Šakalí léta / Šakalí léta (1993/110/Česko/Muzikál, Komedie) 71% -Originál DVD-

26.01.2024 04:22
JEDNOU VĚTOU
„Muzikálová komedie z Dejvic pro všechny generace.“

OBSAH
Úspěšná muzikálové komedie o svobodě, nezávislosti, rudé hvězdě a rokenrolu. Odehrává se v Praze roku 1959 v okolí dejvického hotelu Internacional. Do poklidného maloměstského života nečekaně zasáhne "muž odnikud" mladý chuligán Bejby, který svým výstředním oblečením, kytarou a vášní pro rokenrol rozbouří stojaté vody nejen klukovského světa, ale také do světa dospělých snažících se nemyslet na lehkou dobu v níž musejí žít. Bejby svým nečekaným příchodem zasáhne do života číšnického pomocníka Edy Drábka, okrskáře Prokopa a jeho syna přezdívaného Kšanda, a svým způsobem i do života barové zpěvačky Milady a jejího manžela, arogantního estébáka Přemka.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Docela určitě jde o zajímavý počin, hlavně ovšem z důvodu, že od Starců na chmelu byl tohle snad první "regulérní" muzikál u nás natočený (a jednoznačně první porevoluční). Dá se říci, že se vlastně vyvedl nad očekávání, jelikož z mladých tvůrců s tímto žánrem neměl vlastní zkušenost asi nikdo, tudíž lze Jana Hřebejka pochválit. Samozřejmě se nevyvaroval některých chyb, ale základní atributy muzikálů (jednoduchý příběh, líbivé melodie a zajímavé taneční scény) se mu podařilo poměrně dobře dodržet. (Radyo) 3*

Nemůžu nesrovnávat s o dva roky starší OBECNOU ŠKOLOU - v obou případech šlo o silné debuty našich nejvěhlasnějších a nejlepších porevolučních filmařů a o retro snímky nahlížené (aspoň částečně) dětskými hrdiny, jejichž světem otřese příchod výrazné postavy zvenčí a jejichž "nudní fotrové" se ve finále mení v skutečné hrdiny. Hřebejk měl poněkud horší startovní pozici - záda mu scenáristicky nekryl Svěrák starší, jeho ohlédnutí do minulosti nebylo tak hřejivé a navíc si k retru přidal i muzikál - a také dopadl o poznání hůř. Kvalitu tanečních scén sice moc neposoudím a soundtrack se mi líbil, příběh ale poněkud drhne, např. vychtěně působící krize vztahu mezi Edou a Kšandovou sestrou. Zatímco u Svěráka dle očekávání bodovala nejvíc ona nejvděčnější postava cizince přicházejícího zvenčí změnit pravidla, u Hřebejka excentrického Bejbyho hravě zastiňuje nudný okrskář bez chuti Prokop v Abrhámově skvělém podání. (choze) 3*

Dejvice na sklonku 50. let. Rudé prapory a lampasáci. A odvážný porevoluční projekt, který širokému publiku představil veleúspěšné duo Hřebejk-Jarchovský. Šéf klukovské bandy do nelehké doby přináší nefalšovaný rokenrol. Tvůrci se obrazově vytáhli, stejně jako s propracovanou choreografií a pochopitelně hudbou. Herecky se pak opřeli o Josefa Abrháma a Martina Dejdara. Nepochybně se sešla spousta talentu a energie na jednom místě, možná jen tehdy chyběl někdo zkušenější, aby to celé krapet „lépe“ zabalil. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy Jak potopit Austrálii (Československý spisovatel, 1986). Petr Jarchovský, režisérův spolužák z gymnázia a z katedry dramaturgie a scenáristiky pražské FAMU, scénářem Šakalích let absolvoval. Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional.
Do světa rodičů, žijících všedními starostmi raného socialismu, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ předurčuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro „neznámé“ rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení; mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě.
Postava „muže odnikud“, který pouhou svou existencí otřese starými pořádky a který odhalí pod hladkým povrchem jejich lživost, nenáleží jen westernu, ale i muzikálu (např. Starci na chmelu Ladislava Rychmana nebo Vlasy Miloše Formana, k nimž Hřebejk přirozeně odkazuje). Bejby ztělesňuje sen o svobodě a nezávislosti, jehož potřebu má každá generace; proto jsou Šakalí léta aktuální zvláště pro mladé publikum. Nelze je chápat jako „realistickou“ výpověď o 50. letech nebo jim vyčítat, že ostnaté dráty komunistických koncentráků ponechávají pouze na okraji příběhu.
Tvůrci si vypomohli „banálními“ motivy, zprostředkovávajícími emotivní linii vyprávění (pohnutá doba očima dítěte, milostné peripetie nekorunovaného šéfa dejvické party, číšnického pomocníka Edy); svým uchopením tématu se však zařazují mezi mladou generaci umělců, souznících rozličnými způsoby s módním postmodernismem. Hřebejk komunikuje „po česku“ s modelem amerického komerčního filmu, přiznané inspirace mu však nebrání ve vytvoření kompaktního celku. Formanovskou syrovost (zvláště ve scénách s klučičími neherci) spojuje s výraznou videoklipovou stylizací hudebně-tanečních čísel.
Zásluhy na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominuje Jakub Špalek (Eda) a Josef Abrhám (Prokop)

PODROBNÝ POPIS FILMU
Praha, 1959. V dejvickém hotelu Internacional se půvabná zpěvačka Milada při vystoupení nudí. Vrchní vyčte číšnickému pomocníkovi Edovi Brábkovi, že se při obsluze bezdůvodně usmívá. U hotelových popelnic, patřících do teritoria Edovy dejvické party a skýtajících klukům pravé poklady, dojde k rvačce s rivalskou partou Suchdoláků. Ve prospěch dejvických kluků ji rozhodne Eda, ale konec radosti nad vítězstvím udělá okrskář Prokop; zahlédne tu svého syna, zvaného Kšanda, a doma si ho patřičně poddá. Potomek mu odmítne říct jména ostatních rváčů. Vdovec Prokop má starostí nad hlavu: vedle potíží s raubířským synem a s dospívající Alenou má navíc na krku původní majitelku bytu, senilní tetičku Juřičkovou: stařenčiny nápady mu přinášejí nejeden problém. Prokop uvažuje, že ji pošle do domova důchodců. Kšanda využívá toho, že otec před časem přišel při nehodě zcela o chuť, a z hospody mu místo dvanáctky nosí domů sedmičku; z ušetřených peněz hradí limonádu pro sebe a svého nejlepšího kamaráda Slepejše. Večer Eda marně prosí pod oknem Alenu, která se mu líbí, aby s ním šla na procházku. Číšnického pomocníka dráždí samolibost Milady a jejího manžela Přemka, arogantního vnitráka, který své nové ženě zařídil místo zpěvačky. Eda z Internacionalu lstivě pošle domů jejich šoféra, takže pár musí domů pěšky. Prokop s Kšandou na nádraží vyzvednou Pavla Juřičku, který se přihlásil, že je ochoten postarat se o tetičku. Výstředně oblečený mladík s kytarou otce šokuje, přestože musí uznat, že s tetou si návštěvník dobře rozumí. Pavel, zvaný Bejby, miluje rokenrol; Edova parta je jím okouzlena. Výstředník, vyznávající „cizí vzory“, sousedy dráždí; Prokop tuší, že se od něj očekává nějaký zákrok. Na oslavu dceřiných narozenin pozve Prokop děti do hotelu. Kšanda nadšeně přihlíží, jak Bejby vtrhne na pódium a strhne příslušně umírněnou hotelovou kapelu k rokenrolové exhibici. Okrskář pak musí řediteli hotelu přiznat, kdo je neznámý chuligán. Chce Bejbyho vyhodit z bytu, dojme ho však upřímnost, s jakou mladík přijme fakt, že tetičku si nechali v nemocnici. Eda má rande s Alenou, která však potajmu myslí na Bejbyho; chuligána zbijí Suchdoláci a ukradnou mu drahocennou gramodesku. Edův protřelý bratr, lodník Drábek, přinese domů spoustu pochoutek; Alena však na slíbenou návštěvu nepřijde. Eda se dozví, že byla s Bejbym navštívit tetičku. Kšanda a Slepejš vypijí Prokopovi pivo, a aby doplnili džbán, načurají do něj. Otec však doma slaví zvýšení platu s vlivnými nadřízenými ze sousedství. Kšanda stačí utéct dřív, než se na podfuk přijde. Spolehlivý Eda nechá jeho a Slepejše přespat u sebe; druhý den chce promluvit s otci kluků. Zatímco v bytě se staví se zpožděním smutná Alena, Eda volá osamělé Miladě, jejíž manžel je na manévrech. Očekávaná nevěra v zabavené vile „kolaborantů“, kam se manželé nedávno nastěhovali, ho však tak sklíčí, že se ženou raději hraje celou noc karty. Ráno se Eda staví u Prokopů; špatně odhadne situaci a myslí si, že Alena strávila noc s Bejbym. Parta jde na rokenrolový koncert skupiny Red Devils, který v suchdolském kině nadchne zúčastněnou mládež. Eda pořád myslí na Alenu. Po koncertě se parta s Miladou vrací do Prahy autem zpěvaččina muže a vjede s ním do řeky. Průšvih utvrdí Bejbyho v tom, že by měl zmizet. Eda mu vnucuje nic nechápající Alenu. Pásek furiantsky navrhne, aby na oslavu jeho odchodu naučila líbat všechny kluky z party. Uražený Eda namluví kamarádům, že Bejby odchází, protože čeká s Miladou dítě. Bóra Peterka, v zásadě loajální synek z dobře situované estébácké rodiny, to řekne doma, a jeho otec to zatelefonuje Přemkovi. Rozlícený vnitrák vrazí k Prokopovým a náhodou okrskáře poraní. Vyhrožuje mu, že bude perzekuovat jeho děti, když mu páska neudá. Nebude problém Bejbyho zlikvidovat na vojně, kam má nastoupit. K Přemkovu běsnění se připletou vystrašení Suchdoláci, kteří přišli vrátit ukradenou gramodesku. Po vnitrákově odchodu Prokop, který nic neřekl, protože už má dost věčné servility, vezme Bejbyho na milost. Vzápětí s radostí zjistí, že po Přemkově ráně se mu vrátila chuť. Bejby se rozloučí s partou a Prokop ho odveze motorkou na nádraží. Eda ztratil výsadní postavení v partě; o obsah „jeho“ popelnic se už nikdo nezajímá. Na střeše hotelu je instalován dalekohled, jímž mohou dychtiví občané sledovat let prvního psa do vesmíru. Nic však není vidět. Na stranické žranici na počest sovětského hosta Eda marně prosí Miladu, aby muži vysvětlila Bejbyho nevinu. Ví, že je nejvyšší čas se vzbouřit. V divoké vizi kluci rozeženou šokované papaláše. Eda pak zapálí s pomocí vodky, přichystané před vilou na prominentní večírek, Přemkovo služební auto. Parta spokojeně přihlíží požáru. Kšanda ví, že na Bejbyho a na všechno, co s sebou přinesl, nikdy nezapomene.

Ocenění:
Český lev
1993 - Nejlepší film
1993 - Jan Hřebejk (Nejlepší režie)
1993 - Josef Abrhám (Nejlepší herec)
1993 - Ivan Hlas (Nejlepší hudba)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.12.1993
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: 1.12.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 12 392 533
Návštěvnost v ČR 520 545
 
Tvůrci a herci
Jan Hřebejk (Režie), Jan Ježek (Produkce), Ivan Hlas (Hudba), Jan Malíř (Kamera), Jan Mattlach (Střih), Zbyněk Hloch, Jan Tobola (Scénografie), Katarína Hollá (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Aleš Kocián (Masky), Jan Hřebejk (Scénář), Petr Jarchovský (Scénář), Petr Šabach (kniha) (Předloha), Jakub Špalek (Herec), Martin Dejdar (Herec), Josef Abrhám (Herec), Sylva Tománková (Herec), Jan Semotán (Herec), Václav Jakoubek (Herec), Jiří Ornest (Herec), Jan Kačani (Herec), Pavel Janoušek (Herec), Josef Oplt (Herec), Saša Rašilov nejml. (Herec), Jitka Asterová (Herec), Jan Antonín Pacák (Herec), Petr Franc (Herec), Zdeněk Vencl (Herec), Václav Chalupa (Herec), Raoul Schránil (Herec), Radek Holub (Herec), Petra Špalková (Herec), Jan Hřebejk (Herec), Anna Kreuzmannová (Herec), Gabriela Osvaldová (Herec), Václav Koubek (Herec), Radek Balaš (Herec)
 
1993/110/Česko/Muzikál, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Místo Josefa Abrháma měl původně hrát roli Prokopa Petr Nárožný.
- V roku 1994 sa stala snímka najnavštevovanejším českým filmom. Ale nebola kasovým trhákom. Peniaze zarobila až v ďalších rokoch vďaka televíznym reprízam.
- Do role príslušníka SNB Prokopa chcel režisér pôvodne obsadiť Petra Nárožného. Tiež režisérovi odmietli spoluprácu kameramani Jan Velický, Jaroslav Brabec aj Miroslav Ondříček.
- Novinár napísal reportáž z nakrúcania pre vtedy vychádzajúci časopis "Kino revue", že speváčka spieva v jednej scéne milostný duet so svojím vlastným otcom, nakoľko za Sylvu Tománkovú (Bejbina) spievala Kateřina Buriánková, dcéra Ivana Hlasa.
- Sylva Tománková (Bejbina) sa zúčastnila konkurzu iba tak, z túžby skúsiť si zas niečo ďalšie a nové, získať potrebné ďalšie vedomosti alebo skúsenosti. Až počas nakrúcania sa dozvedela, že ešte v druhom kole konkurzu bola favoritkou na rolu iného dievčaťa. Svoju rolu zvládla dobre aj preto, že účinkovala v tanečnej skupine Crazy Dance.
- Martina Dejdara (Bejby) mrzelo, že úspešné songy nemohol spievať sám, ale iba hýbal ústami do spevu Jana Kalouska. Takisto za Jakuba Špalka (Eda) spieval Ivan Hlas a za Jitku Asterovú (Milada) spievala Leona Machálková.
- Song Eddieho Cochrana mohli použiť do filmu za symbolických tisíc korún na minútu, nemecký majiteľ práv si ale vyžiadal za dobový šláger "Ananás aus Caracas" 21-tisíc vtedajších mariek.
- Debutant Jan Hřebejk mal k dispozícii rozpočet 25 miliónov korún, čo bolo vtedy na český film veľa peňazí. Potom však vypovedal zmluvu jeden z koproducentov. Chýbajúcich päť miliónov napokon dodala televízia Nova.
- Autori už v roku 1991 požiadali Ivana Hlasa, aby im zložil k filmu pesničky. Natočenie demosnímku pesničky "Na kolená" uhradil spolužiak Jarchovského a Hřebejka z katedry produkcie Jakub Mejdřický. Keď si skladbu vypočul Jiří Ježek zo spoločnosti Space Films, hoci mal na stole takmer tridsať iných scenárov, okamžite sa rozhodol pre Šakalí leta.
- Poviedka, podľa ktorej sa muzikál sfilmoval, mala k režisérovi komplikovanú cestu. V roku 1986 vydal "Československý spisovateľ" Petrovi Šabachovi poviedkovú knihu "Ako potopiť Austráliu". Autorova priateľka venovala jeden výtlačok svojmu synovcovi, scenáristovi Petrovi Jarchovskému, kamarátovi a spolužiakovi Jana Hřebejka. Zhodou šťastných náhod tiež knižku niekto daroval. Poviedka mala pritom iba dvadsať strán.
- V komparzu filmu tancovala tehdy 15letá herečka Lenka Krobotová.
- Zábava, na kterou přijede Bejby (Martin Dejdar) s ostatními, byla natáčena v sokolovně ve Vraném nad Vltavou. Dále se filmovalo v pražských Dejvicích.
- Scénárista Petr Jarchovský přiznal, že ještě v průběhu natáčení původně plánoval jiný konec, který se však s ohledem na nákladné efekty nepodařilo realizovat. Některé scény tak musely být následně přetáčeny.
- Kšanda (Jan Semotán) v závěru filmu hraje na elektrickou kytaru československé výroby Jolana Tornádo. Ta se ovšem začala vyrábět až od roku 1963.
- V jedné scéně Prokop (Josef Abrhám) jako policista řídí na křižovatce dopravu. Ve skutečnosti se nejedná o skutečnou křižovatku, ale o výjezd z kasáren v ulici Čínská v pražských Dejvicích, kde se natáčela také většina exteriérů.
- Hotel Internacionál (dnes Crowne Plaza) je vrcholnou stavbou sociálního realismu v Československu.
- Píseň „Zavřete oči“ v závěru filmu nezpívá nikdo jiný, než sám Jan Semotán.
- Bejbinu měla původně hrát Anna Geislerová, ale vzhledem k tomu, že by nezvládala náročné taneční scény, byla vybrána na základě konkurzu Sylva Tománková.
- Postavu Bejbiny hrála Sylva Tománková, nazpívala ji Kateřina Buriánková a nadabovala Aňa Geislerová.
- Těsně před zazněním písně "Na kolena" se záběrem mihne režisér Jan Hřebejk.
 
Odkazy