Smrt panen / The Virgin Suicides (1999/97/USA/Drama, Mysteriózní, Romantický) 75% -Originál DVD-

21.01.2024 09:30
JEDNOU VĚTOU
„Život kluků jednoho amerického předměstí 70.let se díky pěti krasným sestrám úplně změní."

OBSAH
Láska a nenávist, SEX a smrt, vzpomínky a touha. A jedno velké tajemství. Kolem domu Lisbonových se točí všichni kluci. Žije v něm pět krásných sester, kterým jejich rodiče zakazují chodit ven, a chlapci o nich něco vědí jen díky tomu, co vidí přes okna. Tato rodina má temné tajemství, ale nikdo by ho neodhalil, kdyby místní playboy Trip nepozval krásnou Lux Lisbonovou na večírek. Rodiče dokonce povolí děvčatům jít ven a vše vypadá v pořádku. Když se Trip a Lux trochu sblíží, věci naberou nečekaný spád. Kluci teď již nechtějí děvčata jen sledovat. Chtějí je zachránit - i za cenu vlastní nevinnosti. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Velmi zajímavý debit dcery F. F. Coppoly Sofie. Příběh točící se okolo jednoho domu, kde žije zvláštní rodina. Manželé a jejich 5 dcer. Dcery jsou odstupnovane od 13nácti do 17nácti let. Jedna z nich se chce zabít a útéct tím z domova a útlaku v kterém žije. 4 chlapci, kteří je milují a jeden, který může mít všechny, ale chce jen jednu. Lux v podánní mladičké a krásné Kirsten Dunst je skvěle provokující, přitažlivá a odevzdaná .... žena. Všechny ostatní sestry jsou často před kamerou, ale na žádnou z nich se tolik kamera a příběh nevážou tolik jako na Lux. Ve filmu vystupuje velmi mnoho vycházejích hvězdiček. Od Kirsten Dunst přes Joshe Hartnetta, Haydena Christensena až ke Giovannimu Ribisovi. Vedle nich jsou tu stále herecké veličiny jako James Woods a krátce Denny DeVito. Co se týče Sofie jde o perfektně zmáknutý film i se scénářem. Z této slečny bude hvězdná režisérka. Jasné 4*, protože na 5* chybí trochu něčeho... navíc. (Djkoma) 4*

Sofia Coppola hned na začátku hodila do placu pět sester a já vůbec netušil která je která / vyjma Kirsten Dunst samozřejmě:) / a ještě po mě chtěla, abych pochopil jejich chování, tak jsem si říkal, ááá to to zase asi dopadne tak, že budu úplně mimo. A dopadlo. Byl jsem mimo, jenže úplně jinak. Sofia prostě na mě umí dokonale převést pocity hlavních hrdinů a to třeba jen pouhým jediným záběrem, který je často naprosto mistrně sladěn z hudbou na jejíž výběr má Sofia snad ještě větší talent než na režii a že na ní má talentu plnej váček. Příběh je tak strašně poeticky smutnej a současně krásnej, že jsem od něj nedokázal odtrhnout žádný ze svých smyslů, ano poslouchal jsem dialogy, koukal na krásné obrazy, hmatal na obrazovku a očichával jsem DVD jo a ještě jsem záviděl Josh Hartnettovi jak šel tou chodbou a každá holka z něj byla na sračky. Zkrátka a dobře tahle panenská smrt ve mě zůstane hodně dlouho uložená. (Enšpígl) 4*

Dlouho jsem váhal mezi 3 a 4 hvězdičkami, nakonec jsem se přiklonil ke čtyřem, ale hlavní, dalo by se říci klíčovou zásluhu na tom má Kirsten Dunst. Ta opět dokazuje, že je nejen moc hezká, ale i moc dobrá herečka. I když její role zřejmě není rozsahem největší, Kirsten zastiňuje ostatní aktéry natolik, že si vpodstatě z celého filmu vybavuju hlavně její tvář a ostatní již jen mlhavě. Námět filmu působil zajímavě, dalo by se říci skoro mysteriózně, myslím ale, že Sofia Coppola jej mohla rozpracovat lépe, neboť v ději nejsou až tak zřetelně načrtnuty pohnutky, které vedly k oné tragédii. Sice se dá říci, že vyústění je pochopitelné, ale nemusí být tak zřejmé úplně každému. Nicméně jde o velmi pozoruhodný tvůrčí počin a solidní režijní debut a lze jen doufat, že si dcera slavného otce své renomé bude v budoucnu ještě vylepšovat. (Radyo) 4*

VELKÁ RECENZE
Dívčí příběh pohledem mužů. Velmi vyzrálý celovečerní debut, který porušuje vícero norem klasického hollywoodského vyprávění. Film de facto nemá protagonistu, který by musel řešit konflikty a překonávat překážky pro dosažení cíle. Vypravěč je stejně jako v knize neurčitý reprezentant mužského pokolení. Na množství otázek dostaneme jen minimum uspokojivých odpovědí, řada mezer zůstává až do konce nevyplněných. V jednu chvíli si Coppolová dokonce dovolí použít nepravdivý flashforward (útěk autem).
Přes šíři interpretačního pole nejde o neurčitý new age blábol, v němž by dojmy vítězily nad logikou. Film je precizní ve zprostředkovávání a paralelním shazování chlapeckého/mužského hlediska, čímž se do středu naší pozornosti namísto samotných dívek, jež nemáme možnost poznat, dostává právě akt dívání se a konstruování idealizovaných obrazů. Snaha pochopit sestry (a jejich svět, symbolizovaný domem Lisbonových, domečkem pro panenky, v němž jsou zavřeny a který nakonec „umírá“ společně s nimi), jež pro partu kluků začaly existovat až „díky“ sebevraždě jedné z nich, je omezena osvojenými mentálními schématy a stereotypními škatulkami. Jde o silně zobecňující vnímání, založené na předpokladu unikavé ženské iracionality, které nezohledňuje svébytnou povahu každé z dívek, z nichž určitou svébytnou v očích chlapců skrze svou sexualitu získává pouze Lux. Od zjednodušujícího chápání komplexních lidských bytostí se Coppolová distancuje ironickým použitím výrazových klišé z hloupějších „holčicích filmů“ (hudba, banální „ilustrace“ při čtení Ceciliina deníku, obsahující záběry s trháním kytiček, prosluněnou krajinou a jednorožce).
Mytologickým závojem zastřený příběh (neurčité časové zasazení, výrazná symbolika, nadčasové téma připomínají Piknik na Hanging Rock) o tom, jak ženská nevinnost (resp. její představa) muže připravuje o duševní vyrovnanost, schopnost empatie a lásky tak zároveň slouží jako útok na „přisvojovací“ mužský pohled a patriarchální zobrazovací schémata. Kdekoli jí to předloha umožnila, projevila Coppolová vůči dívkám dost empatie na to, aby plnily výhradně funkci tajuplných a krásných objektů. Podnětně mnohovrstevnatá Smrt panen je díky tomu v neposlední řadě generační výpovědí o neochotě připustit, že „this tree is dead“ (ať už si za strom dosadíme Cecilii, dětství nebo něco jiného) a marném vzdoru pomocí hudby, sexu, sebevraždy… 80%

DABING
V českém znění: Pavel Šrom – James Woods (Ronald Lisbon), Jana Walterová – Kathleen Turner (paní Lisbonová), Tereza Chudobová – Kirsten Dunst (Lux Lisbonová), Václav Knop – Danny DeVito (Dr. Horniker)/Scott Glenn (otec Moody + více rolí), Jitka Moučková, René Slováčková, Anna Fialková, Anna Suchánková, Michal Michálek, Ladislav Novák, Daniel Tůma, Radek Hoppe, Petr Burian, Jan Maxián, Ludvík Král, Alice Dvořáková, Ivana Měřičková.
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Tomáš Říha
Vedoucí výroby: Jaroslav Richtr
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie českého znění: Ladislav K. J. Novák
Vyrobilo: AW Studio Praha, 2001

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.4.2000 Paramount Vantage AU
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.2001 (VHS) Intersonic, 10.1.2005 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 22.11.2004 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 10 400 000
Náklady (Rozpočet) - $ 6 100 000
 
Tvůrci a herci
Sofia Coppola (Režie), Francis Ford Coppola (Produkce), Julie Costanzo (Produkce), Dan Halsted (Produkce), Chris Hanley (Produkce), Air (Hudba), Edward Lachman (Kamera), Melissa Kent (Střih), James Lyons (Střih), John Buchan (Casting), Robert McGee (Casting), Howard Meltzer (Casting),Linda Phillips-Palo (Casting), Jasna Stefanovic (Scénografie), Nancy Steiner (Kostýmy), Richard Beggs (Zvuk), Kathleen Graham (Masky), Sofia Coppola (Scénář), Jeffrey Eugenides (kniha) (Předloha), James Woods (Herec), Kathleen Turner (Herec), Kirsten Dunst (Herec), Josh Hartnett (Herec), Michael Paré (Herec), Scott Glenn (Herec), Danny DeVito (Herec), A.J. Cook (Herec), Hanna Hall (Herec), Chelse Swain (Herec), Leslie Hayman (Herec), Jonathan Tucker (Herec), Hayden Christensen (Herec), Joe Dinicol (Herec), Sherry Miller (Herec), Michelle Duquet (Herec), Amos Crawley (Herec), Giovanni Ribisi (Herec), Suki Kaiser (Herec), Robert Schwartzman (Herec), Kristin Fairlie (Herec), Andrew Gillies (Herec), Jonathan Whittaker (Herec), Melody Johnson (Herec), Noah '40' Shebib (Herec), John Buchan (Herec)
 
1999/97/USA/Drama, Mysteriózní, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- V pokoji sester Lisbonových můžete vidět knihu "Sacred Well of Sacrifice" od Bammana a Whiteheada.
- Po napsání scénáře zjistila Sofia Coppola, že na adaptaci knihy pracovala již i další společnost. Ti však nebyli spokojeni se svým scénářem, a když jim Sofia ukázala ten svůj, rozhodli se jej použít.
- K písni Playground Love byl sestříhán videoklip z filmových záběrů.
- Tím, kdo dal Sofii Coppole knihu, po jejímž přečtení se režisérka rozhodla natočit stejnojmenný film, byl Thurston Moore, člen kapely Sonic Youth.
- Alicia Silverstone měla hrát Mary, ale odmítla.
- Kim Basinger dostala nabídku zahrát si Saru Lisbon, avšak po natočení L. A. - Přísně tajné (1997) se stala velmi drahou.
- Sofia Coppola hrála mladší sestru Kathleen Turner ve filmu Peggy Sue se vdává (1986), který režíroval její otec Francis Ford Coppola.
- Rozpočet činil i přes slušné herecké obsazení relativně skromných 6 milionů dolarů, a jen tržbami v amerických kinech se bezmála podařilo jej umořit - film rotoval čtyři měsíce a v USA vydělal téměř pět milionů. Plusový výsledek (po roce od premiéry, bez videa a DVD, na tržbách přes 10 milionů) už obstaral zbytek světa.
- Scénář k filmu napsala samotná režisérka, předlohou jí ale byl stejnojmenný román amerického spisovatele Jeffrey Eugenidese, jehož děj snímek velmi věrně kopíruje. Zmíněný román byl Eugenidesovou prvotinou a vyšla v roce 1993, film vznikl o šest let později.
- Instrumentální hudbu k filmu obstarala francouzská kapela Air, kromě toho ale vyšel i klasický soundtrack složený z hitů sedmdesátých let.
- O postavu Lux Lisbonovej sa uchádzali herečky ako Elisha Cuthbert, Rebecca Romijn, Mercedes McNab, Melissa Joan Hart či Jennie Garth.
- Snímka sa natáčala v americkom meste Los Angeles a takisto aj v kanadskej provincii Ontario.
- Alternatívnymi názvami filmu boli aj názvy Sofia Coppola's the Virgin Suicides či The Lisbon Sister.
 
Odkazy