Ďáblův advokát / The Devil's Advocate (1997/144/USA, Německo/Drama, Mysteriózní, Thriller) 84%

13.03.2018 09:56
JEDNOU VĚTOU
„Keanu Reeves jako úspěchem zaslepený právník v osidlech samotného ďábla Al Pacina.“

OBSAH
Mladý úspěšný právník Kevin Lomax obhajuje učitele Gettyse obviněného ze sexuálního obtěžování své žačky Barbary. Přestože během přelíčení zjistí, že učitel je opravdu vinen, podaří se mu dosáhnout osvobozujícího rozsudku. Když pak Kevin se svou manželkou Mary Ann oslavuje v baru, neznámý muž mu nabídne práci za skvělých podmínek u prestižní právní firmy, kterou z New Yorku řídí John Milton. Manželé se přestěhují do Miltonova rodinného mrakodrapu. Kevin je fascinován bohatstvím svého nového prostředí a plnou silou se pustí do práce. Cosi se však změnilo. Vítězství není jenom cílem, stává se posedlostí. John Milton navíc, jak se zdá, nalezl v mladém právníkovi zvláštní zalíbení. Kevin se tak ocitá v osidlech samotného ďábla a čeká ho pekelně nebezpečná životní cesta. (TV Nova)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vždycky fascinovaně pozoruji ten závěr, ve kterém Pacino skloubí shakespearovský způsob projevu s neskutečným hereckým nasazením, díky kterému mám skoro chuť jeho postavě fandit. "Já jsem humanista", není důležitá absurdnost toho tvrzení, důležité je to, že by mu to člověk i věřil. Pacinův Satan je jednoznačně jednou z nejlepších filmových postav, co jsem viděl a právě proto bylo třeba vícero projekcí, abych docenil i Reevese a Theronovou - oba si tu sáhnou na dno a oběma jsem věřil veškeré emoce (a způsob, jakým trpí postava Charlize, to je neuvěřielně intenzivní část příběhu, která by sama o sobě mohla sloužit coby torzo nějakého vlastního filmu). Scénář je podobně jako třeba u filmu V moci ďábla obdivuhodný ve svém ladném skloubení mystického a racionálního a i když je film možná o trošičku delší, než by bylo třeba, každou minutu je zajímavý. "Proč právě právníci? Protože se dostanou všude." Po čertech pravdivé... (Tom Hardy) 5*

Ješitnost je rozhodně můj nejmilejší hřích...tak tahle věta mi zní v uších už hezky dlouho, spolu s pěknou řádkou dalších skvělých dialogů. Devil's Advocate je rozhodně můj nejmilejší film. Keanu Reeves je skvěle bezskrupulózní, Al Pacino je nepřekonatelný, Charlize a Connie štědře dodávají nezbytný sex-appeal, hudba Jamese Newtona Howarda probouzí ty správné pocity v tu správnou chvíli, scénář nemá chybu, kamera a trikaři předvedli kouzla jen aby nám připravili tuhle podívanou. Za to si zaslouží minimálně šest hvězd. Příběh má skvělou gradaci, závěrečnou půlhodinu bych popsal asi takhle - po nejpříšernějších pěti minutách následuje 25 minut nejgeniálnějších. Pokud máte možnost, sežeňte si anglický originál, přece jen i přes kvality českého dabingu něco nevyzní tak jako in English. Vanity is definitely my most favourite sin... Po víc jak deseti letech a bezpočtu repríz stále neochvějně za 100%. (Gemini) 5*

Ani jsem netušil, že Ďáblův advokát dokáže být takové napínadlo, protože prvních půlhodiny rozhodně jde odničeho nikam a teprv když se začnou dít divné věci, dává to všecko dohromady nevídaný smysl, jenže si to pohorší závěrem. Závěrem tak dlouhým a napínavým, že mi příjdě, jak je neskutečně přitažený až ke dnu. 144 minut filmu dávají docela zabrat. Nebránil bych se tomu, kdyby film mohl být o něco kratší, protože ten konec tomu dává rozhodně velký záhul. Poslední soud totiž nadejde a Keenu Reeves pozná v čem je jádro pudla. I já poznám v čem to všecko tkví, ale koncem to bohužel nezachrání. Rozhodně to není špatný film, ale nedokážu souhlasit se zdejším hodnocením. S Keenu Reevesem jsem se nedokázal spřátelit, délka mi přišla přehnaně dlouhá a natahování děje zbytečné. Každopádně to účel splnilo a já zůstal napjatý až do konce. Tímto tři hvězdičky dávám ze zklamání, které ke mě přispěchalo a nijak nepotěšilo. Ďáblův advokát je dobrý film, má v sobě démonického Al Pacina. Ten tomu určitě dává co proto, takže s tím si film rozhodně může podat ruce, ale jinak je to všecko podle mě takové šedě průměrné a ani Keenu si s tím neporadí. Al Pacino prostě zvítězí na plné čáře, ať si kdo řiká co chce. --- Kdo jsi? - Mám spoustu jmen... - Satan. - Říkej mi "tati"... (Malarkey) 3*

V.I.M. FILMU
Kdyby se někdo z vás náhodou ocitnul uprostřed New Yorku v šestašedesátém roce, hlavně si to nerozdávejte s číšníkem, který je podobný Pacinovi a zvládá recitaci Bible pozpátku. Mohl by se vám narodit antikrist. Jasně, není to moc pravděpodobný scénář, ale po Ďáblovu advokátovi si budete při návštěvě tohohle amerického velkoměsta říkat akorát "co kdyby, jistota je jistota". Na New Yorku je vskutku cosi ďábelského a mnozí zapomínají, že bez symbolu americké vyspělosti, plného přerostlých baráků ze skla a oceli, by tahle dnes už skoro-klasika byla sotva poloviční. Jen si všimněte, jak velký důraz klade režisér Taylor Hackford na výšku mrakodrapů, chladné vzezření tamní architektury a anonymitu, kterou velkoměsto poskytuje. Ďáblem by tu mohl být prakticky každý - a naopak každý je v něm o to zranitelnější a méně odolný před zlem.
Skutečný ďábel si ze sedmi hříchů libuje hlavně v ješitnosti, má prsty snad v každém obchodu na naší milované planetě a hodlá ji dřív nebo později ovládnout. Celkem klasická "dábelská zápletka", od Satana v tomhle ohledu moc originality čekat nemůžete. Hackfordovi se ale povedl husarský kousek - příběh o ďáblu a jeho plánech na ovládnutí světa nabalil na zcela realistický thriller z právnického prostředí, který by sám o sobě natrhl řiť většině žánrové konkurence. Obě roviny, tedy jak ta hororová, tak právnická, přitom fungují samy o sobě skvěle a právě to je jedno z mnoha omračujících kouzel Ďáblova advokáta - ten film je inteligentní, hororová zápletka se nemotá jen kolem prchajících teenagerů a sekyr v jejich zátylku. Postavy tu dostávají veliké množství prostoru, takže se člověku rychle dostanou pod kůži i v rámci téhle čitelné metafory o tom, co se může stát, když někdo v zájmu kariéry a vlastního prospěchu zlu ustoupí.
Hlavní hrdina Kevin (v podání Keanu Reevese) vyhrál další proces, a tak si ho najala zámožná newyorská společnost. Přestěhuje se. Zatímco se Kevin postupně nechává pohltit vírem velkoměsta, jeho žena sedí doma na zadku, trpí halucinacemi a podřezává si žíly. Aby toho nebylo málo, Pacinův John Milton ji musí pár okamžiků před absolutním mentálním kolapsem udělat něco velmi nepěkného (aneb nebyl by to Satan, kdyby si neužil pevného těla mladičké Charlize Theron). Když už jsme si celou hlavní trojici tak pěkně vyjmenovali, dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu: k jejich hereckému koncertu. Tohle slovní spojení je používáno až příliš často a bývá přitom málokdy zasloužené, v případě Ďáblova advokáta ale platí o to víc. Keanu Reeves dokazuje, že hrát umí a to zatraceně dobře (jeho proslovy před porotou a finální dilema jsou skvělé), Charlize prokazuje talent už v počátcích své kariéry (nemůžu si pomoct, ale její výstup mi tu přijde působivější než v oscarové Zrůdě) a Al Pacino ... Al Pacino! Ten člověk JE ďábel.
Jeho Milton je jedna z nejpůsobivějších filmových postav vůbec a jakmile se objeví na scéně, krade si ji celou pro sebe. Charlize by vedle něj mohla poskakovat s obnaženým poprsím a Keanu chytat letící kulky jak o život a stejně by zraky diváka zůstaly právě na Pacinovi. Stačí mírný úšklebek, mrknutí, drobný náznak špatného úmyslu a s hrůzou si uvědomíte, že ačkoliv z něj máte strach, vlastně byste pro něj udělali cokoliv. Právě v tom spočívá Satanovo kouzlo. Děsivé.
Hackfordův horor z právnického prostředí, lze-li ho takhle vůbec nazvat a existuje-li vůbec taková kombinace (Jake a Tlusťoch se nepočítají), přitom není kdovíjak výrazně zrežírovaný - staví se tu na strohé účelnosti, na vymazleném scénáři a dokonalých hercích v hlavních rolích. Jistě, útoky démonů jsou skvělé, atmosféra funguje ukázkově a sychravý New York díky tomu působí patřičně odcizeně, ale nebýt Pacina, Reevese a Charlize Theron, stěží bychom na něj vzpomínali jako na jeden z nejzajímavějších mysteriózních titulů posledních let.

OLDIES FILMU
Jestli jste se před kliknutím na tlačítko play nejdříve obrnili proti případným strašidelným scénám, kterých je v Ďáblovu advokátovi požehnně, můžete být v klidu. Trailer se jim ve většině případů vyhýbá a snaží se zaměřit hlavně na zápletku a částečně i její vyústění. Ty největší hrůzy, které z filmu dělají tak napínavou podívanou, zůstaly ležet ve střižně. Sice díky tomu trochu chybí ta všudypřítomná nejistota, Al Pacino pro své ďábelské kulení očí také nemá moc prostoru, co by ale jeden neudělal pro přístupnost traileru. Sychravé atmosféry se tedy nedožijeme, v jádru ale ukázka Ďáblova advokáta i tak stihne patřičně vystihnout to nejdůležitější. Co potěší je oldschoolový blockbusterový styl, jakým je střihlá a zárodky milionkrát použité Blasphemy od Immediate Music, kterou bylo později slyšet v každé druhé ukázce na větší filmy. Spolu s ní má  trailer ve finále pětihvězdičkový říz, ze kterého se možná dostaví i ta husí kůže. Jen škoda začátku - ten jaksi nedrží pohromadě.

VELKÁ RECENZE
Soudní síně jsou plné případů, kdy právníci obhajují své klienty, aniž by si byli jisti jejich nevinou. Přesto se musí snažit najít co nejvíce důkazů, svědčících v jejich prospěch a roznést na kopytech do té doby skálopevné důkazy a svědectví, které předkládá obžaloba. Poté mají soudce a porotu na lopatě, sami se však možná budou smažit v pekle.
Ve filmu Ďáblův advokát stoupá hvězda právníka Kevina Lomaxe (Keanu Reeves) strmě vzhůru – drží rekord v počtu vyhraných soudních případů a dostává nabídku, kterou nelze odmítnout. Stojí o něj špičková newyorská firma Milton Chadwick Watters, jejíž klienti rozhodně nejsou žádní svatouškové a potřebují opravdu dobrého, ba vynikajícího advokáta, který mistrně ovládá psychologii, je vždy perfektně připraven a klientům vidí až do duše. Proto se stává, že občas jasně rozpozná lež a odhalí skutečnou podstatu věci, najednou ví, že jeho mandant je skutečně vinen. Ačkoliv má někdy pekelné výčitky svědomí, vždy ho ego a ješitnost vybičují k tak strhující závěrečné řeči, že vyhrává i případy zdánlivě beznadějné.
Jeho šéf John Milton (Al Pacino) mu vytváří co nejlepší podmínky pro práci i soukromý život, ale zároveň si pohrává s jeho osudem, neustále jej sleduje a obratnými manipulacemi ovlivňuje i životy lidí ve firmě a v jejich rodinách. Neštítí se ničeho, jakmile se mu někdo znelíbí, rozehraje ďábelskou symfonii, v níž nepohodlní zažívají smrtelná muka a nakonec propadnou peklu. Upsali se totiž ďáblu, který je v Al Pacinově podání velmi uvěřitelný – jeho mafiánské vzezření, divoké a smyslné výrazy ve tváři, dramatická gesta a šíleny smích  děsí a zároveň přitahují.
Naproti tomu Keanu Reeves v roli uhlazeného, seriózního a ambiciózního právníka s poněkud bezvýraznou tváří, ale očima, které dokáží vyjádřit veškeré emoce, ztělesňuje hrdinu balancujícího na tenkém laně nad ohnivou propastí. Důležitou úlohu v celém filmu hraje i Kevinova krásná manželka (Charlize Theron) – je jakýmsi svědomím, její postava se vyvíjí a k závěru značně proměňuje.
Ďáblův advokát diváka usadí na soudní lavici a nechá jej přemítat o tom, kam až on sám by byl schopen zajít, zda-li by oželel společenské postavení a přijal sem-tam nějakou tu čestnou prohru, nebo se nechá omámit leskem peněz a podlehne ješitnosti. Můžete přece tvrdit, že děláte jen svou práci. Ješitnost – toť rajská hudba pro ucho pekelníkovo! Je to jeho nejoblíbenější hřích. Svou závěrečnou a dechberoucí řeč pronese ve finále filmu i sám satan. Obsahuje, mimo jiné, i tuto větu: „Svobodná vůle je jako motýlí křídla. Dotkneš se jich a už nevzlétnou.“
Ve snímku jsou zajímavě výtvarně pojaté zejména interiéry Miltonovy pracovny a chodby k ní vedoucí, evokující svou velikostí, strohostí a výzdobou skutečně jakési inferno. Zejména plastická a neustále se proměňující stěna za Miltonovým pracovním stolem odráží momentální nálady a podněcuje přestavivost a emoce. Stejně strhující je i hudba Jamese Newtona Howarda. Má-li nám předat Ďáblův advokát nějaké poselství, potom přijměme alespoň to základní – není radno, ani pod rouškou ušlechtilosti, zaprodat se ďáblu.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Mladý úspěšný právník Kevin Lomax obhajuje v rodném Gainsville učitele Gettyse obviněného ze sexuálního obtěžování své žačky Barbary. Přestože během přelíčení zjistí, že učitel je opravdu vinen, podaří se mu napadnout výpověď oběti a dosáhnout osvobozujícího rozsudku. Krátce poté dostane nabídku pracovat pro významnou firmu v New Yorku. Přijme a poté, co přesvědčí o svých schopnostech při výběru poroty k důležitému procesu, se s manželkou Mary Ann nastěhuje do přepychového domu, kde bydlí ti nejlepší zaměstnanci firmy, včetně jejího majitele Johna Miltona.
Zdánlivé štěstí a dokořán otevřená brána k úspěchu se však velmi rychle začne kalit a kolem manželů se začínají dít stále podivnější a děsivější věci. Zatímco Kevin dostane svůj první případ, černocha Moyeze obviněného z porušování hygienických předpisů poté, co byl přistižen při rituálním zabíjení zvířat, jeho žena Mary Ann začíná zařizovat jejich velký byt. A zatímco Kevin se stane svědkem toho, jak se naplní Moyezovo prokletí a soudce ztratí hlas, Mary Ann začne mít podivné vidiny démonů, v něž se na krátké okamžiky mění zaměstnanci firmy nebo jejich manželky.
Jejich dosud láskyplný a bezchybný vztah začíná dostávat trhliny. Když dostane Kevin přidělen případ bohatého podnikatele Cullena obviněného z vraždy manželky, syna a služebné, začne mu nešťastná žena vyčítat, že jí se pro samou práci vůbec nevěnuje. Také Kevinova matka, která přjela do New Yorku na návštěvu, pochopí, že v manželství to nefunguje a varuje syna před Miltonem. Vidiny Mary Ann jsou stále děsivější, nepohodlní lidé okolo firmy umírají za podivných okolností a za vším je podle všeho Milton, který není tím, za koho se vydává.
Přestože byl během přelíčení s Cullenem stále v soudní síni, tvrdí Mary Ann, že ji Milton právě v tu dobu znásilnil a krátce poté, co ji poraněnou odveze do nemocnice, se žena přímo před jeho očima zabije. Je to ve skutečnosti sám Ďábel, který se s pomocí Kevina (zatím nevědomou), blíží ke svému cíli, ovládnutí světa. To však zdaleka není poslední děsivé odhalení, které Kevina čeká.

DABING
V českém znění: Michal Dlouhý - Keanu Reeves (Kevin Lomax), Karel Heřmánek - Al Pacino (John Milton), Sabina Laurinová - Charlize Theron (Mary Ann Lomaxová), Helena Dytrtová - Connie Nielsen (Christabella Andreoli), Pavel Rímský - Jeffrey Jones (Eddie Barzoon), Jana Andresíková -Judith Ivey (Alice Lomaxová), Martina Menšíková - Tamara Tunie (Jackie Heathová), Petr Rychlý - Ruben Santiago-Hudson (Leamon Heath), Jaroslava Obermaierová - Debra Monk (Pam Garretyová), Pavel Šrom - Craig T. Nelson (Alexander Cullen) + Daniel Oreskes (Arnold Merto), Jiří Plachý - Leo Burmester (Floridský prokurátor) + Alfonse D'amato (Alfonse D'amato) + Vyto Ruginis (Mitch Weaver), Jan Pohan - Alan Manson (soudce u Moyezova případu), Martin Kolár - Chris Bauer (Lloyd Gettys), Vladimíra Včelná, Sylva Sequensová, Bohdan Tůma, Radovan Vaculík, Rostislav Čtvrtlík, Jakub Hemala
Překlad: Alena Křížková
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobilo: AVF studio Zero pro Warner Home Video

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.1.1998 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 17.10.1997 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 10.8.1998 (VHS) Warner Home Video
Poprvé na DVD: .11.1998 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 394 176
Tržby celkem - $ 152 944 660
Návštěvnost v ČR 62 406
Náklady (Rozpočet) - $ 57 000 000
 
Tvůrci a herci
Taylor Hackford (Režie), Arnon Milchan (Produkce), Anne Milchan (Produkce), Arnold Kopelson (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Andrzej Bartkowiak (Kamera), Mark Warner (Střih), Mary Colquhoun (Casting), Nancy Klopper (Casting), Bruno Rubeo (Scénografie), Sarah Edwards (Kostýmy), Judianna Makovsky (Kostýmy), Jonathan Lemkin (Scénář), Tony Gilroy (Scénář), Keanu Reeves (Herec), Al Pacino (Herec), Charlize Theron (Herec), Jeffrey Jones (Herec), Judith Ivey (Herec), Connie Nielsen (Herec), Craig T. Nelson (Herec), Tamara Tunie (Herec), Ruben Santiago-Hudson (Herec), Laura Harrington (Herec), Heather Matarazzo (Herec), George Wyner (Herec), Chris Bauer (Herec), Leo Burmester (Herec), Neal Jones (Herec), Mark Deakins (Herec), Don King (Herec), Delroy Lindo (Herec), Monica Keena (Herec), William Hill (Herec), John Rothman (Herec), Vincent Laresca (Herec), Nikita Ager (Herec), Roy Jones Jr. (Herec), Marcia DeBonis (Herec), Kim Chan (Herec), Debra Monk (Herec), Paul Benedict (Herec), Juan Carlos Hernández (Herec), Vyto Ruginis (Herec), Michal Dlouhý - Keanu Reeves (Kevin Lomax- Dabing), Karel Heřmánek - Al Pacino (John Milton- Dabing), Sabina Laurinová - Charlize Theron (Mary Ann Lomaxová- Dabing), Helena Dytrtová - Connie Nielsen (Christabella Andreoli- Dabing), Pavel Rímský - Jeffrey Jones (Eddie Barzoon- Dabing), Jana Andresíková -Judith Ivey (Alice Lomaxová- Dabing), Martina Menšíková - Tamara Tunie (Jackie Heathová- Dabing), Petr Rychlý - Ruben Santiago-Hudson (Leamon Heath- Dabing), Jaroslava Obermaierová - Debra Monk (Pam Garretyová- Dabing), Pavel Šrom - Craig T. Nelson (Alexander Cullen) + Daniel Oreskes (Arnold Merto- Dabing), Jiří Plachý - Leo Burmester (Floridský prokurátor) + Alfonse D'amato (Alfonse D'amato) + Vyto Ruginis (Mitch Weaver- Dabing), Jan Pohan - Alan Manson (soudce u Moyezova případu- Dabing), Martin Kolár - Chris Bauer (Lloyd Gettys- Dabing),
 
1997/144/USA, Německo/Drama, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Milton (Al Pacino) promluví během filmu v šesti různých jazycích. Je to angličtina, ruština, španělština, italština, čínština a v závěru filmu pronese citát v latině.
- Producent filmu Arnold Kopelson si střihl malé cameo ve scéně na večírku, kdy Mary Ann (Charlize Theron) hledá svého manžela (Keanu Reeves).
- Christabella Andreoli (Connie Nielsen) mluví ve filmu italsky. V italské verzi filmu mluví španělsky.
- Aby se Charlize Theron dobře připravila na roli Mary Ann Lomaxové, trávila po dobu trvání natáčení hodinu denně v ordinaci psychoterapeuta, aby se naučila "vypadat jako schizofrenik".
- Charlize Theron dlouho zvažovala, zda roli Mary Ann Lomaxové přijmout, a to kvůli scénám, kde se měla objevit nahá. Již dříve ze stejného důvodu odmítla roli v Showgirls (1995).
- Pôvodne mal film režírovať Joel Schumacher už v roku 1994 s Bradom Pittom v hlavnej úlohe. Ako ďalší boli do tejto roli zvažovaní Christian Slater, John Cusack a Edward Norton.
- Pieseň "Paint it Black" podfarbovala aj záverečné titulky Olovenej vesty (1987) Stanleyho Kubricka.
- Postava Johna Miltona je pojmenována po Johnu Miltonovi, autorovi Ztraceného ráje.
- Sochař Frederick Hart a Episkopální Národní Katedrála ve Washingtonu žalovali Warner Brothers kvůli soše, která se ve filmu objeví a velice připomíná Hartovu sochu "Ex Nihilo", která se nachází nad chodem do katedrály. Nakonec byla vyjednána dohoda, že se socha ve filmu objeví na jednu minutu.
- Film byl původně zamýšlen jako blockbuster s větším množstvím zvláštních efektů a Al Pacino v něm odmítl hrát celkem pětkrát. Když režisér Taylor Hackford provedl se scénářem několik změn, nabídl ho Pacinovi znovu. Tomu se líbil, ale nemyslel si, že dokáže zahrát Miltona dost přesvědčivě a navrhoval místo sebe Seana Conneryho nebo Roberta Redforda.
 
Odkazy