Belphegor: Fantom Louvru / Belphégor - Le fantôme du Louvre (2001/93/Francie/Mysteriózní, Fantasy, Horor, Thriller) 31% -Originál DVD-

19.11.2020 16:04
JEDNOU VĚTOU
„Egyptská mumie útočí v Paříži."

OBSAH
Tajemství staré tisíce let procitá v pařížském Louvru. Přízrak pocházející z doby egyptských faraónů náhle začíná terorizovat největší muzeum na světě chráněné technologií třetího tisíciletí. Nikdo zprvu netuší, že děsivé události v sídle francouzských králů souvisí s nedávným otevřením sarkofágu, v němž byla překvapivě zachovalá mumie vysokého starověkého hodnostáře. Lisa (Sophie Marceau) se zaplétá přímo do středu dění - fantom vstupuje do její mysli a stále více ji ovládá. Lisa získává nadpřirozené schopnosti a posedlost egyptskou mytologií. Sympatický mladík Martin se jí snaží pomoci, pustí se do studia hieroglyfů, tajemství záhrobního života i souboje s ničivou silou fantoma. Lisa mu stále uniká. V okamžiku, kdy Martin zjišťuje pravý stav věcí, dochází mu, že Lisin život visí na vlásku. Nerovný boj mocného přízraku a strážců Louvru zatím pokračuje. Dokud někdo nerozluští starodávné tajemství, nemají zřejmě šanci... V šedesátých letech slavil ve Francii velký úspěch televizní seriál "Belphegor" o fantomovi z oddělení starověkého Egypta v Louvru. Režisér Jean-Paul Salomé se k této mytické postavě vrátil a přivedl ji na přelomu tisíciletí znovu na svět ve stejnojmenném celovečerním filmu. Zatímco seriál se natáčel v kulisách věrně imitujících Louvre, nový BELPHÉGOR je prvním celovečerním filmem, který se natáčel přímo v historické budově nejslavnějšího a největšího muzea na světě.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tu jednu hvězdičku dostala Sophie Marceau za ten malý kousíček erotiky, co se ve filmu objevuje. Jinak je to spíše tristní podívaná bez špetky tvůrčí invence a s naprosto stupidními dialogy. Kdyby se lidé v podobné situaci opravdu chovali a hovořili tak, jak se nás tvůrci snaží přesvědčit, tak by nejspíš ještě teď žili v jeskyních a lovili mamuty. (Radyo) 1*

Nechápu je tento film vydáván za horror, spíše mi připadne jako dobrodružný film pro děti s prvky komiky. Ale snad právě tohle jediné film zachraňuje - nadlehčenost a nadhled, s nímž jsou nazírány postavy a děj (komisař poslouchající Jimi Hendrixe, francouz k tomu?) . Možná také fakt, že se jedná o evropský film, protože natočit ho USA dopadlo by to daleko hůř, bral by se vážně a vzbuzoval by ještě větší salvy smíchu, než tento kousek. V podstatě tu není žádná pointa, dramatické vyústění, vše plyne ve stejném pohodovém (zdlouhavém) tempu. Vše je jasné už od začátku. Lehký a nenáročný film, který z velké části zachraňuje moc zajímavá hudební složka. Nic víc. (k212) 2*

Belphégor začíná poměrně zajímavě, ale bohužel jako většina filmů podobného tématu, ke konci ztrací "koule" a je poměrně dost nudný. I když efekty jsou moc dobré, Francouzi určitě uměj, ale tady je talent poměrně promarněnej. KAždopádně musím pochválit Diefenthala kterej je sympatickej a umí své role zahrát bez větších problémů. To samé MArceau která je na svůj věk poměrně sexy. Další super věc je rozhodně kamera která je výborně ostrá a zatraceně pěkně barvitá. No nic Belphegor měl rozhodně navíc než na podprůměrnou blbůstku která se odehrává bohužel jen na jednom místě. Nuda. (Campbell) 2*

VELKÁ RECENZE
Pokus Francouzů unudit nás k smrti…„Mumie útočí v Paříži“ podobným titulkem se honosí obal filmu Belphegor: Fantom Louvru. Ale dlouhá cesta do Francie se na ní asi hodně podepsala, protože ve srovnání s Mumii (a jejím pokračováním) ztrácí dech (zvláštní poznámka u několik tisíc let mrtvé bytosti…).
S Mumii v podstatě, kromě podobného tématu, nemá prakticky nic společného, protože Belphegor: Fantom Louvru je neuvěřitelně nudná a dynamičnost postrádající snaha vyrovnat se americké produkci. Marná.
Ale od začátku: Duše, přes tři tisíce let uvězněná v mumii, se dostává do Paříže, respektive přímo do proslulého Louvru a ujme si pro sebe poměrně mladé (alespoň ve srovnání s tím, se kterým se musela spokojit původně) tělo hlídače. Znovu mohoucí se snaží dojít pokoje, ovšem během této, nutno říci, že pochopitelné činnosti, umírá až příliš lidí. Z čehož nakonec vyplyne to, že duše je znovu uvězněna v „kandovaném“ těle, které bylo dovezeno z Egypta.
Za několik desítek let se, ale spoutaný duch opět dostává na svobodu…
Příběh zrovna originalitou neplýtvá, ale i tak by se dal „překousnout“, pokud by byl zpracován, alespoň trošku, „koukatelně“, což není.
Je mi více než jasné, že francouzská produkce nedisponuje takovým finančním zázemím, jako zmínění Američané. Ale pravdou je, že oproti ostatním zemím, na tom zase tak špatně nejsou, alespoň co se filmového průmyslu týče (stačí jen připomenout titul Asterix & Obelix: Mise Kleopatra, který stál astronomické peníze).
Nedostatek peněz je omluvou pro jedinou věc a tou jsou vizuální efekty, ale právě ty jsou paradoxně nejlepší složkou filmu. I když je jich k uzoufání málo, jsou poměrně povedené.
To ale určitě nestačí k tomu, aby z Belphegora byl titul, alespoň, průměrný. Nemohu si pomoci, v poslední době jsem zhlédl několik (desítek) dílek a žádné z nich nebylo tak nudné. Snad je to způsobeno tím, na co jsem upozorňoval výše, že Fantom Louvru je přirovnáván k Mumii. Tím pádem jsem očekával dynamická strhující akční dobrodružství okořeněné troškou humoru a egyptskou mytologií. Ale jaké je překvapení, když se dočkáme jen toho posledního a to ještě v míře více než malé.
Většina příběhu se odehrává v proslulé galerii v Louvru, což je sice překrásné místo, ale po hodině sledování jakési, rádoby děsivé postavy, v černém hábitu a masce, která se neustále promenáduje po šedých chodbách tohoto kulturního stánku, Vás chuť obdivovat krásu umění několika staletí rozhodně přejde.
Jednoduše celý film se nic neděje a překvapivě (tedy spíše nepřekvapivě) se nedočkáme strhující finále. A věřte mi, že pokud budete mít sílu dokoukat Belphegora až do konce v očekávání šokujícího odhalení či něčeho podobného, tak budete zklamáni. Dokonce se nekoná ani žádný souboj „dobra“ vs „zlo“ či něco v tomto stylu.
Ale nejen konec je nudný, to by nebylo tak strašné. Horší je, že celý film postrádá jakýkoliv náboj dynamičnosti. Vše se neuvěřitelně „táhne“, 90 % času se nic zajímavého neděje. Jednoduše nemáte jakýkoliv důvod nechopit se vysvobození v podobě dálkového ovladače a stisknout jediné tlačítko „STOP“, které Vás vysvobodí.
Zní to asi příliš tvrdě a já osobně nerad kritizuji, pokud to není skutečně nutné, ale věřte mi, že šťourání v nose Vám poskytne větší filmový zážitek než Belphegor: Fantom Louvru.

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Erika Kubálková - Sophie Marceau (Lisa / Belphegor), Ladislav Lakomý - Michel Serrault (Verlac), Martin Sláma - Fréderic Diefenthal (Martin), Eva Gorčicová - Julie Christie (Glenda Spencerová), Jaroslav Kuneš - Jean-François Balmer (Bertrand Faussier), Erik Pardus - Lionel Abelanski (strážný Simonnet), Jana Musilová - Francoise Lépine (Suzanne Dupréová), Olga Hegerová - Patachou (Genevieve), Aleš Jarý - François Levantal (strážný Mangin), Bedřich Výtisk - Frédéric Nouhaud (skenovací technik) | Jacques Martial (strážný Felix), Jan Grygar - Philippe Maymat (strážný Bob + titulky), Zdeněk Junák - Jean-Christophe Herbeth (operátor bezpečnostního pultu) | Féodor Atkine (vypravěč), Josef Jurásek - Laurent Bateau (strážný) | Aussedat Pierre (archeolog Pierre Desfontaines), Vladimír Hauser - Olivier Claverie (lékař) | Daniel Delabesse (kavárník) a další
Překlad: Jana Čisáriková
Dialogy: Radka Přibyslavská
Zvuk: Jindřich Stožický
Režie českého znění: Jiří Kubík
Vyrobilo: Studio Ebbi pro SPI International v roce 2001

2. DABING (Nova, AMC, Film+)
V českém znění: Hana Igonda Ševčíková - Sophie Marceau (Lisa / Belphegor), Jiří Čapka - Michel Serrault (Verlac), Filip Švarc - Frédéric Diefenthal (Martin), Valérie Zawadská - Julie Christie (Glenda Spencerová), Jiří Prager - Jean-François Balmer (Bertrand Faussier), Luděk Čtvrtlík - Lionel Abelanski (Simonnet), Jana Mařasová, Jaroslav Kaňkovský, Lukáš Hlavica, Zbyšek Pantůček, Libor Hruška, Jitka Moučková, Jan Maxián, Bohuslav Kalva, Pavel Soukup, Hana Talpová, Jan Rimbala, Tomáš Borůvka, Radka Malá, Libor Terš (titulky) a další
Překlad: Jarmila Krejcarová
Zvuk: Michal Kraus
Produkce: Martin Kot, Helena Bendová
Dialogy: Magda Landsmannová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobila: DW Agentura s. r. o. pro Cet 21 s r.o. 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.12.2001
Premiéra Francie: 4.4.2001 Bac Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2002 (SPI International)
Poprvé na DVD: 24.6.2002 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - FRF105 000 000
 
Tvůrci a herci
Jean-Paul Salomé (Režie), Alain Sarde (Produkce), Bruno Coulais (Hudba), Jean-François Robin (Kamera), Sylvie Landra (Střih), Stéphane Foenkinos (Casting), Michele Abbé-Vannier (Scénografie), Pierre-Yves Gayraud (Kostýmy), Pierre Bechir (Kostýmy), Michel Casang (Zvuk), Laurent Poirier (Zvuk), Nurith Barkan (Masky), Jean-Paul Salomé (Scénář), Jérôme Tonnerre (Scénář), Daniele Thompson (Scénář), Sophie Marceau (Herec), Michel Serrault (Herec), Frédéric Diefenthal (Herec), Julie Christie (Herec), Jean-François Balmer (Herec), Patachou (Herec), Lionel Abelanski (Herec), François Levantal (Herec), Jacques Martial (Herec), Laurent Bateau (Herec), Stéphane Foenkinos (Herec), Juliette Gréco (Herec), Christian Hecq (Herec), Pierre Aussedat (Herec), Françoise Lépine (Herec), Vincent Martin (Herec), Rémy Darcy (Herec), Christina Crevillén (Herec), Patrice Abbou (Herec), Rémy Roubakha (Herec), Jean-Claude Bolle-Reddat (Herec), Olivier Claverie (Herec), Philippe Maymat (Herec), Stefan Elbaum (Herec), Franck Amiach (Herec), Christof Veillon (Herec)
 
2001/93/Francie/Mysteriózní, Fantasy, Horor, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení filmu probíhalo ve francouzském městě Paříž.
 
Odkazy