Amores perros - Láska je kurva / Amores perros (2000/154/Mexiko/Thriller, Drama, Krimi) 84%

18.05.2022 22:33
JEDNOU VĚTOU
„Láska. Zrada. Smrt. Filmový adrenalin s oscarovou nominací.“

OBSAH
Octavio miluje ženu svého bratra a je pevně rozhodnut s ní uprchnout. Zoufale potřebuje peníze, a když se ukáže, že jeho milovaný pes Cofi je výborný zabiják, bez váhání ho přihlásí na krvavé psí zápasy, které dobře vynášejí. Daniel opouští svou ženu, aby mohl žít s mladou dlouhonohou modelkou Valerií. Jejich nový exkluzivní byt se ale zakrátko změní v nesnesitelné vězení a stane se smrtící pastí pro Valeriina malého chundelatého pejska Richiho. Bývalý komunista a partyzán El Chivo se po letech strávených ve vězení živí jako nájemný vrah. Jeho jedinými společníky jsou toulaví psi, které sbírá na ulici a léčí jim jejich rány... Tři příběhy se proplétají stylem připomínajícím Pulp Fiction, aniž by se však režisér tohoto strhujícího mexického filmu, jenž byl nominován na Oscara, snažil kohokoli kopírovat či napodobovat. Originálním způsobem líčí několik lidských osudů, jež se protnou ve scéně fatální dopravní nehody, která celý film otevírá. Tarantinovsky spletitá story uchvátila svou energií a výsostnou filmařinou i členy Akademie, kteří film nominovali na Oscara.(Magic Box)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tři povídky. Tři kruté příběhy využívající psy jako katalyzátory mezilidských vztahů. První z nich je o touze. Octavio se zamiloval do své švagrové a začne využívat nekontrolovatelnou zvířecí sílu: k tomu, aby zbohatl a aby ho jeho vyvolená milovala a zatoužila po lepším příštím. Druhá povídka je o osamělosti a sebezničení vztahu. Krásná modelka začíná žít s postarším byznysmenem, který kvůli ní opouští rodinu, ovšem záhy se jí zhroutí celý svět i kvůli tomu, že se její chundelatý vometák propadne pod podlahu luxusního apartmá. Třetí pak pojednává zejména o ztrátě. Bezdomovec starající se o opuštěná zvířata má v sobě díru v podobě ztráty dcery. Všechny tři spojí krutá autonehoda v přelidněném Mexico City. A vždy je do jejich osudu nějak zapletený pes. Když se v jednom z nich stává čtyřnohé zvíře jakýmsi hafajícím přízrakem rozpadajícího se vztahu, diváka mrazí. A nemrazí ho jednou. Alejandro González Inárritu rozhodně nepřináší nějakou sladkou limonádu. V úctyhodné stopáži šokuje hned několikrát. Hlavní město Mexika tepe životem, je drsné, špinavé, plné korupce a kriminality. Tvůrci jsou velmi intenzivní, scény surové, scénář rafinovaný. A herci naprosto přesní a přirození. A celé to dokonale funguje i po letech. (castor) 5*

První povídku považuji za ukázku dokonalého filmového řemesla a Ińárritu pro mě při jejím sledování byl génius, kterému bych s klidem svěřil jakýkoli námět, protože jeho vizuální nápady nebo střídání kontrastů jsou naprosto bez chyby. O to víc pak moje nadšení zvadlo po zbývajících dvou příbězích, které nejsou nějak špatné, jenom na rozdíl od první tolik neznepokojují a zároveň neuchvacují divákovy smysly a spíše se soustředí na postupný psychický vývoj postav. Bohužel většinu času až příliš postupný a téměř zdlouhavý. (novoten) 4*

Stejně jako má Dánsko Von Triera, či Švédsko Hallstroma, tak i mexická tvorba má svojí jedničku: Alejandro Gonzalez Inarritu. I v Hollywoodu si zachoval svůj režijní styl a právě to byl klíč k úspěchu. Tady mi však vadila až přílišná stopáž. Po technickém zpracování je to ale opět bomba. (Kaka) 4*

VELKÁ RECENZE
Co všechno dokáže způsobit jeden krvelačný čokl, aneb 2000: Psí odysea. Amores Perros – láska je kurva a život pes. Jak už tomu u podobných filmů bývá, život začíná po autohavárii, k ní dojde hned zkraje a v následujících 150 minutách budeme sledovat jeden příběh odehrávající se před ní, jeden odehrávající se po ní a jeden jí rozetnutý. Každé linii je věnován extra prostor a v každé jde o vztah dvou lidí žijících své zbabrané životy. Ve všech jsou lidé toužící po změně, lidé s plány do budoucna, ale jak říká jedna hrdinka „Chceš rozesmát Boha? Naplánuj si život.“
Alejandro González Iňárritu se se svými hrdiny nemazlí, hází jim do cesty klády, upírá jim právo na vidinu světlých zítřků, nechává je topit se ve vlastní bezmoci. Alespoň v případě prvních dvou příběhů, se třetím totiž přichází jakési vykoupení, odpuštění a závěr nakonec nevyznívá tak pesimisticky. Ale po dvou hodinách psychického teroru člověka optimistická půlhodinka skutečně moc nevzpruží. Amores perros je neobvykle vyprávěn, je plný střihů, prostřihů a nijak neřeší slovo chronologie. Nemyslete si ale, že podobně pojatý snímek musí nutně znamenat „Pulp Fiction po mexicku“. Za celou dobu uvidíte nanejvýš jednu akční scénu, uslyšíte nanejvýš dvě cool hlášky a násilí je zde konáno převážně na bezmocných, přesto zbožňovaných psech, což je pochopitelně nechutné dost, přesto se spíš pozvracíte z hyperaktivní kamery, navozující občas pocit jízdy na horské dráze. Když se to tak vezme, je to hnusný film, ačkoli právě v tom tkví jeho největší síla. Je syrový, špinavý, ušmudlaný, ideální pro deštivý večer.
Pokud považujete film, který ve vás vyvolá silné emoce, bez ohledu na to zda pozitivní či negativní, za film kvalitní, může se vám tato řetězová reakce pohrom díky své silné zpětné odezvě líbit. Dáváte-li přednost emocím pozitivním, nekažte si tím náladu. 80% (Matty)

O NATÁČENÍ
"Mexico City je jako antropologický experiment a já jsem jeho součástí. Jsem jeden z dvaceti milionů lidí, které v tom největším městě světa žijí. V minulosti nikdo nemohl žít (či, lépe řečeno, přežít) ve městě s takovou mírou znečištění, násilí a korupce. Ale paradoxně je to také krásné a fascinující město - a ta slova pro mě vystihují i Amores Perros - Láska je kurva. Je to výsledek toho kontrastu.Pro mě byl vznik Amores Perros dlouhým sebezpytováním. Od chvíle, kdy jsem četl první verzi scénáře (nakonec jich bylo 36) mě dojímal a zneklidňoval. Nejen, že jsem jeho postavy viděl a soucítil s nimi, měl jsem pocit, jako bych si k nim mohl přičichnout. Jako by sestoupily z papíru a stály přede mnou - trpící, s dokonale lidskými dialogy.Jestli jsem si něčím jist, pak tím, že jsem tenhle film nenatočil veden svou intelektuální stránkou, ale čistě instinktem a intuicí.
Myslím, že filmu každý z nás obětoval kus života: při natáčení byla neustále podivně mystická atmosféra - zvláštní ticho, rozsévající smíšené pocity a sklízející ohlušující emoce. Neznali jsme slitování, lítost, nebo kompromis - věci jsou takové, jaké jsou, ne jaké je mít chceme.Každá součást filmu - dekorace, kostýmy, hudba - zdůrazňovala příběh a fantastickou práci kamery Rodriga Prieta, kterou jsem chtěl využít jako tichého, ale aktivního svědka skutečných událostí, odehrávajících se přímo před našima očima. Bylo to jako záznam reality a možná proto je náš film tak zneklidňující a vzrušující - protože to nejhorší můžeme vidět sami v sobě. Někdy je to, že odmítáme akceptovat svou přirozenost právě součástí naší přirozenosti.
Četl jsem celé tucty scénářů a právě hloubka a komplexní struktura Amores Perros byly tím, co mě přesvědčilo, že jsem konečně našel příběh, který mi umožní zbavit se strachu z prožívání běžného lidského života, který jsem skrýval pod frivolní estetikou televizních reklam.Chtěl jsem se dotknout sám sebe, cítit se naživu a přimět i diváky, aby se tak cítili. Chtěl jsem zasáhnout, potěšit, pobavit, dojmout a provokovat. Chtěl jsem diváka protáhnout vzestupy a pády jako na horské dráze, která nemá žádné brzdy.Chtěl jsem postavy před kamerou úplně obnažit aniž by se přitom cítily trapně - aby mohl divák pocítit katarzi, nebo nepříjemnou hanbu z toho, že sleduje sám sebe. A s ohledem na to si myslím, že srdcervoucí práce herců a hereček dosáhla ještě mnohem většího efektu, než jsem předpokládal."

Ocenění:
Academy Awards
2001 - Alejandro González Inárritu (Zahraniční film) (nominace)

Golden Globes
2001 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

BAFTA
2002 - Neanglicky mluvený film

Tokyo IFF
2000 - Alejandro González Inárritu (Velká cena Tokia)
2000 - Alejandro González Inárritu (Nejlepší režie)

New York Film Critics Circle
2001 - Nejlepší cizojazyčný film (nominace)

British Independent Film Awards
2001 - Nejlepší zahraniční nezávislý film (neaglicky mluvený) (nominace)

DABING
V českém znění: Jaromír Meduna - Emilio Echevarría (El Chivo), Gustav Bubník - Gael García Bernal (Octavio), Miroslava Součková - Goya Toledo (Valeria), Martin Kolár - Álvaro Guerrero (Daniel), Michaela Kuklová - Vanessa Bauche (Susana), Martin Velda - Jorge Salinas (Luis), Libor Terš, Radovan Vaculík, Jiří Bábek, Bohdan Tůma, Daniela Bartáková - Adriana Barraza (Matka Octavia), Ota Jirák - José Sefami (Leonardo), Jana Mařasová, Radana Herrmannová, Jan Szymik, Filip Blažek, Filip Čáp, Bohuslav Kalva, Pavel Kříž, Julie Alexandridisová, Barbora Míková a další
Překlad: Šárka Holišová
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov pro Hollywood Classic Entertainment 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.11.2001
Premiéra Mexiko: 16.6.2000
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2002 (VHS) H.C.E.
Poprvé na DVD: 13.5.2002 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: 19.11.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 3 889 558
Tržby celkem - $ 20 900 000
Návštěvnost v ČR 49 414
Náklady (Rozpočet) - $ 2 000 000

FILMY V SÉRII
Amores perros - Láska je kurva gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/amores-perros-laska-je-kurva-amores-perros-2000-154-mexiko-thriller-drama-krimi-84/
Thriller / Drama, Mexiko, 2000
Režie: Alejandro González Inárritu, Hrají: Emilio Echevarría, Gael García Bernal

21 gramů gastonrolinc.webnode.cz/news/a0291/
Drama / Krimi, USA, 2003
Režie: Alejandro González Inárritu, Hrají: Sean Penn, Benicio Del Toro
 
Tvůrci a herci
Alejandro González Inárritu (Režie), Alejandro González Inárritu (Produkce), Gustavo Santaolalla (Hudba), Rodrigo Prieto (Kamera), ejandro González Inárritu (Střih), Luis Carballar (Střih), Manuel Teil (Casting), Brigitte Broch (Scénografie), Gabriela Diaque (Kostýmy), Martín Hernández (Zvuk), Rudy Pi (Zvuk), Geoffrey G. Rubay (Zvuk), Antonio Diego (Zvuk), Gabriel Solana (Masky), Guillermo Arriaga (Scénář), Emilio Echevarría (Herec), Gael García Bernal (Herec), Goya Toledo (Herec), Álvaro Guerrero (Herec), Vanessa Bauche (Herec), Humberto Busto (Herec), Rosa María Bianchi (Herec), Adriana Barraza (Herec), Gustavo Sánchez Parra (Herec), Jorge Salinas (Herec), Dagoberto Gama (Herec), José Sefami (Herec), Rodrigo Murray (Herec), Patricio Castillo (Herec), Dunia Saldívar (Herec), Marco Pérez (Herec), Quique Mendoza (Herec), Ernesto Bog (Herec), José Luis Barraza (Herec), Carlos Samperio (Herec), Gerardo Campbell (Herec), Hilda González (Herec)
 
2000/154/Mexiko/Thriller, Drama, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se od 12. dubna 1999 do roku 2000 v Mexiku (Mexico City).
- Před oficiální premiérou v ČR proběhla premiéra na Karlovarském IFF v červenci 2001.
- Celosvětová premiéra proběhla 14. května 2000 na Cannes FF.
- Organizace na ochranu zvířat The Royal Society for Prevention of Cruelty to Animals podala stížnost Britské radě pro klasifikaci filmů kvůli 21sekundové scéně s bojujícími psy.
- Ústřední scéna autohavárie na křižovatce se točila pomocí 9 naráz běžících kamer. V černém voze byl kaskadér a ve stříbrném dalkově ovládaný robot. (Dr Lizal)
- Film obdržel v roce 2001 od Mexické filmové akademie ocenění Ariel pro nejlepší snímek.
- Produkce filmu začala 12. dubna 1999.
- Nejkontroverznějším tématem filmu byly psí zápasy. Režisér Inárritu prohlásil, že žádný pes během filmu nebyl zraněn, protože psí tlamy byly zavázány jemným vlascem.
- V záběrech, kde jsou psi mrtví nebo umírající, byla použita sedativa. Ty byla aplikována pod dohledem mexické agentury ASPCA.
- Režisér a ostatní členové štábu byly během natáčení několikrát okradeni místními gangy. Nakonec se ale filmový štáb s gangy spřátelil.
- Žebříček Empire's zařadil snímek mezi 500 nejlepších filmů historie.
- V závěru roku 2012 se jednalo o 60. nejvýdělečnější snímek v kategorii cizojazyčný film, 146. nejvýdělečnější snímek roku 2001 a konečně 4 654. nejvýdělečnější snímek se zohledněním inflace.
- Film byl v roce 2001 nominován na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film.
- Postava El Chiva křičí ve filmu během únosu na Luis: "Ty seš tak chytrá! Ty musíš být novinářka!". Herečka, která postavu Luis ztvárňuje hrála ve svém předešlém filmu právě postavu novinářky.
- Velmi nezvykle se už na začátku filmu objevuje upozornění, že během natáčení nebylo zraněno žádné zvíře.
- Režisér si zahrál postavu novináře ve druhé povídce. Kolegu hlavní postavy.
- Všechny záběry, které se objeví v televizi během filmu jsou reklamy, které natočil režisér filmu. Mimo jiné promo na TV stanici, reklama na banku atd. (don corleone)
- "Negro" - přezdívka, kterou dostane na konci filmu pes je rovněž známá přezdívka režiséra.
- Muž, který hraje řidiče autobusu ve scéně, kdy se Octavio (Gael Garcia Bernal) rozhodne nenastoupit je ve skutečnosti Bernaldův otec.
 
Odkazy