Anděl smrti / Fallen (1998/123/USA/Krimi, Thriller, Drama, Mysteriózní, Fantasy) 68%

27.02.2018 09:54
JEDNOU VĚTOU
„Najít vraha, který už byl jednou dopaden, odsouzen a popraven, je pro detektiva osudový úkol."

OBSAH
Detektiv Denzel Washington byl svědkem popravy brutálního vraha Reese. Záhy se však rozpoutá série vražd v naprosto stejném stylu. Je možné pátrat po zločinci, který už nežije?Příběh nekompromisního muže, jenž vytrvale čelí nástrahám odvěkého zla. Detektiv John Hobbes (Denzel Washington), zabývající se vraždami, pronásleduje po rušném chodníku masového vraha.Pak jej spatří: je to malá žena středního věku. Ne, počkejte! Vrahem je nenápadný muž vedle ní! A opět je to někdo jiný! Jsou to všichni, a vlastně žádný z nich. Hobbes zjišťuje, že pronásleduje zdánlivě nezničitelného nepřítele...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Oh boy, moje vášeň pro filmy, které začínají koncem, je zde ještě umocněna faktem, že Anděl smrti je jeden z mála filmů, které oprávněně (a rozkošnicky!) beze zbytku využívají figuru voiceoverového vypravěče. Elias stráví ve filmu asi šest minut, ale i tak je velice půvabný. Kdybych já byla tisíce let starý padlý anděl chodící po Zemi, rovněž si budu slastně pobrukovat Stouny (na moji obranu: pokoušela jsem se napsat Stoney a potom Stony, ale to dle mého názoru vypadalo nepatřičně). Byla jsem trochu otrávena, když ze záběru na plačící pochybující ženu v kostele film přejde na Coca Colu padající z automatu. Je to větší připomínka zla než když si Azazel pobrukuje. Osobně bych tam nepotřebovala tolik subjektivních pohledů démona, ale dramaturgicky je to dokonalé do posledního záběru. (Morien) 4*

Není se čemu divit, že o tomhle filmu vůbec nic nevím. V úvodních titulcích se totiž svým námětem tváří jako slabší verze filmu Sedm (což je vlastně pochvala), jenže to je jenom chabá domněnka stanovená při úvodních minutách. Následuje totiž změť všeho špatného, co nabízely filmová devadesátá léta a nikdy jim to nepřineslo žádný úspěch. Snadno zapomenutelný film. (Malarkey) 2*

Jeden z mála slabých filmů s Denzelem Washingtonem ještě z doby, kdy nebyl velkou hvězdou a klasickým prototypem "policajta". Mohlo to být mnohem lepší film, ale kvůli nevyužitému tématu se tak nestalo. Scénáristé jemně načrtli možnosti a nechali film plynout dál a ani režisér se zrovna s atmosférou nepředvedl, jak mohl. Film plný promarněných příležitostí. (Djkoma) 2*

VELKÁ RECENZE
Azazel je jeden z padlých andělů, které Bůh zbavil podoby a oni se za to mstí na lidech. Protože nemá vlastní tělo, žije v tělesných schránkách jiných. Lidí i zvířat, do kterých může vstoupit jediným letmým dotykem a v případě, že je hostitel zabit, dokonce i bez nutnosti dotyku, pouze však po dobu jednoho nadechnutí, kdy je schopen "venku" přežít. Mluví všemi jazyky, včetně syrské aramejštiny z biblických dob, a je skutečným, téměř absolutním zlem. Nezničitelným, nepřemožitelným, nelítostným a bezcharakterním.
Přesvědčit se o tom může detektiv Hobbes, který sice chytil obávaného vraha Edgara Reese a předal ho porotě, která ho poslal do plynové komory, ale tím to všechno neskončilo. Právě naopak. Objevují se další mrtvoly, stejný modus operandi a taky hádanka, kterou mu těsně před smrtí položil Reese. Zpočátku nevěřící a skeptický detektiv se přesvědčí, že si s ním krutě pohrává pomstychtivý démon a s hrůzou si uvědomí, že se na něj nejen snaží svést podezření z dalších vražd, ale navíc se zřejmě velmi dobře baví jeho pozvolným ničením a deptáním.
Neustále kolem něj krouží v tělech různých lidí, donutí ho zabít nevinného muže, a pomalu ho deptá. Detektiv se však nevzdává a dokonce se zdá, že objevil způsob jak démona porazit a zničit.
Scenárista a výrobní producent filmu Nicholas Kazan se pro napsání tohoto příběhu inspiroval jednoduchým předpokladem: "Věřím, že lidé jsou v jádru dobří a že zlo je tou silou, která se přenáší z jednoho člověka na druhého. Začal jsem proto přemýšlet o filmu, kde by se zlo skutečně z člověka na člověka psychicky přenášelo. Film Anděl smrti vyplynul právě z této představy."
Poté, co byla ve scénáři "posazena" úloha policie do realistické polohy a to vše bylo orámováno nadpřirozenem, producenti došli k názoru, že do režisérského křesla by měl usednout jediný muž - Gregory Hoblit. Hoblit si získal popularitu a dostal se do podvědomí filmových diváků svým brilantním režisérským debutem, thrillerem ze soudní síně Prvotní strach (1996). Svůj status kultivovaného režiséra dramat z policejního a soudního prostředí však už prokázal před tím svou prací pro televizi. Je držitelem ceny Emmy za seriály Hill Street Blues, L.A. Law a NYPD Blue - Policie New York). Koproducent filmu Charles Roven říká, "Greg ví, jak policisté žijí. Rád bych řekl, že požádat Hoblita, aby tento film režíroval, bylo vnuknutí, ale já si skutečně myslím, že to byl prostě a jednoduše chytrý výběr." Gregoryho Hoblita scénář, poté co si ho jedním dechem přečetl, jako režiséra velmi zaujal. Vysvětluje: "Pokud by to bylo něco jako další policejní show, už bych do toho nešel. Ale v tomto příběhu bylo mnohem víc. Prolínají se zde dva žánry: v jednom z nich je velice zajímavý policejní příběh, druhý, který je pro mne důležitější, se týká jiné dimenze - světa nadpřirozena. Příběh se stává jedinečným, když se tyto dva světy spojí. Sešel jsem se tedy s Chuckem a s Nickem a rozjeli jsme to."
Tento důraz na "temnou stranu" příběhu bylo to, co dostalo celý štáb hned od začátku. Hoblit z toho byl nadšen: "Je to jako jet po dálnici a vidět vrak auta. Podíváš se. A potom si s určitým vzrušením ještě přečteš článek v novinách, který ti přiblíží pozadí té bouračky - tuto ´temnou stránku světa´. My se také v našem filmu díváme a také si udržujeme určitý bezpečný odstup."
Nicholas Kazan líčí děj filmu z pozice "dobrého" muže, který z ničeho nic narazil na původní zdroj zla. "Vůbec si nemyslím, že tento film pojednává o paranormálních jevech" upřesňuje Kazan. "Pojednává o normálních věcech. Jedna z postav ve filmu říká, že více je skryto, než může být viděno. Myslím si, že se to shoduje s naším chápáním reality. Ve skutečném životě je zlo skryto. Všechno důležité je skryto."
Když Gregory Hoblit film režíroval, bylo jeho přáním udržet diváky v napjatém očekávání. Chtěl, aby se mohli dívat přímo očima hlavní postavy, detektiva Johna Hobbese. Režisér, který má ještě v živé paměti rozhovor s jedním svým známým detektivem z New Yorku, vzpomíná: "Můj přítel mě vzal, abych se podíval na jeden příjemný roh ulice a zeptal se mě, co vidím. Tak jsem mu ten roh popsal. Všechno, co jsem viděl. Krásný soumrak, lidi co chodili kolem a drželi se za ruce, stromy, měsíc. On mi na to začal vyprávět, co všechno se zde za pět let stalo. Sebevraždy, loupežná přepadení, vraždy a další podobné věci. On mi vlastně říkal, že svět vidí očima policisty, a tak sice můžeme spolu kráčet po ulici, dívat se na úplně stejné věci, ale uvidíme každý něco zcela jiného. A takhle jsem chtěl, aby se i Hobbes díval na svět. Klíč k příběhu, který přivede diváky do tohoto zamlženého a nejasného prostředí, je především ve věrohodnosti a realističnosti postav i toho, co na plátně prožívají. A tak obsazení Denzela Washingtona bylo rozhodujícím předpokladem k vytvoření věrohodného projektu. Filmaři si ho vybrali, aby dodal Hobbesovi jeho charakteristickou prozíravost, ale aby zároveň vypadal civilně.
Gregory Hoblit k tomu říká: "Denzel je velice dobrý herec. Je bystrý. Je velice intuitivní. Je velmi tvořivý a zajímá se o život. A také je ohromně talentovaný." Christopher Roven navíc připomíná, že Washington dodal filmu určitou "příjemnou kvalitu". Chtěli jsme ten film pozvednout, jak nejvíc je to možné. Nejdříve pro to člověk potřebuje dobrý scénář. Ale až po tom, co získá výborného herce, dostane se na dosah k ideálu, po kterém touží. A s Denzelem lze jít až na hranu, protože s ním bude příběh opravdu skutečný. Diváci to přijmou a budou mu fandit. Denzel Washington znal práci Gregory Hoblita i Nicholase Kazana a vzpomíná na začátek jejich první spolupráce takto: "To co jsem obdržel - materiál o režii od Grega a scénář od Nicka - mě dostatečně přesvědčilo, abych do tohoto projektu šel. Chuck Roven je také velmi přesvědčivý chlapík." Denzel Washington roli přijal a s filmaři se shodl na představě o Hobbesově postavě. Nepředstavoval si ho jako super policistu, ale jako velice houževnatého detektiva. Líčí ho jako někoho, kdo: "je, podle mého názoru, ve své práci vždy o krok napřed. Nejenom že má zájem na tom, aby dostal vrahy před soud, ale zajímá se také o jejich odsouzení."

O NATÁČENÍ
Scenárista a výrobní producent filmu Nicholas Kazan se pro napsání tohoto příběhu inspiroval jednoduchým předpokladem: "Věřím, že lidé jsou v jádru dobří a že zlo je tou silou, která se přenáší z jednoho člověka na druhého. Začal jsem proto přemýšlet o filmu, kde by se zlo skutečně z člověka na člověka psychicky přenášelo. Film Anděl smrti vyplynul právě z této představy."
Poté, co byla ve scénáři "posazena" úloha policie do realistické polohy a to vše bylo orámováno nadpřirozenem, producenti došli k názoru, že do režisérského křesla by měl usednout jediný muž - Gregory Hoblit. Hoblit si získal popularitu a dostal se do podvědomí filmových diváků svým brilantním režisérským debutem, thrillerem ze soudní síně Prvotní strach (1996). Svůj status kultivovaného režiséra dramat z policejního a soudního prostředí však už prokázal před tím svou prací pro televizi. Je držitelem ceny Emmy za seriály Hill Street Blues, L.A. Law a NYPD Blue - Policie New York). Koproducent filmu Charles Roven říká, "Greg ví, jak policisté žijí. Rád bych řekl, že požádat Hoblita, aby tento film režíroval, bylo vnuknutí, ale já si skutečně myslím, že to byl prostě a jednoduše chytrý výběr." Gregoryho Hoblita scénář, poté co si ho jedním dechem přečetl, jako režiséra velmi zaujal. Vysvětluje: "Pokud by to bylo něco jako další policejní show, už bych do toho nešel. Ale v tomto příběhu bylo mnohem víc. Prolínají se zde dva žánry: v jednom z nich je velice zajímavý policejní příběh, druhý, který je pro mne důležitější, se týká jiné dimenze - světa nadpřirozena. Příběh se stává jedinečným, když se tyto dva světy spojí. Sešel jsem se tedy s Chuckem a s Nickem a rozjeli jsme to."
Tento důraz na "temnou stranu" příběhu bylo to, co dostalo celý štáb hned od začátku. Hoblit z toho byl nadšen: "Je to jako jet po dálnici a vidět vrak auta. Podíváš se. A potom si s určitým vzrušením ještě přečteš článek v novinách, který ti přiblíží pozadí té bouračky - tuto ´temnou stránku světa´. My se také v našem filmu díváme a také si udržujeme určitý bezpečný odstup."
Nicholas Kazan líčí děj filmu z pozice "dobrého" muže, který z ničeho nic narazil na původní zdroj zla. "Vůbec si nemyslím, že tento film pojednává o paranormálních jevech" upřesňuje Kazan. "Pojednává o normálních věcech. Jedna z postav ve filmu říká, že více je skryto, než může být viděno. Myslím si, že se to shoduje s naším chápáním reality. Ve skutečném životě je zlo skryto. Všechno důležité je skryto."
Když Gregory Hoblit film režíroval, bylo jeho přáním udržet diváky v napjatém očekávání. Chtěl, aby se mohli dívat přímo očima hlavní postavy, detektiva Johna Hobbese. Režisér, který má ještě v živé paměti rozhovor s jedním svým známým detektivem z New Yorku, vzpomíná: "Můj přítel mě vzal, abych se podíval na jeden příjemný roh ulice a zeptal se mě, co vidím. Tak jsem mu ten roh popsal. Všechno, co jsem viděl. Krásný soumrak, lidi co chodili kolem a drželi se za ruce, stromy, měsíc. On mi na to začal vyprávět, co všechno se zde za pět let stalo. Sebevraždy, loupežná přepadení, vraždy a další podobné věci. On mi vlastně říkal, že svět vidí očima policisty, a tak sice můžeme spolu kráčet po ulici, dívat se na úplně stejné věci, ale uvidíme každý něco zcela jiného. A takhle jsem chtěl, aby se i Hobbes díval na svět. Klíč k příběhu, který přivede diváky do tohoto zamlženého a nejasného prostředí, je především ve věrohodnosti a realističnosti postav i toho, co na plátně prožívají. A tak obsazení Denzela Washingtona bylo rozhodujícím předpokladem k vytvoření věrohodného projektu. Filmaři si ho vybrali, aby dodal Hobbesovi jeho charakteristickou prozíravost, ale aby zároveň vypadal civilně.
Gregory Hoblit k tomu říká: "Denzel je velice dobrý herec. Je bystrý. Je velice intuitivní. Je velmi tvořivý a zajímá se o život. A také je ohromně talentovaný." Christopher Roven navíc připomíná, že Washington dodal filmu určitou "příjemnou kvalitu". Chtěli jsme ten film pozvednout, jak nejvíc je to možné. Nejdříve pro to člověk potřebuje dobrý scénář. Ale až po tom, co získá výborného herce, dostane se na dosah k ideálu, po kterém touží. A s Denzelem lze jít až na hranu, protože s ním bude příběh opravdu skutečný. Diváci to přijmou a budou mu fandit. Denzel Washington znal práci Gregory Hoblita i Nicholase Kazana a vzpomíná na začátek jejich první spolupráce takto: "To co jsem obdržel - materiál o režii od Grega a scénář od Nicka - mě dostatečně přesvědčilo, abych do tohoto projektu šel. Chuck Roven je také velmi přesvědčivý chlapík." Denzel Washington roli přijal a s filmaři se shodl na představě o Hobbesově postavě. Nepředstavoval si ho jako super policistu, ale jako velice houževnatého detektiva. Líčí ho jako někoho, kdo: "je, podle mého názoru, ve své práci vždy o krok napřed. Nejenom že má zájem na tom, aby dostal vrahy před soud, ale zajímá se také o jejich odsouzení."

DABING
V českém znění: Otakar Brousek ml. – Denzel Washington (John Hobbes), Jiří Zavřel – James Gandolfini (Lou), Filip Jančík - Gabriel Casseus (Art), Vladimír Kudla - Robert Joy (Charles), Antonín Molčík – John Goodman (Jonesy), Lucie Benešová - Embeth Davidtz (Gretta Milanová), Jiří Plachý – Donald Sutherland (poručík Stanton + titulky), Daniel Rous – Elias Koteas (Edgar Reese), Radovan Vaculík - Christian Aubert (profesor Louders), Alena Procházková, Sylva Sequensová, Karel Chromík, Helena Němcová, Jana Páleníčková, Jan Přeučil, Jan Škvor, Radek Škvor, Vojta Kotek.
Překlad: Tamara Vosecká
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie českého znění: Jitka Tošilová
Vyrobila: pro Warner Home Video Společnost AVF Studio Zero, 1998

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.5.1998 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 16.1.1998 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 16.11.1998 Warner Home Video (VHS)
Poprvé na DVD: 11.3.1999 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 7.12.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 826 498
Návštěvnost v ČR - 15 012
Tržby celkem - $ 25 232 289
Náklady (Rozpočet) - $ 46 000 000
 
Tvůrci a herci
Gregory Hoblit (Režie), Charles Roven (Produkce), Richard Suckle (Produkce), Dun Tan (Hudba), Newton Thomas Sigel (Kamera), Lawrence Jordan (Střih), David Rubin (Casting), Terence Marsh (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Bruce Fortune (Zvuk), Jay Meagher (Zvuk), Edna Sheen (Masky), Nicholas Kazan (Scénář), Denzel Washington (Herec), John Goodman (Herec), Donald Sutherland (Herec), Embeth Davidtz (Herec), James Gandolfini (Herec), Elias Koteas (Herec), Gabriel Casseus (Herec), Michael J. Pagan (Herec), Robert Joy (Herec), Aida Turturro (Herec), Barry Shabaka Henley (Herec), Chuck Jeffreys (Herec), Graham Beckel (Herec), Cress Williams (Herec), Jason George (Herec), Frank Medrano (Herec), Michael Shamus Wiles (Herec), Reno Wilson (Herec), Ford Austin (Herec)
 
1998/123/USA/Krimi, Thriller, Drama, Mysteriózní, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Jméno postavy Denzela Washingtona John Hobbes je založeno na dvou filosofech 17. století, Thomasi Hobbesovi a Johnu Lockovi. Hobbes se domníval, že lidé jsou přirozeně zlí a potřebují tlak společnosti, aby se stali lepšími. Locke o lidech smýšlel jako o přemýšlejících, racionálních bytostech schopných mírumilovné koexistence. Těmito tématy se film také zabývá.
- První scéna, kterou scenárista Nicholas Kazan vymyslel, byla ta, ve které Azazel poprvé putuje z jednoho člověka do druhého a na jejímž konci dojde k posednutí Charlese Oloma (Robert Joy). Kazan přemýšlel nad tím, jak může zlo přecházet z jednoho člověka na druhého, jak může být nakažlivé, že když je jeden člověk zlý na druhého, tak ten bude zlý zase na někoho dalšího a tento řetěz se nikdy nezastaví. Tímto došel k vizuální představě filmové scény a od této scény se potom odrazila práce na celém filmu.
- Scéna, kdy se propadne strop ve sklepě chaty, který zrovna Hobbes prohledává, nebyla ve scénáři ani v hrubém střihu filmu. Původně měl Hobbes najít knihu a odejít. Během jedné z testovacích projekcí ale během této scény odešel ze sálu jeden divák na toaletu a zavřel za sebou dveře s hlasitým prásknutím, což vylekalo všechny přítomné. Produkce filmu tak získala nápad, že by se v tomto místě filmu mohla objevit náhlá "lekací scéna" pro posílení atmosféry napětí.
- Během přípravy natáčení režisér navštívil muže, který dokáže mluvit syrijsko-aramejsky, aby mu pomohl s dialogovou scénou v tomto jazyce, která ve filmu proběhne. Muž byl ale velmi nábožensky založený a odmítl vyslovit nadávky, které postava mluvící touto řečí ve filmu pronáší. Produkce potom musela najít dalšího člověka, který tuto řeč ovládá, aby doplnil chybějící sprosté repliky.
- Všechny scény Edgara Reese (Elias Koteas) se natáčely dříve než většina ostatních záběrů. Režiséra Hoblita natolik zaujala fyzičnost Koteasova projevu, že trval na tom, aby se všichni ostatní herci, které posléze rovněž posedne Azazel, pohybovali podobně jako on. Tito herci potom studovali Koteasovy záběry, aby od něj pochytili gesta a mimiku.
- Natáčení probíhalo v amerických městech Philadelphia, New Jersey a Los Angeles.
- Nicholas Kazan napsal roli Jonesy speciálně pro Johna Goodmana.
 
Odkazy