Avatar / Avatar (2009/162/USA, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi, Fantasy) 82% -Originál DVD-

06.03.2018 19:10
JEDNOU VĚTOU
„Vítejte v novém světě za hranicí vaší fantazie.“

OBSAH
Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s  obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na  Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní  modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Wothington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit  přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Příběh je taaak prostinký, ale kdo by to řešil. Díky Jamesi Cameronovi jsem zase byl malým klukem, který za hlubokého totáče s pusou otevřenou dokořán hltal na zrnící černobílé televizi polský program a v něm první ´Star Wars´, nebo jindy Zemanovu ´Cestu do pravěku´. Avatar jsem hltal podobně a zakoušel dílem radost z poznávání fiktivního světa Pandory a dílem procházel okouzlením z 3D technologie, v jejímž střebávání jsem byl až do dneška panic. Já se fakt nemohl toho trojzměrného obrazu nabažit!! Výtky bych samozřejmě měl. S jakou pečlivostí oděl Cameron svůj film do 3D hávu, s o to menší originalitou vybavil své postavy emocemi a jindy poutavou nejednoznačností. Všechny charaktery postav byly tak naivně jednorozměrné, stejně jako v pohádkách, až mi to ale přišlo svým způsobem roztomilé. Zakazuji si použít slovo „klišé“, protože to si velký James nezaslouží. Nezaslouží, protože mě na 2 a půl hodiny pozval k sobě domů a podělil se se mnou o své technologické hračky. Tak díky, Jime. (Lima) 5*

Cameron po letech zcela po právu opětovně uchvátil titul autora technicky nejvyprecizovanějšího filmu, jaký tu kdy byl. Na vymakané obrázky on si vždycky potrpěl, a já mu to vždycky žral (až na Titanic, ehm)... ale TOHLE - až teď si, dámy a pánové, uvědomíte, na jak placaté 2D jste se až doteď dívali a zvykli si to považovat za normální. A teď nemluvím o tom, že na vás z plátna vyskočí nějaká příšerka nebo vyletí oštěp - je řeč o dvou a půl hodinách prostupných obrázků a efektech, ze kterých mi padala čelist, což mi v požehnaném roce 99 nezpůsobil ani Matrix, jehož DVD stále hýčkám ve své filmotéce. Tohle není vizionářství, tohle je zcela přelomové zpracování té někdejší vize pana Jamese Camerona o zcela novém druhu filmu. Přihoďte k tomu neskutečně přitažlivou flóru a faunu Pandory a k tamním projižďkám skvěle vyladěnou hudbu, a máte atmosféru uceleného, dýchajícího a dechberoucího ekosystému/organismu, ve kterém byste se s radostí ztratili. Je sice možné, že to na vás nezafunguje a budete se jen dívat na to, jak třímetroví modří mimozemšťani hopkají (jen tak btw daleko realističtěji než jakékoliv jiné animované postavy) dle scénáře obdařeného jen prostinkou a mnohokrát viděnou zápletkou skrz ty moc fešně vymodelované šumící bory a hučící vody, jenže Avatar redukuje skupinu svých nepříznivců ještě jedním fíglem, a na ten možná nebudete připraveni. Tím fíglem je poselství o dluhu, který si my tady u nás, na té naší pro tak velkou skupinu bezohledných dementů opravdu příliš malé planetě každý den navyšujeme. Jamesi Cameronovi za to budiž chvála, protože s Avatarem přichází ve chvíli, kdy jistý od reality zjevně odtržený paňáca neváhá v živé stand up tragedy poučovat celý národ o tom, že naše současná "svoboda" je daleko důležitější, než celá naše planeta (takže už asi ani ty neexistující globálně oteplené banány nebudeme potřebovat na něčem pěstovat), a že na svoje potomky můžeme zvysoka kašlat, protože to, v jakém světě budou následkem našeho chování nuceni žít, je přece jenom jejich problém. Pokud to snad náhodou někomu nedošlo, snažím se (ač mě to mrzí) říct, že prezident téhle republiky je latentní sociopat vymytý tak dokonale jako plukovník Quaritch, a přejít plynule k tomu, že Avatar je ekologický až za roh. Ano, sice se maskuje za sci-fi žánr a až na kost jdoucí konflikt dvou diametrálně odlišných civilizací v daleké budoucnosti, kdy budeme posílat svoje mysli na procházky v cizím těle, ale zejména skrze nezdravě přehrávajícího Giovanniho Ribisiho demonstruje zabedněnost lidské rasy vůči očividným věcem a vyzařuje svou pozitivní zelenost do světa způsobem, který musí být téměř každému srozumitelný a sympatický. Mě dokázal Avatar i přes svůj skoro až laciný příběh strhnout a pohltit - možná proto, že mě nemusel o ničem přesvědčovat. To ale vůbec nic nemění na tom, že si ode mě zaslouží 90%, a to i přes to, že mě poslech OST samostatně bez obrazu dost zklamal - ve filmu hudba funguje na výbornou. (Gemini) 5*

Rád bych ze začátku upozornil na fakt, že jsem na Avatarovi byl v kině, v 3D, a moje pětihvězdičkové hodnocení tudíž vychází z absolutního užití si filmu, který si člověk jinak než v kině samozřejmě na stoprocent užít nedokáže, leč pár nedodělků se vždy samozřejmě najde. Ten film mě naprosto uzemnil. Jak tu většina řekla, čekal jsem od toho hodně, opravdu hodně a dostal jsem ještě víc, než jsem vůbec mohl čekat a tušit. U mě hlavně vítězí jako film s nejlepšími efekty, co jsem kdy v životě viděl. Příběh je samozřejmě klasika, proč z toho dělat epopej. Stejně Cameron nepočítal s tím, že by z toho vznikla trilogie nebo něco podobného, takže v příběhu samotném já problém osobně vůbec nemám. Jednoduchý, stručný, výstižný a hlavně představuje lidstvo v té nejsvětlejší podobě. Rozhodně by si nedodělci, co kritizují film měli uvědomit, že my bychom mohli být na naprosto stejném místě jako Pandořané, a tak je film s jednoduchým příběhem absolutně na místě. Dále herecké výkony, které hrají až nějaké desáté housle jsem si také patřičně užil, stejně jako fantastickou muziku. Jen bych nakonec rád dodal, opět pro nedodělky, že když už ten film kritizujete, tak si prosím uvědomte, že Cameron ten svět musel připravovat minimálně deset let. Není se čemu divit. Vytvořit absolutně novou rasu, která žije naprosto jinak než my, vymyslet jejich styl, smysl života, to všecko muselo dát ohromnou práci. A teď konkrétně k některým nedodělkům...Fikus.xf: Si řikáš porotce festivalu a nepoznáš kvalitně odvedenou práci? Je snad na filmu důležitý jen příběh? Neřekl bych. A srovnávat Avatara s pornem je fakt trošičku faux pas...daEmoNickY: Tvrdiš jak ti je ten film u prdele a řešíš ho snad nejdelším komentářem k filmu? Aha...clonex: Zajímalo by mě, jak ty si představuješ úplnou bombu...siRka: Další kritik, kterýmu se nepáčil příběh? A zbytek ti jako přišel na jednu hvězdičku? Salahadin: já je označuju za nedodělky, jelikož srovnávají tenhle film s pornem a jejich názory se protiřečí. Dle mého si můžu v tomhle státě označovat kohokoliv a jakkoliv. Je to moje právo, a pokud cítím,že bych se měl k něčemu vyjádřit, tak se prostě vyjádřim. Křupan si pro mě ty že nedokážeš respektovat názor můj stejně jako ostatních....a končím. Nemá cenu se dál rozepisovat. Většina film sundavá hlavně kvůli příběhu, což má strašnou logiku. Na druhou stranu, dobře, uznávám, že je to názor, který se počítá. Proto moje názory, ti, kterým se tento komentář nelíbí, berte s humorem, ale rád bych nakonec dodal těm, co si Avatara stáhli a podívali na něj na PC, že to jsou vypatlaní kreténi a doufám, že si film stáhli alespoň v Telesync nebo Cam kvalitě. (Malarkey) 5*

VELKÁ RECENZE
James Cameron to dokázal. Dokázal to v tak megalomanském stylu, že se všechny ostatní hollywoodské velkoprodukce posledních deseti let rázem scvrkly. Musíme si to přiznat hned na začátku, i když to neznamená, že by některé filmy nedokázaly důkladněji masírovat divácká srdce, nebo že by namodralá vize musela všechny srazit na kolena. Filmy si lze užívat na mnoha úrovních. Zároveň však platí, že v rámci kategorie „supernákladný hollywoodský blockbuster“ nic opulentnějšího na skladě není.
Už v prvním odstavci jsem ze sebe stihl vystřelit hned několik velikášských přívlastků. Epický, monumentální, kulervoucí, pompézní, spektakulární… všechna tahle přídavná jména se budou v souvislosti s Cameronovým snímek skloňovat. Právem. Přesto v jiných souvislostech, než na jaké jsme si zvykli. Avatar na svoji velikost primárně neupozorňuje. Nenajdete tu zbytečné akční scény nebo samoúčelné trikové exhibice. Černé díry na utápění milionů Cameron do svého díla nevyhloubil. Jen prostě vylíčil archetypální příběh ve výrazně širším měřítku.
Ústřední zápletka je už notoricky známá. Jako by s tím počítal i samotný Cameron, který v prvních dvaceti minutách spěšně vysype všechny důležité informace. Okamžitě přimkneme k ochrnutému ex-mariňákovi jménem Jake Sully, rozkoukáme se po vojenské základně, na kterou přiletěl, a tam se nám nenásilně představí všechny důležité postavy. Pak už hurá napojit se do „Avatára“ a rejdit po pralese. Kratinká expozice účelně brání bobtnání filmu na tříhodinovou stopáž. Jinak totiž není, kde ubírat.
Cameron moc dobře ví, že některé věci se nevyplatí uspěchat, každá minuta se proto bude do budoucna hodit. Ne snad kvůli odhalování nějakých nečekaných dějových zákrut – upřímně řečeno, ve filmu snad ani žádná není – ale kvůli pečlivému dovyprávění a prokreslení „vesmírného Tance s vlky“. Cameron v tomhle směru vždycky patřil mezi perfekcionisty. A zjevně na tom nehodlá nic měnit. Ani dvanáct let nečinnosti (velmi relativní nečinnosti), mu nezabránilo ve zkomponování epického megafilmu, v němž má každičký záběr své přesné místo. Prázdné recenzentské klišé, můžete si říct. Ovšem právě zde znovu získává svou věcnou podstatu. Každá zpomalovačka, každý kamerový zoom, který zpřítomňuje shluky pixelů, každý záběr, který vás má oslnit krásou Pandory, se přesně trefuje. Cameron celé dvě a půl hodiny stojí v průsečíku mezi tím, co kážou špičkoví hollywoodští řemeslníci, a tím, co je cool a vždycky jste to chtěli vidět na plátně. Adrenalin, napětí, romantika i akce se podobně jako v Titanicu setkávají v dokonalém poměru a slévají se do neslýchaně kompaktní podívané, bez slabých pasáží. Vtlouká se do hlavy dojem „že líp už danou látku prostě natočit nešlo“.
Cameron neztratil nic ze svého citu pro vyznění konkrétních scén, takže mu nedělá potíže klást za sebe intimní milostná vyznání i těžkotonážní válečnou řež. Kolikrát jsou doslova zahlcovány smysly. Oči a uši se na celé dlouhé pasáže noří do tajů Pandory, Cameron z nich přesto dokáže v mžiku vytrhnout a vsadit do filmu minutovou bezeslovnou etudu na téma „život na vozíku je na hovno“. A to si prosím vystačí jen se sedícím Samem Worthingtonem a „sebevykrádací“ hudbou Jamese Hornera, která mimochodem v celém filmu funguje fantasticky (snad jen závěrečný slaďák Leony Lewis mohl výrazně ubrat na sacharidech). Právě takhle se pozná režisér, jenž má dokonalou kontrolu nad filmem, i nad divákem samotným.
Strojová preciznost může zradit, ale Avatar naštěstí není ten případ. Je tu až příliš mnoho nových vjemů, než aby se dalo povýšeně nudit. Přílet na Pandoru totiž znamená i vstup do nové éry digitální kinematografie. Není dokonalá. Koníci v ní stále nemotorně poskakují a pohyby čtyřmetrových Na´vi ještě nejsou tak přesné, aby si člověk sem tam nepřipomněl jejích digitální původ. Občas se prostě stále zdá, jako by v té nádherné přírodě poskočila postavička z pixelů. Zázračnost Avatara pak spočívá v tom, že veškeré oslňující scenérie – a všechny kameny, na které si můžete sáhnout, voda, která stéká po tvářích, vítr, který ševelí ve stromech – důsledně zapírají svůj počítačový původ. Člověk se může pídit jen po postavách, opájet se jejich eskapádami a samozřejmě bookovat letenky hned, jak se výlet na Pandoru objeví v katalogu Čedoku.
Cameron přeskočil dobu, kdy se lamentovalo nad klíčováním na modrá nebo zelená plátna. Hrdinové, a nejen ti uměle vytvoření (!), jsou bezchybně zapuštění do počítačem generovaného prostředí, čímž se filmy jako King Kong nebo Návrat krále smrskávají v nedokonalé součástky vývojového řetězce. Na jeho konci stojí právě Avatar. To on nastavuje laťku. K němu budou trikoví mágové odkazovat. Od něj se budou odvozovat digitální maxima. O porážce Roberta Zemeckise v technologických závodech nemluvě – právě on přitom snil, že zhmotní z jedniček a nul postavy, za jejichž zorničkami bude cítit život. Jakmile uvidí Neytiri, jak lascivně pije vodu z listů, jakmile si na plátně vychutná mezidruhové milostné vyznání (jeden z nejsilnějších momentů filmu), pak pravděpodobně podpálí kůlnu se svými udělátky a svůj příští film natočí černobíle na obyčejnou šestnáctku.
Potupa pro ostatní vědecko-technické pionýry je to příliš velká - a Cameronův digitální triumf příliš nepřehlédnutelný. Znovu se přitom vyplatí zdůraznit, že Železný Jim technologie nezneužívá, ale jen ji precizně využívá. Těží z nich možná se stejnou urputností a hamižností, s jakou lidé chtějí vydolovat z panenské přírody na Pandoře vzácnou surovinu - proto těch dvanáct let čekání. Jenže pokaždé jich nakonec užije s rozvahou a s přesnou znalostí míry.
Což víceméně platí i pro 3D. Stereo na sebe prakticky neupozorňuje. Prostorovost míří do hloubky záběru, takže fandové šroubováků letících přímo do obličeje budou možná zklamáni. I k 3D Cameron přistupuje s důvtipem, jako k dalšímu upgradeu možností, jenž se nevyplatí přepálit. Díky třetímu rozměru se může publikum vpíjet do obrazu. Film prostě víc vtáhne. Eskamotérské výšlapy na skály a průlety mezi stromy jsou intenzivnější, 3D celkově zesiluje zážitek, ale film jistě bude fungovat i bez něj. Plochá verze z něj akorát něco ukrojí. Podobně jako ukrajuje dabing, jenž není vyloženě slabý, ale… zřetelně zplošťuje zvukový mix a otupuje emocionálně nejvypjatější scény, typově solidnímu obsazení navzdory. Kdo má naposlouchaný trailer, ten vytuší, že originál v několika momentech přitvrdí.
Čímž se dostáváme k té jedné jediné hvězdičce, která pod článkem chybí. Pro jistou umělost. Dá se bez problémů snést, že Avatar spojuje všemožná příběhová schémata, klišé a ověřené postupy, i když ty, pravda, občas nepůsobí přesvědčivě. Některé stěžejní momenty, jež by se vešly do otázek typu „proč Na´vi mezi sebe vpouští Avatary?“ nebo „proč se učí anglicky?“, se nepodaří věrohodně prokreslit až do poslední minuty. Pocit umělosti se pak zesiluje v momentech, kdy se na sebe navrství příliš mnoho ambicí a přepjaté ekoposelství sálá z nafialovělých scén, v nichž dva modrásci pobíhají po trávě, která se jim rozsvěcí pod nohama. V takových chvílích Avatar připomíná sci-fi fantasie desetiletých chlapců, kteří chtějí vidět hodně krásných věcí, a nezapomenout přitom na moudrá slova učitelky vlastivědy. Moc naivní, moc  infantilní… zkrátka hláškující Arnold, ani naštvaná Ripleyová, to prostě nejsou. Což vám bude sakra líto pokaždé, když Cameron odběhne od „nevinné pohádky o Gunganech“ do vojenské základny, a tam každou větou přesvědčí, že má pořád koule. Ale vyčítat mu to? Na to není nárok…
Když Jim svůj velkolepý návrat korunuje monumentálním válečným střetem z poslední půlhodinky, pochopíte, proč se od chvíle, kdy Titanic posbíral rekordních jedenáct Oscarů, nikdo neodvážil prohlásit za krále světa. Camerona z trůnu prostě jen tak někdo nesrazí.
P.S.: Čím byl ukecaný a rozverný Christoph Waltz v Hanebných panchartech, tím je rázný Stehen Lang jako plukovník Quaritch. Geniální protivník!

PODROBNÝ POPIS FILMU
Příběh filmu se odehrává od května do srpna roku 2154. Lidé již vyčerpali pozemské zdroje, což vedlo k energetické a environmentální krizi. Hlavním hybatelem se stala korporace RDA (celým názvem Resources Development Administration, česky Agentura pro rozvoj zdrojů), která začala těžit vzácný supravodivý minerál zvaný unobtanium na vzdálené Pandoře, zalesněném měsíci, který obíhá fiktivní planetu Polyfémos v soustavě Alfa Centauri.[3] Pandora, která ačkoliv připomíná dávnou Zemi a je bohatá na život, má pro lidi nedýchatelnou atmosféru. Obývá ji lid Na'vi, inteligentní druh humanoidů na úrovni neolitu, kteří měří tři metry na výšku, mají modrou kůži a žijí v úzkém harmonickém vztahu s přírodou, jež uctívají jako svou bohyni Eywu. Aby byli lidé schopni zkoumat biosféru Pandory, používají lidsko-Na'vijské hybridy zvané „avatary“, kteří jsou dálkově řízeni geneticky shodnými lidmi pomocí umělého neurologického propojení.
Samotný děj filmu sleduje Jakea Sullyho, bývalého mariňáka, který ochrnul na spodní polovinu těla. Jeho bratr se měl stát operátorem jednoho z avatarů, ale jelikož byl před odletem na Pandoru zavražděn, náhradníkem se coby identické dvojče stal Jake. Ačkoliv jej Dr. Grace Augustinová, vedoucí celého Programu avatar, nepovažuje za vhodnou náhradu, přijme jej přinejmenším jako bodyguarda. Po příletu na Pandoru se tak probouzí v těle svého avatara a společně s Grace a vědcem Dr. Normem Spellmanem se vydávají na výzkumnou výpravu, která se však zvrtne, když jsou napadeni thanatorem, místním vrcholným predátorem. Jake je nucen uprchnout a oddělí se od skupiny, až se setkává s Neytiri, jednou z Na'vi. Přestože Jakea zpočátku odmítá, nakonec se rozhodne jej vzít ke svému klanu, který sídlí v gigantickém dutém stromě. Neytirina matka Mo'at, která je duchovní vůdkyní, nařídí své dceři naučit Jakea jejich způsobům.
Mezitím plukovník Miles Quaritch, šéf soukromých bezpečnostních sil RDA, slíbí Jakeovi, že mu společnost vyléčí ochrnuté nohy výměnou za informace o Na'vi a jejich domovském stromě, který roste na bohatém nalezišti unobtania. Jakmile se o této skutečnosti dozví Grace, odletí s Jakem a Normem na odříznuté stanoviště, kde nadále pracují na Programu avatar bez dohledu RDA. Po následující tři měsíce se Jake stává jedním z lidu Na'vi a sbližuje se s Neytiri. Jakmile je rituálně přijat do klanu, vyznají si s Neytiri lásku a stráví spolu noc na posvátném místě. Bohužel, hned následujícího rána dorazí buldozery a celé místo zničí. Jake je ve snaze je zastavit odhalen a prohlášen za nepřítele. Vysvětlí, že Na'vi svůj domovský strom nikdy neopustí, a proto jej administrátor Parker Selfridge nařídí vypálit.
Grace je varuje, že zničení domovského stromu představuje nejen nepředstavitelnou ztrátu pro místní lid, ale zároveň by to mohlo poškodit obrovskou propojenou síť zdejší biosféry. Selfridge jim proto dá hodinu, aby varovali klan. Jake vyjde s pravdou ven a přizná, že byl po celou dobu špion, což nejen hluboce raní Neytiri, ale všichni ostatní jej zavrhnou a zajmou jako rukojmí. Ve stejné chvíli přiletí vzdušná technika RDA a na Quaritchův příkaz zničí celý strom a zabijí Neytirina otce (náčelníka kmene) a mnoho dalších. Mo'at v návalu zoufalství osvobodí Jakea a Grace, ale ještě než mohou cokoliv udělat, jsou odpojeni od svých avatarů a uvězněni. O něco později pilotka Trudy Chacónová, znechucena Quaritchovou brutalitou, osvobodí Jakea, Grace a Norma a odletí s nimi na tajné stanoviště, ale Grace je při útěku postřelena.
Aby Jake získal zpět důvěru Na'vi, ochočí si velkého leonopteryxe, vzdušného predátora, jehož se místní bojí a chovají k němu až posvátnou úctu. Následně zbytky klanu nalezne u Stromu duší, přímého napojení na biologickou síť Pandory. Vzhledem k faktu, že se spojil s leonopteryxem, jej Na'vi znovu přijmou mezi sebe, načež požádá Mo'at, aby se přinejmenším pokusila zachránit Grace. Pomocí Stromu duší se pokusí přesunout vědomí Grace do jejího avatara, ta však zemře vyčerpáním. Po následujích několik dní s podporou nového náčelníka Tsu'teye sjednotí Jake desítky klanů ve snaze definitivně porazit RDA. Quaritch mezitím zahájí preventivní útok na Strom duší, jehož zničení by zcela zdevastovalo morálku Na'vi. V předvečer bitvy se Jake skrz Strom duší pomodlí k Eywě a požádá ji o pomoc.
Následujícího dne dojde k bitvě. Na'vi utrpí těžké ztráty, umírá Tsu'tey, Trudy a Normův avatar, ale v nejčernější hodině se do boje přidá divoká pandorská zvěř a zcela přečíslí jednotky RDA, což si Na'vi vysvětlí jako Eywinu odpověď na Jakeovu modlitbu. Jake záhy odpálí bombardér, čímž zachrání Strom duší, ovšem Quaritch včas uprchne v bitevním exoobleku a zaútočí na skryté stanoviště, kde je Jake napojen na avatara. Poškodí jeho komoru, kvůli čemuž je vystaven pandorské nedýchatelné atmosféře. Vzápětí však dorazí Neytiri a Quaritche zabije a na poslední chvíli nasadí Jakeovi dýchací masku, díky čemuž je zachráněn. Poprvé tak spatří jeho lidskou podobu.
Na'vi zvítězili. S výjimkou Jakea, Norma a dalších vybraných jsou všichni lidé vyhnáni z Pandory zpět na rodnou Zemi. Jake pustí leonopteryxe na svobodu, stane se novým náčelníkem a pomocí Stromu duší si trvale přesune své vědomí do těla avatara.

O FILMU
Avatar nás zavede do neuvěřitelného světa za hranicemi naší představivosti, kde cizinec ze Země bojuje ze všech sil, aby zachránil svět protivníků, který začal nazývat svým domovem. James Cameron, oscarový režisér filmu Titanic, začal o Avataru poprvé přemýšlet před 15 lety, v době, kdy ještě neexistovaly prostředky, které by umožnily jeho představy realizovat. Nyní po čtyřech letech natáčení přináší celovečerní hraný film Avatar, plný nejmodernějších speciálních efektů, jedinečný, zcela pohlcující filmový zážitek, kde se revoluční technologie naprosto rozpustí v emocích hlavních postav a v nevídaně silném příběhu.
Neznámý svět spatříme očima Jakea Sullyho. Tento bývalý mariňák, který ačkoliv je po zranění připoutaný na invalidní vozík, zůstává v srdci nezlomeným bojovníkem. Je najat, aby procestoval světelné roky k planetě Pandora, na které významná společnost těží vzácnou surovinu, jež je klíčová pro vyřešení energetické krize na Zemi. Jelikož ovzduší na Pandoře je toxické, vznikne program Avatar, díky kterému jsou „prvky“ lidského vědomí napojeny na avatar - hybridní, dálkově ovládané tělo, které dokáže ve smrtícím prostředí přežít. Tito avatarové jsou genetickými hybridy lidské DNA smíchané s DNA domorodců Pandory... obyvateli Na’vi.
Znovuzrozený ve svém těle avatara, Jake může zase chodit. Je pověřen infiltrovat se mezi Na´vi, kteří jsou hlavní překážkou v těžbě vzácné rudy. Ale krásná domorodka Neytiri Jakeovi zachrání život a to změní všechno. Jake je zajat Neytiriným klanem. Sérií dobrodružství a zkoušek se naučí být jedním z nich. Jak se jeho vztah se zdráhající se učitelkou Neytiri prohlubuje, Jake se naučí způsob života Na´vi a nakonec mezi nimi nalezne své místo. Brzy se ocitne před velkou zkouškou, když vede Na´vi do velké bitvy, jejíž výsledek rozhodne o osudu celého světa.
Začátky
“Avatar je nejnáročnější film, jaký jsem kdy natočil,” říká režisér-scénárista James Cameron. To je prohlášení filmaře, celosvětově proslulého svým skvělým vypravěčstvím: jeho Titanic, Terminátor, Terminátor 2: Den zúčtování, Vetřelci, Pravdivé lži a Propast byly průlomové filmy plné skvělé podívané, působivého povídání a postav a technického kouzlení, které šly ruku v ruce s příběhem a emocemi.
Hlavní postava Avataru, Jake Sully je obyčejný člověk, který se nečekaně stane hrdinou, když je zatažen do střetu dvou civilizací - Země reprezentované těžařskou společností a Pandorou s jejími domorodými obyvateli Na´vi. Jake je bývalý mariňák, pro kterého je čest a oddanost nade vše. Nečekaně se ale ocitne před volbou mezi osobní ctí, bránící to, co je správné a předpokládanou zodpovědností vůči těm, kteří ho pověřili důležitým úkolem.
“Chtěl jsem natočit známý typ dobrodružství v neznámém prostředí,“ vysvětluje Cameron, “zasadil jsem proto klasický příběh nováčka do cizí země a kultury na vetřelecké planetě. Příběh je svojí stavbou v hrubých rysech klasický, máme ale pro diváky v zásobě spoustu zlomů a zvratů. Snil jsem o natočení takového filmu od dob, kdy jsem jako dítě hltal scifi knížky a komiksy a v hodinách matematiky jsem potají pod učebnicí maloval příšery a vetřelce. Avatar mi umožnil splnit si svůj sen.”
Film Avatar se odehrává na Pandoře, měsíci s prostředím podobným Zemi, který obíhá obří plynovou planetu Polyphemus v hvězdném systému Alpha Centauri-A. Se vzdáleností 4,4 světelných let je Alpha Centauri náš nejbližší hvězdný soused. Když se zjistí, že na Pandoře jsou obrovské zásoby vzácného minerálu unobtainium, stane se hlavním strategickým cílem vytěžit zdroje nově objeveného světa. Unobtainium v našem solárním systému neexistuje, ale je klíčem k vyřešení energetické krize na Zemi v dvacátém druhém století. Základna pro výzkum zdrojů (RDA) proto utrácí miliardy dolarů, aby se jí podařilo na vzdálené planetě rozjet těžbu. Náš příběh se odehrává v roce 2154, tři dekády poté, co byla na Pandoře postavena těžební základna. Neoprávněný zásah lidských aktivit do teritoria domorodých Na’vi vytvořil mezi těmito dvěma civilizacemi vzrůstající napětí pomalu směřující k válce.
Zásahem osudu, když zemře jeho bratr-dvojče, je Jake Sully hozen do středu této napjaté situace. On má být novým “hnacím motorem” Avatar programu na Pandoře, během kterého se pozemští vědci pokusí postavit “most důvěry” k domorodým Na´vi. Použijí k tomu geneticky sestavené avatar tvory, kteří se mají mezi vetřelecké giganty začlenit v jim důvěrné formě. Jake je ale pověřen šéfem bezpečnosti lidské základny, plukovníkem Milesem Quaritchem, aby se infiltroval do domorodého klanu a naučil se, jak místní lid kontrolovat a porazit. Quaritch je poručíkem soukromé bezpečnostní agentury Secops, která chrání “Bránu do pekla” před nebezpečnými predátory Pandory a stejně nebezpečnými Na´vi. Jeho jednotka jsou drsní žoldáci, skvěle vyzbrojení obrněnými letadly a “AMP” výstrojí - ohromnými, vytvrzenými bojovými obleky.
Z Jakea se stane “špatný muž”, který se ocitne v komplikované situaci. Když se ocitne uvězněn mezi mezi oběma společnostmi, mezi Na´vi a silami RDA, které ho nutí zničit 10 000 let starý domov domorodců, rozhodne se Jake konat. A vypukne peklo...
Jak to udělali
Cameron nechtěl svůj nový druh vetřelců vytvořit pomocí masek a make-upu. “Polidštěné” vetřelce hrají herci v maskách od éry “béčkových” filmů v 50. letech a od té doby další čtyři dekády ve všech možných napodobeninách “Star Treků” a dalších scifi filmů. Prakticky všechny metody a způsoby jak pomocí gumy vytvořit na obličejích herců nové tváře, byly už objeveny a prozkoumány, nehledě na to, že i tyto metody jsou limitované. Velikost a rozsazení očí nemohou být změněné. Lidské proporce ani celková velikost těla také ne. Navíc gumový oblek limituje výkon herců, neboť buduje mezi hercem a kamerou bariéru.
S novou metodou zachycující herecké výkony tyto limitující nedostatky odpadají. Postavy vytvořené pomocí počítačové grafiky se sice hercům, kteří je hrají, podobají, jejich základní proporce jsou ale jiné. Oči Na´vi jsou dvakrát širší a jsou umístěny více na straně hlavy. Kromě toho jsou Na´vi více nahrbeni, mají delší krky a jinou strukturu kostí a svalů, z čehož jsou nejvíce nápadné jejich ruce se třemi prsty. Na´vi i avataři mohou být vytvořeni mnohem větší. Modrý make-up by sice kůži dodal opálový nádech, počítačově sestrojené postavy ale mohou mít fosforeskující kůži, která se chová jako skutečná, tudíž nezakrývá červené žíly, které například vyniknou, když postavám zasvítí zezadu slunce na uši. Všechny tyto detaily umožňují vytvořit věrohodně téměř živé postavy.
Cameron hledal nový způsob, jak vytvořit vetřelce v 21. století. Už v roce 1995 zaznamenal prudký vzestup počítačové animace, což mu dodalo víru, že jeho projekt bude moci záhy vzniknout. Sám do vývoje počítačové grafiky zasáhl filmy Propast a Terminátor 2: Den zúčtování a jelikož chtěl počítačové umění posunout dál, napsal vizuálně ambiciózní Avatar. Když se ale scénářem začali zabývat experti na počítačovou grafiku, Cameron zjistil, že technologie potřebná pro jeho “fotorealismus” je ještě na hony vzdálená, a proto byl celý projekt na neurčito odložen.
Když pak v roce 2005 projekt oživil, zdálo se, že všechny potřebné techniky jsou na dosah ruky. Stále ještě existovaly pochybnosti, že postavy nebudou vypadat věrohodně a budou narušený efektem “mrtvých očí”, který je možné vidět ve starších filmech používajících podobné techniky. Cameronův tým vynaložil veškeré úsilí, aby postavy vypadaly naprosto skutečně. Kvůli tomu vymysleli nový systém založený na zachycení výrazu ve tváři, který využívá malé kamery umístěné na hlavě, jež zachycují nejjemnější nuance ve výrazech herců. Místo techniky, kdy měli herci na obličeji umístěny značkovače zachycující jejich tvář, nyní měli herci na hlavě speciální pokrývku podobající se sportovní helmě, ke které byla připevněna malá kamera. To umožnilo zachytit výraz tváře a pohyby svalů v úhlech, které dříve nebyly možné. Především ale kamera zachytila pohyby očí, což starší systémy nedokázaly.
Kamerový systém umístěný na hlavě umožnil zaznamenat pohyb v obličeji s nevídanou přesností a čistotou. Kamery se proto mohly soustředit jen na zachycení pohybu těla, takže mohly být umístěné dál od herců. Díky tomu rozsah kamer v Avataru je šestkrát větší než u dříve natočených filmů. Uvidíme cválající koně, triky požadující propracovaný lanový systém a dokonce vzdušné souboje mezi letadly a létajícími kreaturami. Takže triky kamery umístěné na hlavě byly klíčové nejen pro detaily pohybů, ale pro celkovou grandiózní podívanou.
Další inovací sestrojenou speciálně pro Avatar je “Vizuální kamera”, která Cameronovi umožnila natáčet scény v počítačově generovaném světě stejně jako kdyby natáčel v ateliérech. Díky této kameře režisér neviděl Zoë Saldanu, ale její hrdinku s modrou kůží, Neytiri. Místo Sama Worthingtona a Sigourney Weaver viděl jejich modré gigantické avatary s ocasy a obrovskýma zlatýma očima. A místo šedého prostoru v záběru viděl bujný prales Pandory, plovoucí hory Hallelujah anebo lidskou základnu Brána do pekla.
Poté, co doladili detaily týkající se zachycení pohybů herců, se tvůrci obrátili na novozélandskou trikovou společnost WETA Digital, která pomohla Peterovi Jacksonovi získat Oscara za triky v Pánovi prstenů. Jejich průlomové, téměř živé postavy jako Gollum nebo neuvěřitelně realistický King Kong, přesvědčili Camerona, že WETA dokáže jeho obyvatelům Na´vi vdechnout život.
Pro Camerona bylo naprosto zásadní, aby všechny detaily hereckých výkonů byly v počítačové grafice zachovány přesně tak, jak vypadaly na plátně. WETA ho ujistila, že jejich tým nejlepších světových animátorů udělá vše proto, aby byly herecké výkony přeneseny do jejich avatar nebo Na´vi postav. To vyžadovalo, aby byla naprosto přesná data zaznamenána ihned v okamžiku natáčení. Kromě toho to znamenalo více než rok práce na tricích, díky kterým se počítačové postavy chovaly stejně jako herci, jejichž pohyby zrcadlily.
Je to animace?
Zeptejte se animátorů ve WETĚ a ti vám řeknou, že avataři a Na´vi jsou animovaní. Zeptejte se Jima Camerona a ten vám poví, že ty postavy jsou hrané herci. Pravda mají obě strany. Bylo zapotřebí velkého animátorského umění, aby postavy dělaly přesně to, co jejich představitelé. Na druhou stranu hercům nebyly dovoleny žádné úlevy. Herci byly nazdobení a zvětšení. Animátoři se sažili zůstat maximálně věrni jejich výkonům, takže nedělali o nic míň nebo víc než Sam, Zoë či Sigourney v záběru. Samozřejmě trochu přidali pohybům ocasů a uší, které by herci sami nezvládli. I zde ale bylo cílem zachovat výkony herců z původních záběrů. Když Neytiri švihne ocasem a sklopí uši, téměř přesně to vyjadřuje vztek, který v této scéně zahrála Zoë Saldana.
“Herci se mne ptali, jestli se je pokoušíme nahradit,” říká Cameron, “My se naopak snažili dodat jim sílu, dát jim možnosti vyjádřit se a vytvořit postavy bez limitů. Nechci nahrazovat herce, práce s nimi mne jako režiséra baví. Snažíme se nahradit těch pět hodin v maskérně, což je obvyklý způsob, jak vytvořit postavy typu vetřelců, vlkodlaků, démonů nebo čarodějnic. Nyní si můžeme dovolit komfort být kdokoliv, cokoliv, jakéholiv pohlaví či věku bez otravného nanášení složitého makeupu.”
Herečka Saldana trénovala měsíce, aby si osvojila přirozenou pohybovou ladnost Neytiri. Byla si vědoma, že nejde jen o hlas pro animovaný film, ba naopak, že se použije celkový herecký výkon, kdy bude zachycen každá pohyb jejího těla a obličeje.
Cameron s herci pracovali ve speciálním studiu “Volume” nepřetržitě více než rok. Byla to stejně intenzivní spolupráce jako na place, jen s tím rozdílem, že tam nebyla světla či kamery. Bylo to ryzí hraní. A to každému umožnilo soustředit se na svůj výkon a prožitek každé chvíle, aniž by byli rušeni kamerami. Režisér i heci byli procesem fasinováni. Ale až ve chvíli, kdy z WETY dorazily první dokončené scény, si všichni uvědomili, jak přelomový jejich film bude. Neytiri, Jake a Grace byli opravdu živí.
Pro takovýto film bylo zásadní zajistit naprostou autenticitu všech postav. Počítačové postavy Avataru musely být, jak by řekl producent Landau, “opravdové, ducha a cituplné.” Cameron upřesňuje: “Každá drobnost a detail, včetně nejjemnějších pohybů ruky byly vytvořeny herci, kteří udělali všechno, co předvádějí počítačové postavy na plátně.”
Avatar postoupil o krok dál, když zasadil fotorealistické postavy do světa, který je také počítačově vygenerovaný, ale vypadá naprosto reálně. Každá rostlina, každý strom i kámen jsou vytvořeny počítačově. Zásadní průlom v nasvícení, stínování a převádění jim umožnilo vytvořit realistický svět, který je světem vetřelců, ale na pohled vypadá zcela přirozeně. Pro počítačové součásti filmu bylo použito více než “petabyte” (tisíc terabytů) digitálního úložiště... všechny ty zvláštní rostliny a zvířata, hmyz, skály, hory a oblaka. Pro porovnání, “Titanic” potřeboval ke vzniku (a potopení) 2 terabyty, přibližně jednu patnáctinu, co pro svůj vznik potřeboval Avatar.
Avatar byl navíc natočen ve stereoskopickém 3D. Takže nejenže WETA musela počítačové scény dělat ve 3D, ale i hrané scény byly natočeny v tomto formátu. K tomu Cameron použil “Fusion Camera System”, který vymyslel s Vincem Pacem.
Vymyslet nejdokonalejší stereoskopický kamerový systém jim trvalo dlouhých sedm let. Díky velkému objemu technologií, které byly speciálně pro tento projekt vyvinuty byl Avatar režisérův nejnáročnější film. Filmaři se ocitli v neprobádaném teritoriu, kde museli hledat odpovědi na vzniklé otázky za pochodu. Trvalo rok a půl než vymysleli nový kamerový systém. “Vždycky mě bavilo posouvat hranice,” připomíná Cameron. “Tentokrát to ale nešlo lehce. Tak jsme museli přitlačit. Natáčení Avataru byl jako skok z útesů a šití padáku během pádu.”
Revoluční technologie jsou ale vždy jen nástroj ve filmařově pracovní brašně a vždy pouze slouží příběhu, emocím a postavám. Jon Landau říká: “Je to tak, že diváci nebudou reagovat na technologie, ale na postavy a příběh, který Jim vytvořil. Ta technologie mu umožnila vyprávět příběh, který by jinak zůstal nevyřčen.” Stejně tak Cameron připouští: “Nakonec to stejně vždycky skončí u otázky: Je dobrý ten příběh? Diskuze se strhne okolo postav - lidských i vetřeleckých a kolem jejich příběhů.”
Landau přirovnává použití průkopnických nástrojů v Avataru ke způsobu, jak byl sestříhán oscarový Titanic. “U Titanicu Jim pomocí vizuálních efektů dokázal, že se diváci cítili jako součást příběhu; v Avataru používá nové technologie, aby lidi přenesl do jiného světa v budoucnosti.” Cameron poznamenává: “Ty technologie jsou na tak vysoké úrovni, že téměř mizí a zanechávají za sebou jen kouzlo... pocit, že jste opravdu tam a že celý příběh, postavy a pocity jsou skutečné”
Herci, postavy - a jejich cesty
Avatar mapuje cestu Jakea Sullyho, bývalého mariňáka upoutaného na invalidní vozík, jehož statečnost a osud pomůže objevit svět, o kterém netušil, že vůbec existuje. Když je Jake najat, aby se vydal na vzdálený měsíc Pandoru splnit náročný úkol, o kterém zpočátku nic neví, váhá jen chvíli. “Jake se k mariňákům přidal kvůli náročnosti, aby se otestoval,” říká Cameron. “Takže když je osloven, aby se vydal na Pandoru, sbalí si batoh a jak mariňáci říkají, ‘odrazí.’”
Jeho handicap, odvaha a kuráž z něj okamžitě udělají vůdčí postavu. Na Pandoru je vyslán agenturou RDA, aby nahradil svého bratra-identické dvojče, mladého vědce, který se na misi připravoval, ale těsně před odletem zemřel. Jake sice není vědec, ale má identickou DNA, díky čemuž může být použit pro připravený avatar hybrid. S novým tělem Jake nachází nový smysl žít, nové výzvy a dobrodružství, které ho dovedou na hranice svých sil - a ještě dál. Herec Sam Worthington o své postavě říká: “Pandora mu dává příležitost najít sám sebe, objevit svoje možnosti a pochopit, že díky svým rozhodnutím se může stát lepším člověkem.”
Jake je propracovaná postava se vzácnou kombinací zaujetí, síly, selského rozumu a citu. Je to herecky náročná role, čehož si byl Cameron od začátku vědom. “Problém nebyl napsat Jakeovu postavu, ale najít herce, který ho bude hrát,” říká Cameron.
Po měsících hledání v Americe a Evropě dostal Cameron zprávu, že casting našel kandidáta... v Austrálii. Sam Worthington má prý “fyzické předpoklady a přesvědčivost, že ho budou následovat davy. V jeho očích byla nezlomná síla a moudrost.”
Zaujatí filmaři pozvali Worthingtona na konkurs, ale ten byl zpočátku kvůli tajnostem kolem projektu a minimálním detailům o postavě Jakea skeptický. “Zavolali mi, abych přišel na casting, ale nechtěli mi říct nic o scénáři, ani kdo je režisér,” vzpomíná Worthington. “Říkal jsem si, ‘Ztráta času.’ Za týden mi volali znovu, že Jim Cameron chce, abych přiletěl do L.A. na konkurs.’ A já na to, ‘No, ale kvůli čemu?’”
Šlo samozřejmě o Avatar a jeho budoucí roli v tomto filmu. Ale i poté, co ho Cameron zasvětil do příběhu a postavy Jakea, s otázkou - “Jsi připravený na dobrodružství?” - Worthington měl před začátkem výpravy na Pandoru jednu prioritu. “Řekl jsem Jimovi, že se s ním do toho dobrodružství pustím, ale že si nejdřív musím nechat spravit brzdy na svém autě.”
Režisérovi i producentům stál Worthington za čekání. “U herců Samova věku je nejtěžsí najít vyváženou kombinaci citlivosti, zranitelnosti a síly. A on to všechno má,” říká producent Landau.
Worthingtonova vrozená nebojácnost mu pomohla zachytit Jakeovu povahu a kuráž, ale pomohla mu i při spolupráci s filmařskou ikonou, jakou režisér Cameron beze sporu je. “Beru svoji práci zodpovědně, stejně jako to dělá Jim,” říká Worthington. “Oba tomu dáváme všechno.”
Ačkoliv všichni herci včetně Worthington prošli fyzickým výcvikem i tréninkem se zbraněmi, Worthingtona víc zajímala psychická příprava na postavu. “Nechtěl jsem, aby moje příprava byla jako výcvikový tábor. Kliky dokáže dělat každý. Místo toho jsem trávil čas s Jimovým bratrem, Johnem Davidem, který je bývalý mariňák. Chtěl jsem pochopit, jak mariňáci koukají na svět a jak jim trénink pomůže vštípit pocit, že jsou nezastavitelní.”
Jakeovo první setkání s domorodci Pandory je osudové, vedoucí k neočekávaným citovým dozvukům, stejně k velkému dobrodružství. Při průzkumu bohatého pralesa na planetě je Jake napaden jedním ze smrtelných zvířat. Na pokraji smrti je zachráněn nebojácnou a nádhernou, třímetrovou lovkyní Neytiri, příslušnicí místního klanu Omaticaya. Jejich setkání je nabité emocemi, negativními i pozitivními a končí spojením, které ani jeden z nich neočekával. “První věc, které si Jake na Neytiri všimne, že je fakt kus,” směje Sam Worthington. “Pak pozná, že je to silná, nezávislá žena, která mu pomůže stát se lepším člověkem.”
První dojem Neytiri o Jakeovi není moc dobrý, dá se říct, že je pohrdavý. Přesto, že je v těle avatara, Jake pro ni zosobňuje lidskou rozervanou a nebezpečnou mentalitu, která ohrožuje existenci Na´vi. Aby Jakeovi zachránila život, musí zabít zvíře, které je i přes svou nebezpečnost přirozenou systému místního ekosystému, se kterým žije její lid v úzkém spojení. “Neytiri, ani její druzi, nechápe lidi, jejich metody a důvod jejich krutosti,” říká Zoë Saldana, představitelka Neytiri. “Na’vi nedokážou pochopit ani bezohlednost, s jakou se chovají k přírodě, která je pro Na´vi posvátná.”
“V mých očích představuje Neytiri a její lid způsobem, jakým žijí ve svém světě, to jest v souznění, pochopení a harmonii, naše lepší já,” dodává Cameron. “To by pro nás mělo být inspirativní. V tomto smyslu příběh oslavuje vztah k přírodě, právě v době, kdy jsme ho ztratili.”
Instinkty Neytiri umožňují vidět pod Jakeův drsný povrch. “Vidí něco, co ji přitahuje,” říká Zoë Saldana. “Samozřejmě, že ho na začátku nenávidí, ale její pocity se postupně prohlubují, což jí mate a děsí a zároveň nutí udělat nejdůležitější rozhodnutí ve svém životě.”
Postava Neytiri se přidává k řadě Cameronových silných a výjimečných ženských hrdinek. Neytiri se tak řadí vedle legendární Ellen Ripleyové z Vetřelců (v podání Sigourney Weaver, jejíž výkon se stal předlohou pro mnoho akčních hrdinek - a která se s Cameronem dala při spolupráci na Avataru dohromady po více než dvaceti letech od jejich výjimečné spolupráce, Sarah Connor z Terminátora, Rose DeWitt Bukater z Titanicu, Lindsay Brigman z Propasti a Helen Tasker z Pravdivých lží. Žádná z těchto postav nemůže bých označena za pouhý objekt lásky a Neytiri v této bohaté tradici pokračuje. Kombinuje sílu, vznešenost, ladnost, krásu, sexualitu, zranitelnost a citovou průzračnost. “Zoë zachytila všechny detaily, jak já si je vymyslel,” poznamenává Cameron, který obdivuje její “kombinaci jemnosti, prudkosti a mimořádné fyzické zdatnosti,” kterou získala během let, kdy profesionálně tančila.
“Neytiri byla fyzicky nejnáročnější role, jakou jsem hrála, trénovala jsem na ni několik měsíců,” říká Saldana. “Vždycky jsem se chtěla vtělit do postavy a Avatar mi to umožnil.” A jaká byla její reakce na počítačové úpravy Neytiri? “Poděkovala jsem Jimovi. Neytiri je sexy, vysoká, štíhlá a pružná. A její jednání jsem přesně já!”
V rámci příprav na roli se věnovala jízdě na koní, bojovým uměním, lukostřelbě a studiu a procvičování pohybu. Kromě toho s režisérem a ostatními herci odjela na Havaj, která byla předlohou pro přírodu Pandory. “Museli jsme bydlet bez sofistikovaných technologií, pomůcek a pohodlí,” vzpomíná herečka. “Téměř tři dny jsem běhala a šplhala téměř nahá po stromech, špinavá jako mrtvá myš,” směje se. “Chybělo mi pohodlí, na jaké jsem zvyklá, říkala jsem si ‘Tohle nevydržím.’ A Jim mi říkal, ‘No tak, Neytiri, vsaj tu atmosféru!’”
Když se ale vrátili do Los Angeles, kde na ně čekal prázdný plac, byla za havajskou zkušenost vděčná. “Na place, kde nebyly žádné kulisy, jsme se museli chovat, jako bychom byli ve vodě, blátě, vlhkosti, stromech, mlze a výšinách Pandory. Havaj mi dala mentální stopu, na kterou jsem mohla navázat, když jsme simulovali akci na virtuálním jevišti.”
Další ženskou postavou v Jakeově novém životě na Pandoře, je vědkyně Grace Augustine, která vede Avatar program. Zkušená bioložka žije na Pandoře patnáct let. Zemi opustilo proto, že přelidněná, ekologicky zdevastovaná už pro ni nebyla biologicky dále zajímavá. Na Pandoře střídá výzkumnou práci na lidské základně a prací v terénu, tedy jako avatar v místních pralesích. “Grace se snaží vybudovat mezi Na´vi a lidmi most důvěry, její snahu ale dokola narušují vojáci ze základny,” říká Sigourney Weaver, představitelka Grace. “Grace Pandoru a místní obyvatele zbožňuje a doufá, že je nějak dokáže ochránit před silami industriální Země.”
Příjezd Jakea se jí vůbec nelíbí. Zdá se jí špatně připravený, vlastně zcela nepřipravený, aby se mohl stát součástí elitního vědeckého týmu. “Grace je rozzuřená, že se má Jake stát avatarem. Myslí si, ‘On je tady proto, že se vejde do obleku?!’, poukazujíc na jeho DNA shodující se s původním generátorem avataru, Jakeovým zemřelým bratrem.”
Grace změní svůj názor, když vidí Jakovu rostoucí náklonnost a obdiv k Na´vi. Herečka Weaver - jednou provždy zbožňovaná za roli Ellen Ripleyové z Vetřelců - o akčních hvězdách něco ví. “Hrát akční hrdiny je těžké,” vysvětluje. “Váš přístup k roli musí být hodně specifický. Všichni si myslí, že je to o fyzické zdatnosti, to ale není pravda. Musíte žít zároveň ten druhý život. Sam toto všechno u Avataru dělal.”
Noční můra Augustinové je plukovník Miles Quaritch, šéf security na základně. Jeho mise spočívá v usnadnění agentuře RDA dosáhnout cíle, tj. těžby na planetě. Na místních obyvatelích mu nezáleží. Program Avatar v něm budí despekt, neboť stojí proti jeho poslání chránit lidi, kteří žijí a pracují na Pandoře.
Na Quaritchovi není co obdivovat, přesto jeho představitel Stephen Lang něco našel. “Quaritch má smysl pro poslání a disciplínu,” říká Lang, který nedávno hrál agenta FBI ve Veřejném nepříteli. “Je to výrazný vůdce, o jeho schopnostech nelze pochybovat.” Ale je to padouch? “Každopádně není pokrytec. Říká a dělá to, co si myslí.”
“Quaritch je zajímavý tím, co mu chybí - jeho duše je v naprostém chaosu a zanedbání. Je to vlastně chudák, který žije ve skutečném rájí, ale není schopný to vnímat. Myslím, že osloví mnoho lidí, kteří zažili útrapy skutečné války.”
Dalším schopnou a drsnou postavou v “Bráně pekla” je Trudy Chacon, pilotka, jejímž úkolem je přepravovat lidi a avatary ze základny do divočiny. Na rozdíl od Quaritche je Trudy vtipná a v pohodě. “V podstatě se o vědce stará,” vysvětluje Michelle Rodriguez, další z Cameronových akčních hrdinek.
Rodriguez, která na sebe upoutala pozornost debutem Boxerka oceňuje Cameronovu schopnost psát skvělé ženské postavy. Norm Spellman, je další vědec a avatar v programu. Hošík, který se na svoji misi připravoval pět let. Jeho postavení se změní, když přijede Jake. “Norm má učebnicové znalosti, ale postrádá Jakeovův přirozený talent pro velení,” říke představitel Norma, Joel David Moore. “Norm je na Jakea naštavaný a žárlí na něj, ale jako mnozí ostatní si ho postupně začne vážit a inspiruje se v něm.”
Na těžařské operace, vědce i všechny aktivity na základně dohlíží chytrý, energický a charismatický strážce Parker Selfridge, jehož cílem je úspěch těžařských operací na planetě. Giovanni Ribisi (Veřejný nepřítel, Ztraceno v překladu) říká, že Selfridge je v plnění svých úkolů sebejistý a nemilosrdný. Je to jen úředník, ale má sebevědomí vyšší než prezident korporace. Ale i otrlý typ jako Selfridge, který prohlašuje, že “jestli něco akcionáři RDA nenávidí víc než špatné noviny, tak je to špatný čtvrtletní report,” může na Pandoře projít zásadní životní změnou.
Další klíčové postavy ztvárnili CCH Pounder (Policejní odznak) jako matka klanu Mo’at, jejíž příkazy a důstojnost vzbuzují respekt celého klanu; Wes Studi (Poslední z Mohykánů) jako vůdce klanu Eytukan; Laz Alonso jako Tsu’tey, nejschopnější lovec klanu, který Jakea během celého pobytu na Pandoře opakově testuje; Dileep Rao (Drag Me to Hell) jako vědec Dr. Max Patel a Matt Gerald (Terminátor 3: Vzpoura strojů) jako desátník Lyle Wainfleet, který personifikuje kruté lidské opovržení vůči domorodcům.
Speciální jazyk kmene Na´vi pomohl vytvořit uznávaný linguistik z kalifornské univerzity Paul Frommer. Výsledkem je slovní zásoba o tisíci slovech, s vlastní strukturou a gramatikou, kterou se naučili všichni herci. Nejtěžší to měl Sam Worthington, který se kromě nového jazyka musel naučit i americký přízvuk. “Bylo to jako učit se dva nové jazyky,” říká Worthington. “A musím říct, že naučit se Na’vi bylo jednodušší než přízvuk!” Naučit se nový jazyk bylo nejjednodušší pro Zoë Saldana a Laz Alonso, kteří plynně mluví španělsky. Pohyby a taneční domorodé choreografie pomohl sestavit bývalý člen slavného souboru Cirque du Soleil Terry Notary, který se při tom inspiroval pohyby zvířat jako jsou velké kočky nebo primáti.
Zachycení emocí
“Speciální způsob zachycování pohybů byl nevídaně osvobozující,” říká herec Worthington. “Nikam se neschováte, takže vše musí být naprosto věrohodné. Zpočátku je to trochu stresující, ale postupně zapomenete, že máte na hlavě “čelovku” a na obličeji tisíce teček.”
“Říkáte si, jestli máte mentální kapacitu koukat na prázdnou, šedivou scénu a vidět hýbajícího se hada nebo hučící prales,” přidává se Laz Alonso. “”Volume” je tak šedý a prázdný, jak si jen dovedete představit. Ale díky Jimovi, kamerkám na hlavě a virtuální kameře skutečně začnete vidět, slyšet a cítit Pandoru.”
Joel David Moore říká, že mu způsob, jakým Volume zapaluje představivost, připomněl návrat k počátkům herectví. “Práce na takové scéně vás vrátí ke starým divadelním časům,” vysvětluje. “Jediné, co na pódiu máte je stěna, stůl a pár židlí. Zbytek si musíte domyslet.”
Dalším revolučním pokrokem je virtuální kamera, díky které se počítačová grafika nejen zaměřila na práci režiséra a herců, ale vytvořila nový produkční vzor, jež dal Cameronovi zcela novou možnost, a to skutečně vidět počítačovou postavu a její okolí v kameře, zároveň při práci s herci ve Volume. “Virtuální kamera Jimovi umožnila vést herce bezprostředně a okamžitě jako nikdy dříve. Zároveň herci nemuseli čekat měsíce, než uvidí hotové scény a místo toho je měli k dispozici téměř hned,” vysvětluje producent Landau. To, co bylo vidět v kameře, mělo sice rozlišení pouze jako počítačová hra, ale pro potřeby natáčení to stačilo. Potom nastoupila WETA, která měla na dokončení měsíce.
Virtuální kamera, která se podobá ovladači na počítačovou hru s připojeným monitorem, ve skutečnosti není kamera, neboť nemá ani čočky; kameru jen napodobuje tím, že je “krmena” počítačovými obrázky z celé soustavy super moderních počítačů obklopujících plac “Volume”.
Vytvoření Pandory
Vzhledem k tomu, že veškerá akce se odehrává na Pandoře, ať už je to lidská základna v “Bráně do pekla” nebo divočina v pralesech, úplně vše, co se objevilo před kamerou nebo bylo převáděno v počítačové grafice, muselo být zcela nově sestaveno. Paralelně s vývojem technologií, proces vývoje designu trval dva roky před začátkem natáčení. Filmaři najali nejlepší světové umělce, aby navrhli vzhled všech postav, rostlin, kostýmů, zbraní, strojů I okolního prostředí. Nevytvořili jednu, ale rovnou dvě kultury: technologicky špičkovou lidskou základnu se všemi přístroji a zbraněmi a domorodou společnost Na´vi.
Stejně jako postavy I Pandoru Cameron vytvořil tak, aby působila familiárně a zároveň obsahovalo nové, nikde dříve nespatřené prvky. Je to svět, který spojuje klasiku se známým. “Chtěli jsme, aby kreatury a flora vypadaly jinak než ty pozemské, aby bylo jasné, že jsme v jiném světě, na druhou stranu jsme chtěli, aby stále vypadaly věrohodně,” říká Cameron. Nejvýraznější jsou třicetimetrové stromy a vlnící se hory.
James Cameron ve všech členech filmového štábu zanechal pocit, že ten film jen nenatočil, ale že na Pandoře skutečně byl, vše pečlivě zaznamenal na papír, pak se vrátil a přenesl to do filmu. Režisér detailně dohlížel na práci filmových architektů, odsouhlasil každou příšeru, chomáč trávy, strom, horu, mračno, stroj či kostým.
“Jim dokončil Avatar ve své hlavě kdysi dávno,” říká designér Robert Stromberg. “Pak nám to jen přinesl, abychom to zrealizovali. Jeho představy byly tak přesné, že jste měli pocit, že ta zvířata skutečně existují. Věděl, co jí, jak spí a jak se vzájemně chovají.”
Jake přijede na vojenskou a vědeckou základnu, která je jizvou na panenském světě, kterou zde zanechala lidská ruka. Přesto za branami základny je Pandora, jak popisuje Cameron, “zahradou v ráji, která má zuby drápy”.
Na planetě žije mnoho klanů. Jake se seznámí s klanem Omaticaya, který žije na svém domovském, třicet metrů vysokém stromě, více než 10 tisíc let. Hierarchie klanu je jasně definovaná, v čele stojí Eytukan jako vůdce. Později se ukáže, že je otcem Neytiri. Její matka Mo’at je mocnou šamankou klanu. Udatný a hrdý mladý lovec Tus’tey je další v linii klanu, kromě toho mu je přislíbeno manželství s Neytiri.
Jedním se zázraků Pandory je nervový systém, kterým je propojen život zvířat a rostlin na planetě. Podobně jako lidský nervový systém tato síť zajišťuje harmonické fungování celé planety. Centrem - a srdcem a mozkem zároveň - je ohromná, sukovitá vrba, jež je nositelem znalostí a dědictví. Tento “Strom duší” se nachází na poli s největší magnetickou silou, zvaném Flux Vortex.
V tomto fascinujícím prostředí žíjí fascinující příšery, z nichž nejhrozivější je tanator. Tanator by v pohodě snědl T-Rexe a Vetřelce by si dal jako zákusek. Je to panter z pekla. Dále na planetě žijí zmijovlci, které Cameron popisuje jako “holohlávky s blýskavou kůží, která vypadá jako kovová výzbroj. Nejhnusnější jsou jejich tlapy vypadající jako zabijácké ruce.”
Stěžejní příšerou v Jakeově příběhu je banshee; v domorodé společnosti musí Jake banshee osedlat a zkrotit, aby získal v klanu rovnoprávnou pozici. Úkol má ztížen tím, že musí překonat zrovna tu příšeru, která ho chce zabít ze všech nejvíc. Hrůzokoně by mohli, jak název napovídá, vypadat jako naše koně, mají ale několik výrazných odlišností, díky kterým jsou popisováni jako “šestinozí vetřelci s tykadly podobnými molům.”
Na Pandoře dále žije hexaped podobný jelenovi; zuřivý hammerhead titanoter, býložravec vypadající jako nosorožec s hlavou jako kladivo a leonopteryx, král nebe, nachovo-žluto- černě pruhovaný predátor s dvacetimetrovým rozpětím křídel. Menší a jemnější je lesní skřítek vypadající jako medůza, pohybující se nočním vzduchem pomocí hedvábných křidélek. Domorodci jim říkají Atokirina a jsou to vlastně semínka posvátného “Stromu hlasů” a důležitá součást “duše” pralesa. Takže když se usídlí nad Jakem, Neytiri to považuje za důležité znamení, které změní sled událostí.
Zbraně a rekvizity navrhl oscarový designér studia WETA Richard Taylor. Autorem většiny vozidel používaných na základně je TyRuben Ellingson. Výstroj AMP (“AMP” je zkratka pro “Amplified Mobility Platform” - zesílenou pohybovou bází), “posiluje” pohyby svého lidského operátora. AMP výstroje jsou přepravovány nejničivějším letounem agentury RDA - Dračím vrtulníkem C-21. Tento gigantický stroj se podobá predátorskému hmyzu. Je skoro stejně ničivý jako vrtulník Škorpión AT-99, vysokorychlostní, snadno manévrovatelný vojenský letoun.
Největším strojem je přes kilometr dlouhá ISV Venture Star, mezihvězdná loď, která dopravuje lidi na Pandoru. Její motory dokáží vyvinout rychlost téměř se rovnající rychlosti světla, přesto cesta na planetu trvá šest let, během kterých jsou pasažéři zmraženi ve speciální suspenzi. Kostými navrhli Mayes C. Rubeo a Deborah L. Scott, nejpůsobivější jsou samozřejmě kostýmy domorodých Na´vi, představující jejich vznešenost a krásu.
Kamera hraného filmu
Za kamerou stál Mauro Fiore. “Co bylo natočeno speciálními kamerami a hrané pasáže, které jsem natočil já, do sebe musely volně zapadat,” říká Fiore, který natočil The Království nebo Sejmi eso. Pro scény Avataru použil kamerový systém 3D Fusion. Většina hraných scén se odehrává v novozélandském Wellingtonu.
Režisér I producent filmu jsou fandové 3-D technologie. “Oba jsme přesvědčeni, že obrození 3-D je konečně tady. Žijeme ve 3-D prostoru, tak proč by filmy neměly být také takové. To samozřejmě neznamená, že 2-D by měla být nějak ochuzena. Ať tak nebo tak, budete mít pocit, že jste na Pandoře a můžete se procházet mezi domorodci.”
Dokončovací práce
Postprodukce Avataru byla stejně jako celý projekt naprosto netypická. U většiny filmů začíná střihání až v postprodukci, u Avataru začal Cameron spolu se střihači Stephenem Rivkinem a Johnem Refouaem okamžitě po prvních záběrech ještě v přípravě. Střihači byli přítomni na natáčení, odkud WETĚ s měsíční pravidelností posílali sekvence. “Ještě než jsme začali točit hrané pasáže, dodali jsme WETĚ 70 minut materiálu,” říká producent Landau.
Důležitou součástí postprodukce byla hudební partitura Jamese Hornera, která kombinuje klasické symfonické prvky se zvuky, které nás zanesou do jiného světa, jako například vokalisté zpívající v Na´vi jazyce nebo netypické akustické a elektronické nástroje.
Filmoví fanoušci na další spoluprácí Camerona s Hornerem netrpělivě čekali; Hornerova práce na Vetřelcích je jedna z nejlepších filmových muzik a Titanic z roku 1997 se zapsal do historie soundtracků. Pro Avatar se dal Horner znovu dohromady se spoluautorem titulní písně Titanicu “My Heart Will Go On” Simonem Franglenem a vytvořili novou píseň. Zpívá ji hudební objev Leon Lewis, jmenuje se “I See You” a můžeme ji slyšet na konci filmu u titulků. Píseň vyjadřuje myšlenku Na’vi “chápání,” kdy člověk rozumí srdcem a citem, nejen rozumem. Na závěr slova režiséra: “Chtěl jsem, aby diváci měli plně uspokojující filmový zážitek. Doufám, že půjdou z kina a budou si říkat, ‘neviděl jsem film; zažil jsem film.’”

Postavy a obsazení
• Sam Worthington - Jake Sully
• Zoe Saldana - Neytiri
• Michelle Rodriguez - Trudy Chaconová
• Stephen Lang - plukovník Miles Quaritch
• Sigourney Weaver - dr. Grace Augustinová
• Giovanni Ribisi - Parker Selfridge
• Matt Gerard - desátník Lyle Weinfleet
• Joel Moore - Norm Spellman
• Laz Alonso - Tsu'Tey
• CCH Pounder - Mo'at
• Wes Studi - Eytukan
• Dileep Rao - dr. Max Patel

Ocenění
Academy Awards
2010 - Mauro Fiore (Kamera)
2010 - Výprava
2010 - Vizuální efekty
2010 - Nejlepší film (nominace)
2010 - James Cameron (Režie) (nominace)
2010 - Střih (nominace)
2010 - James Horner (Hudba) (nominace)
2010 - Mix zvuku (nominace)
2010 - Střih zvuku (nominace)

Golden Globes
2010 - Nejlepší film - drama
2010 - James Cameron (Nejlepší režie)
2010 - James Horner (Nejlepší hudba) (nominace)
2010 - James Horner (Nejlepší originální píseň) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2010 - Výprava
2010 - Vizuální efekty
2010 - Nejlepší film (nominace)
2010 - James Cameron (Nejlepší režie) (nominace)
2010 - Mauro Fiore (Nejlepší kamera) (nominace)
2010 - Nejlepší střih (nominace)
2010 - James Horner (Hudba) (nominace)
2010 - Zvuk (nominace)

New York Film Critics Circle
2009 - Mauro Fiore (Nejlepší kameraman) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2009 - Nejlepší výprava (nominace)

César Awards
2010 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

Critics Choice Awards
2010 - Mauro Fiore (Nejlepší kamera)
2010 - James Cameron, John Refoua, Stephen E. Rivkin (Nejlepší střih)
2010 - Nejlepší zvuk
2010 - Kim Sinclair, Rick Carter, Robert Stromberg (Nejlepší výprava a dekorace)
2010 - Nejlepší vizuální efekty
2010 - Nejlepší akční film (nominace)
2010 - Nejlepší film (nominace)
2010 - James Cameron (Nejlepší režie) (nominace)
2010 - Nejlepší masky (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2009 - Mauro Fiore (Nejlepší kamera)

The Saturn Awards
2011 - Nejlepší speciální DVD vydání
2010 - Nejlepší sci-fi
2010 - James Cameron (Nejlepší režie)
2010 - James Cameron (Nejlepší scénář)
2010 - Sam Worthington (Nejlepší herec)
2010 - Zoe Saldana (Nejlepší herečka)
2010 - Stephen Lang (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
2010 - Sigourney Weaver (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2010 - Rick Carter, Robert Stromberg (Nejlepší scénografie)
2010 - Andrew R. Jones, Joe Letteri, Richard Baneham, Stephen Rosenbaum (Nejlepší speciální / vizuální efekty)

DABING (DVD, Blu-ray, TV)
V českém znění: Martin Písařík - Sam Worthington (Jake Sully), Andrea Elsnerová - Zoe Saldana (Neitiri), Jitka Ježková - Michelle Rodriguez (Trudy Chaconová), Jiří Plachý - Stephen Lang (plukovník Quaritch), Dagmar Čárová - Sigourney Weaver (doktorka Grace Augustinová), Jan Dolanský - Giovanni Ribisi (Selfridge), Kryštof Hádek - Joel Moore (Norm Spellman), Filip Jančík - Laz Alonso (Tsu´tey), Alena Procházková - CCH Pounder (Moat), Václav Rašilov - Dileep Rao (Dr. Max Patel), Bohdan Tůma - Matt Gerald (Lyle Wainfleet) + Matt Gerald (desátník Lyle Wainfleet), Pavel Vondra - Scott Lawrence (velitel posádky), Marek Libert, Jaroslav Kaňkovský, Radovan Vaculík, Svatopluk Schuller, René Slováčková, Zdeněk Hruška, Tomáš Juřička, Irena Hrubá, Tereza Chudobová, Nikola Votočková, Ludvík Král, Pavel Tesař, Petr Burian, Jolana Smyčková, Tomáš Karger, Jiří Kodeš (titulky) a další
Překlad: Petr Zenkl
Zvuk: Filip Mošner
Mix zvuku: Deluxe Media
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobilo: LS Productions pro Bontonfilm 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 17.12.2009 Bontonfilm
Premiéra USA: 18.12.2009 20th Century Fox
Premiéra VB: 17.12.2009 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 30.04.2010 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 26.4.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 19.4.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 213 116 369
Tržby celkem - $ 2 922 000 000
Návštěvnost v ČR 1 358 262
Náklady (Rozpočet) - $ 237 000 000
 
FILMY V SÉRII
Avatar gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/avatar-avatar/
USA / Velká Británie, Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, 2009
Režie: James Cameron, Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana

Avatar: The Way of Water gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd198/
USA, Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, 2022
Režie: James Cameron, Hrají: Sam Worthington, Zoe Saldana
 
Tvůrci a herci
James Cameron (Režie), Jon Landau (Produkce), James Cameron (Produkce), James Horner (Hudba), Mauro Fiore (Kamera), John Refoua (Střih), Stephen E. Rivkin (Střih), James Cameron (Střih), Margery Simkin (Casting), Rick Carter (Scénografie), Robert Stromberg (Scénografie), Mayes C. Rubeo (Kostýmy), Deborah Lynn Scott (Kostýmy), Tony Johnson (Zvuk), William B. Kaplan (Zvuk), Davis Lee (Zvuk), James M. Tanenbaum (Zvuk), Gwendolyn Yates Whittle (Zvuk), James Cameron (Scénář), Sam Worthington (Herec), Zoe Saldana (Herec), Sigourney Weaver (Herec), Michelle Rodriguez (Herec), Giovanni Ribisi (Herec), Joel David Moore (Herec), Wes Studi (Herec), Laz Alonso (Herec), CCH Pounder (Herec), Stephen Lang (Herec), Dileep Rao (Herec), James Pitt (Herec), Peter Mensah (Herec), Matt Gerald (Herec), Scott Lawrence (Herec), Kevin Dorman (Herec)
 
2009/162/USA, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- V roce 2009 vyšla na motiv filmu videohra "James Cameron's Avatar: The Game". Hra vyšla pro platformy PC, Playstation 3, Xbox 360, PC, Wii, Nintendo DS a PSP. Dohromady se prodalo okolo 2,7 milionů kopií.
- V Číně, kde je komunistický režim, byl považován snímek Avatar za "příliš přírodní" a vyjít si na něj do kina se pokládalo za protest proti režimu.
- Avatar je zo 60 percent založený na špeciálnych efektoch.
- Film se odehrává na smyšleném měsíci Pandora, který obíhá kolem plyného obra Polyphemus v systému Alpha Centauri.
- Dr. Richard Swier prohlásil, že za filmem vidí rekrutování pro ekoterorismus.
- Snímek je velmi často kritizován za takřka stejný děj jako v kresleném filmu od společnosti Walt Disney Pocahontas (1995).
- Členovia organizácie Petrohradskí komunisti tvrdili, že režisér James Cameron sa filmom Avatar dopustil krádeže sovietskeho intelektuálneho vlastníctva. Film sa taktiež nepozdával Vatikánu, ktorého tamojšie médiá okrem iného namietali, že snímka robí z uctievania prírody nové náboženstvo. Naopak, k zástupom priaznivcov Cameronovho filmu sa pripojil aj vtedajší bolívijský prezident Evo Morales. Na Avatare ocenil, že tlmočí myšlienku ochrany prírody a že sa stavia proti kapitalizmu.
- Avatar byl první film natočený na 3D kamery, který byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší snímek.
- Všechna zvířata na Pandoře mají 6 končetin.
- Více než 3/4 diváků na snímek zavítalo do sálů s podporou 3D projekce třeba i proto, že kritika titul vyzdvihovala nejen jako film, ale také jako zážitek, který je vhodné si vychutnat pomocí této technologie v takto vybavených kinosálech, narozdíl od možností v běžné domácnosti.
- Avatar se po uvedení stal jedním z divácky i komerčně nejúspěšnějších filmů vůbec. Po svém uvedení držel také světové rekordy za tržby v 2. až 7. týdnu od uvedení, což podporuje předpoklad, že lidé na něj chodí na doporučení těch, kteří jej již zhlédli. Tržby z 8. až 11. týdne jsou historicky na druhém místě za filmem Titanic (1997).
- James Cameron na tiskové konferenci v Paříži připustil, že hlavně v posledních čtyřech letech se natáčení několikrát dostalo do tak závažných problémů, až to vypadalo, že vznik filmu bude ohrožen. "Museli jsme se během dne zastavit uprostřed natáčení scény a přemýšlet, co dál, protože jsme se dostali do slepého bodu. Museli jsme vymyslet i terminologii, neboť jsme nevěděli, jak ty věci máme nazývat."
- Na Planetě Pandora bylo vše živé i neživé propojeno v jakousi entitu, nazývanou Eiwa. Tato teorie se nápadně podobá teorii Gaia, chápající Zemi jako jakýsi superorganismus.
 
Odkazy
 
OBSAH
Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s  obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na  Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní  modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Wothington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit  přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Příběh je taaak prostinký, ale kdo by to řešil. Díky Jamesi Cameronovi jsem zase byl malým klukem, který za hlubokého totáče s pusou otevřenou dokořán hltal na zrnící černobílé televizi polský program a v něm první ´Star Wars´, nebo jindy Zemanovu ´Cestu do pravěku´. Avatar jsem hltal podobně a zakoušel dílem radost z poznávání fiktivního světa Pandory a dílem procházel okouzlením z 3D technologie, v jejímž střebávání jsem byl až do dneška panic. Já se fakt nemohl toho trojzměrného obrazu nabažit!! Výtky bych samozřejmě měl. S jakou pečlivostí oděl Cameron svůj film do 3D hávu, s o to menší originalitou vybavil své postavy emocemi a jindy poutavou nejednoznačností. Všechny charaktery postav byly tak naivně jednorozměrné, stejně jako v pohádkách, až mi to ale přišlo svým způsobem roztomilé. Zakazuji si použít slovo „klišé“, protože to si velký James nezaslouží. Nezaslouží, protože mě na 2 a půl hodiny pozval k sobě domů a podělil se se mnou o své technologické hračky. Tak díky, Jime. (Lima) 5*

Cameron po letech zcela po právu opětovně uchvátil titul autora technicky nejvyprecizovanějšího filmu, jaký tu kdy byl. Na vymakané obrázky on si vždycky potrpěl, a já mu to vždycky žral (až na Titanic, ehm)... ale TOHLE - až teď si, dámy a pánové, uvědomíte, na jak placaté 2D jste se až doteď dívali a zvykli si to považovat za normální. A teď nemluvím o tom, že na vás z plátna vyskočí nějaká příšerka nebo vyletí oštěp - je řeč o dvou a půl hodinách prostupných obrázků a efektech, ze kterých mi padala čelist, což mi v požehnaném roce 99 nezpůsobil ani Matrix, jehož DVD stále hýčkám ve své filmotéce. Tohle není vizionářství, tohle je zcela přelomové zpracování té někdejší vize pana Jamese Camerona o zcela novém druhu filmu. Přihoďte k tomu neskutečně přitažlivou flóru a faunu Pandory a k tamním projižďkám skvěle vyladěnou hudbu, a máte atmosféru uceleného, dýchajícího a dechberoucího ekosystému/organismu, ve kterém byste se s radostí ztratili. Je sice možné, že to na vás nezafunguje a budete se jen dívat na to, jak třímetroví modří mimozemšťani hopkají (jen tak btw daleko realističtěji než jakékoliv jiné animované postavy) dle scénáře obdařeného jen prostinkou a mnohokrát viděnou zápletkou skrz ty moc fešně vymodelované šumící bory a hučící vody, jenže Avatar redukuje skupinu svých nepříznivců ještě jedním fíglem, a na ten možná nebudete připraveni. Tím fíglem je poselství o dluhu, který si my tady u nás, na té naší pro tak velkou skupinu bezohledných dementů opravdu příliš malé planetě každý den navyšujeme. Jamesi Cameronovi za to budiž chvála, protože s Avatarem přichází ve chvíli, kdy jistý od reality zjevně odtržený paňáca neváhá v živé stand up tragedy poučovat celý národ o tom, že naše současná "svoboda" je daleko důležitější, než celá naše planeta (takže už asi ani ty neexistující globálně oteplené banány nebudeme potřebovat na něčem pěstovat), a že na svoje potomky můžeme zvysoka kašlat, protože to, v jakém světě budou následkem našeho chování nuceni žít, je přece jenom jejich problém. Pokud to snad náhodou někomu nedošlo, snažím se (ač mě to mrzí) říct, že prezident téhle republiky je latentní sociopat vymytý tak dokonale jako plukovník Quaritch, a přejít plynule k tomu, že Avatar je ekologický až za roh. Ano, sice se maskuje za sci-fi žánr a až na kost jdoucí konflikt dvou diametrálně odlišných civilizací v daleké budoucnosti, kdy budeme posílat svoje mysli na procházky v cizím těle, ale zejména skrze nezdravě přehrávajícího Giovanniho Ribisiho demonstruje zabedněnost lidské rasy vůči očividným věcem a vyzařuje svou pozitivní zelenost do světa způsobem, který musí být téměř každému srozumitelný a sympatický. Mě dokázal Avatar i přes svůj skoro až laciný příběh strhnout a pohltit - možná proto, že mě nemusel o ničem přesvědčovat. To ale vůbec nic nemění na tom, že si ode mě zaslouží 90%, a to i přes to, že mě poslech OST samostatně bez obrazu dost zklamal - ve filmu hudba funguje na výbornou. (Gemini) 5*

Rád bych ze začátku upozornil na fakt, že jsem na Avatarovi byl v kině, v 3D, a moje pětihvězdičkové hodnocení tudíž vychází z absolutního užití si filmu, který si člověk jinak než v kině samozřejmě na stoprocent užít nedokáže, leč pár nedodělků se vždy samozřejmě najde. Ten film mě naprosto uzemnil. Jak tu většina řekla, čekal jsem od toho hodně, opravdu hodně a dostal jsem ještě víc, než jsem vůbec mohl čekat a tušit. U mě hlavně vítězí jako film s nejlepšími efekty, co jsem kdy v životě viděl. Příběh je samozřejmě klasika, proč z toho dělat epopej. Stejně Cameron nepočítal s tím, že by z toho vznikla trilogie nebo něco podobného, takže v příběhu samotném já problém osobně vůbec nemám. Jednoduchý, stručný, výstižný a hlavně představuje lidstvo v té nejsvětlejší podobě. Rozhodně by si nedodělci, co kritizují film měli uvědomit, že my bychom mohli být na naprosto stejném místě jako Pandořané, a tak je film s jednoduchým příběhem absolutně na místě. Dále herecké výkony, které hrají až nějaké desáté housle jsem si také patřičně užil, stejně jako fantastickou muziku. Jen bych nakonec rád dodal, opět pro nedodělky, že když už ten film kritizujete, tak si prosím uvědomte, že Cameron ten svět musel připravovat minimálně deset let. Není se čemu divit. Vytvořit absolutně novou rasu, která žije naprosto jinak než my, vymyslet jejich styl, smysl života, to všecko muselo dát ohromnou práci. A teď konkrétně k některým nedodělkům...Fikus.xf: Si řikáš porotce festivalu a nepoznáš kvalitně odvedenou práci? Je snad na filmu důležitý jen příběh? Neřekl bych. A srovnávat Avatara s pornem je fakt trošičku faux pas...daEmoNickY: Tvrdiš jak ti je ten film u prdele a řešíš ho snad nejdelším komentářem k filmu? Aha...clonex: Zajímalo by mě, jak ty si představuješ úplnou bombu...siRka: Další kritik, kterýmu se nepáčil příběh? A zbytek ti jako přišel na jednu hvězdičku? Salahadin: já je označuju za nedodělky, jelikož srovnávají tenhle film s pornem a jejich názory se protiřečí. Dle mého si můžu v tomhle státě označovat kohokoliv a jakkoliv. Je to moje právo, a pokud cítím,že bych se měl k něčemu vyjádřit, tak se prostě vyjádřim. Křupan si pro mě ty že nedokážeš respektovat názor můj stejně jako ostatních....a končím. Nemá cenu se dál rozepisovat. Většina film sundavá hlavně kvůli příběhu, což má strašnou logiku. Na druhou stranu, dobře, uznávám, že je to názor, který se počítá. Proto moje názory, ti, kterým se tento komentář nelíbí, berte s humorem, ale rád bych nakonec dodal těm, co si Avatara stáhli a podívali na něj na PC, že to jsou vypatlaní kreténi a doufám, že si film stáhli alespoň v Telesync nebo Cam kvalitě. (Malarkey) 5*

VELKÁ RECENZE
James Cameron to dokázal. Dokázal to v tak megalomanském stylu, že se všechny ostatní hollywoodské velkoprodukce posledních deseti let rázem scvrkly. Musíme si to přiznat hned na začátku, i když to neznamená, že by některé filmy nedokázaly důkladněji masírovat divácká srdce, nebo že by namodralá vize musela všechny srazit na kolena. Filmy si lze užívat na mnoha úrovních. Zároveň však platí, že v rámci kategorie „supernákladný hollywoodský blockbuster“ nic opulentnějšího na skladě není.
Už v prvním odstavci jsem ze sebe stihl vystřelit hned několik velikášských přívlastků. Epický, monumentální, kulervoucí, pompézní, spektakulární… všechna tahle přídavná jména se budou v souvislosti s Cameronovým snímek skloňovat. Právem. Přesto v jiných souvislostech, než na jaké jsme si zvykli. Avatar na svoji velikost primárně neupozorňuje. Nenajdete tu zbytečné akční scény nebo samoúčelné trikové exhibice. Černé díry na utápění milionů Cameron do svého díla nevyhloubil. Jen prostě vylíčil archetypální příběh ve výrazně širším měřítku.
Ústřední zápletka je už notoricky známá. Jako by s tím počítal i samotný Cameron, který v prvních dvaceti minutách spěšně vysype všechny důležité informace. Okamžitě přimkneme k ochrnutému ex-mariňákovi jménem Jake Sully, rozkoukáme se po vojenské základně, na kterou přiletěl, a tam se nám nenásilně představí všechny důležité postavy. Pak už hurá napojit se do „Avatára“ a rejdit po pralese. Kratinká expozice účelně brání bobtnání filmu na tříhodinovou stopáž. Jinak totiž není, kde ubírat.
Cameron moc dobře ví, že některé věci se nevyplatí uspěchat, každá minuta se proto bude do budoucna hodit. Ne snad kvůli odhalování nějakých nečekaných dějových zákrut – upřímně řečeno, ve filmu snad ani žádná není – ale kvůli pečlivému dovyprávění a prokreslení „vesmírného Tance s vlky“. Cameron v tomhle směru vždycky patřil mezi perfekcionisty. A zjevně na tom nehodlá nic měnit. Ani dvanáct let nečinnosti (velmi relativní nečinnosti), mu nezabránilo ve zkomponování epického megafilmu, v němž má každičký záběr své přesné místo. Prázdné recenzentské klišé, můžete si říct. Ovšem právě zde znovu získává svou věcnou podstatu. Každá zpomalovačka, každý kamerový zoom, který zpřítomňuje shluky pixelů, každý záběr, který vás má oslnit krásou Pandory, se přesně trefuje. Cameron celé dvě a půl hodiny stojí v průsečíku mezi tím, co kážou špičkoví hollywoodští řemeslníci, a tím, co je cool a vždycky jste to chtěli vidět na plátně. Adrenalin, napětí, romantika i akce se podobně jako v Titanicu setkávají v dokonalém poměru a slévají se do neslýchaně kompaktní podívané, bez slabých pasáží. Vtlouká se do hlavy dojem „že líp už danou látku prostě natočit nešlo“.
Cameron neztratil nic ze svého citu pro vyznění konkrétních scén, takže mu nedělá potíže klást za sebe intimní milostná vyznání i těžkotonážní válečnou řež. Kolikrát jsou doslova zahlcovány smysly. Oči a uši se na celé dlouhé pasáže noří do tajů Pandory, Cameron z nich přesto dokáže v mžiku vytrhnout a vsadit do filmu minutovou bezeslovnou etudu na téma „život na vozíku je na hovno“. A to si prosím vystačí jen se sedícím Samem Worthingtonem a „sebevykrádací“ hudbou Jamese Hornera, která mimochodem v celém filmu funguje fantasticky (snad jen závěrečný slaďák Leony Lewis mohl výrazně ubrat na sacharidech). Právě takhle se pozná režisér, jenž má dokonalou kontrolu nad filmem, i nad divákem samotným.
Strojová preciznost může zradit, ale Avatar naštěstí není ten případ. Je tu až příliš mnoho nových vjemů, než aby se dalo povýšeně nudit. Přílet na Pandoru totiž znamená i vstup do nové éry digitální kinematografie. Není dokonalá. Koníci v ní stále nemotorně poskakují a pohyby čtyřmetrových Na´vi ještě nejsou tak přesné, aby si člověk sem tam nepřipomněl jejích digitální původ. Občas se prostě stále zdá, jako by v té nádherné přírodě poskočila postavička z pixelů. Zázračnost Avatara pak spočívá v tom, že veškeré oslňující scenérie – a všechny kameny, na které si můžete sáhnout, voda, která stéká po tvářích, vítr, který ševelí ve stromech – důsledně zapírají svůj počítačový původ. Člověk se může pídit jen po postavách, opájet se jejich eskapádami a samozřejmě bookovat letenky hned, jak se výlet na Pandoru objeví v katalogu Čedoku.
Cameron přeskočil dobu, kdy se lamentovalo nad klíčováním na modrá nebo zelená plátna. Hrdinové, a nejen ti uměle vytvoření (!), jsou bezchybně zapuštění do počítačem generovaného prostředí, čímž se filmy jako King Kong nebo Návrat krále smrskávají v nedokonalé součástky vývojového řetězce. Na jeho konci stojí právě Avatar. To on nastavuje laťku. K němu budou trikoví mágové odkazovat. Od něj se budou odvozovat digitální maxima. O porážce Roberta Zemeckise v technologických závodech nemluvě – právě on přitom snil, že zhmotní z jedniček a nul postavy, za jejichž zorničkami bude cítit život. Jakmile uvidí Neytiri, jak lascivně pije vodu z listů, jakmile si na plátně vychutná mezidruhové milostné vyznání (jeden z nejsilnějších momentů filmu), pak pravděpodobně podpálí kůlnu se svými udělátky a svůj příští film natočí černobíle na obyčejnou šestnáctku.
Potupa pro ostatní vědecko-technické pionýry je to příliš velká - a Cameronův digitální triumf příliš nepřehlédnutelný. Znovu se přitom vyplatí zdůraznit, že Železný Jim technologie nezneužívá, ale jen ji precizně využívá. Těží z nich možná se stejnou urputností a hamižností, s jakou lidé chtějí vydolovat z panenské přírody na Pandoře vzácnou surovinu - proto těch dvanáct let čekání. Jenže pokaždé jich nakonec užije s rozvahou a s přesnou znalostí míry.
Což víceméně platí i pro 3D. Stereo na sebe prakticky neupozorňuje. Prostorovost míří do hloubky záběru, takže fandové šroubováků letících přímo do obličeje budou možná zklamáni. I k 3D Cameron přistupuje s důvtipem, jako k dalšímu upgradeu možností, jenž se nevyplatí přepálit. Díky třetímu rozměru se může publikum vpíjet do obrazu. Film prostě víc vtáhne. Eskamotérské výšlapy na skály a průlety mezi stromy jsou intenzivnější, 3D celkově zesiluje zážitek, ale film jistě bude fungovat i bez něj. Plochá verze z něj akorát něco ukrojí. Podobně jako ukrajuje dabing, jenž není vyloženě slabý, ale… zřetelně zplošťuje zvukový mix a otupuje emocionálně nejvypjatější scény, typově solidnímu obsazení navzdory. Kdo má naposlouchaný trailer, ten vytuší, že originál v několika momentech přitvrdí.
Čímž se dostáváme k té jedné jediné hvězdičce, která pod článkem chybí. Pro jistou umělost. Dá se bez problémů snést, že Avatar spojuje všemožná příběhová schémata, klišé a ověřené postupy, i když ty, pravda, občas nepůsobí přesvědčivě. Některé stěžejní momenty, jež by se vešly do otázek typu „proč Na´vi mezi sebe vpouští Avatary?“ nebo „proč se učí anglicky?“, se nepodaří věrohodně prokreslit až do poslední minuty. Pocit umělosti se pak zesiluje v momentech, kdy se na sebe navrství příliš mnoho ambicí a přepjaté ekoposelství sálá z nafialovělých scén, v nichž dva modrásci pobíhají po trávě, která se jim rozsvěcí pod nohama. V takových chvílích Avatar připomíná sci-fi fantasie desetiletých chlapců, kteří chtějí vidět hodně krásných věcí, a nezapomenout přitom na moudrá slova učitelky vlastivědy. Moc naivní, moc  infantilní… zkrátka hláškující Arnold, ani naštvaná Ripleyová, to prostě nejsou. Což vám bude sakra líto pokaždé, když Cameron odběhne od „nevinné pohádky o Gunganech“ do vojenské základny, a tam každou větou přesvědčí, že má pořád koule. Ale vyčítat mu to? Na to není nárok…
Když Jim svůj velkolepý návrat korunuje monumentálním válečným střetem z poslední půlhodinky, pochopíte, proč se od chvíle, kdy Titanic posbíral rekordních jedenáct Oscarů, nikdo neodvážil prohlásit za krále světa. Camerona z trůnu prostě jen tak někdo nesrazí.
P.S.: Čím byl ukecaný a rozverný Christoph Waltz v Hanebných panchartech, tím je rázný Stehen Lang jako plukovník Quaritch. Geniální protivník!

Ocenění:
Academy Awards
2010 - Mauro Fiore (Kamera)
2010 - Výprava
2010 - Vizuální efekty
2010 - Nejlepší film (nominace)
2010 - James Cameron (Režie) (nominace)
2010 - Střih (nominace)
2010 - James Horner (Hudba) (nominace)
2010 - Mix zvuku (nominace)
2010 - Střih zvuku (nominace)

Golden Globes
2010 - Nejlepší film - drama
2010 - James Cameron (Nejlepší režie)
2010 - James Horner (Nejlepší hudba) (nominace)
2010 - James Horner (Nejlepší originální píseň) (nominace)

BAFTA
2010 - Výprava
2010 - Vizuální efekty
2010 - Nejlepší film (nominace)
2010 - James Cameron (Nejlepší režie) (nominace)
2010 - Mauro Fiore (Nejlepší kamera) (nominace)
2010 - Nejlepší střih (nominace)
2010 - James Horner (Hudba) (nominace)
2010 - Zvuk (nominace)

New York Film Critics Circle
2009 - Mauro Fiore (Nejlepší kameraman) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2009 - Nejlepší výprava (nominace)

César Awards
2010 - Nejlepší zahraniční film (nominace)