Constantine / Constantine (2005/121/USA, Německo/Fantasy, Mysteriózní, Thriller, Horor) 80%

06.03.2018 19:06
JEDNOU VĚTOU
„V sázce mezi Nebem a Peklem je Země.“

OBSAH
John Constantine od malička vidí svět takový, jaký opravdu je. Má schopnost rozeznat anděly a démony skryté pod lidským vzezřením. Tím, že se dříve snažil spáchat sebevraždu a nežil zrovna životem světce, si přímo koupil vstupenku do pekla. Když jeho plíce začnou vypovídat službu kvůli neustálému kouření cigaret, dozví se od lékařů, že zemře mlád a bude to brzy. Dá se dohromady s nedůvěřivou policistkou Angelou Dodsonovou, aby společně vyřešili záhadnou sebevraždu jejího dvojčete. Pátrání je přivede do světa andělů a démonů, který existuje těsně pod povrchem Los Angeles. Stanou se zajatci sledu katastrofických událostí z jiného světa a pokusí se najít vlastní klid za jakoukoli cenu.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Maxi von Sydowe, někam se ztrať, přicházi ten nejcoolovatější vymítač dáblů, který se kdy objevil na filmovém plátně :o) Ve filmu, kde mně digitální potvory braly ze všeho nejméně (a s tou jejich, jinými zmiňovanou, přemírou to není tak žhavý). Naopak jsem si vychutnával zajímavý děj, přetékající charisma skvělého Reevese, krásu mého sex idolu Rachel Weisz, a několik vizuálně nezapomenutelných scén. A posledních dvacet minut s chytrou a vtipnou pointou a tím nejstylovějším Luciferem za poslední roky (Stormare je fakt ďábel) dělá z Constantina skutečně vynikající podívanou. 4 a půl*. Jo a nekuřte, jinak přijdete do pekla..... (Lima) 4*

Občas se film podle komiksu podaří, občas ne, občas se podaří víc než by kdy byl člověk vůbec čekal. Takovýmto případem je pro mě Constantin, a ten především. Do doby, než jsem se podíval na tento film, jsem měl dojem, že komiksové postavy, ať už nadpřirozené nebo kreslené nikdy nebudou nikterak úchvatné na samotném filmovém plátně, ale v tomhle je i něco jiného. Nejenom, že komiks už je dost temný sám o sobě, tenhle film si na nic proto nehraje a snaží se o co nejsyrovější zachycení hereckého výkonu Keenu Reevese, který se luxusním způsobem odtrhl od dost možná celoživotní role ve světě Matrixu a dokázal, že má i na ne na víc, ale na další herecké výkony, které nebudou takové jako by plno lidí čekalo, ale dokážou zlidovět a zkultovnět, stejně jako v tomto případě. Příběh je výborný, zpracování úchvatné. Není co by se dalo filmu takovéhoto formátu vytknout. Vyždímal z komiksu to, co vyždímat šlo včetně prachů za tržby a splnil své povinnosti na jedničku. Jsem zvědavý s čím se vyklube druhý díl. --- Johne, jak jsi moh tohle udělat, když jsi věděl, že mi to auto nepatří? - Řekl jsem ti, že máš odjet. - To máš pravdu, Johne, tos mi řek. Ale kdybys mi taky řek, že z okna vyhodíš tunový zrcadlo s nasraným démonem, vodjel bych s tím trochu dál. (Malarkey) 4*

Komiksová předloha Constantina, v které se střídají sprostá slova s vůní cigarety, alkoholu a démonů je temná vize světa. Film Constantine je kvůli nízkému raitingu hodně ochuzen, ale naopak mu to spíše přidává k dobrému. Film se točí okolo postavy Johna Constantina, náhodného sebevraha a vymítače ďábla. John viděl peklo a ví kam směřuje. Má jistotu, že půjde do pekla, ale snaží se to změnit. Bohu nestačí ani pár set démonů a ani zachráněný svět. Bůh chce dobrý skutek... Když se rozehraje hra mezi anděli a démony, která poruší rovnováhu, Johna čekají nepříjemné chvilky... Slogan filmu mluvil o sázce mezi nebem a peklem o to kdo uloví více duší, avšak pravda je trochu jinde. Satanův syn se snaží dostat do našeho světa za pomoci Kopí Osudu, kterým byl zabit(doražen) Kristus. Zabránit tomu nemůže nikdo jiný než náš hrdina. John je charakterizován jako muž se zálibou v cigaretách, křížích, svěcené vodě(ještě česnek a půjdeme na upíry :-D) a v drahých košilích. Zná všechny tajné rituály vymítání včetně dveří do pekla za pomoci kočky. Role Johna Constantina získal Keanu "Neo" Reeves. Zde se dostávám k tomu proč je asi snížený raiting dobrá volba. Představte si scénu, kdy milovaný Neo říká démonovi Táhni do pr...le, hajzle..! a nevybuchněte při této myšlence smíchy. Možná tím podceňuji Reevese, ale ten se v tomto filmu snažil přesvědčit o svých kvalitách a nadání hrát podobné typy rolí jako je John Constantine. Na roli Keanu Reeves stojí celý film a opravdu na něm nepadá. Jeho role je dobře zvládnutá a jako vymítač a tvrďák nepůsobí až tak groteskně. Není to naprostý hrdina jako Neo z matrixu, ale jde spíše o hrdinu na hranici hrdiny a anti hrdiny. Dvojčata v poddání Rachel Wiesz je slušně zahraná. Pro někoho velmi krásná pro druhé minimálně zajímavá. Pomocníky Johna není takový komický blbeček jako v Lovcích pokladu nebo podobných oddechovkách. I on prokáže své znalosti a aspoň nepůsobí jako naprostý ignorant, který vběhl do scény jen kvůli podpisu Keanu Reevese :). Dostávám se k obrovskému překvapení castingu a tím je jednoznačně role Satana(ano, Lucifer, Ten nejtemnější...). V poddání Petera Stormare je Satan neodolatelně temný a zajímavý. Kdo čekal digitální potvoru s rohy, dočká se velkého překvapení stejně jako já. Musím však říct, že velmi milého překvapení. Scéna se Satanem ,po které zjistíme, že peklo nikdy nechce prohrát,je opravdu perfektní a vypointovaná. Někdo může namítat její překombinovanost, ale pravda je, že jde o originální řešení, které v dnešní době nemá konkurenci. Okolo vizuálních efektů se točí velká část filmu a já jsem byl celkem potěšen. Nehledal jsem žádné velké chyby, protože nejde o chyby, ale o celkový dojem a ten byl více než slušný. Některé triky jako netvor z brouků, nehoda na začátku filmu a třeba i videoklipový průlet mrakodrapem známý z traileru, nepůsobí perfektně a tím dotvářejí zvláštní náladu a svět Johna Constantina . Hudba je slušná, i když si z ní pořádně žádnou melodii nepamatuji. Počítačově vytvořené Peklo je opravdu horkým místem pro "ne-život". Film chvílemi "řve" na diváka jakými filmy se inspiroval, ať už upírským cool miláčkem Bladem nebo Vymítačem ďábla. Přesto jde o výbornou filmovou záležitost, která je pro mě velkým překvapením a doufám, že v cestě, kterou Constantine našlápl bude někdo pokračovat. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Popsat děj nové warnerácké comicsárny Constantine v několika větách je stejně obtížné, jako obejmout historii této filmové adaptace. Původně ji měl točit Tarsem (Cela) s Nicolasem Cagem v hlavní roli, ale po neustálém odkládání raději oba vycouvali a tak se v hlavní roli objeví Keanu Reeves a režírovat bude Francis Lawrence (debut). Scénář Franka Cappella (Commando) vychází z dílu "Dangerous Habits" (Zlozvyky) a John Constantine (postava kterou mimochodem vymyslel Alan Moore (LXG, Z pekla)) tu zjistí pár zarážejících skutečností, které ho donutí vyjednávat jak s nebem, tak s peklem. Tyhle dvě mocnosti totiž opravdu existují (alespoň tady) a Constantine mezi nimi rozehraje nebezpečnou hru při pátrání po příčinách umrtí dvojčete jedné pohledné policistky, o kterou se peklo zajímá víc než by bylo zdrávo...
Vypadalo to na jasný průšvih. Velkolepá produkce na pomezí vlažného zájmu a ignorace, Keanu Reeves s kravatou vařící znovu svou Matrixovskou image a přetlak comicsových adaptací, jenž musel Johna Constantinea zákonitě ušlapat. Ovšem to by adaptace (pro mě naprosto neznámého) Hellblazera nesměla tak mile překvapit. Režisér Francis Lawrence se ukázal jako náramná volba, když Constantineův trudný úděl spalovače démonů pojal bez okázalých klipových manýrů a místo toho vyprávěl osobní story bohorovného týpka, který nemůže do nebe, nechce do pekla a větší radost než lepá děva v náručí mu dělá pořádně procítěný šluk z cigarety. Keanu sedí do role jako ušitý, s ledovým klidem trousí hlášky a fuckuje Satanáše, což ve výsledku nepůsobí o moc méně cool než mučení a upalování démonů, nebo jejich efektní cupování pomocí brokovnice a svěcené vody (jednoznačně nejlepší scéna filmu). Pokud i v případě filmového comicsu existuje něco jako režijní řemeslo, Lawrence jej naplňuje dokonale. Parádně vybroušená práce s hudbou, úžasná gradace dramatických sekvencí a herecký ansámbl (vskutku odvážně sestavený) využitý do poslední kapiláry, to jsou Lawrencovy trumfy, které ladně překryjí i pomalejší tempo a ne-úplně-bezchybné triky. Sakra kvalitka. A úrodná půda pro dvojku.

O NATÁČENÍ
Zajímavé zachycení temných krajin stálo a padalo na neustálé komunikaci mezi režisérem Lawrencem, výpravou, kameramanem, odborníky na speciálními efekty a dílnou Stana Winstona, kde se vyráběly masky. Svět Johna Constantina je temné a tajuplné místo. Vizuálně má velmi blízko k filmům žánru noir, kde se kladl důraz na atmosférické podání nočních scén, hluboké stíny, líné převalování dýmu z cigaret, záblesky pouličních lamp na mokrém asfaltu, to vše ještě umocněno náklonem kamery, nezvyklými úhly a expresionistickým snímáním. "Vnější vzhled, " komentuje Shuler Donner, "vyvolává dojem pevnosti a svérázně pokleslé krásy. Jakkoli kvůli vnějším rysům vzniká zdání, že se jedná o dobový film, je vše naprosto současné. Lawrence se setkal s renomovanou designérkou Naomi Shohan, jejíž poslední projekt Americká krása jí vynesl nominaci na prestižní ocenění BAFTA. Režisérovi se velmi líbila přirozenost, s jakou pracovala s koloritem města Los Angeles v dramatu Training Day.
"Ona Los Angeles opravdu rozumí, všemu jejímu etnickému složení, texturám a tak dále, takže jsme se velmi záhy shodli na naše přístupu, " říká Lawrence. Město se tak stalo další postavou příběhu. Tvůrci například užili Hacienda Real Nightclub, který je umístěn v přízemí slavné Eastern Columbia Building z roku 1930, jenž se ve filmu stal Midnitovým barem se všemi jeho undergroundovými prvky (červené obložení a dřevěné řezby), či broadwayskou Giant Penny Building, do které tvůrci umístili dlouhý a úzký Constantinův byt. Shohan ve druhém případě pouze přidala kovové žaluzie do oken a šikovně rozmístila nádoby se svěcenou vodou, jíž Constantine používá pro ochranu.
A mohlo se točit! Shohan osvětluje režisérův předpoklad, že nebe a Peklo existují paralelně vedle sebe, takže každé místo má svou nebeskou i pekelnou stránku: "Představila jsem si, jak by vypadala transformace každého místa. Shodli jsme se na tom, že každý takový přerod by bylo vhodné doplnit o hoření, výbuchy, hroucení a viditelné zhoršování kvality materiálu." Tvůrci také využili přibližně 40 dopravních prostředků, které upravili do podoby, jakou podmiňovala dohodnutá vizuální stránka filmu. Šlo zejména o různá stádia jejich rozpadu. Shohan vysvětluje: "Auta jsou tak říkajíc vraky, které jsme si pronajali od jejich majitelů. Do filmu jsme kvůli jejich specifickým tvarům chtěli vozy určitých značek, které pak naším prostřednictvím zmutovaly do pekelné podoby.
Přidali jsme na ně dráty a stalaktity vymodelované z modelářské rychletuhnoucí pěny, což v konečném důsledku vypadá, jakoby se kovová auta roztékala. Některá jsme pokryli kousky latexu a konopné látky a z toho vymodelovali textury, které vypadaly, jakoby na povrch věcí vyhřezly kořeny či žíly. Jako závěrečnou úpravu jsme zvolili patinování, takže vše zestárlo a pokrylo se rzí, což vyvolává dojem rozkladu a jakési nekonečné ďábelské transformace." Odborník na zvláštní efekty, Michael Fink, je nakonec digitálně rozmnožil. Podoba každého z použitých aut byla nakonec naskenována do počítačů, takže rozklad a dekadence mohly pokračovat takřka do nekonečna. Fink popisuje kýžený vzhled: "Šlo nám o jakési neuvěřitelně nepříznivé prostředí, které připomíná situaci bezprostředně po atomovém výbuchu, jen roztaženou z několika nanosekund na věčnost."
Odborník na vizuální efekty, Craig Hayes, z kalifornského Tippet Studia (Matrix Revolutions, Hollow Man), zase vedl tým mladých odborníků, kteří digitálně nahradili veškerou městskou zástavbu, zeleň a nebe v záběru "troskami, létajícími částicemi, hořícími palmami a vůbec celým pekelným prostředím Los Angeles." K náladě snímku přispěla i kamera držitele Oscara za snímek Teče tudy řeka, Philippe Rousselota. Ten se svou třicetiletou zkušeností u filmu (podílel se i snímcích jako Interview s upírem a Velká ryba) klade velký důraz na nové výzvy. "Vždy hledám něco nového. A když se něco takového, co jsem ještě nedělal či neviděl, objeví, je to pro mě velmi motivující, " říká.
Rousselot založil vizuální styl a kompozici na comicsové verzi Constantina (respektive Hellblazera), proto do snímku inkorporoval "hodně širokých úhlů, s nimiž se člověk může setkat v comicsech. To jsem chtěl zachovat. Co se týče barev a světla, kladli jsme důraz na jejich kontrast. Ve filmu se tedy setkáme s celou škálou zelené a oranžové." Kameraman však nechtěl, aby film kopíroval styl comicsu doslova, šlo mu spíše o to, aby si mohl uchovat svobodu převzít cokoliv naprosto odkudkoliv. "Ze stránek comicsu v podstatě nejde udělat film, jde nám spíše o uchování jakéhosi obecného rysu comicsovosti." Tvůrci se také chtěli vyhnout klišé ve zpodobňování nebe a Pekla, které pro jedno místo užívá odstíny světlé a pro druhé tmavé. Zdaleka největší výzvou však pro Rousellota byla scéna s vanou, v níž Rachel Weisz jakožto Angela, plně nahlédne, jak to vypadá "na druhém břehu." "Chtěli jsme zachovat Rachelin úhel pohledu, když je pod vodu, otevře oči a vzhlédne. Ve vaně samozřejmě není dostatek místa, proto jsme to museli točit s pomocí odrazu v zrcadle. Jenže to několikanásobně zvýšilo možnost nechtěných odrazů, což navíc komplikovala voda, která odráží nejen věci, ale i veškeré dostupné světlo."
Kaskadéské scény
"Jedním z hlavních motivů příběhu je zahnat hlavního hrdinu do rohu s tím, že nás zajímá, jak si v dané situaci poradí," hovoří Reeves o fyzických aspektech role. "Pokaždé, když se něco takového stane, čiší z Constantina ´Ok, tak znovu.´ Během natáčení filmu jsem byl nejen nucen kopat do svých kolegů, ale také zalykat se, sípat a chrchlat. Opravdu skvělá zábava. Doporučuju!" Na Constantinovi se Reeves opět setkal s koordinátorem kaskadérů, R.A. Rondellem, s nímž se nedávno setkal na natáčení dechberoucích akčních sekvencí filmů Matrix Reloaded a Matrix Revolutions. Oba se znají již od roku 1991, kdy spolu natáčeli Bod zlomu. "Nejde ani vyjádřit slovy, jak moc těmhle lidem důvěřuju a jak je obdivuju, " říká Reeves.
Na to mu Rondell vrací kompliment, protože zná jeho přirozené nadání pro akční scény a naprosto vzorovou pracovní morálku: "Keanu je velmi důsledný v otázkách spolupráce. Pro každého koordinátora kaskadérů je takovým darem shůry. Můžeme si s ním dovolit mnohonásobně více než s jinými herci." Sám Reeves se domnívá, že čím více akce může předvést na plátně sám, tím lepší je i jeho celkový výkon v roli. "Místo toho, abych jen tak lekoval po placu a nechal se někým zaskakovat, mohu být ve zlomových situacích plně "in", a také si myslím, že ono vědomí, že to herec opravdu podstoupil, pomáhá divákům ve ztotožnění s postavou."
V případě Johna Constantina se opravdu jedná o výkony, které by podstoupil málokterý herec - nejenže se účastní fyzicky náročného exorcismu, ale ve stylu bojovníků ze staré školy se utkává s démony, nechá s sebou pohazovat místností tam a zpět, ale dovolí i Gabrielovi, aby na něm manifestoval účinek svého dechu. Nejkomplikovanější a nejkinetičtější akční sekvencí byla scéna boje Constantina a Chaze s celou legií "kříženců" v uzavřené místnosti nemocnice Ravenscar. Celá sekvence byla náročnou logistickou skládačkou pro všechny zúčastněné kaskadéry a riggery (= těmi, kdo pracují s pružnými lany), protože místnost měla nízký strop a byla poměrně úzká.
Celá situace byla navíc komplikována nebývalým množstvím bojovníků na jednom místě. Ne dosti na tom, Francis Lawrence chtěl celou sekvenci natočit v jediném záběru, což od samého začátku podporoval i Rondell, který v tom viděl zajímavý vizuální podpis. "Jdeme do toho a létáme po celé místnosti. Celé to má užasnou kadenci, bez toho, aby se narušila kontinuita akce, "říká Rondell. Celý záběr byl nakonec složen z tuctu bojovníků ve vzduchu, zatímco na podlaze bojovali další, čímže Lawrence dosáhl zamýšleného efektu obrovského zmatku, ve kterém se orientuje jen Constantine - a pozorný divák.
Velmi důležitou a zároveň náročnou scénou bylo Angelino nahlédnutí do světa démonů, které se odehrává pod vodou. Tato zdánlivě snadná scéna by se rázem mohla stát pro Rachel Weisz smrtelnou, kdyby kdokoliv z lidí na placu opomněl své profesní povinnosti a nesoustředil se. Zároveň mnohé spočívalo na Reevesově instinktu a předem dohodnutých signálech. O pozdější scéně, kdy Angela bojuje v nemocničním bazénu na hydroterapii o život Weisz vypráví: "Když jsme scénu zkoušeli i natáčeli, několikrát jsem se šeredně bouchla do hlavy. Na konci natáčení scén pod vodou jsem byla samá modřina a odřenina, což se hojilo celé následující týdny. Naštěstí se mi nic nezlomilo."
Constantinův bojový arzenál - aneb svěcená voda a plné zásobníky
Constantine si ve svém bytě udělal obranný kruh, složený z nádob se svěcenou vodou, amuletů a náboženských artefaktů, jejichž moc užívá pro ochranu. Svůj arzenál průběžně doplňuje a vylepšuje. V sázce je jeho život. Většina jeho výstroje se mu dostalo od jeho přítele Beemana, který je napojen na černé trhy, pašeráky, překupníky a všehoschopné tajné agenty. Beeman je velkým učencem, který však ve chvíli nouze odhazuje veškeré mravní i vědecké korektivy a klidně vztáhne ruce na artefakty jako kameny z cesty do Damašku, na níž byl obrácen Sv. Pavel, kulku, která zranila papeže Jana Pavla II., brouka z Amityville, část z Mojžíšovy hole, která na poušti rozkvetla, či kříže a ikony, které požehnali svatí mužové minulosti. To samé co filmový Beeman, dělá mezi filmaři vedoucí výstroje a návrhář zbraní Kirk Corwin, který pro projekt vytvořil širokou paletu zbraní pokrytých latinskými citáty, jejichž vzhled je založen na dalekosáhlém výzkumu historických reálií. Největší pýchou jej samozřejmě naplňuje Constantinova "svatá bouchačka", jak ji nazývá.
V zásadě jde o zbraň vytvořenou z krucifixu, s příčným břevnem jakožto zásobníkem, ze kterého se rázem stala smrtící rychlopalná zbraň, která poslala do Pekla nejednoho démona. Nejkomplikovanějším úkolem bylo, aby si zbraň uchovala vzezření relikvie z Beemanovy sbírky a zároveň byla plně funkční a umožňovala jeho majiteli nejlepší možný střelecký komfort. V tomto smyslu jim jako vzor sloužil reálně existující model s názvem Street Sweeper. Úzká spolupráce Corwina, Shohan a Lawrence je nakonec přivedla k myšlence, že jednotlivé komponenty zbraně by měly vycházet z Da Vinciho nákresů. Corwin nakonec vytvořil dvě repliky na opravdové náboje a dvě na gumové projektily, které se používaly při zkoušení scén a pro dubléry herců. Jakkoli se celá idea "navrhnout a udělat zbraň" zdá naprosto triviální, osmi odborníkům trvalo více než sedm týdnů, než vytvořili alespoň dvě fungující zbraně. Zbraně jsou nakonec vyrobeny ze zlata a stříbra (samozřejmě filmového), přičemž na jejich povrchu jsou pro větší detonační účinek vyryty latinské nápisy "cruce salus" ("spása přichází z kříže"), "decus it tutamen" ("ozdoba a nástroj spasení") a "dei gratia" ("Bohu díky!"). Keanu Reeves byl výslednou podobou zbraní tak nadšen, že po skončení natáčení objednal ještě jednu plně funkční zbraň pro Francise Lawrence jako dárek.

O PRODUKCI
Byla to zejména producentka Lauren Shuler Donner, kdo napomohl tomu, že se příběh Johna Constantina z comicsu Hellblazer z produkce DC Comics/Vertigo dostal na plátna kin. Shuler Donner, jejíž jméno a dvacetileté zkušenosti stojí za oblíbenými filmy jako Zachraňte Willyho, Láska přes internet či za komerčně úspěšným fenoménem X-Men a X-Men 2, byla od samého začátku pohlcena neobyčejnými podmínkami, za nichž se odehrává boj hlavního hrdiny. Od samého začátku věděla, že příběh má spád a dramatický potenciál pro zfilmování. "Byl to nesmírně silný, chytrý a děsivý příběh s hrdinou proti své vůli, " říká, "prostě druh filmu, u nějž nikdy nevíte, co se stane za chvíli."
Poté, co příběh s úspěchem nabídla studiu Warner Bros. Pictures, pro nějž produkovala několik vysokorozpočtových filmů, jako například Vítězové a poražení Olivera Stonea či Dave, se Shuler Donner spolu se scenáristou Kevinem Brodbinem a producentem Michaelem Uslanem soustředila na vytvoření dokonalého scénáře. Producent Uslan a jeho kolega Benjamin Melniker mají dlouholeté pracovní zkušenosti se špičkovým vydavatelstvím comicsů DC Comics, se kterým nedávno vzkřísili i sérii Batman. Brodbin, sám velký fanoušek předlohy (nejdéle vycházející měsíční série, která čítá 200 sešitů a 15 samostatných obrázkových novel), si dlouho přál, aby mohl na základě série napsat scénář k celovečernímu filmu. Svou práci bral velmi zodpovědně, přičemž neustále zdůrazňoval: "Nejdůležitější je vystihnout podstatu comicsu Hellblazer,"na čemž se shodl s tvůrci i dalším scenáristou, který byl přizván k projektu, Frankem Cappelou.
Na základě originality rozpracovaného námětu nakonec do projektu vstoupil i úspěšný producent / scenárista Akiva Goldsman, který je vysoce ceněn pro své scénáře (např. Klient, Čistá duše), které se většinou ucházejí o Oscara, Zlatý Globus či prestižní televizní cenu BAFTA. "Nerad pracuji na projektech, které pro mě zároveň nejsou zábavou i výzvou, " připouští. "Constantine zprostředkovává to, o co jsem vždy usiloval - ideu světa, který je za tím naším. Prostě něčeho, co existuje nezávisle na tom, co se naskýtá našim očím." Identita a postoje Johna Constantina jsou od jeho situace neoddělitelné, podmínky jeho života jej nutí ke směřování k jedinému cíli. "Na jeho postavě je pro mě přitažlivé to, že navzdory nevyhnutelnému neúspěchu se snaží najít další cestu, jak ze své svízelné situace uniknout," říká Lorenzo di Bonaventura, pro nějž je Constantine jeho debutem na postu hlavního producenta studia Warner Bros. Pictures.
"Není to ani tak nezdolnost ducha, kterou si většinou spojujeme s hrdinou a jeho výboji, ale jde o nezdolnost ducha člověka, který si je vědom toho, že nemůže vyhrát, ale přesto do toho jde naplno." " Je to člověk, který ma zkušenost s oběma stezkami, temnou i světlou, " popisuje Shuler Donner mnohoznačného hlavního hrdinu. "Constantine vlastně není zlý, ale život, který vede, jej dohnal do rohu. Na druhou stranu jej ani nemůžeme nazvat dobrým. Hlubokou uvnitř cítí že to v životě neměl lehké, ale přesto ví, že si může dovolit zůstat nad věcí a mít dostatek humoru, aby si z toho všeho udělal legraci. Právě tohle je jeden z důvodů, proč jsme chtěli Keanu Reevese pro part hlavní postavy. Věděli jsme, že přesně tohle v něm je. Je schopen se utkat se všemi vnitřními tenzemi své postavy a zahrát tudíž všechny hloubky Constantina tak, jak bychom si to přáli.
"Bojuje se systémem," dodává Erwin Stoff, jeden z producentů filmu Constantine a dlouholetý Reevesův spolupracovník. "John Constantine prostě jako každý jiný člověk nechce jít do Pekla, ale zároveň věří, že to jsou to jen a jen činy jednotlivce, které by měly rozhodovat o jeho osudu, a ne nějaká pevně daná náboženská pravidla. Navzdory všem záporům je to chlapík, který nesnáší podrazy, pokrytectví a vůbec celou současnou situaci, která z něj udělala tvrďáka tvrdšího než kámen." Producent Stoff důvěřoval síle scénáře do té míry, že jej bez obav poslal Reevesovi, který v té době byl v Sydney na natáčení Matrix Revolutions. Jeho instinkt jej nezklamal. "Do té postavy se ihned zamiloval, "vzpomíná Stoff. "Líbilo se mu na tom především to, že navzdory epičnosti a spoustě zvláštních efektů, by v samé podstatě mělo jít o příběh člověka, který válčí s pokrytectvím na tenké hraně mezi dobrem a zlem."
Melniker k tomu dodává: "Jde o zvláštního jedince, který se vzpírá popisu. Stále z něj sálá tajemství. Není to žádná selanka, o které budou lidé říkat ´Tohle už jsem viděl´". Uslan, jehož mladická vášeň pro comicsy jej později přivedla k psaní pro žánrové časopisy a sbírání magazínů, se domnívá, že předběžná znalost comicsové předlohy není nutným předpokladem pro požitek z filmové verze. Uslan měl možnost dlouhé roky sledovat vývoj postavy v comicsu, proto se domnívá, že film věrně zachycuje jeho podstatu, zejména pak "náladu, postoj a úhel pohledu." Jednou z nejchytlavějších věcí na příběhu a jeho postavách je, že zde naprosto chybí jednoznačná polarita černé a bílé. K naší nemalé hrůze musíme s přibývajícími zkušenostmi naznat, že v životě je vše ve sféře větší či menší šedi. Nezáleží na tom, jak jedinec vnějšně vypadá, i tak se v něm mohou ukrývat démoni. Když vám někdo poklepe na rameno, nikdy nevíte, s čím se setkáte tváří v tvář, až otočíte hlavu."

O POSTAVÁCH
Akiva Goldsman vzpomíná: "Keanu se Constantinem stal do té míry, že mnoho jím vymyšlených replik se z tvůrčího procesu a zkoušek dostala i do filmu. Role se mu tedy viditelně líbila." Režisér Lawrence vzpomíná: "Sarkasmus, který má jeho postava, je přirozený a důvěryhodný, neboť ukazuje, jak Constantine vidí svět. Vidíte na tom, jak by si přál být v klidu, ale nemůže." U postavy Constantina vše záleží na životním postoji. "Je to především životní postoj, který jej definuje, " říká di Bonaventura, "ať už jej nazýváte neúctou, fatalismem či ironií." Reeves k tomu dodává: "Constantine ví, jak svět funguje a vůbec se mu to nelíbí." To, co dělá, není to, co by dělat chtěl, jakkoli mu to přece jen dává jistý pocit pýchy a nepostradatelnosti. Vše pospolu vytváří cynismus jakožto jeho trademark. K tomu Stoff poznamenává: "Je hořkou pravdou, že ti nejostřílenější cynici kdysi bývali neuvěřitelnými romantiky a idealisty, jimž všechny naděje vzaly za své." Constantine je naprostý asociál, což je rys, který Reeves hrál s nebývalou chutí.
V tomto smyslu se mu nejvíce líbila scéna, kdy se k Angele, která k němu přichází o pomoc, obrací zády, řka: "Prostě nemá náladu na povídání. A taky nemá rád, když se k němu někdo emocionálně přiblíží, protože je jeho hořkou zkušeností, že takový člověk zpravidla brzy zemře, takže si raději drží distanci. Když nakonec Angele pomáhá, je to kvůli tomu, že jí chce pomoct z problémů, a nebo je to jen další část jeho velkého plánu, jak se sám zachránit?" Brodvin k tomu poznamenává: "John Constantine je ten nejneochotnější hrdina, se kterým jsem se kdy setkal. Nedělá věci kvůli tomu, aby jej někdo považoval za dobrého člověka a nebo hrdinu. Nemá o lidi zájem, protože vždy, když zasáhl v jejich prospěch, mu to přineslo jen další bolest. Kdyby tuhle část svého já mohl odseknout, udělal by to."
V zásadní roli detektivky Angely Dodson se uplatnila Rachel Weisz. Pokud jde o dvojznačnost její postavy, osvětluje Lawrence: "Potřebovali jsme někoho, komu bychom mohli věřit, že je jak chladným policistou, tak někým, kdo to umí emocionálně pořádně rozbalit. Měla být drsná a chytrá, ale pro její roli jsme potřebovali také někoho, kdo by zosobnil ženu, které věříte, že pod zdánlivě klidným povrchem se odehrávají divoké bouře, ač si toho vědoma." Weisz se při přípravě na roli několikrát setkala s policejní konzultantkou, aby ji instruovala, jak zacházet se zbraní a osvětlila, jaké policie používá techniky." Angela ve filmu prochází velkými změnami. Na začátku je nevěřící a cynická, postupně však začíná připouštět, že mezi nebem a zemí jsou jevy, kterým nerozumí, aby na konci objevila síly, které v sobě potlačovala od samého dětství. Tento vývoj byl pro mě velmi zajímavý, " říká. Aby toho nebylo málo, hraje Weisz i svou psychicky narušenou sestru Isabel. "Obě dvě sestry byly jako děti psychicky narušené.
Když se však Isabel začala svým nábožensky založeným rodičům se svými vizemi svěřovat, a ti ji za to surově trestali, rozhodla se Angela, že své vlastní dispozice pro podobné vize potlačí. A tím vlastně přežila. Teď za to musí zaplatit - nejen silným pocitem viny, jaký se projevuje u každého, kdo neustále potlačuje velkou část svého já, ale i tím, že nežije plně." Weisz a Reeves spolu pracovali již v roce 1996 na thrilleru Řetězová reakce. Shuler Donner k jejich opětném spoluúčinkování říká: "Oba tito lidé obětovali své životy, aby bojovali se zlem. Ona ve světě zákona a práva, on k tomu užívá svých vlastních metod. Je tedy jasné, že je to táhne k sobě. Na zcela základní rovině si jsou vzájemně podobní a rozumí si." Pro roli Gabriela, reprezentaci Boha na zemi, přišel Lawrence s několika novými nápady a také skvělou herečkou, Tildou Swinton. Její vynikající výkony jsme mohli vidět například ve filmech Orlando a Adaptace, či ve snímku Temná voda, za nějž byla v roce 2002 nominována na Zlatý Globus.
Gabriel je andělská bytost a jako taková přesahuje všechny rodové i pohlavní kategorie. Lawrence chtěl, aby se její postava vzhledem k mužství i ženství projevovala indiferentně, kteréhož efektu mimo jiné docílil tím, že pro roli vybral ženu, kterou oblékl do tradičně mužského hávu. Tím se z Tildy Swinton stal mocná, zářivá a tomuto světu vzdálená bytost, která se vzpírá jednoznačné interpretaci. "Líbila se mi myšlenka, že Gabriel je androgynní povahy," říká Swinton. "Když se mnou začali tvůrci mluvit o roli, časem opustili klasické maskulinní a feminní kategorie a zacílili někam na střed. A po pravdě řečeno, nechtěla jsem vypadat jako jedna z modelek z videoklipů zpěváka Roberta Palmera." K tomu Shuler Donner říká: "Tilda svou postavu vybavuje obrovskou elegancí a vysokou úrovní, přičemž přes svou rozporuplnost nepostrádá jisté sympatické stránky. Nikoliv však pro Constantina, který jej nazývá ´snob´ a nahlíží na něj jako na bytost arogantní a neochotnou." Tilda Swinton k tomu dodává: "Gabriel je jedinou entitou, kterou může Constantine přímo požádat o radu, co dělat, aby se vyhnul Peklu. Pokaždé, když se zeptá, dostává stejnou odpověď: ne. Aby se člověk dostal do nebe, potřebuje víru, jenže v tomto ohledu je Constantine silně nedostačivý, protože víra předpokládá uvěřit bez důkazů."
Jedním z mála vztahů, kterým se Constantine může pochlubit, je s Midnitem, kterého s nenapodobitelným stylem hraje držitel několika nominací na Oscara a Zlatý globus, Djimon Hounsou. Z Midnita je teď úspěšný podnikatel a sběratel náboženských předmětů, který si cení rovnováhy mezi světy. Proto provozuje neutrální noční klub, v němž se obě nezemské rasy mohou nerušeně potkávat. "Teď jej zajímá pouze obchod. Má, co si vybral," říká Djimon Hounsou, "a stále se nemůžete zbavit dojmu, že ani po letech nezapomněl, kde je jeho pravé místo. Pokaždé, když vidíte Midnita, je vám jasné, že jeho podvědomí říká něco jiného než vědomí."
Pro malou roli Satana si Lawrence vybral mezinárodně uznávaného švédského herce Petera Stormarea. "Ďábel byl v uměleckými prostředky popsán již bezpočtukrát, takže jakmile se objeví na plátně, budete ihned vědět, s kým máte tu čest," říká Stormare. "V tradičních zpodobeních má obyčejně kopyta, rohy a je porostlý tmavou srstí. Už při svém prvním rozhovoru s Francisem jsem jej požádal, zda bychom to mohli natočit bez zbytečně pracných masek a prostetiky. Chtěl jsem využít výrazných rysů své tváře a podpořit tak představivost diváků. Když Satan kráčí ulicemi Los Angeles, měl by vypadat jako váš soused odvedle - když se na něj podíváte pořádně, možná na něm najdete něco zvláštního, ale na druhou stranu nic vnějšně nebezpečného." Takové herecké pojetí přesně odpovídalo režisérovým požadavkům. "Říkal jsem si, že by měl vypadat jako nudný, emočně mělký a trochu zvláštní chlapík, jehož role je přesně v mantinelech postavy Fagana z Olivera Twista, " říká Lawrence. "Ani se nemusí naštvat, dělat scény a tím na sebe strhávat pozornost - je prostě Satan, a tím už je řečeno vše."

DABING
V českém znění: Michal Dlouhý - Keanu Reeves (John Constantine), Jitka Moučková - Rachel Weisz (Angela/Isabela Dodsonová), Pavel Rímský - Francis Guinan (otec Garret), Jiří Štěpnička - Peter Stormare (Satan), Marek Libert - Max Baker (Beeman), Martin Písařík - Shia LaBeouf (Chas Kramer), Ivana Milbachová - Tilda Swinton (Gabriel), Miloslav Študent - Pruitt Taylor Vince (otec Hennessy), Lukáš Hlavica - Djimon Hounsou (Midnite), Martin Stránský - Gavin Rossdale (Balthazar), Radka Malá, Libor Terš, Miroslav Hanuš, René Slováčková, Jana Mařasová, Bohdan Tůma, Jan Maxián, Tomáš Juřička (titulky) a další
Překlad: Petr Fantys
Zvuk: Tomáš Říha
Vedoucí výroby: Jaroslav Richtr
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a Režie: Jiří Kodeš
vyrobilo: AW Studio Praha, pro Warner Home Video v roce 2005

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.4.2005
Premiéra USA: 18.4.2005 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.2005 (VHS) Warner Bros. ČR
Poprvé na DVD: 7.9.2005 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 17.11.2008 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 6 873 012
Tržby celkem - $ 230 884 728
Návštěvnost v ČR 66 530
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000
 
Tvůrci a herci
Francis Lawrence (Režie), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Lauren Shuler Donner (Produkce), Erwin Stoff (Produkce), Benjamin Melniker (Produkce), Michael Uslan (Produkce), Akiva Goldsman (Produkce), Klaus Badelt (Hudba), Brian Tyler (Hudba), Philippe Rousselot (Kamera), Wayne Wahrman (Střih), Denise Chamian (Casting), Naomi Shohan (Scénografie), Louise Frogley (Kostýmy), Skip Lievsay (Zvuk), Joel Harlow (Masky), Kevin Brodbin (Scénář), Frank A. Cappello (Scénář), Jamie Delano (kniha) (Předloha), Garth Ennis (kniha) (Předloha), Keanu Reeves (Herec), Rachel Weisz (Herec), Shia LaBeouf (Herec), Djimon Hounsou (Herec), Max Baker (Herec), Pruitt Taylor Vince (Herec), Gavin Rossdale (Herec), Tilda Swinton (Herec), Michelle Monaghan (Herec), Peter Stormare (Herec), Suzanne Whang (Herec), Laz Alonso (Herec), Valerie Azlynn (Herec), April Grace (Herec), Kevin Alejandro (Herec), Nicholas Downs (Herec), Eileen Dietz (Herec), Billy Million (Herec), José Zúniga (Herec), Jesse Ramirez (Herec), Larry Cedar (Herec), Chad Stahelski (Herec), Victor Boneva (Herec)
 
2005/121/USA, Německo/Fantasy, Mysteriózní, Thriller, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Souběžne s filmem vyšla pro platformy Playstation 2, Xbox a PC i hra "Constantine the Videogame".
- Constantinovu milenku Ellie, ktorú mala hrať Michelle Monaghan, vystrihli z filmu najmä z toho dôvodu, aby bola postava Keana Reevesa viac osamelá.
- Při rozhovoru Gabriela (Tilda Swinton) Constantinovi (Keanu Reeves) řekne, že do nebe nemůže jít kvůli motivům, proč zbavoval svět démonů. Dělení skutků na dobré a zlé na základě motivů není myšlenkou křesťanství, ale islámu. Proto mnoho radikálů dokáže obhájit své činy v očích Alláha.
- Pri scéne, kde Constantine (Keanu Reeves) drží pod vodou Angelu (Rachel Weisz) to Keanu neodhadol a Rachel sa naozaj začala topiť, avšak aspoň vyzerala reálnejšie. (ludena)
- Scénář vznikl dle komiksu Hellblazer, který napsal-Bryan Talbot s Jamiem Delanem.
- V skutočnosti môže vykonávať exorcizmus iba poverený kňaz.
- Pojem "kopija osudu" a jeho výklad je vo filme fiktívny. Stotník, ktorý v skutočnosti kopijou prebodol bok Kristovi, mu nespôsobil smrť. Kristus už bol mŕtvy.
- Keanu Reeves po natáčení zakoupil svatou brokovnici a daroval ji Francisi Lawrencovi.
- Constantinova (Keanu Reeves) zmínka o tom, že nechce, aby jej Angela (Rachel Weisz) pronásledovala jako duch, je odkazem na komiks, kde Constantina pronásledují duchové jeho přátel, kteří kvůli němu zemřeli.
- Nemocnice Ravenscar nese jméno po blázinci z komiksové předlohy. John Constantine zde strávil 4 roky po nervovém zhroucení z nepodařeného vymítání.
 
Odkazy