Ctihodný občan / Law Abiding Citizen ( 2009/106/USA/Krimi, Drama, Thriller) 79%

23.03.2018 17:06
JEDNOU VĚTOU
„Jak zastavit pomstu někoho, kdo nemá co ztratit, a navíc sedí za mřížemi?“

OBSAH
Ctihodný občan je dramatický thriller o muži, který se bez slitování rozhodne pomstít tomu, kdo nechal z vězení propustit vrahy jeho rodiny. A nejen jemu, také městu, společnosti, všem. Město Filadelfii začíná děsit teror a vraždy, které jsou brilantně naplánované a provedené. Pomalu však vychází najevo, že je nemohl spáchat nikdo jiný, než právě člověk, jenž přišel o rodinu a rozhodl se vzít spravedlnost do vlastních rukou. Ten člověk ale sedí ve vězení...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Slušný drama. Proč by ne. Sice jsem od toho čekal trošičku něco jinýho a nakonec to, co jsem chtěl, dostal během čtvrt hodiny. I tak to ale nevadí. Samotný průběh byl taky dost zajímavý, jen si budu stát za tím, že Gerard Butler není natolik dobrý herec, aby dokázal hrát vyšinutýho psychopata a že tady ho hrát měl. Pár scén mu to muselo dát za pravdu. Přitom ho ale mám stejně rád. Sice ze sebe nevytáhnul maximum, neměl ty oči vraha ani nenasadil děsuplný výraz. Stejně mě to bavilo a vydržel jsem v klidu až do konce. (Malarkey) 4*

Fanynky "pro přátele Jerryho" Butlera se konečně dočkaly, z jejich objektu touhy se stal regulérní bůh. Co bůh, kříženec Chucka Norrise se Zlatanem Ibrahimovičem. Má tuny peněz, je expert na zabíjení na dálku, a v jednom člověku zastane práci celé hordy profesionálních vrahounů:) Jo a měl by taky vzbuzovat soucit, protože utrpěl hroznou ztrátu a systém s ním vyjebal. Jamie Foxx je proti němu jen klasickým šablonovitým politikařícím Asistentem Distrikta Etornyho (abych držel českou "překladatelskou" tradici), který trousí prázdné kydy slyšené za posledních padesát let asi tak padesáttisíckrát. Mix "gonna get those bitches a svoji spravedlivou pomstu na systému" a jisté mysterióznosti umírá na vykrvácení z děr ve scénáři, který se bohužel jaksi rozlomil vejpůl a nic nedotáhl do toho správného konce. Do poloviny filmu se nám totiž rýsuje slušné kontroverzní - byť krapet moc na efekt a za každou cenu na krev - kriminální drámo, ale pak se to zvrhne v regulérní fantastiku. G. Butler s J. Foxxem holt nejsou S. L. Jackson s K. Spaceym, a F. Gary Gray holt není dost silná režisérská osobnost, aby dokázal šílenství Kurta Wimmera vykompenzovat, a aby z toho byl pořádný thriller. Škoda, kdyby z toho byla další Ultraviolet, a Butler měl fialové háro, byla by to aspoň sranda, a konečně bychom se dočkali té krve, kterou ze svého pseudokomiksu Wimmer laboratorně odpreparoval:P 60% a víc ani ň. (Gemini) 3*

Fúze klasických ‚revenge movies‘ s moderními hi-tech hračkami slibovala hory doly, aby nakonec zaostala i za slibem samotným. Může za to Grayovo rutinérství, které v akční poloze nepřekračuje rozsah traileru, a Wimmerova myšlenková kastrace, snažící se spájet motivy pomsty (na kom a proč má být vlastně vykonána?), obžaloby soudního systému i rodinného dramatu, tak neobratně a zoufale, až podezřívám střihače ze sabotáže, jejímž výsledkem je půlhodina filmového materiálu zmizelá v nenávratnu. Ten film nemá gradaci, logický spád a o napětí škoda mluvit. Jen pár bouchacích aut, zachmuřeného Butlera (plus), slizkého Foxxe (poslední plus) a status nejprofláklejší šance roku. (Isherwood) 1*

VELKÁ RECENZE
Ne že by se dřív nehrálo na překvapivé pointy, nečekané zvraty a zákeřné scenáristické kličky. Ale zhruba od poloviny 90. let se kadence šokujících závěrečných odhalení razantně zvýšila. V tomhle nám Obvyklí podezřelí, Šestý smysl nebo Klub rváčů udělali medvědí službu – kdekdo je zkoušel trumfnout. A klidně netroškařil a vytáhl pointy dvě, tři, dvacet… nebo deset malých a jednu velkou.
Z druhé strany se hlásí filmy o supersofistikovaných padouších. O komplikovaných plánech. O chytácích na postavy, i na diváky. Je jich spousta (filmů i chytáků): Dva, tři, dvacet… deset malých a jeden velký. Zejména Sedm a SAW nám v tomhle udělaly medvědí službu.
Ve Ctihodném občanovi se oba houstnoucí trendy potkávají. Index překvapivosti stoupá tak vysoko, že kdybyste jej chtěli zahlédnout, vykroutili byste si hlavu z krční páteře. Jedno odhalení trumfuje druhé, úklady jsou sofistikovanější minutu od minuty a razí dál a dál, až do sfér, kde už se kdekdo bude mlátit čelem o sedačku. Tvůrci Ctihodného občana možná měli přízemnější motivace, osobně ale v téhle snaze „být neustále chytřejší a co chvíli šokovat“ vidím prostý strach, že „obyčejný“ thriller bez wtf momentů už nemůže roztěkanou internetovou generaci zaujmout. Že se dnešní publikum musí co chvíli udiveně zlomit v pase, chytit se na další udičku, tak aby nepřepnulo. Ne nadarmo Ctihodný občan a jemu podobní střihají kličky v pravidelných, několikaminutových intervalech – jak kdyby jste přecházeli od jednoho zábavného YouTube videa k druhému, a na konci musel být další cliffhanger, který vás donutí kliknout i na třetí díl.  
Ctihodný občan scenáristy Kurta Wimmera (Equilibrium, Nová rasa) a rutinérského režiséra F. Garyho Graye (Vyjednavač, Loupež po italsku) má výhodu alespoň ve velmi zajímavých postavách a nosném tématu. Upřímně, šlo by s nimi rozehrát i drama bez jediné pointy. Probírají se totiž slabiny právního systému, v tomto konkrétním případě toho amerického, ale nepochybně by šlo velmi podobnou variaci věnovat i soudům českým nebo azerbajdžánským. Justice je slepá všude … tentokrát adekvátně nepotrestala vrahy malé holčičky a její milé maminky. To neměla dělat. Naštvala tím totiž postavu Gerarda Butlera. A jak už víme, když se tenhle drsňák se skotským rodokmenem začne čertit, nastává pravý čas na balení kufrů a bleskurychlý odjezd na Kajmanské ostrovy. A pro jistotu i sepsání závěti…
Butlerův zhrzený tatík Clyde Shelton chce pomstu. Vymínit si ji umí hned na několik způsobů, klidně i z vězeňské cely. Proti němu stojí ambiciózní státní návladní Nick Rice, chlapík s hladkou pletí Jamieho Foxxe a se spokojenou rodinou. Má milou ženu a brzo od ní dostane i malou dcerku. Přesto Nick za spravedlnost v Clydeův prospěch nějak přehnaně nebojuje a spokojí se i s polovičatým trestem. Z dvou počestných mužů se tak stávají soupeři v drsné a krvavé bitvě. Clyde do ní vstoupil s nejčistšími úmysly, postupně se ovšem mstí způsoby, z jejichž důslednosti a brutality by se udělalo nevolno i Jigsawovi ze SAW. Nick naopak nedělá nic protizákonného, ba snad ani amorálního. Jenže tím, že přistoupil na relativistické chápání práva a dovolil jednomu z vrahů vyváznout, nese i on svůj díl viny. Ti dva by si možná za jiných okolností rozuměli, možná by souhlasili se svými postoji, nebo si vyznali sympatie… ale nešvary právního systému je postavily proti sobě.
Průběžný součet tedy je: Dvě plastické postavy, o jejichž motivacích a činech lze dlouze polemizovat. Dva výteční herci, kteří by připoutali i k dialogu o správném hnojení muškátů. Jedno univerzální téma, operující s tak důležitými pojmy, jako jsou zákon, trest, vina, spravedlnost, vendeta. Plus motiv „nahého“ anděla pomsty, který ctí biblické „oko za oko, zub za zub“… Málokterý hollywoodský thriller se může pochlubit už takhle slibnou vstupní kombinací. A málokterý ji zvládne prodat. Ctihodnému občanovi se alespoň to daří: Otázky, které tematizuje, v hlavě chvíli vydrží, herce „naplno zapřáhne“, postavy bojují tváří v tvář až do posledního výstřelu.
Bohužel se – a tím se dostáváme zpět k prvním dvěma odstavcům – Wimmer a Gray pouští do tak přepálené hry na chytráky, až je třeba kutat dost divácké tolerance, aby člověk film neodpálil jako překombinovanou slátaninu, co nedává smysl… kteroužto Ctihodný občan, měřeno striktně racionální optikou, asi opravdu je. Ne že by se snímek bortil pod tíhou logických lapsů nebo nesmyslů, ne, on je přepálený zcela soudržně a konzistentně přidává další a další vychytávky. Pojmenovat si je v kině nahlas („Butlerova postava udělá to a tohle, přičemž se na to připravila takhle a takhle“) ovšem znamená riziko záchvatu smíchu a hlavně vypadnutí z jinak řemeslně velmi zdatné thrillerové dvouhodinovky.
Samozřejmě je výhodnější vybavit se jistou skepsí, třeba informací, že v Americe film setřeli jako nelogický připitomělý škvár, a nejít do kina, po vzoru kolegy Mr. Hlada, na inteligentní thriller s dobrými herci a vychytralou zápletkou. Pak se camrání v béčkových vodách přehnaných point a extra dokonalých plánů schroustává líp. Ne že by se film pak zdál lepší nebo horší – pořád by byl solidním tempo-thrillerem, hnaným na efekt a přizpůsobeným (mylně vyloženým?) potřebám dnešní omladiny – do hlavy by se ale ukládal s menší váhavostí, jestli „to bylo super“, nebo „to stálo za smrduté lejno“.
Bylo by hned jasné, že baví přesně mezi…

DABING
V českém znění: Libor Hruška - Jamie Foxx (Nick Rice), Lukáš Hlavica - Gerard Butler (Clyde Shelton), Jiří Čapka - Colm Meaney (Detektiv Dunnigan), Petr Oliva - Bruce McGill (Jonas Cantrell), René Slováčková - Leslie Bibb (Sarah Lowellová), Kateřina Velebová - Regina Hall (Kelly Riceová), Irena Hrubá - Viola Davis (Major), Vladimír Kudla - Michael Kelly (Bray), Jaroslav Horák - Gregory Itzin (Warden Iger), Petra Jindrová - Annie Corley (Laura Burchová), Rudolf Kubík, Ivo Hrbáč, Alexandr Postler, Radek Hoppe, Dalimil Klapka, Hana Tunová, Aneta Talpová, Marek Libert (titulky)
Překlad: Petr Hnilo
Zvuk: Pavel Špatný
Titulky: Dora Windsorová
Vedoucí výroby: Hana Wszolková
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Petra Jindrová
Vyrobilo: AW Studio Praha 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.11.2009 H.C.E.
Premiéra USA: 16.10.2009 Overture Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 28.05.2010 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 28.05.2010 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 392 833
Tržby celkem - $ 126 700 000
Návštěvnost v ČR 25 438
Náklady (Rozpočet) - $ 53 000 000
 
Tvůrci a herci
F. Gary Gray (Režie), Gerard Butler (Produkce), Lucas Foster (Produkce), Mark Gill (Produkce), Robert Katz (Produkce), Alan Siegel (Produkce), Kurt Wimmer (Produkce), Brian Tyler (Hudba), Jonathan Sela (Kamera), Tariq Anwar (Střih), Deanna Brigidi (Casting), Joseph Middleton (Casting), Alex Hajdu (Scénografie), Jeffrey Kurland (Kostýmy), Kurt Wimmer (Scénář), Gerard Butler (Herec), Jamie Foxx (Herec), Viola Davis (Herec), Leslie Bibb (Herec), Regina Hall (Herec), Bruce McGill (Herec), Colm Meaney (Herec), Gregory Itzin (Herec), Josh Stewart (Herec), Richard Portnow (Herec), Christian Stolte (Herec), Dan Bittner (Herec), Annie Corley (Herec), Michael Kelly (Herec), Roger Bart (Herec), Brian Distance (Herec), Michael Ahl (Herec), Brian Anthony Wilson (Herec), Jennifer Butler (Herec), Richard Barlow (Herec), F. Gary Gray (Herec), John Charles Hunt (Herec), Brooke Stacy Mills (Herec), John Jillard Sr. (Herec), Matt Nicholas (Herec)
 
2009/106/USA/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčanie odštartovalo v auguste 2008, v okolí Philadelphie.
- Natáčelo se ve skutečném vězení.
- Gerard Butler byl původně připravený hrát Nicka Rice, ale Jamie Foxx zavolal producentům a zeptal se, zda by Gerard nemohl hrát Clyda Sheltona, a on Nicka. Když to producenti řekli Gerardu Butlerovi, nadšeně souhlasil.
- Ve scéně, kdy starostka (Viola Davis) dělá z Nicka nového státního návladního, je muž držící bibli opravdový starosta města Filadelfie (Michael Nutter), který funkci zastával v době natáčení.
- Ve filmu malou roli ztvárnil i režisér F. Gary Gray. Objevil coby detektiv, který přinese úředníkům důkazy včetně láhve s nápisem "Can't fight fate".
- Režisér se rozhodl použít Del Frisco's Double Eagle Steakhouse k objednání Clydova oběda do věznice, poté co se zde několikrát během natáčení stravoval. Zde také byla i filmová after-party.
- V jednu chvíli se měl režie ujmout Frank Darabont.
- V rané fázi projektu se zvažovalo obsazení Catherine Zeta-Jones.
- Na souřadnicích, které Clyde odhaluje jako místo, kde najdou Billa Reynoldse (North 39 ° 57' 4 " West 75 ° 10' 22"), stojí ve skutečnosti hotel, kde tvůrci během natáčení bydleli.
 
Odkazy