Casshern: První samuraj nového věku / Casshern (2004/141/Japonsko/Dobrodružný, Akční, Sci-Fi, Drama) 63% -Originál DVD-

08.06.2022 04:19
JEDNOU VĚTOU
„Chtěl oživit svého syna, místo toho udělal bájného bojovníka Casshern."

OBSAH
Ve válkou proti Evropě zpustošeném post-apokalyptickém společenství budoucnosti zvaném Eurasie je planeta zdevastována účinkem nukleárních, biologických a chemických zbraní. Genetik Dr. Azuma (Akira Terao), který je sponzorován protřelou korporací, vyvine techniku zvanou "neo-buňka", schopnou regenerace těla lidské bytosti. Při snaze oživit svého syna, jenž padl při posledních bojích, nastane nečekaná nehoda v laboratoři, která ho nejen oživí ale navíc z něj udělá bájného bojovníka CASSHERN. Mezitím je na výrobní lince vytvářena nová rasa mutantů zvaných Neo-lidé, kteří se po krátké době rozhodnou vyhladit lidskou rasu a vybudovat svůj nový vlastní svět. Otázkou tak zůstává, ke které straně se CASSHERN rozhodne přidat.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vizuální a naprosto neskutečná bomba, která má k dokonalosti kousek, ale víc jak tři hvězdy jí vrazit prostě nemůžu. Hudba, která v ní hrála byla zajímavá, ale přišla mi, že z filmu dělá od začátku do konce napínavou frašku, a hraje i ve chvílích kdy vůbec hrát nemusí, každopádně příběh samotný rozhodně oplývá zajímavou myšlenkou a nechá se na to koukat. Je to prostě anime, kdo jej má rád, rozhodně nepohrdne a okamžitě do tohoto světa zapluje. (Malarkey) 3*

Vizuálně dokonalá japonská cesta do světa, který neznám, ale zamiloval jsem si ho. Všechno krásné a šílené celou dobu směřuje pomocí různých alegorií k velkému akčnímu a dech beroucímu závěru, který položí snad každého diváka, protože vše v něj je obrovské, vše střílí a vybuchuje. Podobných filmů bych mohl vidět stovky a stejně by se mi líbili vzhledově a technickou stránkou mnohem více než cokoliv z americké produkce. Viva Japanies! (Djkoma) 4*

Do hávu hraného, ale přesto nezakrytelného zběsilého megalomanského akčního anime zahalené poselství o lidské přirozenosti, která žene celou civilizaci. Kterým směrem, to je otázka. Nežijeme pro život sám, ale pro to, abychom našli sílu ho s někým sdílet. I když...bylo to opravdu o lidech jací jsou? Nepřemohlo nás už sobectví? Ať jsme takoví nebo bychom takoví být měli, TOHLE je nádhera. Možná trochu moc dlouhá, s pár přebytečnými scénami, ale nevyvratitelná. 80% (Gemini) 4*

VELKÁ RECENZE
 Pro žánr science fiction razil spisovatel Robert A. Henlein alternativní označení „speculative fiction“, které potlačovalo vědecké konotace žánrových děl a zdůrazňovalo jejich spekulativní ráz. Pro současné fantastické snímky, Cassherna nevyjímaje, by však byl přiléhavější ještě jiný výklad tradiční žánrové zkratky SF, a sice „spectacular fiction“.
Potenciál SF ke spektáklu je daný už základní emocí, která je s žánrovými díly spojována. Onou emocí je údiv. Ustrnutí nad fantastickými výjevy však ve vrcholných SF filmech neznamenalo pouhou fascinaci velkolepostí přesahující hranice skutečnosti, ale uchovávalo si objevitelský rozměr stavějící diváka do pozice turisty ve velkém cizím světě, z něhož poznává pouhý zlomek (geniálně tuto perspektivu rozehrává původní trilogie Hvězdné války (Star Wars, USA, 1977-1983)), či do úlohy objevitele „míst, kam dosud lidská noha nevkročila“ (první a nejlepší snímek ze série Star Trek (Star Trek: The Motion Picture, USA, 1979)). Filmová SF v této podobě se v současné době netočí. Žánr dnes zmutoval s prvky a postupy teenagerských comicsů, animovaných snímků, historických velkofilmů, thrillerů a akčních děl, takže fantastické filmy jsou dnes především prvoplánově zábavnou přehlídkou atrakcí, jimiž tvůrci počítačových speciálních efektů exhibují své schopnosti.
Casshern vnikl krátce po odeznění vlny japonských a jihokorejských nákladných SF filmů, z nichž jsme i u nás na DVD a videu mohli vidět např. jihokorejský thriller Yesterday (2002) nebo japonskou časovku Osud světa (Ritáná, 2002).Vedle spektakularity byly pro řadu snímků z této vlny charakteristické národně politické, či přímo nacionalistické přesahy. Spíše než o údiv šlo asijským tvůrcům o promýšlení možných světů, v nichž by východoasijské státy v čele s Japonskem vystupovaly jako dominantní politické subjekty bez kulturního a politického ovlivnění západem. Politická spekulace tu dostává přednost před vědeckou či fantazijní, a proto zde ustupují do pozadí různé údiv vyvolávající technické atrakce, kterými se futuristický svět liší od současného. Budoucnost je v těchto filmech vizuálně téměř totožná se současností. Oblíbený byl motiv alternativní historie (jihokorejský nacionalistický velkofilm 2009: Lost Memories (2002) vychází z dějově premisy, že Japonsko neprohrálo druhou světovou válku a Korea je v jednadvacátém století stále jeho kolonií) či představa Japonska budoucnosti jako mocné totalitární velmoci (dystopický Battle Royale (Japonsko, 2000)). Na podobných základech staví i Casshern, kde se Japonsko stalo vedoucí zemí spojené Východní federace, které se podařilo podrobit si celý eurasijský kontinent a proměnit jej v gigantickou steampunkovou industriální zónu.
Casshern natočený filmovým debutantem a někdejším tvůrcem videoklipů Kazuakim Kirijou je však především hutným koncentrátem SF spektakularity. Dílo vzniklo na motivy superhrdinského anime Šinzó ningen Kjašán (Neo sapient Kjašán, 1973). Oproti předloze zobrazující tradiční boj dobra se zlem však děj Kirijova filmu vychází spíše z novějších anime sérií typu Šin seiki evangerion (Evangelion nového století, 1995) či Ajaši no Seres (Tajemná Ceres, 2000), které se soustředí na nejednoznačné, trpící hrdiny zatížené svým temným původem. Emocionálně vypjatou zápletku Casshern využívá k rozehrání lyrického spektáklu, pro nějž je důležitější tempo a nálada, než vývoj příběhu. Děj je ve snímku dávkován po krátkých hutných balíčcích, které připomínají intra počítačových her. Ostatní pasáže se soustředí spíše na lyrickou evokaci emocí, konkrétně melancholie, spirituálního vytržení a akční radosti z pohybu a destrukce. Melancholický patos je vyvoláván zpomalenými záběry, voiceovery či skoky mezi různými časoprostorovými rovinami. V duchu literární SF tradice reprezentované např. Dunou Franka Herberta snímek zahrnuje také mesianistický motiv a v souvislosti s ním se některé scény (zejména pasáž pochodu neo sapientů do jejich „nového království“) halí do jakéhosi šestákového spirituálního módu charakteristického aluzemi na křesťanské motivy či umělecká díla. Akční pasáže se vyznačují především zrychlenými záběry, prudkými střihy, extrémními úhly či pohybem kamery a pohledy na velkolepou destrukci bytelně vyhlížejících vražedných strojů. Hlavním zdrojem emocí je však hudba, která zní ve filmu v podstatě neustále a střídá polohy osudových smyčců, zasněných pian, spirituálních chorálů a metalových nářezů. Kontrastem pomalých patetických pasáží a rychlých, agresivních, rytmických ploch se práce s tempem v Casshernu blíží současným odnožím metalové hudby, což jen podtrhuje orientaci snímku na dospívající publikum.
Podstatnou složkou spektakularity Casshernu je však jeho vizuální stránka. V tomto ohledu představuje Kirijovo dílo především opulentní orgie postprodukce, které nezahrnují jen počítačově dotvářená prostředí a objekty, ale také barevnou stylizaci jednotlivých záběrů. Prakticky každý záběr ve filmu je výrazně odstíněn, přičemž snímek střídá různé způsoby barevného tónování od černobílých záběrů ve scénách z válečné Zóny Sedm, přes silné tónování do oranžové v exteriérech měst až po sytou barevnost např. scén v zahradě. Barevná stylizace scén a podoba počítačově dotvářených prostředí je kompilátem celé řady různorodých vlivů od evropského malířství a architektury až po současné metalové videoklipy. Základními vlastnostmi obrazu jsou impozantnost a nepůvodnost. Snímek upoutává především rychlostí, s jakou se střídají jednotlivé atraktivní a emocionálně stimulující výjevy. Emoce ve filmu jsou vždy bezprostřední, atakující a prvoplánové. Důležitý je okamžitý výtěžek z přítomného výjevu a situace, protože každý zvrat překombinovaného děje přináší příležitosti k jiným emocím. Casshern tedy není nuda především proto, že zaměstnává divákovy bezprostřední emocionální reakce dynamicky se proměňujícím povrchem.

DABING
-

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 16.10.2007 (DVD premiere)
Premiéra Japonsko: 24.4.2004 Shochiku
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.6.2008 Mido film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - $ 6 000 000
 
Tvůrci a herci
Kazuaki Kirija (Režie), Hideji Miyajima (Produkce), Toshiharu Ozawa (Produkce), Toshiaki Wakabayashi (Produkce), Širó Sagisu (Hudba), Kazuaki Kiriya (Kamera), Kazuaki Kiriya (Střih), - (Casting), Yuji Hayashida (Scénografie), Michiko Kitamura (Kostýmy), Roberto Cappannelli (Zvuk), Ryoji Inagaki (Masky), Kazuaki Kirija (Scénář), Júsuke Iseja (Herec), Kumiko Asó (Herec), Akira Terao (Herec), Susumu Teradžima (Herec), Džun Kaname (Herec), Hirojuki Mijasako (Herec), Kanako Higuči (Herec), Tacuja Mihaši (Herec), Tecudži Tamajama (Herec), Fumijo Kohinata (Herec), Tošiaki Karasawa (Herec), Micuhiro Oikawa (Herec), Jóko Moriguči (Herec), Maju Curuta (Herec), Akihito Jošiie (Herec), Hidedži Ótaki (Herec), Hidetoši Nišidžima (Herec), Majumi Sada (Herec), Ei Morisako (Herec)
 
2004/141/Japonsko/Dobrodružný, Akční, Sci-Fi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Stejně jako byl režisér, dle vlastních slov, při tvorbě vizuálního konceptu snímku ovlivněn Shakespearovým Hamletem, dle vlastních slov mu stejně dobře posloužila i ruská avantgarda. To je etapa ve vývoji moderního umění, které je poslední vývojovou fází novodobého umění.
- Titulní skladba "Dareka no Negai ga Kanau Koro" byla napsána a odzpívána bývalou režisérovou manželkou Hikaru Utada.
- Překlad německého textu nacházejícího se nad průchodem do domu doktora Kozuki (Fumiyo Kohinata), zní: "Na památku mé zesnulé ženy".
- Poslední film veterána japonské kinematografie Tatsuya Mihashiho. Ten, ačkoliv všechny herecké scény jeho postavy Dr. Furoie v pořádku dokončil, zemřel v době, kdy se snímek nacházel ve stádiu post-produkce.
- Spoiler: Kresby, na nichž Dr. Kozuki (Fumiyo Kohinata) Casshernovi popisuje jeho současný zdravotní stav, jsou směsicí elementů použitých na obleku v původním seriálu a několika specifických inovací navržených pro film.
- Spoiler: V laboratoři, kde je Casshern (Yusuke Iseya) v kádi s vodou, je možné několikrát zahlédnout bílou helmu se zlatými rohy. Ta je odkazem na původní seriál, ve kterém Casshern právě takovou helmu měl.
 
Odkazy