Kajínek / Kajínek (2010/107/Česko/Akční, Thriller, Krimi, Drama) 63% -Originál DVD-
17.09.2023 20:31
JEDNOU VĚTOU
„Znát pravdu je nebezpečné.“
OBSAH
Kriminální thriller inspirovaný příběhem Jiřího Kajínka, který je považován za prvního nájemného vraha v České republice. Díky svému útěku z vězeňské pevnosti Mírov se z něj stala legenda a také nejhledanější člověk v Evropě. Pět týdnů, kdy unikal policii, je dodnes zahaleno tajemstvím. Filmový Kajínek je silným příběhem nejznámějšího vězně u nás, příběhem dvojnásobné vraždy, příběhem obhájkyně hledající nové důkazy, příběhem podsvětí a jeho prorůstání do státní správy i příběhem manipulace. Je Jiří Kajínek obětí konspirace nebo chladnokrevný zabiják? Snaží se dokázat svou nevinu nebo zastrašit a ovlivnit svědky?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Kajínek je dokonalá ukázka, že v Česku jsou lidé schopni (technicky) točit na úrovni Ameriky za desetinu ceny. Bohužel je také ukázkou, že čecháčkové ztrácejí důvěru ve své možnosti a co neopíší jinde, prostě zkazí nebo zaplní hloupou vatou. Přesto jde o velmi dobře natočený film, zasazený do českých reálií, které mu však chvílemi ubližují. Také je škoda, že jako akční film obsahuje asi dvě akční scény. Tady toho mohlo být víc, ale příště snad všichni zúčastnění budou i trochu riskovat a nepůjdou cestou mediální jistoty známého tématu (mimochodem Lavroněnko výborný). Čekal jsem málo, ale dostal jsem příjemné překvapení, které za špatný film prostě označovat nebudu. (Djkoma) 3*
Tentokrát začnu u herců, protože tam je co chválit a já radši chválím než kritizuju. Dáma má přednost, čili Tatiano pojď te k tabuli. Dostala jste roli o které, díky svému rozsahu sní asi většina hereček a já z radostí musím uznat , že jste jí zvládla dobře. Charisma, půvab a kvalitní herecký výkon, který pro mě spočívá v tom, že jsem uvěřil tomu zápalu pro věc, který v sobě Vaše postava má. Takže za 2. Vladimíra Dlouhého už bohužel k tabuli zavolat nemůžu a řeknu jen tolik. Při představě v jakým zdravotním stavu film natáčel mám pro něj jen dvě slova : obdiv a úcta. Do hereckýho nebíčka posílám jedničku a velký díky navíc. Pane Lavronenko, pojďte taky k tabuli, pažalsta. Na Vás přišla role nejtěžší, role Kajínka. Autoři filmu vám rozhodně nic neusnadnili, protože i když film je "volně inspirován" nelze se i s ohledem na název filmu ubránit srovnání se skutečným Kajínkem a tady je to právě paradox, zatímco skutečný Kajínek mě připomíná hodnýho strejdu z Vysočiny, co se rád dá do řeči s každým kdo půjde kolem, vy mě paradoxně připomínate Kajínka víc než samotný Kajínek, tedy chlapa co umí utéct z basy, ranaře co si nebojí ani těch největších hajzů a jde si za svým. Co s tím ? Nic, Váš problém to není, máte za jedna a těším se brzy dosvidanja. Pane režisére, mohl by jste na chvilinku k tabulce ? Co k vám ? Trošku velký sousto na debut, nemyslíte ? Ale v poho, velký cíle si umí dávat jen velcí frajeři. Nejvíc jsem od Vás čekal v akčních scénách a paradoxně tam jsem nejvíc na vážkách. Scéna vniknutí URNY do bytu, kde se schovává Kajínek je dokonalá, bravo nejlepší akční scéna v historii našeho filmu, ale co ten Mírov ? Nešlo tomu dát větší dynamiku, třeba i za pomocí hudby, jako klid Petře nenatočil jste ten útěk špatně, jen je to asi jedna z nejočekávanějších scén, takže by měla podle toho vypadat, aby jsme se my diváci na ní pořádně smlsli. Tak nežtak pro příště, přidat na dynamice a ja budu chrochat blahem. Jako celek mě postava Kajínka vyznívá až nerealisticky ctnostně. Kdyby byl takovej, tak dneska děla místo Mirka Dušína šéfa Rychlým šípům a nebyl by x krát v krimu. Na druhou stranu z filmu cítím poctivost a snahu o kvalitní job a toho si vždy velmi cením i když to ve výsledku nemusí být vždy na výbornou. Lepší průměr s přihlednutím na náročnost žánru v českých podmínkách, na debut a na jednu osobní věc, dávám za 2 - což je v hvězdičkovém překladu za 4*. (Enšpígl) 4*
Filmová obdoba MF Dnes: bulvár, který si hraje na seriózní žurnalistiku. Exploatační atrakce (anální sex!, slzy!, krev!), za každou cenu zajímavá vizuální stránka a postavy, které lze charakterizovat jedním slovem (s vykřičníkem) dělají z komorního soudně-vězeňského dramatu skoro antickou tragédii. Všechno je na povrchu VELKÉ a DŮLEŽITÉ a rozhodně se od nás nežádá, abychom se pod tím povrchem moc šťourali. Role jsou rozdělené jasně, protagonista je superkladný borec, kterému parta sviní zmrvila život (čemu bych po odmyšlení titulku „inspirována skutečnými událostmi“ neměl problém uvěřit). Dramaturgie byla zvládnuta obstojně. Konec jedné scény probouzí zvědavost, co bude v té příští, jednoduché vizuální zkratky pomáhají s orientací ve vztazích mezi aktéry a podstatné informace jsou opakovány dost důrazně, aby vám po pár desítkách minut došlo to, k čemu se právnička šokovaně dopídí krátce před koncem. Použité formální prostředky jsou navíc natolik nadužívané, že na začátku většiny scén budete vědět, kam režisér míří (tady někoho zastřelí, tady někdo vyletí z vozovky), kvůli čemu je film prost jakéhokoli překvapení. Jakožto podívaná jak pro ty, kdo jsou vůči neskutečné naivitě neteční, tak pro ty, kdo se onou naivitou dokáží dobře bavit, Kajínek vyčnívá z žánrové české produkce, která tuhle "binární" možnost kulturního vyžití, určitý prvek sebevědomé brakovosti, nenabízí. 50% (Matty) 2*
VELKÁ RECENZE
Kdo by neznal Jirku Kajínka. Díky senzačnímu útěku z Mírova se z odsouzeného lupiče a vraha stala národní celebrita, čímž se alespoň trochu vrhlo světlo i na jeho proces - plný nesrovnalostí, chyb a záhadných okolností. Je Kajínek vinen úplně, napůl, nebo to neudělal, jak se ve vězeňských filmech vždycky traduje? Už jenom existence filmové adaptace jeho osudů mu hraje do karet, bez ohledu na to, co si autoři scénáře o jeho roli myslí. Už jenom píchání do podobného vosího hnízda vzbuzuje emoce, zvlášť když se v ukázkách na Kajínka hollywoodsky stříhá, trylkuje a obarvuje. Na lavici obžalovaných tak nesedí jen zamřížovaná celebrita, ale i debutující režisér, známý kaskadér a podnikatel Petr Jákl junior. A věru to nebude mít lehké.
Kajínek není z rodu chytrých thrillerů, které by před vámi měly náskok. Je jen o trochu sofistikovanější než Mizerové, a to v podstatě jen proto, že Dobeš s Jáklem při psaní scénáře nakukovali do soudního spisu, kde tu a tam našli nějaký šikovný zvrat. Postavy jsou přejmenovány, časová linie zohýbána, ale vzhledem k tomu, že i Kajínkův život ke konči začal připomínat akční béčko, nebudete vnímat závěrečný propad do končin, kde obvykle vládne Michael Bay a spol., jako nějaký definitivní úpadek. Film ostatně už úvodní wooovskou přestřelkou a následnou scottovskou montáží upozorní nejen na inspirace, ale především snahu o kosmopolitní vizuál. F.A. Brabec naštěstí není tak popisný jako v Máji a jeho zpomalovačky a útržkovité zoomy působí přinejmenším v akčních scénách rázně, zvlášť v kombinaci s akční decibelovou polívčičkou od Noida Bárty. To křečovité lpění na západních vzorech někomu může připadat směšné, ale podobně solidních řemeslných imitací jsme tu měli minimum a ke Kajínkovi tenhle přidrzlý styl hodně sedí. Minimálně ve chvíli, kdy se to na place honí, škrtí, střílí nebo pronásleduje.
I přes solidní rozpočet 55 milionů bohužel realita a peněženky nenabízí o moc víc adrenalinu než libovolná epizoda Kobry 11, ale v ukecanějších scénách Jákla drží nad vodou především rychlé tempo (ani přeskakování důležitých věcí, ani zbytečné chození v kruhu) a vynikající herci. Lavroněnko propůjčil Kajínkovi koňskou dávku charismatu, která prosvítá i skrz postsynchrony, a vede si dobře i ve fyzických scénách, Vilhelmová je ze začátku příjemně otravná a hraje spíš přelivem než hlasivkami, ale to se v druhé půli mění - není to akční přechod do Sarah Connor z Terminátora, ale jemný oblouk směrem k razantnější persóně se vysledovat dá. Třešničkou na dortu jsou ovšem oba Dlouzí. Michal svým chladným pohledem nechává vzpomenout na žánrově příbuzné Sametové vrahy, Vladimír (ten už bohužel není mezi námi) kariéru stylově končí over-the-top roličkou mafiána, jehož všude doprovází malý vnuk. Je to v podstatě karikatura, ale Dlouhý to ustál s noblesou a v každé scéně vypadá jako by přišel z jiného (lepšího?) filmu.
Herci ostatně vratké dialogy maskují i ochotou vrhat se do béčkových situací. Když Noid Bárta hraje s Kajínkem na dvoře basket, chvíli si říkáte, že tuhle vykrádačku 70s amerických mřížovaček nemohou myslet vážně... stejně tak se posmíváte Alici Bendové, která se svou pětiminutovkou vyloženě prosouloží, ale právě díky těmhle ochotným figurkám Kajínek zvládne dát dohromady tu detektivní mozaiku a přestane být jen tupým akčňákem, do kterého někdo zapomněl nalít akční scény.
Srovnání se Sametovými vrahy se bohužel Jáklova prvotina nevyhne. Je to škoda, protože na první pohled sice spadá do stejné kategorie (krimi podle skutečných událostí, souložící Alice Bendová, střílející Michal Dlouhý, mírně inscenační, ale přesto s netradičně sytým a nápaditým vizuálem), ale jinak jsou ty filmy z jiného těsta. Stejně jako jejich režiséři. Kajínek by chtěl sdělovat, napravovat křivdy, odhalovat skryté okolnosti. Ale stojí za ním dva rebelové, co vyrůstali na akčních béčkách a celkem nepřekvapivě jim jedno vyrostlo pod rukama. S trochu lepším castingem, ambicióznějším dějem, ale nepřehlédnutelnými kořeny. Tam kde jsou Sametoví vrazi old school detektivkou v moderních kulisách, tam je Kajínek trochu klackovitým polotovarem, co má odvahu, ale chybí mu zkušenosti.
Kdyby Jákl natočil univerzální akčňák, ve kterém vybuchne petřínská rozhledna, hrdina sjede po zadku Tančící dům, přeskočí dvě tramvaje a nechá teroristy unést prezidenta, byli by k němu možná kritici mírnější. Na takový film ale v kapsách tuzemských producentů ještě dlouho peníze nebudou. Kajínek sice ke generickým akčňákům odkazuje, nicméně je ve výsledku bystřejší, než by se mohlo z efektně střižených ukázek zdát. Minimálně živí naději o českém žánrovém řemesle a návratu drsných detektivek. Doufám, že Jákl minimálně jednu z nich vykřeše v pořádný plamen... má na to nejen svaly, ale zjevně i mozek. A něco mi říká, že přes všechny Kajínkovy nedostatky, není výsledek plodem kompromisů nebo škrtů. Ostatně sebevědomí Jáklovy vize dokazuje, možná trochu zbytečně, i posledních pět minut, kdy se váhy spravedlnosti - fiktivně - přesunou na tu "správnou" stranu.
Kajínek není nejočekávanější film tohoto roku, jak nadutě hlásají plakáty. Není ani nejlepší. Rozhodně však není nedůležitý. Bylo by velkou chybou dělat si na něj názor předem kvůli kontroverzi, která obepíná jeho hrdinu. Stejně tak byste neměli řešit, jestli ho točí kaskadér, model nebo frajírek v kožené bundě. Důležitý je výsledek, a ten ač kulhavý, snaží se tělem i duší vzepřít mustrům, podle kterých se u nás točí. A už to samo o sobě si zaslouží chvilku vaší pozornosti. Nezapomeňte, stejně jako Kajínek se můžete kdykoliv vytratit.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Novinové titulky mapují českou realitu po pádu komunismu: růst korupce, prostituce a kriminality. Zmiňují se o případu prvního českého nájemného vraha Jiřího Kajínka, odsouzeného za vraždu podnikatele Pernera a jeho bodyguarda. O deset let později. Kajínek se pokusil o útěk z věznice na Borech. Mladá advokátka Pokorová usiluje o to, aby ho mohla zastupovat. Pokorová žije se svým šéfem, elegantním právníkem Dočekalem. Tomu se nelíbí, že se zajímá o Kajínka, jehož sám neúspěšně hájil. Vězeň, který intenzivně posiluje, skončí po rvačce s vrahem Křížkem na marodce, odkud se pokusí utéct. Pokorová marně žádá tiskového mluvčího věznice o povolení dalšího rozhovoru s ním. Doufá, že najde důkazy, jež by vedly k obnovení procesu. Dráždí ji, že případ má v kompetenci stále tentýž krajský soudce. Kajínek si pokusem o útěk u spoluvězňů získal respekt. Dozorci ho však nenávidí. Vězeň pověří Pokorovou, aby ho zastupovala. Dočekal ji varuje: případ má nebezpečné pozadí. Kajínek možná nevraždil, ale grázl je a do vězení patří. Pokorová počítá s tím, že přiměje k novému svědectví romského bodyguarda Vlastu Klempára, který vraždu Pernera (na rozdíl od svého bratra) přežil. Muž byl možná ponechán naživu jen proto, aby u soudu lhal. Advokátka vyhledá bývalého zaměstnance policejního ředitelství Novotného, který se zná s Dočekalem. Stárnoucí elegán tvrdí, že vyšetřování Kajínkova případu bylo vedeno záměrně chybně: nedošlo k rekonstrukci zločinu a zmizely některé důkazy jako nalezené nedopalky a Pernerův diktafon. Soudí také, že střelec nebyl sám. Zmíní se o propuštěném policistovi Lejčkovi, který případ vyšetřoval. Bývalý policista, který nyní pracuje jako strážný, se s Pokorovou odmítne bavit. Právnička studuje případ majitelky plzeňského fitness centra Fastové, kterou Perner dal jako svou konkurentku pro výstrahu unést. Jeho bodyguardi ji v boudě za městem mučili a znásilňovali. Lejčko trénuje střelbu s policistou Bukovským. Když Dočekal zjistí, že Pokorová se případu nevzdala a že Kajínka považuje za nevinně odsouzeného, dá jí fotografii, na níž je vězeň s Lejčkem (oba při procesu tvrdili, se se neznají). Pokorová mu přizná svůj osobní zájem na případu: součástí Pernerovy pomsty Fastové bylo i znásilnění její čtrnáctileté sestry. Tou byla právě ona. V Kajínkovi vidí mstitele. Vězeň je převezen na Mírov. Ani zde ho nečeká lepší zacházení. Pokorová ukáže Lejčkovi fotografii. Marně žádá, aby podpořil její žádost o obnovení případu. Přesvědčí Klempára, aby změnil výpověď, ale ten pak před soudkyní Goreckou mlčí. Žádost je zamítnuta. Novotný chce, aby Pokorová nechala případ na pokoji. Marně však vyhrožuje Dočekalovi. Ten se pokouší přimět Lejčka ke svědectví proti Novotnému. Vzápětí zahyne při autonehodě. Novotný na pohřbu úlisně utěšuje Pokorovou. Podle něj tragédii zinscenoval Lejčko. Právnička navštíví Kajínka. Vězeň znovu odmítne svědčit proti Lejčkovi. Udělal během života řadu špatností, ale má své zásady. Pokorová mu ukáže jeho fotku s Lejčkem. Křížek je ochoten za úplatu dopomoci Kajínkovi k útěku. Dočekalova vdova vyhodí Pokorovou z advokátní kanceláře a vezme jí i vůz. Nechá ji však ještě načas v luxusním bytě. Kajínkovi se s Křížkovou pomocí podaří utéct. Muž vyhledá Lejčka a marně se z něj pokouší vymlátit pravdu. Na schůzce Pokorové dokáže, že inkriminovaná fotka je fotomontáž. Podle něj je Novotný mafián. Kajínek se ukrývá v bytě u Křížkovy manželky. Vyspí se s ní. Novotný zesílí tlak na Goreckou. Lejčko potvrdí Pokorové, že Novotný zlikvidoval Pernera a Klempára. Stopy po vraždě zahladili podplacení policisté: on a Bukovský. Kajínek pro mafiána kradl kompromitující materiály, ale není patrně vrah. Bývalý policista dá právničce nedopalky, sebrané na místě činu. Je ochoten svědčit. Pokorová nedopalky uloží do bankovní schránky, ale klíč jí ukradne Bukovský při pouličním přepadení. Kajínek se vloupá do Novotného sejfu, ale očekávaný důkaz (kazetu v Pernerově diktafonu) nenajde. Bukovský zastřelí Lejčka. Zločin zamaskuje jako sebevraždu. Křížek pod brutálním nátlakem dozorců Kajínka udá. Policejní komando uprchlíka zatkne. Bukovský předá Novotnému nedopalky. Mafián je zničí: jde o jeho značku cigaret. Navštíví Kajínka ve vězení, ale vězeň mu naznačí, že se nedá zlomit. V tom ho později podpoří i Pokorová. Na chyby při vyšetřování případu Jiřího Kajínka a pochybení soudu podali stížnost už tři ministři spravedlnosti. Existuje petice prezidentovi usilující o přezkoumání kauzy.
„Znát pravdu je nebezpečné.“
OBSAH
Kriminální thriller inspirovaný příběhem Jiřího Kajínka, který je považován za prvního nájemného vraha v České republice. Díky svému útěku z vězeňské pevnosti Mírov se z něj stala legenda a také nejhledanější člověk v Evropě. Pět týdnů, kdy unikal policii, je dodnes zahaleno tajemstvím. Filmový Kajínek je silným příběhem nejznámějšího vězně u nás, příběhem dvojnásobné vraždy, příběhem obhájkyně hledající nové důkazy, příběhem podsvětí a jeho prorůstání do státní správy i příběhem manipulace. Je Jiří Kajínek obětí konspirace nebo chladnokrevný zabiják? Snaží se dokázat svou nevinu nebo zastrašit a ovlivnit svědky?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Kajínek je dokonalá ukázka, že v Česku jsou lidé schopni (technicky) točit na úrovni Ameriky za desetinu ceny. Bohužel je také ukázkou, že čecháčkové ztrácejí důvěru ve své možnosti a co neopíší jinde, prostě zkazí nebo zaplní hloupou vatou. Přesto jde o velmi dobře natočený film, zasazený do českých reálií, které mu však chvílemi ubližují. Také je škoda, že jako akční film obsahuje asi dvě akční scény. Tady toho mohlo být víc, ale příště snad všichni zúčastnění budou i trochu riskovat a nepůjdou cestou mediální jistoty známého tématu (mimochodem Lavroněnko výborný). Čekal jsem málo, ale dostal jsem příjemné překvapení, které za špatný film prostě označovat nebudu. (Djkoma) 3*
Tentokrát začnu u herců, protože tam je co chválit a já radši chválím než kritizuju. Dáma má přednost, čili Tatiano pojď te k tabuli. Dostala jste roli o které, díky svému rozsahu sní asi většina hereček a já z radostí musím uznat , že jste jí zvládla dobře. Charisma, půvab a kvalitní herecký výkon, který pro mě spočívá v tom, že jsem uvěřil tomu zápalu pro věc, který v sobě Vaše postava má. Takže za 2. Vladimíra Dlouhého už bohužel k tabuli zavolat nemůžu a řeknu jen tolik. Při představě v jakým zdravotním stavu film natáčel mám pro něj jen dvě slova : obdiv a úcta. Do hereckýho nebíčka posílám jedničku a velký díky navíc. Pane Lavronenko, pojďte taky k tabuli, pažalsta. Na Vás přišla role nejtěžší, role Kajínka. Autoři filmu vám rozhodně nic neusnadnili, protože i když film je "volně inspirován" nelze se i s ohledem na název filmu ubránit srovnání se skutečným Kajínkem a tady je to právě paradox, zatímco skutečný Kajínek mě připomíná hodnýho strejdu z Vysočiny, co se rád dá do řeči s každým kdo půjde kolem, vy mě paradoxně připomínate Kajínka víc než samotný Kajínek, tedy chlapa co umí utéct z basy, ranaře co si nebojí ani těch největších hajzů a jde si za svým. Co s tím ? Nic, Váš problém to není, máte za jedna a těším se brzy dosvidanja. Pane režisére, mohl by jste na chvilinku k tabulce ? Co k vám ? Trošku velký sousto na debut, nemyslíte ? Ale v poho, velký cíle si umí dávat jen velcí frajeři. Nejvíc jsem od Vás čekal v akčních scénách a paradoxně tam jsem nejvíc na vážkách. Scéna vniknutí URNY do bytu, kde se schovává Kajínek je dokonalá, bravo nejlepší akční scéna v historii našeho filmu, ale co ten Mírov ? Nešlo tomu dát větší dynamiku, třeba i za pomocí hudby, jako klid Petře nenatočil jste ten útěk špatně, jen je to asi jedna z nejočekávanějších scén, takže by měla podle toho vypadat, aby jsme se my diváci na ní pořádně smlsli. Tak nežtak pro příště, přidat na dynamice a ja budu chrochat blahem. Jako celek mě postava Kajínka vyznívá až nerealisticky ctnostně. Kdyby byl takovej, tak dneska děla místo Mirka Dušína šéfa Rychlým šípům a nebyl by x krát v krimu. Na druhou stranu z filmu cítím poctivost a snahu o kvalitní job a toho si vždy velmi cením i když to ve výsledku nemusí být vždy na výbornou. Lepší průměr s přihlednutím na náročnost žánru v českých podmínkách, na debut a na jednu osobní věc, dávám za 2 - což je v hvězdičkovém překladu za 4*. (Enšpígl) 4*
Filmová obdoba MF Dnes: bulvár, který si hraje na seriózní žurnalistiku. Exploatační atrakce (anální sex!, slzy!, krev!), za každou cenu zajímavá vizuální stránka a postavy, které lze charakterizovat jedním slovem (s vykřičníkem) dělají z komorního soudně-vězeňského dramatu skoro antickou tragédii. Všechno je na povrchu VELKÉ a DŮLEŽITÉ a rozhodně se od nás nežádá, abychom se pod tím povrchem moc šťourali. Role jsou rozdělené jasně, protagonista je superkladný borec, kterému parta sviní zmrvila život (čemu bych po odmyšlení titulku „inspirována skutečnými událostmi“ neměl problém uvěřit). Dramaturgie byla zvládnuta obstojně. Konec jedné scény probouzí zvědavost, co bude v té příští, jednoduché vizuální zkratky pomáhají s orientací ve vztazích mezi aktéry a podstatné informace jsou opakovány dost důrazně, aby vám po pár desítkách minut došlo to, k čemu se právnička šokovaně dopídí krátce před koncem. Použité formální prostředky jsou navíc natolik nadužívané, že na začátku většiny scén budete vědět, kam režisér míří (tady někoho zastřelí, tady někdo vyletí z vozovky), kvůli čemu je film prost jakéhokoli překvapení. Jakožto podívaná jak pro ty, kdo jsou vůči neskutečné naivitě neteční, tak pro ty, kdo se onou naivitou dokáží dobře bavit, Kajínek vyčnívá z žánrové české produkce, která tuhle "binární" možnost kulturního vyžití, určitý prvek sebevědomé brakovosti, nenabízí. 50% (Matty) 2*
VELKÁ RECENZE
Kdo by neznal Jirku Kajínka. Díky senzačnímu útěku z Mírova se z odsouzeného lupiče a vraha stala národní celebrita, čímž se alespoň trochu vrhlo světlo i na jeho proces - plný nesrovnalostí, chyb a záhadných okolností. Je Kajínek vinen úplně, napůl, nebo to neudělal, jak se ve vězeňských filmech vždycky traduje? Už jenom existence filmové adaptace jeho osudů mu hraje do karet, bez ohledu na to, co si autoři scénáře o jeho roli myslí. Už jenom píchání do podobného vosího hnízda vzbuzuje emoce, zvlášť když se v ukázkách na Kajínka hollywoodsky stříhá, trylkuje a obarvuje. Na lavici obžalovaných tak nesedí jen zamřížovaná celebrita, ale i debutující režisér, známý kaskadér a podnikatel Petr Jákl junior. A věru to nebude mít lehké.
Kajínek není z rodu chytrých thrillerů, které by před vámi měly náskok. Je jen o trochu sofistikovanější než Mizerové, a to v podstatě jen proto, že Dobeš s Jáklem při psaní scénáře nakukovali do soudního spisu, kde tu a tam našli nějaký šikovný zvrat. Postavy jsou přejmenovány, časová linie zohýbána, ale vzhledem k tomu, že i Kajínkův život ke konči začal připomínat akční béčko, nebudete vnímat závěrečný propad do končin, kde obvykle vládne Michael Bay a spol., jako nějaký definitivní úpadek. Film ostatně už úvodní wooovskou přestřelkou a následnou scottovskou montáží upozorní nejen na inspirace, ale především snahu o kosmopolitní vizuál. F.A. Brabec naštěstí není tak popisný jako v Máji a jeho zpomalovačky a útržkovité zoomy působí přinejmenším v akčních scénách rázně, zvlášť v kombinaci s akční decibelovou polívčičkou od Noida Bárty. To křečovité lpění na západních vzorech někomu může připadat směšné, ale podobně solidních řemeslných imitací jsme tu měli minimum a ke Kajínkovi tenhle přidrzlý styl hodně sedí. Minimálně ve chvíli, kdy se to na place honí, škrtí, střílí nebo pronásleduje.
I přes solidní rozpočet 55 milionů bohužel realita a peněženky nenabízí o moc víc adrenalinu než libovolná epizoda Kobry 11, ale v ukecanějších scénách Jákla drží nad vodou především rychlé tempo (ani přeskakování důležitých věcí, ani zbytečné chození v kruhu) a vynikající herci. Lavroněnko propůjčil Kajínkovi koňskou dávku charismatu, která prosvítá i skrz postsynchrony, a vede si dobře i ve fyzických scénách, Vilhelmová je ze začátku příjemně otravná a hraje spíš přelivem než hlasivkami, ale to se v druhé půli mění - není to akční přechod do Sarah Connor z Terminátora, ale jemný oblouk směrem k razantnější persóně se vysledovat dá. Třešničkou na dortu jsou ovšem oba Dlouzí. Michal svým chladným pohledem nechává vzpomenout na žánrově příbuzné Sametové vrahy, Vladimír (ten už bohužel není mezi námi) kariéru stylově končí over-the-top roličkou mafiána, jehož všude doprovází malý vnuk. Je to v podstatě karikatura, ale Dlouhý to ustál s noblesou a v každé scéně vypadá jako by přišel z jiného (lepšího?) filmu.
Herci ostatně vratké dialogy maskují i ochotou vrhat se do béčkových situací. Když Noid Bárta hraje s Kajínkem na dvoře basket, chvíli si říkáte, že tuhle vykrádačku 70s amerických mřížovaček nemohou myslet vážně... stejně tak se posmíváte Alici Bendové, která se svou pětiminutovkou vyloženě prosouloží, ale právě díky těmhle ochotným figurkám Kajínek zvládne dát dohromady tu detektivní mozaiku a přestane být jen tupým akčňákem, do kterého někdo zapomněl nalít akční scény.
Srovnání se Sametovými vrahy se bohužel Jáklova prvotina nevyhne. Je to škoda, protože na první pohled sice spadá do stejné kategorie (krimi podle skutečných událostí, souložící Alice Bendová, střílející Michal Dlouhý, mírně inscenační, ale přesto s netradičně sytým a nápaditým vizuálem), ale jinak jsou ty filmy z jiného těsta. Stejně jako jejich režiséři. Kajínek by chtěl sdělovat, napravovat křivdy, odhalovat skryté okolnosti. Ale stojí za ním dva rebelové, co vyrůstali na akčních béčkách a celkem nepřekvapivě jim jedno vyrostlo pod rukama. S trochu lepším castingem, ambicióznějším dějem, ale nepřehlédnutelnými kořeny. Tam kde jsou Sametoví vrazi old school detektivkou v moderních kulisách, tam je Kajínek trochu klackovitým polotovarem, co má odvahu, ale chybí mu zkušenosti.
Kdyby Jákl natočil univerzální akčňák, ve kterém vybuchne petřínská rozhledna, hrdina sjede po zadku Tančící dům, přeskočí dvě tramvaje a nechá teroristy unést prezidenta, byli by k němu možná kritici mírnější. Na takový film ale v kapsách tuzemských producentů ještě dlouho peníze nebudou. Kajínek sice ke generickým akčňákům odkazuje, nicméně je ve výsledku bystřejší, než by se mohlo z efektně střižených ukázek zdát. Minimálně živí naději o českém žánrovém řemesle a návratu drsných detektivek. Doufám, že Jákl minimálně jednu z nich vykřeše v pořádný plamen... má na to nejen svaly, ale zjevně i mozek. A něco mi říká, že přes všechny Kajínkovy nedostatky, není výsledek plodem kompromisů nebo škrtů. Ostatně sebevědomí Jáklovy vize dokazuje, možná trochu zbytečně, i posledních pět minut, kdy se váhy spravedlnosti - fiktivně - přesunou na tu "správnou" stranu.
Kajínek není nejočekávanější film tohoto roku, jak nadutě hlásají plakáty. Není ani nejlepší. Rozhodně však není nedůležitý. Bylo by velkou chybou dělat si na něj názor předem kvůli kontroverzi, která obepíná jeho hrdinu. Stejně tak byste neměli řešit, jestli ho točí kaskadér, model nebo frajírek v kožené bundě. Důležitý je výsledek, a ten ač kulhavý, snaží se tělem i duší vzepřít mustrům, podle kterých se u nás točí. A už to samo o sobě si zaslouží chvilku vaší pozornosti. Nezapomeňte, stejně jako Kajínek se můžete kdykoliv vytratit.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Novinové titulky mapují českou realitu po pádu komunismu: růst korupce, prostituce a kriminality. Zmiňují se o případu prvního českého nájemného vraha Jiřího Kajínka, odsouzeného za vraždu podnikatele Pernera a jeho bodyguarda. O deset let později. Kajínek se pokusil o útěk z věznice na Borech. Mladá advokátka Pokorová usiluje o to, aby ho mohla zastupovat. Pokorová žije se svým šéfem, elegantním právníkem Dočekalem. Tomu se nelíbí, že se zajímá o Kajínka, jehož sám neúspěšně hájil. Vězeň, který intenzivně posiluje, skončí po rvačce s vrahem Křížkem na marodce, odkud se pokusí utéct. Pokorová marně žádá tiskového mluvčího věznice o povolení dalšího rozhovoru s ním. Doufá, že najde důkazy, jež by vedly k obnovení procesu. Dráždí ji, že případ má v kompetenci stále tentýž krajský soudce. Kajínek si pokusem o útěk u spoluvězňů získal respekt. Dozorci ho však nenávidí. Vězeň pověří Pokorovou, aby ho zastupovala. Dočekal ji varuje: případ má nebezpečné pozadí. Kajínek možná nevraždil, ale grázl je a do vězení patří. Pokorová počítá s tím, že přiměje k novému svědectví romského bodyguarda Vlastu Klempára, který vraždu Pernera (na rozdíl od svého bratra) přežil. Muž byl možná ponechán naživu jen proto, aby u soudu lhal. Advokátka vyhledá bývalého zaměstnance policejního ředitelství Novotného, který se zná s Dočekalem. Stárnoucí elegán tvrdí, že vyšetřování Kajínkova případu bylo vedeno záměrně chybně: nedošlo k rekonstrukci zločinu a zmizely některé důkazy jako nalezené nedopalky a Pernerův diktafon. Soudí také, že střelec nebyl sám. Zmíní se o propuštěném policistovi Lejčkovi, který případ vyšetřoval. Bývalý policista, který nyní pracuje jako strážný, se s Pokorovou odmítne bavit. Právnička studuje případ majitelky plzeňského fitness centra Fastové, kterou Perner dal jako svou konkurentku pro výstrahu unést. Jeho bodyguardi ji v boudě za městem mučili a znásilňovali. Lejčko trénuje střelbu s policistou Bukovským. Když Dočekal zjistí, že Pokorová se případu nevzdala a že Kajínka považuje za nevinně odsouzeného, dá jí fotografii, na níž je vězeň s Lejčkem (oba při procesu tvrdili, se se neznají). Pokorová mu přizná svůj osobní zájem na případu: součástí Pernerovy pomsty Fastové bylo i znásilnění její čtrnáctileté sestry. Tou byla právě ona. V Kajínkovi vidí mstitele. Vězeň je převezen na Mírov. Ani zde ho nečeká lepší zacházení. Pokorová ukáže Lejčkovi fotografii. Marně žádá, aby podpořil její žádost o obnovení případu. Přesvědčí Klempára, aby změnil výpověď, ale ten pak před soudkyní Goreckou mlčí. Žádost je zamítnuta. Novotný chce, aby Pokorová nechala případ na pokoji. Marně však vyhrožuje Dočekalovi. Ten se pokouší přimět Lejčka ke svědectví proti Novotnému. Vzápětí zahyne při autonehodě. Novotný na pohřbu úlisně utěšuje Pokorovou. Podle něj tragédii zinscenoval Lejčko. Právnička navštíví Kajínka. Vězeň znovu odmítne svědčit proti Lejčkovi. Udělal během života řadu špatností, ale má své zásady. Pokorová mu ukáže jeho fotku s Lejčkem. Křížek je ochoten za úplatu dopomoci Kajínkovi k útěku. Dočekalova vdova vyhodí Pokorovou z advokátní kanceláře a vezme jí i vůz. Nechá ji však ještě načas v luxusním bytě. Kajínkovi se s Křížkovou pomocí podaří utéct. Muž vyhledá Lejčka a marně se z něj pokouší vymlátit pravdu. Na schůzce Pokorové dokáže, že inkriminovaná fotka je fotomontáž. Podle něj je Novotný mafián. Kajínek se ukrývá v bytě u Křížkovy manželky. Vyspí se s ní. Novotný zesílí tlak na Goreckou. Lejčko potvrdí Pokorové, že Novotný zlikvidoval Pernera a Klempára. Stopy po vraždě zahladili podplacení policisté: on a Bukovský. Kajínek pro mafiána kradl kompromitující materiály, ale není patrně vrah. Bývalý policista dá právničce nedopalky, sebrané na místě činu. Je ochoten svědčit. Pokorová nedopalky uloží do bankovní schránky, ale klíč jí ukradne Bukovský při pouličním přepadení. Kajínek se vloupá do Novotného sejfu, ale očekávaný důkaz (kazetu v Pernerově diktafonu) nenajde. Bukovský zastřelí Lejčka. Zločin zamaskuje jako sebevraždu. Křížek pod brutálním nátlakem dozorců Kajínka udá. Policejní komando uprchlíka zatkne. Bukovský předá Novotnému nedopalky. Mafián je zničí: jde o jeho značku cigaret. Navštíví Kajínka ve vězení, ale vězeň mu naznačí, že se nedá zlomit. V tom ho později podpoří i Pokorová. Na chyby při vyšetřování případu Jiřího Kajínka a pochybení soudu podali stížnost už tři ministři spravedlnosti. Existuje petice prezidentovi usilující o přezkoumání kauzy.
Postavy a obsazení
• Konstantin Lavroněnko - Jiří Kajínek (dabing Jan Šťastný)
• Tatiana Vilhelmová - Pokorová, Kajínkova obhájkyně
• Bogusław Linda - Doležal (dabing Jan Vondráček)
• Vladimír Dlouhý - Novotný
• Michal Dlouhý - Lejčko
• Ken Duken - Bukovský (dabing Jaromír Nosek)
• Václav Noid Bárta - Venca Křížek (Ludvík Černý)
• Alice Bendová - Alice Křížková
• Jakub Hejdánek - Auditor
• Werner Daehn - Perner (Štefan Janda) (dabing Vasil Fridrich)
• Richard Němec - Vlasta Klempár (Vojtěch Pokoš)
• Milán Horváth - Zbyněk Klempár (Julián Pokoš)
Ocenění
Český lev
2010 - Vladimír Dlouhý (Nejlepší vedlejší herec)
2010 - Konstantin Lavroněnko (Nejlepší herec)
2010 - Nejlepší střih
Ceny české filmové kritiky
2010 - Vladimír Dlouhý (Nejlepší vedlejší herec)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.8.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.11.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Poprvé na Blu-ray: 19.11.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Tržby v ČR - Kč 83 495 208
Návštěvnost v ČR 790 792
Náklady (Rozpočet) - Kč 55 000 000
Součástí DVD je film o filmu
Film o filmu: Kajínek (TV film)
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2010, 10 min
Režie: Marek Dobeš
Kamera: Marek Dobeš, Michal Hůla
Střih: František Vaculík, JiříJanecký
Hrají: Petr Jákl
Režisér Petr Jákl ml. představí svůj nový český film o nejznámějším doživotně odsouzeném vězni současnosti. A nejen o něm...
16:9, 5.1, 480p
• Konstantin Lavroněnko - Jiří Kajínek (dabing Jan Šťastný)
• Tatiana Vilhelmová - Pokorová, Kajínkova obhájkyně
• Bogusław Linda - Doležal (dabing Jan Vondráček)
• Vladimír Dlouhý - Novotný
• Michal Dlouhý - Lejčko
• Ken Duken - Bukovský (dabing Jaromír Nosek)
• Václav Noid Bárta - Venca Křížek (Ludvík Černý)
• Alice Bendová - Alice Křížková
• Jakub Hejdánek - Auditor
• Werner Daehn - Perner (Štefan Janda) (dabing Vasil Fridrich)
• Richard Němec - Vlasta Klempár (Vojtěch Pokoš)
• Milán Horváth - Zbyněk Klempár (Julián Pokoš)
Ocenění
Český lev
2010 - Vladimír Dlouhý (Nejlepší vedlejší herec)
2010 - Konstantin Lavroněnko (Nejlepší herec)
2010 - Nejlepší střih
Ceny české filmové kritiky
2010 - Vladimír Dlouhý (Nejlepší vedlejší herec)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.8.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.11.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Poprvé na Blu-ray: 19.11.2010 Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.)
Tržby v ČR - Kč 83 495 208
Návštěvnost v ČR 790 792
Náklady (Rozpočet) - Kč 55 000 000
Součástí DVD je film o filmu
Film o filmu: Kajínek (TV film)
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2010, 10 min
Režie: Marek Dobeš
Kamera: Marek Dobeš, Michal Hůla
Střih: František Vaculík, JiříJanecký
Hrají: Petr Jákl
Režisér Petr Jákl ml. představí svůj nový český film o nejznámějším doživotně odsouzeném vězni současnosti. A nejen o něm...
16:9, 5.1, 480p
Tvůrci a herci
Petr Jákl ml. (Režie), Petr Jákl ml. (Produkce), Igor Konyukov (Produkce), Petr Jákl st. (Produkce), Václav Noid Bárta (Hudba), F. A. Brabec (Kamera), Matouš Outrata (Střih), Jiří Sternwald (Scénografie), Jaroslava Pecharová (Kostýmy), Martin Jílek (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Marek Dobeš (Scénář), Petr Jákl ml. (Scénář), Konstantin Lavroněnko (Herec), Tatiana Vilhelmová (Herec), Bogusław Linda (Herec), Vladimír Dlouhý (Herec), Michal Dlouhý (Herec), Václav Noid Bárta (Herec), Werner Daehn (Herec), Josef Klíma (Herec), Norbert Lichý (Herec), Alice Bendová (Herec), Ken Duken (Herec), Daniel Svoboda (Herec), Hynek Čermák (Herec), Deana Horváthová-Jakubisková (Herec), Jana Pehrová-Krausová (Herec), Josef Šebek (Herec), Karel Zima (Herec), Ľubomír Paulovič (Herec), Jiří Maria Sieber (Herec), Marek Vašut (Herec), Petr Jákl ml. (Herec), Richard Němec (Herec), Natálie Topinková (Herec), Leoš Juráček (Herec), Milan Enčev (Herec), Romana Jákl Vítová (Herec), Lukáš Král (Herec), Zdeněk Barták (Herec), Přemysl Bureš (Herec), Eva Zubíčková (Herec), Michaela Flenerová (Herec)
2010/107/Česko/Akční, Thriller, Krimi, Drama
Zajímavost k filmu
- Boguslawa Lindu (Doležal) nadaboval Jan Vondráček.
- Drsně a expresivně natočená scéna mučení a znásilnění Fastové je nejspíše úlitbou režiséra Jákla divácké atraktivitě. Podle znalců kauzy Kajínek to ve skutečnosti nebyla sestra advokátky, ale majitelka tělocvičny konkurující podnikateli Jandovi (Boguslaw Linda) a nebyla žádné "ořezávátko". Údajně pak dokonce figurovala jako možná objednavatelka jeho vraždy.
- Herci pocházeli z pěti zemí.
- Při zásahu URNA rozbušky způsobily hluk okolo 300 dB.
- Na projektu se pracovalo celkem 2190 dní.
- Scénu s autem, letícím z mostu, snímalo sedm kamer.
- Catering během natáčení připravil přes 5400 jídel.
- Natáčelo se v osmadvaceti lokacích a pro filmování bylo nutné získat celkem pětatřicet různých povolení.
- Jiří Kajínek byl jeden z prvních, kteří film zhlédli.
- Film získal cenu na 3. ročníku festivalu Film policeir de Liége v Belgii v kategorii nejlepší film.
- Natáčelo se dva měsíce.
- Při natáčení bylo použito 50 zbraní.
- Klapka klapla přesně 1609krát.
- Filmový pár Křížek (Václav Bárta) a Křížková (Alice Bendová) mají na svých šíjích vytetovaná skutečná jména svého filmového partnera, Alice a Václav. Bendová si jméno nechala vytetovat několik let před začátkem natáčení, když se jí narodil syn Václav.
- Kajínek korigoval len niektoré technické detaily z väznice, do scenára nezasahoval.
- Petr Jákl chtěl, aby roli Kajínka hrál Michal Dlouhý. Ten nakonec ztvárnil Lečka.
- Režisér filmu Petr Jákl si ve filmu střihl malou roličku dozorce při útěku z Bor.
- V roli jedné z pozůstalých na pohřbu je možné spatřit JUDr. Kláru Slámovou, předobraz postavy advokátky Pokorové, kterou ztvárnila Tatiana Vilhelmová.
- Většinu nebezpečných scén absolvoval Konstantin Lavroněnko bez pomoci kaskadéra. To mělo mimo jiné za následek natažení stehenního svalu či tržnou ránu na ruce, kterou si způsobil o ostnatý drát při pokusu o filmový útěk.
- Natočeno bylo celkem 150 hodin filmového materiálu.
- Drsně a expresivně natočená scéna mučení a znásilnění Fastové je nejspíše úlitbou režiséra Jákla divácké atraktivitě. Podle znalců kauzy Kajínek to ve skutečnosti nebyla sestra advokátky, ale majitelka tělocvičny konkurující podnikateli Jandovi (Boguslaw Linda) a nebyla žádné "ořezávátko". Údajně pak dokonce figurovala jako možná objednavatelka jeho vraždy.
- Herci pocházeli z pěti zemí.
- Při zásahu URNA rozbušky způsobily hluk okolo 300 dB.
- Na projektu se pracovalo celkem 2190 dní.
- Scénu s autem, letícím z mostu, snímalo sedm kamer.
- Catering během natáčení připravil přes 5400 jídel.
- Natáčelo se v osmadvaceti lokacích a pro filmování bylo nutné získat celkem pětatřicet různých povolení.
- Jiří Kajínek byl jeden z prvních, kteří film zhlédli.
- Film získal cenu na 3. ročníku festivalu Film policeir de Liége v Belgii v kategorii nejlepší film.
- Natáčelo se dva měsíce.
- Při natáčení bylo použito 50 zbraní.
- Klapka klapla přesně 1609krát.
- Filmový pár Křížek (Václav Bárta) a Křížková (Alice Bendová) mají na svých šíjích vytetovaná skutečná jména svého filmového partnera, Alice a Václav. Bendová si jméno nechala vytetovat několik let před začátkem natáčení, když se jí narodil syn Václav.
- Kajínek korigoval len niektoré technické detaily z väznice, do scenára nezasahoval.
- Petr Jákl chtěl, aby roli Kajínka hrál Michal Dlouhý. Ten nakonec ztvárnil Lečka.
- Režisér filmu Petr Jákl si ve filmu střihl malou roličku dozorce při útěku z Bor.
- V roli jedné z pozůstalých na pohřbu je možné spatřit JUDr. Kláru Slámovou, předobraz postavy advokátky Pokorové, kterou ztvárnila Tatiana Vilhelmová.
- Většinu nebezpečných scén absolvoval Konstantin Lavroněnko bez pomoci kaskadéra. To mělo mimo jiné za následek natažení stehenního svalu či tržnou ránu na ruce, kterou si způsobil o ostnatý drát při pokusu o filmový útěk.
- Natočeno bylo celkem 150 hodin filmového materiálu.
Odkazy