Déja Vu / Deja Vu (2006/126/USA, Velká Británie/Thriller, Sci-Fi, Akční) 76% -Blu-ray-
24.02.2018 17:12
JEDNOU VĚTOU
„Co když je to něco víc než jen váš pocit?“
OBSAH
Akční thriller producenta Jerryho Bruckheimera a režiséra Tonyho Scotta se točí okolo tajemného pocitu deja-vu, který provází agenta vládní agentury ATF Douga Carlina (skvělý Denzel Washington). Carlin vyšetřuje rozsáhlý bombový útok, po výbuchu nálože na trajektu v New Orleans je přivolán k zajištění důkazů. Odhalí přitom, že záhadný úkaz, který většina lidí považuje pouze za hříčku vlastní mysli, je ve skutečnosti něčím mnohem mocnějším.V tom okamžiku začíná jeho závod s časem o životy stovek nevinných lidí.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když jsem přemýšlel jak svůj komentář k tomuto filmu začnu, pomohl mě velmi výrazně komentář uživatele Sta, který nazačátku komentu píše, že je na tento snímek moc inteligentní a svůj koment zakončil, že četl Einsteinovu teorii relativity a další materiály. Škoda jen, že při své velké inteligenci nezjistil, že po skončení věty se píše velké písmenko. Takže! Na tento snímek jsem pěkně blbej a musel jsem se pekelně soustředit abych byl neustále v obráze a pochopil děj. Můžu si gratulovat i při mé malé inteligenci jsem to zvládnul i když zejména v prostřední časti filmu jsem měl co dělat, abych vše pochopil. Ještě vymaknější než děj byli akční scény. Automobilová honička ve dvou časvých pásmech byla originální každým coulem a v kině jsem nadšením málem spadnul ze sedačky prdelí na podlahu jak mě uzemnila její dynamika a perfetkní nasnímaní. Myslím si, že film má nevyužitý poteniconál v postavě zaporáka, který byl skvělý. Ostatně i špiclování soukromí je velmi zajímavé téma. Mluvit o tom, že Denzel Washington podal dobrý herecký výkon už tak zajímavé téma asi není. Bohužel pátou hvězdičku z mého hodnocení ukradl závěr filmu s tím si fakt tvůrci měli více vyhrát. Film skončil a zatímco uživatel Sta se odebere do postele, kde na něj čeká Einsteinova teorie relativity a další materiály. Já bych nejraději pozval na večeři krásnou Paulu Patton a snažil bych se o dobrou společnost, protože existují na světě mnohem krásnější věci než onanie nad svým egem. (Enšpígl) 4*
Původně jsem chtěl napsat, že narozdíl od staršího bráchy, který se čím dál víc ztrácí ve svém filmařském světě (čímž se výsledky jeho práce postupem doby víc a víc vzdalují divákovi), u Tonyho platí, že "Déža ví"...jenže po zprávách o Top Gunu 2 si tím už nejsem moc jistý:) Nicméně faktem zůstává, že Déja Vu je tradičně "tonyscottovsky" svižně a řízně natočený dejmetomuthriller s poměrně originálně zavariovaným příběhem o cestování v čase. Na jakékoliv logické námitky v případech tohoto fenoménu rezignuji, takže když mi to někdo dobře zahraje a podá zabalené do vkusného obrazu, vidím před sebou příklad toho, jak by mohli vypadat třeba Lovci Dinosaurů (však víte, ti co v nich Ben Kingsley s bílým hárem posílá lidi na safari do pravěku a začne se přitom zgruntu měnit historie), kdyby je dostal do ruky schopný realizační tým a ne banda kreténů. Ano, tvrdím tady, že Déja Vu je scifárna hodná srovnání s Rayem Bradburym. K tomu je to řemeslně výborně zpracovaný kus filmu. Ale má to háček - i když mi nedělá problém vybavit si lecjakou scénu, byly mi v podstatě jedno, zajímalo mě jenom to, jestli se ty jednotlivé postupně se objevující indicie nakonec seřadí za sebe tak, abych mohl na konci udělat "Jó, dobře vy." A stalo se. Jenže i tak je pro mě Déja Vu snímkem, který sice někomu doporučím, když se mě zeptá na nějaký inteligentní akční film, ale pokud si mám vybrat, jestli se podívat znova, nebo radši sáhnout pro něco z mé filmotéky, nebo i něco nového, u čeho jsou předpoklady dobré "zábavy", Scottovo dílo i přes svoje shora popsané kvality nevyhraje. Je to sice schizofrenní, ale pro mě osobně to zkrátka vychází všehovšudy na 70%. (Gemini) 3*
Navzdory názvu, nezažil jsem během sledování ani jedinkrát onen pověstný pocit již jednou viděného. Déja Vu je nadmíru originální podívanou, na které nejvíce oceňuji její obojetnost. Můžete si lámat hlavu nad všelijakými fyzikálními a jinými paradoxy, ale taky můžete všechny vyvstanuvší otázky hodit za hlavu a jenom si užívat parádně zrežírovaný akční thriller. S tou akcí to sice není tak žhavé jako v jiných Scottových peckách, jeho režie je oproti předchozímu Dominu vůbec velmi umírněná – příběh tu ovšem není jenom proto, že se to tak nějak očekává. Princip zařízení umožňujícího sledovat minulost sice vypadá děsně složitě, ale vše je nám hezky po lopatě, srozumitelně, vysvětleno (Denzelu Washingtonovi ostatně taky) a osobně mi nedělalo problém akceptovat také lehce bizarní romantickou linii, pravděpodobně hlavní příčinu „měkčího“ konce (nad odkazy k 11.9.01 a hurikánu Katrina jsem již však oči přivřít musel). Paula Patton je krásná a Denzel sympaťák, takže chemie mezi nimi funguje i takhle „na dálku“. Déja Vu není natolik chytrým filmem, jak se místy tváří (aniž by nám cokoliv vnucoval), stále je však dost chytrým na to, aby dokázal naplnit i očekávání náročnějšího diváka. A pokud tohle dokáže film od první do poslední vteřiny zběsile zábavný, je těžké odolat nutkání zařvat radostí (a nemyslím tím zařvat jako zařvat, ale zařvat jako zakřičet). 85% (Matty) 4*
VELKÁ RECENZE
Při pohledu na plakát k Deja Vu se člověk neubrání smíšeným pocitům. Denzel Washington mu dá vzpomenout na velmi povedeného Muže v ohni, Jerry Bruckheimer ho odešle do správných mezí (minimum filozofie, maximum výbuchů) a Tony Scott? Tony Scott naznačí, že se bude bruslit po zatraceně tenkém ledě.
Už Tonyho předchozí spolupráce s Denzelem Washingtonem ostatně naznačovala, že režisérova kamerová cukatúra a záliba v netradičním střihu a barevném přelivu, vychází buď z částečného pomatení smyslů nebo nepředstírané geniality. Domino jednoduše představilo "imidž", na nějž není současný divák připraven a někteří z nás definitivně starého, dobrého Tonyho (vzpomínáte na Posledního skauta?) odpískali. Deja Vu je ale docela zajímavým kompromisem a najdeme v něm Tonyho Scotta na sedativech. Stojí to za vyzkoušení? Kdo má rád rádoby komplexní detektivky, 12 opic a drsnou polohu Denzela Washingtona, ten nemusí ani čekat na mojí odpověď, ale než se rozeběhne do kina, měl by vědět, že i tenhle film může způsobit vážné "cuky", jen holt tentokrát nevycházejí z Tonyho hlavy.
Řešit podobné filmy v recenzích a neochudit nakonec diváka o zážitek z toho mála, co lze pochválit, je proklatě obtížné. Deja Vu je tak trochu Bruckheimerův pokus o 12 opic... zbavených půlky inteligence a ověšených spoustou chytrých řečiček, které scenáristům dovolují diváka vodit za nos. Základní koncept celé zápletky však působí absurdně ve svojí snaze vytěsnit jakýkoliv sci-fi prvek. Autoři se vás budou první dvě třetiny filmu snažit přesvědčit, že všechno tohle je stejně hmatatelné jako rohlíky ze samoobsluhy. Rozjezdu dějové linie to nikterak nepomáhá, ale Tony Scott díky ladným kamerovým jízdám, ošlehanému Washingtonovi a skrz naskrz depresivnímu prostředí New Orleans (první velký film, který se tam natáčel) drží diváka za vlasy a nenechá ho utéct ze sálu.
První zlom přijde relativně brzy, když se agent Carlin (Washington) dozvídá, že vláda při svých experimentech náhodou vynalezla "stroj času". Ono jde v podstatě o takovou těžce hi-tech věcičku, která pomocí spousty satelitů renderuje minulost. Všechno je to mnohem komplikovanější, což tuší i sousedovic Tonda v první řadě, ale agentu Carlinovi i divákům jsou fakta předkládána pomalu a díky té hlášce s renderováním se může Tony konečně rozjet na plné obrátky. Pěkných pár minut strávíme tím, že Denzel sleduje svou jedinou stopu - půvabnou dívku, která by ho mohla dovést až k atentátníkovi, který umlčel životy pěti stovek lidí. Vypadá to jako obskurní reality show, při které se zoomuje sem a tam, kamera šíleně rotuje a celé to vypadá jako notně vylepšený Nepřítel státu.
Tony je spokojený, protože to má "vědecky podložené", my jsme spokojení (pokud tedy scenáristům, potažmo vládním intelektuálům skočíme na tu hromadu blábolů a detektivka se plynule posouvá kupředu. Jerry Bruckheimer si naštěstí hlídá únikové cesty, takže když už se začne někdo dívat na hodinky, zařadí zběsilou automobilovou honičku, ve které je chytře využit souboj minulosti s přítomností. Stále se však nemůžete ubránit dojmu, že se vlastně nic neděje a pokud by z Denzela nevyzařovalo charisma, pravděpodobně byste usnuli spánkem spravedlivých.
To je ten úplně největší problém celého filmu. Celou dobu máte podezření, že je vlastně dost o ničem a... nakonec se to všechno potvrdí, přičemž scénář nechá okna dokořán, aby si šílení geekové na diskuzních fórech mohli vyprávět o tom, že to možná bylo úplně jinak a dodali tak celému humbuku nový rozměr. Některé teorie vznášející se kolem děje jsou opravdu zajímavé, ale film sám odvádí dost mizernou práci ve vysvětlování souvislostí a kladení stop. Nevím, jak moc musel Tony ve filmu stříhat, ale jakmile se v poslední třetině dostane hlavní hrdina definitivně do akčního módu, začne jít kontinuita a dějová logika rychle k čertu. Časové paradoxy patří na vysokou školu scenáristiky a Terry Rosio má tak možná na malou násobilku. Dokud se na diváka bliká přerostlými monitory a na tabuli se kreslí všelijaké klikyháky doprovázené přednáškou o teorii relativity, může být smířlivý, ale když se hlavní hrdina naplno ponoří do řeky času, je jasné, že explodující Hummer tu má větší váhu, než snaha o vypointovaný příběh.
Fanouškům Bruckheimera by to vadit nemělo. Po pomalém úvodu stejně dostanou všechny svoje vánoční dárky - drsného Washingtona, správně tajemného Caviezela, nějakou tu akci (ke konci je jí snad až příliš) a stravitelný happyend. V prostřední části se však budou chytat za hlavu a po skončení závěrečných titulků si zřejmě vzpomenou jen na "to cool renderování minulosti". Prostě je to takové hezky zabalené, překvapivě PG-13 (ve filmu se upalují lidi, jsou porcováni aligátorem a na začátku umře 500 lidí, včetně smějících se kojenců - znovu se ukazuje, že násilí je v pořádku, pokud se při něm mluví slušně ;) a kolem dokola neurážející vzduchoprázdno. Dobře se na to kouká, špatně se o tom diskutuje (každý to pochopí jinak a pak je z toho v hospodě hrozná rvačka) a ještě hůř se na to vzpomíná.
Připadám si teď trochu v pasti, když hážu špínu na film, který pravděpodobně chtěl být trochu povrchní a trochu chytrý (alespoň Jerry to měl jistě napsáno na čele), aniž by si uvědomil, že nemůže sedět na obou židlích. A na stranu dobra mě přetahuje i fakt, že Tony byl toho dne až nečekaně klidný a dokázal, že jeho hyperaktivitu lze kontrolovat a uvést do správných mezí. A navíc na to půjdu ještě jednou, jak už to tak u filmů, co si pohrávají s časovými paradoxy, bývá. Pořád se ale nemůžu smířit s tím, že v prvních dvou třetinách Tony Scott buduje inteligentní detektivku, aby jí pak ve finále proměnil v zápas amerického fotbalu, tj. něco absolutně předvídatelného, popírajícího veškerou logiku a přesto docela zábavného. Na ochutnání je toho dost. Na uctívání až trestuhodně málo.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Douglas Carlin, agent neworleanské pobočky ATF (federálního Úřadu pro alkohol, tabák, zbraně a výbušniny), je přidělen k vyšetřování exploze přívozu, který přepravoval námořníky z lodi USS Nimitz a jejich rodiny na oslavu. Záhy zjistí, že tragédie s 543 oběťmi byl předem připravený teroristický útok. Již hodinu před výbuchem je z vody vytaženo tělo mladé ženy, které je ohořelé a nese stopy stejného typu výbušniny. Podrobným ohledáním se zjistí, že byla zavražděna, před smrtí jí byly odstraněny koncové části prstů, byla spoutána a měla zalepená ústa páskou. Zemřelá je posléze identifikována jako Claire Kucheverová.
Agent Carlin je přizván do zvláštního týmu FBI, který pomocí prototypu zařízení využívajícího červí díru je schopen sledovat události, k nimž došlo před čtyřmi dny a šesti hodinami. Agent Carlin se domnívá, že Claire byla nějakým způsobem využita pachatelem útoku a přesvědčí sledovací tým, aby zařízení zaměřil právě na její osobu. V průběhu sledování se agent Carlin postupně zamiluje do ženy, jejíž poslední dny zpětně vidí. Sledovací tým se pokusí zabránit útoku tím, že agentovi Carlinovi pošle do minulosti list papíru s anonymním oznámením o chystaném útoku. Papír v kanceláři najde Carlinův kolega Minuti, který rozhodne informace ihned ověřit, při zatýkání ho však pachatel budoucího teroristického útoku zastřelí. Tento pokus o změnu minulosti vyústí také v to, že si terorista musí opatřit nový automobil pro umístění výbušniny. Odpoví na inzerát právě Claire, která vhodný automobil nabízí k prodeji. Pomocí sledování tým zjistí identitu teroristy, který je následně zatčen.
Agent Carlin se však s takovým výsledkem nemůže smířit a chce jak zabránit celému teroristickému útoku, tak zachránit život Claire. Přesvědčí jednoho z vědců v týmu FBI, aby ho pomocí zařízení poslal do minulosti, ačkoliv tím riskuje vlastní život. Přenos se podaří a Carlin nejdříve zachrání ženu, do které se zamiloval, a následně se jim společně na poslední chvíli podaří s vozidlem naloženým výbušninou sjet s přívozu do zálivu. Z vody se ale dostane jenom Claire a Carlinovo já z budoucnosti zahyne. Film končí romantickou scénou, kdy otřesená Claire čeká v přístavu přívozu na výslech, který přijíždí provést agent Carlin (z nově vytvořené reality, která vznikla po zmaření teroristického činu).
Postavy a obsazení
• Denzel Washington - agent Douglas Carlin
• Paula Patton - Claire Kuchever
• Adam Goldberg - Alexander Denny
• Bruce Greenwood - Jack McCready
• Val Kilmer - agent Paul Pryzwarra
• Matt Craven - agent Larry Minuti
• James Cavieze - Carroll Oerstadt
Ocenění
The Saturn Awards
2007 - Nejlepší sci-fi (nominace)
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Agent Doug Carlin - ATF), Jakub Saic - Val Kilmer (Agent Paul Pryzwarra - FBI), Zdeněk Podhůrský - Adam Goldberg (Dr. Alexander Denny), Nela Boudová - Paula Patton (Claire Kuchever), Martina Menšíková - Erika Alexander (Shanti), Libor Bouček - Elden Henson (Gunnars), Pavel Vondra - Enrique Castillo (otec Claire), Lukáš Hlavica - Bruce Greenwood (Agent Jack McCready - FBI), Ladislav Cigánek - Michael Arnona (policista St. Martinville), Jiří Balcárek, Jitka Moučková, Jiří Zavřel - John McConnell (Sheriff Bob Reed), Zuzana Schulzová, Zbyšek Horák (hlas z rádia, hlasatel počasí v TV a hlas v rozhlasu na lodi), Martin Zahálka - James Caviezel (Carroll Oerstadt), Ivan Jiřík, Petr Oliva - Dane Rhodes (kapitán lodi) a Chris Rose (koroner), Bedřich Šetena - Mark Phinney (Agent Kevin Donnelly - ATF), Ludmila Molínová - Polly Craig (starší žena na molu), Miloslav Študent, Ludvík Král, Viktorie Taberyová a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Jiří Brouzdal
Produkce: Stanislav Wszolek
Výsledný mix: Shepperton Studios, London
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: AW Studio Praha 2007
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.12.2006
Premiéra USA: 22.11.2006 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 29.8.2007 Buena Vista CZ
Poprvé na Blu-ray: 20.10.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 7 971 888
Tržby celkem - $ 180 557 550
Návštěvnost v ČR 68 027
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Film ve ysokém rozlišení
• Vynechané scény
• Rozšířené scény
• Komentáře tvůrců
ROZLIŠENÍ Blu-ray
„Co když je to něco víc než jen váš pocit?“
OBSAH
Akční thriller producenta Jerryho Bruckheimera a režiséra Tonyho Scotta se točí okolo tajemného pocitu deja-vu, který provází agenta vládní agentury ATF Douga Carlina (skvělý Denzel Washington). Carlin vyšetřuje rozsáhlý bombový útok, po výbuchu nálože na trajektu v New Orleans je přivolán k zajištění důkazů. Odhalí přitom, že záhadný úkaz, který většina lidí považuje pouze za hříčku vlastní mysli, je ve skutečnosti něčím mnohem mocnějším.V tom okamžiku začíná jeho závod s časem o životy stovek nevinných lidí.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když jsem přemýšlel jak svůj komentář k tomuto filmu začnu, pomohl mě velmi výrazně komentář uživatele Sta, který nazačátku komentu píše, že je na tento snímek moc inteligentní a svůj koment zakončil, že četl Einsteinovu teorii relativity a další materiály. Škoda jen, že při své velké inteligenci nezjistil, že po skončení věty se píše velké písmenko. Takže! Na tento snímek jsem pěkně blbej a musel jsem se pekelně soustředit abych byl neustále v obráze a pochopil děj. Můžu si gratulovat i při mé malé inteligenci jsem to zvládnul i když zejména v prostřední časti filmu jsem měl co dělat, abych vše pochopil. Ještě vymaknější než děj byli akční scény. Automobilová honička ve dvou časvých pásmech byla originální každým coulem a v kině jsem nadšením málem spadnul ze sedačky prdelí na podlahu jak mě uzemnila její dynamika a perfetkní nasnímaní. Myslím si, že film má nevyužitý poteniconál v postavě zaporáka, který byl skvělý. Ostatně i špiclování soukromí je velmi zajímavé téma. Mluvit o tom, že Denzel Washington podal dobrý herecký výkon už tak zajímavé téma asi není. Bohužel pátou hvězdičku z mého hodnocení ukradl závěr filmu s tím si fakt tvůrci měli více vyhrát. Film skončil a zatímco uživatel Sta se odebere do postele, kde na něj čeká Einsteinova teorie relativity a další materiály. Já bych nejraději pozval na večeři krásnou Paulu Patton a snažil bych se o dobrou společnost, protože existují na světě mnohem krásnější věci než onanie nad svým egem. (Enšpígl) 4*
Původně jsem chtěl napsat, že narozdíl od staršího bráchy, který se čím dál víc ztrácí ve svém filmařském světě (čímž se výsledky jeho práce postupem doby víc a víc vzdalují divákovi), u Tonyho platí, že "Déža ví"...jenže po zprávách o Top Gunu 2 si tím už nejsem moc jistý:) Nicméně faktem zůstává, že Déja Vu je tradičně "tonyscottovsky" svižně a řízně natočený dejmetomuthriller s poměrně originálně zavariovaným příběhem o cestování v čase. Na jakékoliv logické námitky v případech tohoto fenoménu rezignuji, takže když mi to někdo dobře zahraje a podá zabalené do vkusného obrazu, vidím před sebou příklad toho, jak by mohli vypadat třeba Lovci Dinosaurů (však víte, ti co v nich Ben Kingsley s bílým hárem posílá lidi na safari do pravěku a začne se přitom zgruntu měnit historie), kdyby je dostal do ruky schopný realizační tým a ne banda kreténů. Ano, tvrdím tady, že Déja Vu je scifárna hodná srovnání s Rayem Bradburym. K tomu je to řemeslně výborně zpracovaný kus filmu. Ale má to háček - i když mi nedělá problém vybavit si lecjakou scénu, byly mi v podstatě jedno, zajímalo mě jenom to, jestli se ty jednotlivé postupně se objevující indicie nakonec seřadí za sebe tak, abych mohl na konci udělat "Jó, dobře vy." A stalo se. Jenže i tak je pro mě Déja Vu snímkem, který sice někomu doporučím, když se mě zeptá na nějaký inteligentní akční film, ale pokud si mám vybrat, jestli se podívat znova, nebo radši sáhnout pro něco z mé filmotéky, nebo i něco nového, u čeho jsou předpoklady dobré "zábavy", Scottovo dílo i přes svoje shora popsané kvality nevyhraje. Je to sice schizofrenní, ale pro mě osobně to zkrátka vychází všehovšudy na 70%. (Gemini) 3*
Navzdory názvu, nezažil jsem během sledování ani jedinkrát onen pověstný pocit již jednou viděného. Déja Vu je nadmíru originální podívanou, na které nejvíce oceňuji její obojetnost. Můžete si lámat hlavu nad všelijakými fyzikálními a jinými paradoxy, ale taky můžete všechny vyvstanuvší otázky hodit za hlavu a jenom si užívat parádně zrežírovaný akční thriller. S tou akcí to sice není tak žhavé jako v jiných Scottových peckách, jeho režie je oproti předchozímu Dominu vůbec velmi umírněná – příběh tu ovšem není jenom proto, že se to tak nějak očekává. Princip zařízení umožňujícího sledovat minulost sice vypadá děsně složitě, ale vše je nám hezky po lopatě, srozumitelně, vysvětleno (Denzelu Washingtonovi ostatně taky) a osobně mi nedělalo problém akceptovat také lehce bizarní romantickou linii, pravděpodobně hlavní příčinu „měkčího“ konce (nad odkazy k 11.9.01 a hurikánu Katrina jsem již však oči přivřít musel). Paula Patton je krásná a Denzel sympaťák, takže chemie mezi nimi funguje i takhle „na dálku“. Déja Vu není natolik chytrým filmem, jak se místy tváří (aniž by nám cokoliv vnucoval), stále je však dost chytrým na to, aby dokázal naplnit i očekávání náročnějšího diváka. A pokud tohle dokáže film od první do poslední vteřiny zběsile zábavný, je těžké odolat nutkání zařvat radostí (a nemyslím tím zařvat jako zařvat, ale zařvat jako zakřičet). 85% (Matty) 4*
VELKÁ RECENZE
Při pohledu na plakát k Deja Vu se člověk neubrání smíšeným pocitům. Denzel Washington mu dá vzpomenout na velmi povedeného Muže v ohni, Jerry Bruckheimer ho odešle do správných mezí (minimum filozofie, maximum výbuchů) a Tony Scott? Tony Scott naznačí, že se bude bruslit po zatraceně tenkém ledě.
Už Tonyho předchozí spolupráce s Denzelem Washingtonem ostatně naznačovala, že režisérova kamerová cukatúra a záliba v netradičním střihu a barevném přelivu, vychází buď z částečného pomatení smyslů nebo nepředstírané geniality. Domino jednoduše představilo "imidž", na nějž není současný divák připraven a někteří z nás definitivně starého, dobrého Tonyho (vzpomínáte na Posledního skauta?) odpískali. Deja Vu je ale docela zajímavým kompromisem a najdeme v něm Tonyho Scotta na sedativech. Stojí to za vyzkoušení? Kdo má rád rádoby komplexní detektivky, 12 opic a drsnou polohu Denzela Washingtona, ten nemusí ani čekat na mojí odpověď, ale než se rozeběhne do kina, měl by vědět, že i tenhle film může způsobit vážné "cuky", jen holt tentokrát nevycházejí z Tonyho hlavy.
Řešit podobné filmy v recenzích a neochudit nakonec diváka o zážitek z toho mála, co lze pochválit, je proklatě obtížné. Deja Vu je tak trochu Bruckheimerův pokus o 12 opic... zbavených půlky inteligence a ověšených spoustou chytrých řečiček, které scenáristům dovolují diváka vodit za nos. Základní koncept celé zápletky však působí absurdně ve svojí snaze vytěsnit jakýkoliv sci-fi prvek. Autoři se vás budou první dvě třetiny filmu snažit přesvědčit, že všechno tohle je stejně hmatatelné jako rohlíky ze samoobsluhy. Rozjezdu dějové linie to nikterak nepomáhá, ale Tony Scott díky ladným kamerovým jízdám, ošlehanému Washingtonovi a skrz naskrz depresivnímu prostředí New Orleans (první velký film, který se tam natáčel) drží diváka za vlasy a nenechá ho utéct ze sálu.
První zlom přijde relativně brzy, když se agent Carlin (Washington) dozvídá, že vláda při svých experimentech náhodou vynalezla "stroj času". Ono jde v podstatě o takovou těžce hi-tech věcičku, která pomocí spousty satelitů renderuje minulost. Všechno je to mnohem komplikovanější, což tuší i sousedovic Tonda v první řadě, ale agentu Carlinovi i divákům jsou fakta předkládána pomalu a díky té hlášce s renderováním se může Tony konečně rozjet na plné obrátky. Pěkných pár minut strávíme tím, že Denzel sleduje svou jedinou stopu - půvabnou dívku, která by ho mohla dovést až k atentátníkovi, který umlčel životy pěti stovek lidí. Vypadá to jako obskurní reality show, při které se zoomuje sem a tam, kamera šíleně rotuje a celé to vypadá jako notně vylepšený Nepřítel státu.
Tony je spokojený, protože to má "vědecky podložené", my jsme spokojení (pokud tedy scenáristům, potažmo vládním intelektuálům skočíme na tu hromadu blábolů a detektivka se plynule posouvá kupředu. Jerry Bruckheimer si naštěstí hlídá únikové cesty, takže když už se začne někdo dívat na hodinky, zařadí zběsilou automobilovou honičku, ve které je chytře využit souboj minulosti s přítomností. Stále se však nemůžete ubránit dojmu, že se vlastně nic neděje a pokud by z Denzela nevyzařovalo charisma, pravděpodobně byste usnuli spánkem spravedlivých.
To je ten úplně největší problém celého filmu. Celou dobu máte podezření, že je vlastně dost o ničem a... nakonec se to všechno potvrdí, přičemž scénář nechá okna dokořán, aby si šílení geekové na diskuzních fórech mohli vyprávět o tom, že to možná bylo úplně jinak a dodali tak celému humbuku nový rozměr. Některé teorie vznášející se kolem děje jsou opravdu zajímavé, ale film sám odvádí dost mizernou práci ve vysvětlování souvislostí a kladení stop. Nevím, jak moc musel Tony ve filmu stříhat, ale jakmile se v poslední třetině dostane hlavní hrdina definitivně do akčního módu, začne jít kontinuita a dějová logika rychle k čertu. Časové paradoxy patří na vysokou školu scenáristiky a Terry Rosio má tak možná na malou násobilku. Dokud se na diváka bliká přerostlými monitory a na tabuli se kreslí všelijaké klikyháky doprovázené přednáškou o teorii relativity, může být smířlivý, ale když se hlavní hrdina naplno ponoří do řeky času, je jasné, že explodující Hummer tu má větší váhu, než snaha o vypointovaný příběh.
Fanouškům Bruckheimera by to vadit nemělo. Po pomalém úvodu stejně dostanou všechny svoje vánoční dárky - drsného Washingtona, správně tajemného Caviezela, nějakou tu akci (ke konci je jí snad až příliš) a stravitelný happyend. V prostřední části se však budou chytat za hlavu a po skončení závěrečných titulků si zřejmě vzpomenou jen na "to cool renderování minulosti". Prostě je to takové hezky zabalené, překvapivě PG-13 (ve filmu se upalují lidi, jsou porcováni aligátorem a na začátku umře 500 lidí, včetně smějících se kojenců - znovu se ukazuje, že násilí je v pořádku, pokud se při něm mluví slušně ;) a kolem dokola neurážející vzduchoprázdno. Dobře se na to kouká, špatně se o tom diskutuje (každý to pochopí jinak a pak je z toho v hospodě hrozná rvačka) a ještě hůř se na to vzpomíná.
Připadám si teď trochu v pasti, když hážu špínu na film, který pravděpodobně chtěl být trochu povrchní a trochu chytrý (alespoň Jerry to měl jistě napsáno na čele), aniž by si uvědomil, že nemůže sedět na obou židlích. A na stranu dobra mě přetahuje i fakt, že Tony byl toho dne až nečekaně klidný a dokázal, že jeho hyperaktivitu lze kontrolovat a uvést do správných mezí. A navíc na to půjdu ještě jednou, jak už to tak u filmů, co si pohrávají s časovými paradoxy, bývá. Pořád se ale nemůžu smířit s tím, že v prvních dvou třetinách Tony Scott buduje inteligentní detektivku, aby jí pak ve finále proměnil v zápas amerického fotbalu, tj. něco absolutně předvídatelného, popírajícího veškerou logiku a přesto docela zábavného. Na ochutnání je toho dost. Na uctívání až trestuhodně málo.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Douglas Carlin, agent neworleanské pobočky ATF (federálního Úřadu pro alkohol, tabák, zbraně a výbušniny), je přidělen k vyšetřování exploze přívozu, který přepravoval námořníky z lodi USS Nimitz a jejich rodiny na oslavu. Záhy zjistí, že tragédie s 543 oběťmi byl předem připravený teroristický útok. Již hodinu před výbuchem je z vody vytaženo tělo mladé ženy, které je ohořelé a nese stopy stejného typu výbušniny. Podrobným ohledáním se zjistí, že byla zavražděna, před smrtí jí byly odstraněny koncové části prstů, byla spoutána a měla zalepená ústa páskou. Zemřelá je posléze identifikována jako Claire Kucheverová.
Agent Carlin je přizván do zvláštního týmu FBI, který pomocí prototypu zařízení využívajícího červí díru je schopen sledovat události, k nimž došlo před čtyřmi dny a šesti hodinami. Agent Carlin se domnívá, že Claire byla nějakým způsobem využita pachatelem útoku a přesvědčí sledovací tým, aby zařízení zaměřil právě na její osobu. V průběhu sledování se agent Carlin postupně zamiluje do ženy, jejíž poslední dny zpětně vidí. Sledovací tým se pokusí zabránit útoku tím, že agentovi Carlinovi pošle do minulosti list papíru s anonymním oznámením o chystaném útoku. Papír v kanceláři najde Carlinův kolega Minuti, který rozhodne informace ihned ověřit, při zatýkání ho však pachatel budoucího teroristického útoku zastřelí. Tento pokus o změnu minulosti vyústí také v to, že si terorista musí opatřit nový automobil pro umístění výbušniny. Odpoví na inzerát právě Claire, která vhodný automobil nabízí k prodeji. Pomocí sledování tým zjistí identitu teroristy, který je následně zatčen.
Agent Carlin se však s takovým výsledkem nemůže smířit a chce jak zabránit celému teroristickému útoku, tak zachránit život Claire. Přesvědčí jednoho z vědců v týmu FBI, aby ho pomocí zařízení poslal do minulosti, ačkoliv tím riskuje vlastní život. Přenos se podaří a Carlin nejdříve zachrání ženu, do které se zamiloval, a následně se jim společně na poslední chvíli podaří s vozidlem naloženým výbušninou sjet s přívozu do zálivu. Z vody se ale dostane jenom Claire a Carlinovo já z budoucnosti zahyne. Film končí romantickou scénou, kdy otřesená Claire čeká v přístavu přívozu na výslech, který přijíždí provést agent Carlin (z nově vytvořené reality, která vznikla po zmaření teroristického činu).
Postavy a obsazení
• Denzel Washington - agent Douglas Carlin
• Paula Patton - Claire Kuchever
• Adam Goldberg - Alexander Denny
• Bruce Greenwood - Jack McCready
• Val Kilmer - agent Paul Pryzwarra
• Matt Craven - agent Larry Minuti
• James Cavieze - Carroll Oerstadt
Ocenění
The Saturn Awards
2007 - Nejlepší sci-fi (nominace)
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Agent Doug Carlin - ATF), Jakub Saic - Val Kilmer (Agent Paul Pryzwarra - FBI), Zdeněk Podhůrský - Adam Goldberg (Dr. Alexander Denny), Nela Boudová - Paula Patton (Claire Kuchever), Martina Menšíková - Erika Alexander (Shanti), Libor Bouček - Elden Henson (Gunnars), Pavel Vondra - Enrique Castillo (otec Claire), Lukáš Hlavica - Bruce Greenwood (Agent Jack McCready - FBI), Ladislav Cigánek - Michael Arnona (policista St. Martinville), Jiří Balcárek, Jitka Moučková, Jiří Zavřel - John McConnell (Sheriff Bob Reed), Zuzana Schulzová, Zbyšek Horák (hlas z rádia, hlasatel počasí v TV a hlas v rozhlasu na lodi), Martin Zahálka - James Caviezel (Carroll Oerstadt), Ivan Jiřík, Petr Oliva - Dane Rhodes (kapitán lodi) a Chris Rose (koroner), Bedřich Šetena - Mark Phinney (Agent Kevin Donnelly - ATF), Ludmila Molínová - Polly Craig (starší žena na molu), Miloslav Študent, Ludvík Král, Viktorie Taberyová a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Jiří Brouzdal
Produkce: Stanislav Wszolek
Výsledný mix: Shepperton Studios, London
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: AW Studio Praha 2007
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.12.2006
Premiéra USA: 22.11.2006 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 29.8.2007 Buena Vista CZ
Poprvé na Blu-ray: 20.10.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 7 971 888
Tržby celkem - $ 180 557 550
Návštěvnost v ČR 68 027
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Film ve ysokém rozlišení
• Vynechané scény
• Rozšířené scény
• Komentáře tvůrců
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.40:1
česky Dolby Digital 5.1, anglicky Dolby Digital 5.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, polsky Dolby Digital 2.0, rusky Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 5.1, ukrajinsky Dolby Digital 2.0
anglické, arabské, bulharské, české, hebrejské, chorvatské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, ruské, slovenské, slovinské, srbské, turecké, ukrajinské
Tvůrci a herci
Tony Scott (Režie), Jerry Bruckheimer (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Paul Cameron (Kamera), Jason Hellmann (Střih), Chris Lebenzon (Střih), Kerry Barden (Casting), Denise Chamian (Casting), Billy Hopkins (Casting), Suzanne Smith (Casting), Chris Seagers (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), F. Hudson Miller (Zvuk), George Watters II (Zvuk), Kevin O'Connell (Zvuk), Greg Funk (Masky), Bill Marsilii (Scénář), Terry Rossio (Scénář), Denzel Washington (Herec), Paula Patton (Herec), Val Kilmer (Herec), James Caviezel (Herec), Adam Goldberg (Herec), Elden Henson (Herec), Erika Alexander (Herec), Bruce Greenwood (Herec), Matt Craven (Herec), Elle Fanning (Herec), Brian Howe (Herec), Enrique Castillo (Herec), John Will Clay (Herec), Corey Johnson (Herec), Ann Turkel (Herec), Lew Temple (Herec), Gary Grubbs (Herec), Andy Umberger (Herec), Scott Alan Smith (Herec), David Jensen (Herec), Ted Manson (Herec), Nolan North (Herec), John McConnell (Herec), Jack Daniel Stanley (Herec), Dane Rhodes (Herec), Ritchie Montgomery (Herec), James Huang (Herec), Václav Postránecký - Jerzy Stuhr (Johnny Pollack - Dabing), Zuzana Bydžovská - Galina Petrova (Klara Glushko - Dabing), Ivan Vyskočil - Nikolaj Karačencov (Japonec - Dabing), Vladislav Beneš - Wojciech Wysocki (De Niro - Dabing), Soňa Dvořáková - Eliza Machulská (Ditta - Dabing), Josef Vinklář - Vladimír Golovin (Ničiporuk - Dabing), Jiří Zahajský - Viktor Stěpanov (Kosťa - Dabing), Ferdinand Krůta - Vsevolod Safonov (prof. Babočkin - Dabing), Miroslav Vladyka - Vasilij Miščenko (Krivonoščenko - Dabing)
2006/126/USA, Velká Británie/Thriller, Sci-Fi, Akční
Zajímavost k filmu
- Aby mal film vedecky vierohodnú hodnotu, bol jeho scenár písaný bo boku známeho fyzika Briana Greena.
- Val Kilmer se zmínil, že jeden z důvodů, proč chtěl pracovat s Denzelem Washingtonem byl, že jejich děti kdysi chodili do stejné školy.
- Bill Marsilii začal psát scénař už v roce 1997.
- 75-milionový thriller společnosti Disney vydělal během prvních třech dnů promítání (22. – 24. 11. 2006) 20,5 mil. dolarů, což stačilo na třetí příčku amerického žebříčku návštěvnosti. Celkový obrat se nakonec zastavil na sumě 63,6 milionu.
- James Caviezel se na poslední chvíli rozhodl natočit scénu, ve které ho srazí auto, bez kaskadéra. Kdyby to nevyšlo podle plánu, hrozilo mu ochrnutí.
- Několik týdnů před začátkem natáčení v New Orleans zničil hurikán Katrina celé město. Produkce se původně rozhodla přesunout do nových lokací, ale nakonec počkali tří měsíce a zůstali. Rozhodli se totiž pomoci tamějšímu obyvatelstvu, aby se co nejrychleji přenesli přes prožité utrpení.
- Ačkoli Tony Scott původně chtěl snímek uvést s nejtvrdším ratingem R (možná se této verze dočkáme na DVD), nakonec se do kin dostala sestříhaná verze pro diváky už od 13 let. Takto přístupný film režisér natočil naposledy roku 1990, konkrétně to byl snímek Dny hromu.
- Tony Scott a Val Kilmer nechali vyrobit pro štáb trička s napísem: „Malcolm X, Ježíš Kristus a Jim Morrison: Deja Vu. Jak bychom mohli selhat?“ Ústřední herecké trio totiž v minulosti ztvárnilo vzpomínané postavy. Val Kilmer hrál Jima Morrisona v snímku Olivera Stona Doors (1991). Denzel Washington zase Malcolma X ve stejnojmenném filmu Spika Lee z roku 1992. A James Caviezel ztvárnil mesiáše pod režisérskou taktovkou Mela Gibsona v Umučení Krista (2004).
- Scénář k filmu prodali jaho autoři, hollywoodský debutant Bill Marsilii a veterán Terry Rossio (Shrek, Piráti z Karibiku) za 5 milionů dolarů, což je jedna z nejvyšších částek v historii kinematografie.
- Tony Scott a Denzel Washington spolu do té doby natočili další dva filmy: Krvavý příliv (1995) a Muž v ohni (2004).
- Aby mal film vedecky vierohodnú hodnotu, bol jeho scenár písaný bo boku známeho fyzika Briana Greena.
- Val Kilmer se zmínil, že jeden z důvodů, proč chtěl pracovat s Denzelem Washingtonem byl, že jejich děti kdysi chodili do stejné školy.
- Bill Marsilii začal psát scénař už v roce 1997.
- 75-milionový thriller společnosti Disney vydělal během prvních třech dnů promítání (22. – 24. 11. 2006) 20,5 mil. dolarů, což stačilo na třetí příčku amerického žebříčku návštěvnosti. Celkový obrat se nakonec zastavil na sumě 63,6 milionu.
- James Caviezel se na poslední chvíli rozhodl natočit scénu, ve které ho srazí auto, bez kaskadéra. Kdyby to nevyšlo podle plánu, hrozilo mu ochrnutí.
- Několik týdnů před začátkem natáčení v New Orleans zničil hurikán Katrina celé město. Produkce se původně rozhodla přesunout do nových lokací, ale nakonec počkali tří měsíce a zůstali. Rozhodli se totiž pomoci tamějšímu obyvatelstvu, aby se co nejrychleji přenesli přes prožité utrpení.
- Ačkoli Tony Scott původně chtěl snímek uvést s nejtvrdším ratingem R (možná se této verze dočkáme na DVD), nakonec se do kin dostala sestříhaná verze pro diváky už od 13 let. Takto přístupný film režisér natočil naposledy roku 1990, konkrétně to byl snímek Dny hromu.
- Tony Scott a Val Kilmer nechali vyrobit pro štáb trička s napísem: „Malcolm X, Ježíš Kristus a Jim Morrison: Deja Vu. Jak bychom mohli selhat?“ Ústřední herecké trio totiž v minulosti ztvárnilo vzpomínané postavy. Val Kilmer hrál Jima Morrisona v snímku Olivera Stona Doors (1991). Denzel Washington zase Malcolma X ve stejnojmenném filmu Spika Lee z roku 1992. A James Caviezel ztvárnil mesiáše pod režisérskou taktovkou Mela Gibsona v Umučení Krista (2004).
- Scénář k filmu prodali jaho autoři, hollywoodský debutant Bill Marsilii a veterán Terry Rossio (Shrek, Piráti z Karibiku) za 5 milionů dolarů, což je jedna z nejvyšších částek v historii kinematografie.
- Tony Scott a Denzel Washington spolu do té doby natočili další dva filmy: Krvavý příliv (1995) a Muž v ohni (2004).
Odkazy
Hrají:
Denzel Washington, Paula Patton, Val Kilmer, James Caviezel, Adam Goldberg, Elden Henson, Erika Alexander, Bruce Greenwood, Rich Hutchman, Matt Craven, Elle Fanning, Brian Howe, Enrique Castillo, John McConnell, Dane Rhodes, Ted Manson, Scott Alan Smith, Lew Temple, John Will Clay, Andy Umberger, Ritchie Montgomery, Jack Daniel Stanley, Gary Grubbs, Frank Duffy, Lara Grice, Carol Sutton, Douglas M. Griffin, David Jensen, Corey Johnson, James Huang, Ann Turkel, Nolan North, Scott Klace, Bart Hansard, Rio Hackford, Donna W. Scott, Clay Steakley, Randy Austin, Sylvia Jefferies