Červený drak (Lovec lidí) / Manhunter (1986/119/USA/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller) 65%

21.08.2021 20:44
JEDNOU VĚTOU
„Psychologický thriller, v němž choromyslný vrah za úplňku koná své děsivé činy."

OBSAH
Kdo chce chytit vraždícího psychopata, musí přemýšlet jako on. První adaptace románu Thomase Harrise Červený drak. Agent FBI Will Graham (William Petersen) odešel do předčasné penze po vražedném útoku dr. Hannibala Lecktora, který si teď právě díky Willovi odpykává zasloužený trest. Šéf FBI Jack Crawford (Dennis Farina) však Willa přesvědčí, aby se ujal případu nového masového vraha, který brutálně usmrtil členy dvou šťastných rodin. Neznámý pachatel útočí vždy za úplňku a v domech obětí rozbíjí zrcadla. Zdá se, že obydlí, do kterých vnikl, dobře znal, avšak obě rodiny žily daleko od sebe a neměly vůbec nic společného. Další úplněk se blíží a Willovi nezbývá, než požádat o pomoc muže, kterého posledně zatkl. Psychiatr Hannibal Lecktor (Brian Cox) je totiž jediný, kdo může vyšetřovateli otevřít bránu do psychopatovy mysli. Navzdory mimořádným bezpečnostním opatřením však uvězněný Hannibal dokáže navázat s vrahem kontakt a získat pro něj Willovu adresu… Kriminální snímek režiséra Michaela Manna (Nelítostný souboj, Poslední Mohykán), vznikl v roce 1986 podle románu Thomase Harrise Červený drak. Poprvé se tehdy ve filmu objevila – s mírně pozměněným jménem – postava zvráceného dr. Hannibala Lectera, kterou ztvárnil Brian Cox. Téhož antihrdinu o pět let později fenomenálním způsobem proslavil Anthony Hopkins ve filmech Mlčení jehňátek (1991, režie Jonathan Demme), Hannibal (2001, režie Ridley Scott) a také v pozdější verzi Červeného draka (2002, režie Brett Ratner). (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Sonda do života vyšetřujícího lovce lidí, který se snaží dostat do mysle vraha, pochopit ho, cítit to, co cítí on a pak ho díky tomu najít. Další díla o Lecterovi jdou trochu jiným směrem a nemají takový důraz na samotné vyšetřování, kterým je Mann po celý film prakticky posedlí. Sbírání vzorků, hledání důkazů, hledání nového směru vyšetřování... Samotné vyšetřování a hledání stop je však dnes i v televizních seriálech mnohem zajímavější... Vše je dobře natočené s jistou dávkou vizuální jedinečnosti (včetně ozvučení, kdy přešel od Tangerine dreams v Pevnosti k více pop/rock/hardrock hudbě 80sátek, ale i na syntezátory Klause Schulze došlo:)) a hrdinové prochází temným lesem po tajemné cestičce, kterou divák občas dokáže odhadnout dříve než oni sami(video kazety). Mannův je les plný snahy pochopit draka, ale nestát se jím i přes temnotu v srdci každého člověka. Krom toho si všimněte růžové-fialové barvy, jejího použití a smyslu... v závěru mě to až fascinovalo a film mě i díky takovým drobnostem dokázal udržet v příjemném napětí. PS: ještě ty židle na konci jsou trochu... pohádkové, že?:) PPS:proč agent raději proskočí okno, než aby skrze něj střílel. (Djkoma) 3*

Tak tohle tak úplně nevyšlo. Počátky geniálního filmaře Michaela Manna jsou alespoň v Lovci lidí oproti jeho současným projektům silně neatmosférické. Utahaná kriminálka s mizerným napětím sleduje agenta FBI Willa Grahama, který se vydává po stopách rituálního vraha likvidujícího za úplňku celé rodiny a k dopadení mu má pomoci jiná hyena – za katrem sedící labužník Hannibal Lecter. Pokud dnes leckdo Mannovi vyčítá, že své filmy „přerežírovává“, tak tady jakoby usnul na vavřínech. Tísnivý thriller podle slavného stejnojmenného románu Thomase Harrise má alespoň nálepku, že vznikl jako první, jenže třeba oscarové Mlčení jehňátek je úplně jiná liga, i rutinér Ratner se v remaku (2002) s látkou vypořádal mnohem lépe. (castor) 3*

„Have you ever seen blood in the moonlight, Will? It appears quite black.“ Nelze nesrovnávat. SuperMann z planety syntezátorů převálcoval o 16 let mladší mainstreamové dílo nevynalézavého Ratnera svými nejsilnějšími zbraněmi. Působivý vizuál, tradičně propracovaná psychologie postav, údernější závěr a hlavně Petersen, který v roli Willa Grahama hravě předčí Nortona. Doktor Hannibal Lecter, co se kdysi jmenoval Lecktor, si tak může Brettovým mozkovým lalokem v klidu ozvláštnit recept na pomazánku.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Hannibal Lecter je jedním z nejslavnějších literárních sériových vrahů, který vznikl z pera Thomase Harrise. Jeho sériový vrah a kanibal, který mate svou tváří studovaného a sečtělého psychiatra se objevil jako hlavní hrdina celkem 4 knih a slavný se tato postava stala především až díky snímku Mlčení jehňátek z roku 1991, kde byl Anthony Hopkins v této roli tak mistrovský, že mu tehdy k získání Oscara stačilo pouhých 16 minut na plátně. Mnoho lidi poté žije i v tom, že právě snímek Mlčení jehňátek, který položil základy pro další dva filmy, kde se jako ´´ Hannibal kanibal´´ objevil Hopkins byl první adaptací Harrisových románů. Není to ovšem pravda!
První adaptací byl totiž v roce 1986 Manhunter v režii Michaela Manna. Mannův Manhunter AKA Červený drak vznikl v roce 1986 (5 let před premiérou Mlčení jehňátek), háček ovšem tkví v tom, že se zde legendární kanibal nejmenuje Hannibal Lecter, ale Hannibal Lecktor. Stejně tak se film nejmenuje dle předlohy Červený drak, protože by na film mohli případně zatoulat fanoušci výtvarného umění (V Harrisově předloze hraje obraz Williama Blakea zásadní roli) a především podobně laděný thriller s názvem Rok Draka rok předtím v kinech zcela propadl. Stejný osud ale ve finále v kinech čekal právě Manhuntera. A nejde se ve finále čemu divit.
Michael Mann si časem v Hollywoodu naprostým právem vypracoval mezi režiséry status takového tvůrce, který si umí vyhrát s vizuálem, akčními scénami a napětím. V případě roku 1986 se ale bavíme o Mannovi, který ještě musel ujít dalekou cestu k Poslednímu Mohykánovi, Nelítostnému souboji, Collateralu nebo Veřejným nepřátelům. Už v Červeném drakovi je vidět mnoho důkazů, které nasvědčují, že to Mann v sobě má- Umí pracovat s vizuálem, napětím i stylovým napětím. Jenomže přitom všem zapomíná na jedno- Vůbec se mu nedaří vystihnout ducha předlohy a zároveň ducha charakteru Hannibala Lectera (tedy Lecktora). Původní Červený drak vznikl jako film pro kina, přinejlepším se ale o něm dá říct, že vypadá pouze jako lepší televizní film. Takový ten televizní film, který má vizuál na vysoké úrovni, ovšem diváka by dostal do kolen jen v sekci televizních kriminálek. Háček tkví i v tom, že může divák snadno tuto verzi srovnávat s Červeným drakem z roku 2002.
Ten měl sice na rozdíl od původního Červeného draka mnohem vyšší rozpočet (15 milionů dolarů vs. 70 milionů dolarů), v tom ale jeho hlavní um netkví. Červený drak z roku 2002 se krom vyšších production values též může opřít totiž o lepší scénář, který více vystihuje charaktery Willa Grahama, Francise Dolarhydea (který se v této verzi jmenuje Dollarhyde) i Hannibala Lectera/Lecktora, lepší atmosféru (ano, Brett Ratner udělal lepší atmosféru než Michael Mann!) a především má výrazně lepší casting. Veškerá ta Mannova kreativní snaha je totiž jedna věc, film ale shazuje velmi toporný casting. William Petersen je jako Will Graham naprosto prkenný protagonista. To co dělá postavu Willa Grahama tak zajímavou, je to, že se dokáže vcítit do uvažování kriminálníků a také to, že ho jeho zážitek s Hannibalem Lecktorem jednoduše traumatizoval. Tohle naprosto bravurně zvládl o 16 let později vystihnout Will Graham v podání Edwarda Nortona, Petersenův výkon je ale přinejlepším průměrný a jeho duševní rozpoložení mu vůbec nevěříte.
Brian Cox jakožto Hannibal žije ve stínu Anthonyho Hopkinse a je to zcela pochopitelné. Coxův Lecktor totiž není vyloženě špatný, jenomže Cox v roli působí zcela obyčejně a nezajímavě. Hopkins o 7 let později dokázal už během prvních pár vteřin naprosto odzbrojit svým děsivým výrazem, který dává najevo, že je něco v nepořádku. Lecktor naopak v Coxově podání nepůsobí výjimečně a jeho podání nedělá Hannibala tak specifickou postavou. Cox osobně si postěžoval, že se na něj často kvůli Hopkinsovi zapomíná, má to ale zcela logické opodstatnění. Jeho Lecktor je totiž nevýrazný, vůbec se mu nedaří prodat výjimečnost tohle charakteru a ta role mu prostě nesedí. A není to skutečně jenom o tom, že v následujících letech předvedou Anthony Hopkins a Mads Mikkelsen v této roli herecké vrcholné koncerty. V Červeném drakovi ale není Hannibal Lecktor Grahamovým protivníkem. Tím je Francis Dollarhyde, přičemž podání Toma Noonana je v podstatě stejně tak nevýrazné jako Coxovo podání Lecktora. Harrisovi se vždy podařilo vytvořit naprosto zajímavé sériové vrahy, přičemž kromě Hannibala Lecktera a Buffalo Billa právě Dolarhydea.
A právě Mannův Červený drak se vůbec nepodaří prodat výjimečnost těch postav. Stejně jako Lecktor je Dollarhyde prostě šílený vrah, který v sobě nemá nic navíc. Přitom právě zpracování s Hopkinsem nebo později i seriál s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli dokázal tu komplexnost a chytrost Harrisových knih prodat naprosto skvěle. Mannův Červený drak v tomhle ohledu selhává a i proto pro mě představuje vyložené zklamání, které je zapříčené dost možná i proto, že filmy s Hopkinsem nasadili prostě laťku vysoko. Mannův přístup k téhle látce prostě nefunguje a v tomto ohledu do velké míry selhává na samotné čáře. Přece jen se mu někdy dobře vybudovat nějakou atmosféru, pořád tento film vyniká vrcholnou vizuální stránkou, ale celé je to jedno. Protože to celé je prostě tuctová kriminálka, která v sobě nemá nic navíc. Což je o to smutnější, že se může opřít právě o Harrisův román. A ta hudba, která k tomu hraje je vyloženě příšerná. Existuje spoustu pádných důvodů, proč původní Červený drak zapadl. Přitom pořád skutečně není špatný a minimálně vizuální stránka, už tehdy Mannovo tvůrčí kvality a jeho přístup k látce tento film dělají alespoň trochu zajímavým. Jenomže tu pořád je ten otřesný casting a především naprosto zabitý potenciál, který tehdy spoustu filmovým divákům nepředstavil Hannibala Lectera v tom nejlepším světle.
Jenomže pak přišel rok 1991 a Mlčení jehňátek. A všichni víme, jak velkou filmovou pecku tehdy Jonathan Damme daroval světu......

Postavy a obsazení
• Brian Cox - dr. Hannibal Lecktor
• William Petersen - vyšetřovatel Will Graham
• Tom Noonan - Francis Dollarhyde, „zubatý skřet“
• Dennis Farina - Jack Crawford, vyšetřovatel FBI
• Joan Allen - Reba McClane, slepá kolegyně Francise Dolarhydea
• Kim Greist - Molly Grahamová, Willova žena
• Stephen Lang - Freddy Lounds, novinář deníku The National Tattler
• Benjamin Hendrickson - Frederick Chilton, ředitel vězeňského zařízení, kde je uvězněn dr. Lecktor
• Paul Perri - dr. Sidney Bloom
• David Seaman - Kevin Graham

Ocenění
The Saturn Awards
2010 - Nejlepší filmová DVD kolekce (nominace)

DABING
1.DABING (VHS - Červený drak)
V českém znění: Jan Čenský - William Petersen (Will Graham), Dalimil Klapka - Dennis Farina (Jack Crawford) + Michael D. Roberts (běžec), Michal Pešek - Tom Noonan (Francis Dollarhyde) + Chris Elliott (Zeller), Jiří Plachý - Brian Cox (Hannibal Lecktor) + Paul Perri (doktor Sidney Bloom), Jarmila Švehlová - Kim Greist (Molly Graham), Radovan Vaculík - Peter Maloney (doktor Dominick Princi) + Jim Zubiena (Spurgen), Zbyšek Pantůček - Stephen Lang (Freddy Lounds) + Norman Snow (Springfield) + Frankie Faison (policista Fisk), Jaromír Dulava - Dan Butler (Jimmy Price) + Benjamin Hendrickson (doktor Frederick Chilton), Tomáš Pospíšil - David Seaman (Kevin Graham), Veronika Gajerová - Alexandra Neil (Eileen)
Vyrobilo: ZERO pro společnost Film a Video Studio Prague 1992

2.DABING (ČT - Lovec lidí)
V českém znění: Marek Libert - William Petersen (Will Graham), Klára Oltová - Kim Greist Molly Grahamová, Kamila Špráchalová - Joan Allen (Reba McClaneová), Martin Zahálka - Brian Cox (Dr. Hannibal Lecktor), Pavel Šrom - Dennis Farina (Jack Crawford), Tomáš Racek - Stephen Lang (Freddy Lounds), Svatopluk Schuller - Tom Noonan (Francis Dollarhyde), Josef Tuček, Lumír Olšovský - Benjamin Hendrickson (Dr. Frederick Chilton), Pavel Vondra, Michal Holán, Hana Czivišová, Monika Schullerová, Lukáš Jurek, Stanislav Lehký - Frankie Faison (policista Fisk) a další
Překlad: Daniel Čáp
Dramaturgie: Zdeno Kubina
Mistra zvuku: Jozef Kušnír
Asistentka režie: Hana Zapletalová
Vedoucí produkce: Miloš Kostner
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Šéfproducent: Vladimír Tišnovský
Dialogy a českého znění: Mikuláš Pánek
Vyrobila: Česká televize 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 15.8.1986 De Laurentiis Entertainment Group
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1992 (VHS) FVS Praque
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000
 
Tvůrci a herci
Michael Mann (Režie), Richard N. Roth (Produkce), Michel Rubini (Hudba), ante Spinotti (Kamera), Dov Hoenig (Střih), Bonnie Timmermann (Casting), Mel Bourne (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Jim Bridges (Zvuk), Doug Drexler (Masky), John Caglione (Masky), Jr. (Masky), Jeff Goodwin (Masky), Michael Mann (Režie) (Scénář), Thomas Harris (kniha) (Předloha), William Petersen (Herec), Kim Greist (Herec), Joan Allen (Herec), Brian Cox (Herec), Dennis Farina (Herec), Tom Noonan (Herec), Stephen Lang (Herec), Frankie Faison (Herec), Garcelle Beauvais (Herec), David Allen Brooks (Herec), Marshall Bell (Herec), Chris Elliott (Herec), Bill Smitrovich (Herec), Patricia Charbonneau (Herec), Ken Colquit (Herec), Annie McEnroe (Herec), Michael D. Roberts (Herec), Peter Maloney (Herec), John Posey (Herec), Michael Talbott (Herec), Dan Butler (Herec), Kristin Holby (Herec), Jim Zubiena (Herec), Paul Perri (Herec), Benjamin Hendrickson (Herec), Kin Shriner (Herec), Norman Snow (Herec)
 
1986/119/USA/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Dante Spinotti působil jako kameraman u obou adaptací Harrisova románu "Červený drak", tedy u Mannovy verze z roku 1986 i Ratnerovy verze Červený drak (2002).
- Frankie Faison, který zde hraje poručíka Fiska, se jako jediný herec později objevil ve všech adaptacích románů Thomase Harrise. Ve filmech Mlčení jehňátek, Hannibal a Červený drak si zahrál postavu Barneyho Matthews.
- Během natáčení Lovce lidí hrál budoucí oscarový představitel dr. Lectera Anthony Hopkins v divadle Krále Leara. Při natáčení Mlčení jehňátek si zase naopak v divadle krále Leara zahrál Brian Cox - představitel Lectera z Lovce lidí.
- Lovec lidí je jediný film, kde se Hannibalovo příjmení píše Lecktor. V dalších filmech už je to náš starý známý Lecter.
- O režii se původně ucházel David Lynch, který dal nakonec přednost jinému projektu.
- Film měl nést původně název své knižní předlohy - Červený drak. Ovšem po neúspěchu filmu Rok draka z roku 1985 se producent Dino de Laurentiis (mimochodem producent Hannibala, Červeného draka a Hannibala - Zrození) rozhodl slovo "drak" z názvu vypustit, a vznikl Lovec lidí.
- Po skončení natáčania sa Will Petersen nemohol zbaviť svojej postavy ani po skončení natáčania. Aj keď neskôr robil rôzne skúšky v divadlách na iné postavy, stále sa mu do toho vynárala táto postava. Zašiel dokonca aj ku holičovi, aby mu dal dole bradu, ostrihal vlasy a prefarbil ich na blond, aby v zrkadle videl inú osobu. Najprv si myslel, že to bolo kvôli prísnemu natáčaniu filmu, no neskôr si uvedomil, že sa tá postava jednoducho "vkradla do jeho vnútra."
- Tom Noonan žiadal, aby ho nikto z jeho obetí alebo nasledovníkov počas filmovania nemohol stretnúť ani navštíviť a tí, čo sa s ním rozprávali, ho mali oslovovať len menom jeho postavy, Francis. Úplne prvýkrát sa s Petersenom stretol až počas natáčania záverečnej scény. Toto celé spôsobilo, že atmosféra na pľaci bola tak napätá, že sa ho mnoho ľudí zo štábu bálo. Noonan taktiež vždy letel sám separátnymi letmi a zostával sám v separátnych hoteloch. Na pľaci býval sám v tme vo vozni, v ktorom pri ňom z času na čas v tichosti sedel Mann.
- Michael Mann strávil roky korešpondovaním so sériovým vrahom menom Dennis Wayne Wallace, ktorý mal obsesiu na ženy, ktoré sotva poznal, a veril, že skladba "In-A-Gadda-Da-Vida" od kapely Iron Butterfly bola "ich pieseň." Mann túto skladbu do filmu zahrnul práve kvôli tomuto spojeniu.
- Kameraman Dante Spinotti uviedol, že vďaka osobitému prístupu režiséra nie je ani jeden záber vo filme jednoducho obyčajný "pekný záber," ale každý jeden je "sústredný na vyjadrenie predmetnej atmosféry a emócie."
- Režisér Michael Mann obsadil Williama Petersena do hlavnej role po tom, čo ho videl vo filme Žít a zemřít v L. A. (1985). Zaujímavým faktom je, že Petersen si zahral 5 rokov predtým mini rolu vyhadzovača v snímke Michaela Manna Zlodej (1981).
- Doktor Brent E. Turvey z Inštitútu forenznej kriminalistiky opísal tento film ako "najkompetentnejší, čo sa forenznej vedy a kriminalistického profilovania týka."
- William Petersen v rámci prípravy na rolu trávil veľa času s príslušníkmi policajného zboru v Chicagu, konkrétne pri jednotke určenej pre násilné trestné činy, a taktiež v rovnakej jednotke FBI. Zaujímal sa taktiež najmä o to, aký dopad majú na nich tieto trestné činy z dlhodobého a psychologického hľadiska.
- Tom Noonan, ktorý stvárnil postavu Dollarhydea, sa na rolu pripravoval štúdiom sériových vrahov, no tento prístup z dôvodu značného znechutenia eventuálne zavrhol.
- Režisér Michael Mann počas prácach na scenári, ktoré trvali tri roky, trávil veľa času s príslušníkmi FBI, ktorí boli veľmi podobní hlavnej postave tohto filmu.
- Pri skúškach na postavu Dr. Hannibala Lecktora bol Brian Cox otočený chrbtom ku casting agentom. Chceli sa vďaka tomu viac sústrediť na silu jeho hlasu a prednesu.
- Scéna z lietadla nebola natáčaná na prepožičanom lietadle, ale počas normálneho komerčného letu z Chicaga na Floridu. Štáb všetko zariadenie do lietadla dostal ako príručnú batožinu a pasažierom rozdával bundy s motívom Manhunter, aby ich tým obmäkčil a nevadilo im natáčanie.
- David Lynch považoval príbeh filmu za "násilnícky a úplne degeneratívny."
- Film, najmä jeho dôraz na forenzné a kriminalistické metódy vyšetrovania, sa považuje za jeden z hlavných faktorov a inšpirácií pre vznik krimi televíznych seriálov, ktoré sa hojne začali objavovať na prelome milénia.
- Britský denník The Independent retrospektívne nazval film "najviac estetickým filmom 80. rokov."
 
Odkazy