Bohemian Rhapsody/ Bohemian Rhapsody (2018/134/Velká Británie, USA/Životopisný, Drama, Hudební) 91% -Blu-ray-

31.03.2020 17:30
JEDNOU VĚTOU
„Jediná věc pozoruhodnější než jejich muzika je jeho příběh."

OBSAH
Film Bohemian Rhapsody je oslavou rockové skupiny Queen, jejich hudby a především Freddieho Mercuryho, který svou tvorbou i životem vzdoroval všem myslitelným stereotypům, díky čemuž se stal jedním z nejvýraznějších umělců na světě. Snímek mapuje raketový vzestup nekonvenční skupiny prostřednictvím jejich revolučního zvuku a ikonických písní, jako jsou „We Will Rock You“, „We Are the Champions“ nebo právě „Bohemian Rhapsody“. Jejich příběh začíná bleskovým startem, pokračuje neřízenou životní spirálou a vrcholí nezapomenutelným, strhujícím vystoupením na koncertu Live Aid v roce 1985. Na jeho pódiu Queen v čele se rtuťovitým Freddiem předvedli jednu z největších show v historii rocku. Jejich hudba byla a stále je ohromnou inspirací pro celý svět.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Konečně zase film, který do kina narval jak pravidelné, tak i nepravidelné návštěvníky. Pecka, která byla předurčena být peckou. Příběh o kapele, která již od počátku byla předurčena být legendární a jedinečnou. Kapela Queen totiž taková je a já už hodně let čekal na to, až se jejich příběhu někdo chopí a natočí ho tak osobně, jak to bude cítit. A Bryan Singer to cítil přesně tak, jak jsem si přál. Mohl bych mluvit o plusech, ale i mínusech. Steně tak o dobrých, ale i slabších momentech. Ve filmu jsou místa v příběhu, kterým úplně nerozumím, ale na druhou stranu jsou v něm i místa, která mě nutí přemýšlet nad tím, jaký Freddie asi byl a jaký nejspíš žil život. Druhý den v práci jsme se s lidmi shodli, že tento film je ještě hodně smířlivý s Freddieho životem. Věřím, že skutečná realita byla daleko horší...drsnější. Nicméně v tom příběhu je cítit obrovská pokora. Stejně tak i obrovský respekt celé kapely k člověku, který s ní rostl, a který je pro mě největším zpěvákem století. Možná i proto dávám pět hvězd a nejsem schopný hodnotit jinak. Z filmu je cítit preciznost a důraz na detail, který mi v jiných životopisných filmech občas chybí. Je v něm skryta duše dokonalého příběhu, který tady zase dlouho nebyl a nejspíš tu zase dlouho nebude. (Malarkey) 5*

Queen. Legenda, která hudebně nezestárla. Vynikající herci ve správných rolích a Rami Malek, který v obličeji není podobný Freddiemu, ale pohyby zvládl dokonale (zpět samozřejmě FM). Celé je to plné dramatických momentů, člověk se baví celou dobu, hraje mu do toho oblíbená hudba a finále je prostě působivé. Jaký s tím mám problém? Jen taková drobnost... tohle prostě překrucuje příběh Queenů a hlavně Freddiho do dost odlišné polohy a návaznosti a motivace postav je naprosto mimo realitu (zásadní body ve zkratce -> Freddie zjistil, že má AIDS více jak rok po koncertě Live AID, všichni členové skupiny měli sólo dráhu dřív než Freddie, první Freddieho zkušenost s muži je z jeho 14ti let, atd...). Rozumím, nemá to být dokument, v podstatě ani biografie, je to pocta skupině (kterou si sami vystavěli) a jejich frontman tu má pozici, která pro film dává smysl a diváky dožene k slzám, jen prostě to ke skutečnosti má daleko... Škoda, podle mě si postava člověka jako je Mercury zaslouží víc. (Djkoma) 4*

Takhle intezivní sounáležitost s hlavním hrdinou jsem snad ještě v kině nikdy nezažil. Jestli máš v sobě alespoň trošku filmovýho srdce a můžeš, vem Imax útokem, protože přesně pro tenhle film je Imax na světě. Energie a emoce jdou z každýho filmovýho políčka v takový síle, že není možný aby tě film nedostal do sebe a jestli se ti daří odolávat, tak pak přijde Wembley a Radio Ga-ga a dostane tě do takovýho tranzu, že jsi schopen filmu upsat i svou vlastní duši. Neuvěřitelně reálný, poctivý, filmařský a šéfa castingu tohoto filmu, pozlatit a vytesat. Rami Malekovi chci pogratulovat k Oscarovi, protože tady nepomůže ani pokrytecká politická korektnost, kdo viděl v životě alespoň dva filmy v kině, tak mu musí být jasný, kdo je letos hereckým králem. Něco takovýho, co předvedl Rami, to se prostě nevidí každý týden ani měsíc, ale ani rok, jsi jeho a stačí mu na to jedna jediná scéna. Říká se, že husí kůží dělá zima, ale zima se od Newton Thomas Sigela má hodně co učit, jeho horní kamerový nálet na vyprodanou Wembley a nasnímaní koncertu, to už ze sebe nikdy nedostanu. A 24.2.2019 se Freddie dívej v nebi na Oscary, protože ten večer bude patřit i tobě, jako dodatečné velké díky, za to, že si tu byl s námi a vytvořil pro nás tak nádhernou muziku. Nejlepší hudební film mého života. (Enšpígl) 5*

VELKÁ RECENZE
Životopisy moc rád nemám. Dost často totiž až příliš tlačí na pilu, mají přetaženou délku a hromada tvůrců a herců si bohužel myslí, že je důležitější, aby v jejich filmu bylo všechno „správně“, což mnohdy může filmaře a lidi před kamerou omezovat. I když spousta diváků paradoxně ocení to, že v hlavní roli žebrá o Oscara někdo, kdo vypadá jako jejich oblíbený malíř/básník/sportovec/obráběč kovů. Bez ohledu na to, že ho hraje dřevák a celé to je zábavné jak setkání s revizorem. Samozřejmě existují výjimky, ale řekněme, že tomuhle žánru se vyhýbám, protože většinou nenabízí moc nových nebo neokoukaných věcí. Bohemian Rhapsody na to jde trochu jinak. I když si nejsem úplně jistý, jestli to bylo dobré rozhodnutí.
Když si přečtete oficiální text distributora, začíná větou „Film Bohemian Rhapsody je oslavou rockové skupiny Queen, jejich hudby a především Freddieho Mercuryho…“. A nekecá. Tohle není klasická biografie. Samozřejmě tu najdete všechno podstatné o tom, jak se kapela dala dohromady a jak Mercury svým hlasem, charismatem a naprostým koncertním nasazením uchvátil hudební svět. Jsou tu pochopitelně i scény, kdy vznikají slavné hity, gigantické koncerty i nějaké ty vyostřenější momenty mezi hrdiny, ale běžný životopis nedostanete. Bryan Singer a Dexter Fletcher, který toho prvního v průběhu natáčení nahradil, posílají do kina ódu na hudbu Queenů, na Mercuryho osobnost a na to, jakou dokázali vytvořit show.
Především to celé chce být velkolepou podívanou, která umí v koncertních scénách totálně strhnout (běžte do kina s co nejlepším zvukem), je to svižně natočené a strašně rychle to šlape. Většina z nás asi Queeny na vrcholu nezažila, tvůrcům se ovšem povedlo přenést jejich energii do filmu tak, že začnete mít pocit, jako kdybyste na koncertu Live Aid stáli v první řadě a zpívali spolu s Freddiem. Je to dech beroucí, epické, energické a v mnoha momentech z toho mrazí v zádech. Ale celou dobu budete mít asi oprávněný pocit, že tu něco chybí.
Pokud jste sledovali dění okolo příprav Bohemian Rhapsody, asi jste zaznamenali, že před pár lety měl hrát hlavní roli Sacha Baron Cohen, ale z projektu nakonec sešlo, protože tři zbývající členové Queenů nechtěli drsný životopis, který by ukazoval i ošklivou pravdu. A toho se evidentně drželi pořád, protože Bohemian Rhapsody se snaží být „fajn a příjemná“ zábava skoro až zuby nehty. Ani by tak moc nevadilo, že toho chce říct strašně moc a spoustu věcí jen nakousne a rychle od nich uteče. Dokud se na to dobře kouká, není moc důvod o tom přemýšlet. Jakmile však začnete, nejspíš zjistíte, že vám tam něco chybí. Film se vyhýbá téměř všemu nepříjemnému a negativnímu. Nejen že se tu Mercuryho smrtelná nemoc nakousne jen ve dvou scénách a moment, kdy mu jeho ego přeroste přes hlavu, není tak vytěžený, jak by si to asi zasloužil, některé z méně příjemných motivů a témat filmaři zcela cíleně ignorují. Přitom Mercuryho promiskuita, vztah s konzervativním otcem nebo podrobnější zkoumání toho, jak se vyrovnával se samotou, si přímo říkají o nějaké důkladnější zpracování. Ale tady nic z toho nedostanete.
Popravdě nedivil bych se, kdyby za pár let vznikl další příběh o Queenech a Mercurym, který by k celé historii rockové legendy přistoupil střízlivěji a méně oslavně. Bohemian Rhapsody takovým filmem evidentně být nechce. Je spíš oslavou jednoho z nejvýraznějších zpěváků dvacátého století a kamarádství čtyř kluků, jimž se povedlo změnit hudební svět. Ale když se nad tím zamyslím, přesně tohle ten film sliboval, takže rozčilovat se, že jde zrovna touhle cestou, je podobně pitomé jako být naštvaný, že v nové komedii Adama Sandlera jsou málo propracované charaktery hrdinů.
Ale i kdybyste s ním přeci jen měli mít problém, pořád tu jsou věci, co si zaslouží pochválit bez ohledu na to, jak moc vám Bohemian Rhapsody sedí, nebo ne. Svižnou režii už jsem zmínil, samozřejmě však nejde zapomenout na herce. Rami Malek se nejspíš může těšit na spoustu nominací a cen, protože jeho Mercury by snad ani nemohl být opravdovější, ať už na pódiu, při divokých večírcích nebo v umírněnějších scénách. A ačkoliv mají všichni kolem něj výrazně méně prostoru, každý dostane alespoň jednu scénu, kterou si může ukrást pro sebe a zbytek času alespoň vypadají téměř dokonale jako opravdoví Queeni.
Jako fanda musím říct, že byla sakra radost se na to dvě hodiny koukat. Pokud ovšem mezi fanoušky nepatříte, čekejte solidní řemeslo, ale nic moc navíc. Na druhou stranu je evidentní, že Bohemian Rhapsody vzniklo především pro ty fanoušky… Sami si rozhodněte, jestli tenhle přístup oceníte.

O FILMU
Film začíná a končí nezapomenutelným vystoupením skupiny Queen na koncertu Live Aid. Live Aid byla jednou z nejdůležitějších kulturních událostí 80. let, která svedla dohromady největší světové hvězdy, které 13. července 1985 koncertovaly na dvou pódiích, na londýnském stadionu Wembley a stadionu Johna F. Kennedyho v Philadephii. Organizátoři koncertu Bob Geldof a Midge Ure chtěli získat prostředky pro hladomorem postiženou Etiopii. Koncert byl jedním z největších satelitních a televizních přenosů všech dob, celková sledovanost byla 1,9 miliardy diváků ve 150 zemích světa.
Vyhledání správných herců bylo nesmírně složité, zejména když šlo o roli Freddieho Mercuryho. Role byla velmi náročná. Herec musel být schopen nejen vyjádřit Mercuryho emociální složitost, ale vzhledem k mnoha přehráváním živých představení porozumět i pohybům a tanci, což byla důležitá část Mercuryho osobní stylizace na pódiu.
Graham King popisuje emotivní cestu, kterou Mercury během svého života prošel: „Freddie byl chlápek, který se jen tak nevzdal. Byl to bojovník. Být přistěhovalcem nebylo tehdy ve Velké Británii snadné. Nestal se hvězdou hned, nebyl to žádný úspěch přes noc. Musel bojovat, nebrat „ne“ jako odpověď, nebyl negativistický a po každém kopanci přišel s něčím větším a lepším. Proto byla skupina Queen se svou hudbou tak úspěšná. Kdykoliv pomyslíte na něco skvělého od Queen, proletí vám hlavou písnička.
Držitele ceny Emmy®, Ramiho Maleka, hvězdu seriálu Mr. Robot a rodáka z Los Angeles, vybrali tvůrci filmu pro roli Mercuryho. Rami Malek měl hudbu Queen rád a byl nadšený, že bude mít možnost dozvědět se víc o svém hudebním oblíbenci. „Věděl jsem, že Queen mají ohromné množství příznivců a Freddie Mercury byl ikonou a hrdinou pro mnoho lidí“, říká Malek. „Ale nemyslím, že bych dokázal zcela pochopit, jak obrovský vliv měl na lidi po celém světě. Queen mají neskutečné množství fanoušků. Já byl vždycky jedním z nich, a když jsem začal pátrat víc, zjistil jsem, že Queen začali už v 70. letech, kdy všichni měli dlouhé vlasy, černé nehty a nosili hodně výstřední oblečení. Myslím, že většina lidí si vybavuje Freddieho jako nakrátko ostříhaného, svalnatého muže s knírkem, oblečeného v nátělníku, a překypujícího sebevědomím a mužností. Bylo úžasné poznat jeho jiné verze.“
„Když se rozhodnete hrát Freddieho Mercuryho, pomyslíte si, může se mi to vůbec podařit?“, říká Malek. „Tak jsem k tomu přistoupil jako k jakékoliv jiné roli. Ukázal jsem to, čeho dosáhl ve svých vystoupeních - jeho schopnost ovládnout pódium, jeho zpěv, hraní na piano - a uprostřed toho všeho jsem objevil velmi složitého muže, který se snažil najít sebe samého. To bylo něco, od čeho jsem se mohl odrazit: kdybych mohl začít zde, byl bych schopen položit základní kámen a získat jistotu udělat všechny ty ostatní věci.“
„Freddie byl obdařen naprosto nepopiratelnou přitažlivostí“, pokračuje Malek. „Když byl na jevišti, v ruce držel půlku mikrofonu, nebo seděl u piana, cítil, že dokáže cokoliv. Bylo to kouzelné, jak dokázal zapůsobit na publikum, každý to mohl pocítit - přiblížil se k vám, jako byste byli jedinou osobou v místnosti - a právě tenhle kontakt z něj dělal tak pozoruhodného, přímo revolučního, naprosto jedinečného umělce naší i jakékoliv jiné doby.“
Pro Gwilyma Leea, který se nedávno objevil v britském televizním seriálu Jamestown a Vraždy v Midsomeru, bylo přímo nemožné odmítnout roli kytaristy Queen Briana Maye. „Je to skutečně potěšení hrát takovou kultovní postavu ze skupiny, kterou milovalo tolik lidí“, říká Lee. „Také se mi líbilo, že film vypráví velmi lidský příběh, kde jsou tito věhlasní rockoví bohové vykresleni jako skutečné osobnosti. Byli to dříči, a neměli to v Británii snadné. Vyjeli na turné do Japonska a přistáli tam do naprostého chaosu. Zbožňovali je, ale když se vrátili domů, nedělo se nic.“
„Skupina byla jako rodina, potřebovali jeden druhého“, pokračuje Lee. „Brian měl nějaké problémy s otcem. Studoval úspěšně astrofyziku, připravoval se na doktorát a studium nakonec ukončil kvůli kapele, což jeho otec vůbec neschvaloval. A to až do chvíle, kdy v polovině 70. let společně šli na Madison Square Garden, kam Brian přivezl otce Concordem a ubytoval ho v pětihvězdičkovém hotelu; pak otec konečně porozuměl.“
Lee byl rozhodnutý, že jeho role nebude jen pouhým ztvárněním. „Chtěl jsem se pokusit najít to, co Briana pohánělo dál“, vysvětluje. „Jedním z problémů, na které jsem při tom narazil, je to, že mnoho materiálu o Brianu Mayovi a skupině jsou rozhovory, a v rozhovoru ukazujete ze sebe to, co chcete, aby svět viděl a co není tak úplně autentické. Snažil jsem se nahlédnout za všechny ty záběry a zvukové záznamy, abych zjistil, co Briana rozčílí nebo dojme, a jak se v takových okamžicích chová, protože to jsou právě ty situace, kdy vidíte skutečnou osobu. Měl jsem tu čest setkat se s ním v době, kdy probíhaly všechny přípravy na natáčení. Přišel přímo ke mně a vzal mě kolem ramen. Byl nadšený a ochotný pomoci, nikdy jsem z jeho strany nezaznamenal nic než nadšení a podporu. Dokonce i v ten den, kdy jsme točili scénu, kde nahrávám sólo pro „Bohemian Rhapsody“, což byl okamžik, kterého jsem se děsil. Ale cítil jsem se v jeho přítomnosti naprosto v pohodě.“
Ben Hardy (televizní seriál z produkce BBC The Woman in White, Hrdinové ohně) hraje bubeníka Rogera Taylora, který fungoval jako konzultant pro film spolu s Brianem Mayem. „Měl jsem z role Rogera Taylora docela strach. Je to fantastický bubeník, a já jsem v životě na bubny nesáhl. Což jsem samozřejmě nepřiznal, když jsem se o roli ucházel! Řekl jsem, že umím bubnovat, režisér řekl „Okay, to je skvělý, můžete z toho udělat video?“ A já na to řekl něco jako „no jo, jo, jasně.“ Šel jsem domů, koupil jsem si tu nejlevnější sadu bicích, na kterou jsem narazil, a pár týdnů jsem se denně učil. Něco jsem pak nahrál pro casting. A naštěstí to stačilo. A pak začala skutečná práce - 10 hodin intenzívního bubnování s učitelem Brettem Morganem. Byl to třeskutý kurz hry na bicí.“
Hardy se soustředil především na to, aby si osvojil Taylorův styl bubnování. „Roger má pár triků, které udělají z jeho bubnování skutečnou show“, vysvětluje herec. „Rád roztočí paličku, jen jednou. A vždycky míří na okraj malého bubnu, na hraně snare bubínku a kůže se vytváří skutečně působivý zvuk. Když hraje, působí velmi pompézně, pohyby rukou připomínají rány bičem. Také lije pivo na floor tom buben, takže když na něj pak bubnuje, pivo stříká všude kolem. Pokusil jsem se to vše použít a moc mi to pomohlo v mém ztvárnění Rogera. Po pár záběrech jsem byl celý od piva, ale byla to sranda.“
Jedním z nejtěžších Hardyho úkolů bylo hrát skutečnou osobu, která stále žije, což nikdy předtím nedělal. Upřímně přiznal, že mu chvíli trvalo uvědomit si, že se po něm nežádá, aby ze sebe udělal Taylora, ale spíše aby „vystihl podstatu Rogera, a to co nejvýrazněji, a přitom se neodkláněl od scénáře a posloužil tak účelu filmu. Jakmile jsem tohle pochopil, cítil jsem se mnohem uvolněněji.“
„Byl jsem hodně nervózní, když jsem se měl setkat s Rogerem“, říká Hardy. „Sledoval jsem jeho videozáznamy celé týdny, skoro jsem měl pocit, jako bych ho pronásledoval! Při prvním setkání jsem se bál, jak to bude vnímat, že ho mám hrát já, ale byl velmi vstřícný a chápal situaci, věděl, že když se točí film o skutečných životních událostech, nese to s sebou i jistou míru tvůrčí svobody. Dal mi dokonce i malou lekci bubnování, a to byla poslední kapka pro moje nervy. Když řekl „tak jo, sedni si a ukaž mi, co umíš“, byl jsem zděšený. Ale moc mi pomohl a hodně mě toho naučil.“
Čtvrtého člena kapely, baskytaristu Johna „Deacy“ Deacona, hraje americký herec Joe Mazzello, známý z filmu Jurský park a z televizního seriálu z produkce HBO Pacifik.
Vzhledem k tématu filmu, skupině a jejímu frontmanovi není nijak překvapující, že celkový design, kostýmy a lokality byly ve filmu klíčovým prvkem. Péřové boa, kožešinový hermelín, sametové pláště, mramorové koupelny, pozlacení lvi - na cokoliv si vzpomenete, to ve filmu je.
Úkolem vytvořit ten správný vzhled byl pověřen Aaron Haye, jehož zkušené oči vyhledaly ty správné lokality, jako třeba Bovingdon Airfield v Hertfordshire, překrásné mistrovské dílo art deco Hornsey Town Hall v severním Londýně, LH2 Studios v západním Londýně, proslulý noční klub Heaven a edwardiánskou nádheru - Bromley Town Hall v jihovýchodním Londýně.
Produkce využila budovu Gillette v jihozápadním Londýně k natáčení velké části záběrů, včetně těch z 50. letech na Zanzibaru, kde můžeme vidět Freddieho coby dítě, ale i jeviště Top of the Pops, Capitol Radio, Bulsarovic rodinný dům, Garden Lodge, i hotel v Rio de Janeiru, statek, kde Freddie složil „Bohemian Rhapsody“ a tři nahrávací studia.
Haye začal pátrat po obrázcích Queen a Mercuryho. Po pečlivém prohledávání tisíců fotek, většinou nedatovaných, byli schopni vytvořit časovou osu od 70. let až do roku 1986 - nápovědou byl Freddieho účes, který se v průběhu let stále víc a víc zkracoval.
Hayeovi a jeho týmu ohromně pomohl Brian May, který jim poskytl i snímky ze svého archivu, stejně jako Peter Freestone, Freddieho osobní asistent. „Pro naše pátrání bylo tohle vše nedocenitelné, pomohlo nám to posunout se o obrovský kus kupředu, než kde bychom bývali byli, kdybychom sbírali tyto věci z veřejných zdrojů a knih“, říká Haye. „Možnost jít do Brianova domu a probrat se jeho osobními archivy, mimochodem velmi obsáhlými, byla naprosto úžasná. Uschoval si každý útržek vstupenky, každý plakát, každé album, které vydali. Dokonce i nějaké kousky z jejich šatníku, které pak herci měli ve filmu.“
Jedním z důležitých míst byl i dům Freddieho rodiny ve Felthamu v Middlesexu. Haye a jeho tým měli štěstí a mohli navštívit dům Bulsarovic rodiny, ve kterém nyní bydlí jiná rodina. „Být v pokoji, kde byla Freddieho ložnice, bylo naprosto neuvěřitelné“, říká. „Pro natáčení jsem dům i jeho sousedy udělali trochu větší a přidali jsme k tomu trochu našich vlastních představ. Freddie je zde mladý student, takže Haye vytvořil ložnici naplněnou sešity plnými kreseb a skic. Chtěli jsme, aby i architektonický pohled vyprávěl příběh místa, kde vyrůstal, i ekonomické poměry, v jakých se nacházel, a zahrnuli jsme tam i jisté vizuální vlivy z Indie a Zanzibaru.“
Jednou z klíčových pozic pro film byl supervisor hudby. Nesnadného úkolu vytvořit soundtrack pro film za použití skutečného hlasu Freddieho Mercuryho, hlasové imitace i hlasu Ramiho Maleka se ujala Becky Bentham.
Po diskusi s režisérem a producentem začala Becky Bentham třídit jednotlivé písně podle toho, zda se jedná o živě nahrávané představení nebo videoklip. Po ověření, jakým množstvím nahrávek, od doprovodných hlasů až po vokály, disponuje, vytvořila Becky Bentham seznam požadavků na přípravu pro každou filmovou sekci. Seřadila podklady pro každou nahrávku a takto připravené zaslala hercům, aby mohli trénovat s učiteli hlasy i hru na nástroje.
„S Bohemian Rhapsody jsme měli štěstí, protože jsme měli přístup ke všem původním hlasovým záznamům a původním nahrávkám kapely“, říká Becky Bentham. „Kromě toho jsme nahráli imitace pro ty sekce filmu, pro které nahrávky neexistovaly, a také nahrávky Ramiho Maleka, čímž jsme sestavili jakousi knihovnu záznamů, ze které jsme pak vytvořili co nejautentičtější soundtrack.“
U všech scén se zpěvem Becky Bentham požadovala, aby herci zpívali spolu s již nahranými písněmi. „Je to důležité, protože je patrný pohyb hrdla a obličejových svalů“, vysvětluje.
„I když se to může zdát jako to nejtěžší, scény z koncertu Live Aid byly pro natáčení ty nejsnadnější“, říká Bentham, „protože všechno bylo již nahrané, byla to jen otázka dost hlasitého přehrání, aby se skupina dostala do té správné nálady.“
Bentham pochválila Maleka i ostatní herce. „Je to poklona hercům, věnovali hodiny spolu se svými učiteli, abychom tohoto dosáhli“, říká Bentham. „Ben Hardy uměl trochu hrát na bicí, takže jsme měli na čem stavět. Gwilym Lee hrál dobře na kytaru a Joe Mazzello si dokázal poradit s baskytarou. Stejně jako Rami strávili mnoho hodin prací na předpřipravených nahrávkách. Kvůli Ramimu jsme nahráli hlasové imitace, poskytli i filmové záznamy, aby měl možnost kontrolovat jak hlasovou, tak i vizuální stránku role a byl si jistý, že fyzické napodobení, od pohybů těla až po způsob dýchání, je co nejvěrnější.“
Zvukové nahrávání proběhlo v legendárním londýnském studiu Abbey Road Studios. „Vzpomínám si, jak Rami přišel na naše první nahrávání, jen tak vzhlédl a uviděl obrázek Queen a Freddieho, který jakoby se díval přímo na něj. Svým způsobem to bylo zneklidňující, ale na druhou stranu i souhlasné.“

Ocenění:
Chicago Film Critics Association Awards
2018 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

San Diego Film Critics Society
2018 - Rami Malek (Průlomový umělec) (nominace)
2018 - Nejlepší použití hudby ve filmu (nominace)

AACTA Awards
2019 - Rami Malek
2019 - Nejlepší film
2019 - Anthony McCarten (Nejlepší scénář) (nominace)

AARP's Movies for Grownups Awards
2019 - Nejlepší obsazení
2019 - Nejlepší časová schránka (nominace)

Academy Awards
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec v hlavní roli)
2019 - John Ottman (Nejlepší střih)
2019 - John Casali, Paul Massey, Tim Cavagin (Nejlepší mix zvuku)
2019 - John Warhurst, Nina Hartstone (Nejlepší střih zvuku)
2019 - Graham King (Nejlepší film) (nominace)

American Cinema Editors Eddie Awards
2019 - John Ottman (Nejlepší střih celovečerního dramatického filmu)

Alliance of Women Film Journalists
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

Art Directors Guild Awards
2019 - Aaron Haye (Nejlepší produkční vedení dobového filmu) (nominace)

Austin Film Critics Association
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec v hlavní roli)
2019 - Nejlepší zvuk
2019 - Newton Thomas Sigel (Nejlepší kamera) (nominace)
2019 - John Ottman (Nejlepší střih) (nominace)
2019 - Julian Day (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2019 - Nejlepší masky (nominace)
2019 - Výjimečný britský film (nominace)
¨
Cinema Audio Society Awards
2019 - Nejlepší mix zvuku v celovečerním filmu

Costume Designers Guild Awards
2019 - Julian Day (Nejlepší dobové kostýmy)

Critics' Choice Movie Awards
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec (nominace)
2019 - Julian Day (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2019 - Nejlepší účesy a makeup (nominace)

Dallas–Fort Worth Film Critics Association
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

Detroit Film Critics Society
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)
2019 - Nejlepší použití hudby (nominace)

Georgia Film Critics Association
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

Golden Globes
2019 - Nejlepší film - drama
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec - drama)

Guild of Music Supervisors Awards
2019 - Becky Bentham (Nejlepší hudební supervizor pro film s rozpočtem větším než 25 milionů $) (nominace)

Houston Film Critics Society
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

International Cinematographers Guild Publicists Awards
2019 - Cena Maxwell Weinberg Publicist Showmanship pro nejlepší film roku (nominace)

Los Angeles Online Film Critics Society Awards
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec)
2019 - Nejlepší komedie nebo muzikál (nominace)

Make-Up Artists and Hair Stylists Guild Awards
2019 - Jan Sewell, Mark Coulier (Nejlepší dobový makeup ve filmu) (nominace)
2019 - Jan Sewell, Julio Parodi (Nejlepší dobové účesy ve filmu) (nominace)

Motion Picture Sound Editors' Golden Reel Awards
2019 - Nejlepší hudební film
2019 - Nejlepší rozhovor nebo vyhnutí se konfliktu ve filmu

Mezinárodní filmový festival Palm Springs
2019 - Rami Malek (Cena pro průlomového umělce)

Producers Guild of America
2019 - Graham King (Pompézní celovečerní film) (nominace)

San Francisco Film Critics Circle
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec)

Mezinárodní filmový festival Santa Barbara
2019 - Rami Malek (Nejlepší herecký výkon roku)

Satellite Award
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec v komedii nebo muzikálu)

Screen Actors Guild Awards
2019 - Rami Malek (Nejlepší výkon herce v hlavní roli)
2019 - Lucy Boynton, Aidan Gillen, Ben Hardy, Tom Hollander, Gwilym Lee, Allen Leech, Rami Malek, Joe Mazzello a Mike Myers (Nejlepší výkon obsazení v celovečerním filmu) (nominace)

Seattle Film Critics Society
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

St. Louis Film Critics Association
2018 - Rami Malek (Nejlepší herec)
2019 - Live Aid (Speciální cena (za nejlepší scénu, filmařskou techniku nebo jiný pamětihodný moment filmu) (nominace)

Visual Effects Society Awards
2019 - Paul Norris, Tim Field, May Leung a Andrew Simmonds (Nejlepší vizuální efekty v celovečerním filmu) (nominace)

Washington D.C. Area Film Critics Association
2019 - Rami Malek (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
V českém znění: Ondřej Brzobohatý - Rami Malek (Freddie Mercury), Martina Šťastná - Lucy Boynton (Mary Austinová), Marek Holý - Gwilym Lee (Brian May), Vojtěch Hájek - Ben Hardy (Roger Taylor), Filip Jančík - Joseph Mazzello (John Deacon), Petr Neskusil - Allen Leech (Paul Prenter), Vilém Udatný - Aidan Gillen (John Reid), Ladislav Cigánek - Tom Hollander (Jim ''Miami'' Beach), Pavel Vondra - Mike Myers (Ray Foster), Petr Gelnar - Aaron McCusker (Jim Hutton), Vanda Chaloupková - Priya Blackburn (Kashmira Bulsara), Regina Řandová - Meneka Das (Jer Bulsara), Jiří Ptáčník - Ace Bhatti (Bomi Bulsara), Jan Battěk - Jack Roth (Tim Stafell), Petra Hobzová - Rosy Benjamin (Dominique), Kateřina Petrová - Jess Radomska (Cheryl), Martin Hruška - Dickie Beau (Everett), Hana Ševčíková - Katherine Newman (Veronica), Kristina Jelínková - Michelle Duncan (Shelley), Lucie Kušnírová - Leila Crerar (Chrissie), Radovan Vaculík - Aaron McCusker (Hutton), Ivo Hrbáč - Dermot Murphy (Bob Geldof), Pavel Dytrt, Martin Kubačák, Petr Pospíchal, Kristýna Valová
Překlad: Petr Finkous
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Petr Posolda
Výsledný mix: Deluxe Media
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.11.2018 CinemArt
Premiéra USA: 2.11.2018 20th Century Fox
Premiéra Valká Británie: 24.10.2018 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.3.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.3.2019 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 266 197 870
Tržby celkem - $ 879 718 005
Návštěvnost v ČR 1 831 714
Náklady (Rozpočet) - $  52 000 000
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
Český 5.1, Anglický DTS-HD Master Audio 7.1, Španělský 5.1 DTS, Ruský 5.1 DTS, Hindský 5.1, Maďarský 5.1, Čínský 5.1, Polský 5.1 VO, Turecký 5.1, Ukrajinský 5.1
české, anglické, slovenské, španělské, ruské, arabské, bulharské, chorvatské, estonské, řecké, hebrejské, hindské, maďarské islandské, korejské, litevské, lotyšské, čínské, polské polské, portugalské, rumunské, srbské, slovinské, turecké, ukrajinské

Tvůrci a herci
Bryan Singer (Režie), Graham King (Produkce), Jim Beach (Produkce), John Ottman (Hudba), Newton Thomas Sigel (Kamera), John Ottman (Střih), Susie Figgis (Casting), Aaron Haye (Scénografie), Julian Day (Kostýmy), John Casali (Zvuk), Rebecca Cole (Masky), Anthony McCarten (Scénář), Rami Malek (Herec), Lucy Boynton (Herec), Gwilym Lee (Herec), Ben Hardy (Herec), Joseph Mazzello (Herec), Aidan Gillen (Herec), Allen Leech (Herec), Tom Hollander (Herec), Mike Myers (Herec), Jess Radomska (Herec), Aaron McCusker (Herec), Ace Bhatti (Herec), Jack Roth (Herec), Michelle Duncan (Herec), Max Bennett (Herec), Dermot Murphy (Herec), Tim Plester (Herec), Meneka Das (Herec), Priya Blackburn (Herec), Dickie Beau (Herec), Neil Fox-Roberts (Herec), Philip Andrew (Herec), Adam Lambert (Herec), Matt Greenwood (Herec)
 
2018/134/Velká Británie, USA/Životopisný, Drama, Hudební
 
Zajímavost k filmu
- Film obsahuje potitulkovou scénu.
 - Robert De Niro sa podieľal na réžii.
- Po strhnutí nálepky „NO!!“ na mixpultu v čase 1:54:16, následuje záběr, kde odchází Queen na pódium. Při zastavení filmu tam uvidíme Davida Bowieho a Eltona Johna, který je zády ke kameře.
- Póza Freddieho (Rami Malek) na albu Queen II je kopie pózy Marlene Dietrich z filmu Šanghajský expres (1932).
- Vo filme zaznie aspoň kúsok piesne z každého albumu, ktorý skupina Queen vydala do Freddieho smrti v roku 1991.
- Na začátku filmu, kdy se Freddie Mercury (Rami Malek) na Live Aid přesunuje na pódium a kamera ho snímá pouze zezadu, je prostřih do přenosového vozu a následně detail na jednu z obrazovek v něm. Tato obrazovka ukazuje skutečný záběr z Live Aid, kde Bob Geldof doprovází královský pár, princeznu Dianu a prince Charlese, do lóže. Za touto trojicí je možné si všimnout stojících Briana Maye a Rogera Taylora.
- Píseň „Bohemian Rhapsody“, která je základem celého filmu, nikdy nezazní kompletně v celku. Vždycky jenom po vybraných slokách.
- Rami Malek a Lucy Boynton se seznámili při natáčení filmu a stejně jako ve filmu se z nich stal pár.
- Ve filmu se objevují pouze dvě scény, ve kterých Brian May (Gwilym Lee) nehraje na svou kytaru „Red special“. Kromě této ještě držel akustickou, při hraní skladby „Love Of My Life“, dále pak při skládání písně „Another One Bites The Dust“ měl Gibson Les Paul.
- Rami Malek musel dodržovat i přísnou dietu a cvičení: „Chtěl jsem své tělo dostat do takové formy, abych zvládl 22 minutový koncert znovu a znovu během pěti dní a nevyčerpal se při tom,“ prohlásil herec. Během prvního týdne musel přibrat určitou váhu a následně musel zhubnout, protože jel točit Freddieho mládí, kdy byl velmi hubený. (Hannahh)
- Rami Malek podle svých slov nikdy nezpíval ani nehrál na žádný hudební nástroj, proto musel absolvovat několik intenzivních pěveckých lekcí a naučit se hrát na klavír. (Hannahh)
- Rami Malek měl ve filmu paruku. (Stoka)
- Ramiho oči byly větší než Freddieho, trochu víc od sebe a nos neměl ten správný tvar. Proto musel být vyrobený i umělý nos – ten zároveň trochu přiblížil Ramiho oči a do rohů očí byl ještě přidán make-up, což vytvořilo lepší efekt. (Stoka)
- Lucy Boynton si zde zahrála múzu frontmana kapely. Obdobnou roli hrála už ve filmu Sing Street (2016). (Ganka)
- Kytarista Queen Brian May po zhlédnutí filmu prohlásil, že by Rami Malek měl získat Oscara za hlavní roli. Prohlásil: „Je neuvěřitelný. Bezpochyby bude na seznamu nominovaných na Oscara. Ztvárnil Freddieho takovým způsobem, kdy jsme ho začali vnímat jako Freddieho. Opravdu pozoruhodné.“ (3T)
- Postava Raye Fostera (Mike Myers), jemuž se nelíbí titulní píseň „Bohemian Rhapsody“, která je prý příliš dlouhá, než aby byla vydána jako singl, je zcela fiktivní. Samotná stížnost nicméně opravdu zazněla, a to z úst šéfa vydavatelství EMI Roye Featherstona, který se ale jinak Fosterovi charakterově nepodobá.
- První album Queenů nebylo takovým úspěchem, jak snímek ukazuje. Větší odezvu zaznamenala až následující alba vydaná v letech 1974 a 1975.
- Na natáčení byl přítomen dokonce i Greg Brooks, archivář skupiny, který údajně dohlížel i na autenticitu takových detailů, jako byl typ ponožek Johna Deacona (Joseph Mazzello).
- Když herec Rami Malek ve filmu zpívá, tak je to kombinace tří hlasů, a to jak Ramiho Maleka, tak zpěváka Marca Martela a nahrávek od Queen.
- Film nebyl natáčen na stadionu Wembley kvůli nedostatku termínů na natáčení. Tvůrci proto vytvořili obrovskou maketu jeviště a umístili ji na letiště Bovingdon nedaleko Hemel Hempstead. Rami Malek prozradil, že scéna Live Aid ve Wembley byla natočena už první den natáčení.
 
Odkazy