Alita: Bojový Anděl / Alita: Battle Angel (2019/122/USA, Kanada, Argentina/Akční, Dobrodružný, Romantický, Sci-Fi, Thriller) 75% -Blu-ray-

31.03.2020 15:06
JEDNOU VĚTOU
„Příběh se odehrává v postapokalyptické dystopii zapříčiněné technologickou katastrofou. Vědec najde a opraví kyborga se srdcem a duší dospívající dívky, která v sobě objeví mimořádné, smrtící schopnosti.

OBSAH
Svět vzdálené budoucnosti není ideálním místem k životu, přesto v něm žijí lidé, kteří nezištně pomáhají jiným. Tak třeba kyberdoktor Ido (Christoph Waltz) prolézá skládky, aby našel funkční součástky, které může implantovat lidem, co o část těla přišli. Takhle objeví Alitu (Rosa Salazar), poničeného kyborga se srdcem a duší dospívající dívky, a vrátí jí život. Po probuzení Alita vůbec nic neví. Nepamatuje si svou minulost, nepoznává svět kolem sebe, ale okamžitě nasává nepřeberné množství nových informací. Se životem vrstevníků Alitu seznamuje Hugo (Keean Johnson), mladý rebel s motorkou, který ji od prvního setkání mimořádně imponuje. Díky své zvědavosti pozná Alita i odvrácenou stránku města Iron City, v němž s doktorem Idem žije. Fyzickou konfrontací se zdejším podsvětím v sobě objeví mimořádné, smrtící schopnosti. V tu chvíli se dostane do hledáčku skupiny nájemných zabijáků, kteří terorizují město, ale teď dostali jediný úkol – najít a zničit Alitu. Z obyčejné kyberholky se stane bojový anděl. A konečně si vzpomene, jaké je její poslání.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Alita posunuje počítačové herectví na novou úroveň. S pomocí příběhu, jehož přímočarost a naivita (nejbolestivěji vyvstávající do popředí při rozvíjení extrémně jalové romantické podzápletky) mají své kouzlo, které ale na dvě hodiny nevystačí. Předlohu bych spíš než na japonský cyberpunkový manga komiks tipoval na young adult román amerického autora, který má hodně rád japonskou kulturu a filmy Jamese Camerona (minimálně to druhé na Jamese Camerona, který napsal scénář, vlastně nejspíš sedí). Christoph Waltz s krumpáčem na raketový pohon, popisování bojového umění jménem Panzerkunst, filozofování o tom, zda může člověk milovat kyborga a Mahershala Ali jako Blade moc nepomáhají. Rodriguez nicméně už dlouho nevyprávěl tak soustředěně. Ještě lépe než na trpělivém budování (resp. odkrývání) světa od nejnižšího patra je to vidět na přehledných akčních sekvencích s hodně komplexní choreografií (nebál bych se srovnání s Ready Player One). Nepřekvapí mě, pokud to bude takový propadák, že už se dalšího dílu nedočkáme, ale zároveň bych byl rád, kdyby pokračování vzniklo. 65% (Matty) 3*

Sympatická, hezky nadesignovaná sci-fi pohádka s krvavými kořínky, ze které ale doslova kouká vypravěčský chaos. Spousta věcí tak nějak provizorně načrtnutá a nikam nedovedená, nešikovné kličkování mezi dystopickou globální story a lovestory, absence silného finále, kterou film dluží trochu přehnaně optimistickému záměru to serializovat... Čím víc nadějných nápadů, tím víc lehké pachuti. (Marigold) 3*

James „I'm king of the world“ Cameron neměl nikdy s ambicemi problém. Coby scénárista a producent pomohl na svět futuristické sci-fi o okaté holce, která je kombinací člověka a kyborga, má každopádně hbité ruce a nohy i dobré srdce. Starostlivý kyberdoktor Christoph Waltz našel její torzo na smetišti, poskládal do kupy a představil svět, ze kterého si dívka vůbec nic nepamatuje (pochopitelně si brzy vzpomene, že je rozená válečnice). Svět je zdevastovaný, vyšší třída obývá vzdušná velkoměsta, spodina žije na povrchu. K tomu se přidruží jalová romantická linka i drsné robotí závody mezi kyborgy. Cameron, protože se nadosmrti zamiloval do Avataru, projekt přenechal Robertu Rodriguezovi, který dostal k dispozici dosud největší balík peněz. Naložil s ním velmi slušně. Vypráví soustředěně, výsledek má velmi dobré tempo, přehlednost a působivý vizuál. Velká škoda, že tvůrci přeskakují z rodinného dramatu k romantickému, pak zase k násilné řežbě. Právě u ní je největší problém v tom, že snímek měl jít do kin v jiném ratingu a měl být mnohem živelnější a odvázanější. Pár náznaků tam je a jsou velmi chutné. Velká škoda, že do toho Cameron s Rodriguezem nepraštili. Oscaroví taháci (Jennifer Connelly i Mahershala Ali) jsou nezajímaví, několik otázek nám Cameron bohužel nezodpoví. Nahradí to zmiňovaná akce, zpracování robotických postav a zejména hlavní hrdinka ztvárněná Rosou Salazar, která si nás získá velmi rychle na svou stranu. Ta její kukadla jsou plná emocí. (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Možná si ještě pamatujete, že měla jít Alita do kin v červenci 2018. Foxové ji záhy odsunuli na prosinec, střet s Aquamanem, Bumblebeem a Mary Poppins jim ale ve finále moc nevoněl. Výsledkem tak byl další přesun, který z Rodriguezova sci-fi spektáklu udělal letošní valentýnskou náhradu za Deadpoola.
O tom, jak moc adaptace slavné mangy nakonec pohoří, se dočtete už za pár dní. Teď si probereme její kvality, které jsou… v mnoha směrech dost rozpolcené. Původně Cameronův projekt zněl před lety jako absolutní sci-fi nářez, jenž vedle špičkové akce protlačí i výrazné myšlenkové podloubí. Z těchhle ambicí ale po cestě sešlo a momentálně se můžeme ptát spíš na to, jestli Robert Rodriguez natočil hezkou (rodinnou) sci-fi na valentýnské rande.
Odpověď v podstatě zní – ano, natočil. Alita je vyloženě milá robotická pohádka, která se důkladně vyhýbá fyzičnosti Terminátora nebo Vetřelců. Už proto, že je hlavní hrdinka kompletně digitální (její předlohu hrála Rosa Salazar), se tu kráčí mnohem bezpečnějším směrem, v němž není místo pro nějaké ostré hrany. Jasně, sem tam někdo přijde o hlavu a nechybí pár litrů modré krve. Výsledek se ale cíleně pohybuje mezi Hunger Games, Labyrinty a Valerianem, aby si tenhle fantastický příběh mohl vpálit úplně každý.
Jak správně tušíte, široký divácký záběr znamená polopaticky srozumitelné vyprávění, které moc nezakrývá jednoduché devadesátkové kořeny. Žánrových klišé je tak daleko víc, než by bylo potřeba, a jediným ozvláštněním je realizace, protože Alita umí metat kozelce a pere se mnohem dynamičtěji než její lidské předchůdkyně. Doteď jsem moc nepochopil, proč je ve filmu tak klíčový bruslící sport jménem Motorball, jenž Alitu naprosto vtáhne. Ono ale půjde čistě o to, že prostě „vypadá cool“, takže se člověk nemá pozastavovat nad tím, že jsou jeho pravidla vágní až neexistující.
A takhle je to u Ality s ledasčím. Rodriguez se snaží, abyste se kochali vymydlenými pixely (ten bonusový půlrok na postprodukci je vidět), a tudíž nepřemýšleli nad tím, že je třeba ústřední romance dost divná (vždyť je Alita, no, robot!). Slabinou je pak i extrémně pomalý rozjezd, po kterém se film dlouho plácá na místě, jen aby se konečně nakopnul příběh… zhruba na tří díly. Jenže pokračování zřejmě nehrozí, takže je celý film jen předehrou k tomu, co by člověk opravdu chtěl vidět.
Velmi nadějný koncept se tu tedy proměnil v PG-13kovou jednohubku, na níž si sice náramně dobře kouká, ale jinak si z ní odnesete spíš frustraci a pocit nenaplněného potenciálu. Prostě tu máme epický žánrový průměr, vážení a milí, což je... ano... na film od (dnešního) Rodrigueze vlastně docela výhra. Na sci-fi, kterou dával mnoho let dohromady James Cameron, je to však dost málo a mrzí mě, že se tak zajímavá postava ocitla v tak neinspirativním filmu. Bez Železného Jima přímo za kamerou se holt nedá na nic spoléhat!

DABING
V českém znění: Anna Brousková - Rosa Salazar (Alita), Karel Heřmánek ml. - Keean Johnson (Hugo), Václav Knop - Christoph Waltz (Dr. Ido), Kateřina Lojdová - Jennifer Connelly (Chiren), Ondřej Kavan - Mahershala Ali (Vector), Jiří Schwarz - Jackie Earle Haley (Grewishka), Jiří Krejčí - Ed Skrein (Zapan), Martina Šťastná - Idara Victor (Gerhard) + Eiza González (Nyssiana), Martin Hruška - Leonard Wu (Kinuba), Rudolf Kubík - Derek Mears (Romo), Lucie Kušnírová - Lana Condor (Koyomi), Hana Ševčíková - Michelle Rodriguez (Gelda), Libor Terš - Jeff Bottoms (komentátor Mottorballu), Petr Pospíchal, Martin Draxler, Pavel Dytrt, Michal Gulyáš, Ivo Hrbáč, Zdeněk Maryška
Překlad: Petr Miklica, Tomáš Bíla, Anna Křivánková
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Josef Mašek
Výsledný mix: Deluxe Media
Dialogy a režie: Petr Pospíchal
Natočilo Barrandov Studio a.s. 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.2.2019 CinemArt
Premiéra USA: 14.2.2019 20th Century Fox
Premiéra Kanada: 14.2.2019 20th Century Fox
Premiéra Argentína: 14.2.2019
Premiéra Velká Británie: 31.1.2019 (Odeon Leicester Square)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.7.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 24.7.2019 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 20 859 007
Tržby celkem - $ 401 446 072
Návštěvnost v ČR 124 868
Náklady (Rozpočet) - $ 170 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Odhalte původ Ality s více než 2 hodinami bonusů na Blu-ray
• Alitin svět: Seznamte se prostřednictvím komiksu s podrobnostmi příběhu
• Z mangy na filmové plátno: O manga sérii "Gunnm"
• Evoluce Ality: Podívejte se, jak se Alita probudila k životu
• Rozbor scény
• Návrhy filmové podoby z roku 2016
• Motorball: Poznejte nejoblíbenější sport Iron City
• A další

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
česky Dolby Digital 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 7.1 / maďarsky Dolby Digital 5.1 / polsky Dolby Digital 5.1 / portugalsky (Brazílie) Dolby Digital 5.1 / thajsky Dolby Digital 5.1 / turecky Dolby Digital 5.1 / španělsky (Latinská Amerika) Dolby Digital 5.1
české, anglické pro neslyšící, arabské, bulharské, hebrejské, chorvatské, indonéské, islandské, kantonské, korejské, maďarské, mandarínské, polské, portugalské, rumunské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, španělské (Latinská Amerika), thajské, turecké, vietnamské
 
Tvůrci a herci
Robert Rodriguez (Režie), James Cameron (Produkce), Jon Landau (Produkce), Junkie XL (Hudba), Bill Pope (Kamera), Stephen E. Rivkin (Střih), Ian Silverstein (Střih), Beth Sepko (Casting), Mary Vernieu (Casting), Michelle Wade Byrd (Casting), Caylah Eddleblute (Scénografie), Steve Joyner (Scénografie), Nina Proctor (Kostýmy), Craig Henighan (Zvuk), Tim Rakoczy (Zvuk), Ethan Andrus (Zvuk), Becki Drake (Masky), James Cameron (Scénář), Laeta Kalogridis (Scénář), Robert Rodriguez (Scénář), Jukito Kiširo (komiks) (Předloha), Rosa Salazar (Herec), Christoph Waltz (Herec), Keean Johnson (Herec), Jennifer Connelly (Herec), Mahershala Ali (Herec), Jeff Fahey (Herec), Jackie Earle Haley (Herec), Eiza González (Herec), Ed Skrein (Herec), Casper Van Dien (Herec), Lana Condor (Herec), Jorge Lendeborg Jr. (Herec), Idara Victor (Herec), Derek Mears (Herec), Leonard Wu (Herec), Marko Zaror (Herec), Rick Yune (Herec), Billy Blair (Herec), Dimitrius Pulido (Herec), Elle LaMont (Herec), Alex Livinalli (Herec), Sam Medina (Herec), Vincent Fuentes (Herec), Jorge A. Jimenez (Herec), Gregg Berger (Herec), Edward Norton (Herec), Michelle Rodriguez (Herec), Jai Courtney (Herec)
 
2019/122/USA, Kanada,  Argentina/Akční, Dobrodružný, Romantický, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Nazev filmu se objeví až na samém konci.
- Do hlavnej role boli skúšané aj Zendaya, Bella Thorne či Maika Monroe.
- Jedná se o druhý film, ve kterém Christoph Waltz hraje lovce hlav. Prvním filmem byl Nespoutaný Django (2012).
- Výroba a autorizovaná distribuce filmu podpořila více než 15 000 pracovních míst.
- Tak jako v manze, tak i ve filmu Alita (Rosa Salazar) ovládá bojové umění Panzer Kunst – „obrněné umění“. Bojové umění Panzer Kunst nekopíruje či nevychází z jiných bojových umění. Dokáže fungovat i v nulové gravitaci a je určeno výhradně pro kyborgy.
- Celosvětová premiéra proběhla 31. ledna 2019 v Londýně.
- Toto je zdaleka nejdražší film Roberta Rodrigueze s rozpočtem 200 miliónů amerických dolarů. Druhým jeho nejdražším snímkem je Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil (2014) s rozpočtem 65 miliónů amerických dolarů.
- Snímek měl jít do kin původně v červenci 2018, následně byla ale premiéra odsunuta na 21. 12. 2018. Od tohoto plánu ale studio nakonec také upustilo a Alitu uvedlo 14. 2. 2019.
- Režisér Robert Rodriguez se nechal slyšet, že Cameron prý původně napsal scénář, který by měl mít rating R (mládeži nepřístupný). Nakonec se ale prý rozhodl trochu „obrousit hrany“, aby uspěl u širšího diváctva.
- Všechny čtyři díly komiksové předlohy vyšly v České republice, vydalo je nakladatelství Crew.
- Natáčení probíhalo od 17. října 2016 do 9. února 2017 v Austinu a Dallasu ve státě Texas.
- Film obsahuj přibližně 1 500 vizuálních triků.
- Přípravné práce na filmu začaly už v roce 2010. Cameron měl v úmyslu zfilmovat téma už delší dobu. Zmínku o snímku bylo možné zaznamenat také v roce 2005, kdy jeden z Cameronových castingových režisérů při výběru hlavní ženské role do filmu Avatar (2009) v jeden okamžik mylně anoncoval, že jde o film Battle Angel. Práce na filmu však mohly začít až po dokončení série Avatar. (kriplozoik)
- Napriek tomu, že ide o hraný akčný film, hlavná postava bude vytvorená pomocou digitálnej animácie.
- James Cameron se nechal slyšet, že film bude kombinací prvních 2 knížek komiksu „Gunnm on Yukito Kishiro“ a v případě jeho úspěchu se dočká dalších dvou pokračování.
- Film je založen na japonském manga komiksu "Gunnm", v Severní Americe znám pod názvem "Battle Angel Alita". Japonský název Gunnm vznikl složením anglického slova „gun“, tedy zbraň, a druhé slabiky japonského slova „jume“, které znamená sen.
- Ačkoliv se jedná o akční film, budou v něm využity animace a 3D stereo system, který James Cameron vyvinul pro dokumentární filmy.
- Ve filmu je ukázáno celkem 8 dní od nalezení Idoem (Christoph Waltz) až po smrt Huga (Keean Johnson).
 
Odkazy