Dětská hra / Child's Play (2019/90/USA/Horor, Thriller) 61%
13.10.2021 01:12
2019/90/USA/Horor, Thriller
Zajímavost k filmu
JEDNOU VĚTOU
„Remake hororu, ve kterém sériový vrah těsně před smrtí přenese svojí duši do malé panenky. A tu dostane k narozeninám malý chlapec."
OBSAH
Andy dostane k narozeninám úžasnou hračku, která překračuje všechny představy a fantazie. Nejnovější výkřik technologií, funkcemi a možnostmi nabušená panenka, která umí cokoliv. Už to není jenom hračka, je to ten nejlepší kamarád. Je roztomilá jako obrázek a dětem přináší jenom nadšení a štěstí. Andymu a jeho mamince ale přinese jeho nová panenka ještě něco navíc... hrůzu, děs a strach o život. Nikdo totiž netuší, že tahle panenka je zlá jako všechna pekla světa, že dokáže zabíjet, že vraždí moc ráda a navíc s vynalézavostí těch největších psychopatů. Andy i jeho máma Chuckyho opravdovou podstatu brzy poznají, pomoci se ale nedočkají. Takovéhle pravdě totiž nikdo nevěří. A pokud uvěří, tak nepřežije, aby ji mohl potvrdit. Jako třeba soused, jehož záhadně přejela vlastní sekačka na trávu... Dobrou noc, Andy.(Bontonfilm)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Může se někde panenka Chucky brát vážně? Podle mě nemůže. A i když se film snaží hrát na city a ukázat morální přesah, tak pořád je to remake hororové klasiky, který si víc jak tři hvězdy prostě nezaslouží. Naopak je to víc než dost. Navíc má viditelnou snahu zasáhnout do atmosféry Stranger Things/To, ale úplně to není ono. (Malarkey) 3*
Reboot Dětské hry reflektující aktuální dění od všudypřítomných high-tech zařízení, přes rasismus (watermelon stereotype), až po konzumerismus mileniálů a údajnou podobu panenky s Trumpem. Gore okamžiky ujdou, ale co je to platné, když při budování napětí, atmosféry i humorných vložek evidentně vyndali z Klevberga baterky. Nehledě na to, že ten jediný pravý Chucky z ´88 by tohoto panáčka s vražedným rozhraním přehnul přes koleno, naplácal mu na hardware a pomocí acetylenové svářečky ho poslal vstříc křemíkovému nebi. No Buddi Likes it.. (Gilmour93) 2*
Nová Dětská hra se vrací ke kořenům celé ságy, žádný Charles Lee Ray nepřevádí před smrtí ve velkém hračkářství svou temnou duši do nejbližší panenky, ale celé je to uzpůsobené nové generaci. Odlišnosti (Chucky je darebák proto, že se v něm pohrabal kdesi ve vietnamské továrně na svého šéfa naštvaný dělník) mi nevadily, odklon od nadpřirozena je vlastně ku prospěchu věci. Naopak spíš cílí proti moderním technologiím a všemu až příliš „chytrému“. Rozvedená matka Aubrey Plaza synkovi obstará (horkotěžko si hledá reálné kamarády) panenku, která si přeje jediné: aby byl chlapec Andy šťastný. Chucky přitom není úplně zlý – jen vnímá své okolí, mnohé si špatně vyloží, a když se mladí smějí u sledování brutálního hororu, bere násilí jako normu. První velkým problémem je každopádně dějová nesoudržnost i nenávaznost jednotlivých scén. Něco se stane, ale chybí následky. Nikdo se neptá, proč je rozbité sklo skříňky, nikdo neřeší, kam zmizel hezky zabalený dárek pro černošskou sousedku. Závěr je v téhle otázce značně nedopečený (a kompatibilnost Chuckyho, který dokáže leccos ovládat, mě neoslovila, spíš iritovala). Druhá potíž tkví v tom, že tenhle příspěvek není zábavným hororem. Je to takové dobrodružství bez černého humoru, násilné momenty nestrhnou. Nostalgie je krásná věc, ale nezařídí úplně všechno. Za mě nijak zvlášť kreativní jednohubka. 55% (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Před pár lety to vypadalo, že se snad každá slavná hororová série dočká své předělávky. A polovina těch, které slavné nejsou, taky. Michael Bay pomohl na svět novému Texaskému masakru motorovou pilou, Noční můře v Elm Street i Pátku 13. Rob Zombie natočil vlastní Halloween a remake dostaly i filmy jako Krvavý Valentýn, Black Christmas či Prom Night. Jenom Chucky nedorazil. Ne že by o něj nebyl zájem, na rozdíl od svých mnohdy slavnějších kolegů však měl pořád rozjetou svou vlastní sérii. Sequely už sice vycházely jen na DVD a v kinech jsme je nevídali, ale Dětská hra zkrátka pořád tak nějak existovala. Na remake tak došlo až letos a já si nejsem jistý, jestli fandy originálu potěší, nebo naštve. Nová Dětská hra není klasická předělávka. Samozřejmě v ní najdeme víceméně všechno, co je pro tuhle sérii podstatné, tvůrci se ovšem rozhodli udělat pár změn a některé jsou vcelku zásadní.
Třináctiletý Andy se spolu s maminkou Karen přestěhovali do nového bytu, máma dře na dvě směny a její syn zůstává zavřený doma, protože není moc společenský typ. Kámoše nemá, a tak mu máma pořídí panenku Buddi, superhračku, která chodí, mluví a chová se skoro jako opravdový kámoš. Andy ho chce pojmenovat Han Solo (jak taky jinak), ale jeho Buddi trvá na tom, že si bude říkat Chucky. A jak se pomalu začne ukazovat, on si vlastně dělá vůbec, co se mu zachce. Nikdo totiž netuší, že v továrně mu vypnuli bezpečnostní pojistky a změnili nastavení a že je tak trochu porouchaný. Takovým způsobem, že jednoduše udělá cokoliv, aby svého majitele ochránil a zařídil, aby nebyl smutný. I kdyby to mělo znamenat, že občas někomu podřízne krk.
Fandové originálu jsou teď možná zhrození z toho, že tu nebude žádné voodoo nebo duše vraha, který se převtělí do panenky, naštěstí k tomu není důvod. Nová Dětská hra chytře aktualizuje celého Chuckyho a využívá toho, co tvůrcům hororů nabízí moderní technologie. Chucky dovede vyžívat faktu, že se dovede napojit na internet a na cloud, zvládá se napíchnout do chytré domácnosti a zkrátka funguje jako vraždící panenka pro jednadvacáté století. Je to jiné než minule, ale je to naprosto OK. Těch změn tu však najdeme víc.
Zatímco původní Dětská hra byl čistokrevný horor, režisér Lars Klevberg jde trošku jinou cestou. Popravdě těch lekavých a děsivých scén tu není mnoho. Jejich absenci naštěstí vynahrazuje hodně přehnané násilí opepřené solidní dávkou morbidního humoru, vyloženě děsivá a strašidelná ovšem Dětská hra prostě není. A ani moc být nechce. Tenhle Chucky je „rozbitý“, není to magor jako před lety a podle mě by ani moc nefungovalo, kdyby se tvůrci pokoušeli o stejný přístup jako minule. Nová verze má tak i přes svou násilnost a pár lekaček docela blízko k filmům jako Útok na věžák, klasice Gremlins nebo třeba ke Stranger Things. Je to hodně o dospívajících hrdinech a i když se tu podřezávají lidi, tak i o takovém tom „dobrodružství kousek za barákem.“ Všichni dětští (nebo dospívající?) herci jsou tu navíc fajn sympaťáci, i když vedle velmi solidního Gabriela Batemana nemají moc prostoru. Ale rozhodně mě bavilo koukat se na ně víc než na další partu vyděšených potenciálních obětí v nějakém béčku od Jasona Bluma.
Byl bych však nerad, kdybyste měli dojem, že jde o nějaký unikátní film. Nejde. Dětská hra je vcelku zábavná hodina a půl s creepy panenkou, fajn herci, černým humorem a veselou a kreativní brutalitou. Moc neděsí, moc se o to ani nepokouší, ale rychle uteče. A především nepříliš náročného diváka celkem v pohodě na těch devadesát minut zabaví. Kdyby se Chucky v téhle nenáročné a neambiciózní poloze za pár let ještě vrátil, rád u toho zase budu.
O FILMU
Producentovi Sethovi Grahame-Smithovi bylo 12 let, když šla do kin původní DĚTSKÁ HRA. Pamatuje si, jak obrovskou hrůzu v něm film vzbuzoval a jak se na něj pořád dokola díval. „Tehdy jsem se stal fanouškem.”
Když pak studia MGM a Orion Pictures přišly s nápadem natočit film znovu, Grahame-Smith a druhý z producentů, David Katzenberg, z toho z počátku neměli moc dobrý pocit. „Nechtěli jsme originál z roku 1988 jen přetočit - je to koneckonců hororová klasika, která světu přinesla jednoho z nejproslulejších padouchů v rámci hororového žánru. Chtěli jsme přinést i něco nového, něco, co bude pro dnešního diváka zajímavé a aktuální.”
Producenti dlouho přemýšleli, co by to mohlo být. Žijeme ve světě, v němž jsou všudypřítomné kamery a mikrofony. Komunikují spolu i naše domácí spotřebiče. Vše je vzájemně propojené. „Nadchli jsme se myšlenkou, co by to znamenalo pro Chuckyho, kdyby nebyl jen dětskou hračkou, ale prvotřídním přístrojem s umělou inteligencí, takovým, jaké byste očekávali od společností Apple, Amazon nebo Google, jakýmsi společníkem pro děti. Co by se stalo, kdyby se předmět s obrovskou výpočetní kapacitou a konektivitou stal zlým? Kam až by mohl zajít?“ Nápad vzbudil u producentů nadšení, neboť již mohli divákům předložit i něco nového, zároveň však měli na paměti odpovědnost vůči dlouholetým fanouškům.
„Když jsem se tehdy díval na původní Dětskou hru, byl jsem velmi zaujatý myšlenkou, že hračka, tedy předmět, který každé dítě vlastní a má rádo, se proti vám může najednou obrátit,” říká Katzenberg. „Ta představa mi přišla opravdu děsivá. Na všechny hračky v dětském pokoji jsem se pak díval jinak, dodnes mi to pomyšlení nahání strach.” Nynější Chuckyho reinkarnace strach se ještě znásobí. „Děsí mě pomyšlení, že něco, co denně používáme s dobrým úmyslem, nám nakonec může ublížit.”
Nová panenka Chucky je daleko pokročilejší, dodává Grahame-Smith. „Umí vás zabít více způsoby.” Má nyní schopnost získat přístup i k jiným zařízením, procházet je, umí ovládnout termostaty, vozidla, robotické vysavače. „Má k dispozici arzenál věcí, které může využít, aby terorizovala a zabíjela.” Seznamte se s Chuckym číslo dvě.
Katzenberg si velmi dobře pamatuje jeho první jednání s Larsem. „Odjel jsem ze schůzky ve studiu a zastavil jsem u kraje silnice, abychom si mohli s Larsem promluvit po telefonu. Mysleli jsme si, že se budeme bavit zhruba čtvrt hodiny, ale nakonec z toho byl dvouhodinový telefonát.” Během té sáhodlouhé konverzace Lars dokonce pouštěl skladby, které by zařadil na budoucí soundtrack a skladby, které by se výborně hodily ke scénám. Jeho nadšení z telefonu přímo sršelo. „Věděli jsme, že to je člověk přesně pro nás.”
„Je velký rozdíl mezi lidmi, kteří chtějí film jen produkovat a producenty, kteří se do filmu kreativně zapojí a podpoří režiséra v jeho práci. Dali mi obrovskou podporu a svobodu, ale zároveň na mě neustále tlačili, kontrolovali mě a udržovali věci v rovnováze - drželi mě při zemi, neboť já se snadno nechám unést,” směje se režisér Klevberg.
Pro Klevberga bylo důležité, aby měl příběh věrohodnou lidskou linku s reálnými emocemi, která diváky osloví bez ohledu na strašidelné momenty. Bylo třeba, aby měl film co říci i na hlubší úrovni. „Když jsem si přečetl scénář, zdál se mi opravdu dobrý. Bylo v něm prostě něco navíc. Scénář zajímavě zpracoval způsob, kterým Chucky přemýšlí a zároveň to, jak se stal Chuckym, kterého známe. Zároveň neopomíjí ani citovou vazbu mezi postavami Andyho a Chuckyho.”
V nejnovější verzi příběhu si na rozdíl od filmových předchůdců velmi dobře uvědomíme, proč se panenka stane zlou a pochopíme Chuckyho motivaci, což Klevberg považuje za obzvlášť děsivé.
„Jedná se o záporáka, kterého jsme doopravdy poznali a rozumíme, proč se chová tak, jak se chová. Příběh se zdá reálný, jako by se něco takového mohlo opravdu stát. Chuckyho proměna je opravdu krásně provedená a hrůzostrašná. Vždy se na scénář dívám jako na řeckou tragédii.”
Ve filmu uvidíme i střet mezi Chuckym a Andym, pochopíme pohled jednoho i druhého a možná pocítíme i náznak soucitu vůči vraždící panence. „Chucky sejde z cesty, protože je v kontaktu s lidmi a odkoukává od nich jejich chování. Chce dělat věci, o nichž je přesvědčen, že jsou dobré, ale jedná na základě impulsů (a omezeného chápání světa).” V ten moment pak začnou problémy.
Děětská hra naháněla Klevbergovi strach, protože se zabývá věcí, která by nás neměla strašit, ale naopak uklidňovat. „Jako dítě si představujete, že jsou [panenky] živé a mluvíte s nimi, chrání vás, hrajete si s nimi. V Dětšké hře jsme viděli, že mohou dělat i naprostý opak, a to mi jako dítěti nahánělo velký strach.”
Bylo přirozeně zásadní, aby byl film dostatečně děsivý. Není vždy jednoduché přesně určit, jaký takt nebo jaká scéna má být nejnapínavější, protože se nenatáčí chronologicky a film se skládá z jednotlivých dílků - proto bylo důležité mít na paměti i celkovou vizi filmu.
„Diváci se budou hodně bát,” tvrdí producent Grahame-Smith, „Hrůzyplné okamžiky, psychopatická vraždící panenka, vše je tak uvěřitelné. Když pak diváci přijdou domů a uvědomí si, že většinu těchto technologií už doma mají a běžně je používají, napadne je, co by se stalo, kdyby se proti nim obrátily, chtěly začít vraždit. V tomto ohledu je film zábavný a relevantní. V roce 1988 to ještě nebyla pravda, ale v roce 2019 už ano - dnešní Chucky už vás opravdu zabít dokáže.”
Grahame-Smith doufá, že se diváci nad filmem zamyslí a budou mít strach ještě dlouho po tom, co přijedou do svých domovů. „Chceme, aby byl film zábavný, temně zábavný, děsivý, odporný, hrozivý a překvapivě občas i emocionální. Natáčíme film pro diváky v plně obsazeném kině, kteří si mohou zážitek užít spolu.”
Zásadní role hlasu legendární vraždící panenky Chucky byla obsazena až jako poslední a filmaři pro ni získali věhlasného herce a hlasového umělce Marka Hamilla. Jak poznamenal Grahame-Smith: „Požádali jsme ho a neměli jsme sebemenší naději, že nám na nabídku kývne. A on kývl. Byl naším prvním kandidátem, nejlepším z nejlepších, a on opravdu souhlasil.” O spolupráci s Hamillem a o dabování Chuckyho producent dodává: „Tak především je obrovský dar, že legenda dává nový hlas legendární postavě. Je úžasné mít možnost pracovat s tak nadaným a oceňovaným hercem a hlasovým umělcem jako je Mark Hamill. Dal do projektu mnoho energie a práci na něm pojal velmi vážně. Stojí za to ho pozorovat, když tvoří postavu a vžívá se do ní. A já jen sedím vedle a dívám se na Marka Hamilla, jak nahrává. Je to neuvěřitelně vzrušující.”
„Když jsem psal scénář, samozřejmě jsem netušil, že ve filmu bude hrát Mark Hamill,” říká scénárista Tyler Burton Smith. „Vždyť je to Mark Hamill! Při psaní scénáře jsem nepřemýšlel o tom, kdo Chuckymu propůjčí svůj hlas. Když mi to ale oznámili, bylo to perfektní. Perfektně to sedlo nové Chuckyho verzi. Je sice v mnoha ohledech jiný než původní Chucky, ale stále mají hodně společného. Jsem nadšený.”
Přestože jde o film o panence Chucky, který vyniká humorem a hororovými prvky, v jádru musí obsahovat i emoční konflikt mezi postavami. „Herci jej dovedli vyobrazit způsobem, na který snad není ani možné se připravit,” říká Klevberg, „Na práci režiséra je nejlepší, když vás na natáčení herci překvapují tím, co vše dokáží svým postavám dodat. Skvělí herci umí postavy obohatit, a když s nimi natáčím, je to pro mě skutečně naplňující část mé práce. Zapojí svou kreativitu a to je na tom to nejlepší, protože jde o týmovou práci a já jsem jen takový filtr, který se stará, aby došlo k naplnění vize.“
„Něco pro tebe mám,” říká v jedné scéně herečka Plazaová coby filmová Karen Andymu, ale v zápětí vypadne z role a dodá: „Je to zlá panenka, která nás zabije.” Zatímco původní Chucky byl masovým vrahem, který nás terorizoval skrz tělo panenky, Chucky z Dětské hry v roce 2019 si hraje s naším strachem sám.
Je to předmět, ale je také výsledkem toho, jak byl naprogramován, a to je moc smutné. Jako panenka byl naprogramován, aby byl nejlepším přítelem dítěte. Chucky má mnoho emocí a učí se od lidí - a právě když se začne učit, začne to být děsivé.
Když se Chucky začíná zapojovat do běžného života postav, začíná příběh nabírat na obrátkách. „Hračka ožívá a stává se Andyho přítelem,” říká Aubry Plaza, „Nechali jsme to přátelství rozvinout a Chucky dostal prostor ukázat svůj charakter.”
Práce s panenkou Chucky byla pro filmaře v mnoha ohledech výzvou. Zaprvé byla časově náročnější, takže produkce musela pořád dbát na to, aby nedocházelo ke zpožděním. „Není to obyčejný herec, který umí chodit a pohybovat se,” říká Klevberg, „Museli jsme ho různě polohovat a pohybovat s ním, něco bylo třeba natáčet před plátnem, takže vše trvalo o trochu déle.” Mimo záběr jsme také měli několik loutkářů, kteří pohybovali různými částmi těla hračky, což samozřejmě určovalo, jak bude záběr vypadat.
Neobyčejné pro všechny bylo vidět Chuckyho ožít. A stejně jako Pinocchio, který byl pro Larse referenční postavou, se loutka stávala v průběhu natáčení pokročilejší a schopnější. „Chucky je nejdříve takový strnulý a nedokonalý, ale pak jakoby ožívá, získává vlastní osobnost, funguje sám za sebe.”
Když si Klevberg přečetl scénář, brzy získal jasnou představu o tom, jak by měla panenka vypadat, a měsíce před začátkem natáčení pracoval s konceptuálním umělcem, s nímž ladili vzhled panenky, přemýšleli o jejím obalu a také o tváři, která měly reflektovat to, že se panenka prodává v roce 2019. Podle Katzenberga se Chucky musel líbit rodičům, kteří by ho chtěli koupit dětem, a pro děti musel být také lákavou hračkou.
„Pracujete se s legendární postavou a chcete jí vtisknout i něco nového, ale zároveň respektovat Chuckyho odkaz,” říká Grahame-Smith, „Bylo třeba si uvědomit, co musí panenka umět a jak musí vypadat, aby s ní dnešní děti chtěly trávit čas. To jsme měli na paměti, když se tvořil vizuál panenky.” Přestože bude finální verze panenky upravena vizuálními efekty a projde digitálním vylepšením, v záběrech, které to dovolovaly, se používala praktická animatronická panenka.
Postavy a obsazení
• Aubrey Plaza - Karen Barclayová
• Tim Matheson - Henry Kaslan
• Mark Hamill - Chucky (hlas)
• Gabriel Bateman - Andy Barclay
• David James Lewis - Shane
• Carlease Burke - Doreen
• Brian Tyree Henry - Mike Norris
• Beatrice Kitsos - Falyn
• Nicole Anthony - detektiv Willisová
• Kristin York - Jane
DABING
V českém znění: Jakub Nemčok - Gabriel Bateman (Andy), David Voráček - Mark Hamill (Chucky), Kateřina Petrová - Aubrey Plaza (Karen Barclayová), Klára Nováková - Beatrice Kitsos (Falyn), Pavel Vondra - Brian Tyree Henry (Mike + titulky), Martin Zahálka - Tim Matheson (Henry Kaslan), Jindřich Žampa - Ty Consiglio (Pugg), Svatopluk Schuller, Eliška Nezvalová, Radoslava Stupková, Jakub Saic, Jan Szymik, Robin Pařík, Klára Sochorová
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Robin Pařík
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Michal Páleníček
Režie: Klára Šumanová
Pro společnost Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.7.2019 Bontonfilm
Premiéra USA: 21.6.2019 Orion Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 27.11.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 1 950 006
Tržby celkem - $ 44 902 237
Návštěvnost v ČR 13 352
Náklady (Rozpočet) - $ 10 000 000
FILMY V SÉRII
Dětská hra gastonrolinc.webnode.cz/news/a0173/
Horor / Thriller, USA, 1988
Režie: Tom Holland, Hrají: Chris Sarandon, Catherine Hicks
Dětská hra 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0171/
Horor / Thriller, USA, 1990
Režie: John Lafia, Hrají: Alex Vincent, Jenny Agutter
Dětská hra 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0187/
Horor / Komedie, USA, 1991
Režie: Jack Bender, Hrají: Justin Whalin, Perrey Reeves
Chuckyho nevěsta gastonrolinc.webnode.cz/news/a0233/
Komedie / Horor, USA, 1998
Režie: Ronny Yu, Hrají: Jennifer Tilly, Brad Dourif
Chuckyho sémě gastonrolinc.webnode.cz/news/a0231/
Horor / Komedie, USA, 2004
Režie: Don Mancini, Hrají: Brad Dourif, Jennifer Tilly
Chuckyho kletba gastonrolinc.webnode.cz/news/a0188/
Horor / Thriller, USA, 2013
Režie: Don Mancini, Hrají: Chantal Quesnelle, Brad Dourif
Chuckyho kult gastonrolinc.webnode.cz/news/chuckyho-kult-cult-of-chucky/
Horor / Thriller, USA, 2017
Režie: Don Mancini, Hrají: Brad Dourif, Fiona Dourif
Dětská hra gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/detska-hra-childs-play-2019/
Horor / Thriller, USA, 2019
Režie: Lars Klevberg, Hrají: Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry
Charles gastonrolinc.webnode.cz/news/charles-charles-2021-usa-horor-v-priprave/
USA, Horor 2021
Režie: Mitch Francis, Hrají: Luis Serrano
„Remake hororu, ve kterém sériový vrah těsně před smrtí přenese svojí duši do malé panenky. A tu dostane k narozeninám malý chlapec."
OBSAH
Andy dostane k narozeninám úžasnou hračku, která překračuje všechny představy a fantazie. Nejnovější výkřik technologií, funkcemi a možnostmi nabušená panenka, která umí cokoliv. Už to není jenom hračka, je to ten nejlepší kamarád. Je roztomilá jako obrázek a dětem přináší jenom nadšení a štěstí. Andymu a jeho mamince ale přinese jeho nová panenka ještě něco navíc... hrůzu, děs a strach o život. Nikdo totiž netuší, že tahle panenka je zlá jako všechna pekla světa, že dokáže zabíjet, že vraždí moc ráda a navíc s vynalézavostí těch největších psychopatů. Andy i jeho máma Chuckyho opravdovou podstatu brzy poznají, pomoci se ale nedočkají. Takovéhle pravdě totiž nikdo nevěří. A pokud uvěří, tak nepřežije, aby ji mohl potvrdit. Jako třeba soused, jehož záhadně přejela vlastní sekačka na trávu... Dobrou noc, Andy.(Bontonfilm)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Může se někde panenka Chucky brát vážně? Podle mě nemůže. A i když se film snaží hrát na city a ukázat morální přesah, tak pořád je to remake hororové klasiky, který si víc jak tři hvězdy prostě nezaslouží. Naopak je to víc než dost. Navíc má viditelnou snahu zasáhnout do atmosféry Stranger Things/To, ale úplně to není ono. (Malarkey) 3*
Reboot Dětské hry reflektující aktuální dění od všudypřítomných high-tech zařízení, přes rasismus (watermelon stereotype), až po konzumerismus mileniálů a údajnou podobu panenky s Trumpem. Gore okamžiky ujdou, ale co je to platné, když při budování napětí, atmosféry i humorných vložek evidentně vyndali z Klevberga baterky. Nehledě na to, že ten jediný pravý Chucky z ´88 by tohoto panáčka s vražedným rozhraním přehnul přes koleno, naplácal mu na hardware a pomocí acetylenové svářečky ho poslal vstříc křemíkovému nebi. No Buddi Likes it.. (Gilmour93) 2*
Nová Dětská hra se vrací ke kořenům celé ságy, žádný Charles Lee Ray nepřevádí před smrtí ve velkém hračkářství svou temnou duši do nejbližší panenky, ale celé je to uzpůsobené nové generaci. Odlišnosti (Chucky je darebák proto, že se v něm pohrabal kdesi ve vietnamské továrně na svého šéfa naštvaný dělník) mi nevadily, odklon od nadpřirozena je vlastně ku prospěchu věci. Naopak spíš cílí proti moderním technologiím a všemu až příliš „chytrému“. Rozvedená matka Aubrey Plaza synkovi obstará (horkotěžko si hledá reálné kamarády) panenku, která si přeje jediné: aby byl chlapec Andy šťastný. Chucky přitom není úplně zlý – jen vnímá své okolí, mnohé si špatně vyloží, a když se mladí smějí u sledování brutálního hororu, bere násilí jako normu. První velkým problémem je každopádně dějová nesoudržnost i nenávaznost jednotlivých scén. Něco se stane, ale chybí následky. Nikdo se neptá, proč je rozbité sklo skříňky, nikdo neřeší, kam zmizel hezky zabalený dárek pro černošskou sousedku. Závěr je v téhle otázce značně nedopečený (a kompatibilnost Chuckyho, který dokáže leccos ovládat, mě neoslovila, spíš iritovala). Druhá potíž tkví v tom, že tenhle příspěvek není zábavným hororem. Je to takové dobrodružství bez černého humoru, násilné momenty nestrhnou. Nostalgie je krásná věc, ale nezařídí úplně všechno. Za mě nijak zvlášť kreativní jednohubka. 55% (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Před pár lety to vypadalo, že se snad každá slavná hororová série dočká své předělávky. A polovina těch, které slavné nejsou, taky. Michael Bay pomohl na svět novému Texaskému masakru motorovou pilou, Noční můře v Elm Street i Pátku 13. Rob Zombie natočil vlastní Halloween a remake dostaly i filmy jako Krvavý Valentýn, Black Christmas či Prom Night. Jenom Chucky nedorazil. Ne že by o něj nebyl zájem, na rozdíl od svých mnohdy slavnějších kolegů však měl pořád rozjetou svou vlastní sérii. Sequely už sice vycházely jen na DVD a v kinech jsme je nevídali, ale Dětská hra zkrátka pořád tak nějak existovala. Na remake tak došlo až letos a já si nejsem jistý, jestli fandy originálu potěší, nebo naštve. Nová Dětská hra není klasická předělávka. Samozřejmě v ní najdeme víceméně všechno, co je pro tuhle sérii podstatné, tvůrci se ovšem rozhodli udělat pár změn a některé jsou vcelku zásadní.
Třináctiletý Andy se spolu s maminkou Karen přestěhovali do nového bytu, máma dře na dvě směny a její syn zůstává zavřený doma, protože není moc společenský typ. Kámoše nemá, a tak mu máma pořídí panenku Buddi, superhračku, která chodí, mluví a chová se skoro jako opravdový kámoš. Andy ho chce pojmenovat Han Solo (jak taky jinak), ale jeho Buddi trvá na tom, že si bude říkat Chucky. A jak se pomalu začne ukazovat, on si vlastně dělá vůbec, co se mu zachce. Nikdo totiž netuší, že v továrně mu vypnuli bezpečnostní pojistky a změnili nastavení a že je tak trochu porouchaný. Takovým způsobem, že jednoduše udělá cokoliv, aby svého majitele ochránil a zařídil, aby nebyl smutný. I kdyby to mělo znamenat, že občas někomu podřízne krk.
Fandové originálu jsou teď možná zhrození z toho, že tu nebude žádné voodoo nebo duše vraha, který se převtělí do panenky, naštěstí k tomu není důvod. Nová Dětská hra chytře aktualizuje celého Chuckyho a využívá toho, co tvůrcům hororů nabízí moderní technologie. Chucky dovede vyžívat faktu, že se dovede napojit na internet a na cloud, zvládá se napíchnout do chytré domácnosti a zkrátka funguje jako vraždící panenka pro jednadvacáté století. Je to jiné než minule, ale je to naprosto OK. Těch změn tu však najdeme víc.
Zatímco původní Dětská hra byl čistokrevný horor, režisér Lars Klevberg jde trošku jinou cestou. Popravdě těch lekavých a děsivých scén tu není mnoho. Jejich absenci naštěstí vynahrazuje hodně přehnané násilí opepřené solidní dávkou morbidního humoru, vyloženě děsivá a strašidelná ovšem Dětská hra prostě není. A ani moc být nechce. Tenhle Chucky je „rozbitý“, není to magor jako před lety a podle mě by ani moc nefungovalo, kdyby se tvůrci pokoušeli o stejný přístup jako minule. Nová verze má tak i přes svou násilnost a pár lekaček docela blízko k filmům jako Útok na věžák, klasice Gremlins nebo třeba ke Stranger Things. Je to hodně o dospívajících hrdinech a i když se tu podřezávají lidi, tak i o takovém tom „dobrodružství kousek za barákem.“ Všichni dětští (nebo dospívající?) herci jsou tu navíc fajn sympaťáci, i když vedle velmi solidního Gabriela Batemana nemají moc prostoru. Ale rozhodně mě bavilo koukat se na ně víc než na další partu vyděšených potenciálních obětí v nějakém béčku od Jasona Bluma.
Byl bych však nerad, kdybyste měli dojem, že jde o nějaký unikátní film. Nejde. Dětská hra je vcelku zábavná hodina a půl s creepy panenkou, fajn herci, černým humorem a veselou a kreativní brutalitou. Moc neděsí, moc se o to ani nepokouší, ale rychle uteče. A především nepříliš náročného diváka celkem v pohodě na těch devadesát minut zabaví. Kdyby se Chucky v téhle nenáročné a neambiciózní poloze za pár let ještě vrátil, rád u toho zase budu.
O FILMU
Producentovi Sethovi Grahame-Smithovi bylo 12 let, když šla do kin původní DĚTSKÁ HRA. Pamatuje si, jak obrovskou hrůzu v něm film vzbuzoval a jak se na něj pořád dokola díval. „Tehdy jsem se stal fanouškem.”
Když pak studia MGM a Orion Pictures přišly s nápadem natočit film znovu, Grahame-Smith a druhý z producentů, David Katzenberg, z toho z počátku neměli moc dobrý pocit. „Nechtěli jsme originál z roku 1988 jen přetočit - je to koneckonců hororová klasika, která světu přinesla jednoho z nejproslulejších padouchů v rámci hororového žánru. Chtěli jsme přinést i něco nového, něco, co bude pro dnešního diváka zajímavé a aktuální.”
Producenti dlouho přemýšleli, co by to mohlo být. Žijeme ve světě, v němž jsou všudypřítomné kamery a mikrofony. Komunikují spolu i naše domácí spotřebiče. Vše je vzájemně propojené. „Nadchli jsme se myšlenkou, co by to znamenalo pro Chuckyho, kdyby nebyl jen dětskou hračkou, ale prvotřídním přístrojem s umělou inteligencí, takovým, jaké byste očekávali od společností Apple, Amazon nebo Google, jakýmsi společníkem pro děti. Co by se stalo, kdyby se předmět s obrovskou výpočetní kapacitou a konektivitou stal zlým? Kam až by mohl zajít?“ Nápad vzbudil u producentů nadšení, neboť již mohli divákům předložit i něco nového, zároveň však měli na paměti odpovědnost vůči dlouholetým fanouškům.
„Když jsem se tehdy díval na původní Dětskou hru, byl jsem velmi zaujatý myšlenkou, že hračka, tedy předmět, který každé dítě vlastní a má rádo, se proti vám může najednou obrátit,” říká Katzenberg. „Ta představa mi přišla opravdu děsivá. Na všechny hračky v dětském pokoji jsem se pak díval jinak, dodnes mi to pomyšlení nahání strach.” Nynější Chuckyho reinkarnace strach se ještě znásobí. „Děsí mě pomyšlení, že něco, co denně používáme s dobrým úmyslem, nám nakonec může ublížit.”
Nová panenka Chucky je daleko pokročilejší, dodává Grahame-Smith. „Umí vás zabít více způsoby.” Má nyní schopnost získat přístup i k jiným zařízením, procházet je, umí ovládnout termostaty, vozidla, robotické vysavače. „Má k dispozici arzenál věcí, které může využít, aby terorizovala a zabíjela.” Seznamte se s Chuckym číslo dvě.
Katzenberg si velmi dobře pamatuje jeho první jednání s Larsem. „Odjel jsem ze schůzky ve studiu a zastavil jsem u kraje silnice, abychom si mohli s Larsem promluvit po telefonu. Mysleli jsme si, že se budeme bavit zhruba čtvrt hodiny, ale nakonec z toho byl dvouhodinový telefonát.” Během té sáhodlouhé konverzace Lars dokonce pouštěl skladby, které by zařadil na budoucí soundtrack a skladby, které by se výborně hodily ke scénám. Jeho nadšení z telefonu přímo sršelo. „Věděli jsme, že to je člověk přesně pro nás.”
„Je velký rozdíl mezi lidmi, kteří chtějí film jen produkovat a producenty, kteří se do filmu kreativně zapojí a podpoří režiséra v jeho práci. Dali mi obrovskou podporu a svobodu, ale zároveň na mě neustále tlačili, kontrolovali mě a udržovali věci v rovnováze - drželi mě při zemi, neboť já se snadno nechám unést,” směje se režisér Klevberg.
Pro Klevberga bylo důležité, aby měl příběh věrohodnou lidskou linku s reálnými emocemi, která diváky osloví bez ohledu na strašidelné momenty. Bylo třeba, aby měl film co říci i na hlubší úrovni. „Když jsem si přečetl scénář, zdál se mi opravdu dobrý. Bylo v něm prostě něco navíc. Scénář zajímavě zpracoval způsob, kterým Chucky přemýšlí a zároveň to, jak se stal Chuckym, kterého známe. Zároveň neopomíjí ani citovou vazbu mezi postavami Andyho a Chuckyho.”
V nejnovější verzi příběhu si na rozdíl od filmových předchůdců velmi dobře uvědomíme, proč se panenka stane zlou a pochopíme Chuckyho motivaci, což Klevberg považuje za obzvlášť děsivé.
„Jedná se o záporáka, kterého jsme doopravdy poznali a rozumíme, proč se chová tak, jak se chová. Příběh se zdá reálný, jako by se něco takového mohlo opravdu stát. Chuckyho proměna je opravdu krásně provedená a hrůzostrašná. Vždy se na scénář dívám jako na řeckou tragédii.”
Ve filmu uvidíme i střet mezi Chuckym a Andym, pochopíme pohled jednoho i druhého a možná pocítíme i náznak soucitu vůči vraždící panence. „Chucky sejde z cesty, protože je v kontaktu s lidmi a odkoukává od nich jejich chování. Chce dělat věci, o nichž je přesvědčen, že jsou dobré, ale jedná na základě impulsů (a omezeného chápání světa).” V ten moment pak začnou problémy.
Děětská hra naháněla Klevbergovi strach, protože se zabývá věcí, která by nás neměla strašit, ale naopak uklidňovat. „Jako dítě si představujete, že jsou [panenky] živé a mluvíte s nimi, chrání vás, hrajete si s nimi. V Dětšké hře jsme viděli, že mohou dělat i naprostý opak, a to mi jako dítěti nahánělo velký strach.”
Bylo přirozeně zásadní, aby byl film dostatečně děsivý. Není vždy jednoduché přesně určit, jaký takt nebo jaká scéna má být nejnapínavější, protože se nenatáčí chronologicky a film se skládá z jednotlivých dílků - proto bylo důležité mít na paměti i celkovou vizi filmu.
„Diváci se budou hodně bát,” tvrdí producent Grahame-Smith, „Hrůzyplné okamžiky, psychopatická vraždící panenka, vše je tak uvěřitelné. Když pak diváci přijdou domů a uvědomí si, že většinu těchto technologií už doma mají a běžně je používají, napadne je, co by se stalo, kdyby se proti nim obrátily, chtěly začít vraždit. V tomto ohledu je film zábavný a relevantní. V roce 1988 to ještě nebyla pravda, ale v roce 2019 už ano - dnešní Chucky už vás opravdu zabít dokáže.”
Grahame-Smith doufá, že se diváci nad filmem zamyslí a budou mít strach ještě dlouho po tom, co přijedou do svých domovů. „Chceme, aby byl film zábavný, temně zábavný, děsivý, odporný, hrozivý a překvapivě občas i emocionální. Natáčíme film pro diváky v plně obsazeném kině, kteří si mohou zážitek užít spolu.”
Zásadní role hlasu legendární vraždící panenky Chucky byla obsazena až jako poslední a filmaři pro ni získali věhlasného herce a hlasového umělce Marka Hamilla. Jak poznamenal Grahame-Smith: „Požádali jsme ho a neměli jsme sebemenší naději, že nám na nabídku kývne. A on kývl. Byl naším prvním kandidátem, nejlepším z nejlepších, a on opravdu souhlasil.” O spolupráci s Hamillem a o dabování Chuckyho producent dodává: „Tak především je obrovský dar, že legenda dává nový hlas legendární postavě. Je úžasné mít možnost pracovat s tak nadaným a oceňovaným hercem a hlasovým umělcem jako je Mark Hamill. Dal do projektu mnoho energie a práci na něm pojal velmi vážně. Stojí za to ho pozorovat, když tvoří postavu a vžívá se do ní. A já jen sedím vedle a dívám se na Marka Hamilla, jak nahrává. Je to neuvěřitelně vzrušující.”
„Když jsem psal scénář, samozřejmě jsem netušil, že ve filmu bude hrát Mark Hamill,” říká scénárista Tyler Burton Smith. „Vždyť je to Mark Hamill! Při psaní scénáře jsem nepřemýšlel o tom, kdo Chuckymu propůjčí svůj hlas. Když mi to ale oznámili, bylo to perfektní. Perfektně to sedlo nové Chuckyho verzi. Je sice v mnoha ohledech jiný než původní Chucky, ale stále mají hodně společného. Jsem nadšený.”
Přestože jde o film o panence Chucky, který vyniká humorem a hororovými prvky, v jádru musí obsahovat i emoční konflikt mezi postavami. „Herci jej dovedli vyobrazit způsobem, na který snad není ani možné se připravit,” říká Klevberg, „Na práci režiséra je nejlepší, když vás na natáčení herci překvapují tím, co vše dokáží svým postavám dodat. Skvělí herci umí postavy obohatit, a když s nimi natáčím, je to pro mě skutečně naplňující část mé práce. Zapojí svou kreativitu a to je na tom to nejlepší, protože jde o týmovou práci a já jsem jen takový filtr, který se stará, aby došlo k naplnění vize.“
„Něco pro tebe mám,” říká v jedné scéně herečka Plazaová coby filmová Karen Andymu, ale v zápětí vypadne z role a dodá: „Je to zlá panenka, která nás zabije.” Zatímco původní Chucky byl masovým vrahem, který nás terorizoval skrz tělo panenky, Chucky z Dětské hry v roce 2019 si hraje s naším strachem sám.
Je to předmět, ale je také výsledkem toho, jak byl naprogramován, a to je moc smutné. Jako panenka byl naprogramován, aby byl nejlepším přítelem dítěte. Chucky má mnoho emocí a učí se od lidí - a právě když se začne učit, začne to být děsivé.
Když se Chucky začíná zapojovat do běžného života postav, začíná příběh nabírat na obrátkách. „Hračka ožívá a stává se Andyho přítelem,” říká Aubry Plaza, „Nechali jsme to přátelství rozvinout a Chucky dostal prostor ukázat svůj charakter.”
Práce s panenkou Chucky byla pro filmaře v mnoha ohledech výzvou. Zaprvé byla časově náročnější, takže produkce musela pořád dbát na to, aby nedocházelo ke zpožděním. „Není to obyčejný herec, který umí chodit a pohybovat se,” říká Klevberg, „Museli jsme ho různě polohovat a pohybovat s ním, něco bylo třeba natáčet před plátnem, takže vše trvalo o trochu déle.” Mimo záběr jsme také měli několik loutkářů, kteří pohybovali různými částmi těla hračky, což samozřejmě určovalo, jak bude záběr vypadat.
Neobyčejné pro všechny bylo vidět Chuckyho ožít. A stejně jako Pinocchio, který byl pro Larse referenční postavou, se loutka stávala v průběhu natáčení pokročilejší a schopnější. „Chucky je nejdříve takový strnulý a nedokonalý, ale pak jakoby ožívá, získává vlastní osobnost, funguje sám za sebe.”
Když si Klevberg přečetl scénář, brzy získal jasnou představu o tom, jak by měla panenka vypadat, a měsíce před začátkem natáčení pracoval s konceptuálním umělcem, s nímž ladili vzhled panenky, přemýšleli o jejím obalu a také o tváři, která měly reflektovat to, že se panenka prodává v roce 2019. Podle Katzenberga se Chucky musel líbit rodičům, kteří by ho chtěli koupit dětem, a pro děti musel být také lákavou hračkou.
„Pracujete se s legendární postavou a chcete jí vtisknout i něco nového, ale zároveň respektovat Chuckyho odkaz,” říká Grahame-Smith, „Bylo třeba si uvědomit, co musí panenka umět a jak musí vypadat, aby s ní dnešní děti chtěly trávit čas. To jsme měli na paměti, když se tvořil vizuál panenky.” Přestože bude finální verze panenky upravena vizuálními efekty a projde digitálním vylepšením, v záběrech, které to dovolovaly, se používala praktická animatronická panenka.
Postavy a obsazení
• Aubrey Plaza - Karen Barclayová
• Tim Matheson - Henry Kaslan
• Mark Hamill - Chucky (hlas)
• Gabriel Bateman - Andy Barclay
• David James Lewis - Shane
• Carlease Burke - Doreen
• Brian Tyree Henry - Mike Norris
• Beatrice Kitsos - Falyn
• Nicole Anthony - detektiv Willisová
• Kristin York - Jane
DABING
V českém znění: Jakub Nemčok - Gabriel Bateman (Andy), David Voráček - Mark Hamill (Chucky), Kateřina Petrová - Aubrey Plaza (Karen Barclayová), Klára Nováková - Beatrice Kitsos (Falyn), Pavel Vondra - Brian Tyree Henry (Mike + titulky), Martin Zahálka - Tim Matheson (Henry Kaslan), Jindřich Žampa - Ty Consiglio (Pugg), Svatopluk Schuller, Eliška Nezvalová, Radoslava Stupková, Jakub Saic, Jan Szymik, Robin Pařík, Klára Sochorová
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Robin Pařík
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Michal Páleníček
Režie: Klára Šumanová
Pro společnost Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.7.2019 Bontonfilm
Premiéra USA: 21.6.2019 Orion Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 27.11.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 1 950 006
Tržby celkem - $ 44 902 237
Návštěvnost v ČR 13 352
Náklady (Rozpočet) - $ 10 000 000
FILMY V SÉRII
Dětská hra gastonrolinc.webnode.cz/news/a0173/
Horor / Thriller, USA, 1988
Režie: Tom Holland, Hrají: Chris Sarandon, Catherine Hicks
Dětská hra 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0171/
Horor / Thriller, USA, 1990
Režie: John Lafia, Hrají: Alex Vincent, Jenny Agutter
Dětská hra 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0187/
Horor / Komedie, USA, 1991
Režie: Jack Bender, Hrají: Justin Whalin, Perrey Reeves
Chuckyho nevěsta gastonrolinc.webnode.cz/news/a0233/
Komedie / Horor, USA, 1998
Režie: Ronny Yu, Hrají: Jennifer Tilly, Brad Dourif
Chuckyho sémě gastonrolinc.webnode.cz/news/a0231/
Horor / Komedie, USA, 2004
Režie: Don Mancini, Hrají: Brad Dourif, Jennifer Tilly
Chuckyho kletba gastonrolinc.webnode.cz/news/a0188/
Horor / Thriller, USA, 2013
Režie: Don Mancini, Hrají: Chantal Quesnelle, Brad Dourif
Chuckyho kult gastonrolinc.webnode.cz/news/chuckyho-kult-cult-of-chucky/
Horor / Thriller, USA, 2017
Režie: Don Mancini, Hrají: Brad Dourif, Fiona Dourif
Dětská hra gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/detska-hra-childs-play-2019/
Horor / Thriller, USA, 2019
Režie: Lars Klevberg, Hrají: Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry
Charles gastonrolinc.webnode.cz/news/charles-charles-2021-usa-horor-v-priprave/
USA, Horor 2021
Režie: Mitch Francis, Hrají: Luis Serrano
Tvůrci a herci
Lars Klevberg (Režie), Seth Grahame-Smith (Produkce), David Katzenberg (Produkce), Bear McCreary (Hudba), Brendan Uegama (Kamera), Tom Elkins (Střih), Chelsea Ellis Bloch (Casting), Dan Hermansen (Scénografie), Jori Woodman (Kostýmy), Sandra Portman (Zvuk), Kelly Cole (Zvuk), Mark Angly (Zvuk), Jennifer Kipps (Masky), Tyler Burton Smith (Scénář), Aubrey Plaza (Herec), Brian Tyree Henry (Herec), Gabriel Bateman (Herec), Ty Consiglio (Herec), Nicole Anthony (Herec), Mark Hamill (Herec), Tim Matheson (Herec), David Lewis (Herec), Beatrice Kitsos (Herec), Amber Taylor (Herec), Kristin York (Herec), Carlease Burke (Herec), Veenu Sandhu (Herec), Johnson Phan (Herec), Marlon Kazadi (Herec)
- Italský název tohoto filmu je La bambola assassina, což je v překladu „Zabijácká panenka“.
- V celém filmu jsou velmi zřejmé pojítka k filmu ET: Mimozemšťan (1982). Chucky má zářící prst, díky kterému věci fungují. Ve většině filmu nosí Andy (Gabriel Bateman) jasně červenou mikinu. Chucky se učí, jak dělat věci ze sledování televize, stejně jako ET.
- Tento film byl uveden ve stejný den jako Toy Story 4: Příběh hraček, další film o živých hračkách, které vlastnil chlapec jménem Andy.
- V jednom okamžiku je aktivováno policejní auto s hračkami a říká: „Mrtví nebo živí, jdete se mnou.“ Je to zřejmý odkaz na film Robocop (1987), který také vydal Orion Pictures.
- Andy (Gabriel Bateman) se společně s Puggem (Ty Consiglio) a Falyn (Beatrice Kitsos) dívají na Texaský masakr motorovou pilou 2 z roku 1986.
- V celém filmu jsou velmi zřejmé pojítka k filmu ET: Mimozemšťan (1982). Chucky má zářící prst, díky kterému věci fungují. Ve většině filmu nosí Andy (Gabriel Bateman) jasně červenou mikinu. Chucky se učí, jak dělat věci ze sledování televize, stejně jako ET.
- Tento film byl uveden ve stejný den jako Toy Story 4: Příběh hraček, další film o živých hračkách, které vlastnil chlapec jménem Andy.
- V jednom okamžiku je aktivováno policejní auto s hračkami a říká: „Mrtví nebo živí, jdete se mnou.“ Je to zřejmý odkaz na film Robocop (1987), který také vydal Orion Pictures.
- Andy (Gabriel Bateman) se společně s Puggem (Ty Consiglio) a Falyn (Beatrice Kitsos) dívají na Texaský masakr motorovou pilou 2 z roku 1986.
Odkazy
Hrají:
Aubrey Plaza, Brian Tyree Henry, Gabriel Bateman, Ty Consiglio, Nicole Anthony, Mark Hamill, Tim Matheson, David Lewis, Beatrice Kitsos, Amber Taylor, Kristin York, Carlease Burke, Veenu Sandhu, Johnson Phan, Marlon Kazadi, Ben Daon, Hannah Drew