Jan Žižka / Jan Žižka (2022/125/Česko/Historický, Akční, Drama) 60%
17.09.2023 20:38
JEDNOU VĚTOU
„Příběh českého vojevůdce Jana Žižky, který se jako vůdce Husitů nebál postavit Svaté říši římské."
OBSAH
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Koukám, že jsem jeden z mála, kdo filmu dal pět hvězd. Ale přitom mám pro to hned několik důvodů. Ano, mohl bych bědovat nad tím, že příběh byl ze začátku mírně zmatený a musel jsem hodně dávat pozor, abych pochopil, kdo má v tom středověkém světě jaké zájmy a proč ten dělá tohle a tamten zase ono. A ano, také bych se mohl vztekat nad kamerou během akční scén, která byla více než zmatená a chvíli jsem ani já sám nevěděl, co se kde děje a jestli vítězí dobro nad zlem nebo obráceně. Stejně tak bych si mohl hledat tisíc a jeden důvod, proč je ve filmu historicky něco na hraně nebo minimálně s pochybností. Já bych si třeba pochybovat rozhodně nedovolil, vzhledem k tomu, že na filmu pracoval uznávaný historik a z té doby toho navíc není ani moc známo. Já jsem ale všechny tyto důvody pustil z hlavy. Proč? Protože Petr Jákl natočil příběh jednoho z nejdůležitějších Čechů, přidal naprosto boží drsnou středověkou atmosféru a celé to nechal zaobalit do nádherného hudebního podkresu, kterému vládne klasická "Ktož jsú boží bojovníci" na několik variací. Natočil ho Hollywoodskou formou, s dobrými světovými herci, kde všichni jsou naprosto skvělí. Plus Ben Foster mě coby Jan Žižka vysloveně nadchl a Sophie Lowe jako Kateřina stejně tak. Natočil to v českém prostředí, v české přírodě a s českými hrady, které krásně nasnímal, čímž představil naší zemi celému světu. No a také světu představil to, o čem jsem mnoho let snil. Tedy to, že i my máme výraznou středověkou historii, kterou stojí za to znát, nebo o ní minimálně vědět. Ve světě, který pomalu ani neví, kde Česká republika je, je tohle příjemná vzpruha a entuziasmus Petra Jákla prodat film i do Ameriky z tohoto filmu činí unikát, který se horko těžko může zopakovat. A pokud ano, tak to bude druhý zázrak, protože první se vznikem tohoto filmu již stal. Pro to všechno dávám filmu pět hvězd. Odvyprávěl jeden z mnoha velkých příběhů naší historie a udělal obří službu naší zemi. Jakému jinému filmu bych měl dát pět hvězd víc, než Janu Žižkovi Petra Jákla? Teď už jen doufat, že lidi si film užijí a nebudou nad ním moc polemizovat. A když už, tak v tom smyslu, že je to alespoň donutí zjistit si o té době trošku víc a ne být hned etablovaný historik, jako se tady mnozí projevují. Egoisticky si hledat důvody, proč film zkritizovat, je totiž vlastnost, která nám rozhodně není cizí. Přitom si to tento film rozhodně nezaslouží. (Malarkey) 5*
Ktož jsú boží filmaři a filmů jejich, talenti od boha dufáje v kladné divácké ohlasy. Já Petrovi jeden dám, nejsem ego divák, abych vyšiloval, že jsem nedostal pompézní bitvy s vojsky páně Zikmunda, ale spíše příběh o jednom frajerovi, který uplatňuje pozměněné učetní heslo zmlátit - být zmlácen. Filmařsky se mě to líbilo hodně, jednoltivé scény jsou dobře natočeny, bitvy a fighty odpovídali krutosti doby, hlavní hrdina Jan Žižka v podání Ben Fostera byl velmi lehce uvěřitelnej, vlastně k tomuhle nemám žádnou výtku, Divák nimral, jako že nejdřív přišel o opačné oko, brnění takový a makový, tak na to vysloveně seru, ale přece jen mě trošku přišlo, že příběh byl vyprávěn zmatečně, nedokázal do mě vpálit ty emoce, který taková doba s hrdinou-nehrdinou a jeho trablema vysloveně nabízí. To mě opavdu mrzelo nejvíc, navíc bylo trošku vidět že bitvy nevypadají příliš draze, víš taková jedna - dvě scény, který ti utevřou hubu na to populární "wau". Daleko lépe se využívali exteriéry, kostýmy, interiéry, to bylo dobrý. Petra Jákla si strašně vážím, že má na to dělat filmy nečeským myšlením, že se sebere jede do Hollywoodu a tam zajistí jména, stane se producentem to jako klobouk dolů a fandím mu. Ten film mě bavil, možná právě proto, že jsem si šel užít prostě film a neřešil název a jméno hlavního hrdiny. Je to mezi 3-4, ale dám nakonec 4, protože jsem si ho vlastně docela užíval. Edit 15.9. 2022 - Hodně jsem o filmu přemýšlel i pár dní po projekci a nakonec přendávám ze 4 na 3, je to kvůli málo přehledné kameře, jako typický příklad uvedu tu pronásledovačku v jeskyni, pak začínám mít stále větší problém s "marketing vs realita" , kdy je mě cpáno, kolik film stál, ale já to ve filmu prostě nevidím no a poslední co se mě honí hlavou je chování postav v nějakým smysluplným kontextu, takže ve výsledku mě ty 3* sedí k filmu mnohem více. (Enšpígl) 3*
Maximum dronů, minimum emocí. Žižka těžko může držet krok třeba s Gladiátorem nebo Statečným srdcem. Je nevýrazný, uskákaný, nijak epický, s četným výbuchem explicitního násilí, které ale nic nezachrání. Kamera je při bitvách pořád v pohybu, ale přechody z celků do detailů jsou nepřehledné, trhané, divák místy netuší, kdo zrovna komu řeže kus těla. Petr Jákl nicméně zaslouží obdiv, co se týče efektivity výroby – ač nejdražší český film, v porovnání s Hollywoodem jsou to pořád drobné. Středověk je tu coby solidně přesvědčivý bahnitý hnus dějin, ovšem postavy spíš pobíhají po podzimně zbarvených lesích. Hlavně ale podivně pobíhá děj: mocenské hrátky o trůn jsou neohrabané, protivníci si vyměňují zajatce, tlupy žoldáků se zvláštně přesouvají, Michael Caine na čas zmizí ze scény, aby se se šípem v břichu najednou zase objevil, spolubojovníci Žižku zradí, ovšem záhy k němu všichni vzhlížejí jako k onomu velkému vojevůdci... Celkově bez šťávy. (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Posledních pár týdnů se před Janem Žižkou nedalo utéct. Petr Jákl ho propagoval snad všude, kde to šlo. A já jsem si řekl, že zkusím být optimista. Rozpočet třiadvacet milionů dolarů, pár zajímavých hereckých ksichtů a jakés takés zkušenosti z Hollywoodu dávali alespoň malou naději, že by se to celé mohlo přetavit ve film, který by mohl s hrdou hlavou do světa. Přál jsem to Jáklovi i jeho dílu. A po projekci jsem byl možná smířlivější, než bych měl být. Jenže od projekce už uběhly dva dny a prvotní snaha být na Jana Žižku hodný jaksi vymizela. A nahradila ji nepříjemná pachuť.
Pokud už jste sjeli očima dolů k hodnocení, asi vás nepřekvapí, že nakonec hodlám s tou chválou šetřit. A abychom to měli rychle za sebou, nebudeme to chválení oddalovat. Roland Moller si vystřihl dalšího parádně charismatického záporáka a dovede být přesvědčivý i v akčních scénách a Sophie Lowe je herecky také vcelku zajímavá. Jo a úvodní bitka nevypadá zle a je to sympaticky naturalistické. No a tímto s pochvalami končíme a jdeme se bořit do bahna průměru a podprůměru. A někdy možná i trochu hlouběji.
Řeči o tom, že Jan Žižka stál plus mínus půl miliardy korun, šly přehlédnout jen těžko. A i když by za jiných okolností asi nebylo fér řešit, kolik snímek stál a jestli to na něm je doopravdy vidět, tak tady to jinak nepůjde. Z rozpočtu se stalo marketingové lákadlo a spousta lidí vyrazí do kina, aby viděla „ten velký český film, co vypadá jako z Hollywoodu“. Jenže on tak nevypadá. Třiadvacet milionů dolarů je dost peněz, bohužel ne dost na to, aby Žižka mohl držet krok dejme tomu s Gladiátorem, Trójou nebo Jáklem často zmiňovaným Statečným srdcem. Nikdo soudný to od něj ale nechce. Na druhou stranu kousky typu Ironclad, Černá smrt nebo Centurion jsou už papírově podobná liga. Jenže i při srovnání s nimi Jan Žižka prohrává na celé čáře. Jednoduše to není příliš hezký ani výpravný film.
Ladění do jakési šedivé není vizuálně příliš atraktivní, větší potíž je však v nenápadité práci s lokacemi, kostýmy nebo davovými scénami. Čeští filmaři by už měli dostat zákaz natáčet v lomu Velká Amerika a ten rozbitý mlýn, okolo něhož se párkrát projde, taky určitě znáte z pohádek, co běží na ČT2 o víkendu po poledni. A pár hradů velkolepost nedělá. Jan Žižka reálně nabídne asi tři trošku větší bojové scény (čímž myslím plus mínus nějakých padesát lidí) a pár procházek středověkými městy, které na rozdíl od bitev vypadají docela přesvědčivě. Ovšem celkově má co do velkoleposti tahle půlmiliardová produkce mnohem blíž k Andělu páně 2 nebo Ať žijí rytíři. I když u toho druhého si nejsem úplně jistý, protože Janákova rodinná středověká podívaná působila přinejmenším ve finále epičtěji.
Pak tu máme bojové scény. Čeští kaskadéři patří mezi elitu, údajně máme i skvělé šermíře a vůbec ideální podmínky na natáčení akce. To víme ze spousty zahraničních filmů. Ale dobří kaskadéři nestačí, a když se kamera při bitkách permanentně hýbe, jde hrdinům na tělo tak moc, že nebudete vědět, kdo koho zrovna mlátí palcátem po hlavě, a při scéně v jeskyni neuvidíte už vůbec nic, tak je to celé naprosto k ničemu. Akční scény jsou většinou nepřehledný bordel. A ta jedna jediná, kdy se staví vozová hradba, je jak vykradená z tahové strategie (a právě Statečného srdce). Hráč A pošle do akce lukostřelce, hráč B reaguje dřevěnými deskami. Hráč A prožívá šok, pošle do akce jízdu. Hráč B upraví štíty a jízdu propíchá ze své zabezpečené pozice. Hráč A opět prožívá šok a pošle do akce pěchotu. Hráč B opět propíchá pěchotu a pak ve zmatku uteče. A divák čumí a nevěří, že lze bojovou scénu pojmout jako nudné a nuzné šachy nebo Heroes of Might and Magic. Uf.
Takže zatím jsme si řekli, že je to vcelku nehezké a lacině působící a nemá to příliš dobrou akci. A ono to bohužel se zbytkem není o moc lepší. A tady už jde o věci, které nelze omluvit nedostatkem peněz nebo něčím podobným. Největší potíž filmového Jana Žižky tkví totiž v tom, že není dobře odvyprávěný. Potenciální výhodu, že se příběh odehrává v době, o níž historici moc nevědí, se nepovedlo přetavit v nic zajímavého. U postav se nikdo nezabývá tím, že by řešil, co se odehrává v jejich hlavách a co by je teoreticky mohlo motivovat k tomu, co dělají. Hlavní hrdina je žoldák, pak je hodný žoldák a pak je připravený být vojevůdce. Proč a jak k těmhle změnám dochází, se řeší buď střihem a „diváku, moc o tom nepřemýšlej“, případně těžko uvěřitelnou love story nebo sázkou na to, že české publikum přeci ví, že z něj bude vojevůdce, tak z něj vojevůdce bude. Jak se k tomu postaví zahraniční publikum, si nedovedu moc představit. Poslední hodina vypadá víceméně tak, že se pár lidí nahání po lese, vyměňují si zajatce a na konci se sem teleportuje jedna umírající postava a z Žižky se stane hrdina, aniž by divák a očividně i Ben Foster měli tušení, jak k tomu došlo. S postupující stopáží je čím dál víc ubíjející sledovat marnost a vyprávěcí bezradnost tvůrců a smiřovat se s faktem, že ani tentokrát si Češi ten Hollywood na chleba nenamažou.
Jan Žižka není povedený film. Jakkoliv jsem mu držel palce, vystřízlivění a srážka s realitou přišly nečekaně rychle. Dva dny po novinářské projekci si z něj nevybavím prakticky nic, kvůli čemu bych vás posílal do kina. Jana Žižku si možná alespoň trošku můžete užít, pokud na něj vyrazíte jako na středověkou béčkovou mlátičku s průměrnou akcí a trochou krve, která nemá větší ambice než ukázat pár usekaných hlav a probodaných zloduchů. A i v tomhle směru je to vlastně nakonec přinejlepším průměr. Tu čtvrtou hvězdičku tam nakonec dám i proto, že na to lidi stejně přijdou a kinaři snad díky Žižkovi přežijí letošní zimu...
Postavy a obsazení
• Ben Foster - Jan Žižka
• Michael Caine - Boreš z Rýzmburka
• Til Schweiger - Jindřich III. z Rožmberka
• William Moseley - Jaroslav, Žižkův bratr
• Matthew Goode - Zikmund Lucemburský
• Karel Roden - Václav IV.
• Sophie Lowe - Kateřina
• Ondřej Vetchý - Ondřej
• Marek Vašut - Matthew
• Jan Budař - Mark
• Vinzenz Kiefer - Conrad
• Magnus Samuelsson - Lars
• Werner Daehn - German
• Alistair Brammer - Freddy
• Jennifer Armour - Barbara
• Sean Connor Renwick - David
• David Bowles - Giovanni
• Christopher Rygh - Mick
• Guy Roberts - Cyril
• Roman Šebrle - Javier
• David Svoboda - žoldák
• Viktor Krištof - Jan Hus
• Romana Jákl Vítová - vesničanka
• Zhang Lieng - Zel
Ocenění
Český lev
2022 - Martin Jílek, Peter Hilčanský, Viktor Prášil (Nejlepší zvuk) (nominace)
2022 - Jiří Sternwald (Nejlepší výprava) (nominace)
2022 - Kateřina Mírová (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2022 - Ivo Strangmüller, Jamie Kelman, René Stejskal (Nejlepší masky) (nominace)
DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Petr Lněnička - Ben Foster (Jan Žižka), Nina Horáková - Sophie Lowe (Kateřina), Martin Stránský - Roland Moller (Torak), Michal Dlouhý - Vinzenz Kiefer (Conrad), Václav Rašilov - William Moseley (Jaroslav), Jaromír Meduna - Michael Caine (pán Boreš z Rýzmburka), Jan Šťastný - Til Schweiger (Jindřich III. z Rožmberka), Ondřej Kavan - Kevin Bernhardt (Martin), Marek Holý - Matthew Goode (Zikmund Lucemburský), Jitka Čvančarová - Jennifer Armour (Barbora), Jan Filipenský - Magnus Samuelsson (Lars), Tomáš Juřička - Christopher Rygh (Mick), Petr Neskusil - Alistair Brammer (Freddy), Vasil Fridrich - Werner Daehn (Ulrich), Richard Wágner - Sean Renwick (David), Ernesto Čekan - Guy Roberts (Cyril), Pavel Nečas - R. Scott Williams (Žižkův otec), David Matásek - David Bowles (Giovanni), Filip Antonio - Filip Antonio (Synovec), Josef Pejchal - Viktor Kristof (Hus), Jan Battěk - Václav Jiráček (Zdeněk), Anna Theimerová - Aneta Kernova (Marie), Laura Károlyi - Laura Károlyi (Anna), Jan Budař - Jan Budař (Matěj), Karel Roden - Karel Roden (Václav IV.), Ondřej Vetchý - Ondřej Vetchý (Ondřej), Ben Cristovao - Ben Cristovao (Ajdar), Adam Spálenka - Adam Spálenka (mladý Jan), Romana Jáklová Vítová - Romana Jáklová Vítová (Tereza), Marek Vašut - Marek Vašut (Komoří), Markéta Tanner, Linda Svobodová, Ivo Theimer, Kajetán Písařovic, Jiří Böhm
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Pavlína Vojtová
Produkce: Jakub Sláma
Zvuk: Martin Jílek
Režie: Petr Jákl, Alice Hurychová
Vyrobilo Studio SoundSquare - 2022
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.9.2022 Bioscop
Premiéra USA: 9.9.2002
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 15.1.2023 Magic Box
Poprvé na DVD: 18.1.2023 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 18.1.2023 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 55 582 449
Návštěvnost v ČR 351 018
Náklady (Rozpočet) - $ 450 000 000
„Příběh českého vojevůdce Jana Žižky, který se jako vůdce Husitů nebál postavit Svaté říši římské."
OBSAH
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Koukám, že jsem jeden z mála, kdo filmu dal pět hvězd. Ale přitom mám pro to hned několik důvodů. Ano, mohl bych bědovat nad tím, že příběh byl ze začátku mírně zmatený a musel jsem hodně dávat pozor, abych pochopil, kdo má v tom středověkém světě jaké zájmy a proč ten dělá tohle a tamten zase ono. A ano, také bych se mohl vztekat nad kamerou během akční scén, která byla více než zmatená a chvíli jsem ani já sám nevěděl, co se kde děje a jestli vítězí dobro nad zlem nebo obráceně. Stejně tak bych si mohl hledat tisíc a jeden důvod, proč je ve filmu historicky něco na hraně nebo minimálně s pochybností. Já bych si třeba pochybovat rozhodně nedovolil, vzhledem k tomu, že na filmu pracoval uznávaný historik a z té doby toho navíc není ani moc známo. Já jsem ale všechny tyto důvody pustil z hlavy. Proč? Protože Petr Jákl natočil příběh jednoho z nejdůležitějších Čechů, přidal naprosto boží drsnou středověkou atmosféru a celé to nechal zaobalit do nádherného hudebního podkresu, kterému vládne klasická "Ktož jsú boží bojovníci" na několik variací. Natočil ho Hollywoodskou formou, s dobrými světovými herci, kde všichni jsou naprosto skvělí. Plus Ben Foster mě coby Jan Žižka vysloveně nadchl a Sophie Lowe jako Kateřina stejně tak. Natočil to v českém prostředí, v české přírodě a s českými hrady, které krásně nasnímal, čímž představil naší zemi celému světu. No a také světu představil to, o čem jsem mnoho let snil. Tedy to, že i my máme výraznou středověkou historii, kterou stojí za to znát, nebo o ní minimálně vědět. Ve světě, který pomalu ani neví, kde Česká republika je, je tohle příjemná vzpruha a entuziasmus Petra Jákla prodat film i do Ameriky z tohoto filmu činí unikát, který se horko těžko může zopakovat. A pokud ano, tak to bude druhý zázrak, protože první se vznikem tohoto filmu již stal. Pro to všechno dávám filmu pět hvězd. Odvyprávěl jeden z mnoha velkých příběhů naší historie a udělal obří službu naší zemi. Jakému jinému filmu bych měl dát pět hvězd víc, než Janu Žižkovi Petra Jákla? Teď už jen doufat, že lidi si film užijí a nebudou nad ním moc polemizovat. A když už, tak v tom smyslu, že je to alespoň donutí zjistit si o té době trošku víc a ne být hned etablovaný historik, jako se tady mnozí projevují. Egoisticky si hledat důvody, proč film zkritizovat, je totiž vlastnost, která nám rozhodně není cizí. Přitom si to tento film rozhodně nezaslouží. (Malarkey) 5*
Ktož jsú boží filmaři a filmů jejich, talenti od boha dufáje v kladné divácké ohlasy. Já Petrovi jeden dám, nejsem ego divák, abych vyšiloval, že jsem nedostal pompézní bitvy s vojsky páně Zikmunda, ale spíše příběh o jednom frajerovi, který uplatňuje pozměněné učetní heslo zmlátit - být zmlácen. Filmařsky se mě to líbilo hodně, jednoltivé scény jsou dobře natočeny, bitvy a fighty odpovídali krutosti doby, hlavní hrdina Jan Žižka v podání Ben Fostera byl velmi lehce uvěřitelnej, vlastně k tomuhle nemám žádnou výtku, Divák nimral, jako že nejdřív přišel o opačné oko, brnění takový a makový, tak na to vysloveně seru, ale přece jen mě trošku přišlo, že příběh byl vyprávěn zmatečně, nedokázal do mě vpálit ty emoce, který taková doba s hrdinou-nehrdinou a jeho trablema vysloveně nabízí. To mě opavdu mrzelo nejvíc, navíc bylo trošku vidět že bitvy nevypadají příliš draze, víš taková jedna - dvě scény, který ti utevřou hubu na to populární "wau". Daleko lépe se využívali exteriéry, kostýmy, interiéry, to bylo dobrý. Petra Jákla si strašně vážím, že má na to dělat filmy nečeským myšlením, že se sebere jede do Hollywoodu a tam zajistí jména, stane se producentem to jako klobouk dolů a fandím mu. Ten film mě bavil, možná právě proto, že jsem si šel užít prostě film a neřešil název a jméno hlavního hrdiny. Je to mezi 3-4, ale dám nakonec 4, protože jsem si ho vlastně docela užíval. Edit 15.9. 2022 - Hodně jsem o filmu přemýšlel i pár dní po projekci a nakonec přendávám ze 4 na 3, je to kvůli málo přehledné kameře, jako typický příklad uvedu tu pronásledovačku v jeskyni, pak začínám mít stále větší problém s "marketing vs realita" , kdy je mě cpáno, kolik film stál, ale já to ve filmu prostě nevidím no a poslední co se mě honí hlavou je chování postav v nějakým smysluplným kontextu, takže ve výsledku mě ty 3* sedí k filmu mnohem více. (Enšpígl) 3*
Maximum dronů, minimum emocí. Žižka těžko může držet krok třeba s Gladiátorem nebo Statečným srdcem. Je nevýrazný, uskákaný, nijak epický, s četným výbuchem explicitního násilí, které ale nic nezachrání. Kamera je při bitvách pořád v pohybu, ale přechody z celků do detailů jsou nepřehledné, trhané, divák místy netuší, kdo zrovna komu řeže kus těla. Petr Jákl nicméně zaslouží obdiv, co se týče efektivity výroby – ač nejdražší český film, v porovnání s Hollywoodem jsou to pořád drobné. Středověk je tu coby solidně přesvědčivý bahnitý hnus dějin, ovšem postavy spíš pobíhají po podzimně zbarvených lesích. Hlavně ale podivně pobíhá děj: mocenské hrátky o trůn jsou neohrabané, protivníci si vyměňují zajatce, tlupy žoldáků se zvláštně přesouvají, Michael Caine na čas zmizí ze scény, aby se se šípem v břichu najednou zase objevil, spolubojovníci Žižku zradí, ovšem záhy k němu všichni vzhlížejí jako k onomu velkému vojevůdci... Celkově bez šťávy. (castor) 3*
VELKÁ RECENZE
Posledních pár týdnů se před Janem Žižkou nedalo utéct. Petr Jákl ho propagoval snad všude, kde to šlo. A já jsem si řekl, že zkusím být optimista. Rozpočet třiadvacet milionů dolarů, pár zajímavých hereckých ksichtů a jakés takés zkušenosti z Hollywoodu dávali alespoň malou naději, že by se to celé mohlo přetavit ve film, který by mohl s hrdou hlavou do světa. Přál jsem to Jáklovi i jeho dílu. A po projekci jsem byl možná smířlivější, než bych měl být. Jenže od projekce už uběhly dva dny a prvotní snaha být na Jana Žižku hodný jaksi vymizela. A nahradila ji nepříjemná pachuť.
Pokud už jste sjeli očima dolů k hodnocení, asi vás nepřekvapí, že nakonec hodlám s tou chválou šetřit. A abychom to měli rychle za sebou, nebudeme to chválení oddalovat. Roland Moller si vystřihl dalšího parádně charismatického záporáka a dovede být přesvědčivý i v akčních scénách a Sophie Lowe je herecky také vcelku zajímavá. Jo a úvodní bitka nevypadá zle a je to sympaticky naturalistické. No a tímto s pochvalami končíme a jdeme se bořit do bahna průměru a podprůměru. A někdy možná i trochu hlouběji.
Řeči o tom, že Jan Žižka stál plus mínus půl miliardy korun, šly přehlédnout jen těžko. A i když by za jiných okolností asi nebylo fér řešit, kolik snímek stál a jestli to na něm je doopravdy vidět, tak tady to jinak nepůjde. Z rozpočtu se stalo marketingové lákadlo a spousta lidí vyrazí do kina, aby viděla „ten velký český film, co vypadá jako z Hollywoodu“. Jenže on tak nevypadá. Třiadvacet milionů dolarů je dost peněz, bohužel ne dost na to, aby Žižka mohl držet krok dejme tomu s Gladiátorem, Trójou nebo Jáklem často zmiňovaným Statečným srdcem. Nikdo soudný to od něj ale nechce. Na druhou stranu kousky typu Ironclad, Černá smrt nebo Centurion jsou už papírově podobná liga. Jenže i při srovnání s nimi Jan Žižka prohrává na celé čáře. Jednoduše to není příliš hezký ani výpravný film.
Ladění do jakési šedivé není vizuálně příliš atraktivní, větší potíž je však v nenápadité práci s lokacemi, kostýmy nebo davovými scénami. Čeští filmaři by už měli dostat zákaz natáčet v lomu Velká Amerika a ten rozbitý mlýn, okolo něhož se párkrát projde, taky určitě znáte z pohádek, co běží na ČT2 o víkendu po poledni. A pár hradů velkolepost nedělá. Jan Žižka reálně nabídne asi tři trošku větší bojové scény (čímž myslím plus mínus nějakých padesát lidí) a pár procházek středověkými městy, které na rozdíl od bitev vypadají docela přesvědčivě. Ovšem celkově má co do velkoleposti tahle půlmiliardová produkce mnohem blíž k Andělu páně 2 nebo Ať žijí rytíři. I když u toho druhého si nejsem úplně jistý, protože Janákova rodinná středověká podívaná působila přinejmenším ve finále epičtěji.
Pak tu máme bojové scény. Čeští kaskadéři patří mezi elitu, údajně máme i skvělé šermíře a vůbec ideální podmínky na natáčení akce. To víme ze spousty zahraničních filmů. Ale dobří kaskadéři nestačí, a když se kamera při bitkách permanentně hýbe, jde hrdinům na tělo tak moc, že nebudete vědět, kdo koho zrovna mlátí palcátem po hlavě, a při scéně v jeskyni neuvidíte už vůbec nic, tak je to celé naprosto k ničemu. Akční scény jsou většinou nepřehledný bordel. A ta jedna jediná, kdy se staví vozová hradba, je jak vykradená z tahové strategie (a právě Statečného srdce). Hráč A pošle do akce lukostřelce, hráč B reaguje dřevěnými deskami. Hráč A prožívá šok, pošle do akce jízdu. Hráč B upraví štíty a jízdu propíchá ze své zabezpečené pozice. Hráč A opět prožívá šok a pošle do akce pěchotu. Hráč B opět propíchá pěchotu a pak ve zmatku uteče. A divák čumí a nevěří, že lze bojovou scénu pojmout jako nudné a nuzné šachy nebo Heroes of Might and Magic. Uf.
Takže zatím jsme si řekli, že je to vcelku nehezké a lacině působící a nemá to příliš dobrou akci. A ono to bohužel se zbytkem není o moc lepší. A tady už jde o věci, které nelze omluvit nedostatkem peněz nebo něčím podobným. Největší potíž filmového Jana Žižky tkví totiž v tom, že není dobře odvyprávěný. Potenciální výhodu, že se příběh odehrává v době, o níž historici moc nevědí, se nepovedlo přetavit v nic zajímavého. U postav se nikdo nezabývá tím, že by řešil, co se odehrává v jejich hlavách a co by je teoreticky mohlo motivovat k tomu, co dělají. Hlavní hrdina je žoldák, pak je hodný žoldák a pak je připravený být vojevůdce. Proč a jak k těmhle změnám dochází, se řeší buď střihem a „diváku, moc o tom nepřemýšlej“, případně těžko uvěřitelnou love story nebo sázkou na to, že české publikum přeci ví, že z něj bude vojevůdce, tak z něj vojevůdce bude. Jak se k tomu postaví zahraniční publikum, si nedovedu moc představit. Poslední hodina vypadá víceméně tak, že se pár lidí nahání po lese, vyměňují si zajatce a na konci se sem teleportuje jedna umírající postava a z Žižky se stane hrdina, aniž by divák a očividně i Ben Foster měli tušení, jak k tomu došlo. S postupující stopáží je čím dál víc ubíjející sledovat marnost a vyprávěcí bezradnost tvůrců a smiřovat se s faktem, že ani tentokrát si Češi ten Hollywood na chleba nenamažou.
Jan Žižka není povedený film. Jakkoliv jsem mu držel palce, vystřízlivění a srážka s realitou přišly nečekaně rychle. Dva dny po novinářské projekci si z něj nevybavím prakticky nic, kvůli čemu bych vás posílal do kina. Jana Žižku si možná alespoň trošku můžete užít, pokud na něj vyrazíte jako na středověkou béčkovou mlátičku s průměrnou akcí a trochou krve, která nemá větší ambice než ukázat pár usekaných hlav a probodaných zloduchů. A i v tomhle směru je to vlastně nakonec přinejlepším průměr. Tu čtvrtou hvězdičku tam nakonec dám i proto, že na to lidi stejně přijdou a kinaři snad díky Žižkovi přežijí letošní zimu...
Postavy a obsazení
• Ben Foster - Jan Žižka
• Michael Caine - Boreš z Rýzmburka
• Til Schweiger - Jindřich III. z Rožmberka
• William Moseley - Jaroslav, Žižkův bratr
• Matthew Goode - Zikmund Lucemburský
• Karel Roden - Václav IV.
• Sophie Lowe - Kateřina
• Ondřej Vetchý - Ondřej
• Marek Vašut - Matthew
• Jan Budař - Mark
• Vinzenz Kiefer - Conrad
• Magnus Samuelsson - Lars
• Werner Daehn - German
• Alistair Brammer - Freddy
• Jennifer Armour - Barbara
• Sean Connor Renwick - David
• David Bowles - Giovanni
• Christopher Rygh - Mick
• Guy Roberts - Cyril
• Roman Šebrle - Javier
• David Svoboda - žoldák
• Viktor Krištof - Jan Hus
• Romana Jákl Vítová - vesničanka
• Zhang Lieng - Zel
Ocenění
Český lev
2022 - Martin Jílek, Peter Hilčanský, Viktor Prášil (Nejlepší zvuk) (nominace)
2022 - Jiří Sternwald (Nejlepší výprava) (nominace)
2022 - Kateřina Mírová (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2022 - Ivo Strangmüller, Jamie Kelman, René Stejskal (Nejlepší masky) (nominace)
DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Petr Lněnička - Ben Foster (Jan Žižka), Nina Horáková - Sophie Lowe (Kateřina), Martin Stránský - Roland Moller (Torak), Michal Dlouhý - Vinzenz Kiefer (Conrad), Václav Rašilov - William Moseley (Jaroslav), Jaromír Meduna - Michael Caine (pán Boreš z Rýzmburka), Jan Šťastný - Til Schweiger (Jindřich III. z Rožmberka), Ondřej Kavan - Kevin Bernhardt (Martin), Marek Holý - Matthew Goode (Zikmund Lucemburský), Jitka Čvančarová - Jennifer Armour (Barbora), Jan Filipenský - Magnus Samuelsson (Lars), Tomáš Juřička - Christopher Rygh (Mick), Petr Neskusil - Alistair Brammer (Freddy), Vasil Fridrich - Werner Daehn (Ulrich), Richard Wágner - Sean Renwick (David), Ernesto Čekan - Guy Roberts (Cyril), Pavel Nečas - R. Scott Williams (Žižkův otec), David Matásek - David Bowles (Giovanni), Filip Antonio - Filip Antonio (Synovec), Josef Pejchal - Viktor Kristof (Hus), Jan Battěk - Václav Jiráček (Zdeněk), Anna Theimerová - Aneta Kernova (Marie), Laura Károlyi - Laura Károlyi (Anna), Jan Budař - Jan Budař (Matěj), Karel Roden - Karel Roden (Václav IV.), Ondřej Vetchý - Ondřej Vetchý (Ondřej), Ben Cristovao - Ben Cristovao (Ajdar), Adam Spálenka - Adam Spálenka (mladý Jan), Romana Jáklová Vítová - Romana Jáklová Vítová (Tereza), Marek Vašut - Marek Vašut (Komoří), Markéta Tanner, Linda Svobodová, Ivo Theimer, Kajetán Písařovic, Jiří Böhm
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Pavlína Vojtová
Produkce: Jakub Sláma
Zvuk: Martin Jílek
Režie: Petr Jákl, Alice Hurychová
Vyrobilo Studio SoundSquare - 2022
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.9.2022 Bioscop
Premiéra USA: 9.9.2002
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 15.1.2023 Magic Box
Poprvé na DVD: 18.1.2023 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 18.1.2023 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 55 582 449
Návštěvnost v ČR 351 018
Náklady (Rozpočet) - $ 450 000 000
Tvůrci a herci
Petr Jákl (Režie), Cassian Elwes (Produkce), Petr Jákl (Produkce), Philip Klein (Hudba), Jesper Toffner (Kamera), Steven Rosenblum (Střih), Dirk Westervelt (Střih), Nancy Bishop (Casting), Pam Dixon (Casting), Jiří Sternwald (Scénografie), Barbora Bucharova (Scénografie), Kateřina Mírová (Kostýmy), Martin Jílek (Zvuk), Peter Hilčanský (Zvuk), Ivo Strangmüller (Masky), Petr Jákl (Scénář), Marek Dobeš (původní scénář), Michal Petruš (původní scénář), Ben Foster (Herec), Sophie Lowe (Herec), Michael Caine (Herec), Til Schweiger (Herec), Matthew Goode (Herec), William Moseley (Herec), Roland Moller (Herec), Karel Roden (Herec), Werner Daehn (Herec), Vinzenz Kiefer (Herec), Alistair Brammer (Herec), Magnus Samuelsson (Herec), Christopher Rygh (Herec), Guy Roberts (Herec), Jan Budař (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Marek Vašut (Herec), Jennifer Armour (Herec), Sean Connor Renwick (Herec), Roman Šebrle (Herec), Martin Kavan (Herec), Zdeněk Gloser (Herec), Petr Vágner (Herec), Laura Károlyi (Herec), Filip Antonio (Herec), David Svoboda (Herec), Ben Cristovao (Herec), Aneta Kernová (Herec), Romana Jákl Vítová (Herec), Denisa Pfauserová (Herec), Bohuslav Hrdlička (Herec), Daniel Vávra (Herec)
2022/125/Česko/Historický, Akční, Drama
Zajímavost k filmu
- Dravec, který krouží v detailním záběru na obloze ve druhé minutě filmu, není evropský druh. Je to dospělá káně rudoocasá (Buteo jamaicensis) z čeledi jestřábovitých, která se běžně vyskytuje po celé Severní Americe. Režisér Petr Jákl v závěrečných titulcích uvádí, že tyto záběry získal od Ferrise Akela III. z Cornell University v Ithaca, NY, kde pracuje na záchraně dravců.
- Podle nalezené lebky v roce 1910, která dle odborníků patří právě Janu Žižkovi (Ben Foster), přišel Žižka o první oko ještě v době růstu, tedy někdy kolem dvanácti let. Jednalo se ale o sečnou ránu a o levé oko, takže v tomto je film přesný na rozdíl od jeho sochy na Žižkově, která zobrazuje Žižku se zavázaným pravým okem.
- V roce 1408 (tedy šest let po ději filmu) vyhlásil Jan Žižka (Ben Foster) nepřátelství Jindřichovi z Rožmberka a působil proti němu ve zbojnické bandě. Stal se tím takzvaným opovědníkem, což bylo v té době právem každého šlechtice. Jan Žižka tedy nebyl optikou doby považován za zločince, ale za osobu, která v souladu s tehdejším právem hájila své nároky silou. Často přitom jednal v zájmu krále Václava IV. a jeho pobočníků, takže mu král v roce 1409 udělil milost za všechny činy z této doby.
- V roce 1402 byl český král Václav IV. (Karel Roden) skutečně z podnětu svého bratra Zikmunda (Matthew Goode) uvězněn.
- Ve filmu několikrát zazní píseň „Ktož jsú boží bojovníci“, která je také jako jediná ponechána v původním staročeském znění i v anglické verzi filmu. Tato píseň se stala husitskou hymnou a našla i překvapivé vojenské využití, když 14. 8. 1431 v bitvě u Domažlic způsobila strach v řadách křižáckého vojska čítajícího 100 000 mužů. Husitů bylo jen 40 000, ale jejich zpět donutil část vojska k ústupu, který se nepodařilo vojenským velitelům zastavit, a tak se rozhodli ho následovat. Husité tak museli bojovat jen proti velmi malé části pěchoty s bojovými vozy, které si s sebou křižáci vzali po zkušenostech z předchozích prohraných bitev proti husitům hlavně pod vedením Jana Žižky (Ben Foster).
- Podle historických pramenů byl Jan Žižka (Ben Foster) dvakrát ženatý a obě jeho ženy se jmenovali Kateřina. Tento historický fakt dává jeho fiktivní romantické lince s Kateřinou (Sophie Lowe) v tomto filmu zajímavý rozměr.
- K filmu byla vydána i kniha o filmu, která mimo jiné obsahuje i rozšířenou realitu. Na knize pracoval tým lidí z Bohemica Books dva roky.
- Film se také natáčel na hradech Orlík, Křivoklát, Zvíkov, Kokořín, Točník a v Českém Švýcarsku.
- Petr Jákl v roce 2022 na KVIFF uvedl, že rozhodně žádné pokračování filmu točit neplánuje. Do filmu dal úplně všechno, aby se k tomu už nemusel vracet.
- Na vývoji prvního scénáře filmu o Janu Žižkovi se s Markem Dobešem podílel jeho bývalý spolupracovník Štěpán Kopřiva.
- Spoluautor scénáře filmu Jan Žižka, Michal Petruš, se seznámil s Markem Dobešem na Finále Plzeň po vůbec první projekci černé komedie Choking Hazard v roce 2004.
- Roku 2007 konzultoval scenárista Marek Dobeš svůj první scénář o Janu Žižkovi s legendou evropské medievistiky profesorem PhDr. Františkem Šmahelem, DrSc., dr. h. c. mult.
- Scenárista Marek Dobeš začal pracovat na prvním filmu o Janu Žižkovi už v roce 2006.
- Za historickou literaturu o středověku utratil Marek Dobeš přes 100 tisíc korun.
- Původní název scénáře byl „Psanci“.
- Ve filmu si cameo zahrál Jáklův známý Daniel Vávra, jenž je znám jako český designér, scenárista a režisér počítačových her. Svojí rolí se tak vlastně Jáklovi revanšoval, neboť Jákl ztvárnil ve Vávrově středověké počítačové hře (která se mimochodem odehrává přibližně ve stejném období jako Jáklův film) „Kingdom Come: Deliverance“ roli bandity Prcka.
- V lomu U Chlumu, kde se natáčelo, bylo přes 30 koní, 150 lidí a desítek vozů. Natáčelo se zde přes 30 dnů a bohužel, i přes CHKO a NPR, zde Jákl předvedl Cestu peklem. Buldozery změnily ráz krajiny opuštěného lomu, zasypaly jednu z cest do Netopýří jeskyně, zničily cesty a zanechaly prach a spoušť.
- V CHKO Český kras se natáčelo více jak 3 měsíce. Z výběru lokací neunikl ani oblíbený lom Amerika, kde po pobitých husitech zbyla jen velká rudá skvrna.
- Roli vesničanky si ve filmu zahrála i Jáklova manželka Romana.
- Podle nalezené lebky v roce 1910, která dle odborníků patří právě Janu Žižkovi (Ben Foster), přišel Žižka o první oko ještě v době růstu, tedy někdy kolem dvanácti let. Jednalo se ale o sečnou ránu a o levé oko, takže v tomto je film přesný na rozdíl od jeho sochy na Žižkově, která zobrazuje Žižku se zavázaným pravým okem.
- V roce 1408 (tedy šest let po ději filmu) vyhlásil Jan Žižka (Ben Foster) nepřátelství Jindřichovi z Rožmberka a působil proti němu ve zbojnické bandě. Stal se tím takzvaným opovědníkem, což bylo v té době právem každého šlechtice. Jan Žižka tedy nebyl optikou doby považován za zločince, ale za osobu, která v souladu s tehdejším právem hájila své nároky silou. Často přitom jednal v zájmu krále Václava IV. a jeho pobočníků, takže mu král v roce 1409 udělil milost za všechny činy z této doby.
- V roce 1402 byl český král Václav IV. (Karel Roden) skutečně z podnětu svého bratra Zikmunda (Matthew Goode) uvězněn.
- Ve filmu několikrát zazní píseň „Ktož jsú boží bojovníci“, která je také jako jediná ponechána v původním staročeském znění i v anglické verzi filmu. Tato píseň se stala husitskou hymnou a našla i překvapivé vojenské využití, když 14. 8. 1431 v bitvě u Domažlic způsobila strach v řadách křižáckého vojska čítajícího 100 000 mužů. Husitů bylo jen 40 000, ale jejich zpět donutil část vojska k ústupu, který se nepodařilo vojenským velitelům zastavit, a tak se rozhodli ho následovat. Husité tak museli bojovat jen proti velmi malé části pěchoty s bojovými vozy, které si s sebou křižáci vzali po zkušenostech z předchozích prohraných bitev proti husitům hlavně pod vedením Jana Žižky (Ben Foster).
- Podle historických pramenů byl Jan Žižka (Ben Foster) dvakrát ženatý a obě jeho ženy se jmenovali Kateřina. Tento historický fakt dává jeho fiktivní romantické lince s Kateřinou (Sophie Lowe) v tomto filmu zajímavý rozměr.
- K filmu byla vydána i kniha o filmu, která mimo jiné obsahuje i rozšířenou realitu. Na knize pracoval tým lidí z Bohemica Books dva roky.
- Film se také natáčel na hradech Orlík, Křivoklát, Zvíkov, Kokořín, Točník a v Českém Švýcarsku.
- Petr Jákl v roce 2022 na KVIFF uvedl, že rozhodně žádné pokračování filmu točit neplánuje. Do filmu dal úplně všechno, aby se k tomu už nemusel vracet.
- Na vývoji prvního scénáře filmu o Janu Žižkovi se s Markem Dobešem podílel jeho bývalý spolupracovník Štěpán Kopřiva.
- Spoluautor scénáře filmu Jan Žižka, Michal Petruš, se seznámil s Markem Dobešem na Finále Plzeň po vůbec první projekci černé komedie Choking Hazard v roce 2004.
- Roku 2007 konzultoval scenárista Marek Dobeš svůj první scénář o Janu Žižkovi s legendou evropské medievistiky profesorem PhDr. Františkem Šmahelem, DrSc., dr. h. c. mult.
- Scenárista Marek Dobeš začal pracovat na prvním filmu o Janu Žižkovi už v roce 2006.
- Za historickou literaturu o středověku utratil Marek Dobeš přes 100 tisíc korun.
- Původní název scénáře byl „Psanci“.
- Ve filmu si cameo zahrál Jáklův známý Daniel Vávra, jenž je znám jako český designér, scenárista a režisér počítačových her. Svojí rolí se tak vlastně Jáklovi revanšoval, neboť Jákl ztvárnil ve Vávrově středověké počítačové hře (která se mimochodem odehrává přibližně ve stejném období jako Jáklův film) „Kingdom Come: Deliverance“ roli bandity Prcka.
- V lomu U Chlumu, kde se natáčelo, bylo přes 30 koní, 150 lidí a desítek vozů. Natáčelo se zde přes 30 dnů a bohužel, i přes CHKO a NPR, zde Jákl předvedl Cestu peklem. Buldozery změnily ráz krajiny opuštěného lomu, zasypaly jednu z cest do Netopýří jeskyně, zničily cesty a zanechaly prach a spoušť.
- V CHKO Český kras se natáčelo více jak 3 měsíce. Z výběru lokací neunikl ani oblíbený lom Amerika, kde po pobitých husitech zbyla jen velká rudá skvrna.
- Roli vesničanky si ve filmu zahrála i Jáklova manželka Romana.
Odkazy
Hrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt, Vinzenz Kiefer, Alistair Brammer, Magnus Samuelsson, Christopher Rygh, Guy Roberts, Jan Budař, Ben Cristovao, Ondřej Vetchý, Marek Vašut, Jennifer Armour, Sean Connor Renwick, Roman Šebrle, Martin Kavan, Zdeněk Gloser, Petr Vágner, Laura Károlyi, Filip Antonio, David Svoboda, Aneta Kernová, Romana Jákl Vítová, Denisa Pfauserová, Jan Révai, Bohuslav Hrdlička, Daniel Vávra, Oliver Dubský, Václav Jiráček, David Bowles, Robin Doležal, Natálie Topinková, Jaroslav Štich, Taťána Havlová, Viktor Krištof, Petr Jákl