Angelika / Angélique (2013/113/Francie, Belgie, Česko, Rakousko/Dobrodružný, Romantický) 44%

04.03.2018 16:38
JEDNOU VĚTOU
„Film podle románu Anne a Serge Golona Angelika, markýza andělů.“

OBSAH
Sedmnáctiletá Angelika je proti své vůli provdána za bohatého toulouského hraběte Joffreye de Peyrac, který je nejen o dvanáct let starší než ona, ale má také pověst čaroděje. Svým šarmem a inteligencí si brzy získá Angeličino srdce a zdá se, že jejich šťastný život nemůže nic ohrozit. Jednoho dne je ale Peyrac uvržen do Bastily a upálen na hranici za údajné čarodějnictví. Angelika se uchýlí s dětmi na Dvůr zázraků a s pomocí banditů plánuje pomstu všem, kteří změnili její pohádku ve zlý sen.(Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Francouzi asi mají nějakou důmyslnou taktiku natáčení remaků, protože přesně deset let před natočením této Angeliky se tehdá v DVD půjčovně u nás ve městě objevil stylově naprosto podobný remake, tenkrát na Fanfána Tulipána. Takže pakliže znáte ten a znáte originál, tak dost dobře budete vědět, jak to dopadne s tímhle filmem. Nová Angelika má nicméně pár výhod. Třeba jsem díky ní objevil nádhernou Noru Arnezeder. Také ale využívá překrásné exteriéry, které jsem si vysloveně užíval. Nejenom rakouské zámky, ale i ty české. A ty především. Pod digitální kamerou vypadají jak z dokumentu Národní klenoty, co v něm tak krásně povídal pan Táborský. Toho jsem kupodivu v tomhle filmu nezahlíd, ačkoliv si zahraniční štáby většinou nenechá ujít. Hodně mě ale pobavil hrabě Peyrac, kterého hrál šedesátý Lanvin. Ta sexuální scéna s Angelikou pak měla neuvěřitelný koule. Vlastně jsem nevěděl, jestli je to dobrý nebo špatný a to i přesto, že Nora je fakt moc hezká herečka. Celkově vzato je tenhle film vhodnou výplní pošmourné soboty. Je to remake, což je špatný samo o sobě, ale pár dobrých míst se tam přeci jen najde. Zajímalo by mě, co by na ní řekla Škopková. (Malarkey) 2*

Nikdy jsem nepochopil proč zrovna z Angeliky je pomalu celá pánská část Francie tak vyplesklá. Jistě, rajda to je přijatelná, jenže jestli se Francie něčím vyznačuje, tak je to zvýšeným počtem žab na talíři a zvýšeným počtem kurtizán na jednoho obyvatele, takže sedat si na prdel zrovna s Angeliky je fakt těžkej úlet. Navíc už vidím jak Joffrey, přinese domu kachnu a řekne Angelice, ženo má milá, udělej mě nedělní oběd. Nicméně ortodoxní odmítačka domacích prací, která se postupně z lásky k Joffreyeovi prošukává celou Francií je takovej fenomén, že se dočkal remaku. Samozřejmě při vyslovení "nová Angilka" jde tak trošku husí kůže, protože ať tak nebo onak, původní Angelika sbírala u diváků body napříč generacema a nejedna žena si z té velké lásky zaslzela. Nová Angelika pro mě překvapivě neupadá na příběhu, ale na postavě Joffreye. Nic proti, Gérard Lanvin je výbornej herec, ale takovou personu jakou je Robert Hossein prostě nepřehraje. I když je Robert především divadelní herec, tak svoje filmový postavy hraje takovým způsobem, že je vlastně vytváří a to je pak naprosto nemožný ho ve stejný postavě překonat. Jiná situace nastala u Angeliky i když Nora Arnezeder u mě zpočátku nebodovala, nakonec jsem jí tu lásku a odhlodání věřil víc než Michele ! Pokud jde o další herce, tak nemám žádných větších výhrad, nejvíc mě dostal Tomer Sisley. Příběh má své mušky, ale i masařky, je sice hezký a docela originální, že se Angelika několikrát zhoupne a má dvě děti, ale stárnutí by mělo platit snad i na markýzu andělů ne ? Joffrey má něštěstí ksicht v hajzlu pořád, takže se tam nějaká vráska navíc snad už ani nevejde. Ovšem nejvíc mě vadily dialogy. Člověka co je psal, může zametat nádráží v Mukačevu, ale ne se srát do filmů. První polovina byla dějově ucamraná, ale v druhý části to přece jen začne žít, hlavně když Angelice zabásnou toho jejího pajdu a začne jí hořet koudel u prdele. Chlapi se totiž můžou přerazit, aby jí buď zabili a nebo zachránili. Co bych tvůrcům vyčet je menší péče při výběru exteriérů, protože to spolu s hudbou byla největší síla původní Angeliky. Sice nevím proč se rozhodla distribuční společnost film uvádět s dabingem, ale když už, tak v rámci možností ho považuju za vydařený, vyjma Vaška Vydry, to fakt sorry. (Enšpígl) 3*

Tvůrci si nezaslouží, aby byli hozeni do Seiny, ačkoliv se jedná o ambiciozně pojatý přehmat ve francouzské kinematografii s cílem oprostit se od kýčovitosti původní Angeliky. Srovnávat či nesrovnávat novou verzi s klasikou? Srovnání se stejně film nevyhne. Rozhodně ne, pokud jde o nové herecké obsazení dvou stěžejních rolí. Nora Arnezeder & Gérard Lanvin jsou dost možná nejhorším milostným párem na filmovém plátně za poslední pětiletku. Jestli se vám vybaví původní herecká dvojice, tak si možná uvědomíte, že k sobě ladila ještě dříve, než se vzájemně sblížila a to měla na to víc pokusů, tedy filmů, než jen tenhle jeden, který žádného následovníka s velkou pravděpodobností mít nebude, ačkoliv regulerně končí jako první část. Angelika a Joffreye de Peyrac v nové verzi k sobě marně hledají cestu, a když ji k sobě zdánlivě najdou v podobě obejmutí či polibku, působí to jako nechtěná parodie. Chemie je mezi nimi mizivá. Erotická scéna jejich divného milostného splynutí má navodit pocit, že ti dva k sobě patří od nepaměti, ale tak lacině povrchně nelze pojmout vztah dvou proslulých postav stříbrného plátna. Z filmu vyvstane nejednou pocit, že ho natočili dva různí režiséři. Jeden není příliš technicky zdatný a akční scény vypadají nablble i průměrně a někdy až nepodařeně, a aby tak nevypadaly, tak se hodí do zpomaleného záběru a vypadá to ještě hůř. Ten druhý je chvílemi zdatným vypravěčem, který místy umí vytvořit pěkný kompoziční záběr pro široké plátno. Skutečnost je však taková, že klasiku dostal do rukou režijní veterán Ariel Zeitoun, který navíc není francouzského původu. To kdyby si někdo stěžoval a ohrazoval se, že tunisan przní pověstný francouzský film, který měl něco do sebe a ubírá mu na poetice. Tahle verze je skutečně zbavena veškerého poetického balastu. Přiznám se, že styl původní předlohy jsem tady nepostrádal. Kromě toho, je tady dán v rozumné míře prostor politikaření, a s ním spojené intriky na královském dvořem z nichž je obviněn, a nejen z nich, samotný hrabě Peyrac, který končí uvězněný v nechvalně známé Bastille. Zpět k hercům. Je to opravdový castingový přehmat vidět hrát Noru Arnezeder Angeliku a Gérarda Lanvina de Peyraca, ale k dobru jim nutno připočíst, že se nesnažili původní herce nijak napodobovat. Mnohem lepší jsou scény, ve kterých Arnezeder nemusí být za krásku, za kterou je svým okolím neustále považována. Ve scénách, kdy se ostříhá a přebarví vlasy na tmavo, získá její herecký projev na určité věrohodnosti. Opravdu nelze srovnávat její zvláštně agresivní sexappeal s půvabem Michele Mercier, která byla pro roli Angeliky stvořena. Lanvin působil v roli pajdavého a zjizveného hraběte až moc chlípně a chyběla mu Hosseinova důstojnost i nenapodobitelný nadhled. Nemyslím si, že by si mě ani jeden z nich přímo získal. Nabýt charisma původní dvojice, bylo takřka nemožné. Interiéry a exteriéry vypadají uspokojivě a nechybělo moc a vypadaly by jako z dražšího televizního filmu. To dělala ta nevyrovnaná režie, se kterou jste často nevěděli, na čem jste. Otřesně natočenou scénu s chabým konceptem vystřídala scéna dynamická, případně vkusně romanticky zabarvená a zase naopak. Tohle hektické i hekavé střídání probíhalo až do poslední třetiny, kterou považuji za nejvyrovnanější a nejlépe zvládnutou. Po ní se dalo i těšit na případné pokračování, na které závěr filmu odkazuje, ale kterého se už případní zájemci nedočkají. Ve filmu je v jedné scéně ke slyšení hudba z původní Angeliky, a to aby zřejmě nešel do ztracena záměr o remake. Když bych měl napsat vše, co je špatně na nové verzi, tak by to byl dlouhý sloupec. Nesmím zapomenout na Nicolase, který se asi tomu původnímu přišel po letech vysmát. Možná i moderní Angelika přišla s takovým záměrem. Nechutná jako kvalitní francouzské víno, a občas i trochu ztrpkne na jazyku, ale zvědavost je silnější než promarněné ambice, a ta divákům nedá spát, dokud Noru Arnezeder neuvidí na vlastní oči jako markýzu andělů. Tak věhlasnou se ale nestane. Kdo se bude nudit, může počítat vyskytující se české herce, ale pozor, jedná se o méně známé tváře s čestnou výjimkou, kterou tvoří Jirka Pomeje. Nadabovaná verze dělá film plně snesitelným. Mé hodnocení: 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Traduje se, že autoři knižní série o Angelice Anne a Serge Golonovi (zábavný fakt: on byl původem ruský šlechtic jménem Vsevolod Sergejevič Golubinov) byli hluboce zklamáni pětidílnou filmovou adaptací ze 60. let a doufali, že jednou někdo natočí „pořádnou verzi“. Serge se toho nedožil, paní Anne ano. Bylo by zajímavé slyšet, co na ni říká, ačkoli má 92 let a už se asi k ničemu moc nevyjadřuje.
Notoricky známá pseudohistorická limonáda slavila ve své době obrovský komerční úspěch. Nová verze se její návštěvnosti a slávě nemůže ani přiblížit. Většina diváků zajde na remake vlastně jen proto, aby si potvrdila, že stará adaptace je nepřekonatelná. Zejména divačky budou zajisté srovnávat, a když třeba na plátno nastoupí místo opáleného, běloskvoucím úsměvem oslňujícího Giuliana Gemmy nosatý, ošklivý, opuchlý a zarostlý Mathieu Kassovitz, kinosály zaburácejí trpkým smíchem. Potvrzeno osobní zkušeností.
Oprostit se od srovnávání téměř nelze, ale pokud se vám to povede, odměnou vám bude film s mnohem realističtějším vizuálem, solidní dobovou atmosférou a zemitějšími postavami. K Angelice ono napudrované barokové pozlátko zajisté patří, ale kdo v tomhle příběhu hledá i něco historického, bude potěšen. Angelika 2013 je podstatně špinavější, celkově temnější a obsahuje i několik docela drsných výjevů. Akci zajišťují honičky a krvavé souboje, ve kterých ale solidnímu šermu škodí trochu zmatený střih.
Podobného „uzemnění“ se dočkaly i postavy. Nora Arnezeder se s hlavní postavou poprala se ctí, navíc je opravdu krásná a na rozdíl od Michelle Mercierové ochotně předvádí své půvaby. Joffrey de Peyrac není Hosseinův hezoun s jizvou, ale opravdu starý, ošklivý, kulhavý muž, přesně jak příběh požaduje. Díky Gérardu Lanvinovi je ale dostatečně charismatický a vrstevnatý a po zásluze kraluje filmu.
Problémem snímku je jeho nepochopitelná rozpolcenost. První hodina se soustřeďuje na budování vztahu hlavních postav a rozvinutí „thrillerové“ zápletky s plánovanou královraždou v pozadí. Hrdinové mají dostatek prostoru projevit se, dojde i na jakž-takž přesvědčivé emoce. Chvílemi to až vypadá, že tvůrci plýtvají časem. Přesto se jedná o lepší část filmu, protože má zřetelný děj a jistou atmosféru.
Druhá polovina filmu, v níž dojde ke krizi a spustí se smršť intrik a zvratů, vypadá jako sestříhaná z nejméně tříhodinového (a už i tak svižně odsýpajícího) materiálu. Najednou všichni spěchají, děj skáče z místa na místo, prakticky žádná scéna nestihne patřičně doznít a některé výjevy dokonce příliš nenavazují. Ve srovnání s první hodinou, která má „normální“ tempo, získává divák najednou dojem, že se dívá na nějaký šíleně dlouhý trailer na celou sezónu seriálu navazujícího na onen hodinový pilot. Paradoxně navzdory tomu zběsilému tempu začne být film zdlouhavý a únavný a na konci si publikum oddechne, že už je konečně po všem.
A s tím souvisí i celkový dojem, že nové Angelice by to velmi slušelo na obrazovce. Děj, kterým proletíme během dvou hodin, by vystačil na půl tuctu dílů seriálu. Na televizní poměry solidně výpravného (i díky malebným českým exteriérům) a dobře obsazeného seriálu. Takhle to vypadá, jako by si tvůrci v polovině filmu uvědomili, co všechno ještě musí odvyprávět a snažili se to mermomocí narvat do zbývajících padesáti minut. Škoda, protože celkový záměr sundat markýzu ze zlatého trůnu a šoupnout ji do poctivého historického bláta, je docela zajímavý, sympatický a vlastně i funkční.

DABING
V českém znění: Kateřina Lojdová - Nora Arnezeder (Angelika), Jan Šťastný - Gérard Lanvin (de Peyrac), Vladimír Brabec - Miguel Herz-Kestranek (Markýz), Otakar Brousek ml. - Mathieu Kassovitz (Nicolas), Vladislav Beneš - Simon Abkarian (Desgreze), Filip Blažek - Julian Weigend (Fouquet), Ondřej Brzobohatý - David Kross (Ludvík XIV.), Filip Čapka - Matthieu Boujenah (Andijos), Petra Hobzová - Karine Valmer (Hortenzie), Milan Slepička - Rainer Frieb (Mazarin), Svatopluk Schuller - Michel Carliez (Chevalier de Germontaz), Ondřej Vetchý - Tomer Sisley (Philippe de Plessis-Belliere), Jan Vlasák - John Dobrynine (De La Reynie), Ladislav Frej - Jean-Louis Sbille (kněz), Bohuslav Kalva - Eric De Staercke (baron), Zdeněk Žák - Patrick Descamps (arcibiskup), Jan Köhler - Ales Linhart (Cantor), Ivan Jiřík - Séverin Bavarel (mnich), Václav Vydra - Fabrice Rodriguez (De Condé), Zbyšek Horák - Jiří Pomeje (chudák), Petr Pospíchal - Rostislav Novák Jr. (Kircher), Ladislav Cigánek, Filip Švarc, Robert Hájek, Roman Hájek, Jana Hermachová, Vanda Konečná, Martin Kubačák, Terezie Taberyová, Šárka Brázdová
Překlad: Anna Kareninová
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Petr Posolda
Výsledný mix: Karel Zámečník
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.2.2014 Bioscop
Premiéra Francie: 18.12.2013 EuropaCorp Distribution
Premiéra Belgie: 18.12.2013 Belga Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 2.7.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 000 647
Návštěvnost v ČR 8 061
 
Tvůrci a herci
Ariel Zeitoun (Režie), Emmanuel Jacquelin (Produkce), Nathaniel Méchaly (Hudba), Peter Zeitlinger (Kamera), Philippe Bourgueil (Střih), - (Casting), Patrick Durand (Scénografie), Edith Vesperini (Kostýmy), Stéphane Rollot (Kostýmy), Thomas Berliner (Zvuk), Pascal Thiollier (Masky), Ariel Zeitoun (Scénář), Philippe Blasband (Scénář), Anne Golon (kniha) (Předloha), Serge Golon (kniha) (Předloha), Nora Arnezeder (Herec), Gérard Lanvin (Herec), Simon Abkarian (Herec), Tomer Sisley (Herec), Olivier Gourmet (Herec), Mathieu Kassovitz (Herec), David Kross (Herec), Miguel Herz-Kestranek (Herec), Julian Weigend (Herec), Fabrice Rodriguez (Herec), Salomé Degeer (Herec), Karine Valmer (Herec), Florence Coste (Herec), Jean-Louis Sbille (Herec), Bruno Joris (Herec), Petr Mareček (Herec), Petr Kantor (Herec), Adriana Bajtková (Herec), Jaromír Emett (Herec), Zuzana Hrubčová (Herec), Josef Kuhn (Herec), Jiří Pomeje (Herec), Patrick Descamps (Herec), John Dobrynine (Herec), Michel Carliez (Herec), Bruno Georis (Herec)
 
2013/113/Francie, Belgie, Česko, Rakousko/Dobrodružný, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Na premiéru filmu v České republice se dostavila i Libuše Švormová, která nadabovala Angeliku (Michele Mercier) v původních filmech.
- Na českém dabingu se podílel i Vladimír Brabec, který daboval i ve filmech o Angelice o 50 let dříve.
- Představitel Joffreie Gérard Lanvin byl v době filmování šedesátník, v knižní předlože bylo přitom postavě 30 let.
- Scénář snímku vznikal ve spolupráci Nadiou Goloubinoff, dcerou autorky románu Anne Goolon.
- Angelice (Nora Arnezeder) je ve filmu 17 let, její představitelce Noře Arnezederové je přitom bylo v době natáčení 25.
 
Odkazy