Knoflíkáři / Knoflíkáři (1997/102/Česko/Komedie, Povídkový) 80% -Originál DVD-

17.09.2023 20:37
JEDNOU VĚTOU
„O dávném prokletí, lidské nevěře, podivných úchylkách, nečekaném zázraku i pokryteckém odpuštění.“

OBSAH
Je to film sestávající ze šesti povídek, které většinou černě humornou, ironickou, mnohdy i trpce hořkou formou vyprávějí o jednom dávném prokletí, lidské nevěře, podivných úchylkách, nečekaném zázraku i pokryteckém odpuštění. Mají svou vlastní vypointovanou stavbu, specifickou atmosféru i způsob zpracování, a přesto jedna druhé předává motivy vzájemně spolu komunikující a pozorující tytéž věci z různých úhlů.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Šest povídek, které natočil Petr Zelenka a všechny dohromady je nazval Knoflíkáři, má jednu obrovskou smůlu. Nevyrovnanost. Zatímco jsem se smál a bavil při proklínání počasí v japonském městečku naprosto jsem se nechytal u dalších povídek. Pak se objevil Rudolf Hrušinský mladší a začal plivat na vlak a Eva Holubová začala z rukávu vytahovat hlášky typu:"Neživíš, nepřepínej!". Film má silné a slabé okamžiky a jeho nevyrovnanost ho poráží. Rozhodoval jsem se mezi 3 a 4 hvězdičkami, ale slabých chvilek bylo příliš na to, aby se film mohl řadit do třídy 4*. (Djkoma) 3*

Kromě už zmíněné hlášky "To neřeš, po tom nepátrej" mi zalezla za nehty ještě "Neživíš, tak nepřepínej". Ale vlastně mi za ně zalezl celý tenhle vychytaný film, nejen díky své geniální provázanosti a překvapivými vyústěními povídek, ale hlavně tím, že je to prostě "tak trochu jiný" film. Z celého zpracování vyzařuje skutečná tvůrčí invence a inteligence, kterou je asi Petr Zelenka nadán měrou takovou, že by jí kus mohl věnovat některému "chudšímu" kolegovi, a ještě pořád by mu zbylo na natočení dalších filmových perel. Z hereckých výkonů bych vyzdvihl "knoflíkáře" Bořivoje Navrátila a "letce" Jiřího Kodeta. Jejich povídka o lidských úchylkách je prostě dokonalá. (Radyo) 4*

Šest dějově propojených povídek (Štěstí z Kokury, Taxikář, Civilizační návyky, Poslední slušná generace, Pitomci a Duch amerického pilota) se převážně odehrává v noci 6.srpna 1995, padesát let poté, co byla svržena na Hirošimu atomová bomba. Film je o náhodách, zázracích a souvislostech mezi nimi. Také o plivání na vlak, špatném počasí, svržení atomové pumy, vystřelení lidského spermatu do souhvězdí Andromedy, ale i o nevěře a odpuštění. Originální propojení povídek je v českém filmu ojedinělým počinem, ale jejich tematická obsahovost už mě tolik nenadchla. Vyváženým dojmem tento soubor opatřili herci, kteří své role učinili výraznými prostřednictvím originálních replik. Film mohl přece jen uvážlivěji rozložit svůj koncept a nepojmout do filmu všechno, co se namane. Vzniklý přetlak filmu podstatně ubral ze své působivosti. A rovněž mně uniká přesný záměr tvůrců. Mé hodnocení: 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Komedie scenáristy a režiséra Petra Zelenky Knoflíkáři vznikla z původně samostatných povídek, jež tvůrce postupně propojil společnými motivy. Šest krátkých příběhů se odehrává současně a zároveň ve zvláštní časové smyčce (jeden z nich je situován do roku 1945), v níž se relativizuje vztah mezi příčinou a následkem. – Společným jmenovatelem tragikomických epizod ze soudobé Prahy, z japonského města a z paluby neblaze proslulého bombardéru Enola Gay jsou tajemné souvislosti, jimiž je běh událostí ovlivňován. Postavy i motivy přecházejí z jednoho příběhu do dalších epizod, a až tam se někdy jejich osud završuje. – Petr Zelenka možná i bezděky pracuje s četnými motivy z úspěšných snímků. Epizoda Taxíkář, odehrávající se z větší části v jedoucím voze, upomíná na Jarmuschovo dílo Noc na Zemi, propojení jednotlivých příběhů rozhlasovým vysíláním a postava zmateného ducha zase odkazují k Tajuplnému vlaku téhož režiséra. Po vzoru Švankmajerových Spiklenců slasti téměř každý z hrdinů trpí nějakou úchylkou (odtud i název filmu). Ta je však interpretována jako projev lidské jedinečnosti.
Ve filmu lze dále vystopovat postupy jak Luise Bunuela (povídka Poslední slušná generace), tak Miloše Formana (Pitomci). Výsledkem je ovšem kompaktní, nedělitelný celek. Zdrojem humoru je jednak tradiční spojení vysokého a nízkého (například genetický poklad lidstva v podobě sušeného spermatu), jednak metoda nenápadného mystifikátorství, spojená s dokonalým využitím archivních snímků, kterou režisér v plné míře uplatnil již ve svém předchozím snímku Mňága – Happy End (1996).
Do mnoha rolí obsadil režisér neherce, často představitele jiných uměleckých profesí (zpěváci Pavel Zajíček a Jan Haubert, výtvarníci Seisuke Tsukahara a David Černý, režisérka a výtvarnice Michaela Pavlátová).

PODROBNÝ POPIS FILMU
Moderátor rozhlasové stanice Rádio 1 dá slovo mladému hostu, který začne mluvit o události, staré padesát let...
Štěstí z Kokury. Kokura, Japonsko, 6. 8. 1945. (černobíle) Hustě prší. Vousatý Japonec vypráví dvěma přátelům o tom, jak je jinde vždy hezké počasí. Například v Thajsku prý prší jen v noci. Tady si kvůli vlhku ani nezapálí tabák. Dva piloti amerického bombardéru Enola Gay míří na Kokuru. Japonci ani nemohou klít, protože jejich jazyk nemá vulgární výrazy. Mladý Japonec se však postaví na obranu své země a svého jazyka. Válka je totiž v plném proudu. Američané přesně nevědí, co vezou za bombu. Pohádají se a sprostě nadávají. Vousáč naučí přátele ulevit si zvoláním: Fucking Weather! (Zkurvené počasí!). Piloti musí kvůli mrakům nad Kokurou změnit kurs. Teď letí na Hirošimu. Tam druhý pilot pohladí panenku-talisman a zmáčknutím knoflíku shodí svůj náklad. Následuje obrovský výbuch. Od té doby se v Japonsku říká: Mít štěstí z Kokury.
Taxíkář. Praha, 6. 8. 1995. Pilotovu panenku má na zpětném zrcátku pražský taxíkář. Ten před Rudolfinem zastaví dvěma milencům. Muž a žena se chtějí milovat. Ztrémovaný mladík je totiž schopen soulože jen v jedoucím autě. Chápavý taxíkář vyhoví jejich žádosti a zvolí co nejdelší trasu na Ruzyň. Během cesty si řidič pustí Rádio 1, aby ho nerušilo dění na zadním sedadle. Host rozhlasového pořadu právě hovoří o podivných vztazích mezi příčinou a následkem, o souběžných událostech a o náhodách. Taxíkář musí vyslechnout škorpení milenců, protože mladíkovi se stejně nedaří. Vyjde najevo, že žena je vdaná. Řidič nakonec vezme klienty zpět do centra. Dalším taxíkářovým zákazníkem je mladý muž, který jej požádá, aby byl svědkem při tom, jak přistihne svou ženu u milence. Ale to taxíkář odmítne. Skeptickému zákazníkovi tvrdí, že jemu je žena naprosto věrná. Vypráví, že se s ní seznámil v kině. ( vzpomínka) Na představení filmu Kristian taxíkář pomůže své budoucí ženě, která dostala záchvat kýchání. Dvojice skončí v objetí. Žárlivec a řidič se zastaví na kafe. Taxíkář je prý maskérem v televizi. Noční zaměstnání je jen jeho vášnivým koníčkem. Když v noci náhodou veze své známé, nasadí si knír a změní hlas. Zákazník si půjčí falešný knír a vtrhne do jednoho bytu. Místo své manželky však najde v majitelově posteli jinou ženu. Netuší, že jde o manželku taxíkáře. Uklidněný manžel v autě ukáže taxíkáři fotku milované ženy. Je to ta, co předtím byla s milencem v autě...
Civilizační návyky. Psycholog nutí pacienta, kterého opustila žena, aby jako slaboch začal svou terapii dodržováním základních civilizačních návyků, tedy mytím, česáním a čištěním zubů. Mladý muž totiž toto vše zoufale zanedbává. Chlapec a dívka v noci na nádraží dávají na koleje slisovat klíče. Mladý rocker se totiž už nechce vrátit k bývalé milence. Oba zahlédnou muže, jenž si lehne pod přijíždějící vlak. Nestačí už ničemu zabránit... Šokovaná dvojice se uklidní divokým tancem v rockovém klubu. Psycholog, jenž každou chvíli používá ústní sprej a pečlivě dbá o svůj vzhled, dá pacientovi jeden ze svých hřebenů a pošle jej domů. Dvojice na cestě z klubu vjede do protisměru. Málem se srazí s psychologovým vozem. Jejich volkswagen sjede ze silnice a dívka se přitom zabije. Zraněný chlapec se porve s řidičem, který mu původně chtěl pomoci a který ho nakonec srazí pěstí. Mladík se smrtelně zraní při pádu na karosérii. Psycholog se jej pokusí vzkřísit, ale pak nechá tělo na silnici. V autorádiu slyší psycholog nového hosta Rádia 1, mladého Američana. Rozhodne se ujet. Předtím si pečlivě upraví vlasy. Rázem se uklidní. Pak ještě aplikuje ústní sprej a v duševní pohodě pokračuje v cestě...
Poslední slušná generace. Taxíkář maskovaný knírem odveze na udanou adresu televizního režiséra Jiřího s manželkou Martou. Oni se mu omlouvají za utrhané knoflíky na potahu sedadla. Dvojice navštíví budoucí příbuzné, bohaté majitele přepychové vily. Jejich děti se totiž chtějí brát. Po rozpačitém hovoru u stolu pustí hostitel-japonolog amatérské záběry, natočené, když byla jejich dcera malinká. Všichni přitom pomluví mladou generaci, která se prý neumí slušně chovat. Po projekci se ukáže, že ze starožitné pohovky se utrhl knoflík. Marta váhavě přizná, že její muž je „knoflíkář“. Trpí úchylkou, která ho nutí dávat si mezi hýždě zubní protézy a „ukusovat“ pak knoflíky z čalounění. Vzrušuje ho to víc než sex. Fascinovanému hostiteli, jenž je obdivovatelem jedinečných lidí, pak Jiří musí předvést svou dovednost. Budoucí příbuzní si začnou tykat. Hostitelé předvedou Jiřímu a Martě svou zálibu: ve speciálně upraveném pokoji obsluhuje žena model protiletadlového děla, zatímco muž má na sobě model letounu Enola Gay a shazuje bomby na imaginární Hirošimu... Podle fotografie se ukáže, že potomci obou párů jsou chlapec a dívka, kteří se zabili v autě.
Pitomci. TV dokument: Cílem projektu „Manhattan 95“ je vynést do vesmíru sušené a mražené sperma nejvýznamnějších mužů Země, aby mohl život pokračovat někde ve vesmíru, kdyby to na naší mateřské planetě nebylo možné. Mrzutá žena, Vránová, se při sledování televize pohádá s manželem, který podle ní nic neumí. Podle zástupce spolupracující Guinessovy nadace byli do projektu Manhattan 95 vybráni muži s vysokým IQ, ale i různí podivíni, splňující kritéria výjimečnosti. Manžel se však brání: sám si umí lehnout mezi koleje a strefit se plivancem na projíždějící lokomotivu, přímo do „osmičky“. Je v tom nejlepší na světě. Muž netuší, že žena také trpí svou „úchylkou“: tajně chodí do kuchyně pojídat sušenky. Zatímco podle vědců chce Amerika projektem splatit lidstvu dluh za hříchy minulosti, například za svržení atomových bomb v Japonsku, podle jedné feministky jde o to, že muži chtějí strkat penisy už i do souhvězdí Andromedy. Zatímco raketa se spermatem pozemšťanů startuje, muž, který do ní nepřispěl, se jde uklidnit na koleje. Vidí ho přitom chlapec a dívka. Vrána se plivancem strefí přesně do čísla osm, jež je na štítě lokomotivy. Když vlak projede, uklidněný podivín se vrací domů.
Duch amerického pilota. Čtveřice dívek přivolá na seanci druhého pilota z Enola Gay, Roberta Lewise. Duch nevěří na magii. Ale dívky dobře vědí to, co je podle něj přísně tajné a o čem sám zatím neví, že shodil atomovou bombu. On zareaguje nadávkou. Původně chtěl být houslistou, ale neměl talent. Teď je alespoň v něčem nejlepší: zabil sto tisíc lidí pohybem prstu. Pilot se chce vyzpovídat. Místo ke knězi ho jedna dívka vezme za otcem do rozhlasového studia. Taxíkář bere s humorem dívčino tvrzení, že vezou do rozhlasu ducha amerického pilota. Dostane staré dolary. Naladí si Rádio 1. Robert do éteru vypráví, že se zřejmě cítí vinen. Není si jist svými pocity. K letectvu se dostal kvůli matce, která chtěla, aby tak zachránil čest „zbytečné“ rodiny. Pilot poprosí posluchače devadesátých let o odpuštění. U dvojice, která našla smrt na silnici, stojí záchranka. Saniťák z vraku nenápadně ukradne autorádio. Taxíkář najde na sedadle zapomenutý pilotův talisman-panenku. Psycholog, jenž má na svědomí chlapcovu smrt, zavolá Robertovi do rozhlasu. Odpouští mu, neboť dobře ví, jak se cítí. Doktor, který se nezbavil svého pocitu viny, zapomene v telefonní budce svůj ústní sprej. Zato pilot, jemuž rozhovor psychicky pomohl, se ocitá zpět v Enola Gay a bez výčitek svědomí spouští atomovou bombu...
 
Postavy a obsazení
• Pavel Zajíček - moderátor Rádia 1
• Jan Haubert - host

Štěstí z Kokury
• Seisuke Tsukahara - Japonec v brýlích (povídka Štěstí z Kokury)
• Motohiro Hosoya - vousatý Japonec (povídka Štěstí z Kokury)
• Junzo Inokuchi - mladý Japonec (povídka Štěstí z Kokury)
• Světlana Svobodová - Japonka (povídka Štěstí z Kokury)
• David Charap - 1. Pilot (povídka Štěstí z Kokury)
• Richard Toth - 2. Pilot (povídka Štěstí z Kokury)

Taxikář
• František Černý - taxikář (povídka Taxikář)
• Michaela Pavlátová - žena v taxi (povídka Taxikář)
• Jan Čechtický - muž v taxi (povídka Taxikář)
• Pavel Lagner - zákazník, úchyl na ulici č.1 (povídka Taxikář)
• Zuzana Bydžovská - manželka taxikáře (povídka Taxikář)
• Jakub Mejdřický - milenec (povídka Taxikář)
• Petr Zelenka - úchyl na ulici č.2 (povídka Taxikář)

Civilizační návyky
• Vladimír Dlouhý - psycholog (povídka Civilizační návyky)
• Marek Najbrt - pacient (povídka Civilizační návyky)
• David Černý - chlapec (povídka Civilizační návyky)
• Olga Dabrowská - dívka (povídka Civilizační návyky)
• Mirek Wanek - hudebník (povídka Civilizační návyky)

Poslední slušná generace
• Jiří Kodet - hostitel (povídka Poslední slušná generace)
• Inka Brendlová - hostitelka (povídka Poslední slušná generace)
• Bořivoj Navrátil - Jiří (povídka Poslední slušná generace) - tverp
• Alena Procházková - Marta (povídka Poslední slušná generace)

Pitomci
• Rudolf Hrušínský ml. - muž, který nepřispěl (povídka Pitomci)
• Eva Holubová - žena muže, který nepřispěl (povídka Pitomci)
• Minna Pyyhkala - postava z dokumentu (povídka Pitomci)
• Artemio Benki - postava z dokumentu (povídka Pitomci)
• Siegfried Markovitz - postava z dokumentu (povídka Pitomci)
• Dennis Moran - postava z dokumentu (povídka Pitomci)

Duch amerického pilota
• Mariána Stojlovová - dívka vyvolávající duchy (povídka Duch amerického pilota)
• Bára Brodská - dívka vyvolávající duchy (povídka Duch amerického pilota)
• Julie Stolpovskich - dívka vyvolávající duchy (povídka Duch amerického pilota)
• Barbora Johnová - dívka vyvolávající duchy (povídka Duch amerického pilota)
 
Ocenění:
Český lev
1997 - Nejlepší film
1997 - Petr Zelenka (Nejlepší režie)
1997 - Jiří Kodet (Nejlepší vedlejší herec)
1997 - Petr Zelenka (Nejlepší scénář)
1997 - Rudolf Hrušínský ml. (Nejlepší herec) (nominace)
1997 - Eva Holubová (Nejlepší herečka) (nominace)
1997 - Nejlepší zvuk (nominace)

Polish Film Awards
2006 - Petr Zelenka (Nejlepší evropský film) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.11.1997 Astra Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.7.1998 (VHS) Centrum českého videa
Poprvé na DVD: 22.4.2015 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 7 405 332
Návštěvnost v ČR 175 724
 
Tvůrci a herci
Petr Zelenka (Režie), Čestmír Kopecký (Produkce), Aleš Březina (Hudba), Miroslav Wanek (Hudba), Miro Gábor (Kamera), David Charap (Střih), David Černý (Scénografie), Stefan Theisz (Scénografie), Andrea Králová (Kostýmy), Michal Holubec (Zvuk), Zuzana Báťková (Masky), Hana Šímová (Masky), Petr Zelenka (Scénář), Pavel Zajíček (Herec), František Černý (Herec), Michaela Pavlátová (Herec), Jan Čechtický (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Petr Zelenka (Herec), Vladimír Dlouhý (Herec), David Černý (Herec), Marek Najbrt (Herec), Bořivoj Navrátil (Herec), Alena Procházková (Herec), Rudolf Hrušínský ml. (Herec), Eva Holubová (Herec), Jiří Kodet (Herec), Inka Brendlová (Herec), Pavel Lagner (Herec), Artemio Benki (Herec), Olga Dabrowská (Herec), Jan Haubert (Herec), Seisuke Tsukahara (Herec), Motohiro Hosoya (Herec), Junzo Inokuchi (Herec), Svetlana Svobodová (Herec), David Charap (Herec), Richard Toth (Herec), Jakub Mejdricky (Herec)
 
1997/102/Česko/Komedie, Povídkový
 
Zajímavost k filmu
- V povídce "Pitomci" si zahrála lokomotiva 749.179-8, na jejíž koncovou osmičku se Rudolf Hrušínský (Vrána) trefoval. Lokomotiva se dnes, stejně jako mnohé jiné stroje řady 749, už nepoužívá.
- Petr Zelenka chtěl původně natočit samostatné povídky. K jejich propojení postavou taxikáře jej přesvědčil producent Čestmír Kopecký.
- Původně měly být jednotlivé povídky skeče pro pořad Česká soda (od r. 1998).
- Ve filmu je uvedeno, že kvůli špatnému počasí se Američané rozhodli změnit místo svržení atomové bomby z Kokury na Hirošimu. Ve skutečnosti však šlo o město Nagasaki.
- Petr Zelenka použil jako materiál film Kodak Super 16 firmy s obrazovým formátem 1,67:1.
 
Odkazy