Signál / Signál (2012/113/Česko/Komedie, Drama) 46% -Originál DVD-

21.01.2024 09:29
JEDNOU VĚTOU
„Ne každý podvod vyjde a někdy může jít skutečně o život.“

OBSAH
Dvojice mladíků Filos a Kája míří do vesnice Zálesí, aby si z důvěřivých místních obyvatel vystřelila. Považují za velkou legraci je mystifikovat chystanou stavbou vysílače a pozorovat jejich reakce. Vystupují jako zástupci společnosti, která bude ve vesnici hledat nejvhodnější pozemek pro stavbu vysílače mobilního operátora, a samozřejmě slibují vysokou částku za pronájem pozemku v eurech. Vidina příjmů je pro obyvatele natolik lákavá, že na nějaké podezírání "pánů inženýrů" vůbec nepomyslí. Vesnice se rychle stává bitevním polem, a to s využitím všech povolených i nepovolených zbraní. Protože se ale situace nakonec nevyvine podle jejich plánu, budou muset Kája a Filos vymyslet nějaké náhradní řešení, aby se sami nestali oběťmi svého vlastního podvodu. (TV Nova)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já nechápu, co se Vám nelíbilo. Jako uznávám, mohlo tam být toho Dyka trošku míň. Třeba alespoň nemusela pořád v hospodě hrát muzika Nightwork a už vůbec na závěr nemusela být ta odporná písnička, kterou on nazpíval, a která s atmosférou samotného filmu nemá vůbec nic společnýho. Jinak se ale po příběhové stránce jednalo o zajímavý český film, který i podle mě nebyl úplně špatně natočen. Na takovou kameru už jsem si totiž zvykl a to klepání se přežít dalo. Dokonce i herci mě překvapili, nejvíc asi Jiří Menzel, ale i Karel Roden byl skvělej. Celkově musím říct, že ten herecký repertoár byl jak z nějakého snového světa a mě ta vesnice fakt bavila. Jo, když už jsme u té vesnici, ta byla taky jak z třetího světa a řekl bych, že sám autor to trošičku už přehnal s tím vesnickým životem, stejně tak jako s pojetím pojmu Pražák. On totiž existuje vychcanec v každém koutu naší republiky a nemusí to být nutně Pražák, ale takhle škatulkovat by se vážně nemělo. Celkově vzato velké mínusy u muziky a pak hodně v pojetí české vesnice. Ta česká nátura tady směřovala až zbytečně do extrému, to být nemuselo. Na druhou stranu ale musím říct, že se pořád jednalo o zajímavý kousek, od kterého jsem čekal daleko horší kvalitu, než jsem nakonec ve skutečnosti dostal. (Malarkey) 3*

Tak tak... U nás na vesnici máme také hospodu. Tuhle do ní přišli dva mutující inženýři a že prý hledají pozemek, na kterém je nejvíc žížal, aby na něm mohli postavit Rybářské potřeby. Majitel takového pozemku pak jako odškodné dostane zlatý prut a doživotní povolenku na pytlačení. A co myslíte? Náš starosta je hned ubytoval v hasičárně a dovolil jim do hospody jezdit na požární bryčce, dobráci jezedáci je krmili ovesnou kaší, ženy z výboru jim po večerech dělaly striptýz, nosily se poděděné flanelové košile, zavařené okurky, buchty od babiček, kdosi dokonce inženýrům daroval vypasené prase, to aby tu bryčku nemusela tahat starostova žena. Těžko tomu věřit, ale byl jim založen účet, na který chodily ´anonymní´ příspěvky, asi na zpáteční cestu nebo co, moc jsem to nechápal... Všechno šlo hladce, dokud se jednoho večera v hospodě neobjevil náš místní squatter, bývalý mistr světa v chytání ryb na žížaly mezi půlkama, v současné době však už jen příležitostný pochcávač pomníků, který začal pánům inženýrům klást nepochopitelné otázky, jako třeba "hledáte žížaly obecné nebo snad divoké? Budete je před odchytem uspávat, a jak naložíte s žížalami na ostatních pozemcích?" No a rázem bylo po srandě. Kluci se lekli, jeden začal nezadržitelně zpívat, druhý strachy přefiknul jedinou puberťačku ve vsi, načež osedlali sajdkáru a chtěli nám pláchnout i se zavařenými okurkami. Jenže! My vesničané přeci nejsme žádní idioti, že? Vencek Frndolínů si v magazínu o kutilství přečetl, že ryby už nějaký pátek žížaly nežerou, protože prý zůstávají mezi zubama, čili jsme osedlali bejčky z kravína, sajdkáru dohnali a študované podvodníky uvrhli do kobky pod kapličkou. Nakonec jsme je nemuseli zabíjet, protože klíče kastelánovi ukradla uspokojená puberťačka, která s inženýry posléze odfrčela pryč z vesnice, dokonce snad i pryč ze země. Do naší vísky se pak navrátil klid a mír, i když Rybářské potřeby tu nemáme dodnes. Za to mě napadlo, že bych o celé té příhodě natočil film. Však on by se dozajista našel nějaký pozér, který by to označil za ´řemeslně dobře zvládnutý film ze zlaté truhly novodobé české kinematografie.´ Bláznům, slepýšům a filmovým minimalistům zdar, sejdeme se na mém profilu. Snad mi tedy teď stoupne návštěvnost, to je totiž asi jediný význam, jaký by tenhle film mohl mít... (Pepinec) 0*

Nepochopitelně podhodnocený film, kterýžto smutný jev se dá vysvětlit známou averzí jisté části uživatelů čsfd k současným českým filmům. Když si tak pročítám komentáře, možná také sehrál svou roli fakt, že Pražáci tu vesměs nesouhlasí s Řehořkovou a Epsteinovou představou české vesnice, neb ta není kompatibilní s jejich představou české vesnice. Nic na tom nemění ani fakt, že Marek Epstein čerpal svůj námět a inspiraci v rumunských reáliích. Prý se tenhle příběh odehrál kdesi v deltě Dunaje, tohle spíš ale vypadá na prameny čecháčkovského ,,chytračení a podfukaření", jak říkal Miloš Forman. Podobenství o současném status quo Česka, která spíše než v dalších komentářích tolikrát zmiňované Bobule připomíná sedláčkovské Muže v říji, herecky i jinak o řád povedenější, stejně satiricky vyhraněné proti normalitě všudypřítomného podvádění a korumpování, s furiantskou ,,jízdou králů" v závěru, s elitním hereckým obsazením a nadstandardně zvládnutým filmovým řemeslem...překvapivě dobrý film... (jen ta titulní píseň podbarvující závěrečné titulky, ta je na čistý odpad...) (Radek99) 3*

VELKÁ RECENZE
Čísla 52-67-63 neznačí míry poněkud obtloustlé žačky prvního stupně ZŠ, ale aktuální procentuální hodnocení prvních tří filmů Tomáše Řehořka na csfd. Na někdejší mediální senzaci a na čerstvou, minulostí, kontakty a klišé nezatíženou naději českého filmu jde o hodnocení výrazně za přízní a očekáváním. V podstatě vždy od něj totiž dostaneme něco jiného, než se nám v mediální kampani slibuje. Nevadilo by to v případě zážitků, které naše panenské očekávání předčí. U Řehořka je však bez výjimky vystřídá zklamání ze zmarněného potenciálu látek, jež sice mají střiženo na vizuální pecku roku, ale jejich až neurotická těkavost a dramatická roztříštěnost vytváří distanci od příběhu i postav. A nezdá se to jako záměr. Jak je na tom film čtvrtý?
Photoshopem opracovaní Vojta Dyk a Kryštof Hádek ujíždějící na billboardu na sajdě, evokují přímočarou komedii. Trailery sázejí na „komplexnější emoce“, je tu odér Bobulí, smrádek střediskových vesniček i dalších filmů opěvujících malé životy českého lidu ve stylu „páchnou nám fusekle, ale je s námi legrace“. Malost a sebeschazování jako princip, tyto pilíře českého vztahování se ke světu, zakořeněné již v 19. století, jsou sice už notně vyčpělé, ale stále nic zásadního proti.  Co tedy film?
Těžko říct, čím chtěl Signál být, ale příběh dvou mladých „recidivistů“, kteří v zapadlé vísce dělají bugr, komedií ani neškodným letním příběhem není. A vlastně pořádně není ničím. Párkrát se zasmějete u celkem dobré hlášky, pokocháte se umně nasnímanou inverzí či tkalcovským uměním domácího hmyzu a všeliké žoužele, většinu stopáže ale sledujete české svině v akci. Hlavní hrdiny v to bohužel počítaje. Takovou sešlost nesympatických a amorálních postav, které navíc co chvíli střídají polohu projevu, aby pohledal. Všichni kradou, nesnášejí se, jsou názorově nestálí, prodejní, podlézají a nakonec by klidně i vraždili...a my jim máme fandit?
Když už je toho chrochtání na jatkách moc, přijde hláška, abychom to nebrali zase tak moc vážně. Dobrá. Zasmějete se. Když ale po chvíli Karel Roden zřeže svou filmovou manželku Kateřinu Winterovou tak, až jí oko svítí i ve tmě, aby se na konci (bez dalšího vysvětlování) k sobě měli jako čerství milenci, nevíte, co si o tom všem myslet. Nejspíš to, že Marek Epstein a Tomáš Řehořek museli svištět na nějaké hodně drahé droze (a nezbylo na dramaturga) nebo došlo k nešťastnému střetu dvou eg. Jednomu asi řeklo „Jsi umělec, napiš to přesně tak, jak to cítíš“, druhému pak „Natoč to bez ohledu na cokoliv“ - a výsledkem je takový mišmaš, že to neustálé emocionální přelaďování mezi zbytečnými, nejasnými a protichůdnými motivy (a jsou jich desítky!) po chvíli vzdáte.
Po čtvrtém filmu je tak Tomáš Řehořek v podstatě stále na začátku. A já tak nějak nechápu, proč si tápání a experimenty neodbyl na škole v létech učednických a teď nám v přiměřeném odstupu (kadence co rok to film je už taky na pováženou) nedává FILM za FILMem. Vizuál má v malíku, zatím se však nesnoubí s citem pro dramatickou soudržnost a bezešvé podání. Možná je to věkem. Pokud ne, je to bohužel signál něčeho úplně jiného...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Bratranci Kája a Filos přijíždějí do zapadlé vesničky Zálesí na Vysočině, kde není mobilní signál. Policista jim na silnici sebere papíry od „firemní“ dodávky. Protřelý Filos se kvůli tomu pohádá se submisivním Kájou, který ustavičně hulí Chátrající rodovou hospodu v Zálesí vede hostinský Staněk, který asi bude nucen prodat půlku zbohatlíku Pilkovi. Ten hodlá na zakoupeném velkém statku podnikat. Mocného a prchlivého Pilky se bojí všichni, i jeho frustrovaná manželka Lída, která s ním má malého syna a které chorobný žárlivec brání v návštěvě rodičů ve městě Kája a Filos se vesničanům v hospodě představí jako zaměstnanci mezinárodní firmy, hledající v Zálesí nejlepší pozemek pro stavbu vysílače. Aby udělal dojem na pohlednou Verunku, která otci pomáhá v hospodě, zvýší Kája překvapivě částku, již má majitel pozemku pobírat za pronájem. Místní se dvojici okamžitě pokoušejí všemožně zavděčit. Starosta Medek jim nabídne nocleh ve své úřadovně. Tam mladíkům přinese večeři Verunka, která odmítne Filosovy jednoznačné návrhy, ale dá najevo sympatie nesmělému Kájovi. Mladíci se večer seznámí i s místním podivínem Prokešem, který ke starostově zlosti pravidelně močí na návsi na pomník „budovatelů vesnice“ Kája v noci z budky telefonuje matce, která si myslí, že je na brigádě. Doktorand matematicko-fyzikální fakulty má brzy odletět na vysněnou stáž do výzkumného střediska CERN ve Švýcarsku. Ještě si chce s Filosem užít poslední z recesistických „štací“, jejichž cílem je pobavit se na úkor hloupých vesničanů. Ti totiž „inženýry z Prahy“ vždycky ochotně živí. Jejich znuděné ženy a dcery se zase rády nechají svést od atraktivního studenta operního zpěvu Filose, který vlastní sbírku ukořistěných podprsenek Ráno Kája navštíví Prokeše, aby zjistil, co je pravdy na starcových znalostech mobilních sítí. Zjistí, že Prokeš byl kdysi významným fyzikem, který se stáhl do ústraní poté, co komunistický režim prodal jeho objev do Kanady Filos bohatě posnídá u Pilky, který ho přesvědčuje, aby se vysílač postavil na jeho pozemcích. Slíbí mladíkovi tučný úplatek Den stráví mladíci odpočinkem v lese: Kája hraje na notebooku videohry a hulí, Filos si cvičí hlas. I tam je vyruší vesničan Kula, vnucující jim svůj pozemek. Také policista touží, aby „inženýři“ naměřili nejlepší signál na jeho louce, a vrátí jim zabavené papíry. Starosta Medek by zase chtěl, aby vysílač stál na pozemcích „jeho“ obce. Touží ji totiž zvelebit tak, aby vzkvétala stejně jako družební vesnice za rakouskou hranicí Kájovi se nabídka úplatku od Pilky nelíbí, protože zcela odporuje jejich pravidlům (dosud brali jen naturálie). Filos ho však přesvědčí, aby na novou hru přistoupil kvůli Verunce Pilka večer v hospodě slaví padesátiny. Dorazí sem i spřátelení Tyroláci. Všichni se trapně snaží movitým cizincům zavděčit. Kája překvapivě získá Pilkových pět tisíc za vítězství v soutěži ve strouhání křenu. Navíc v noci přijde o panictví s Verunkou, na niž si dělal večer zálusk Pilka. Při milovaní dvojice ve starostově úřadovně omylem spustí místní rozhlas.. Filos doprovodí v noci domů oslavencovu ženu. Nepovede se mu se s Lídou vyspat, ale získá od ní alespoň podprsenku Druhý den před oznámeným vyhlášením výsledků měření vesničané zahrnou Filose úplatky. Kromě pětadevadesáti tisíc korun mladíci získají i hmotné dary, mimo jiné náhradu za pneumatiky, jež jim vesničané odmontovali z dodávky, aby nemohli zmizet. Největší úplatek dal Pilka, který v noci v opilosti Lídu zmlátil a teď se s ní pokouší nemotorně usmířit Stranou nezůstane ani hostinský, který úplatek pošle po Verunce. Ponížené děvče, které by pro milovaného otce udělalo cokoli, Kájovi tvrdí, že se s ním vyspalo jen kvůli vysílači Mladíci nemohou odjet, protože jejich auto je znovu bez kol a vesničané je hlídají. Nakonec najdou přístřeší v rozpadlé chalupě Prokeše, který jim jako jediný nevnutil žádný úplatek. Starý muž dá Kájovi přečíst objevný fyzikální spis, jenž za komunistů nemohl vyjít. Student sní o tom, že by se nyní podílel na jeho zveřejnění Kája vrátí peníze Verunce. Čas do odletu na stáž se mu krátí Večer Filos v hospodě vesničanům oznámí, že pro stavbu vysílače jsou vhodné všechny pozemky. O tom, kde bude nakonec stát, mají rozhodnout sami obyvatelé Zálesí. Ti se po dlouhé hádce domluví, že šťastným majitelem se stane vítěz závodu na motorkách, který kdysi v mládí pravidelně pořádali Filos v noci odmítne Lídiny prosby, aby ji z vesnice odvezl Druhý den muži vyrazí na pionýrech a motorkách ze sbírky starosty Medka, bývalého závodníka. Otočka je na blízkém hradu. Pilka si všimne, že se zde staví vysílač. Vesničané se dovtípí, že byli oklamáni. Kája a Filos se marně pokoušejí ujet na jedné ze starostových motorek se sajdkárou. Jsou chyceni a vzápětí zjistí, že jim někdo vzal peníze, takže je ani nemohou vrátit. Při hádce s vesničany se na světle božím ocitne i Filosova sbírka. Pilka v ní objeví manželčinu podprsenku a vztekle vyrazí k domovu Později střílí do sklepního okna u hospody. Naštěstí rozhádané mladíky, uvězněné prozatím ve sklepě, předtím tajně pustila Verunka Kája dá dívce při loučení své telefonní číslo a převezme iniciativu od Filose, který ztratil obvyklou kuráž Na útěku vezmou mladíci do spraveného auta i Lídu se synkem. Cestu jim však zkříží rozzuřený Pilka, který se jako jediný z vesničanů rozhodl prchající pronásledovat. Lída s dítětem vystoupí a ozbrojeného manžela uklidní. Dvojice může konečně odjet Za nějaký čas se v Zálesí koná slavnostní odhalení nové futuristické plastiky na místě bývalého pomníku budovatelům. Vymohl si ji a zaplatil starý Prokeš za peníze, které sebral podvodníkům. Na slavnost přijedou i Tyroláci, kteří mají konečně co závidět. Verunka volá mobilem Kájovi...

Premiéra ČR: 16.2.2012 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 13.6.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.6.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 13 915 891
Návštěvnost v ČR 124 822
Náklady (Rozpočet) - 18 500 000
 
Tvůrci a herci
Tomáš Řehořek (Režie), Tomáš Hoffman (Produkce), František Soukup (Hudba), Petr Kaláb (Hudba), Tomáš Sysel (Kamera), Ondřej Hokr (Střih), Petra Svarinská (Casting), Milan Býček (Scénografie), Petra Barochová (Kostýmy), Zuzana Bursíková (Kostýmy), Michal Pajdiak (Zvuk), Jan Martínek (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Marek Epstein (Scénář), Vojtěch Dyk (Herec), Kryštof Hádek (Herec), Boleslav Polívka (Herec), Karel Roden (Herec), Kateřina Winterová (Herec), Jiří Menzel (Herec), Eva Podzimková (Herec), Norbert Lichý (Herec), Hynek Čermák (Herec), Karel Zima (Herec), Viliam Čonka (Herec), Jiří Jelínek (Herec), Josef Bradna (Herec), Justin Svoboda (Herec), Matouš Rajmont (Herec), František Loukota (Herec)
 
2012/113/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Titulní píseň „Čekám na signál“ nazpíval Vojtěch Dyk ze skupiny Nightwork.
- Norbert Lichý (Medek) hrál starostu i ve filmu Lidice (2011).
- Scénář Marka Epsteina k tomuto filmu se v roce 2006 umístil na 2. místě v Ceně Sazky o nejlepší dosud nerealizovaný scénář.
- Kvůli natáčení muselo být prostředí natáčení leckdy upravováno. Přemalována byla například hospoda, a to jak výčep, tak i sál. Pomník připomínající 700leté výročí Lhoty byl pak obalen, aby získal jiný tvar.
- Obyvatelé Lhoty, kde natáčení probíhalo, museli během filmování dodržovat ticho, díky čemuž se museli vzdát sekání trávy, práce na polích či řezání dřeva.
- Scény odehrávající se v hospodě podbarvují upravené verzí písní "Jsem gay" nebo "Tepláky" od skupiny Nightwork, jejiž členem je Vojtěch Dyk.
- Snímek měl premiéru ve dvou pražských kinech současně, a tak si diváci v Lucerně museli počkat na delegaci tvůrců přesunující se ze Světozoru.
- Scenárista Marek Epstein a režisér Tomáš Řehořek se v základní myšlence nechali ovlivnit jinou českou komedii, díky čemuž se v kuloárech snímku přezdívá „Bobule 3“.
- Štáb si udělal základnu v hospodě U České koruny v Lipnici nad Sázavou.
- Motocykl se sajdkárou byl sice plně funkční, ale kvůli velkému hluku nebyl nastartován a ve scéně je potupně tažen lanem.
- Natáčení probíhalo v Broumově Lhotě na Havlíčkobrodsku a ve Volichově. Hrad, který se ve filmu objevuje, je zřícenina Lipnice nad Sázavou.
- Natáčení filmu Signál proběhne v srpnu a září 2011.
 
Odkazy