Dobrodružství kriminalistiky (TV seriál) Dobrodružství kriminalistiky

02.03.2016 17:55

Krimi / Drama / Dobrodružný / Historický

Československo / Západní Německo, 1989, 26x49-52 min

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Boris Rösner, Petr Kostka, Ladislav Mrkvička, Ondřej Havelka, Vlasta Fabianová, Nelly Gaierová, Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Luděk Munzar, Ivan Trojan, Lubomír Lipský st., Viktor Preiss, Dušan Blaškovič, Pavel Rímský, Miloš Vávra, Jozef Husár, Martin Růžek, Simona Stašová, Rudolf Hrušínský ml., Jan Teplý st., Petr Čtvrtníček, Jaroslav Rava, Valerie Kaplanová, Rudolf Stärz, Václav Knop, Blažena Holišová, Kamil Halbich, Marcela Peňázová, Steva Maršálek, Ivan Řezáč, Jaroslava Tichá, Michal Dlouhý, Josef Vinklář, Jana Gýrová, Horst Frank, Gabriela Wilhelmová, René Přibil, Vendulka Křížová, Radoslav Brzobohatý, Miroslav Moravec, Barbora Srncová, Marek Vašut, Ladislav Potměšil, Jaroslava Obermaierová, Miroslav Táborský, Tomáš Töpfer, Jiří Klem, Stanislav Tříska, Jan Bonaventura, Klaus J. Behrendt, Jaroslava Adamová, Pavel Skřípal, Valérie Zawadská, Ladislav Trojan, Jiří Schmitzer, Petr Pelzer, Pavol Mikulík, Zdeněk Řehoř, Josef Langmiler, Viktor Maurer, Tereza Pergnerová, Jan J. Vágner, Kamil Prachař, Marek Eben, Jiří Wohanka, Jiřina Jelenská, Bronislav Poloczek, Karel Heřmánek, Jiří Holý, Václav Postránecký, Taťjana Medvecká, Bohumil Švarc st., Otto Lackovič, Dáša Neblechová, Antonín Hardt, Josef Štefl, Pavel Pípal, Marie Marešová, Vítězslav Jirsák, Rudolf Pellar, Jan Novotný, Zdeněk Dolanský, Andrej Hryc, Karel Urbánek, Gustav Opočenský, Petr Oliva, Miloslav Mejzlík, Vladimír Kratina, Vojtěch Ron, Bohumil Vávra, Vladimír Krška, Jan Schmid, Hugo Kaminský, Gaston Šubert, Tomáš Jirman, Karel Bělohradský, Rudolf Jelínek, Viktor Brabec, Adolf Filip, Ladislav Kazda, Emil Konečný, Zdeněk Mucha, Alexej Pyško, Ilja Racek, Jiří Bartoška, Jaroslav Satoranský, Jiří Štěpnička, Jana Šulcová, Josef Větrovec, Oldřich Vlach, Václav Vydra nejml., Otakar Brousek ml., Jaroslav Kepka, Bořivoj Navrátil, Milan Sandhaus, Ivan Vyskočil, František Švihlík, Peter Aczel, Petr Hübner, Pavel Nový, Svatopluk Beneš, František Kovár, Radovan Lukavský, Věra Vlčková, Gustav Bubník, Jana Riháková-Dolanská, Zdeněk Martínek, Václav Neužil st., Otakar Brousek st., Soběslav Sejk, Josef Somr, Pavel Zedníček, Vlastimil Brodský, Petr Čepek, Hana Maciuchová, Lukáš Vaculík, Jan Vala, Vladimír Dlouhý, Petr Hanus, Vlastimil Hašek, Jakub Marek, Jaroslav Mareš, Rudolf Vodrážka, Stella Zázvorková, Vladimír Brabec, Jürgen Heinrich, Vladimír Javorský, Ľubomír Paulovič, Leoš Suchařípa, Jiří Adamíra, Barbora Lukešová, Jiří Ornest, Zdeněk Ornest, Petr Svoboda, Marcel Vašinka, Petr Haničinec, František Hanus, Klára Jandová, David Prachař, Martin Stropnický, Alois Švehlík, Dana Syslová, Apolena Veldová, Jana Andresíková, Naďa Konvalinková, Lubomír Kostelka, Ladislav Lakomý, Ladislav Županič, Stanislav Fišer, Miloš Hlavica, Věra Kubánková, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda ml., Katja Riemann, Jan Skopeček, Petr Vaněk, Vlastimil Venclík, Josef Bek, Eugen Jegorov, Dalimil Klapka, Ulrich Matschoss, Karel Pospíšil, Miluše Šplechtová, Evelyna Steimarová, Karel Chromík, Petra Lustigová, Ondřej Vetchý, Peter Bongartz, Eduard Cupák, Věra Galatíková, Milan Klásek, Jan Přeučil, Daniel Rous, Regina Řandová, Miroslav Doležal, Zuzana Geislerová, Jan Hartl, Václav Helšus, Nina Jiránková, Svatopluk Skopal, Pavel Trávníček, Miroslav Vladyka, Matěj Hádek, Jindřich Khain, Hellmut Lange, František Michálek, Libuše Geprtová, Miroslav Nohýnek, Zuzana Stivínová, Lucie Bártová-Zedníčková, Jaroslav Dufek, Leopold Haverl, Jan Hraběta, Jiří Kodet, Jiří Langmajer, David Matásek, Vlastimil Zavřel, Stanislav Zindulka, Michal Dočolomanský, Karel Engel, Radan Rusev, Josef Šebek, Jiří Bábek, Jiří Knot, Miloslav Kopečný, Siegfried Lowitz, Karel Smyczek, František Dominik Staněk, Jana Švandová, Pavel Vondruška, Rudolf Pechan, Marie Spurná, Jaroslav Konečný, Marcela Martínková, Josef Kubíček, Jiří Kvasnička, Zoro Laurinc, Josef Karlík, Jiří Sedláček, Ludvík Pozník, Zdeněk David, Antonín Bubeník, Igor Smržík, Jan Schánilec, Anke Sevenich, Vlastimil Fišar, Jiří Samek, Antonín Navrátil, Jaroslav Choc, Jiří Klepl, Vladimír Huber, Ladislav Brothánek, Michael Hofbauer, Josef Stárek, Jiří Bruder, Zdeněk Srstka, Zuzana Fišárková, Daniela Píchová, Eva Trunečková, Karel Brožek, Zbyšek Olšovský, Luboš Veselý, Ota Sklenčka, Jiří Vala, Daniel Netušil, Ivan Richter, Alexej Gsöllhofer, Milan Mejla Hlavsa, Carmen Mayerová, Alena Konopíková, Jiří Schmiedt, Oldřich Velen, Robert Vrchota, Milan Riehs, Václav Mareš, Blanka Lormanová, Jitka Smutná, Vladimír Bičík, Stanislav Junek, Stanislav Bruder, Leoš Kaltofen, Miroslav Vrba, Vladimír Salač, Jan Čenský, Josef Fiala, Růžena Lysenková, Jaroslav Pfleger, Jiří Untermüller, Jan Faltýnek, Eduard Pavlíček, Viktor Vrabec, Miroslav Suchý, Werner Possardt, Vilém Udatný, Vladimír Kettner, Jana Preissová, Petr Štěpánek, Barbora Hrzánová, Miroslav Saic, Zdeněk Žák, Zlata Adamovská, Helmut Zierl, Miroslava Pleštilová, Štefan Kvietik, Bronislav Križan, Josef Haukvic st., Josef Velda, Miloš Horanský, Mojmír Heger, Erik Pardus, Oldřich Slavík, Valentina Thielová, Libuše Švormová, Jaroslav Vágner, Svatopluk Matyáš, Miroslav Dubský, Pavel Vangeli, Jana Šedová, Jindřich Hrdý, Jan Sedliský, Miroslav Hanuš, Karel Hábl, Jiří Mikota, Jiří Ptáčník, Marta Richterová, Jiří Smutný, Milan Mach, Zdeněk Hess, Miloslav Homola, Jaroslav Skála, Miroslav Krejča, Evžen Illín, Jiří Havel, Bohuslav Ličman, Rudolf Kubík, Mirko Musil, Ivan Havlíček, Jiří Patočka, Jiří Pomeje, Vida Skalská-Neuwirthová, Petr Meissel, Zdeněk Blažek, Antonín Brtoun, Roman Hemala, Zdeněk Podhůrský, Jaroslav Toť, Jan Dejmek, Karel Habart, Vladimír Kudla, Viktor Nejedlý ml., Jan Víšek, Jan Kotva, Eliška Kuchařová, Vít Pešina, Martin Velda, Ivo Helikar, Petr Drozda, Zdeněk Hruška, Zdeněk Pecháček, Miroslav Kolář, Jaroslav Someš, Jiří Zapletal, Sabina Laurinová, Vlasta Peterková, Karel Polišenský, Jaromír Meduna, Václav Rašilov, Saša Rašilov nejml., Ivana Milbachová, Jan Růžička, Emma Černá, Jaroslava Zimová, Miroslav Walter, Vladimír Svoboda, Petr Vacek, Jana Robenková, Igor Šimeg, Martin Čížek, Jaroslav Vlach, Vladimír Drha, Antonín Trnka, Ivan Gübel, Ilja Prachař, Olina Švarcová, Alena Knotková, Martin Hub, Michal Herz, Oliver Stritzel, Juraj Šajmovič, Oskar Hák, Stanislav Hájek, Jiří Pleskot, Ladislav Krečmer, Vladimír Švabík, Ivan G'Vera, Petr Skarke, Vladimír Pospíšil, Hana Bauerová, Josef Bulík, Jiří Růžička ml., Vladimír Bejval, Despina Pajanou, Sandra Milčinská, Susanne Bentzien, Martin Ťapák, Hans Korte, František Staněk, Peer Augustinski, Adam Macháček, Barbora Macháčková, Martin Semmelrogge, Ralf Richter, Antonín Moskalyk, Anna Konopíková, Milan Šimáček, Linda Kotisová

Obsah

Český seriál, který mapuje historii kriminalistické vědy a činí tak velice zábavnou formou. Zabývá se popisem zločinů, při jejichž vyšetřování došlo k objevu významných kriminalistických postupů a metod, přiičemž se neomezuje jen na 20.století a Evropu. Na natáčení se podílela většina známých českých herců a spousta jejich německých kolegů. Téměř kultovním se pak stal úvodní hudební motiv. Při sledování Dobrodružství kriminalistiky se dozvíte spoustu zajímavých věcí, třeba jak zprovodit ze světa svou přítelkyni či přítele za pomoci obyčejné vany, napuštěné vodou, aby nikdo nezjistil, co se vlastně stalo.

Obsah dílů
1. série (1989)
DÍL 1: Stopa (Stopa) - Příběh pojednává o bývalém francouzském galejníkovi Eugéne Francois Vidocqovi, který se dal do služeb policie a později založil i za účasti svých bývalých zločineckých kolegů pověstnou Brigade de Sureté.
DÍL 2: Jed (Jed) - V tomto příběhu se setkáme s další skutečnou postavou, kterou je Marie Lafargeová, obžalovaná z vraždy svého manžela.  Marie byla krutě zklamána, když si vzala francouzského továrníka a majitele zámku Lafargea. Od začátku se štítila jak manžela, tak zámku plného krys. Později se zdálo, že si zvyká, ale od té chvíle manžel chřadl. V té době se na zámku objevil arzen na hubení krys a všechno nasvědčovalo tomu, že se jed ocitá v útrobách pána domu. Když Lafarge zemřel, v úmrtním listu nebyla ani zmínka na arzenové podezření.
DÍL 3: Bertillonáž (Bertillonáž) - Mladý úředník Bertillon sloužil na pařížské policejní prefektuře jako pouhý písař. Ačkoliv vypadal ušlápnutě, v nitru byl posedlý svou myšlenkou. Přeměřoval tělesné míry vězňů a sestavil kartotéku zločinců podle jedenácti určujících znaků a tělesných rozměrů. Vytvořil tak první metodu individuální identifikace zločinců, která byla postavena na vědeckém základu. Zaníceně rozvíjel a propagoval novou metodu navzdory svým nadřízeným. Vysmívaná metoda antropometrie došla uznání u soudu v okamžiku, kdy s její pomocí Bertillon usvědčil bezohledného vraha, který skrýval svou pravou totožnost.
DÍL 4: Otisk (Otisk) - Ve Francii přispěl k zápasu zákona se zločinem jedinečným způsobem ušlápnutý písař pařížské prefektury Alphonse Bertillon.  V roce 1887, sotva čtyři měsíce po jeho nástupu do služeb francouzské policie se ukázalo, že historie udělala dobře promyšlený tah, přivedla-li právě jeho do zaprášeného kouta honosné pařížské prefektury. Bertillon totiž došel k přesvědčení, že míry - např. výšky, délky a obvody hlavy, délky paží a prstů u nohou - mohou sice být u různých lidí stejné, nikdy však čtyři nebo pět rozměrů zároveň. Aplikoval antropologii do zastaralých a neúčinných kartoték zločinců a prosadil metodu jedenácti určujících znaků a rozměrů lidského těla.
DÍL 5: Střela (Střela) - V tomto příběhu se dostaneme do Spojených států amerických, kde v Severní Dakotě roku 1912 rozřeší seržant Faurot, jeden z největších průkopníků daktyloskopie, pomocí této metody zdánlivě neřešitelný případ.
DÍL 6: Krev (Krev) - Tento příběh nás zavede do Rakousko - Uherska v roce 1902. Poblíž Českého Krumlova zmizely tři děti. Případ vyvolal velký rozruch a pátrání se ujali dva inspektoři. Smyčka se nakonec začala stahovat kolem truhlářského tovaryše Klementa. Byl již jednou souzen pro podezření z vražd dětí. Soud však neměl dostatečné důkazy, a proto byl Klement tehdy osvobozen... Nyní k odhalení pachatele přispěje metoda rozlišení zvířecí a lidské krve, jejímž autorem byl mladý berlínský biochemik.
DÍL 7: Rekonstrukce (Rekonstrukce) - Tento příběh nás seznamuje se slavnými vraždami ve vaně, které se udály v Anglii. Novomanželé Smithovi se ubytovali v penzionu, aby zde prožili líbánky. Zakrátko nalezne pan Smith svou ženu mrtvou ve vaně. Podle lékaře se utopila. Majitelka penzionu a její přítelkyně po čase při probírání novinek a drbů přijdou na to, že smrt této mladé ženy je nápadně podobná jiné smrti ve vaně, která se stala před několika lety. Obrátí se na Scotland Yard a rozběhne se pátrání...
DÍL 8: Tým (Tým) - Tento příběh nás seznamuje se slavnými vraždami ve vaně, které se udály v Anglii. Novomanželé Smithovi se ubytovali v penzionu, aby zde prožili líbánky. Zakrátko nalezne pan Smith svou ženu mrtvou ve vaně. Podle lékaře se utopila. Majitelka penzionu a její přítelkyně po čase při probírání novinek a drbů přijdou na to, že smrt této mladé ženy je nápadně podobná jiné smrti ve vaně, která se stala před několika lety. Obrátí se na Scotland Yard a rozběhne se pátrání...

2. série (1991)
DÍL 1: Písmo (Písmo) - Písmo a písmoznalectví je téma v kriminalistice už klasické. V dnešním příběhu z Francie druhé poloviny 17. století hraje písmo hlavní roli. I když je to zpočátku spíše znamení krve, které by mohlo svědčit o zločinu, vedou stopy nakonec k rukopisu muže, jehož okolnosti donutí žít dvojím životem. Jenomže dva životy s jednou tváří upoutávají pozornost, zvláště když ten jeden už vlastně skončil.
DÍL 2: První detektivní sbor (První detektivní sbor) - Paní Miltonová si zapomněla peníze a jako důstojná hospodyně ctihodné londýnské domácnosti těžce nese, že ji prodavač na trhu pokládá málem za podvodnici. Nazlobená spěchá zpátky domů... Tak začíná další příběh kriminalistického cyklu. Odehraje se v něm nejeden zločin, nicméně za náležitou pozornost stojí, že právě v tomto příběhu, jehož hlavním hrdinou je spisovatel, dramatik a právník Henry Fielding, budeme svědky založení první detektivní organizace, jejíž pouhý název je dnes už legendou - Scotland Yardu.
DÍL 3: Modus operandi (Modus operandi) - Dva lupiči Benžo a Gus udělají v jednom americkém klenotnictví pořádnou spoušť. Pan klenotník je psychicky zničen a inspektor Thomas Byrnes ví, že bude mít kupu práce. Milionář Milton má na krádeže v klenotnictví zcela originální teorii, kterou inspektorovi sdělí: "Všechna ta vloupání hladových chudáků z Bowery do klenotnických dílen jsou systematicky organizována a slouží jedné osobě." Má pan Milton pravdu? To už se dovíme v dalším příběhu nazvaném "Modus operandi", což znamená individuální způsob práce zločince. A právě podle něj se podařilo inspektoru Byrnesovi odhalit zloděje a zapsat se tak do dějin kriminalistiky.
DÍL 4: Antropologie (Antropologie) - Vesnická žena ví, že odchází z tohoto světa a chce ještě něco sdělit synovi: "V prádelníku dole je obálka... pro tebe. Otevřeš ji, až tady nebudu. A uděláš všechno, co je tam napsáno." Otevřená obálka otevře i příběh o vině, trestu a synovské lásce. Případ z Německa na počátku minulého století demonstruje účinnost dalšího vědeckého oboru antropologie v odhalování zločinu. Tentokrát jde o rozbití velmi obtížného kriminalistického problému - nepravdivého doznání.
DÍL 5: Krevní skupina (Krevní skupina) - Příběh ze sovětského Ruska dvacátých let minulého století o známé korupční aféře s vraždou ukazuje první praktické využití nauky o krevních skupinách v kriminalistice. Tajemství krve je jedno z nejpodivuhodnějších. Postačí kapička této červené tekutiny na místě činu, aby byla přesně identifikována osoba pachatele či oběti. Krev, o které bude řeč v další části seriálu, byla prolita. Patřila pětadvacetiletému Georgiji Michajloviči Šiškinovi a údajnou sebevraždu má vyšetřovat mladý kriminalista jako svůj první případ.
DÍL 6: Mechanoskopie (Mechanoskopie) - Nadstřážmistr Havlíček by neměl pít. Jinak je to muž na svém místě a zloději i zlodějíčci vědí, s kým mají tu čest. Ví to také Ferda, osoba podezřelá z vloupání, a ví i to, co pití dokáže, je-li včas a v patřičné dávce podané. Humorně laděný příběh o známém kasaři a jeho triku demonstruje praktický počátek mechanoskopie, tedy nauky o znacích a stopách řemeslných nástrojů. Tato důležitá kriminalistická metoda se u nás rozvíjela na konci dvacátých let a přispěla k objasnění mnoha tzv. záhadných případů.
DÍL 7: Identifikační kresba (Identifikační kresba) - Pan hrabě Bonancini má kouzlo osobnosti a zcela vyhraněné zájmy. Právě se zabývá italským malířstvím. Ve starožitnickém obchodě zakoupí obraz, který ho zaujal. Poté zamíří k protější starožitnické konkurenci - a vyjde s prázdnýma rukama. Hned na začátku je tu tedy originální otazník. Bude ovšem jen jeden z mnoha. Ve středu těchto záhad, na něž se hledá odpověď, stojí muž, který je zároveň dvěma muži: muž zdravý a muž nemocný, muž tajemný a muž nevědoucí, muž mnoha jmen a několika tváří, z nich jedna bude zachycena na kresbě...
DÍL 8: Paprsek (Paprsek) - Příběh nás zavede do světa padělatelů obrazů. Králem padělatelů byl legendární van Meegeren, o němž je známo, že prodal skvěle padělaný obraz dokonce Göringovi. Po válce z toho byl skandál, van Meegeren byl obviněn z kolaboranství a čekal ho soud. Dopadl však pro něho příznivě. Příběh se odehrává v poválečném Holandsku a aktéry jsou již zmíněný Meegeren a "detektiv" - paprsek ultrafialového záření, který odkrývá tajemství lidskému oku neviditelná. V kriminalistice při určování pravosti obrazů a jejich skutečného autora, při odhalování padělků dokáže doslova zázraky. Vidí pravdu - ale vyslovit ji musí člověk.

3. série (1992)
DÍL 1: Pinkertonova detektivní agentura (Pinkertonova detektivní agentura) - Nepodplatitelná soukromá národní detektivní agentura Allana Pinkertona, to je v historii kriminalistiky pojem. Její zakladatel se narodil jako syn irského policisty, vyučil se ledařem a odjel za živobytím do Ameriky. Náhodně setkal se skupinou lidí, pátrajících po bandě gaunerů. Objevil stopy, které vedly k jejich dopadení - a to byl počátek jeho kariéry. Postupně vybudoval agenturu, jejímž obchodním znakem - v dnešní terminologii logem - se stalo široce rozevřené oko, pod kterým byl nápis "My nikdy nespíme...."
DÍL 2: Poslední odvolání (Poslední odvolání) - V Kalifornii je odsouzen jistý muž za hrdelní zločin k nejvyššímu trestu. Nikdo nepochybuje o jeho vině, prostě prohrál. A prohrál i jeho obhájce, právník Mathews. Jde-li tomu prvnímu o život, pak druhý hraje o kariéru. Nešťastný advokát požádá o pomoc již tehdy známého advokáta a spisovatele Erlea Stanleyho Gardnera... Případ z dvacátých let minulého století se stal popudem k založení nezávislé instituce, přešetřující justiční omyly: soudu posledního odvolání.
DÍL 3: Pes (Pes) - Až do předminulého století se vrací příběh o praotci služebních psů, těch nejvěrnějších pomocníků lidí v boji proti zločinu. Málokde se asi tak hluboce a důsledně uplatňuje představu o psu - příteli člověka jako právě v policejních službách. Dnes to považujeme za samozřejmost - ale i tuto samozřejmost bylo třeba prosadit, prokázat, osobně probojovat. Vraťme se tedy do konce devatenáctého století k onomu praotci dnes nejznámějšího služebního plemene, k legendárnímu německému ovčákovi Horandovi, k jeho stárnoucímu, leč tvrdohlavému pánovi.
DÍL 4: Duplikát (Duplikát) - Zločin a politika - to jsou citlivá místa na těle lidské společnosti. Dostanou-li se tyto dva fenomény do nějaké souvislosti, nastávají problémy. I ti nejzkušenější kriminalisté cítí, že už nejde jen o zločin a trest, ale spíše o složitost světa, v němž žijeme. Je možné, že onen případ pětisetescudové bankovky, který se odehrál v Portugalsku dvacátých let minulého století, předznamenal řadu dalších afér, v nichž inteligence, zločin a politika míchají karty. Rozhodně byl jedním z prvních moderních projevů tohoto nebezpečného - protože chytrého - zločinu. Tento příběh je tedy svým způsobem popisem a analýzou jedné takové chytře vymyšlené zločinné akce, v níž nejde o krev a násilí, ale o miliony. Kde bystré mozky na straně zločinu zápolí s bystrými mozky na straně práva a oběťmi se stávají ti, pro něž jsou čest a důstojnost těmi nejvyššími hodnotami.
DÍL 5: Padělek (Padělek) - Příběh vypráví o králi padělatelů. Odehrál se ve Francii padesátých a šedesátých let 19. století, tedy v době, poznamenané dynamickým rozvojem vědy a techniky. A přesto byl tento případ odhalen především díky obyčejným lidským vlastnostem, jakými jsou vytrvalost a slabost. Zatvrzelá, vytrvalá posedlost podivínského komisaře Benhamoua z francouzské kriminálky, s níž pátrá po zdánlivě nepolapitelném zločinci i důvod zločincova pádu, skrývající se v jeho lidském ustrojení, zřetelně naznačují, že odhalení zločinu není jen otázkou exaktního kriminalistického postupu, ale také - a zřejmě především - otázkou lidského konání a rozhodování, otázkou hluboké zkušenosti a znalosti lidského nitra.
 
4. série (1993)
DÍL 1: Hon na rozhlasových vlnách (Hon na rozhlasových vlnách) - Do průmyslové Anglie třicátých let 20. století nás zavádí kriminální příběh o nepravém zločinu a nepravém zločinci, příběh nesoucí v sobě pocit současnosti, pocit dvacátého století s některými jeho odlidšťujícími rysy. Napínavé pátrání s výrazným psychologickým podtextem je však zajímavé i z jiného hlediska: možná to bylo vůbec poprvé, kdy se do pátrání po člověku, který přestoupil zákon, vložil zcela nový fenomén - široká veřejnost. Něco takového je možné udělat až tehdy, když je k dispozici nástroj, technický prostředek - a tím se tehdy stalo rozvíjející se rozhlasové vysílání.
DÍL 2: Volavka (Volavka) - Volavka je v kriminalistickém i detektivkářském žargonu výraz dosti známý. Dá se říci, že označuje svým způsobem nejefektivnější formu pátrání po zločincích - ovšem formu, která stojí na samém pokraji etické propasti. Od slova volavka totiž nemusí být daleko ke slovu oběť. Zároveň se často stává námětem napínavých akčních příběhů. Ten náš se odehrává v Holandsku třicátých let 20. století a vypráví o rozbití zločinné sítě obchodu se ženami, což je jistě jeden z nejobtížnějších a nejriskantnějších úkolů, který před kriminalisty stojí.
DÍL 3: Portrét duše (Portrét duše) - V tísnivé atmosféře Polska padesátých let, v době z hlediska dějin vědecké kriminalistiky velmi nedávné, se odehrává další příběh televizního cyklu z dějin kriminalistiky. Autor scénáře Jan Šikl se v něm pokusil vystihnout složitou a pro naši rozpornou přítomnost typickou cestu, po níž se k sobě přibližovaly dva významné obory, přímo související s člověkem a jeho chováním - tedy kriminalistika a psychologie. Společensky a časově zarámovaný příběh cyklu vypráví o tom, že i naše doba, považovaná námi samými za vrchol svobody poznání, zřejmě měla a má svá tabu, která jen pomalu, obtížně a s oběťmi odstraňuje.
DÍL 4: Vlas (Vlas) - Předposlední příběh nás zavede do Francie na počátku 19. století - tedy do doby pro nás již romanticky vzdálené, v níž souvislost vědy a kriminalistiky byla jednoduchá, přímá a pozitivní. Tak trochu je to návrat ke kořenům cyklu, k jeho snaze ukázat, jak vývoj vědy ovlivňoval i vývoj kriminalistiky. Někdy to byl velký krok, který posunul praktické kriminalisty o velký kus dopředu - jindy zase malý krůček, jenž je ovšem také důležitý a nepominutelný. Také v dnešním vyprávění kriminalisté pokročí kupředu - i když jen o vlas.
DÍL 5: Neznámý (Neznámý) - Závěrečný díl cyklu vypráví - snad i trochu symbolicky - o hranicích, na něž může narazit i moderní vědecká kriminalistika. Vypráví o chvílích, kdy se sebevědomí člověka naší doby střetává s tajemstvím, obklopujícím náš život i náš svět. Vypráví o palčivosti oné nejistoty, která se v souvislosti s lidským jedincem vždy znovu a znovu vyskytuje. Příběh se ve své autentické podobě odehrál v první polovině 19. století v Itálii.

 

Producent - Ceskoslovenská Televize

https://www.csfd.cz/film/108849-dobrodruzstvi-kriminalistiky/prehled/#