Revival / Revival (2013/111/Česko/Komedie, Hudební) 69% -Originál DVD-

21.01.2024 08:51
JEDNOU VĚTOU
„Nikdy to nekončí."

OBSAH
„Ještě jednou si pořádně . . ." Smoke, to byli čeští Rolling Stones. Za nejasných okolností se ale v roce 1972 rozpadli a každý ze čtyř bývalých muzikantů se s údělem rockera ve výslužbě vyrovnal po svém. Každý z nich má teď za sebou svůj život a svůj vlastní příběh. A taky jejich pohnutky k oživení kapely Smoke jsou různé - peníze, touha po ztracené slávě, touha pomoci kamarádovi, anebo se ještě jednou pořádně odvázat. Jejich světy se potkávají a oni si začínají užívat hudby, kamarádství a života na pódiu i za ním. Nejen členy kapely, i všechny okolo ovšem čeká spousta zábavy a často velmi překvapivých a komických situací. A také se konečně podaří rozluštit jedno velké tajemství – proč se vlastně skupina rozpadla.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Líbí se mi, jak dobře se s tímto filmem tvůrci poprali. Musím jim poděkovat nejenom za skvělé obsazení rolí, ale i za nápady s Darkwerk. Polívka, Krobot, Heřmánek a Geišberg vytváří naprosto boží základ pro dobrý Revival. Jenovéfa mi pro změnu potvrzuje, že na ní se film za filimem kouká čím dál tím líp. Snad jen, aby ta upřímnost v jejich očích vydržela co nejdéle a nepřebila ji nějaká jiná, spíš negativní vlastnost, která přichází se slávou. Nicméně musím pochválit i Genzera. Často ho ve filmech nevídám, ale tady ta role toho hudebního promotéra se mu teda vážně povedla. To, že jsou tyhle lidi svině a jdou za penězi je jasná věc. Vidět ale jejich počínání takhle na plátně je zážitek k nezaplacení. Ještě mi tak zbývá poslední, třetí stupeň, a to vidět tohoto člověka na živo. Myslím si, že můj život by po tom byl kompletní a mohl bych svobodně umřít. Nicméně tohle všechno zastiňuje jinak vcelku průměrný scénář. Proto hodnotím čtyři hvězdičky. A to i přesto, že jsem zrovna nedávno viděl o dost let starší a daleko zajímavější britský film, který je na hodně, ne-li na stejně, podobné téma - Still Crazy. Že by inspirace? Ale čtyři hvězdičky nechávám, hlavně za herce, kteří mi zde dělali velkou radost. (Malarkey) 4*

Film honí až moc zajíců na jednou což je věčná škoda, protože jinak nápad, vzít na starnoucí kolena do ruky kytaru a pořáadně si zablbnout se mě hodně líbil. Naprosto šokující byla role Zuzky Bydžovské, protože bejt všechny ženský takovýhe, tak dobrovolně utíkám do homosexuálního exilu. Hlavní čtyřtakt Polívka + Krobot + Heřmánek + Geišberg předvádí docela slušnou jízdu i když si myslím, že chlapi mohli přece jen dostat lepší dialogy. Nenáročná oddechovka, která má v sobě několik velmi zábavných momentů, pár reálek a velmi přesný hody kalhotkama, tak přesný až začínám uvažovat o kariéře hudebníka. (Enšpígl) 4*

Jedna věc je, že mi film přišel na komedii málo vtipný a jeho humor nevkusný (kalhotky, sranda ze slepce) a že se mi protiví jím propagovaný kult aktivního mládí, zploštění podzimu života na kafrání o smrti a uměleckého úspěchu na počet prodaných lístků. Nemluvě o rádoby kritice bulvárních praktik, z nichž film licoměrně těží ve svém marketingu i v zápletce, případně o předstírání apolitičnosti popíráním spojitosti mezi filmovou kapelou a disentem (který je ve filmu mimoděk a bez špetky soudnosti prezentován jako jakýsi intelektuální bonus k životu za normalizace). Druhá, podstatnější věc je, že Revival selhává na základní rovině výstavby příběhu. Vyprávěcí vzorec návratu na výsluní nejenže není uspokojivě naplněn (Smoke samotní se de facto nestávají znovu slavnými, za jekot vděčí mladší kapele). Podružný jako kdyby byl jakýkoli vývoj. Syžet nezatajuje důležité informace, nevytváří napětí, ve fabuli chybí vážnější konflikty. Jde jen o zveličování drobných lží. Délka záběrů, resp. scén neodpovídá množství nosných informací, které se z nich dozvíme, a přispívá k nekomediálně pomalému tempu vyprávění. (Trapné vychvalování konkrétní značky automobilu vážně nepovažuji za nosnou informaci, ať pro příběh nebo pro charakterizaci postav.) Všechny pseudoproblémy, vyplývající pouze z neschopnosti postav říct si pravdu (ve lhaní se pokračuje i poté, co k tomu už není žádný důvod), se vyřeší příliš rychle a snadno. Ze čtveřice hrdinů prodělá charakterovou proměnu jediný, a to za pět minut dvanáct, aniž by k ní dlouhodobě směřoval. Důsledně neinvenční režie na úrovni českého televizního seriálu ponechává veškeré „dělání humoru“ na hercích, kteří neprojevují snahu odehrát více než běžný standard a vtipní zřejmě mají být pouhou svou přítomností, případně tím, že významně mlčí (Krobot) nebo říkají slova jako „piča“ (Geišberg). Revival je špatně odvyprávěným, stereotypy prolezlým a neoriginálním filmem, kvalitativně na úrovni předchozího počinu Alice Nellis, s kterým jej pojí také nestydatá vykalkulovanost (kombinace banálního schématu, známých tváří a podbízivých songů). Poledňáková, Vejdělek, Nellis - to od nynějška definitivně není test typu „Co nepatří do řady?“, ale trpká pravda. 35% (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Slovíčko revival [rivajvl] znamená v českém překladu něco jako obnova, oživení či nové vydání. A o tom je i „komedie“ Alice Nellis. Revival vypráví o znovushledání členů smyšlené skupiny Smoke, jež se v roce 1972 za záhadných okolností rozpadla. Archivní materiály ovšem uvádí, že: „Naša společnosť nemá záujem o skupinu, ktorá odmieta hrať v národním jazyke a výlučně sa prikláňa k západnej kultúre.“
Čtveřice přeživších muzikantů se dá opět dohromady po rovných čtyřiceti letech. Důvody jsou převážně, jak bych to kulantně řekla, neveselého původu, protože mezi ně patří úmrtí v rodině, fiktivní i opravdová smrtelná onemocnění a touha po finančním výdělku. Zda se návrat na velká i malá pódia vydaří, zda doletí na jeviště dostatek ženských kalhotek a zda bude zdolána meta nejvyšší, v tomto případě vyprodané SaSaZu, se dozvíte během 116 minut. Dovoluji si ale tvrdit, že většina z nás již odpovědi na nastolené otázky zná.
Revival není nijak originálním dílem, co se příběhu týče a již od začátku je všem jasné, že snímek směřuje k českému hořkosladkému happy endu. Zajisté se budu opakovat, ale máme to tu zase. Určitá schizofrenie parazituje na většině našich komedií a dodnes nechápu proč? Jeden záběr nás má rozesmát a hned ten druhý buďto rozplakat nebo minimálně zabrnkat na naši citlivou strunu.
Jak již jsem naznačila, v úvodu nás čeká návrat do minulosti a do zlaté éry tehdy pětičlenné skupiny Smoke. Dobové záběry ale tak trochu vyšumí do ztracena, protože nelze jednoduše a na první pohled určit, kdo je kdo. Velká škoda.
Nechybí ani další nešvar a tím je product placement. I když, tentokrát se tvůrci pokusili reklamu zpříjemnit i vtipem. Například narážka na jednu automobilovou značku je doprovázena hláškou: „To je dcery… V tom nás nikdo stavět nebude, to se jako motorový vozidlo ani nepočítá,…“
Ovšem, co se Alici Nellis povedlo, to byl výběr herců. Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek a Marián Geišberg jsou jako členové bývalé populární kapely opravdu povedení. Už jen pohled na ně, ať již trpící na zkoušce ne zrovna nadaného malého houslisty nebo navlečené v příšerném konopném svetru, vyvolá mnohdy úsměv. Svoje role si chlapci na první pohled užili, zejména slovenský herec Marián Geišberg, kterého české publikum zatím moc nezná. Pobaví i úlisný manažer (Richard Genzer) s nekalými úmysly a ne zrovna s etickými praktikami. Tahle role mu opravdu sedla. Zuzana Bydžovská se představí jako šílená Yvonne, která dokonale pije krev nejen manželovi (Krobot), ale i ostatním členům kapely. Vydržet s touto ženskou byť jen jediný den, chce opravdu silné sebeovládání.
„Komedie“ Revival má velmi nevyvážené tempo. Vtipné scénky a jednotlivé gagy, jež spadají zejména do kategorie černého humoru, jsou velmi často střídány pitváním se v pochmurných životních peripetiích. Najde se sice celá řádka příležitostí ke smíchu, ale výsledný efekt je značně rozpačitý. Navíc se musíme potýkat s nemalým množstvím nezodpovězených otázek a násilně vyřešených situací.

PODROBNÝ POPIS FILMU
1972. Moderátor Televizního klubu mladých s uspokojením komentuje rozpad rockové kapely Smoke, která prý kvůli svým anglickým textům i vzorům neoslovila socialistické publikum. 2012. Stárnoucí učitel z hudební školy Václav požádá kamarády z někdejší kapely Milana a Otakara, aby zahráli na pohřbu jeho manželky Jany. Po obřadu to kriticky komentuje Vaškův syn Vojta, známý frontman populární skupiny Darkwerk. Milan uspořádá kar ve svém zkomírajícím hudebním studiu Smoke. Jeho mladá manželka Ivana se na něj kvůli tomu zlobí, nicméně se tu Milan domluví s protřelým Jirkou Holubcem, že by mohli dát kapelu znovu dohromady. Záhy zjistí, že manažer je na tom po finanční stránce skoro stejně špatně jako on. Nicméně cynický šíbr má plno elánu. Chce rozjet podnik s obnovenou kapelou pomocí úplatků a přijde s nápadem, že při koncertu v Rakovníku, kde má známého doktora, upadne Milan do kómatu. Toho se chytí bulvár a o popularitu bude postaráno. Nezbývá, než přemluvit ostatní členy a sehnat bubeníka, protože ten původní zemřel. Holubec s klávesistou Milanem začnou u basáka Václava s tím, že prý ostatní souhlasí. Pak namluví kytaristovi Karlovi, že to dělají pro Vaška, který je na smrt nemocný. Karel je pod pantoflem a věnuje se s energickou manželkou Yvonne alternativnímu životu i hudbě. Žena naštěstí odjede na tři měsíce do ašrámu v Indii, a tak by mohl hrát. Se stejnou lží uspějí i u zpěváka a dnes divadelníka, Slováka Otakara (Oťase). Kamarádi se sejdou u Milana ve studiu, kde jim překáží jeho dcerka Zorka. Holubec všem představí dceru Miriam jako jejich produkční. Po zkoušce zůstanou u pití jen Karel, Oťas a Miriam, po níž bohémský sukničkář vyjíždí. Milan se doma nepohodne s Ivankou. Ráno přijdou pozvaní novináři. Následuje focení na plakát, jehož návrhy dopadnou hrozně. Muzikanti hulí trávu a Vašek se pozvrací. Holubec přivede slepého bubeníka Hynka, v němž Oťas najde dobrého kumpána. Vojta se pohádá s Vaškem kvůli článku v novinách; táta podle něj zesměšňuje sebe i jeho. Holubec zařídí natáčení klipu v kotelně (vymyslel si totiž disidentskou minulost kapely), na něž najme mladé finské filmaře. Do akce se nečekaně zapojí Yvonne, která se předčasně vrátila a která hned začne všechno organizovat. Oťas, který se spřáhl s Miriam, se kvůli Yvonne popere s Karlem. Už jednou je rozeštvala a on nechce, aby se to opakovalo. Milan později Otakarovi vyčte, že se tehdy s Yvonne vyspal. Vašek tvrdí, že tenkrát vyjížděla i po něm. Vyruší je Karel, který se doma po Yvonnině navážení do kamarádů naštval a odešel od ní. Vašek mu nabídne ubytování u sebe doma, kam přesunou i zkoušky. Při té první staré pány vyruší naštvaný probuzený Vojta. Oťas se s ním před Miriam, která mladíka obdivuje, pohádá. Pak se nepohodnou i otec se synem. Vašek ovšem mladíka hájí; vypráví, jak se staral o nemocnou mámu i o něj. Rázná Miriam Vojtovi prozradí, že jeho otec je těžce nemocný. Syna to zasáhne. Kapela má první koncert v Hořovicích, kde se objeví i Vojta. Oťas to na pódiu pořádně rozjede a staří fanouškové Smoke i mládež řádí. Miriam hodí po Oťasovi kalhotky, ale trefí Karla. Následují ji další fanynky. Dívka přiměje Vojtu, aby si s otcem zazpíval písničku, kterou měla ráda jeho máma, a natočí to na mobil. Po úspěšném koncertě se v šatně zastaví rozpačitá stárnoucí fanynka. Chce zpátky kalhotky, protože by se jí špatně jelo na kole. Proutník Oťas si ji odvede. Holubec zpraží Milana; úspěch prý byl zčásti uplacen. Kapela koncertuje dál po venkově a má ohlas. Uražená Yvonne se v tisku vyjádří, že Smoke hraje její texty bez jejího svolení. Další problém je, když se Oťas při jednom koncertu svlékne. V bulváru vyjde článek o Vojtovi a Miriam, kteří spolu chodí. Holubec kvůli tomu vlítne na něj a na Vaška. Žárlící Vojta se naopak urazí, když se otec s Karlem zmíní o tom, že Miriam „kamarádí“ s Otakarem. Milan doma před Holubcem a „jeho“ doktorem nacvičuje zkolabování. Při cestě na koncert v Rakovníku se udělá v mikrobusu Oťasovi zle. Vyjde najevo, že kamarád prodělává chemoterapii. Pomáhá mu přitom Miriam a také cyklistka z Hořovic Libuška. Zpěvák skončí v nemocnici, koncert se musí zrušit. Milan se vypraví za Holubcem a přistihne ho s Ivankou. Pohádá se s nimi a skončí taky u Vaška. Přizná kamarádům, že vrchol turné, koncert v pražském klubu SaSazu vůbec není prodán a že ho to zruinuje. „Kluci“ mu vyčtou, že si celý „revival“ vymyslel jen na kšeft. Otakar, propuštěný z nemocnice, už nechce vystupovat, nýbrž si jen užívat s Libuškou. Karel se s ním pohádá. Miriam se od otce, jenž se od kapely distancoval, dozví o domluveném podvodu s Milanem v Rakovníku a prozradí to před ostatními. Vezme věci do svých rukou a sebere otci smlouvy. Zařídí vše potřebné a sdělí pak kapele, k níž se vrátil Oťas, že SaSazu je vyprodán. Smoke totiž mají vystupovat s Vojtovou kapelou Darkwerk na křtu desky. Před koncertem vyjde najevo lež s Václavovou nemocí. Vojta je naštvaný na Smoke i na Miriam, než pochopí, že to vše byla Holubcova práce. Zprvu chce koncert zrušit, ale jeho spoluhráči to nedovolí. Do toho všeho ještě přijde Yvonne s tím, že pokud budou hrát její texty, udělá z toho skandál. Karel jí konečně od plic řekne, co si o ní myslí. Zároveň přizná kamarádům, že ví o tom, jak se tehdy s Yvonne všichni vyspali (tedy jen Otakar a Milan, Václav se ubránil) a jak kvůli tomu kapela zanikla. Koncert skončí obrovským úspěchem. V časopise Rock & pop je Otakarův nekrolog. (Pod titulky) Na zahradní slavnosti po Oťasově pohřbu se Holubec vtírá k Vaškovi; budou prý teď příbuzní. Vlítne na něj rozčilený Hynek. Ivanka se vrátila k Milanovi.

Ocenění:
Český lev
2013 - Rudolf Biermann (Nejlepší film) (nominace)
2013 - Alice Nellis (Nejlepší režie) (nominace)
2013 - Marián Geišberg (Nejlepší herec) (nominace)
2013 - Miroslav Krobot (Nejlepší herec) (nominace)
2013 - Zuzana Bydžovská (Nejlepší herečka) (nominace)
2013 - Jenovéfa Boková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2013 - Alice Nellis (Nejlepší scénář) (nominace)
2013 - Filip Issa (Nejlepší střih) (nominace)
2013 - Matthew Gough, Viktor Ekrt (Nejlepší zvuk) (nominace)
2013 - Jan Ponocný (Nejlepší hudba) (nominace)
2013 - Katarína Hollá (Nejlepší kostýmy) (nominace)

Ceny české filmové kritiky
2013 - Jan Ponocný (Nejlepší hudba) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.7.2013 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé v TV: 23.3.2014 HBO
Poprvé na DVD: 13.11.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 30 298 041
Náklady (Rozpočet) - Kč 22 000 000
 
Tvůrci a herci
Alice Nellis (Režie), Rudolf Biermann (Produkce), Jan Ponocný (Hudba), Matěj Cibulka (Kamera), Filip Issa (Střih), Petr Fořt (Scénografie), Katarína Hollá, Helena Rovná (Kostýmy), Viktor Ekrt (Zvuk), Matthew Gough (Zvuk), Pavel Rejholec (Zvuk), Jana Radilová (Masky), Jana Hladíková (Masky), Alice Nellis (Scénář), Bolek Polívka (Herec), Miroslav Krobot (Herec), Karel Heřmánek (Herec), Marián Geišberg (Herec), Jenovéfa Boková (Herec), Vojtěch Dyk (Herec), Richard Genzer (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Lucie Žáčková (Herec), Jana Hubinská (Herec), Martin Simandl (Herec), Karel Heřmánek jr. (Herec), Jan Ponocný (Herec), Petr Jákl ml. (Herec), Maria Pavlovová (Herec), Jakub Prachař (Herec), Jan Maxián (Herec), František Soukup (Herec)
 
2013/111/Česko/Komedie, Hudební
 
Zajímavost k filmu
- Ve scéně, kde má být Zuzana Bydžovská (Yvonna) nahá na pódiu, za ni zaskočila dublerka Naďa Vinecká.
- Stejně jako v dalším filmu Alice Nellis Výlet (2002), je zde několikrát zmiňován Rakovník. Ani jeden z těchto filmů se ale v Rakovníku nenatáčel.
- Pri pohľade na exteriér klubu Sasazu je vidno plagát na vystúpenie britskej kapely Kosheen.
- Název skupiny Smoke je odvozen od anglické hudební skupiny Smokie, která dosáhla největšího úspěchu v 70. letech 20. století a hrála glam rockovou hudbu.
- Karel (Miroslav Krobot) má během závěrečného koncertu stejný kostým jako The Edge z kapely U2.
- Marián Geišberg (Otakar) sa muzike venuje aj v reálnom živote, pravidelne koncertuje a vydal aj niekoľko albumov.
- Počas záverečných titulkov môžete sledovať ešte poslednú scénu filmu.
- V záběru, kdy je za Václavem (Bolek Polívka) vidět keyboard, je název značky pozměněn začerněním písmene R na písmeno P Poland místo Roland.
- Alice Nellis režírovala v pokročilém stádiu těhotenství.
- Skladatel Jan Ponocný si ve filmu zahrál slepého bubeníka skupiny Smoke.
- "Koncertní scény" se natáčely v Hořovicích u Berouna v místním lidovém domě. Minimální věk pro komparz byl 45 let, věk byl však pro malý zájem místních starších neoficiálně snižován. Černobílý klip skupiny Smoke z úvodu filmu se pak filmoval na bohnickém "hřbitově bláznů".
- Kapelu DarkWerk ztvárnila skupina Nightwork. Záběry pak pochází ze skutečného koncertu, který se odehrál v 1. 11. 2012 v Sasazu.
- Ve skutečnosti byl vyprodaný klub SaSazu plný platících fanoušků a fanynek skupiny NightWork. Scény pro film se natáčely po jejím regulérním koncertu (1.11.2012 - a šlo o její předposlední pražský koncert, následující byl až o rok později 25.11.2013 rozlučkový v O2 Aréně).
 
Odkazy