Krycí jméno Holec / Krycí jméno Holec (2016/98/Česko, Rakousko/Drama) 47%
06.10.2023 01:31
JEDNOU VĚTOU
„Sex, lži a špionáž. Film podle předlohy Jana Němce."
OBSAH
Rakouský novinář Helmut Zilk počátkem roku 1968 začíná uskutečňovat živé vysílání rozhovorů z komunistického Československa pro rakouskou televizi. Při natáčení se Zilk seznámí s rebelujícím českým režisérem Janem Davidem a jeho krásnou přítelkyní, herečkou Evou. Mezi úspěšným novinářem a vzdorovitým umělcem se rozhoří vášnivý souboj o srdce Evy, které každý nabízí budoucnost po svém. Do milostného trojúhelníku zasáhne srpnová okupace Prahy, při níž se Honzovi podaří natočit brutalitu a násilí okupantů. Film je třeba urychleně dostat k mezinárodní veřejnosti. Paradoxně jedinou cestu na Západ představuje právě Zilk. Lze mu však věřit a nebude mít nakonec dramatický útěk do Rakouska pro Honzu a Evu fatální následky? (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Film, který bych rozdělil na dvě poloviny. V první mám pocit, jak kdyby se rakouský režisér ztratil v kráse českých hereček a kromě nahých těl tu vládne série sexuálních scén, které ze začátku můžou u českého filmu působit poměrně neobvykle, ale později už je vnímáte spíš dost prvoplánově, až otravně. Až mi Jenovéfy a Vici bylo chvílemi i líto. Druhá polovina pak přichází na scénu s příchodem Rusů na Václavské náměstí, což nabízí hodně silný a emotivní zážitek. Ten v jistých momentech také přichází, čímž dokazuje, že film jisté kvality v technické rovině určitě má, ale kazí si to momenty, které vážnou situaci neuvěřitelně zlehčují…a je to jak zfušovaný scénář, tak místy i hudba, která se do dané situace vůbec nehodí. Krycí jméno Holec tak mohl být hodně solidní kooperací s Rakouskem, ale ve výsledku je to vysloveně nepovedený film s vážným tématem. (Malarkey) 2*
Hned na úvod jsem docela zíral, protože se rozjíždí film, ale část prostoru zabírají titulky, živě jsem si předstovoval jak diváci nevěnuji pozornost filmu, ale dychtí se dovědět, kdo dělal postsynchrony, docela by mě zajímalo, kterej autor nobelovy ceny za vědu tohle vymyslel. A jéště jedna poměrně amatérská fopička, obraz ti ukazuje novou scénu, ale zvuk dohrává scénu, kterou už nevidíš. Neděste se, to se stalo asi jen 2-3, ale i tak dobrá džunglička. No a filmeček, ta první část to jsem málem obrečel, sleď scén bez příběhu, dialogy jak když si povídaj dva houbaři u bazénu, prostě divácká mučírna, ovšem s příchodem rusáků nastává obrat (jako vždy ) ovšem tentokrát zcela vyjíměčně k lepšímu, najednou má film zápletku, příběh, napětí, tempo a začne i bavit. Tandem Novotný/Malý už by mohl pomalu ty stébáčky vyučovat jak jim jdou k duhu. Skvělou svini si zde střihla Vilmička, taky zde uvidíme hodně prdelí, ano holky i vy se u Kryštofa v otázce prdelky dočkáte, nutno říct, že Kryštof se neuvěřitelně za ty roky vyhrál a všechny svoje postavy hraje naprosto přirozeně a sebejistě. Vica je kus ženský s krásnejma očima navrch, tady mě přišlo že ta postava nebyla až tak výrazná, aby se vedle panských postav prosadila, ale to není výtka vůči ní, Vica je dobrá herečka, ale tady nemusela dát do postavy ani 70% svého talentu. Hele dám tři, ale jsou to tři od největšího dobráka na csfd. (Enšpígl) 3*
Je to dost pro mě těžký hodnotit. Na jednu stranu jsem rád, že byla zfilmována povídka jednoho velikána českého filmu na druhou stranu by to mohlo být zpracováno o píď lépe. Obsazení ovšem bylo v pohodě a herecké výkony nezaostávali (Hádek, Zeiler, Novotný). Děsil jsem se hudby O. Brzobohatého jelikož není na hledáčku mých oblíbených muzikantů a považuji ho za jednu nejvíc zbytečných osobností v rámci české hudební scény, která svou popularitu získala hlavně jménem. Pro mě hudba je důležitým filmový atributem, ovšem musím podotknout, že v tomto případě to bylo překvapení. V úvodu jsem pochyboval, ale následně musím podotknout, že svou práci odvedl dobře. KJH nepatří mezi filmy, které člověka do doby vyloženě vtáhnou jako třeba Pouta. Je to spíše takový stylizovaný biják, na který se nechá dívat. Nu tak a teď co vyvádí ten Michálek, jdu na něj :D (Endyis) 3*
VELKÁ RECENZE
Asi bych se divil, kdyby se na drama Krycí jméno Holec chystalo nějaké větší množství čtenářů MovieZone, tenhle film, jenž byl trochu pod radarem, je i přes své téma a obsazení navíc spíš rakouský než český a vlastně se o něm donedávna moc nevědělo. Trochu to zamrzí, protože na plátně se občas dějí věci, které patří k tomu zajímavějšímu, co domácí kinematografie nabízí. Zároveň tu ale dojde i na momenty, kdy člověk musí jen smutně pokrčit rameny a přemýšlet, jestli to tvůrci mysleli vážně.
Film vychází ze skutečných událostí a točí se kolem milostného trojúhelníku, v němž figurují ambiciózní režisér Kryštof Hádek, herecká hvězda Vica Kerekes a rakouský novinář, moderátor a playboy Johannes Zeiler. Nejde však jen o to, jakého z pánů si Kerekes vybere, ale i o dobu. Děj se odehrává na konci šedesátých let a ve vzduchu je cítit změnu. I filmař, kterému jinak jeho filmy do kin nepouští, tuší, že by se mohl dostat se svým novým dílem do Cannes a že by se mohly změnit politické poměry. Vedle lásky a politiky dojde ovšem i na špionáž. Rakouská televizní hvězda Helmut Zilk je totiž poměrně rozhazovačná a STB by se líbilo mít někoho takového, někoho, kdo může špiclovat u imperialistických sousedů, na vodítku. Hraje se o kariéru, budoucnost, lásku i štěstí. A pak přijedou do Prahy tanky a začne jít i o krk.
Jak už jsem naznačil v prvním odstavci, mám s Krycím jménem Holec problém. V jednu chvíli totiž dokáže vyloženě strhnout a třeba scéna, kdy do Československa přijedou Sověti, je i přes své komornější podání dost působivá a rakouský režisér Franz Novotny si v ní dovolí přijít i s několika záběry, o nichž bych se nebál říct, že jsou cool (jo, napsal jsem o dramatu podle životních osudů Jana Němce, že má cool scény). O chvilku později si však tvůrci začnou hrát na špionážní drama a svou úsměvností a naivitou je to jen o něco méně absurdní než pokusy českých filmařů z devadesátých let o akční filmy. Není to pochopitelně trash z ranku Nahoty na prodej (možná až na ten smutný pokus o bitku), ale Davidu Novotnému zkrátka nebudete věřit, že jde o estébáckého Jamese Bonda, i když se o to celkem usilovně snaží.
Stejný problém jsem měl i s hrdiny. Zatímco Zeiler je jako poživačný Zilk, jemuž se život rozpadá pod rukama, vyloženě výtečný, Kryštof Hádek většinu času řeší milostné problémy tím, že si dává trojku se začínajícími herečkami a vzteká se. A takhle je to vlastně se vším. Krycí jméno Holec vypadá, jako kdyby ho točili několik lidí. Zatímco někteří se pokoušeli o funkční drama z šedesátých let, jiní vsadili na béčkovější přístup, ale nemají schopnosti na to, aby z toho byl skutečně strhující thriller nebo alespoň zajímavý napínák. A dohromady to logicky funguje jako koncert filharmonie, k němuž se přicpal Skryllex. Takže moc ne.
Jo a těch několik scén sázejících na patos je vyloženě srandovních.
Postavy a obsazení
• Kryštof Hádek - Honza
• Vica Kerekes - Eva
• Johannes Zeiler - Helmut Zilk
• David Novotný - Nahodil
• Heribert Sasse - Fuchs
• Michael Fuith - Popp
• Jenovéfa Boková - Žofie
• Dana Švolba Marková - Diana
• Václav Helšus - kameraman
• Vilma Cibulková - vedoucí výroby filmů
• Jiří Vyorálek - Vacek
• Eva Spreitzhofer - Helga
• Ondřej Malý - Hádek
• Hilde Dalik - Susi
• Gerrit Jansen - Markus
• Ondřej Gregor Brzobohatý - zpěvák
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.9.2016 Falcon
Premiéra Rakousko: 15.7.2016 Thimfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 177 943
Návštěvnost v ČR 1 237
Náklady (Rozpočet) - Kč 28 000 000
„Sex, lži a špionáž. Film podle předlohy Jana Němce."
OBSAH
Rakouský novinář Helmut Zilk počátkem roku 1968 začíná uskutečňovat živé vysílání rozhovorů z komunistického Československa pro rakouskou televizi. Při natáčení se Zilk seznámí s rebelujícím českým režisérem Janem Davidem a jeho krásnou přítelkyní, herečkou Evou. Mezi úspěšným novinářem a vzdorovitým umělcem se rozhoří vášnivý souboj o srdce Evy, které každý nabízí budoucnost po svém. Do milostného trojúhelníku zasáhne srpnová okupace Prahy, při níž se Honzovi podaří natočit brutalitu a násilí okupantů. Film je třeba urychleně dostat k mezinárodní veřejnosti. Paradoxně jedinou cestu na Západ představuje právě Zilk. Lze mu však věřit a nebude mít nakonec dramatický útěk do Rakouska pro Honzu a Evu fatální následky? (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Film, který bych rozdělil na dvě poloviny. V první mám pocit, jak kdyby se rakouský režisér ztratil v kráse českých hereček a kromě nahých těl tu vládne série sexuálních scén, které ze začátku můžou u českého filmu působit poměrně neobvykle, ale později už je vnímáte spíš dost prvoplánově, až otravně. Až mi Jenovéfy a Vici bylo chvílemi i líto. Druhá polovina pak přichází na scénu s příchodem Rusů na Václavské náměstí, což nabízí hodně silný a emotivní zážitek. Ten v jistých momentech také přichází, čímž dokazuje, že film jisté kvality v technické rovině určitě má, ale kazí si to momenty, které vážnou situaci neuvěřitelně zlehčují…a je to jak zfušovaný scénář, tak místy i hudba, která se do dané situace vůbec nehodí. Krycí jméno Holec tak mohl být hodně solidní kooperací s Rakouskem, ale ve výsledku je to vysloveně nepovedený film s vážným tématem. (Malarkey) 2*
Hned na úvod jsem docela zíral, protože se rozjíždí film, ale část prostoru zabírají titulky, živě jsem si předstovoval jak diváci nevěnuji pozornost filmu, ale dychtí se dovědět, kdo dělal postsynchrony, docela by mě zajímalo, kterej autor nobelovy ceny za vědu tohle vymyslel. A jéště jedna poměrně amatérská fopička, obraz ti ukazuje novou scénu, ale zvuk dohrává scénu, kterou už nevidíš. Neděste se, to se stalo asi jen 2-3, ale i tak dobrá džunglička. No a filmeček, ta první část to jsem málem obrečel, sleď scén bez příběhu, dialogy jak když si povídaj dva houbaři u bazénu, prostě divácká mučírna, ovšem s příchodem rusáků nastává obrat (jako vždy ) ovšem tentokrát zcela vyjíměčně k lepšímu, najednou má film zápletku, příběh, napětí, tempo a začne i bavit. Tandem Novotný/Malý už by mohl pomalu ty stébáčky vyučovat jak jim jdou k duhu. Skvělou svini si zde střihla Vilmička, taky zde uvidíme hodně prdelí, ano holky i vy se u Kryštofa v otázce prdelky dočkáte, nutno říct, že Kryštof se neuvěřitelně za ty roky vyhrál a všechny svoje postavy hraje naprosto přirozeně a sebejistě. Vica je kus ženský s krásnejma očima navrch, tady mě přišlo že ta postava nebyla až tak výrazná, aby se vedle panských postav prosadila, ale to není výtka vůči ní, Vica je dobrá herečka, ale tady nemusela dát do postavy ani 70% svého talentu. Hele dám tři, ale jsou to tři od největšího dobráka na csfd. (Enšpígl) 3*
Je to dost pro mě těžký hodnotit. Na jednu stranu jsem rád, že byla zfilmována povídka jednoho velikána českého filmu na druhou stranu by to mohlo být zpracováno o píď lépe. Obsazení ovšem bylo v pohodě a herecké výkony nezaostávali (Hádek, Zeiler, Novotný). Děsil jsem se hudby O. Brzobohatého jelikož není na hledáčku mých oblíbených muzikantů a považuji ho za jednu nejvíc zbytečných osobností v rámci české hudební scény, která svou popularitu získala hlavně jménem. Pro mě hudba je důležitým filmový atributem, ovšem musím podotknout, že v tomto případě to bylo překvapení. V úvodu jsem pochyboval, ale následně musím podotknout, že svou práci odvedl dobře. KJH nepatří mezi filmy, které člověka do doby vyloženě vtáhnou jako třeba Pouta. Je to spíše takový stylizovaný biják, na který se nechá dívat. Nu tak a teď co vyvádí ten Michálek, jdu na něj :D (Endyis) 3*
VELKÁ RECENZE
Asi bych se divil, kdyby se na drama Krycí jméno Holec chystalo nějaké větší množství čtenářů MovieZone, tenhle film, jenž byl trochu pod radarem, je i přes své téma a obsazení navíc spíš rakouský než český a vlastně se o něm donedávna moc nevědělo. Trochu to zamrzí, protože na plátně se občas dějí věci, které patří k tomu zajímavějšímu, co domácí kinematografie nabízí. Zároveň tu ale dojde i na momenty, kdy člověk musí jen smutně pokrčit rameny a přemýšlet, jestli to tvůrci mysleli vážně.
Film vychází ze skutečných událostí a točí se kolem milostného trojúhelníku, v němž figurují ambiciózní režisér Kryštof Hádek, herecká hvězda Vica Kerekes a rakouský novinář, moderátor a playboy Johannes Zeiler. Nejde však jen o to, jakého z pánů si Kerekes vybere, ale i o dobu. Děj se odehrává na konci šedesátých let a ve vzduchu je cítit změnu. I filmař, kterému jinak jeho filmy do kin nepouští, tuší, že by se mohl dostat se svým novým dílem do Cannes a že by se mohly změnit politické poměry. Vedle lásky a politiky dojde ovšem i na špionáž. Rakouská televizní hvězda Helmut Zilk je totiž poměrně rozhazovačná a STB by se líbilo mít někoho takového, někoho, kdo může špiclovat u imperialistických sousedů, na vodítku. Hraje se o kariéru, budoucnost, lásku i štěstí. A pak přijedou do Prahy tanky a začne jít i o krk.
Jak už jsem naznačil v prvním odstavci, mám s Krycím jménem Holec problém. V jednu chvíli totiž dokáže vyloženě strhnout a třeba scéna, kdy do Československa přijedou Sověti, je i přes své komornější podání dost působivá a rakouský režisér Franz Novotny si v ní dovolí přijít i s několika záběry, o nichž bych se nebál říct, že jsou cool (jo, napsal jsem o dramatu podle životních osudů Jana Němce, že má cool scény). O chvilku později si však tvůrci začnou hrát na špionážní drama a svou úsměvností a naivitou je to jen o něco méně absurdní než pokusy českých filmařů z devadesátých let o akční filmy. Není to pochopitelně trash z ranku Nahoty na prodej (možná až na ten smutný pokus o bitku), ale Davidu Novotnému zkrátka nebudete věřit, že jde o estébáckého Jamese Bonda, i když se o to celkem usilovně snaží.
Stejný problém jsem měl i s hrdiny. Zatímco Zeiler je jako poživačný Zilk, jemuž se život rozpadá pod rukama, vyloženě výtečný, Kryštof Hádek většinu času řeší milostné problémy tím, že si dává trojku se začínajícími herečkami a vzteká se. A takhle je to vlastně se vším. Krycí jméno Holec vypadá, jako kdyby ho točili několik lidí. Zatímco někteří se pokoušeli o funkční drama z šedesátých let, jiní vsadili na béčkovější přístup, ale nemají schopnosti na to, aby z toho byl skutečně strhující thriller nebo alespoň zajímavý napínák. A dohromady to logicky funguje jako koncert filharmonie, k němuž se přicpal Skryllex. Takže moc ne.
Jo a těch několik scén sázejících na patos je vyloženě srandovních.
Postavy a obsazení
• Kryštof Hádek - Honza
• Vica Kerekes - Eva
• Johannes Zeiler - Helmut Zilk
• David Novotný - Nahodil
• Heribert Sasse - Fuchs
• Michael Fuith - Popp
• Jenovéfa Boková - Žofie
• Dana Švolba Marková - Diana
• Václav Helšus - kameraman
• Vilma Cibulková - vedoucí výroby filmů
• Jiří Vyorálek - Vacek
• Eva Spreitzhofer - Helga
• Ondřej Malý - Hádek
• Hilde Dalik - Susi
• Gerrit Jansen - Markus
• Ondřej Gregor Brzobohatý - zpěvák
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.9.2016 Falcon
Premiéra Rakousko: 15.7.2016 Thimfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 177 943
Návštěvnost v ČR 1 237
Náklady (Rozpočet) - Kč 28 000 000
Tvůrci a herci
Franz Novotny (Režie), Alexander Glehr (Produkce), Monika Kristlová (Produkce), Franz Novotny (Produkce), Vlasta Kristl (Produkce), Ondřej Gregor Brzobohatý (Hudba), Robert Oberrainer (Kamera), Karin Hammer (Střih), Maja Hamplova (Casting), Katerina Oujezdská (Casting), Eva Roth (Casting), Martin Reiter (Scénografie), Katarína Štrbová-Bieliková (Kostýmy), Jakub Čech (Zvuk), Hana Šurkalová (Masky), Franz Novotny (Scénář), Alrun Fichtenbauer (Scénář), Martin Leidenfrost (Scénář), Jan Němec (povídka) (Předloha), Kryštof Hádek (Herec), Vica Kerekes (Herec), Johannes Zeiler (Herec), Ondřej Gregor Brzobohatý (Herec), David Novotný (Herec), Vilma Cibulková (Herec), Heribert Sasse (Herec), Michael Fuith (Herec), Jenovéfa Boková (Herec), Dana Marková (Herec), Jiří Vyorálek (Herec), Ondřej Malý (Herec), Václav Helšus (Herec), Jakub Hajner (Herec), Ivan Herma (Herec), Christian Reiner (Herec), Manfred Fuchs (Herec), Eva Spreitzhofer (Herec)
2016/98/Česko, Rakousko/Drama
Zajímavost k filmu
- Odborným poradcem z hlediska historických faktů byl specialista na kulturní a politické dějiny 20. století, doktor Petr Koura.
- Film má pro distribuci v ČR dvě jazykové verze. V kino verzi jsou nadabováni pouze Vica Kerekes (Eva), kterou nadabovala Jolana Smyčková mluveným slovem a Eva Burešová zpěvem a Johannes Zeiler (Helmut Zilk), kterému hlas propůjčil Ladislav Županič. Ostatní zahraniční herci mluví svými originálními hlasy. Ve verzi České televize jsou i zbylí zahraniční herci nadabováni do češtiny, a sice Heriberta Sasseho (Fuchs) nadaboval Oldřich Vlach, Michaela Fuitha (Popp) Jiří Ployhar a Evu Spreitzhoferovou namluvila Petra Hanžlíková. Dialogy, kdy Ondřej Brzobohatý (Oskar) mluví německy nadaboval Christian Reiner.
- Postava hlavního hrdiny Jana Davida je inspirována samotným režisérem Janem Němcem.
- Od 5. října 2014 se natáčelo v Praze na Vinohradské třídě, kde tyto exteriéry posloužily pro akční scénu srpnových událostí 1968.
- Film má pro distribuci v ČR dvě jazykové verze. V kino verzi jsou nadabováni pouze Vica Kerekes (Eva), kterou nadabovala Jolana Smyčková mluveným slovem a Eva Burešová zpěvem a Johannes Zeiler (Helmut Zilk), kterému hlas propůjčil Ladislav Županič. Ostatní zahraniční herci mluví svými originálními hlasy. Ve verzi České televize jsou i zbylí zahraniční herci nadabováni do češtiny, a sice Heriberta Sasseho (Fuchs) nadaboval Oldřich Vlach, Michaela Fuitha (Popp) Jiří Ployhar a Evu Spreitzhoferovou namluvila Petra Hanžlíková. Dialogy, kdy Ondřej Brzobohatý (Oskar) mluví německy nadaboval Christian Reiner.
- Postava hlavního hrdiny Jana Davida je inspirována samotným režisérem Janem Němcem.
- Od 5. října 2014 se natáčelo v Praze na Vinohradské třídě, kde tyto exteriéry posloužily pro akční scénu srpnových událostí 1968.
Odkazy
Hrají:
Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Johannes Zeiler, Ondřej Gregor Brzobohatý, David Novotný, Vilma Cibulková, Heribert Sasse, Michael Fuith, Jenovéfa Boková, Dana Marková, Jiří Vyorálek, Ondřej Malý, Václav Helšus, Jakub Hajner, Ivan Herma, Christian Reiner, Manfred Fuchs, Eva Spreitzhofer