Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu / Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (2006/84/USA/Komedie) 72%

18.05.2022 22:59
JEDNOU VĚTOU
„Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašs."

OBSAH
Borat Sagdijev je kazašský televizní reportér, kterého ministerstvo informatiky vyšle do Spojených států natočit reportáž o tom, jak dobře se tam žije, z čehož se má pak kazašský národ poučit. Ve Státech se Borat snaží s každým spřátelit (tak, jak je zvykem v jeho zemi), ale pro to nemají místní pochopení. Ubytují se v příjemném hotelu na Manhattanu, kde Borat za svůj pokoj považuje již výtah. Vydá se do města, kde se chová stejně jako doma, což většinu obyvatel města pohoršuje. Boratova první reportáž na americké půdě je o tom, že Američané jsou lidé s velkým smyslem pro humor a že by se obyvatelé Kazachstánu od nich mohli učit (neboť jsou podle Azamatova zjištění až na 97. místě ve světě). Po reportáži se Borat v hotelu dívá na televizi, kde zahlédne kousek ze seriálu Pobřežní hlídka a zamiluje se do CJ, postavy, kterou hraje Pamela Andersonová. Druhý den se dostane mezi feministky, kde se snaží přijít na to, oč vlastně v tomto hnutí jde, ale nijak zvlášť je nevnímá, protože stále myslí na CJ. Feministky mu řeknou, že se jedná o Pamelu Andersonovou. Borat by ji rád poznal, ale nemůže, je totiž ženatý a jeho žena by mu dala co proto. V hotelu však dostane zprávu z domova, že jeho žena zemřela ve spárech medvěda, a tak mu už nic nebrání vydat se za CJ – Pamelou do Kalifornie. Jen ještě musí přesvědčit Azamata, že další reportáže musí natočit mimo New York... Protože Azamat odmítá po 11. září použít letadlo, musejí si obstarat auto. Ovšem nejdřív se musí Borat naučit řídit a poté pořídit samotný vůz. Jediné, co si však z rozpočtu můžou dovolit, je bývalý zmrzlinářský vůz, ve kterém se pak vydávají na cestu... (TV Prima)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Takový podfuk na US and A tu nebyl od doby, kdy u nich ve 20. letech vysílali v rádiích, že na Zemi zaútočili mimozemšťani. A co myslíte, že národ američanů dělal?...panikařil....stejně panikařil jako v situacích do kterých je Borat zaváděl. O to víc jsou to ve větší míře idioti, že to Boratovi všechno žrali a to je to pozor oficiálně americká komedie i když s anglickým hrdinou Cohenem. On, sám je geniální herec a jeho nápad, který vznikl již dávno v jeho pořadu Ali G Show dostal takového rozkvětu, že vznikl film s takto příznačným a vtipným názvem. Názvem, který mohl překročit rekord nejdelšího názvu u filmu vůbec, kterého se stále drží Kubrickův Dr. Divnoláska...o jedno slovo. --- Takže Vy mi řikáte, že když mi někdo do prdele strčí gumovou pěst, je to homosexuál? (Malarkey) 4*

Borat. Je to jméno jednoho člověka. Jedné osoby, která se rozhodla zesměšnit nejen sebe, ale celý Kazašský národ, jen proto aby se publikum v americe pořádně pobavilo opět na cizí účet. Nebylo by na škodu, někdy zkusit vyslat člověka z lidu amerického (Sacha Baron Cohen jistě rád "obyčejného američana" vytvoří) a okusit štiplavý humor z druhé strany. Nejde říct, že Sacha nepředvádí excelentní komický výkon, který sází na totální stupiditu, předpotopní logiku, neexistující příběh a prsa Pamely Anderson. Pro mě vtipnost Borata je neskutečně proměnlivá. Jsou scény, pasáže, poznámky, které mě smíchy totálně položí, ale taky je hodně toho "vtipného" co se mnou nehne a já si jen říkám jak tohle může někoho rozesmát. Za dokonalou považuji pasáž, kdy Borat navštíví sektu (nebo nějaká církevní akce co já vím). Naopak skoro vše odehrávající se v hotelu je pro mě jen nudná minutka oddechu pro mé bránice. Smutný fakt, že film není a nemůže ani být postaven na silnějších základech než je výsměch a skoro až parodie člověka (ne)žijícího v civilizované společnosti.  (Djkoma) 3*

Původně jsem chtěl dát 4* a napsat úplně jiný komentář, ale po přečtění komentářů některých kolegů uživatelů jsem se znovu rozchechtal a pochopil zcela smysl Borata, posuďte sami : uživatel Altamir nám dává vysvětlení z koho si film dělá srandu a z koho ne, co není sranda a co je sranda a jak si tu srandu máme přebrat. To mě přivedlo na myšlenku, aby ke každé komedii, grotesce nebo satiře byl napsán obsah a pak vysvětlivky od Altamira. Další sranda je, že někdo píše že to uraží židy, jiný zase že je to vůbec neuráží, někdo bere Borata jako autentistický dokomunent, jiný jako připravený film. Další uživatelé jsou nadšeni, že vidí tolik chyb a záporů u američanů. Pro jedny je scéna kde se Borat rochní hlavou ve velké prdeli svého kazažského kolegy důvodem k 5* pro jiné zase důvod k odpadu. A to jsem nečetl ještě žádné kecy od novinářů k tomuto filmu, to bych se chechtal asi ještě dlouho. Sílá BORATA pro mě spočívá, právě v následných reakcích na něj.  (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
V době zmítané monstrózními zábavními koncerny se těžko proráží. Skutečnost, že do světových médií vpluje kulturní událost, která je ponejlépe šokující, anebo v jistém směru urážlivá, se dá poměrně snadno ověřit. Sacha Baron Cohen, jenž se svým alter egem nazvaným Borat brázdí už nějaký ten pátek éter, to moc dobře ví, a proto se chytá každé uražené sliny, kterou na svérázného komedianta plivnou političtí představitelé Kazachstánu. Pokud by celovečerní Borat nestál ani za stovku za lístek do kina, sloužil by alespoň jako další z geniálních příkladů marketingu. Pohybuje se v popkulturní bažině jako perpetuum mobile a opětovně dokazuje, že do světla ramp se nejlépe šplhá přes dráždění útlocitných církevních hodnostářů (Madonna nebo Šifra mistra Leonarda), Slováků (Hostel) anebo, tak jako v případě Borata, Kazachů. Jejich rozhořčení lze samozřejmě chápat: Mnohaletá snaha prodrat se na světovou mapu v západních domácnostech je během okamžiku znehodnocena laškováním britského samožera, který nechápe, že Kazachstán bude u průměrného Amíka navždy místem, v němž se každý chlapík muchluje s vlastními sestrami, kde se chovají krávy přímo v obýváků i střílí židé kvůli tomu, že jsou – ano, chápete správně – židé. Pane prezidente Nazarbayeve, i vy ostatní, máte prostě smůlu. Borata nezastavíte...
...a lidé na něj navíc nezapomenou. To se odvážím tvrdit už měsíc před premiérou, protože žádný jiný film v široké kinodistribuci posledních měsíců nemá takovou šanci zkultovnět, v tom smyslu, že si jej bude omladina promítat na všemožných parties a sborově při nich hýkat do rytmu kozáčka. Kdo by takovou ikonu hledal zrovna v Boratovi? Já jistě ne, protože tak jako shledávám nesmírně trapnou postavu Aliho G, nesmál jsem se nikdy ani Boratovi. Fóry z trailerů a internetových skečů mi většinou připadly příliš prvoplánové a dopředu čitelné, hra na Borata jako průvodce přes obyčejnou kazašskou vesnici, v níž jsou divní lidé s divnými zvyky a divným přístupem k otázce potratů, mě navíc nebavila ani v úvodní pětiminutovce filmu samotného.
O to pikantnější je nejen zástup hvězdiček v zápatí recenze, ale i Cohenova komediální genialita, jejíž záře dokáže odzbrojit i apatické diváky s decentní averzí. Princip je přitom poměrně jednoduchý: Kazašský reportér Borat přikvačí za nějakým Američanem, nadhodí téma a z pozice neotesance kdesi z východu uřídí s přihrávajícím civilistou neskutečně trapnou (rozuměj dokonale zábavnou) scénku, při níž se každý vyznavač nekorektního humoru málem udusí smíchy. Na plátně se dějí neuvěřitelné věci, jejichž absurditu pouhý popis nikdy nevystihne (třeba když cca stočtyřicetikilový tlouštík sedí na Boratově obličeji a řve „Teď mi budeš lízat prdel!“) a neodolatelnost nevykreslí ani počet slz, která naše redakční delegace na projekci uronila. Berte proto na vědomí, že Borat tenhle primitivní koncept dovedl k dokonalosti. Obyčejní lidé jsou v něm konfrontováni s mužem, který nezná mravů, a proto naschvál vyzobává ta nejožehavější témata konverzace („Není problém, že má žena mozek velký jako veverka?“). Následují zděšené reakce okolí, zhmotní se nesnesitelně úchylná situace, a pocit celkové zvrácenosti s sebou nezvratně nese i kanonády smíchu od diváků, kteří neprošli prvorepublikovou výchovou a neštítí se humoru, jenž by Oldřich Nový bez otálení označil za silně nevkusný i nechutný.
Pokud se vaše mladší sestra zmůže jen na „Ježišimarja, to byl úlet“ a brácha přitaká „Ty vado, dost drsný“, vězte, že jste se dovtípili to nejdůležitější. Borat plní v letošní nabídce úlohu stoprocentního unikátu i nenapodobitelného originálu, který dokázal absorbovat vlivy reality show, vtípků se skrytou kamerou a společenských satir a přelít je v jeden konzistentní a svérázně okouzlující celek. Okolo primitivního příběhu, v němž se idealistický reportér zamiluje do Pamely Anderson („Je panna... a čeká na mě“) a vydává se za ní přes celou Ameriku, aby se s ní mohl oženit, je rozvěšena spousta bláznivých situací, u nichž se vtip těží jen ze dvou postupů, oba se však za slabou hodinu a půl nestačí okoukat. Natáčení pohoršených reakcí okolí zabírá spolehlivě i když Borat na kovbojské parádě zpívá svou vlastní verzi americké hymny, anebo když si na slavnostní večeři přivede prostitutku a jistou věc v pytlíku. Plně nahrané scénky buď převracejí žánrová klišé (dojemné loučení se slepicí), nebo nechávají exhibovat Cohena, anebo nabízejí nahou bitku s výše zmíněným lízáním řitě, což funguje sporně, slušně i dokonale (v tomto pořadí podle instancí vypočítaných v předchozí větě).
Brutální řachandu, která je krátká, neslavně uvozená i rozpačitě zakončená, avšak od prvního využití kamery zašité mezi lidmi skvostně baví, povyšuje na vynikající film štípavě satirický rozměr celého Cohenova tajtrlíkování. Pravděpodobně zcela vědomě (v tom případě je Cohen opravdu génius), dost možná ale i mimoděčně, odkrývají činy hlavního hrdiny mnohokrát propíranou zaprděnost amerického lidu. Pod všudypřítomným příkrovem nesmyslné politické korektnosti, která nesnášenlivost jakékoliv povahy pouze konzervuje a prohlubuje, než aby ji mírnila, za ortodoxní vírou, za přetvářkou a za iluzí krásného amerického městečka s víkendovou zábavou pro celou rodinu se díky Boratovým cíleným provokacím mnohokrát vyjeví upřímná nenávist vůči jiným etnikům, Iráčanům anebo jakékoliv jiné odlišnosti. Prudérní Amerika nikdy nedostala tak na zadek, to by si měli všichni „uražení“ uvědomit. Z hořekování Kazachstánců to nelze rozpoznat: skutečným objektem Boratova zesměšňování nejsou pacienti doktora Jamaka a stařečkové z jakési asijské vesničky, ale pečlivě budovaná iluze Ameriky jako nejvyspělejší země světa, v níž není místo pro rasismus, zatímco kapacity pro demokracii by se daly vyvážet.
Borat tudíž splňuje zároveň nároky na špičkovou bláznivou komedii i sofistikovanou společenskou satiru, která dokáže obnažit a pojmenovat to, co by v hraném filmu už působilo přehnaně, ba nevěrohodně. Možná proto mě tolik mrzí, že Cohen v těch nejvypjatějších momentech vyměkne. Při srážkách s černošskými hiphopery a náboženskými fanatiky si už nedovolí tak drze provokovat, což jistě oceňuje jeho lékař a nejbližší příbuzenstvo, image nebojácného vtipálka tím ovšem dost trpí, což se odráží i ve výsledném pocitu z filmu. Borat nakonec sám ztupí své hrany a nestane se proto filmovou událostí roku, ale jen sérií zběsilých skečů s chytrým přesahem. Přesto by si ho měli všichni povinně vyhledat. Ne proto, aby Borata doma v Kazachstánu nepopravili, ale kvůli naději, že shledáte komedii vašeho života, z níž budete muset dlouhé minuty citovat hlášky a přehrávat všechny ty neodolatelně úchylné situace. I my jsme předváděli a smáli se u toho jako idioti, zatímco okolí nechápavě usrkávalo z půllitrů. Borat pravděpodobně dostane i vás.

O FILMU
Jagšemaš! Sacha Baron Cohen, hlavní hvězda a tvůrce úspěšného televizního pořadu Da Ali G Show, poprvé přivádí na stříbrné plátno svou postavu kazašského reportéra Borata Sagdijeva. Borat na začátku příběhu opouští svůj rodný Kazachstán a vydává se na cestu do Ameriky, aby zde natočil dokument. Během svých cest napříč jednotlivými státy se setkává se skutečnými lidmi ve skutečných situacích, což má ve většině případů děsivé výsledky. Jeho zaostalé chování vzbuzuje vášnivé reakce, které nezřídka odhalují předsudky a pokrytectví, zakořeněné v americké kultuře. Zatímco někteří lidé, s nimiž zavede řeč, jeho pobuřující názory v otázkách rasové a pohlavní (ne)rovnosti schvalují, jiní se snaží o nemožné - vštípit mu v rámci patriotické lekce pravé americké hodnoty.
Legrační. Šokující. Pobuřující. Nebezpečný. Podvratný. Borat, satirická karikatura kazašského novináře v podání Sachy Barona Cohena, si vysloužil všechna tato označení - a mnohá další. Ve Velké Británii se díky pořadu Da Ali G Show, v němž Baron Cohen tohoto alter-ega využíval ke štiplavě satirické kritice antisemitismu, misogynství či rasismu, stal doslova fenoménem.
Inovativní a unikátní ztělesnění několika různých postav mu vyneslo dvě ceny BAFTA. Pořad Da Ali G Show se stal celosvětovou senzací a Baron Cohen jediným člověkem, který dostal dvakrát možnost moderovat European MTV Awards. Do slovníků byla zanesena dvě slova, která vycházejí z Aliho „vynalézavé“ práce s angličtinou, a jeho fanynkou se stala dokonce i samotná britská královna.
Příznivých reakcí kritiky se Baron Cohen dočkal také v souvislosti se svou rolí v komedii letošního léta Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby. Kromě toho propůjčil svůj hlas postavě krále lemurů v nedávném animovaném filmu Madagaskar.
Ještě před svým uvedením byl Borat kritiky označen za jeden z nejvtipnějších filmů všech dob a na serveru IMDb.com se vyšplhal na první příčku nejlépe hodnocených komedií. Hlavní podíl na tomto úspěchu měla nesporně komediální sestava snů: Sacha Baron Cohen, Larry Charles ze seriálu Seinfeld a Jay Roach, režisér filmů s Austinem Powersem. Baron Cohen a Roach se zhostili produkce a Charles film zrežíroval.
Natáčení filmu bylo - jak se dá u projektu, jehož středobodem je tak výjimečná postava, očekávat - jiné než všechna ostatní. Baron Cohen, který se své roli naprosto odevzdal, zůstal v kůži kazašského reportéra během celého natáčení a v této podobě se rozhodl absolvovat také všechny rozhovory a související propagační záležitosti.
„Moje profese televizní reportér. Já druhý nejpopulárnější v celém Kazachstán,“ vysvětluje Borat. „Moje předchozí práce chytání cikánů, výroba ledu a starání o počítače - natíral jsem zvenku a vevnitř vymetal mrtvé ptáky z trubek.“
Navzdory těmto skromným začátkům se Borat v hierarchii kazašského vysílání vypracoval - a pak přišla jeho velká šance. “Před 1 lety mě kazašské Ministerstvo informatiky vyslat do USA, abych natočil reportáže na pomoc Kazachstánu,“ vzpomíná Borat. „Chceme být jako by. Amerika má nejkrásnější žena na světě - například Liza Minnelli a Elizabeth Taylor. Je také centrum pro demokracie a porno. Já rád! Já moc vzrušen že mohu dělat můj film!“
Filmového tvůrce Jaye Roacha, který kromě parodických filmů s Austinem Powersem zrežíroval také megahity Fotr je lotr a Jeho fotr, to je lotr!, Cohenovo alter-ego naprosto fascinovalo a viděl velký potenciál v možnosti natočit celovečerní film.
„Myslím, že to, co Sacha předvádí v tomhle filmu, je revoluční,“ říká Roach. „Vytvořil naprosto uvěřitelnou a vtipnou postavu, která se ocitá mimo své přirozené prostředí. V Boratově kůži se pak vydává do často nebezpečných situací, v nichž figurují skuteční lidé, kteří musí po celou dobu věřit, že jde o opravdového kazašského reportéra - jinak by se Sacha dostal do velkých nesnází. Je to úžasně napínavé!“
„Sacha riskuje více než kdokoliv, koho znám,“ pokračuje Roach. „Často se ocitá na opravdu tenkém ledě. Navíc, každá reakce těchto skutečných lidí nejen žene jednotlivé scény kupředu, ale také ovlivňuje směr celého příběhu. A je to všechno neuvěřitelně vtipné, přestože má na každou tuhle scénu pouze jeden pokus. V rámci toho navíc zesměšňuje antisemitismus, misogynství, přehnané vlastenectví a pokrytectví a všem těmto jevům nastavuje zrcadlo. Aniž bych jakkoliv přeháněl, mohu říci, že to, co Sacha dokázal s touhle postavou, nastavuje v oblasti filmových hereckých výkonů úplně nový standard.“
Kombinace explozivního humoru, reality a satiry dovedla Roacha k přesvědčení, že celovečerní film o Boratovi by mohl být velmi výjimečný - a velmi odlišný od tradičních hollywoodských komedií. „Měli jsme šanci natočit odvážný, podvratný a svěží film,“ vysvětluje Roach. „Chtěli jsme formátu televizního pořadu Da Ali G Show, v němž Sacha komunikuje se skutečnými lidmi, dát celovečerní háv. Pak jsme vymysleli ten příběh, podle kterého se film odvíjí.“
Peter Baynham, Anthony Hines a Dan Mazer byli pověřeni úkolem vymyslet nástin příběhu. Žádný scénář neexistoval. Film je experiment - nová forma filmového umění pro dobu, v níž je entertainment stále více provázán s realitou. Skutečné situace se skutečnými lidmi sunuly kupředu fiktivní příběh, a když měly scény neplánované vyústění, musel Baron Cohen se svými kolegy rámcovou dějovou linii přepracovat.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Borat Sagdijev, populární 34letý reportér, se vydává spolu se svým přítelem Azamatem Bagatovem (Ken Davitan) do "nejskvělejší zemi na světě" na příkaz fiktivního ministra informatiky Kazachstánu, aby natočil dokumentární film. Opouští svou matku, svoji ženu Oksanu a ostatní lidi z vesnice. K Boratovi se přidal nejen jeho kamarád a producent Azamat, ale také jeho mazlíček, kuře, Bů-Ká.
V Americe pak Borat vedl rozhovory s místními obyvateli, kteří věří že je cizinec. Když dorazí do New Yorku, uvidí epizodu Pobřežní hlídky a okamžitě se zamiluje do Pamely Anderson. Když později mluví s feministkami (a potichu se směje jejich cílům), naučí se Pamelino jméno a zjistí, že žije v Kalifornii. Boratovi v ten moment dorazí telegram, že jeho žena byla znásilněná a zabita medvědem. Rozhodne se, že pojede do Kalifornie a Pamela se stane jeho ženou. Borat pak skeptickému Azamatovi výlet do Kalifornie ospravedlní tím, že mu namluví, že je Pearl Harbor právě v Kalifornii. Protože má ale Azamat obavy z opakování útoků z 11. září a věří, že je zavinili Židé, nechce letět. Borat se tedy přihlásí do řidičského kurzu a koupí na cestu napříč státy rozpadající se zmrzlinářské auto. Když Borat zazpívá kazachstánskou hymnu (falešnou) na melodii americké hymny, lidi tím rozzuří, neboť v té písni vychválí Kazachstán a pomluví ostatní asijské země. Během cesty získá knížku o Pobřežní hlídce a pokračuje v natáčení dokumentu pro domovský Kazachstán, kdy potkává politiky a další osobnosti. Borat s Azamatem přespí u rodiny, pronajímající pokoje hostům, ale jsou ohromeni skutečností, že jejich hostiteli jsou Židé. Obávají se, že by je tito Židé mohli zabít, tak utečou raději pryč. Azamat radí vrátit se do New Yorku, kde žádní podle jeho názoru nejsou, ale Borat se místo toho pokouší koupit zbraň na ochranu před Židy. Neuspěje, protože není americkým občanem. Borat na to odpověděl, že když si nemůže koupit zbraň, sežene si na ochranu medvěda, kterého pojmenuje po své zesnulé ženě.
Později navštíví soukromý jídelní klub na jihu USA, na kterém (neúmyslně) uráží nebo jinak poškodí hosty, odkud ho nakonec vyhodí, protože tam ukazoval Luenell, černošskou prostitutku, na stole a předem se nezeptal, jestli si ji smí pozvat na večeři. Borat se s ní spřátelil a ta se ho zeptala, má-li už nějaký vztah a zdali by ji chtěl. Ten ji laskavě odmítnul, že už je do někoho zamilován. Borat pak navštívil starožitnictví, kde, ač neúmyslně rozbil plno památek, skla a nádob, než ho provozovatel obchodu vyhodil. Rozbité zboží stálo 425 dolarů a to bylo skoro všechno co Borat měl.
Cesta byla přerušena, když Borat vyšel z koupelny a přistihl Azamata při masturbaci nad obrázkem Pamely Anderson v knížce "Pobřežní hlídka". To Borata rozzuřilo a ze vzteku odhalil svému příteli skutečný motiv jízdy do Kalifornie. Azamat se také rozzuřil, že mu Borat o Kalifornii lhal a situace vyvrcholila nahou rvačkou s homosexuálním podtextem. Nakonec skončili rvoucí se v sále, kde oba od sebe odtrhla přivolaná stráž. V důsledku toho konfliktu opustil Azamat Borata a sebral i jeho pas, všechny peníze a jejich medvěda. Medvědova hlava je později vidět na ledničce v pokoji motelu Azamata.
Borat pokračoval v cestě do Kalifornie sám a potkal členy opilého bratrství: Anthonyho, Justina a Davida z University of South Carolina. Když Borat odpověděl, proč jede do Kalifornie, pustili mu pornografické video s Pamelou. Borat byl otřesen a poté, co opustil studenty, spálil knihu Pobřežní hlídky a omylem spálil i svou zpáteční letenku do Kazachstánu. Jak se teď dostane domů? Dorazil na mši jedné místní křesťanské komunity, kde znovu získal svoji víru, odpustil Azamatovi i Pamele, a vydal se svého přítele hledat. Nakonec ho našel v obleku ve stylu Olivera Hardyho (ale Borat si myslel, že je oblečen jako Adolf Hitler) a usmířili se. Azamat pak Boratovi prozradil, že zjistil, kde Pamela bude.
Borat tedy přišel čelit Pamele Anderson tváří tvář na autogramiádě na Virgin Megastore, kde se ji pokusí požádat o ruku. Pamela se nenechala vyvést z míry "domnělým fanouškem" a odbyla ho, že by to bylo "další potentované manželství". Borat se ji tedy rozhodl po autogramiádě sledovat a unést ji dle "domácí tradice" v pytli, ale nakonec ho zadržela ochranka.
Borat si tedy místo Pamely vzal za ženu Luenell a vrátil se s ní zpět do Kazachstánu, do své rodné vesnice. Film končí pravou kazašskou vlajkou a falešnou hymnou Kazachstánu, ale ne té verze, kterou zpíval Borat v Americe, na melodii její hymny.

O NATÁČENÍ
Po velkolepém rozloučení se svou kazašskou vesnicí se Borat vydává na dlouhou cestu do USA, aby zde mohl v doprovodu obézního a neefektivního producenta Azamata Bagatova natočit svůj velký dokumentární film. „Do tohoto projektu jsem se zapojil, protože mám v oblasti filmového a televizního průmyslu rozsáhlé zkušenosti - během posledních dvaceti let jsem osobně sledoval 27 programů. Hodně mi pomohlo také to, že jsem jediný kazašský producent,“ vzpomíná Azamat.
Borat cestoval do USA stylově - ne už tak Azamat. „My letět Kazašské aerolinky,“ vzpomíná Borat. „Azamat šel do nákladový prostoru, kde kufry, zvířata a Židi - já cestoval v první třída - takže když kolovat přenášecí záchod, já mohl už jako šestý vykadit.“
Tvůrci a sponzoři filmu se nezastavili ani před zvýšenými náklady. „Tento dokument je nejdražším filmem udělaným pro Kazachstán,“ říká neohrožený reportér. „Stál 48 milionů tenge - to stejné jak 5 000 dolarů. Ministerstvo informatiky vylepšit rozpočet prodáním uranu nějakým hnědým mužům.“
Larry Charles, kreativní síla v pozadí význačných televizních seriálů jako Entourage, Curb Your Enthusiasm nebo Seinfeld, se k projektu připojil jako režisér. Stejně jako Jay Roach byl velkým Cohenovým fanouškem. „Jeho herecké výkony jsou úžasně intenzivní, inteligentní a také docela odvážné,“ říká Charles.
Obdivuje také jeho schopnost zůstat ve své roli během celého natáčení a dokonce i během porad s filmaři přímo na místě natáčení. „Sacha byl v roli Borata vždycky naprosto skutečný, uvěřitelný, komplexní a spontánní. Nikdy jsem takový výkon neviděl.“
„Naše spolupráce fungovala na několika úrovních,“ pokračuje Charles. „Během našich kreativních setkání jsem mluvil se Sachou i s Boratem, což mě občas vyvádělo z konceptu, ale bylo to velmi zábavné. Chápu, proč to Sacha dělal: potřeboval si představit to, o čem mluvíme, v kůži Borata, ale zároveň si udržovat nějaký odstup. Podařilo se mu dostat tyhle dvě věci do skvělé rovnováhy.“
Vedoucí výroby Monica Levinson podotýká, že natáčení filmu byla opravdu partyzánská záležitost. „Celý náš štáb sestával z osmi lidí, včetně Sachy, zvukaře, kameramanů, Larryho Charlese a asistenta produkce. Cestovali jsme v dodávce a za námi jelo auto s vybavením.“
Borat začíná své dobrodružství v ‚New Yorks‘, kde se poprvé setkává s věcmi jako je metro, eskalátor nebo feministické hnutí. Poté však jeden hotelový zážitek převrátí všechny jeho plány vzhůru nohama. „Přestože původní plán zůstat v New Yorks, potřebovali jsme z důvodů, které já vám nemohl říct, dostat do Kalifornie.“
Za tímto účelem se však Borat musel naučit řídit. „My také máme auta v Kazachstánu,“ podotýká reportér. „Nyní velmi moderní - některá umět i rychlost 120 mil za týden! Také lepší než západní auta, protože starý motor jde sníst. Zajímalo mě, jestli v Americe taky tak snobské auta.“
„Byl jsem moc nervózní ze sezení v autě sám s instruktorem,“ pokračuje Borat. „V mé zemi toto stává jenom když ti dva muži spolu mají výpravu na kraj města, aby tam dělali šuk do zadku.“
Aby zachytili Boratovo cestování napříč Amerikou - jehož většinu podnikl v zmrzlinářském autě - navštívili filmaři Washington, Západní Virginii, Virginii, Mississippi, Texas, Louisianu, Kalifornii, Oklahomu, Alabamu, Jižní Karolínu a Rumunsko.
Partyzánský styl natáčení, který filmaře často nutil ke kvapnému odjezdu z místa činu, několikrát přilákal pozornost různých policejních složek.
Například v New Yorku byl na Barona Cohena vydán zatykač. Při natáčení segmentu z místního hotelu unikl uvěznění jen o vlásek. (Již dříve mu bylo doporučeno, aby opustil stát.)
Monica Levinson a manažer produkce/první pomocný režisér Dale Stern tolik štěstí neměli a byli newyorskou policí skutečně zadrženi. Produkce si z hotelu půjčila telefon, budík a deku, které chtěla použít jako rekvizity. Navzdory tomu, že měli filmaři souhlas k natáčení a sjednané pojištění, které ručilo za ztracené nebo ukradené věci v hodnotě pěti milionu dolarů, byli zatčeni. Při pozdějším výslechu pak Levinson na vlastní oči viděla, jak Stern jí kopii se jmény ostatních členů štábu a jejich telefonními čísly, aby je ochránil před podobným osudem. (Obě obvinění byla později stažena.)
„Monica tou nocí strávenou ve vězení skutečně zvedla laťku ve věci toho, co je člověk pro umění ochoten obětovat,“ říká Jay Roach.
Jindy zase obklíčilo zmrzlinářský vůz, ve kterém Borat absolvuje převážnou většinu své výpravy, dvanáct policejních aut. Policisté doufali, že se jim konečně podaří Barona Cohena chytit a vyslechnout, ale komikovi se povedlo uniknout i tentokrát - jel v jiném autě.
Filmaře často provázela i FBI, protože obyvatelé několika natáčecích lokací je považovali za teroristy. V americkém hlavním městě vyslýchala filmaře u Bílého domu tajná služba a v Louisianě se podivná skupina, která natáčela dokument až příliš nápadným způsobem, stala centrem pozornosti státní policie. Cohenovo odhodlání nevypadnout z role za žádných okolností se dostalo ke slovu i v těchto chvílích - i během střetu s tajnou službou a státní policí byl stále tím šíleným kazašským reportérem. „Nikdy nedal najevo, že to není doopravdy,“ říká Larry Charles.
Borat se během svého putování naučil spoustu věcí - i když v některých případech to byla hodně tvrdá škola. „Během mých cestování jsem se naučit spoustu věcí o Amerika. Například že už teď nelegální střílet na rudochy indiány. Znovu omluva z celého mého srdce pracovníkům Potawotomi Casino v Kansas.“
Kamkoliv Borat zavítal, tam za sebou zanechal spoušť. Ve Washingtonu se zúčastnil pochodu gayů - „Spousta lidí mě v Americe ráda. Ve Washingtons jeden pán v bikinách sahat na můj klobnu.“ - ale nejpůsobivější dobrodružství na něj čekala na jihu.
Borat rozzuřil publikum na rodeu v Salemu ve Virginii, když zazpíval kazašskou „národní hymnu“ na melodii americké. Po tomto vystoupení obklíčila dodávku filmařů skupina rozzlobených dělníku z rodea na koních a chtěla je lynčovat.
Při další zastávce se snažil odhalit tajemství amerického umění nakupování - ve starožitnictví, jehož podstata („placení spousty peněz za staré krámy“) mu připadala ze všech obchodů nejzvláštnější. V malém krámku se však choval velmi neohrabaně a podařilo se mu zničit věci v hodnotě několika set dolarů.
V Birminghamu v Alabamě navštívil slavnostní banket, kde se chtěl přiučit základním pravidlům etikety. Zažil však i různá jiná dobrodružství. „Zatímco my na jihu, potkali jsme skupinu vojáků co dělali napodobení amerických občanských válek. To velmi podobné kazašskému napodobení Tishnieckého masakru, které pořádáme každý rok tak, že tam jedeme a zmasakrujeme je. Proč taky ne?“
Producent Azamat se zatím věnoval řešení mnohem praktičtějších problémů: „Největším problémem při natáčení v Mississippi bylo sehnat film, který by pasoval do naší Super 13mm kamery Krasnogorsk z roku 1912,“ vysvětluje producent.
A to je pouze několik z mnoha úžasných okamžiků, které provázely Boratovo americké dobrodružství. Příběh ale končí tam, kde začal - v Boratově rodné vesnici v kazašském Kuczeku, kterou při natáčení zastoupila cikánská vesnice, ležící dvě hodiny severně od Bukurešti. Natáčení sice probíhalo v popředí strhujících Karpat, ale filmaři se museli potýkat s takovými věcmi, jako byl dobytek volně pobíhající po ulicích či domy bez kanalizace. „Je opravdu těžké si představit něco, co by se od našich běžných životů v Los Angeles lišilo ještě více než tohle,“ říká Larry Charles. „Ale i tak to s sebou přinášelo nadšené a vzrušující pocity.“ Produkce a Baron Cohen byli tak nadšeni ochotou a laskavostí místních lidí, že tamější škole věnovali počítače, aktovky, různé školní potřeby a knihy.
V jedné chvíli filmaři uvažovali o tom, že by tyto scény natočili v hollywoodském studiu. „Brzo jsme si však uvědomili, že takovou vesnici nelze vytvořit uměle,“ říká Charles. „Nejde to všechno autenticky nasimulovat - koně, prasata a děsivě postavené domky. Takže jsme nemuseli předstírat, že jsme v Boratově vesnici - my jsme tam byli!“
Sám Borat má obrovskou radost, že je jeho dokument konečně připraven k distribuci v Americe, ale těší jej i úspěch jedné z dřívějších verzí, která už byla uvedena v jeho rodné zemi. „Tento film byl již uvedl v Kazachstánu a byl to blockbusters,“ říká s nadšením Borat. „Sundal v žebříčku hollywoodský ‚King Kongs‘, který byl první v už od toho, co v roce 1932 poprvé objevil v kinech.“
Borat ale zámořské publikum varuje, že musí být na film náležitě připraveno. „Doufám, že vy Američani vidět můj film, ale mějte varování, že obsahuje neslušné klení, zbytečné násilí a detail mužského biškeku, takže v Kazachstánu nejpřísnější hodnocení - nikdo mladší tři roky nesmí vidět.“
„Film byl také velmi kontroverzní v naší zemi kvůli množství antisemitismu - ale náš cenzor nakonec usoudit, že tolik stačí, a film povolen k vydání.“
Přes všechny překážky, které musel překonat během jeho natáčení a uvádění do kin, je Borat z jeho premiéry v USA nadšen. „Můj film konečně vyvrcholí v Americe!“ říká závěrem. „Plác na to!“

Ocenění:
Academy Awards
2007 - Anthony Hines, Dan Mazer, Peter Baynham, Sacha Baron Cohen, Todd Phillips (Adaptovaný scénář) (nominace)

Golden Globes
2007 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál)
2007 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)

New York Film Critics Circle
2006 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší herec)
2006 - Nejlepší dokumentární film (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2006 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší herec) (nominace)

Alliance of Women Film Journalists EDA Awards
2006 - nejlepší zobrazení nahoty nebo sexuality (nominace)

Chicago Film Critics Association Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Nejslibnější herec)

Oklahoma Film Critics Circle Awards
2006 - Nejlepších deset filmů

San Francisco Film Critics Circle Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Njlepší mužský herecký výkon v hlavní roli)

Satellite Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (komedie/muzikál)    (nominace)

Toronto Film Critics Association Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Njlepší mužský herecký výkon v hlavní roli)

Utah Film Critics Association Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Njlepší mužský herecký výkon v hlavní roli)

Women Film Critics Circle Awards
2006 - Sacha Baron Cohen (Nejurážlivější mužská postava)

Austin Film Critics Association Awards
2007 - Nejlepší film (nominace)

Ceny amerického filmového institutu
2007 - Nejlepší film

Central Ohio Film Critics Association Awards
2007 - Nejlepší film (nominace)
2007 - Sacha Baron (Objev roku) (Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2007 - Sacha Baron Cohen (za herectví a scénář) (Objev roku) (nominace)

Critics' Choice Movie Awards
2007 - Njlepší film (komedie)

Filmová cena MTV
2007 - Nejlepší film (nominace)
2007 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší souboj) (Nejlepší komediální výkon) (nominace)
2007 - Sacha Baron Cohen, Ken Davitian (Nejlepší souboj)

London Critics Circle Film Awards
2007 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší britský herec) (nominace)

Online Film & Television Association Awards
200 - Sacha Baron Cohen (Objev roku: muž) (nominace)

Online Film Critics Society Awards
2007 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2007 - Sacha Baron Cohen (Objev roku)

Teen Choice Awards
2007 - Sacha Baron Cohen (Nejlepší herec (komedie)) (nominace)

Writers Guild of America Awards
2007 - Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Peter Baynham, Dan Mazer a Todd Phillips (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Zdeněk Hruška – Sacha Baron Cohen (Borat), Otmar Brancuzský - Ken Davitian (Azamat), Jaroslava Brousková - Grace Welch (feministka), Radana Herrmannová, Bohuslav Kalva - Patrick E. Haggerty (sám sebe) & Bob Barr (sám sebe), Jana Altmannová, Lucie Benešová - Pamela Anderson (sama sebe), Jan Maxián, Ernesto Čekan, Ludvík Král, Petr Gelnar, Marcela Nohýnková - Carole De Saram (feministka), Petra Jindrová - Luenell (sama sebe), Zdeněk Maryška, Aleš Procházka - Arnold Schwarzenegger (Howard Langston v TV), Jan Szymik, Jaroslav Vlach, Luděk Čtvrtlík - Ed O'Neill (Al Bunda v TV), Alice Šnirychová, Libor Terš, Svatopluk Schuller (titulky), a další.
Překlad: František Fuka
Úprava dialogů: Vladimír Cihelka
Produkce: Marek Hrazdil
Režie českého znění: Jan Pecha
Vyrobilo: Studio Virtual, 2007

2. DABING (Prima)
V českém znění: Zdeněk Hruška – Sacha Baron Cohen (Borat), Otmar Brancuzský - Ken Davitian (Azamat), Bohuslav Kalva, Tomáš Borůvka, Petr Gelnar, Jaroslav Vlach, Jan Maxián, Jaroslava Brousková, Aleš Procházka, Lucie Benešová - Pamela Anderson (sama sebe), Ernesto Čekan, Irena Hrubá - Luenell (sama sebe), Zdeněk Maryška, Libor Terš (titulky) a další
Překlad: František Fuka
Zvuk: Tomáš Čisárik
Produkce: Elen Barčišová, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy: Vladimír Cihelka
Režie českého znění: Jan Pecha
Vyrobila: pro FTV Prima s. r. o. Studio S Pro Alfa CZ, a. s., 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.11.2006
Premiéra USA: 3.11.2006 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 3.12.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 30.11.2009 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 15 858 263
Tržby celkem - $ 261 572 744
Návštěvnost v ČR 284 538
Náklady (Rozpočet) - $ 18 000 000

FILMY V SÉRII
Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/borat-nakoukani-do-amerycke-kultury-na-obednavku-slavnoj-kazasskoj-narodu-borat-cultural-learnings-of-america-for-make-benefit-glorious-nation-of-kazakhstan-2006-84-usa-komedie-72/
USA, Komedie, 2006
Režie: Larry Charles, Hrají: Sacha Baron Cohen, Ken Davitian

Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/boratuv-navazany-telefilm-borat-subsequent-moviefilm-delivery-of-prodigious-bribe-to-american-regime-for-make-benefit-once-glorious-nation-of-kazakhstan-2020-96-usa-komedie-62/
USA, Komedie, 2020
Režie: Jason Woliner, Hrají: Sacha Baron Cohen, Maria Bakalova
 
Tvůrci a herci
Larry Charles (Režie), Jay Roach (Produkce), Erran Baron Cohen (Hudba), Luke Geissbuhler (Kamera), Anthony Hardwick (Kamera), Craig Alpert (Střih), Peter Teschner (Střih), James Thomas (Střih), Allison Jones (Casting), - (Scénografie), Jason Alper (Kostýmy), Andrew DeCristofaro (Zvuk), Lora Hirschberg (Zvuk), Brandon Proctor (Zvuk), Thomas Kolarek (Masky), Sacha Baron Cohen (Scénář), Peter Baynham (Scénář), Anthony Hines (Scénář), Sacha Baron Cohen (Herec),  Ken Davitian (Herec),  Luenell (Herec),  Pamela Anderson (Herec),  Dan Mazer (Herec)
 
2006/84/USA/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Na postavu Borata přišel Sacha Baron Cohen ve věku 23 let během svého výletu do ruské Astrachaně. Svéráz tamního světa na počátku 90. let jej doslova vyděsil a potkal tam navíc doktora, který se choval přesně jako Borat Sagdijev.
- Prostřední jméno Borata Sagdiyeva (Sacha Baron Cohen) je Margaret.
- Auto, se kterým Borat Sagdijev (Sacha Baron Cohen) a Azamat Bagatov (Ken Davitian) jedou směr Kalifornie, je AM General FJ-8C.
- Na konci roku 2017 se stal v kazažské Astaně incident, při němž se skupina Čechů svlékla do klasických Boratových plavek a začali se fotit. Policisté z hlavního města je zadrželi a požadovali pokutu. Tu okamžitě zaplatil samotný představitel Borata herec Sacha Baron Cohen, který se následně se skupinou Čechů setkal v lednu 2018 v Londýně, kde zašli společně na pivo.
- Když se Azamat (Ken Davitian) udobřuje s Boratem (Sacha Baron Cohen), pro kterého připravil všechny dostupné informace o Pamele Anderson, otevře lednici, kde je vidět hlava medvěda, kterého předtím Boratovi odcizil.
- Pamela Anderson byla podle všeho součásti sehrané scénky, přičemž svou roli konzultovala s Cohenem několik měsíců před natočením snímku. Dokonce se hovoří o tom, že její účast ve filmu byla jedním z důvodů, které stály za rozchodem s jejím bývalým manželem Kidem Rockem.
- Při cestě obytným vozem si Borat (Sacha Baron Cohen) spolu se třemi spolucestujícími pouští film Pamela & Tommy Lee: Porno bez cenzury (1998).
- O role ve filmu se také ucházeli Johnny Depp, George Clooney a Steve Martin. Byli však odmítnuti.
- Borat (Sacha Baron Cohen) ve filmu mluví převážně hebrejsky. Některé fráze jsou odvozeny ze slovanských jazyků, jako např.: „Jak še máš!“ kterou používá Borat jako pozdrav a která má původ v polštině.
- Žena hrající Boratovu (Sacha Baron Cohen) manželku se ve skutečnosti narodila v Kazachstánu, ale emigrovala do Rumunska.
- Některé postavy mluvící "kazašsky" ve skutečnosti mluví rumunsky.
- Ve filmu nebylo proneseno ani napsáno ani jedno kazašské slovo.
- Produkci filmu mj. žalovali (požadována částka v USD): obyvatelé rumunské obce Glod ze začátku a konce filmu (86 mil.), studenti z obytného automobilu (stažení filmu), muž z metra (2 mil.), učitel z autoškoly (100 tis.) nebo muž utíkající před Boratem na ulici v New Yorku.
- Když si Borat (Sacha Baron Cohen) kupuje automobil, mluví s prodavačem pouze o židech. V českém dabingu ale hovoří o Romech.
- K hrozbě soudu s vládou Kazachstánu Sacha Baron Cohen (Borat) uvedl: "Pana Cohena neznám, ale podporuji svou rodnou zemi v souzení se s tímto Židem."
- Většina tradiční hudby ve filmu byla vytvořena pro filmy Emira Kusturici kapelou No smoking orchestra nebo skladatelem Goranem Bregovićem.
- Film byl roku 2012 webem „LoveFilm“ určen pátou nejvtipnější komedií všech dob, a to s průměrně 1,7 "smíchy" za minutu.
- Soundtrack k Boratovi vyšel pod názvem "Stereophonic Musical Listenings That Have Been Origin in Moving Film 'Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan'".
- I přes to, že film byl zpočátku v Kazachstánu zakázán, později mu byli jeho obyvatelé vděční. Kazašský ministr zahraničí Jeržan Kazychanov dokonce prohlásil: "Poté, co se tento film objevil, se zvýšil desetkrát počet víz, která Kazachstán vydal. Jsem vděčný Boratovi, že přilákal do Kazachstánu turisty."
- V březnu 2012 na mezinárodní soutěži ve střelbě v Kuwajtu při medailovém ceremoniálnu zahráli pořadatelé omylem kazažské vítězce "Boratovu" kazachšskou hymnu, z čehož se stal mezinárodní skandál, který byl řešen na "nejvyšších" místech.
 
Odkazy