Krev zmizelého / Krev zmizelého (2005/126/Česko/Drama, Válečný) 63% -Originál DVD-

06.10.2023 01:31
JEDNOU VĚTOU
„Výpravná historická sága s Vilmou Cibulkovou a Ester Geislerovou v hlavních rolích."

OBSAH
Výpravná historická podívaná, která se podobně jako Želary odehrává během 2. světové války, vypráví dramatický příběh matky a posléze její dcery. Krev zmizelého začíná po vypuknutí 2. světové války milostným pří-během baltského šlechtice Arna von Lieven (Václav Jiráček) a Češky Helgy (Vilma Cibulková). Arno utí-ká před sovětskou hrozbou do finské války. V jednom z bojů je raněn a převezen do německého lazaretu, kde mu Helga zachrání život. Prožívají vášnivou lásku, ale Arno je povolán zpět do válečné hrůzy Z krátkého vztahu se Helze narodí dcera Dorli (Ester Geislerová). Právě dítě se pro Helgu stává jediným smyslem života. Musí svou dceru ochránit a pokusit se přežít navzdory všem útrapám složité doby. Děj Krve zmizelého je rozvržen do čtyř ročních dob, které jsou pozadím pro strhující dramatický příběh, odehrávající se v divoké přírodě moravských hor, ale také v exotickém belgickém Kongu. Režisér Milan Cieslar barvitě a citlivě vypraví příběh žen ve vyhrocené historické situaci. Svým způsobem navazuje na svůj předcházející film Pramen života (2000), ke kterému také napsal scénář Vladimír Körner a který byl s úspěchem uveden na Berlinale 2000 a získal hlavní ceny na mezinárodních filmových festivalech Troja, Laon, Gottbus, Rimouski, Chemnitz.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když se psaly velké dějiny, odehrávaly se i drobné soukromé bitvy tisíců lidí, kteří si chtěli zachovat alespoň nějakou důstojnost. Na krutosti 20. století nahlíží po svém Milan Cieslar podle neoptimistického scénáře Vladimíra Körnera. Výpravně, řemeslně poctivě, s hereckými hvězdami. Tuším, že všichni zúčastnění se museli pro látku „obětovat“ a slevit z lecčeho, na co byli zvyklí. Tvůrce zajímají konkrétní osudy, z nich se dostávají k výpovědi o krutých etapách dějin, nabízejí mnoho postav, mnoho situací. Někdy je to emotivně silné, jindy úderné, symbolické, mnohdy však útržkovité i docela přímočaré, ba jalové. Herci občas zbytečně tlačí na pilu, ale vesměs spokojenost. U Igora Bareše asi největší. Žádná rodinná podívaná. (castor) 3*

Příliš rozmáchlé, útržkovité a roztříštěné, což může být daň za sestříhání televizního seriálu do podoby celovečerního filmu. Nešťastně obsazené - Václava Jiráčka považuji za herecké dřevo, Ester Geislerová má herecký rejstřík velký jako nabídku lahůdek z konzumu v Doněcku a ani Cibulková mi nepřijde moc přesvědčivá. Film jakž takž drží pohromadě díky výkonům herců vedlejších postav - Huby, Dlouhého nebo Bareše. Cieslarova režie mě dlouhodobě nedokáže nadchnout. Považuju ho za ztělesnění průměrnosti a promarněných šancí. Na české poměry a s vědomím televizního materiálu má film slušnou produkci a ani to mě nemůže přinutit jít na 3 hvězdičky. Celkový dojem: 45 %. (gudaulin) 2*

Krev zmizelého je doslova beznadějný film, ve kterém nenajdu -ač jsem se snažila- nějaký zárodek optimismu či naděje. Jistě, taková válka a padesátá léta nepochybně byla, ale na mě je přesto tohle dílko až moc ubrečené a fatalistické. Takže vzato kol kolem předpoklad jisté invenčnosti tu je, tedy asi takový, že člověk zlostí skřípe zuby a svírá ruku v pěst, když se na scéně objeví pochybné lidské kreatury, tzv. paraziti režimu (jimž mimochodem s přehledem vévodí Igor Bareš coby komoušská bestie). Čímž se dostávám k problému číslo dvě ... film táhnou hlavně herci - Cibulková jako smutná sudetoněmecká žena, Huba coby holokaustem poznamenaný žid, Geislerová a její zasněná dcera komunikující s mrtvým otcem, hodný komunista Ondřeje Vetchého, vychlastaný poslouha Lábus, komouši Bareš a Stašová ... Figurky, které jsou perfektně odehrané, některé černobíle jasné, jiné mlhavě nejednoznačné. Tak trochu stranou u mě stojí Václav Jiráček, který mě se svojí hezkou tváří nepřesvědčil, že do téhle herecké suity právem patří, čímž ovšem nechci zpochybňovat jeho herectví. Režije se mi zdá formálně konvenční, to znamená žádné velké experimenty, stejně tak kamera a hudba. Pravdou je, že chtě nechtě cítím v tomto projektu televizní smrad ...Přesto se jedná o film hluboce lidský, dobře natočený a výborně zahraný. Tak proč sakra ne??? (k212) 4*

VELKÁ RECENZE
Věčně atraktivnímu tématu – pohnutým osudům lidí na pozadí významných světových událostí – se dostává dalšího zpracování. Krev zmizelého je na české poměry výpravně pojatým snímkem, rozvíjejícím dějovou linii na ploše více než 20-ti let. Po nepovedeném snímku Duše jako kaviár tak režisér Milan Cieslar natočil už druhý celovečerní film během jednoho roku. Tentokráte si pro nosný námět zašel, stejně jako v případě pozoruhodného Pramenu života, opět na počátek druhé světové války.
Vše začíná v zimě 1939 v Pobaltí. Livoňský kraj je zmítán válkou s Ruskem, které se po boku svého přítele Josta (Vladimír Dlouhý) účastní i člen starého rodu křížových rytířů Arne von Lieven (Václav Jiráček). Netrvá dlouho a v předem prohraném boji jsou oba muži raněni a následně transportováni do vojenského lazaretu v Jeseníkách na moravsko-polském pomezí. Československo je již pod německou správou včetně původně soukromého sanatoria židovského doktora Blaua (Martin Huba), odpočítávajícího poslední dny před transportem do židovského ghetta. Zatímco Jost přichází „pouze“ o nohu, promrzlý a raněný mladý Arne je na pokraji smrti a ošetřujícími lékaři v podstatě odepsán. V tu chvíli se ho ujímá pomocnice v lazaretu Helga (Vilma Cibulková), které se zázračným způsobem podaří mladého šlechtice vzkřísit. Mezi oběma vzniká krátký milostný vztah. Zatímco Arne se coby člen nordických SS jednotek odmítá dobrovolně účastnit války proti svým bývalým spojencům a volí rychlé řešení v podobě sebevraždy, Helga s ním čeká dítě – dceru Dorli. Vztah a jeho následek, který už navždy zle poznamená její život. Zatímco během války bylo její dítě „tolerováno“ jako pro německou rasu perspektivní, po ní pro Helgu začínají ta pravá muka. Od teď už je navždy poskrvněna stigmatem esesácké běhny a její dítě ocejchováno jako dcera fašisty.
Snaha účtovat s naší nedávnou minulostí je pro český porevoluční film typická. Ať už se jedná o období nacistické zlovůle anebo komunistickou totalitu. Tentokráte si autoři vzali na paškál obě traumatická období našich novodobých dějin, aby do nich zasadili příběh obyčejné venkovské ženy. Samotný scénář i fakt, že děj filmu je situován do několika světových lokací, slibují lákavý divácký zážitek. Bohužel, i přes své nesporné ambice a na tuzemské poměry velkolepou výpravu, však Krev zmizelého trpí hned několika neduhy. Tím největším je jeho dvojí pojetí. Je známo, že snímek se kromě klasického kinoformátu dočká i mnohem delší čtyřdílné televizní verze. Zatímco na televizní obrazovce je během několika dílů dostatečný prostor pro vtělení se do příběhů postav, na velkém plátně plyne Krev zmizelého až příliš strnule a původní záměr – dodat pohnutému osudu Helgy punc dramatičnosti – se tak utápí v až příliš složitém spletenci jednotlivých postav. I přes velmi dobrý výkon Vilmy Cibulkové mě smutný příběh Helgy nedokázal upoutat natolik, abych s ní mohl soucítit. Ani emocionálně nejsilnější momenty, ať už se jedná o poválečný návrat do pohraničí, pobyt v komunistickém vězení anebo poslední pohled na západ slunce nad Jeseníky, nejsou podány s dostatečnou přesvědčivostí a z mého pohledu vyznívají do ztracena. Dějová linie je navíc prošpikována dalšími postavami s povětšinou taktéž tragickým osudem, z nichž nejvíce upoutá doktor Blau v podání slovenského herce Martina Huby, byť ani scéna s jeho deportací do židovského ghetta nedokázala příliš oživit emoční prázdnotu, kterou ve mně snímek zanechal.
Pozitivním rysem tak kromě výpravy a exteriérů zůstává kamera, která nám naservíruje i několik lahůdkových záběrů (jako například přejezd vojenského vlaku přes zasněžený horský most) a herecké výkony, z nichž kromě již uvedených hlavních postav nejvíce upoutal nečitelný estébák Lubič v podání v současnosti snad nejobsazovanějšího českého herce Ondřeje Vetchého a hlavně Igor Bareš coby Čevora. Sexuální deviant, jenž se z vesnického číšníka a zloděje stříbrných příborů vypracuje přes kápa v koncentráku, masturbujícího při pohledu na umírající ženy v plynové komoře, až na krajského náčelníka SNB. Bezcitná bestie jdoucí za svým cílem doslova přes mrtvoly, přičemž jakákoliv forma násilí jí není cizí. Jeho osud je s osudem Helgy pevně spjatý jako černá s bílou a tam, kde hlavní hrdinka padá do ještě většího životního bahna, Čevorova kariéra a význam stoupají výš a výš. Myslím, že výkon Igora Bareše je tím nejlepším, co Krev zmizelého nabízí. Dorli v ztvárnění Ester Geislerové, která už pomalu vystupuje ze stínu své slavnější sestry, střídá silnější okamžiky se slabšími a symbolicky tak charakterizuje nevyrovnanost tohoto snímku.
Škoda, že z nesporně zajímavého scénáře nedokázali tvůrci vytěžit víc. Krev zmizelého tak zůstává pouze dalším ambiciózním projektem, který nedokázal naplnit očekávání do něj vkládaná. Jako televizní film se bude jednat nepochybně o dílo nadprůměrné a mnohem zajímavější, na velké plátno je to ale bohužel málo. Přesto si však dovolím tvrdit, že už jen díky několika výborným hereckým výkonům to za shlédnutí stojí. Otázkou však zůstává, jestli jej absolvovat v sedadle kina anebo v pohodlí sedací soupravy před televizní obrazovkou.
 
Postavy a obsazení
• Václav Jiráček - Arno
• Vilma Cibulková - Helga
• Ester Geislerová - Dorli
• Karel Dobrý - Brand
• Jiří Lábus - Pepek
• Martin Huba - doktor Blau
• Simona Stašová - Šiclová
• Igor Bareš - Čevora
• Ondřej Vetchý - tajný Lubič
• Vladimír Dlouhý - Just

Ocenění:
Český lev
2005 - Vilma Cibulková (Nejlepší herečka) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.3.2005
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.7.2005 (DVD) Magic Box
Poprvé na DVD: 11.7.2005 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 111 555
Návštěvnost v ČR 39 302
 
Tvůrci a herci
Milan Cieslar (Režie), Lukáš Kaplan (Produkce), Milan Cieslar (Produkce), Hana Vrbová (Produkce), - (Hudba), Jiří Macháně (Kamera), Miloslav Liška (Střih), Milan Cieslar (Střih), Jan Kadlec (Scénografie), Evženie Rážová (Kostýmy), Lubor Hochmann (Zvuk), Lukáš Král (Masky), Vladimír Körner (Scénář), Milan Cieslar (Scénář), Václav Jiráček (Herec), Radoslav Brzobohatý (Herec), Vilma Cibulková (Herec), Ester Geislerová (Herec), Karel Dobrý (Herec), Jiří Lábus (Herec), Martin Huba (Herec), Václav Mareš (Herec), Igor Bareš (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Emma Černá (Herec), Petra Špalková (Herec), Vladimír Dlouhý (Herec), Yvetta Kornová (Herec), Marko Igonda (Herec), Tomáš Valík (Herec), Radek Kuchař (Herec), Viktor Skála (Herec), Eva Leimbergerová (Herec), Jan Kačer (Herec), Lucie Šteflová (Herec), Anna Cónová (Herec), Roman Pomajbo (Herec), Václav Spanos (Herec), Zdena Sajfertová (Herec), Eva Lecchiová (Herec), Daniel Margolius (Herec), Petr Kantor (Herec), Václav Krátký (Herec), Simona Stašová (Herec), Marek Vašut (Herec), Martina Preissová (Herec), Lucia Rózsa-Hurajová (Herec), Eduard Pavlíček (Herec), Mariusz Osmelak (Herec), Martin Veselý (Herec), Dana Richterová (Herec), Jaromír Tlalka(Herec)
 
2005/126/Česko/Drama, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo v Kryštofově údolí.
- Arnův (Václav Jiráček) otec (Radoslav Brzobohatý) vystupuje pouze v seriálu Krev zmizelého (od r. 2006), ve filmu jsou všechny scény, kde Arnův otec vystupuje, vystřiženy.
 
Odkazy