Kristian / Kristian (1939/95/Československo/Komedie, Romantický) 85% -Originál DVD-

06.10.2023 01:31
JEDNOU VĚTOU
„Nejpopulárnější starší český film. Nezavírejte oči, Kristián přichází.“

OBSAH
Na jaře 1939 byl natočen jeden z lepších filmů československé kinematografie – "Kristián" (1939). Tato společenská komedii v režii Martina Friče vznikla podle francouzské divadelní hry "Kristian". Hlavním hrdinou je úředník cestovní kanceláře Alois Novák (Oldřich Nový), který se jednou za měsíc vydává do „velkého světa“ baru Orient. Zde se také seznámí s mladou a bohatou Zuzanou Rendlovou (Adina Mandlová). Ta prohlédne jeho dvojí život a vrátí jej do reality po boku věrné manželky Mařenky (Nataša Gollová). Zuzanina snoubence Freda hrál v tomto filmu Raoul Schránil, stejně jako v několika dřívějších filmech. Přestože námět filmu nebyl nijak objevný, vkusná realizace a oduševnělé výkony obou hlavních představitelů učinily z "Kristiána" evergreen českého filmu. "Kristián" byl uveden na meziná rodním filmovém festivalu v Benátkách a Adina Mandlová s Martinem Fričem dostala za svou roli cenu ministra průmyslu a obchodu. V Kristiánovi se Adina Mandlová poprvé sešla s vycházející hvězdou Natašou Gollovou, která pak v letech 1939 - 1943 hrála hlavní role v šestnácti filmech a v šesti z nich hrála spolu s Mandlovou. Mandlová s Gollovou se v soukromém životě staly přítelkyněmi, jak o tom vypráví Adina Mandlová ve svých pamětech, přestože v době druhé světové války se dělily o přízeň jednoho muže (německo - český producent Willy Söhnel). Kristián měl premiéru 8. září 1939 a v premiérovém nasazení byl uváděn pět týdnů. Po druhé světové válce byl film uveden znovu, ale tehdy z něj byly vystřiženy některé scény Adiny Mandlové s Járou Kohoutem. Název filmu na originálních úvodních titulcích: "Kristian". V dobových popiscích i v jiných písemných materiálech: "Kristián". Bytové zařízení dodaly Spojené UP závody.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na první pohled obyčejný člověk vedoucí obyčejný život. Ve skutečnosti osoba dvou tváří, z nichž ani jedna není tou ideální. Pan Alois Novák musí svést nejtěžší souboj svého života, souboj s vlastní identitou. Režisér Martin Frič se roku 1939 rozhodl zpracovat na český film poměrně nezvyklé téma. Svou strukturou připomíná Kristián klasický film-noir. Hlavní hrdina postupně propadá stále většímu zoufalství a přibližuje se k pomyslné hraniční čáře, jejímž překročením již navždy zpečetí svůj osud. O věrohodnost tohoto psychického rozkladu se postaral výborný Oldřich Nový v hlavní roli. Nechybí samozřejmě ani svůdná femme fatale, zde v podání Adiny Mandlové. Kristián je působivým zástupcem u nás velmi vzácného žánru, jehož husté atmosféře neškodí ani několik odlehčujících prvků. Pouze závěr vyznívá příliš pozitivně a tudíž atypicky. (psáno 1.4.) 80% (Matty) 4*

Co říct k této stále mladé klasice? Snad jen, že Mac Frič a Oldřich Nový někdy po osmašedesátým spolu plánovali natočit Kristiána po třiceti letech a oba tím byli nesmírně nadšení. No, doba tomu nepřála a je to strašná škoda. A vůbec je strašná škoda, že my mladší známe Oldřicha Novýho jenom z filmů. (I když děkuju bohu že aspoň odsud) On totiž byl i skvělým divadelním hercem, jedna hra vedle druhé byly šlágry. Evergreeny. Škoda, že tehdy nikdo moc netočil divadelní představení, natož představení nepříliš režimem žádoucích herců. Myslím, že Oldřich Nový byl největším filmovým milovníkem všech dob a zemí. A taky jedním z nejlepších herců naší minulosti. Tohle je vlastně jedinej důvod, proč lituju, že jsem se nenarodil před válkou a že nemůžu vidět žádnou jeho divadelní roli z té doby. Pokud někdy někdo získá stroj času, dejte mi vědět. (monolog) 5*

Otevřete oči, přicházejí. Kdo? No přece Oldřich Nový a Adina Mandlová. A ta ... no, jak se jen jmenuje .... Gollová ... Nataša Gollová přece! Asi tak lze popsat pocity toho, kdo si tento film pouští nebo ze stříbrného plátna zhlíží, poučen už předcházejícími zhlédnutími. Jistota, s níž se herci i tvůrci pohybují v souhrnu všech prostředí, zobrazovaných filmem, i nápaditost, kterou k tomu přidávají, berou dech i přes desetiletí, jež uplynula od jeho uvedení. Doplníme-li toto hvězdné trio o pověstné MELODY BOYS Rudolfa Antonína Dvorského, mění se naše nadšení v bezbřehé se kochání. Prvorepubliková noblesa, jejíž idealizovaný tvar je zpozemštěn invenční veseloherní nadsázkou, i po letech hladí duši i srdce. Zavřete oči ... končím. (sportovec) 5*

VELKÁ RECENZE
 Tragikomedie režiséra Martina Friče z roku 1939 patří k vůbec nejoblíbenějším českým filmovým titulům. Důvodem je zajímavý hrdina – navenek banální, ženatý úředníček cestovní kanceláře Alois Novák, který si jeden večer v měsíci v luxusním Orient baru hraje na svůdce Kristiana, aby v klíčovém okamžiku okouzlené ženské kořisti navždy zmizel. Alois/Kristian je nedílnou součástí domácí popkultury a jednou z ikonických verzí českého národního charakteru. Předlohou příběhu byla divadelní hra francouzského autora Yvana Noého z roku 1936, v jejíž české inscenaci si roli krásky z lepší společnosti, jež Kristiana nechce nechat uprchnout, zahrála Nataša Gollová. Ve Fričově znamenitém filmu ovšem Gollová ztvárnila zakřiknutou manželku titulního protagonisty – Mařenku. Mondénní, leč poněkud zahořklou Zuzanu si pak zahrála Adina Mandlová, zatímco ideálním představitelem Aloise/Kristiana se stal Oldřich Nový.
Alois Novák, drobný úředník cestovní kanceláře a manžel bezvýrazné puťky, žije průměrný, nevzrušivý život. V jeho duši je však neuhasitelná touha po dobrodružství. A tak si jednou za měsíc hraje na světáka. Jako záhadný a bohatý pan Kristian přichází do exkluzivního „Orient baru“, kde nešetří tučným spropitným a kde platonicky svádí krásné a elegantní ženy. V odděleném salonku hovoří o lásce a nádheře exotických zemí, které údajně poznal na toulkách cizinou. Ve skutečnosti má vše vyčtené z prospektů cestovní kanceláře. Ženy podléhají kouzlu jeho sametového hlasu a na jeho přání poslušně zavírají oči. Kristian potom kvapně a sám opouští bar, aby za měsíc opakoval svou hru s jinou ženou. Tento dvojí život vede do té doby, než se v baru seznámí s inteligentní Zuzanou. Zuzana jeho jednání prohlédne a vrátí Kristiana životní realitě po boku jeho věrné manželky Mařenky, která se pod vedením své tetičky změnila v elegantní moderní ženu.
 
Postavy a obsazení
• Oldřich Nový - úředník Alois Novák alias pan Kristian
• Nataša Gollová - Mařenka, Novákova žena
• Raoul Schránil - Fred
• Bedřich Veverka - Patr
• Adina Mandlová - Zuzana Rendlová, Fredova snoubenka
• Jára Kohout - úředník cestovní kanceláře Josef Novotný
• Jaroslav Marvan - ředitel cestovní kanceláře Král
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 8.9.1939
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 28.2.2005 (DVD) Filmexport
Poprvé na DVD: 1.3.2005 Filmexport
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Martin Frič (Režie), Jan Sinnreich (Produkce/Vedoucí výroby), Sláva Eman Nováček (Hudba), Ferdinand Pečenka (Kamera), Jan Kohout (Střih), Jan Zázvorka (Scénografie), - (Kostýmy), Stanislav Vondraš (Zvuk), - (Masky), Martin Frič (Scénář), Josef Gruss (Scénář), Eduard Šimáček (Scénář), Oldřich Nový (Herec), Nataša Gollová (Herec), Raoul Schránil (Herec), Bedřich Veverka (Herec), Adina Mandlová (Herec), Jára Kohout (Herec), Jaroslav Marvan (Herec), Čeněk Šlégl (Herec), Anna Steimarová (Herec), Josef Bělský (Herec), František Paul (Herec), Jan W. Speerger (Herec), Aša Vašátková (Herec), Václav Mlčkovský (Herec), Miroslava Hromková (Herec), Přemysl Pražský (Herec), Doďa Pražský (Herec), Jaroslav Sadílek (Herec), Václav Piskáček (Herec), Ada Dohnal (Herec), Jiří Schreinzer (Herec), Sláva Grossmann (Herec), Jarmila Holmová (Herec), František Filipovský (Herec), Alois Dvorský (Herec), Antonín Zacpal (Herec), František Juhan (Herec), Vojta Merten (Herec), Jindřich Láznička (Herec), R. A. Strejka (Herec), Blažena Slavíčková (Herec), Jindřich Fiala (Herec), Marie Hrdličková (Herec), R. A. Dvorský (Herec), Marie Vildová (Herec)
 
1939/95/Československo/Komedie, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Titulní hrdina Novák (Oldřich Nový) se původně jmenoval Vincenc Neterna, nebyl zaměstnancem cestovní kanceláře, nýbrž pracoval jako účetní v továrně na auta. Film se měl kmenovat "Vítězný Alfonz". Kristiánova manželka Mařenka (Nataša Gollová) se původně jmenovala Júlie. (Zdroj: kniha Český biják - P.Taissig).
- Jaroslav Marvan si v roce uvedení filmu zahrál celkem ve dvaceti snímcích.
- Meno pôvodného autora námetu, francúzskeho dramatika Yvana Noého, nebolo uvedené v titulkoch ani na filmových plagátoch.
- Adina Mandlová obdržela za herecký výkon Svatováclavskou cenu ministra průmyslu, obchodu a živností.
- Keď bol v januári 1954 film znovu uvedený do kín, prišlo ho zhliadnuť takmer dva milióny divákov.
- Salónik v Orient bare zariadený v orientálnom štýle si do filmu presadil Oldřich Nový (Kristián) na nevôľu architekta Zázvorku.
- Producent filmu Miloš Havel trval na obsadení úlohy Zuzany Adinou Mandlovou na nevôľu režiséra Friča a jeho manželky Suzanne Marwille, ktorá kvôli tomu robila doma manželovi scény.
- Postava matky Zuzany (Adina Mandlová), vdova po generálovi z rakúsko-uhorskej armády, bola z pôvodného scenára vyškrtnutá.
- Zuzana (Adina Mandlová) mala v pôvodnom scenári až troch ctiteľov. Jeden bol burzián, druhý boxer a tretí bol herec.
- Manželka Kristiána (Oldřich Nový) sa volala Mařenka (Nataša Gollová), ale podľa prvého scenára sa mala volať Júlie.
- Pravé meno a povolanie Kristiána (Oldřich Nový) bolo vo filme Alojz Novák, úradník cestovnej kancelárie, ale pôvodne sa mal volať Vincenc Neterda a mal byť účtovník v továrni na výrobu automobilov.
- Nataša Gollová si zahrála Kristiánovu (Oldřich Nový) naivní manželku Mařenku, což si vynahradila v divadelní hře, podle které byl film natočen. V Komorním divadle si střihla atraktivní Zuzanu, kterou ve snímku ztvárnila Adina Mandlová.
- V knize Nataša Gollová 2, Černobílé vzpomínání od Aleše Cibulky je velmi zajímavá informace týkající se barev ve filmu Kristián. Z poznámek tehdejší skript-girl, která měla na starosti kulisy v první scéně v salónku Orient baru lze vyčíst, že karafiáty s pivoňkami, které byly ve váze na stolku, měly červenou a růžovou barvu a šaty Adiny Mandlové, včetně půvabného kožešinového plédu, byly zelené.
- Premiéra se konala sedm dní po vypuknutí 2. světové války v pražském kině Lucerna.
- "Jen pro ten dnešní den, stojí za to žít, jen klid svůj tichý mít, a víc po ničem netoužit. Jen pro ten dnešní den, snad pro úsměv váš, se život změní v sen, ten den kdy štěstí potkáváš. Nesmíš se ptát, co bylo včera, bude zítra zas, jen dnešek uchopit a pochopit, že nejkrásnější jen, je dnešní den" - nádherná písnička Josefa Grusse a Slávy Nováčka se stala symbolem naší předválečné kinematografie.
- Frič Mandlovou do filmu nechtěl, ale Nový si ji prosadil a udělal správně. Oldřich Nový a Adina Mandlová byly tou dobou naše největší hvězdy.
- Pro Nového to byla vůbec první šance použít svůj kultivovaný a elegantní projev.
- Dvě velké kamarádky - Mandlová s Gollovou se v tomto filmu setkaly před kamerou společně vůbec poprvé.
- Frič si vzal do hlavy, že Nový bude větší než Mandlová, a tak kdykoliv kráčeli vedle sebe, kladli kulisáci novému pod nohy cihly. A pokud jsou vidět celé postavy, má Nový alespoň klobouk.
- Novému hodně záleželo na tom, aby vypadal dobře, uvědomoval si, že má pravou tvář pohlednější než levou, a tak se ke kameře snaží téměř vždy otáčet pravou stranou.
 
Odkazy