Dokonalá vražda / Perfect Murder, A (1998/103/Německo, Švédsko/Thriller, Romantický, Krimi) 76%

22.02.2018 18:18
OBSAH
Wallstreetský magnát Steven Taylor vypadá jako oddaný manžel. Není. Půvabná Emily Bradford Taylorová vypadá jako věrná manželka. Není. A když Steven najme Emilyina milence, aby ji zabil, vypadá to jako Dokonalá vražda. Není. V tomhle uhlazeném thrilleru je ostatně máloco tím, čím se zdá. Michael Douglas, Gwyneth Paltrow a Viggo Mortensen jsou hvězdami Dokonalé vraždy, inspirované hrou Vražda na objednávku, kterou v roce 1954 zfilmoval už Alfred Hitchcock. Fanoušky klasiky tu ale čeká řada překvapení. Ostatně Stevena také. Ten sice umí na každou nečekanou komplikaci svého dokonalého” plánu brilantně zareagovat, dokáže být ale vždycky o krok před dalším překvapením?
 
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Herci tohoto filmu jsou jeho hlavní a nejdůležitější devizou. Jenže ačkoliv jsem očekával kvalitní thriller, dočkal jsem se spíše průměrného příběhu, u kterého se vůbec nedivím, že se mi vyhýbal celou tu dobu. Všichni ti herci se totiž představili v daleko kvalitnějších filmech a tento prostě vyhrál druhou třídu. K tomu je na něm hrozně vidět devadesátkový feeling, který mě dneska už dvakrát neoslní. (Malarkey) 3*
 
Promyšlenost děje mi brala dech. Každý záběr měl své místo, podařilo se vyhnout hluchým pasážím. Příběh je několikrát zamotán a možné rozuzlení překrouceno, vždy však takovým způsobem, aby byl divák stále v obraze. Filmy, při kterých myšlenkově nestíháme a při závěrečné rekapitulaci se mlátíme zoufalstvím dlaní o čelo, jsou sice čímsi jedinečné, avšak neškodí být tu a tam svědkem něčeho, co k nám hovoří jasnou řečí. A přitom nikterak jednoduchou, to je třeba zdůraznit. Dost možná by se díky samotnému námětu mohlo jednat o zcela průměrné drama, kdyby z toho ovšem Andrew Davis výbornou režií, a za pomoci skvělého hereckého ansámblu, nevykouzlil vysoce nadprůměrný thriller. Kupříkladu v obdivuhodně rozrůstající se filmografii Vigga Mortensena lze hovořit o jednom z nejlepších snímků. No a faktor Douglas + Paltrow? Snad ani netřeba zmiňovat, to jest nošením dříví do lesa... (Pepinec) 4*
 
Ve srovnání s původním Hitchcockovým filmem Vražda po telefonu, z nějž toto dílo vyšlo, nutno uznat, že Hitchcock to prostě uměl a vychází z tohoto souboje jako vítěz. Tím ale v žádném případě nehážu Dokonalou vraždu do odpadu. Naopak, jde o vydařený krimithriller, v němž mě zaujal nejvíce výkon Viggo Mortensena (pozdější Aragorn v Pánovi prstenů). Michael Douglas jako by už pomalu ztrácel dech, ale stále ještě dokáže podávat kvalitní výkony. Gwyneth Paltrow je taková nějaká unylá, ostatně jako skoro pokaždé, ale už si na to začínám zvykat. (Radyo) 3*
 
VELKÁ RECENZE
Komerční filmy zpravidla obsahují motiv, který slouží k udržení diváka v kině až do konce filmu. Ačkoli je takovýto motiv u filmu Dokonalá vražda, zařazeného do kategorie thrillerů (který však rozhodně neodpovídá skutečnosti), velmi očekávatelný, udržuje při ní diváka v kině (pokud pomineme cenu vstupenky) prakticky jen otázka, zda bude ta nejzločinnější postava na konci potrestána, či ne.
Těžištěm děje je, pro film velmi vděčný, motiv "milostného" trojúhelníku. Uvozovky jsou na místě, neboť jestliže zpočátku šlo ve vztazích mezi boháčem-finančníkem Stevenem Taylorem (Michael Douglas), jeho krásnou ženou Emily (Gwyneth Paltrowová), pracující pro Radu bezpečnosti, a jejím milencem, malířem Davidem Shawem (Viggo Mortensen) o city, už po patnácti minutách se vše převrátí naruby. Zdá se, že jedna vražda vše vyřeší.
Děj se zpočátku odvíjí velmi čitelně a předvídatelně, což vede k tomu, že se mysl diváka upne na moment titulní vraždy, neboť je jasné, že jedině ta může děj nějakým zásadním, nečekaným způsobem obrátit. Poté, co se tak stane, je scénáristova invence zřejmě vyčerpána a překvapování diváka se zvrhne v laciné předvádění skutečností, které divák nemohl předpokládat, neboť k nim nevedly žádné indicie. Nicméně překvapení v pravém smyslu slova nenastává, neboť ačkoli několikrát není jasné co se přesně stane, je jisté, že se "něco" stát musí... Jedná se prostě o příklad špatně napsaného scénáře.
U toho bohužel nezůstane, protože i herecké výkony jsou jaksi podprůměrné. Za vinu bych to však kladl spíše malému prostoru, který byl hercům poskytnut. Všechny postavy jsou totiž "jednobarevné", chovají se velmi schematicky a v některých situacích i nevěrohodně. Několik scén, ve kterých se Douglas vypočítavě usmívá do kamery objímajíc svou nic netušící, takřka andělsky dobrou ženu, působí silně kýčovitě... Jedinou vyloženě sympatickou postavou se stává detektiv Mohamed Karaman, jehož představitel David Suchet velmi vtipně poukazuje na svou životní roli slavného detektiva Agathy Christieové Hercula Poirota. Jaká škoda, že jeho role čítá asi tak deset minut, ve kterých se z něj navíc z ničeho nic vyklube stoupenec islámu, aniž by to pro děj mělo jakýkoli hlubší význam.
Jaká ironie, že technické zpracování filmu je nezvykle kvalitní. Zajímavá kamera, vynikající hudba Jamese Newtona Howarda (Pán přílivu, Uprchlík, Ďáblův advokát) působivě a efektně střídající instrumentální a elektronické motivy, slušný střih... nicméně u filmu je hodnocen především jeho příběh a ztvárnění hlavních postav, což Dokonalou vraždu sráží doslova na kolena. Pokud se tedy přesto rozhodnete tento film shlédnout, nezbývá mi než vám říci, stejně jako detektiv Karaman v závěrečné scéně: "Alláh s vámi."
 
V českém znění: Jiří Štěpnička - Michael Douglas (Steven Taylor), Petra Hanžlíková - Gwyneth Paltrow (Emily Bradford Taylor), Michal Dlouhý - Viggo Mortensen (David Shaw), Pavel Rímský - David Suchet (Mohamed Karaman), Martina Menšíková - Sarita Choudhury (Raquel Martinez), Libuše Švormová - Constance Towers (Sandra Bradford), Jaroslava Brousková, Eva Miláčková - Novella Nelson (Velvyslankyně Alice Wills) + Monica Parker (Janice Moran), Jiří Zavřel - James Georgiades (Policista #2), Bohdan Tůma - Jeff Williams (Nolan), Luděk Čtvrtlík - David Eigenberg (Stein), Petr Pospíchal - William Bogert (Harrington), Zbyšek Pantůček, Jaroslav Kaňkovský - Michael H. Ingram (Albert)
JEDNOU VĚTOU
„Tři lidé. Jeden milostný trojúhelník. Úspěšný muž, jeho mladá a krásná manželka a její atraktivní milenec. Velice nebezpečná kombinace..."

OBSAH
Wallstreetský magnát Steven Taylor vypadá jako oddaný manžel. Není. Půvabná Emily Bradford Taylorová vypadá jako věrná manželka. Není. A když Steven najme Emilyina milence, aby ji zabil, vypadá to jako Dokonalá vražda. Není. V tomhle uhlazeném thrilleru je ostatně máloco tím, čím se zdá. Michael Douglas, Gwyneth Paltrow a Viggo Mortensen jsou hvězdami Dokonalé vraždy, inspirované hrou Vražda na objednávku, kterou v roce 1954 zfilmoval už Alfred Hitchcock. Fanoušky klasiky tu ale čeká řada překvapení. Ostatně Stevena také. Ten sice umí na každou nečekanou komplikaci svého dokonalého” plánu brilantně zareagovat, dokáže být ale vždycky o krok před dalším překvapením?

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Herci tohoto filmu jsou jeho hlavní a nejdůležitější devizou. Jenže ačkoliv jsem očekával kvalitní thriller, dočkal jsem se spíše průměrného příběhu, u kterého se vůbec nedivím, že se mi vyhýbal celou tu dobu. Všichni ti herci se totiž představili v daleko kvalitnějších filmech a tento prostě vyhrál druhou třídu. K tomu je na něm hrozně vidět devadesátkový feeling, který mě dneska už dvakrát neoslní. (Malarkey) 3*

Promyšlenost děje mi brala dech. Každý záběr měl své místo, podařilo se vyhnout hluchým pasážím. Příběh je několikrát zamotán a možné rozuzlení překrouceno, vždy však takovým způsobem, aby byl divák stále v obraze. Filmy, při kterých myšlenkově nestíháme a při závěrečné rekapitulaci se mlátíme zoufalstvím dlaní o čelo, jsou sice čímsi jedinečné, avšak neškodí být tu a tam svědkem něčeho, co k nám hovoří jasnou řečí. A přitom nikterak jednoduchou, to je třeba zdůraznit. Dost možná by se díky samotnému námětu mohlo jednat o zcela průměrné drama, kdyby z toho ovšem Andrew Davis výbornou režií, a za pomoci skvělého hereckého ansámblu, nevykouzlil vysoce nadprůměrný thriller. Kupříkladu v obdivuhodně rozrůstající se filmografii Vigga Mortensena lze hovořit o jednom z nejlepších snímků. No a faktor Douglas + Paltrow? Snad ani netřeba zmiňovat, to jest nošením dříví do lesa... (Pepinec) 4*

Ve srovnání s původním Hitchcockovým filmem Vražda po telefonu, z nějž toto dílo vyšlo, nutno uznat, že Hitchcock to prostě uměl a vychází z tohoto souboje jako vítěz. Tím ale v žádném případě nehážu Dokonalou vraždu do odpadu. Naopak, jde o vydařený krimithriller, v němž mě zaujal nejvíce výkon Viggo Mortensena (pozdější Aragorn v Pánovi prstenů). Michael Douglas jako by už pomalu ztrácel dech, ale stále ještě dokáže podávat kvalitní výkony. Gwyneth Paltrow je taková nějaká unylá, ostatně jako skoro pokaždé, ale už si na to začínám zvykat. (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Komerční filmy zpravidla obsahují motiv, který slouží k udržení diváka v kině až do konce filmu. Ačkoli je takovýto motiv u filmu Dokonalá vražda, zařazeného do kategorie thrillerů (který však rozhodně neodpovídá skutečnosti), velmi očekávatelný, udržuje při ní diváka v kině (pokud pomineme cenu vstupenky) prakticky jen otázka, zda bude ta nejzločinnější postava na konci potrestána, či ne.
Těžištěm děje je, pro film velmi vděčný, motiv "milostného" trojúhelníku. Uvozovky jsou na místě, neboť jestliže zpočátku šlo ve vztazích mezi boháčem-finančníkem Stevenem Taylorem (Michael Douglas), jeho krásnou ženou Emily (Gwyneth Paltrowová), pracující pro Radu bezpečnosti, a jejím milencem, malířem Davidem Shawem (Viggo Mortensen) o city, už po patnácti minutách se vše převrátí naruby. Zdá se, že jedna vražda vše vyřeší.
Děj se zpočátku odvíjí velmi čitelně a předvídatelně, což vede k tomu, že se mysl diváka upne na moment titulní vraždy, neboť je jasné, že jedině ta může děj nějakým zásadním, nečekaným způsobem obrátit. Poté, co se tak stane, je scénáristova invence zřejmě vyčerpána a překvapování diváka se zvrhne v laciné předvádění skutečností, které divák nemohl předpokládat, neboť k nim nevedly žádné indicie. Nicméně překvapení v pravém smyslu slova nenastává, neboť ačkoli několikrát není jasné co se přesně stane, je jisté, že se "něco" stát musí... Jedná se prostě o příklad špatně napsaného scénáře.
U toho bohužel nezůstane, protože i herecké výkony jsou jaksi podprůměrné. Za vinu bych to však kladl spíše malému prostoru, který byl hercům poskytnut. Všechny postavy jsou totiž "jednobarevné", chovají se velmi schematicky a v některých situacích i nevěrohodně. Několik scén, ve kterých se Douglas vypočítavě usmívá do kamery objímajíc svou nic netušící, takřka andělsky dobrou ženu, působí silně kýčovitě... Jedinou vyloženě sympatickou postavou se stává detektiv Mohamed Karaman, jehož představitel David Suchet velmi vtipně poukazuje na svou životní roli slavného detektiva Agathy Christieové Hercula Poirota. Jaká škoda, že jeho role čítá asi tak deset minut, ve kterých se z něj navíc z ničeho nic vyklube stoupenec islámu, aniž by to pro děj mělo jakýkoli hlubší význam.
Jaká ironie, že technické zpracování filmu je nezvykle kvalitní. Zajímavá kamera, vynikající hudba Jamese Newtona Howarda (Pán přílivu, Uprchlík, Ďáblův advokát) působivě a efektně střídající instrumentální a elektronické motivy, slušný střih... nicméně u filmu je hodnocen především jeho příběh a ztvárnění hlavních postav, což Dokonalou vraždu sráží doslova na kolena. Pokud se tedy přesto rozhodnete tento film shlédnout, nezbývá mi než vám říci, stejně jako detektiv Karaman v závěrečné scéně: "Alláh s vámi."

O NATÁČENÍ
"V tomto filmu není důležité, kdo to udělal," říká jeden z herců David Suchet, "ale jak to udělal."
V tomto filmu také není důležité napínání diváků co se týče různých vražedných léček, spíše je do nich divák postupně vpouštěn. Tak, jak se příběh line po nerovných stezkách lásky, vášně, sexuální žárlivosti a vraždy.
Christophera Mankiewicze, nezávislého producenta, který už dříve pracoval na několika projektech pro Warner Bros. tato témata už dávno zajímala. Mankiewicz říká: "Vždy se mi líbil film: Vražda na objednávku Alfreda Hitchcocka, ale zároveň jsem cítil, že v něm bylo spoustu neyužitého potenciálu. Navíc témata jako chamtivost, žárlivost, intriky - kostra celého příběhu, byli velice soudobé a ostatní elementy nebylo těžké převést do 90. let a natočit zcela nový vzrušující film.
Přibližně ve stejnou dobu zhlédl tentýž film i producent Arnold Kopelson a společně se svojí manželkou - producentkou se rozhodl snímek předělat. Když se dozvěděl, že Mankiewicz se na takovém projektu již podílí, dal se s ním dohromady, aby společně pokračovali na tvorbě nové verze filmu.
Kopelson vysvětluje: "Dobrý příběh má vždy u diváků šanci a toto je prvotřídní příběh - plný dramatického napětí, zajímavých postav, neočekávaných zvratů a napětí. Když jsem ten film shlédl, hned mi bylo jasné, že bude možné udělat jeho soudobou verzi, kterou budou lidé chtít vidět.
Mankiewicz pokračuje: "Požádali jsme scenáristu Patricka Kellyho, aby rozvinul příběh, který pojme prvky Knottovi hry, která posloužila za základ Hitchcockovy adaptace a zároveň bude mít moderní postavy a prostředí. Snažili jsme se o otevření toho příběhu normálnímu divákovi a o jeho oddálení jeho jevištní produkci. Hlavně jsme změnili roli milence, tak aby zaujal aktivnější část příběhu. Kelly nám napsal scénář ostrý jak břitva, který zmodernizoval a předělal celý materiál.
Producenti Arnold a Anna Kopelsonovi okamžitě požádali P.M. Scotta, se kterým spolupracovali na filmovém trháku Uprchlík, aby se k nim přidal jako producent. Celý štáb se shodl na tom, že A. Davis, který Uprchlíka režíroval, bude prvotřídní režisér pro tento sofistikovaný thriller.
Kopelson zdůrazňuje: "Davis je inteligentní a disciplinovaný režisér a tento příběh se svým mixem zápletek a postav je pro něj ten pravý. Byli jsme nadšení, že budeme spolu zase moci pracovat po tak úspěšném filmu, jakým byl Uprchlík."
Davis říká: "Ten film je jako skládanka, trojúhelník o lidech, kteří se zdánlivě zároveň milují a nenávidí. Příběh i scénář mě od začátku velice přitahovaly. Možnost pracovat na filmu plném nepolevujícího napětí, které nechává diváka v neustálé nejistotě co se bude dít dál mě okamžitě zlákala.
"Hitchcock samozřejmě natočil Knottovu hru ve velkém stylu." říká Scott "My jsem se však tento příběh snažili vzkřísit v nové a čerstvější podobě. A Davis byl perfektním režisérem pro Dokonalou vraždu, i když je znám spíše jako specialista na akci. Podíváme-li se na Uprchlíka a uvědomíme-li si, že ten film se tak vyvedl právě díky Davisově citu pro spád děje nedokážeme ten pocit prostě potlačit. Ale zároveň si je třeba všimnout, že ten film není o vlakových neštěstích a dalších akčních scénách, ale je to především psychologický thriller a to minimálně ve stejné míře, jako je to thriller akční. Film Dokonalá vražda právě takový cit pro požadavky příběhu potřeboval, protože je založen na napínavém zjištění, jak nebezpečně se může zvrtnout milostný trojúhelník.
Scenárista Patrick Smith Kelly cítil, že ve filmu Vražda na objednávku jsou nadčasová témata. " V podstatě dobře provedený útok je o založen na schopnosti sebeovládání," říká," a proto je těžké někoho zabít dokonale když plánujete vraždu a je do toho zapojena třetí osoba. Pak je spousta možností toho, co se může stát."
Mezi změnami, které Kelly provedl v základních materiálech - včetně velké změny ve způsobu pojetí celého filmu - byla také změna lokace natáčení, které se přesunulo z Londýna padesátýchtých let do okázalých kulis dnešního New Yorku. "Svět z našeho příběhu je tak živý, bohatý, načichlý uměním a neustálým spěchem, že to může být pouze New York nebo Londýn," poznamenává Kelly. "Londýn neznám, ale žil jsem v New Yorku šestnáct let. Je to jedno z nezajímavějších míst, které znám a většinu věcí, co jsem napsal, jsem do New Yorku umístil."
New York je určitě blízký i Arnoldovi a Anne Kopelsonovým, jejichž nedávný hit pro Warner Bros. Ďáblův advokát byl také celý natáčen v New Yorku.

DABING (VHS, Prima, Nova)
V českém znění: Jiří Štěpnička - Michael Douglas (Steven Taylor), Petra Hanžlíková - Gwyneth Paltrow (Emily Bradford Taylor), Michal Dlouhý - Viggo Mortensen (David Shaw), Pavel Rímský - David Suchet (Mohamed Karaman), Martina Menšíková - Sarita Choudhury (Raquel Martinez), Libuše Švormová - Constance Towers (Sandra Bradford), Jaroslava Brousková, Eva Miláčková - Novella Nelson (Velvyslankyně Alice Wills) + Monica Parker (Janice Moran), Jiří Zavřel - James Georgiades (Policista #2), Bohdan Tůma - Jeff Williams (Nolan), Luděk Čtvrtlík - David Eigenberg (Stein), Petr Pospíchal - William Bogert (Harrington), Zbyšek Pantůček, Jaroslav Kaňkovský - Michael H. Ingram (Albert), Roman Hájek
Překlad: Blažena Kukulišová
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobila: společnost AVF Studio Zero, pro Warner Home Video 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.11.1998 Warner Bros
Premiéra USA: 5.6.1998 Warner Bros
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 19.7.1999 Warner Home Video (VHS)
Poprvé na DVD: 30.9.1999 Warner Bros
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 136 890
Tržby celkem - $ 128 038 368
Návštěvnost v ČR - 34 431
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Andrew Davis (Režie), Anne Kopelson (Produkce), Arnold Kopelson (Produkce), Peter Macgregor-Scott (Produkce), Christopher Mankiewicz (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Dov Hoenig (Střih), Dennis Virkler (Střih), Amanda Mackey (Casting), Cathy Sandrich (Casting), Philip Rosenberg (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Lance Brown (Zvuk), Tom Nelson (Zvuk), Naomi Donne (Masky), Patrick Smith Kelly (Scénář), Frederick Knott (divadelní hra), Michael Douglas (Herec), Gwyneth Paltrow (Herec), Viggo Mortensen (Herec), David Suchet (Herec), Sarita Choudhury (Herec), Constance Towers (Herec), Will Lyman (Herec), Adrian Martinez (Herec), David Eigenberg (Herec), Reed Birney (Herec), Joanna Adler (Herec), Jason Cicardo (Herec)
 
1998/103/Německo, Švédsko/Thriller, Romantický, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Obrazy, které se nachází u Davida doma, jsou skutečnou tvorbou herce Vigga Mortensena, který roli malíře Davida Shawa ztvárnil.
- Remake filmu Vražda na objednávku (1954). Režie: Alfred Hitchcock.
 
Odkazy