Ačkoliv se v Teslově společnosti nikdy žádný Alley nevyskytoval, Serkis jej nahlíží jako “představitele těch několika málo Teslových stoupenců, kteří jej považovali za vizionáře a byli ochotní s ním sdílet osud společensky nepřijatelného člověka.”
Při přípravě na roli si Serkis přečetl několik knih o období přelomu 19. a 20. století, což jej uvedlo v naprostý úžas. “Časy, v nichž žili lidé jako Edison, Tesla, Darwin a Muybridge byly fascinující. Tito vědci do základu změnili naše vnímání času a prostoru. Stavěly se železnice, byl vynalezen telefon - a kvůli tomu všemu si lidé zároveň užívali tajemna a hledali cesty, jak by věda mohla umocnit svět iluzí. Co do možností bádání je to velmi podnětná epocha.”
Serkis se podobně jako bratři Nolanovi domnívá, že příběh Dokonalého triku překračuje éru, ve které se odehrává. “Myslím si, že každý, kdo byl někdy posedlý svou prací, rodinou nebo čímkoliv dalším, se v příběhu emocionálně najde,” shrnuje herec.
Ačkoliv si kouzelníci hravě poradí se světem iluzí, nejsou imunní vůči složitým problémům, které přinášejí vztahy a láska. Je také třeba říci, že to byl právě Angierův nepovedený trik, na kterém se podílela i jeho žena Julia, který zapříčinil spor s Alfredem Bordenem.
Julia McCullough hraje americká hvězda na vzestupu Piper Perabo, která si prošla řadou divokých komedií. Dokonalý trik jí však nabízí mnohem temnější roli - ženy, která je kvůli dosud neviděnému triku ochotná podstoupit velké nebezpečí. Perabo si uvědomila příležitost, která se jí naskýtá s tím, že může ztvárnit vnitřní svět Angierovy asistentky. “Julia je typ dívky, která se klidně nechá rozříznout pilou vejpůl, nechá na sebe házet nože a podobně,” vysvětluje Perabo. “Je ještě příliš mladá a podle mého soudu je šťastná, že patří do velkého světa iluzionistů. Má pocit vysokého sebevědomí, protože na rozdíl od mnoha žen v okolí má práci a muži ji berou vážně, což tehdy vůbec nebylo pravidlem. Kouzelníci si užívali jen své vlastní slávy a pompy. Na jejich vystoupeních jste se cítili jako na dnešních rockových koncertech a to pro Julii bylo velmi vzrušující.”
Perabo si kvůli roli musela oživit anglický přízvuk, který si vyzkoušela u britské komedie Svatba ve třech dále se musela naučit náročný trik s vodním tankem, do kterého ji z určité výšky spustí přivázanou na provaze a neprodyšně uzavřou. “Nakonec jsem se to naučila,” směje se Perabo.
Zatímco je Angierova manželka pravidelnou součástí jeho představení, Bordenova žena Sarah vnímá jeho práci jako bariéru mezi ním a jí. Sarah si uvědomuj, že její muž bude magii vždycky milovat víc než ji, je tím zmatená a zraněná, zjišťuje, že se v jeho proměnlivých náladách nevyzná. Sarah hraje britská herečka Rebecca Hall, která je dosud známá pouze z londýnských divadelních pódií. Tvůrci ji obsadili ihned poté, co si na kazetě prohlédli záznam jejího konkurzu. “Od prvního záběru jsme věděli, že se díváme na záznam něco výjimečného,” říká Thomas. “Tohle je jedna z jejích prvních filmových rolí, ale je jasné, že budou přibývat.”
Samotnou Hall naprosto uhranula magická struktura filmu. “Vytváří se tak krásné napětí mezi tím, co je na magii krásné a zábavné a co má v sobě potenciální hrozbu,” říká herečka. Hall dále uvádí, že pro hrdinčiny romantické stavy měla hluboké pochopení. “Sarah má velmi obtížnou pozici, protože je zamilovaná do muže, který je většinu času naprosto posedlý svou prací a jen málokdy si uvědomí, co k ní cítí a jaký k ní má závazek,” vysvětluje. “Nejprve se s tím, že je své práci maximálně oddaný, smíří, ale pak u ní narůstá frustrace z toho, že vlastně přesně neví, co dělá a jaký je uvnitř.”
Snímek Dokonalý trik je teprve jejím druhým filmem a možnost, že by mohla takto z kraje své kariéry pracovat s herci typu Christian Bale jí připadal jako neuvěřitelný sen.”Když jsem se s ním setkala poprvé, měla jsem docela strach, protože on už je velká světová hvězda,” říká. “Ke každému z herců i tvůrců mám velký respekt a hodně jsem se od nich naučila.”
Když měli tvůrci pohromadě herce, představili jim iluzionisty Ricky Jaye a Michaela Webera, kteří je měli naučit základním dovednostem typu “jak správně předstírat.” Kouzla však v Dokonalém triku hrají pouze vedlejší roli a pouze poskytují pozadí k Angierově a Bordenově rivalitě - a po pravdě řečeno, nekladou si za cíl diváky příliš mást. Úkolem Jaye a Webera bylo uvést herce do toho, jak kouzelníci myslí, pohybují se a konají.
Jay je ředitelem společnosti Deceptive Practices, která filmařům poskytuje rady ohledně kouzel, podvodů a triků s kartami, což sahá od běžných pódiových triků až k hazardním hrám. Při natáčení filmu Dokonalý trik jej však udivilo, jak svědomité a nadšené studenty v hercích našel. “Práce s Hughem a Christianem byla velmi příjemná, oba mají nevyčerpatelný potenciál energie a úžasnou vůli zkoušet a nacvičovat. Co se týče pozornosti, jíž věnovali detailům, byli naprosto úžasní,” říká Jay.
Pokud jde o příběh, Jay se domnívá, že navzdory všem zvratům film podává velmi věrohodný portrét novodobých kouzelníků. “K takovým soupeřením mezi kouzelníky opravdu docházelo,” poznamenává.
“Tehdy se stávalo, že v sousedících divadlech během jednoho večera vystoupilo pět šest špičkových iluzionistů. Taková situace už se v dějinách nikdy neopakovala. Zajímavé je také to, že show iluzionistů byly úzce svázány s ranou kinematografií. Mnozí z těch, kteří spolupracovali na vývoji kamer, pocházeli s kouzelnických kruhů. Od té doby se lidé stali k filmové magii velmi podezřívaví. U tohoto filmu jsme se pokusili ukázat, že iluzionismus byl v oněch dobách velmi komplexní obor, takže kruh se uzavírá.”
Aaron Ryder o Jayovi a Weberovi říká: “Můžeme si gratulovat, že tihle chlapíci byli s námi. Pracovali s Hughem a Christianem velmi důkladně a uvedli je do některých triků, které si běžně předávají jen učitel se svým učedníkem. Zároveň jsme je ujistili, že nám poskytnou jen informace týkající se triků ve scénáři. Nic víc, tajemství jsou přeci jen tajemství!”
Dokonalý trik se odehrává v době, který se ve světě film tématizuje jen zřídka - ve zlatém věku kouzel a magie na přelomu století. Pro tehdejší kouzelníky šlo o zlomovou dobu, předznamenávající počátek masové zábavy. Průmyslová revoluce se blížila ke svému vrcholu a veřejnost byla doslova posedlá vším, co se týkalo kouzel - ať už na pódiích a nebo ve světě vědy, který poskytoval nové možnosti a odkrýval mnohá netušená tajemství.
V této atmosféře křižovali ti nejlepší a nejsmělejší kouzelníci Evropu a Ameriku. Ačkoliv je dnes mimo Harryho Houdiniho, který svou kariéru započal roku 1899, známo jen velmi málo tehdejších kouzelníků, byla mezi nimi jména, která se stala idoly běžných domácností i celých zemí.
“Iluzionisté byli rockovými hvězdami své doby,” soudí Hugh Jackman, který hraje Angiera, muže, který se nezastaví před ničím do té doby, dokud nezíská hvězdný status. “Tehdejší kouzelnictví od toho dnešního hodně lišilo, protože se hodně týkalo smrtelně nebezpečných čísel, při kterých se mohlo kdykoliv něco stát. Pro šokující obrazy to byla opravdu ideální doba, která na míle předešla moderní zábavu.”
Tehdejší časy nám dnes připadají kouzelné samy o sobě, zvláště kvůli tomu, že největší revoluční změna v lidské historii - elektřina - byla teprve v plenkách. “Těm, kteří elektřině nerozuměli, musela připadat jako kouzlo,” říká producentka Emma Thomas. Jestliže se k životu mohly probudit neživé věci, není se co divit, že veřejnost byla fascinována mystickými otázkami jako život po živote, spiritismus nebo cokoliv, co překračovalo hranice rozumu.
Otázky viktoriánské éry mohou být další vrstvou, která může přispět porozumění Dokonalého triku, nicméně to poslední, co chtěl Christopher Nolan kdy natočit, byl film svázaný s jednou epochou. “Viktoriánská éra je často charakterizována jako zatuchlá a represivní - ale ve skutečnosti to co do rozvoje lidských možností byla velmi vzrušující doba.,” vysvětluje režisér. “Měli jste tu druhou průmyslovou revoluci, zrod věku elektřiny, zrod kinematografie, počátek cestování mezi kontinenty a také vědu, kterou nové teorie převrátily vzhůru nohama. Zároveň se do té doby datuje počátek masové inzerce prostřednictvím plakátů a billboardů. Šlo o období, které bylo jedním velkým dobrodružstvím. O dobu, ve kterém proběhly změny, jejichž dopad cítíme dodnes.”
Nolan chtěl zachytit viktoriánskou éru tak, aby vyznívala alternativně a na diváky působila elektrizujícím dojmem, dynamicky, bezprostředně a nově. “Vítali jsme každou tvůrčí volbu, která by stála v kontrastu k tomu, jak se dobové filmy obyčejně dělají,” vysvětluje Thomas. “Kameraman Wally Pfister nasnímal většinu filmu na ruční kamery, které odrážejí nezkrotnou energii epochy a postavy také ožívají díky hercům, upřednostňujících současné přístupy. Všechny detaily na pozadí jsou v zásadě realistické, ale Chris k látce přistupoval tak, že dobové nesrovnalosti nejsou zdaleka takový problém, jako nesrovnalosti v příběhu.”
Christopher Nolan pokračuje: “Chtěl jsem být přesný v pocitu z dané epochy, ne v každém jednotlivém detailu. Myslím, že to bylo v dějinách vůbec poprvé, kdy se svět cítil zavalen vizuálními informacemi. Všude byly nějaké plakáty a na lidi kráčející po ulici neustále útočily obrazy, jejichž množství možná překračovalo i dnešní normy. Právě takový vzhled jsme chtěli dát i naší verzi viktoriánského Londýna - chtěli jsme, aby působil moderně a bezprostředně. Myslím, že mu propůjčujeme mnohem autentičtější charakteristiku toho, jaké se tam tehdy mohlo žít, než většina dobových filmů. Na mnohých z dobových filmů je něco, co mezi divákem a postavami vytváří bariéru. My jsme se do daného světa chtěli ponořit co nejhlouběji, takže jsme museli použít takový druh snímání a designu, aby k tomu na straně diváků skutečně došlo.”
Nolan mimo jiné chtěl, aby vrstvy filmu byly přístupné i pro takového diváka, kterého nezajímá pád dvou hlavních postav, ale příběh jako takový. “Chtěli jsme, aby si publikum bylo vědomo efektu, kterým na ně film působí,” shrnuje režisér.
Nolan na vizuální stránce úzce spolupracoval s kameramanem Wally Pfisterem, který s ním poprvé snímal Mementu, dále i Insomnii a nakonec získal nominaci na Oscara za Batman začíná. “Chris a já máme skvělý tvůrčí vztah a mimo to nás spojuje hluboké přátelství,” říká Pfister. “Asi bych jen těžko jmenoval režiséra, ke kterému mám stejný respekt. Nejenže má hlavní slovo ohledně každého prvku filmu - počínaje kamerou a konče návrhy designu - ale je zároveň skvělý vypravěč. A tam to podle mě začíná.”
Nolan přišel za Pfisterem s velmi konkrétní vizí. “Mezi stylem filmu a stylem narativu je tentokrát úzká souvislost. A o to mi šlo,” říká režisér. “Většinu filmu jsme natočili ruční kamerou, takže jde vždy o pohled z roviny očí.”
Nolan pokračuje: “Dáváme publiku příležitost, aby mohl střídat mezi různými perspektivami. Publikum tedy vidí i hodně z toho, co filmové postavy nevidí. Mají tak říkajíc úplný obraz. Domnívám se, že díky tomu jsem vytvořil napětí mezi subjektivním vyprávěním, které jsem praktikoval v minulosti, a jistým “vševědoucím stanoviskem,” na které je publikum zvyklé z dnešních akčních thrillerů.”
Také způsob svícení Pfisterovi umožnil, aby film získal dynamiku a moderní ráz, o nějž Nolan usiloval. “Používáme hodně přirozeného světla, abychom každé scéně a místu zprostředkovali bezprostřednost,” vysvětluje Nolan. Pfister a Nolan také použili anamorfních objektivů, které jejich předchozím filmům propůjčily specifický styl - samozřejmě, že i to je stálo něco z tvůrčí svobody. “Tohle je čtvrtý film, který jsme kompletně natočili na anamorfické objektivy značky Panavision. Díky tomu jsme docílili krásného obrazu bez viditelného zrna, máloco vypadá na plátně tak hezky,” poznamenává Nolan. “Každá kamera vážila skoro 30kg, takže to má záda pocítila naplno.”
Nolan a Pfister usilovali o poněkud staromódní, jakoby ruční estetiku, zdůrazňující co nejpřirozenější pohyby kamery s několika málo optickými efekty. Pfister vysvětluje: “Chris i já jsme chtěli zjednodušit technickou stránku natáčení. Usilovali jsme co nejvíc o to, abychom dostáli našemu vnitřnímu pravidlu, kdy si dáme kameru na ramena a bez velkých příprav scénu natočíme. Pro každého z nás to byl velmi vzrušující způsob natáčení - jak pro mě a Chrise, tak pro herce, kteří se tím osvobodili od obvyklých technických omezení. To mi umožnilo mnohem větší podíl na vyprávění příběhu, než kdybych seděl u monitoru a kameru ovládal někdo jiný. Díky tomu jsme mohl být mnohem výkonnější a spontánnější. Jde o velmi osvobozující a nekonvenční způsob snímání, který se od toho, jak se dnes natáčejí dobové filmy, velmi liší.” Starosvětský způsob natáčení spočíval i v tom, že Nolan a Pfister se vyhnuli i v současné době standardní fázi, kdy se celý film překopíruje do počítače, takže tvůrci mohou digitálně měnit barvy a jejich vlastnosti. Film Dokonalý trik však místo toho použil klasickou fotochemickou cestu, při které je určitého barevného odstínu dosaženo expozicí filmu a využitím různé intenzity světla.
“Tento film jsme chtěli natočit co nejpřirozenějším způsobem,” pokračuje Pfister. “Fotochemický proces nám poskytl maximální kontrolu a zachoval jednotný ráz anamorfického negativu.” Pfister usiloval o to, aby vznikly dokonale přesné kopie temných obrazů, které si Nolan vysnil. Kameraman dodává: “Chris dohlížel na všechny aspekty výroby filmu, počínaje prvními slovy scénáře a konče barevným tónováním, které jsme dělali spolu - celkově se chtěl co nejvíce přiblížit obrazům, které měl v hlavě dávno před tím, než se jeho tužka poprvé dotkla papíru.” Pfister také chtěl, aby barevná škála a textury přirozeně vycházely z dobových změn. “Barevná škála vychází ze skutečnosti, že film je zasazen do doby, kdy se masově začíná zavádět elektřina, která ve filmu hraje svou roli. Ve spoustě raných scén používáme jen svit svíček a olejových kahanů, ale později ve velkém stylu používáme umělé elektrické světlo jak pro interiéry, tak pro exteriéry. Ve scénách z interiérů převládá oranžová a žlutá barva a v nočních scénách zase přízračně zelená a oranžová z plynových lamp. Tím jsem se pokusil vymanit z obvyklého vzhledu a nálady dobových filmů, které jsem kdy viděl.”
Pro tajuplné nálady byly velmi důležité právě noční scény. “Doufám, že prostřednictvím svícení se mi podařilo docílit sychravého, temného, zakouřeného a mlžného Londýna, jehož budovy jsou neuvěřitelně špinavé,” říká.
Pro Nolana bylo důležité, aby docílil odpudivého zjevu. “Podle mého soudu mají filmy tendenci podávat minulost v zářivých jasných barvách, což neodpovídá dobové realitě. Domnívám se, že věci prospěla skutečnost, že jsem se rozhodl pro pravý opak a trochu zatřepal se stereotypy.” Ta samá filozofie se promítla i do celkového designu filmu: “V každé scéně jsme chtěli dosáhnout výrazných textur, aby měly stejnou intenzitu jako svět, ve kterém dnes žijeme,” říká Nolan. Tento úkol připadl vedoucímu výroby Nathanu Crowleymu, který s Nolanem spolupracoval již na Batman začíná a Insomnii. Crowley pro Dokonalý trik vytvořil 68 samostatných scén, jimiž chtěl podpořit skutečnost, že v dané době mohlo ve viktoriánských divadlech, v nichž Angier s Bordenem vystupovali, dojít takřka k čemukoliv. Od okamžiku, kdy Crowley dočetl scénář, mu v hlavě rotovaly nápady, které zbývalo pouze realizovat. “Dokonalý trik je skvělou směsí dramatu, sci-fi, dějin, hororu a a dalších žánrů - tento film překonává všechny žánrové hranice,” říká. “Nechtěli jsme natočit klasický dobový film, takže jsme pro účely natáčení vytvořili jakýsi viktoriánský modernismus.”
Ihned po přečtení scénáře Crowley zahájil intenzivní průzkum v knihovnách, kde se pokusil najít co nejvíce materiálů ohledně vzhledu Londýna v 90.letech 19. století a ve filmu tak docílil správné nálady. Crowley si stejně jako Nolan uvědomil, že toto velkoměsto bylo i bez rádia, televize a filmu doslova bombardováno různými typy vizuálních informací, často reklamního charakteru.
“Ulice byly reklamami doslova znečištěny, což mě velmi překvapilo,” říká Crowley. “Svým způsobem do té doby můžeme datovat počátek masmédií a my jsme chtěli zachytit všechnu tu rychlost a zmatek. Mimo jiné jsem chtěl zdůraznit další skutečnost: nástup strojů. Na pozadí obrazů Dokonalého triku je vždycky cosi mechanického, což zvýrazňuje pocit pohybové energie.”
Crowley s Nolanem si proto začali pohrávat s malými modely, což je metoda, která se jim osvědčila již v minulosti. “Při přípravě Batman začíná, jsme v garáži Chrise Nolana postavili spoustu malých modelů, což se nám osvědčilo a proto jsme se rozhodli, že se tomu vrátíme i nyní. Jen on a já jsme si tam seděli v garáži a snažili se pro film najít tu správnou atmosféru,” vzpomíná Crowley.
Jedním z Crowleyho nejoblíbenějších prvků jimi vytvořeného moderního Londýna, jsou dvoupatrové autobusy tažené koňmi, s plakáty na Vaudeville show na bočních stranách. Jejich stavba vyžadovala velkou dávku vynalézavosti. “Daný dopravní prostředek jsme museli zvládnout postavit i bez toho, abychom měli dostatečné informace o jednotlivých detailech. Takže jsme vzali staré westernové vagóny a udělali z nich autobusy. Myslím si, že se nám tím podařilo vystihnout, jak londýnské ulice vypadaly. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout takové autenticity,” říká Crowley.
Při hledání plakátů z přelomu století našel Crowley odborníka v řadách, ve kterých by to nikdy nečekal: konzultant magie, Ricky Jay, je majitelem velké sbírky. Mimo jiné navštívil muzeum Davida Copperfielda v Las Vegas a koupil si knihu o fenoménu plakátu v 19. století. “V tehdejší době každý z kouzelníků inzeroval každý nový kousek, který bude předvádět, takže jsme něco podobného vytvořili i pro představení Angiera a Bordena,” říká Crowley. “Mnohé z tehdejších plakátů byly značně komické, protože ukazovaly, jak iluzionistům za zády vykukuje ďábel. Plakáty, které se objeví v první části filmu také mají tento veselý aspekt, ale čím hlouběji se noříme do konfliktu hlavních postav, tím jsou i plakáty temnější, přičemž se uplatňují i odkazy na černou magii.”
U návrhů vzhledu divadel z viktoriánské éry se Crowley snažil vyhnout všem odstínům šedé, kterou použil pro exteriéry, a naopak zdůraznil jasné barvy, které měly podtrhnout myšlenku, že tato místa jsou symbolem plnosti života. Návrhy několikapatrového divadla s podkrovím, velkými schodišti a sklepem, ve kterém hydraulika poháněná párou napomáhala provedení některých náročnějších triků, byly ovlivněny obrazy matematického génia M. C. Eschera, který ve svých ilustracích často používá vizuální iluze, aby tak dosáhl hlubšího efektu.
Další oblíbenou kulisou - zvláště pak pro Nolana - byla Bordenova dílna, kde si kouzelník s umanutou posedlostí zkouší své triky. Aby diváci lépe pochopili, jak taková kouzelnická dílna vypadá, Crowley se mimo jiné nechal inspirovat tou, v níž zkoušel i Harry Houdini. “Vypadají tak trochu jako dřevodílny, snad jen s tím rozdílem, že jsou přeplněné kouzelnickými rekvizitami a mechanických pomůcek,” říká Crowley. “Vytvořil si příjemný velký prostor, který byl až po strop plný těch nejneobyčejnějších a nečekaných věcí.
Crowley se také podílel na návrzích desítek míst z přelomu století - od temných barů a špinavých vězení, až k velkolepému soudnímu dvoru, k němuž je Borden předvolán. Vůbec nejnáročnějším návrhem byl pro Crowleyho návrh futuristického stroje, který Tesla postaví pro Angiera. Borden totiž doufá, že se mu s jeho pomocí podaří vytvořit trik, který ještě nikdo nikdy neviděl. Crowley chtěl, aby tento přístroj po technické stránce vypadal dokonale a vyvolával dojem těžkého mechanismu z doby industriální éry - pro inspiraci si tvůrci vzali časopis z 90. let 19. století - Scientific American - aby viděli, jaké neobyčejné vynálezy se inzerovaly v tehdejším dobovém tisku.
Co se týče rekonstrukce Teslovy laboratoře, Crowley se snažil zůstat co nejblíže historické skutečnosti a proto došlo i na slavné zařízení Tesla Coil, postavené v měřítku 1:1. “Tesla je jedinou reálnou historickou postavou filmu a byť to trochu zavání žánrem sci-fi, chtěli jsme se v tomto co nejvíce držet skutečnosti,” říká Crowley. “V tomto bodě Tesla posouvá příběh z viktoriánské éry a průmyslové revoluce do žánru sci-fi, ale mně se to tak líbí.”
S Crowleym úzce spolupracoval koordinátor zvláštních efektů David Blitstein, který se podílel na praktické stránce výroby některých mechanických přístrojů. Na rozdíl od předchozích filmů Crowley spolupracoval i na postprodukci, aby bylo zaručeno, že výsledky práce týmu vizuálních efektů zapadají do celkové koncepce. Ačkoliv jej čekaly mnohem náročnější úkoly než obvykle, Crowley je za tuto zkušenost vděčný. “Ze všech režisérů, se kterými jsem kdy spolupracoval, ze mě Chris vyždímal asi nejvíc,” říká Crowley.
Crowleyho kulisy a návrhy napomohly herců i štábu v tom, aby se naplno ponořili do otázek vědy, magie a lidských ambicí. “Nathanovy kulisy vám zprostředkují svět, ve kterém žili Angier s Bordenem. Procházet kulisami bylo jako cesta proti proudu času do Londýna na přelomu století,” říká Aaron Ryder. “Opravdu si nevzpomínám na žádný jiný film, který by se tomu přiblížil. Jde o velmi unikátní návrhy a vůbec celkovou vizi.”
Na iluzích a klamech filmu Dokonalý trik se podílejí i kostýmy, které jsou dalším nezbytným prvkem celkového designu. Nolan na nich spolupracoval s přední irskou návrhářkou kostýmů Joan Bergin, která předtím pracovala na filmech jako Veronica Guerin, Moje levá noha a získala nominaci na cenu Emmy za televizní adaptaci románu Charlese Dickense David Copperfield. Bergin hned na začátku přišla se svou jasnou vizí. “Nazvala bych ji dekonstruovaná viktoriánská éra,” říká návrhářka. “Vzali jsme si obrázky viktoriánských oděvů a pak jsme je zjednodušili a zmodernizovali. V tomto filmu nejde o to, aby každý detail oblečení souhlasil s historickou skutečností, ale protože Dokonalý trik se soustředí na postavy a jejich vývoj, tak o nich o nich musí vypovídat i jejich oblečení. Jde vlastně o jakýsi gotický thriller, kde odloupáváte vrstvu za vrstvou, a já doufám, že kostýmy divákům pomohou v tom, aby si postavami mohli projít všemi dějovými zvraty.”
Bergin se rozhodla, že pro každou postavu navrhne kostýmy, které ji budou definovat, a proto podnikla náročné hledání, během něhož se dokonale seznámila jak s 200 let starým dobovým oblečením, tak s jeho pozdějšími volnějšími interpretacemi. Celé dny procházela velkými halami studiových depozitářů a zkoušela jeden oděv, klobouk či kapuci za druhým, a hledala inspiraci i v samotných materiálech. Co do barevné škály se posunula k odstínům, které měly podpořit celkovou atmosféru. “Pokusila jsem se barevnou paletu udržet co nejužší, takže je velmi temná a jen občas ji zpestří béžová, čínská žlutá a nebo černobílá.”
Jejím největším úkolem bylo navrhnout vhodné oblečení pro Angiera a Bordena, které by odrážely všechna jejich různorodá a překvapivá vtělení. Na začátek si vytkla cíl, že se vyhne stereotypu kouzelníka, který má příliš dokonalé oblečení a má ho na sobě víc, než by bylo nutné. “Všichni známe obrázky viktoriánského iluzionisty, který má na plášti velké hvězdy, ale jestliže podniknete malý průzkum, zjistíte, že se prezentovali jako uhlazení gentlemani s bílým motýlkem a v dokonale padnoucím obleku,” vysvětluje návrhářka. “Opravdu to byly rockové hvězdy své doby, což jsem se snažila dovést ještě trochu dál a občas jim dala výrazný barevný doplněk nebo navrhla vestu z látky s výraznými vzory. Oč jsou ve filmu slavnější, o to mají i výstavnější oblečení.”
Tvůrci kladli velký důraz na to, aby postavy prostřednictvím kostýmů výrazně odlišili. Bergin pokračuje: “Moc mě bavilo dělat na Angierových kostýmech, který je tím, kdo se vždycky vybraně obléká. Hugh jej zosobňuje velmi dobře, má v sobě velkou eleganci. Čím blíže k vyvrcholení filmu, tím je jeho oblečení nákladnější a bombastičtější. U Bordena, kterého ztvárnil Christian Bale, jsme použili moderní, trochu obnošený a ne tak zdobný look, protože Borden pochází z chudší části města. A když si ho vybavím, tak si uvědomuji, že vlastně vůbec nepůsobí staromódně.”
U ženských kostýmů se Bergin rovněž držela postav. “Chtěla jsem, aby Sarah Borden v podání Rebeccy Hall už svým vzezřením vyvolávala sympatie. Rebecca vypadá v dobovém oblečení naprosto báječně a tak jsem se snažila zvýraznit, že sice nemá dostatek finančních prostředků, ale rozhodně jí nechybí dobrý módní vkus. Snažili jsme se ukázat, že kdyby žila v jiných podmínkách, byla by možná úplně někým jiným,” vysvětluje návrhářka. “Některé z jejích sukní by se klidně mohly objevit v nabídce současného návrháře Marca Jacobse nebo i mnohých jiných. Přinejmenším víte, odkud si dnes návrháři berou inspiraci.”
Pro postavu Olivie v podání Scarlett Johansson vymyslela Bergin zase něco jiného: “Na oblečení z viktoriánské doby potřebujete dobrou figuru a Scarlett přesně takovou má. Její kostýmy jsem si moc oblíbila, protože jsem se je pokusila navrhnout tak, aby byly moderní a sexy interpretací toho, co by si mladá dáma vzala do divadla. Oliviiny oděvy mi umožnily, abych se trochu odvázala.”
I sami herci se nechali inspirovat kostýmy, které pro ně Bergin navrhla. “Jakmile se do jejích kostýmů navléknete, cosi vás nutí změnit veškeré chování,” říká Rebecca Hall. “Jsem úplně obyčejná holka, ale jen si na sebe navléknu tyhle kostýmy, cítím se jako naprostá primadona.” Scarlett Johansson byla také ráda za to, že si může zahrát dámu z viktoriánské éry. “Moje filmová postava je trochu bohémská, takže jsme nemusela nosit ty úzké límečky a korzety. Olivia má poněkud nekonvenční šatník, což pro mě bylo hodně vzrušující.”
V případě oděvů pro Nicolu Teslu v podání Davida Bowieho si Bergin vzala k srdci to, co se o tomto špičkovém vědci vyprávělo - vždycky prý vypadal tak, jakoby měl namířeno do opery. “Vždycky se chtěl ukázat a proto jsme Bowiemu dali kabát z kašmíru s jehněčím límcem, což naznačuje, že je nejen skvělý vědec, se kterým se málokdo mohl rovnat, ale je také docela zámožný a rozhodně mu nechybí dobrý vkus,” vysvětluje Bergin.
Christopher Nolan doufá, že všechny dílky Dokonalého triku se složí do jednoho velkého provokativního puzzle. “Sám mám rád filmy, které mi v hlavě vrtají i dlouho poté, co jsem je viděl,” uzavírá režisér. “Doufám, že z tohoto filmu budou lidé odcházet pobaveni, bude v nich rezonovat a bude je provokovat k zajímavým myšlenkám.”

Ocenění:
Academy Awards
2007 - Wally Pfister (Kamera) (nominace)
2007 - Výprava (nominace)

The Saturn Awards
2007 - Nejlepší sci-fi (nominace)
2007 - Joan Bergin (Nejlepší kostýmy) (nominace)

DABING
V českém znění: Aleš Procházka – Hugh Jackman (Robert Angier), Lukáš Hlavica – Christian Bale (Alfred Borden), Petr Oliva – Michael Caine (Cutter), Zuzana Kajnarová – Scarlett Johansson (Olivia Wenscombeová), Hana Ševčíková – Rebecca Hall (Sarah Bordenová), Pavel Šrom – David Bowie (Nikola Tesla), Tomáš Juřička – Andy Serkis (Alley), Kateřina Velebová - Piper Perabo (Julia McCulloughová), René Přibil, Rudolf Jelínek, Marcel Vašinka, Vladimír Kudla, Jiří Hromada, Hana Krtičková, Jan Rimbala, Johana Krtičková, Martin Velda (titulky) a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Antonín Němec
Vedoucí výroby: Leoš Lanči    
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Martin Velda
Vyrobilo: AW Studio Praha

Premiéra ČR: 4.1.2007 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 20.10.2006 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 14.05.2007 Magic Box (DVD)
Poprvé na DVD: 14.5.2007 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 7.9.2009 Magic Box

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Tržby v ČR - Kč 2 690 430
Tržby celkem - $ 109 676 311
Návštěvnost v ČR - 24 275
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Christopher Nolan (Režie), Emma Thomas (Produkce), Aaron Ryder (Produkce), Christopher Nolan (Produkce), David Julyan (Hudba), Wally Pfister (Kamera), Lee Smith (Střih), John Papsidera (Casting), Nathan Crowley (Scénografie), Joan Bergin (Kostýmy), Richard King (Zvuk), John R. Bayless (Masky), Jonathan Nolan (Scénář), Christopher Nolan (Scénář), Christopher McKenzie Priest (kniha) (Předloha), Hugh Jackman (Herec), Christian Bale (Herec), Michael Caine (Herec), Piper Perabo (Herec), Rebecca Hall (Herec), Scarlett Johansson (Herec), David Bowie (Herec), Andy Serkis (Herec), Daniel Davis (Herec), Christopher Neame (Herec), Mark Ryan (Herec), Roger Rees (Herec), Jamie Harris (Herec), Ricky Jay (Herec), Ezra Buzzington (Herec), James Otis (Herec), Chris Cleveland (Herec), William Morgan Sheppard (Herec)
 
2006/130/USA, Velká Británie/Drama, Fantasy, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Barva oblečení hlavních i vedlejších postav byla schválně tlumená z důvodu kontrastu např. černé a bílé barvy. A také z důvodu, aby vynikly obličeje herců.
- Režisér používal pri natáčaní ručné kamery a umelé osvetlenie, aby urýchlil výrobu filmu.
- Ve scéně, kdy se Borden (Christian Bale) v divadle chystá chytit letící kulku do ruky, je možné na plakátě za ním vidět pod jeho pseudonymem "The Professor" jméno Harry Dresden. Je to odkaz na stejnojmenou postavu z knihy od Jima Butchera "The Dresden Files", kde je Harry Dresden rovněž iluzionista a kouzelník.
- Zvuková stránka filmu byla pečlivě rozebrána v knize „Umění filmu; Úvod do studia formy a stylu“ od Davida Bordwella a Kristin Thompsonové.
- Knižní předloha „Nežádoucí efekt“ od Christophera M. Priesta u nás byla vydána nakladatelstvím TRITON ve stejném roce, kdy vznikl film.
- V rámci přípravy na film scenárista Jonathan Nolan dokonce navštívil Colorado Springs, aby mohl některé scény, které se zde měly odehrávat, vypilovat do co největší dokonalosti.
- Bordenovu dcérku Jess ako bábätko hrali dvojčatá Olivia a Zoe Merg.
- Pomocník Fallon vlastnil vo filme zbraň typu Derringer. Táto malá pištoľ bola obľúbená v 19. storočí a slúžila hlavne ako tzv. "vrecková pištoľ" na sebaobranu. Jej vynálezca bol Henry Derringer a zbraň nebola drahá, takže bola prístupná skoro každému.
- Scarlett Johansson a Hugh Jackman sa v roku 2006 stretli v dvoch filmoch, dokonca s rovnakou kúzelníckou tématikou. Tým druhým je Sólokapor.
- Bordenovo (Christian Bale) dítě hrála dcera režiséra Christophera Nolana.
- Všimněte si mrtvoly v úplně posledním záběru před titulky, v momentě kdy se dostane do záběru otevře oči!
- Christopher Nolan měl nejprve problémy přesvědčit Davida Bowieho, aby přijal roli Nikoly Tesly. Nakonec zafungoval starý a spolehlivý trik - "Jste jediný, kdo se téhle role může zhostit."
 
Odkazy