Bitva u Midway / Midway (2019/138/USA, Čína/Akční, Drama, Historický, Válečný) 67%

31.03.2020 17:17
JEDNOU VĚTOU
„Jedna bitva rozhodla válku."

OBSAH
Válečný velkofilm světoznámého režiséra Rolanda Emmericha (Den nezávislosti, Patriot, Godzilla) líčí příběh příslušníků amerického námořnictva a letectva v bitvě u Midway, která znamenala zlom na pacifickém bojišti druhé světové války. Hvězdně obsazený film (Luke Evans, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Ed Skrein, Aaron Eckhart, Nick Jonas a další) působivě ukáže nejen pozadí konfliktu, ale zejména bitvu samotnou, která doposud nikdy nebyla natočena tak velkolepě. Zároveň nám jednu z rozhodujících námořních bitev druhé světové války přiblíží i z pohledu japonské armádní elity.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ideální definice tříhvězdičkového filmu. Člověk tak kouká na tu ústřední bitvu, na ten shluk pixelů a přemíru CGI renderovaných záběrů a říká si, že lepší je počítačové hry hrát, a ne se na ně dívat. Ale zvykne si a nakonec uzná, že to celé vyprávění má překvapivě paramatry ucházejícího historického bijáku. Dávkování informací je tu poměrně strohé, což je dobře, vyjma závěru na nás Emmerich netlačí nepříjemný patos, a ve výsledku je to o dost lepší (pokud mám srovnávat) než Bayův Pearl Harbor. Ten byl hlavně červenou knihovnou, tohle je při zemí držící se umírněný náhled na zásadní událost války o Pacifik. Nic, z čeho by si člověk sedl na zadek, ale ani průser a vlastně to Emmerich ustál se ctí. PS: Známý představitel záporáků Ed Skrein umí být i docela sympaťák. Pokud zrovna nežvýká jako kráva (začátek filmu), to by mu člověk hned dal pěstí. (Lima) 3*

„Probudili jsme spícího obra a naplnili ho strašlivým odhodláním.” Patriotismus na každém druhém kroku, patetické projevy a destrukční orgie po emmerichovsku. Němec v americko-čínské koprodukci natočil velkofilm o stěžejním obratu ve vývoji americko-japonské války v Tichomoří. Když Japonci napadli Pearl Harbor, vstoupily Spojené státy do druhé světové války a ve vzduchu se začaly dít věci. Chtě nechtě je to každopádně další prvoplánové zadání producentů, na které Emmerich prostě slyší a rád po něm skočí. Jednoduše rutina s nulovou invencí, která žádá diváctvo o vypnutí mozků a užití si válečného řádění, kdy je jedno, jestli to v další scéně koupí Tonda nebo Vlastík. K žádné z postav se neupneme, prostě jen přeskakujeme z jedné na druhou. Akce je slušná, ale předigitalizovaný vizuál se začne velmi brzy zajídat. Ve výsledku si dám vždycky raději Bayův velkofilm s Benem Affleckem: měl možná moc záběrů zalitých sluncem, ale rovněž scény natočené mistrovskou rukou a hlavně emoce. (Castor) 3*

Poměrně zkratkovitá a zmatečně pojatá story, které nechybí typické trademarky Emmericha, tedy digifest prvního kalibru. Zároveň Midway postrádá cit pro kompozici a přehlednost akčních scén Pearl Harboru, resp. Michaela Baye. Naštěstí ale Roland tentokrát ukáže patos jen v závěru a to ještě v míře, která se dá bez problémů rozdýchat. Takže sečteno podtrženo, pokud divák přežije vcelku nezábavnou strukturu vojenských tahů na šachovnici, tak je ta banda borců v uniformách docela fajn a triky ač místy příliš umělé, jsou vcelku koukatelné. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
Roland Emmerich je v Hollywoodu zapsaný jako mistr destrukce, ale že by se o něm mluvilo i jako o extra dobrém režisérovi, to se úplně říct nedá. Během své kariéry natočil Den nezávislosti nebo Hvězdnou bránu, zbytek jeho filmů však spadá spíš do průměru. A někdy i hůř. Naposledy jsme od něj viděli dvojku Independence Day, která se nelíbila kritikům, divákům a podle všeho ani jemu samotnému a nejspíš si u ní řekl, že svět už zkusil zničit tolikrát, že už ho to neuspokojuje. A tak se devatenáct let po Patriotovi vrací k válečnému žánru, jen má v Bitvě u Midway místo Mela Gibsona hromadu letadel. No a zase to popravdě není nic výjimečného.
Ale ono to asi není zase až takové překvapení. Bitva u Midway neláká na extra hvězdné obsazení, rozpočet byl údajně sto milionů, i když jiné zdroje mluvily i o pouhé šedesátce, a navíc mělo jít o stoprocentně seriózní podívanou, což Emmerich moc neumí. Nakonec je to vlastně přesně takové, jaké jsem čekal. I když vy asi budete chtít trošku víc podrobností, že jo?
Když Japonci napadli Pearl Harbor, vstoupily Spojené státy do druhé světové války a nad Tichomořím se to začalo řezat. Japonsko mělo víc letadel, víc lidí i víc zkušeností, ale po měsících bojů se americké rozvědce povedlo odhalit, co jejich nepřítel plánuje. A tak si americká flotila počkala na tu japonskou u Midway, kde se mělo rozhodnout o tom, kdo bude šéfovat Pacifiku.
Emmerich se rozhodl k Bitvě u Midway přistoupit jako ke starosvětským válečným velkofilmům ze šedesátých a sedmdesátých let, jako byly Bitva o Anglii, Tora! Tora! Tora!, Bitva v Ardenách či Bitva o Midway (jo, jde o dva filmy. Zapamatujte si to, ať můžete machrovat). To znamená, že vedle velkolepých bitev je tu i spousta postav. Jako že fakt spousta. Emmerich se věnuje nějaké dvacítce hrdinů, ať už to jsou piloti, jejich manželky, lidé od rozvědky, japonští námořníci nebo američtí velitelé. A jde o dost pitomé rozhodnutí hned ze dvou důvodů. Zaprvé Emmerich na svoje postavy víceméně kašle a jejich vývoj prakticky neřeší. Jen střídá jednoho hrdinu s druhým a vždycky je hodí do nějaké vyhrocené situace. Jenže tu situaci nijak nebuduje, takže i když se řeší smrt kamaráda, ztráta sebevědomí, čest nebo nějaké důležité velitelské rozhodnutí, díky režisérově přístupu vidíme jen to, co by mělo být „silné a emotivní.“ Ale když tu absentuje jakákoliv snaha o budování scény nebo třeba jen delší dialog, logicky to vůbec nefunguje. Tahle řež v Pacifiku by chtěla být velkolepě patetická a chtěla by, aby její diváci permanentně cítili mrazení v zádech. A zoufale se jí to nedaří. Představte si, že vidíte patnáctivteřinový sestřih gólů z hokejového finále mistrovství světa. Asi si to taky neužijete tak, jako kdybyste koukali když už ne na celý zápas, tak třeba na celou akci…
Další problém je, že filmy, z nichž Emmerich vychází, byly plné hereckých hvězd. I sem dorazilo pár slavných tváří a třeba Woody Harrelson je jako Nimitz skvělý, ale spoustu hrdinů hrají neznámí a bohužel i hodně podobně vypadající mladíci. Nechci si tu stěžovat na nedostatek slavných ksichtů, jde mi spíš o to, že slavné tváře tehdy pomáhaly tomu, že měl člověk přehled v tom, kdo je kdo. Tady jsem až do konce půlku hrdinů nedovedl zařadit, spojit si se jménem a občas mě překvapilo, že ten či onen pilot/námořník pořád ještě žije. Emmerich tu neválečnou část své novinky úplně nezvládl. Na druhou stranu počítám, že když už někdo vyrazí do kina, tak spíš kvůli té válečné podívané. A tam už to funguje o něco lépe.
Co se měřítka týče, jde o typickou emmerichovinu. Vybuchuje tu úplně všechno a závěrečná bitva vypadá skutečně velkolepě. Jenže je tu dost proměnlivá kvalita vizuálních efektů. Finále není vůbec zlé, ale úvodní útok na Pearl Harbor by si zasloužil ještě pořádně poladit a v některých momentech působí vyloženě odflákle. A osobně jsem měl malý problém i s tou závěrečnou řežbou. Ano, je vizuálně o kus lepší a má své momenty, nálety na letadlové lodě z pohledu pilota, jemuž kolem stroje létají kulky a vybuchují střely z děl, strhnout dovedou. Bohužel celá se točí hlavně kolem střemhlavých bombardérů, takže většina akce vypadá tak, že Ed Skrein a Luke Evans zkouší proletět k lodím, z výšky se snést až nad jejich paluby, pustit tam bombu a vzít kramle. A to se brzy trošku okouká. Je to asi lepší, než kdyby se tvůrci úplně vykašlali na historickou přesnost, ale přijde mi fér upozornit potenciální diváky na to, že nejde úplně o film o soubojích stíhaček.
Bitva u Midway je dost průměrná podívaná. Kvůli solidní bitvě si člověk musí občas i trošku vytrpět neumětelské zacházení s hrdiny a postavami a i když to není vyloženě nuda, hned několikrát jsem si v kině řekl, že to v těch sedmdesátých letech dělali přeci jenom lépe, stejně jako Bratrstvo neohrožených nebo Zachraňte vojína Ryana. Na druhou stranu podobný kousek v kinech už dlouho nebyl, takže pokud vám tradičněji pojaté válečné velkofilmy chybí, nebojte se to zkusit. Jen fakt nečekejte novou žánrovou klasiku.
p.s.: Asi v žádném filmu jsem neviděl tak očividnou, umělou a zbytečně působící snahu zalíbit se čínskému publiku. Naštěstí jde jen o dvě scény, ale i tak mi bylo za tvůrce trochu stydno.

SKUTEČNOST
byla významná námořní bitva Tichomořského bojiště druhé světové války, která se odehrála během 3. až 7. června 1942, šest měsíců po japonském útoku na Pearl Harbor a měsíc po bitvě v Korálovém moři.Americké námořnictvo pod vedením admirálů Chestera W. Nimitze, Franka J. Fletchera a Raymonda A. Spruance porazilo útočící loďstvo japonského císařského námořnictva pod velením admirálů Isoroku Jamamota, Čúiči Naguma a Nobutake Kondóa poblíž atolu Midway a způsobilo japonským letadlovým lodím zničující škody.
Japonská operace MI (MI?? MI sakusen), stejně jako dřívější útok na Pearl Harbor, měla za cíl eliminovat strategický vliv Spojených států v Tichomoří, což by Japonskému císařství poskytlo volnou ruku při budování své Velké východoasijské sféry vzájemné prosperity. Japonci doufali, že další demoralizující porážka donutí Spojené státy k uzavření míru, a tím zajistí japonskou dominanci v Pacifiku. Přilákání amerických letadlových lodí do pasti a obsazení Midwaye tvořilo součást celkové strategie „bariéry“, rozšiřující japonský obranný perimetr. Operace měla být také krokem k dalším ofenzivám proti Fidži, Samoi a případně Havajským ostrovům.
Japonský operační plán měl nedostatky, zahrnující chybný odhad americké reakce a špatné počáteční rozmístění japonských sil. Rozhodujícím faktorem bylo, že američtí kryptoanalytici dokázali určit datum a místo plánovaného útoku, což umožnilo předem varovanému americkému loďstvu připravit svou vlastní léčku. Bitvy se zúčastnily čtyři japonské a tři americké těžké letadlové lodě. Američané měli navíc k dispozici celkem 126 letadel z Midwaye. V boji byly čtyři japonské letadlové lodě – Akagi, Kaga, Sórjú a Hirjú potopeny, stejně jako těžký křižník Mikuma. Spojené státy ztratily letadlovou loď USS Yorktown a torpédoborec USS Hammann.
Po bitvě u Midwaye a vyčerpávajících bojích o Šalamounovy ostrovy přestalo být Japonské císařství schopné rychle nahrazovat ztracený materiál (zejména letadlové lodě) a muže (zejména vycvičené piloty a technický personál), zatímco Spojené státy, díky svým ohromným průmyslovým a výcvikovým kapacitám, nahradily ztráty mnohem snáze. Bitva o Midway je spolu s Guadalcanalskou kampaní obecně považována za bod zvratu ve válce v Tichomoří.
Po následujících asi šedesát let byla bitva líčením západních historiků a japonského letce Micuo Fučidy, kteří bitvu popisovali převážně z amerického úhlu pohledu a v zásadě bez znalosti japonských postupů a pramenů, zahalena do legend, polopravd a pohádek. Pozdější výzkumy (Lundstrom, Smith, Parshall a Tully) ale ukázaly, že se bitva odehrávala na japonské straně jinak, než jak ji do té doby západní historikové popisovali.

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Marek Holý - Ed Skrein (Dick Best), Filip Jančík - Patrick Wilson (Edwin Layton), Zdeněk Mahdal - Woody Harrelson (Chester W. Nimitz), Filip Švarc - Luke Kleintank (Clarence Dickinson), Aleš Procházka - Luke Evans (Wade McClusky), Anna Brousková - Mandy Moore (Ann Bestová), Viktor Dvořák - Keean Johnson (James Murray), Pavel Šrom - Dennis Quaid (William 'Bull' Halsey), Bohdan Tůma - Aaron Eckhart (Jimmy Doolittle), Petr Gelnar - Darren Criss (Eugene Lindsey), Ladislav Cigánek - Eric Davis (Miles Browning), Jan Battěk - Kenny Leu (Zhu Xuesan), Svatopluk Schuller - Alexander Ludwig (Roy Pearce), Ludvík Král - Brennan Brown (Joseph Rochefort), Zbyšek Horák - Jake Weber (Raymond Spruance + titulky), Tomáš Juřička, Tomáš Karger, Ivo Novák, Ivo Hrbáč, Vojtěch Hájek, Radek Hoppe, Jan Škvor, Kristýna Skružná, Miroslava Součková, Linda Křišťálová
Překlad: Milan Stejskal
Dialogy: Luděk Koutný
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Martin Těšitel
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska - 2020

2. DABING (JOJ Cinema)
V českém znění: Jiří Valůšek - Ed Skrein (Dick Best), Petr Štěpán - Patrick Wilson (Edwin Layton), Daniel Dítě - Woody Harrelson (Chester W. Nimitz), Ladislav Běhůnek - Etsushi Toyokawa (Isoroku Yamamoto), Zdeněk Junák - Dennis Quaid (William 'Bull' Halsey), Martin Sláma - Aaron Eckhart (Jimmy Doolittle), David Kaloč, Petr Dočkal, Jiří Daniel, Tomáš Sagher, Milan Němec, Vilém Čapek, Vladimír Hauser, Karel Mišurec, Kristián Pekar, Tereza Groszmannová, Jana Štvrtecká, Katarína Mikulová, Leona Ondráčková, Aleš Zbořil (titulky)
Překlad: Kristýna Novotná
Dialogy: Kateřina Mendlová Horáčková
Vedoucí dramaturg: Lucie Mitková
Zvuk: Michal Zatloukal
Produkce: Peter Čížek, Karolína Zbořilová
Šéfproducent: Branislav Mitka
Režie: Aleš Zbořil
Pro JOJ Group vyrobila Brněnská soukromá televize - 2020

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.11.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 8.11.2019 Lionsgate US
Premiéra Čína: 8.11.2019 China Film Group Corporation
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.4.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 1.4.2020 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 6 804 970
Tržby celkem - $ 115 654 049
Návštěvnost v ČR 42 229
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000

FILMY V SÉRII
Bitva o Midway (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/bitva-o-midway-midway-1976-132-usa-drama-valecny-akcni-72/
Drama / Válečný, USA, 1976
Režie: Jack Smight, Hrají: Charlton Heston, Henry Fonda

Bitva u Midway gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/bitva-u-midway-midway-2019-138-usa-cina-akcni-drama-historicky-valecny-67/
Akční / Drama, USA / Čína, 2019
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Ed Skrein, Patrick Wilson
 
Tvůrci a herci
Roland Emmerich (Režie), Roland Emmerich (Produkce), Harald Kloser (Produkce), Harald Kloser (Hudba), Thomas Wanker (Hudba), Robby Baumgartner (Kamera), Adam Wolfe (Střih), Andrea Kenyon (Casting), Kirk M. Petruccelli (Scénografie), Mario Davignon (Kostýmy), Peter Bawiec (Zvuk), Laine Rykes (Masky),  Wes Tooke (Scénář), Ed Skrein (Herec), Patrick Wilson (Herec), Woody Harrelson (Herec), Luke Evans (Herec), Mandy Moore (Herec), Luke Kleintank (Herec), Dennis Quaid (Herec), Aaron Eckhart (Herec), Keean Johnson (Herec), Nick Jonas (Herec), Ecuši Tojokawa (Herec), Tadanobu Asano (Herec), Darren Criss (Herec), Brandon Sklenar (Herec), Jake Manley (Herec), Džun Kunimura (Herec), Brennan Brown (Herec), Jake Weber (Herec), Alexander Ludwig (Herec), David Hewlett (Herec), Mark Rolston (Herec), Eric Davis (Herec), Peter Shinkoda (Herec), James Carpinello (Herec), Cameron Brodeur (Herec), Russell Dennis Lewis (Herec), Mikael Conde (Herec), Geoffrey Blake (Herec), Ellen Dubin (Herec), Jacob Blair (Herec), Matthew MacCaull (Herec), Tyler Elliot Burke (Herec), Raphael Grosz-Harvey (Herec), Garret Sato (Herec), Robert Crooks (Herec), Hiro Kanagawa (Herec), Tony Christopher (Herec), Sebastian Pigott (Herec), Greg Hovanessian (Herec),
 
2019/138/USA, Čína/Akční, Drama, Historický, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Postava Admirála Isoroku Yamamota (Etsushi Toyokawa) i zde pronese legendární hlášku o spícím obrovi, kterou rovněž ta samá postava říká doslovně na konci filmu Tora! Tora! Tora! 1970. Ačkoli prý citace může vyjadřovat Admirálovi skutečné pocity po útoku, neexistuje žádný důkaz, že by kdy tyto slova Yamamoto doopravdy vypustil z úst.
- Na počesť bitky o Midway bolo v Chicagu pomenované medzinárodné letisko.
- I když to podle filmu tak nevypadá, samozřejmě i americké bombardéry a torpédové letouny měly krytí. Zajišťovaly ho námořní stíhači Grumman F4F Wildcat z letadlových lodí a dvacet Brewster F2A Buffalo námořní pěchoty z pozemní základny Midway.
- Dvoumotorové americké bombardéry, které útočí na japonskou flotilu, jsou typ Martin B-26 Marauder. Ty se této bitvy skutečně zúčastnily, ale pouze v počtu čtyř strojů. Dva náležely do stavu 69th BS / 22nd BG a dva do 408th BS / 22nd BG operujícich z pozemní základny Midway. Sice šlo o armádní stroje, ale na tuto akci byly vybaveny torpédy. Všechna minula cíl a dva z Marauderů byly ztraceny.
- Pro větší autenticitu se film natáčel ve skutečné ponorce.
- Po bitvě u Midway už Japonsko nepostavilo žádnou letadlovou loď. Naproti tomu USA jich od té doby postavilo hned 30.
- Trosky japonských bitevních lodí Akagi a Kaga byly na dně oceánu nalezeny až zhruba měsíc přes premiérou filmu.
- Ve filmu se vyskytuje při Bitvě o Midway i mimo jiné režisér John Ford, který opravdu žil a také doopravdy natočil dokument Bitva o Midway (1942), který točil i v tomto filmu a v roce 1943 za něj vyhrál Oscara.
- Natáčelo se od 24. září do 12. prosince 2018 v Montréalu (Québec, Kanada) a na Havaji.
- První film Rolanda Emmericha, ve kterém se zaměřil na válečné drama z období druhé světové války.
 
Odkazy