Běžící muž / The Running Man (1987/101/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller) 60%

13.03.2018 10:13
JEDNOU VĚTOU
„Arnold Schwarzenegger uprostřed arény smrti bojuje o život, svobodu a spravedlnost v dobrodružném akčním příběhu z neradostné budoucnosti."

OBSAH
Běžící muž je natočen na motivy stejnojmenné knihy Stephena Kinga. Příběh nás zavede do budoucnosti, kde světu vládnou obří korporace a televize vymývá lidem mozky. Ben Richards, bývalý policista, který je falešně obviněn, se snaží uprchnout z vězení, ale je chycen společně se svým parťákem z vězení a dívkou, která mu při útěku nedobrovolně pomáhá. Je poslán do zvrácené televizní show s názvem Running man. Hrdinové jsou posláni do podzemních labyrintů kde bojují o svůj život s lovci, kteří je mají jednoho po druhém pro potěšení nadšených diváků zabiít. Jenže Richards se jen tak nedá a tak se z loveného stává lovcem. Zlikviduje zabijáky a nakonec se postaví do čela odbojové skupiny a bojuje proti diktatuře nastolené vládou a za svoji svobodu. Film má atmosféru béčkových akčních krváku 90.let. Arnold je král akčních filmů a dokazuje to i tady.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Svoboda, maniakální televizní show a Arnold Schwarzenegger uprostřed jejího dění. Vytřískat se z atraktivního tématu dalo určitě víc. Tíhu zodpovědnosti nesl na svých svalech megahvězdný Arnold, který by v té době sklidil ovace, i kdyby hrál jen v reklamě na Wrigley Spearmint. Film by možná šikovně sestříhaný a zkrácený posloužil jako dobrá upoutávka k právě otvíranému fitness centru, kde by vás charismatický hromotluk osobně provedl a doporučil vám nejlepší posilovací stroj. Jako celovečerní film to nebylo nijak extrovní, a hlavně bylo znát, že mělo dojít k okamžité výměně režiséra Paula Michaela Glasera za někoho mnohem výkonějšího a méně "televizního". Jeho režijní počínání je nedostačující a často nevyužívá značnou dávku originálních nápadů nápaditou formou. Béčkový scenárista specializující se na akční dynamiku Steven E.de Souza si s výcucem z knihy Stephena Kinga poradil dobře a šikovně vypustil pasáže, které by diváka mohly nudit. Oproti jeho zručné práci odpovídající poptávce akčních opusů 80. let je zarážející, že se neuvolil žádný jiný režisér pro tak vynikající látku, která nemá v podstatě výrazné zastoupení za poslední dekády. A rozpočítávání, či jak jinak to nazvat, vyšlo právě na Glasera, který ničím předtím ani potom neoslnil. Jeho nepříliš invenční přístup měl za následek, že film ve větší míře skomíral a připomínal rutinně odvedenou práci. S jiným, a především techničtěji i řemeslněji zručnějším režisérem, by se to hned tak nestalo. Je tedy z diváckého pohledu nutné zvyknout si na to, že tenhle známý snímek a ve své době hojně vyhledávaný, nemá takovou řemeslnou kvalitu, jakou by si zasloužil, má více horších scén než těch lepších, občas působí značně nevkusně, ale v popředí má modlu akčního žánru, která film vytahuje o třídu výše. Mé hodnocení: 60% (kingik) 3*

Arnold Schwarzenegger jako hlavní hrdina příběhu o muži, který se vlivem jistých okolností stane účastníkem nebezpečné reality show. Běžící muž rozhodně má zajímavou příběhovou linii, ovšem to je téměř všechno co může 'normálnímu' divákovi nabídnout. Milovníci nejsilnější filmové éry mohou být příjemně překvapeni nefalšovatelným dobovým feelingem, což je nejspíše největší klad samotného filmu. Režisér totiž nedokáže navnadit správnou atmosféru a většina scén prostě nemá to správné tempo, které by potřebovala. S přesunem do hry nadokáže dnes zaujmout ani nádherná vize špinavé budoucnosti, ani vidina neustálého nebezpečí. Vyloženě zklame slabé vykreslení moci masmédia, které se brzy zhoupne pouze do roviny, fandíme tomu kdo je na koni, takže veškeré očekávání se dá shrnout slovy čekáme na lovce. Což rozhodně nejsou pšatné vyhlídky. Běžící muž je blbý, ale je blbý tím správným způsobem. Dává nám možnost sledovat Arnolda v úchylném žlutém oblečku, jak smete nejdříve šíleného hokejistu s ostře nabroušenou hokejkou, poté ďábelského motorkáře s překvapivě silnou pilou, operního zpěváka nabytého nejen dobrou náladou v ujeté formulce a v neposlední řadě bojovníka za svobodu, na kterého obohužel zbyde už jen počítačová simulace. Povedený hudební rytmus mě vede k myšlence, že ač to opravdu začalo až příliš nudně, nakonec není Běžící muž ničím jiným než zábavným průměrem. Jediná smůla je, že jsem čekal spíše něco ve stylu Útěku z New Yorku/ L.A., ale může se Glaser rovnat s Carpenterem? Hloupá myšlenka, že? (Dudek) 3*

Jedna z hodně kontroverzních adaptací literárního díla Stephena Kinga, který tento román vydal pod pseudonymem Richard Bachman. Termín "kontroverzní" v tomto případě neznamená ani tak špatný, i když špatný opravdu je, jako spíš protiřečící duchu románové předlohy. Mám pocit, že tohle zpracování se nemohlo líbit ani Kingovi, který je jinak vůči prznění svého díla až masochisticky vstřícný a práva prodává i těm největším pošukům bez mrknutí oka. Románový hrdina se podobá Arnoldu Schwarzeneggerovi asi jako Mirek Dušín Hannibalu Lecterovi. Svět, který předkládá Glaser, se tomu kingovskému nepodobá, v románu je hlavním hrdinou vystrašený mužíček, který chce jenom přežít a používá k tomu hlavu - ne svaly. A to už vůbec nemluvím o hodnotovém vyznění celého příběhu. Film navíc ani zdaleka nepůsobí tak výpravně a propracovaně jako například obdobná sci-fi Total Recall. Konec je křečovitý jako záchvat člověka stiženého padoucnicí. Takže suma sumárum: pár speciálních efektů a nějaká ta rána navíc. Celkový dojem: 25 %. (gudaulin) 1*

OLDIES FILMU
Určitě si na Běžícího muže vzpomenete, navíc se jedná o film, kde byly podle mého změny oproti předloze jen a jen k lepšímu. Původní Kingova povídka vznikla během tří dnů a zahrnovala dobrovolné účastníky, kterak běhají na svobodě, přičemž civilisté je mohou kdykoliv sejmout a získat za to hodnotné ceny. Scénář tenhle koncept přepracoval do uzavřené televizní show, ve které jsou hráči loveni vycvičenými lovci a přiznejme si, že Běžící muž nabídnul dokonalou sbírku úchylů - Plameňák, Sub-Zero, Piloun, Dynamo a Kapitán Freedom... kdo by na tyhle řízky zapomněl. V dnešní době přesycené nejrůznějšími reality show je navíc téma Běžícího muže dokonale aktuální, jak vám naznačí krátká ukázka, do které se vešlo úplně všechno, včetně Arnieho trademarkové hlášky "I'll be back". Zub času se na ní podepsal, ale hrátky s komentářem (Hard Time or Prime Time) a celkový spád jí katapultují hodně vysoko (uznáváme, že nostalgie tu funguje jako přídavné spalování). Až se po těch letech nechce věřit, že Paul Michael Glaser, jinak standardní seriálový režisér, něco podobného dokázal natočit a vyjít z toho se ctí.

VELKÁ RECENZE
 Arnold Schwarzenegger má za sebou mnoho filmů, díky kterým je zapamatovatelným a obdivovaným hercem. Filmy jako „Terminátor“ nebo „Predátor“ jsou klasiky, stejně jako třeba „Komando“ nebo fantasy Barbar Conan. Každý přináší jiný příběh, ale ve všech tenhle akční hrdina exceluje. Většinou točil akční filmy, ale dost často se podíval i do jiných žánrů. Ono je možné akci vměstnat i do romantické komedie. Jeho návštěvy do ranku sci-fi však byly poměrně časté. Však ani „Terminátor“ a „Predátor“ nejsou zrovna podle skutečných událostí.
Klasickým sci-fi byl film „Total Recall“, který prznil stejnojmenný remake, ale mezi sci-fi se řadí i snímek dnes recenzovaný, „Běžící muž“. Je vám tenhle titul povědomý? Možná to bude tím, že jste četli stejnojmennou knihu. Nenapsal ji nikdo menší než Stephen King, i když pokud se nepletu, prvně vyšla pod jeho pseudonymem Richard Bachman, kdy ještě myslel, že mu to nikdo neprokoukne. Prokoukli, ale to vůbec nevadí, protože Stephen alias Richard napsal hodně zajímavé příběhy, které nejsou klasicky kingovské, ale rozhodně stojí za pozornost.
„Běžící muž“ je příběh, který by asi bylo možné srovnávat s filmem, respektive první knihou ze série Hunger Games. Není to srovnání hezké, ale výchozí situace skutečně podobná je. Hlavní postava se dostává do reality show, která je i na naše poměry celkem drsná. Musíte běžet o život. Ten, kdo zpomalí, zemře. Ten, kdo přežije jako jediný, je vítěz. Skvělý námět se silným vyzněním, který byl pro film adaptován do divného paskvilu hrajícího si se zajímavými efekty, zajímavou vizuální stránkou, ale v konečném důsledku nezajímavou zápletkou.
Film „Běžící muž“ je jen ozvěnou toho, co se snažil King/Bachman říct. Jediné, co nám tenhle film říká, to je fakt, že nám televize lže. Jako kdybychom to nevěděli. No, i když, my to asi víme, jenom to ignorujeme a všechno, co nám televize řekne, je pro nás pravdivé. Je to trochu nesmysl, protože lidé si v televizi mohou snadno upravit zprávy podle sebe, respektive nám ukázat a říct jen to, co chtějí, ale my moc na výběr nemáme. Těch zpráv u nás zase tolik není a my se na ně musíme spolehnout. Jen není správné jim věřit úplně. Všechno se dá v televizi i v článcích zkreslit. Já bych klidně mohl napsat, jaký je film skvělý, ale vy, když si ho pustíte, zjistíte, že má much, jak týden mrtvé tělo.
Arnold předvádí svůj herecký standard, který je místy neskutečně toporný, ale pořád je to miláček davů. Je dobrý a dobře se na něj dívá. Příběh ho vrhá pod ruce a zbraně bizarních postav. Ve své době možná zajímavé, dnes celkem ujeté, jako kdyby to byla nějaká levnější japonská televizní produkce, kde něco podobného není neobvyklé, jen tou smrtí se stále ještě šetří. Aspoň co já vím. „Běžící muž“ se snažil oslnit tím, jak to je natočené, jak to vypadá, ale nějak se mezi tím vším zapomnělo na to, co je nejdůležitější, alespoň pro mě – smysluplný příběh.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Píše rok 2019 a policista Ben Richards odmítne uposlechnout rozkaz a postřílet neozbrojené hladové demonstranty. Je proto odsouzen a eskortován do pracovního tábora Wilsbshire. O osmnáct měsíců později se mu podaří společně s černochem Laughlinem a počítačovým expertem Weissem uprchnout. Chce s pomocí svého bratra uprchnout ze země, v jeho bytě však nalezne neznámou dívku, zpěvačku Amber Mendez. Donutí ji k cestě na letiště, kde se mu téměř podařilo uniknout, kdyby dívka neupozornila policii a ta Ben opět polapila. Před dalším, ještě mnohem přísnějším trestem jej "zachrání" všemocný televizní producent Damon Killian, moderátor nesmírně oblíbené brutální televizní show nazvané Běžící muž.
Podrazem donutí Bena k účasti ve své show a jako spoluhráče představí jeho bývalé spoluvězně Weisse a Laughlina. Jsou dopraveni na začátek běžecké dráhy s tím, že pokud se jim podaří doběhnout do cíle, získají svobodu a finanční odměnu. Po jejich stopách jsou však postupně vysílání školení zabijáci, podporovaní nadšeným aplausem publika. Když Ben zabije prvního lovce, Subzera, jsou diváci šokováni, ale Killian má radost. Sledovanost pořadu stoupá. Amber, pohoršená dezinformacemi o událostech na letišti se rozhodne zjistit pravdu o Benově zločinu. Je však chycena a násilím zapojena do hry. Po stopách uprchlíků se vydávají další lovci. Piloun vraždící motorovou pilou a Dynamo, zabíjející elektrickým proudem. Podaří se jim smrtelně ranit Weisse i Laughlina, ovšem ještě předtím se Weissovi podaří zjistit kód k vysílači společnosti a sdělit jej Amber. Killian tajně nabídne Benovi smlouvu na místo lovce, ten však odmítne. Show se Killianovi začne vymykat z rukou.

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění Pavel Soukup - Arnold Schwarzenegger (Ben Richards), Ilja Prachař - Richard Dawson (Damon Killian), Ljuba Krbová - Maria Conchita Alonso (Amber Mendez), Vlasta Žehrová - Karen Leigh Hopkins (Brenda), Jiří Pomeje - Jesse Ventura (kapitán Freedom) + Kurt Fuller (Tony), Pavel Šrom - Jim Brown (Ohnivák), Zdeněk Mahdal - Marvin J. McIntyre (Harold Weiss, titulky), Jiří Zahajský - Yaphet Kotto (William Laughlin)
Překlad: Ivo Mareš
Dialogy: Bohumíra Peychlová
Zvuk: Zdeněk Hrubý
Produkce: Ladislav Dražan a Helena Tipková
Režie: Marie Fronková
Vyrobila: Společnost Golden Crown 1992

2.DABING (Nova)
V českém znění: Pavel Soukup - Arnold Schwarzenegger (Ben Richards), Jiří Prager - Richard Dawson (Damon Killian), Miluše Šplechtová - Maria Conchita Alonso (Amber Mendez), Pavel Rímský - Yaphet Kotto (William Laughlin), Stanislav Lehký, David Schneider - Marvin J. McIntyre (Harold Weiss), Petra Hanžlíková - Karen Leigh Hopkins (Brenda), Hanuš Bor, Otto Rošetzký, Svatopluk Schuller, Lucie Kožinová, Petr Gelnar - Jesse Ventura (kapitán Freedom), Jiří Valšuba, Jiří Ployhar, Bohumila Dolejšová, Václav Knop - Mick Fleetwood (Mic), Bedřich Šetena a Jakub Hemala
Překlad: Blažena Kukulišová
Zvuk: Jan Kacián
Produkce: Lenka Vintrová a Ivana Prejdová
Dialogy a režie: Marek Tomažič
Vyrobila: Česká produkční 2000 a.s. pro Cet 21 spol. s.r.o. v roce 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 13.11.1987 TriStar Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1992 (VHS) Golden Crown
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 38 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 27 000 000
 
Tvůrci a herci
Paul Michael Glaser (Režie), George Linder (Produkce), Tim Zinnemann (Produkce), Harold Faltermeyer (Hudba), Vassal Benford (Hudba), Thomas Del Ruth (Kamera), Mark Warner (Střih), Edward A. Warschilka (Střih), John Wright (Střih), Jackie Burch (Casting), Jack T. Collis (Scénografie), Robert Blackman (Kostýmy), Steven E. de Souza (Scénář), Stephen King (kniha) (Předloha), Arnold Schwarzenegger (Herec), Maria Conchita Alonso (Herec), Yaphet Kotto (Herec), Jim Brown (Herec), Jesse Ventura (Herec), Erland van Lidth (Herec), Marvin J. McIntyre (Herec), Gus Rethwisch (Herec), Professor Toru Tanaka (Herec), Mick Fleetwood (Herec), Sven-Ole Thorsen (Herec), Edward Bunker (Herec), Kurt Fuller (Herec), Dey Young (Herec), Rodger Bumpass (Herec), Lin Shaye (Herec), Jeff Jensen (Herec), Franco Columbu (Herec), Richard Dawson (Herec), Boyd Kestner (Herec), Thomas Rosales Jr. (Herec), Ken Lerner (Herec), Karen Leigh Hopkins (Herec)
 
1987/101/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- V roce 1990 vyšla pro tehdejší platformy Atari ST, Commodore 64, MSX, ZX Spectrum, Amstrad CPC a Amiga stejnojmenná hra, založená na filmu.
- Schwarzeneggerův honorář činil 5 milionů amerických dolarů.
- Stephen King, autor knižní předlohy, řekl k filmu, že Arnold Schwarzenegger ztvárnil hlavní postavu velmi odlišně od jeho představy popisované v knize. "...Richardsova postava je té Schwarzeneggerově tak vzdálená, jak jen je to možné."
- Na place panovala divoká atmosféra a režisér Paul Michael Glaser byl dosazen na svou pozici na poslední chvíli místo Andrewa Davise. Glaser měl v té době pouze televizní zkušenosti a neměl žádný čas na přípravu, což je dle Arnolda Schwarzeneggera hlavní důvod toho, proč film dopadl tak, jak dopadl.
- Podle knihy je Ben Richards (Arnold Schwarzenegger) nezaměstnaným otcem, který nemá peníze na léky pro svou těžce nemocnou dceru.Proto se přihlásí do soutěže běžící muž.
- Oblek bežiaceho muža je značky Adidas.
- Podle producenta filmu Keitha Barishe byl tento film ze všech filmů Arnolda Schwarzeneggera nejoblíbenější u žen. Když byla jedna skupina žen dotázána, aby řekla, co se jí na Arnoldovi líbí nejvíc, odpověděla, že Arnold má hezký zadek.
- Profesionální wrestler Professor Toru Tanaka, vlastním jménem Charles Kalani, a Arnold Schwarzenegger se spolu setkali ještě o 6 let později během natáčení snímku Poslední akční hrdina (1993).
- Arnold ve filmu použije podruhé jeho kultovní hlášku z Terminátora, "I'll be back!".
- V kanceláři měl Killian pověšený plakát s TV show "Hate Boat". Ve skutečném životě jeho představitel Richard Dawson účinkoval v TV seriálu The Love Boat (1977).
 
Odkazy: