Jízda / Jízda (1994/90/Česko/Komedie, Drama, Romantický, Road movie) 74% -Originál DVD-
17.09.2023 19:08
JEDNOU VĚTOU
„Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách."
OBSAH
Svěrákův příběh (na scénáři se podílel s Martinem Dostálem) je takřka průzračný a vychází z velmi obehraných premis. Jedná se o českou road movie, aneb jak praví popisek: Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Radek (Radek Pastrňák) a Franta (Jakub Špalek) si na začátku zakoupí zmíněný automobil, trochu svérázným způsobem ho upraví a rozjedou se vstříc volání dálek a dobrodružství. Cestou přiberou trochu vyplašenou a trochu provokující dívku Annu (Anna Geislerová), kterou zpovzdálí sleduje její žárlivý přítel v černém opelu. A pak už jen jedou, užívají si bezstarostné pohody, aniž by tušili, že v souladu s pravidly žánru bude mít jejich uvolněná jízda dost dramatický konec.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Někdo má dlouhou ruku, někdo dlouhého šulína. Já nemám ani jedno. Svěrák má obojí. Je tedy co závidět! Hlavně nešetřit obdivem k jeho režijním "třetinkám", protože to chce koule natočit českou road movie. A koule, ty Svěrák má. Moc režijních následovníků tenhle ojedinělý projekt nenašel. Zajímavé retro, to po letech vidět. Technická stránka mizerná, zrežírováno s přehledem. Každý nějak začínal. Po "Obecné škole" docela razantní změna. Měl jsem koule jako ve Svěráku. Avšak byl jsem v pohodě, cucala je po celou dobu ohavná Gajslerka. Jé, nyní si uvědomuji, že je podobná mé bývalé ženě. To jsem měl tedy šeredu. 60% (kingik) 3*
„Plyne z toho, cos říkal, ňáký poučení?“ S Jízdou jsem měl v podstatě jediný problém, a to s jejími postavami. Tajemná a provokativní Anna mě postupně začala bavit, avšak oba mužští hrdinové mi byli dlouho docela dost nesympatičtí a až směrem k závěru jsem si k nim konečně našel cestu. Což je škoda, protože se mi jinak snímek líbil, ať už svými triviálními dialogy či tou těžce pohodovou, bezstarostnou a hravou atmosférou (hudba samozřejmě udělala svoje), do které jen sem tam zasáhne nějaký ten mráček. O to silnější byla ta facka na konci…na druhou stranu ji oceňuju, protože teprve potom má v divákovi šanci plně dozrát ten dojem pomíjivosti a prchavosti (spojený nejen s touhle letní jízdou). Celkově to vidím na slušné 4*. „Jestli se stydíš, tak já se votočím.“ – „Ne, nestydím.“ - „Já kdybych byla chlap, tak bych tohle asi nepřežila.“ – „A co na tom je?“ – „No…jak se vám to ve vodě scvrkne. To musí bejt hrozná potupa, ne? (Sarkastic) 4*
Pravá česká road movie, jak se na Svěrákovský kalibr "juniora" patří:) Nezbedná a svůdná Aňa Geislerová a dva pohodoví kámoši v podání Radka Pastrňáka a Jakuba Špalka. Oba dva hážou jednu hlášku za druhou, projíždějí úchvatnou letní krajinou, a na Vás z obrazovky přílo sálá ten letní žár, bezstarostnost a také jakási melancholie těch krásných dnů, které vždy utečou příliš rychle na to, kolik se toho v nich událo... Nejvíce mě dostala chemie, která začala mezi Aňou a Radkem pracovat od brzkých okamžiků a když ho poté začala zcela profesionálně svádět, říkala jsem si, že mezi nima prostě musí něco být a hotovo:) Závěr mi sice přišel dělaný na efekt, asi jako: "Tak co udělat, aby tato Jízda měla nečekaný konec." Ale co, prostě to tak skončilo. Podstatný je ten děj předtím:) Taková ukázněná, odlehčená a jednoduše "česká" verze na Mexickou jízdu. "Vůbec nezáleží na tom, že jsme tu babičku svezli jenom deset metrů, tak jako tak to byl dobrý skutek", "Víte, že Američané vyhráli válku, protože uměli dobře zacházet s telefonem?" :)(Aluska88) 4*
VELKÁ RECENZE
Po zatím nejdražším českém filmovém projektu Akumulátor 1 se režisér Jan Svěrák a kameraman F.A. Brabec rozhodli natočit velmi levný a jednoduchý film. Příležitost dostali v okamžiku, když museli odsunout natáčení dalšího plánovaného snímku; na počátku léta tak vznikl scénář, na němž se Svěrák podílel s přítelem a bývalým kolegou z FAMU Martinem Dostálem. Do pouze „milionového“ road movie po česku Jízda investovali jen jeho autoři a producenti (majitelé firmy Luxor: J. Svěrák, kameraman F.A. Brabec, producenti Přemysl Pražský a Bohdan Kysil). Na rozdíl od předchozích, po realizační i myšlenkové stránce značně komplikovaných Svěrákových filmů byla Jízda podřízena požadavkům rychlosti práce a nízkých nákladů. Devítičlenný štáb natáčel tři týdny v jihočeských exteriérech, v „polních“ podmínkách a na zlevněný prošlý filmový materiál. Pro jednoduchý příběh o tom, jak „dva chlapci potkali dívku“, potřeboval režisér jen tři herce a jeden starý kabriolet. V českém dialogu s typickým americkým příběhovým schematem (mj. Bezstarostná jízda, Thelma a Louise) se ovšem dvojice mladých mužů, Franta a Radek, nevydává na cestu k mexickým hranicím a s policií v patách; protože však nemají technický průkaz na auto a protože takové cestování jim vyhovuje, vyhýbají se frekventovaným silnicím. Kamarádské potulování po jihočeských silničkách nabyde nových rozměrů ve chvíli, kdy dvojice naloží do vozu hezkou a zvláštní dívku Aňu. Jízda se místy mění v honičku s dívčiným žárlivým ctitelem v černém opelu; uvnitř kabrioletu zase přítomnost nevinně provokativní spolucestující vytváří napětí, jemuž podléhá především impulzivní Radek. Dívka zaplétá své společníky vlastně do ničivé hry, jejíž konec nemůže být (v souladu s pravidly žánru) jiný než tragický. - Podle režisérových slov stačil zlehka nahozený scénář na necelou hodinu; zbytek byl improvizován během natáčení. Film je proto více sledem volně řazených epizod než dramaticky promyšleným tvarem. Jednoduše vypadající „náhodné“ vyprávění však drží pohromadě díky naléhavé kráse obrazů F.A. Brabce a díky režisérovu osvědčenému vypravěčskému citu. Svěrák prostřednictvím jemně symbolických náznaků (krabička sirek, mravenci) buduje svou další úvahu o proporcích lidského konání. Bez „tradičního“ scenáristického přispění režisérova otce Zdeňka má film drsnější a výrazněji generační charakter. Vedle Jakuba Špalka a Anny Geislerové ve filmu herecky debutuje zpěvák ostravské skupiny Buty Radek Pastrňák, který je rovněž autorem hudby a písní k filmu.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Přátelé Radek a Franta si v autobazarech na okraji Prahy vybírají vozidlo. Jejich nároky jsou poněkud vyhraněné: mají jenom osm tisíc a chtějí vyrazit na cestu hned druhý den. Nakonec jim jeden prodavač prodá starou zelenou mazdu, která má jednu malou vadu: je bez „papírů“. Dostanou aspoň francouzskou poznávací značku. V garáži si mladíci dají uříznout střechu a rázem mají vysněný kabriolet. Radek a Franta vyrazí z Prahy na jih. Kvůli policistům se drží okresních silniček. Jízda rozpálenou letní krajinou se jim líbí; nevadí jim ani bloudění. Když se musejí rozhodnout, kudy dál, obvykle to dělá řidič Franta. Radek příteli pro rozptýlení předčítá z novin. Zprávy z letní Prahy působí neskutečně vzdáleně. V jednom článku se píše, že rejsek je velký asi jako polovina kreditní karty; kamarádi si vzpomenou, že dřív byla jako měřítko uváděna obyčejná krabička sirek. Cestou spřádají divoké sny o povolných stopařkách. Na kraji vesnice se rozhodnou udělat dobrý skutek. Babička s hráběmi se však dá svézt jenom kousek. Zatímco Radek přemýšlí, že za tu dobu mohli ujet dalších deset kilometrů, Franta zpozoruje u cesty osamělou holku a zastaví. Radek ji ani moc nemusí přemlouvat, aby nastoupila. Dívka skoro nemluví, možná je v šoku. Sebere u silnice svoje spodní kalhotky. Vzápětí kabriolet zastaví frajer v černém opelu Vectra; vyptává se na holku, ale ta leží skrčená na sedadle, takže ji kamarádi mohou klidně zapřít. Protože spolucestující má žízeň, koupí jí kamarádi v nejbližší hospodě fernet a tonic. Dívce Aně nezávaznost jejich podniku zřejmě vyhovuje. Ani ona nechce upřesňovat, kdo je a kam má vlastně namířeno. Ale zajímá ji, jestli mají dost peněz. Protože má dívka chuť na zmrzlinu, vydává se Franta u benzinové pumpy za kontrolora lednic firmy Algida a získá od ustrašeného pumpaře krabici nanuků. Radek zajímavou cestující otevřeně balí. Černý opel je kabrioletu zase v patách. Osádka bombarduje pronásledovatele zmrzlinou, a pak s vozem sjede na rozbitou lesní cestu. Aňa svého žárlivého přítele skoro lituje. Pak se rozpláče, protože se jí od zmrzliny upatlaly šaty. Přátelé jí slíbí, že si je může vyprat v nejbližším rybníku. Franta tu odplave na protější břeh, aby umožnil nahému kamarádovi holku nerušeně sbalit. Ta se sice chová provokativně, ale milovat se s Radkem zatím nechce. Poví mu, že kalhotky musela zahodit, protože je dostala od někoho jiného, než od svého žárlivého přítele, Honzíka. S kopce jezdí kamarádi zásadně „zadarmo“. Aňu zaujme, že vyndat klíčky znamená zamknout volant. Rozhodnou se to vyzkoušet. Rozjetý kabriolet v zatáčce sjede ze silnice do pole. Nikomu se nic vážného nestane; náprava auta je však zlomená. Na balících slámy trojice medituje o „bublinkách“ (krvinkách) v oku. U mraveniště v lese z legrace komentuje mravenčí hemžení; pro holku je to však nakonec jenom příležitost k dráždění Radka. Dívka si stopne auto; kamarádi si myslí, že je opustila. Ale ona se za chvíli vrátí s ochotným traktoristou: ten auto odtáhne do dílny, kde nápravu svaří. Trojice se zatím na louce baví kutálením v traktorové duši. Při další cestě je pro všechny tři hrozivý temelínský „monument“ příležitostí k několika nezávazně obdivným poznámkám. Holka vyzvídá, co by kamarádi dělali, kdyby měli před sebou jen rok života. Radek prozradí, že kamarád už má rodinu a děti; tedy po něm něco zůstane. Stopařka chce přespat v hotelu; Franta je ochoten strávit noc s ohledem na kamarádovy zájmy v autě. Ale Aňa se ztratí a oni se uloží ke spánku sami. Franta přítelovu romanci s nadhledem komentuje. Ráno je probudí holka se „snídaní“: v noci nakradla v zahradách zeleninu. Povídá o tom, jak jednou svého vzrušeného přítele přivázala k posteli a nechala ho na pospas jejich zlému psovi. V jednom městečku trojice zastaví před spořitelnou. Radek jde vybrat peníze z Frantovy vkladní knížky, ale spolucestující si má myslet, že provádí loupež. Když kolem jede policejní vůz, dívka začne Frantu líbat. Zvídavému „domorodci“ mladík řekne, že jedou do pekla; ochotní kolemjdoucí se pak dohadují, kudy tam Pražáci mají jet. „Útěk zlodějů“ shodí holka tím, že se jí chce čurat. Potom chce zkusit řídit; umí však jenom točit volantem, pedály musí mačkat Franta a Radek řadí. Minou se jen o vlásek s rozjetou lokálkou. V jedné vesnici na hasičské slavnosti zahlédnou kamarádi Honzíka. Raději se dají na rychlý ústup. Aňa vypráví, že s přítelem chodí čtyři roky, ale dohromady nejmíň dva z toho byli rozhádaní. Holka se má k Frantovi, aby Radka naštvala. V klášteře Zlatá koruna podává Radek vlastní výklad. Ve zdech, prosáklých svatostí a odříkáním, ho chce dívka svést. Ale on nemá odvahu. Za deštivého počasí si trojice vybere jednu z chalup u cesty. Vloupou se dovnitř. Aňa ovšem netuší, že to je chalupa Radkových rodičů. Trojice si udělá mejdan při svíčkách; vypije myslivce, pouští si staré hity a listuje si ve starých novinách. Pro dívku je začátek války v Perském zálivu jenom datem, před nímž přišla s Honzíkem o panenství. Nechají zvonit telefon. Házejí si kostkou, kdo pojede do hospody pro jídlo a alkohol. Ale Radek neumí řídit, takže nakonec stejně musí jet Franta. Aňa tvrdí žárlivému Radkovi, že se s jeho kamarádem vyspala v hotelu. Pak tajně telefonuje domů a nechá Honzíkovi vzkaz, kde se s ním sejde. Radek najde ve stodole provaz; benzinový kanystr naplní vodou. Přiváže vzpouzející se holku k posteli a předstírá, že se s ní chce pomilovat a potom všechno zapálit. Vyruší je vracející se Franta. Radek není schopen náhle vzrušené Aně vyhovět; ale zdá se, že ona je tentokrát opravdu zamilovaná. Trojice nakupuje ve venkovské samoobsluze. Před obchodem zastaví Honzíkův vůz a holka do něj beze slova nastoupí. Radek tomu nemůže uvěřit. Jízlivého Frantu jenom zajímá, zda si schůzku domluvila před tím, než se s kamarádem vyspala, nebo až potom. Radek přizná, že se s ní nakonec vůbec nemiloval. Dvojice pokračuje v cestě. Blíží se k hranicím a musí se rozhodnout, jestli zamíří na východ, nebo na západ. S kopce jedou zase "zadarmo". V zatáčce zahlédnou policisty, ale ti o ně nemají zájem. Starají se o těžce nabouraného černého opela. Odnášejí dvě zakrytá mrtvá těla: řidiče a jeho spolujezdkyni. Z útlé dívčí ruky vypadnou na zem klíčky od zapalování. Kamarádi jedou dál; zdrcený Radek si zabalí hlavu do svého trička, které měla Aňa na sobě. Franta zahodí prázdnou krabičku od sirek.
„Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách."
OBSAH
Svěrákův příběh (na scénáři se podílel s Martinem Dostálem) je takřka průzračný a vychází z velmi obehraných premis. Jedná se o českou road movie, aneb jak praví popisek: Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Radek (Radek Pastrňák) a Franta (Jakub Špalek) si na začátku zakoupí zmíněný automobil, trochu svérázným způsobem ho upraví a rozjedou se vstříc volání dálek a dobrodružství. Cestou přiberou trochu vyplašenou a trochu provokující dívku Annu (Anna Geislerová), kterou zpovzdálí sleduje její žárlivý přítel v černém opelu. A pak už jen jedou, užívají si bezstarostné pohody, aniž by tušili, že v souladu s pravidly žánru bude mít jejich uvolněná jízda dost dramatický konec.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Někdo má dlouhou ruku, někdo dlouhého šulína. Já nemám ani jedno. Svěrák má obojí. Je tedy co závidět! Hlavně nešetřit obdivem k jeho režijním "třetinkám", protože to chce koule natočit českou road movie. A koule, ty Svěrák má. Moc režijních následovníků tenhle ojedinělý projekt nenašel. Zajímavé retro, to po letech vidět. Technická stránka mizerná, zrežírováno s přehledem. Každý nějak začínal. Po "Obecné škole" docela razantní změna. Měl jsem koule jako ve Svěráku. Avšak byl jsem v pohodě, cucala je po celou dobu ohavná Gajslerka. Jé, nyní si uvědomuji, že je podobná mé bývalé ženě. To jsem měl tedy šeredu. 60% (kingik) 3*
„Plyne z toho, cos říkal, ňáký poučení?“ S Jízdou jsem měl v podstatě jediný problém, a to s jejími postavami. Tajemná a provokativní Anna mě postupně začala bavit, avšak oba mužští hrdinové mi byli dlouho docela dost nesympatičtí a až směrem k závěru jsem si k nim konečně našel cestu. Což je škoda, protože se mi jinak snímek líbil, ať už svými triviálními dialogy či tou těžce pohodovou, bezstarostnou a hravou atmosférou (hudba samozřejmě udělala svoje), do které jen sem tam zasáhne nějaký ten mráček. O to silnější byla ta facka na konci…na druhou stranu ji oceňuju, protože teprve potom má v divákovi šanci plně dozrát ten dojem pomíjivosti a prchavosti (spojený nejen s touhle letní jízdou). Celkově to vidím na slušné 4*. „Jestli se stydíš, tak já se votočím.“ – „Ne, nestydím.“ - „Já kdybych byla chlap, tak bych tohle asi nepřežila.“ – „A co na tom je?“ – „No…jak se vám to ve vodě scvrkne. To musí bejt hrozná potupa, ne? (Sarkastic) 4*
Pravá česká road movie, jak se na Svěrákovský kalibr "juniora" patří:) Nezbedná a svůdná Aňa Geislerová a dva pohodoví kámoši v podání Radka Pastrňáka a Jakuba Špalka. Oba dva hážou jednu hlášku za druhou, projíždějí úchvatnou letní krajinou, a na Vás z obrazovky přílo sálá ten letní žár, bezstarostnost a také jakási melancholie těch krásných dnů, které vždy utečou příliš rychle na to, kolik se toho v nich událo... Nejvíce mě dostala chemie, která začala mezi Aňou a Radkem pracovat od brzkých okamžiků a když ho poté začala zcela profesionálně svádět, říkala jsem si, že mezi nima prostě musí něco být a hotovo:) Závěr mi sice přišel dělaný na efekt, asi jako: "Tak co udělat, aby tato Jízda měla nečekaný konec." Ale co, prostě to tak skončilo. Podstatný je ten děj předtím:) Taková ukázněná, odlehčená a jednoduše "česká" verze na Mexickou jízdu. "Vůbec nezáleží na tom, že jsme tu babičku svezli jenom deset metrů, tak jako tak to byl dobrý skutek", "Víte, že Američané vyhráli válku, protože uměli dobře zacházet s telefonem?" :)(Aluska88) 4*
VELKÁ RECENZE
Po zatím nejdražším českém filmovém projektu Akumulátor 1 se režisér Jan Svěrák a kameraman F.A. Brabec rozhodli natočit velmi levný a jednoduchý film. Příležitost dostali v okamžiku, když museli odsunout natáčení dalšího plánovaného snímku; na počátku léta tak vznikl scénář, na němž se Svěrák podílel s přítelem a bývalým kolegou z FAMU Martinem Dostálem. Do pouze „milionového“ road movie po česku Jízda investovali jen jeho autoři a producenti (majitelé firmy Luxor: J. Svěrák, kameraman F.A. Brabec, producenti Přemysl Pražský a Bohdan Kysil). Na rozdíl od předchozích, po realizační i myšlenkové stránce značně komplikovaných Svěrákových filmů byla Jízda podřízena požadavkům rychlosti práce a nízkých nákladů. Devítičlenný štáb natáčel tři týdny v jihočeských exteriérech, v „polních“ podmínkách a na zlevněný prošlý filmový materiál. Pro jednoduchý příběh o tom, jak „dva chlapci potkali dívku“, potřeboval režisér jen tři herce a jeden starý kabriolet. V českém dialogu s typickým americkým příběhovým schematem (mj. Bezstarostná jízda, Thelma a Louise) se ovšem dvojice mladých mužů, Franta a Radek, nevydává na cestu k mexickým hranicím a s policií v patách; protože však nemají technický průkaz na auto a protože takové cestování jim vyhovuje, vyhýbají se frekventovaným silnicím. Kamarádské potulování po jihočeských silničkách nabyde nových rozměrů ve chvíli, kdy dvojice naloží do vozu hezkou a zvláštní dívku Aňu. Jízda se místy mění v honičku s dívčiným žárlivým ctitelem v černém opelu; uvnitř kabrioletu zase přítomnost nevinně provokativní spolucestující vytváří napětí, jemuž podléhá především impulzivní Radek. Dívka zaplétá své společníky vlastně do ničivé hry, jejíž konec nemůže být (v souladu s pravidly žánru) jiný než tragický. - Podle režisérových slov stačil zlehka nahozený scénář na necelou hodinu; zbytek byl improvizován během natáčení. Film je proto více sledem volně řazených epizod než dramaticky promyšleným tvarem. Jednoduše vypadající „náhodné“ vyprávění však drží pohromadě díky naléhavé kráse obrazů F.A. Brabce a díky režisérovu osvědčenému vypravěčskému citu. Svěrák prostřednictvím jemně symbolických náznaků (krabička sirek, mravenci) buduje svou další úvahu o proporcích lidského konání. Bez „tradičního“ scenáristického přispění režisérova otce Zdeňka má film drsnější a výrazněji generační charakter. Vedle Jakuba Špalka a Anny Geislerové ve filmu herecky debutuje zpěvák ostravské skupiny Buty Radek Pastrňák, který je rovněž autorem hudby a písní k filmu.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Přátelé Radek a Franta si v autobazarech na okraji Prahy vybírají vozidlo. Jejich nároky jsou poněkud vyhraněné: mají jenom osm tisíc a chtějí vyrazit na cestu hned druhý den. Nakonec jim jeden prodavač prodá starou zelenou mazdu, která má jednu malou vadu: je bez „papírů“. Dostanou aspoň francouzskou poznávací značku. V garáži si mladíci dají uříznout střechu a rázem mají vysněný kabriolet. Radek a Franta vyrazí z Prahy na jih. Kvůli policistům se drží okresních silniček. Jízda rozpálenou letní krajinou se jim líbí; nevadí jim ani bloudění. Když se musejí rozhodnout, kudy dál, obvykle to dělá řidič Franta. Radek příteli pro rozptýlení předčítá z novin. Zprávy z letní Prahy působí neskutečně vzdáleně. V jednom článku se píše, že rejsek je velký asi jako polovina kreditní karty; kamarádi si vzpomenou, že dřív byla jako měřítko uváděna obyčejná krabička sirek. Cestou spřádají divoké sny o povolných stopařkách. Na kraji vesnice se rozhodnou udělat dobrý skutek. Babička s hráběmi se však dá svézt jenom kousek. Zatímco Radek přemýšlí, že za tu dobu mohli ujet dalších deset kilometrů, Franta zpozoruje u cesty osamělou holku a zastaví. Radek ji ani moc nemusí přemlouvat, aby nastoupila. Dívka skoro nemluví, možná je v šoku. Sebere u silnice svoje spodní kalhotky. Vzápětí kabriolet zastaví frajer v černém opelu Vectra; vyptává se na holku, ale ta leží skrčená na sedadle, takže ji kamarádi mohou klidně zapřít. Protože spolucestující má žízeň, koupí jí kamarádi v nejbližší hospodě fernet a tonic. Dívce Aně nezávaznost jejich podniku zřejmě vyhovuje. Ani ona nechce upřesňovat, kdo je a kam má vlastně namířeno. Ale zajímá ji, jestli mají dost peněz. Protože má dívka chuť na zmrzlinu, vydává se Franta u benzinové pumpy za kontrolora lednic firmy Algida a získá od ustrašeného pumpaře krabici nanuků. Radek zajímavou cestující otevřeně balí. Černý opel je kabrioletu zase v patách. Osádka bombarduje pronásledovatele zmrzlinou, a pak s vozem sjede na rozbitou lesní cestu. Aňa svého žárlivého přítele skoro lituje. Pak se rozpláče, protože se jí od zmrzliny upatlaly šaty. Přátelé jí slíbí, že si je může vyprat v nejbližším rybníku. Franta tu odplave na protější břeh, aby umožnil nahému kamarádovi holku nerušeně sbalit. Ta se sice chová provokativně, ale milovat se s Radkem zatím nechce. Poví mu, že kalhotky musela zahodit, protože je dostala od někoho jiného, než od svého žárlivého přítele, Honzíka. S kopce jezdí kamarádi zásadně „zadarmo“. Aňu zaujme, že vyndat klíčky znamená zamknout volant. Rozhodnou se to vyzkoušet. Rozjetý kabriolet v zatáčce sjede ze silnice do pole. Nikomu se nic vážného nestane; náprava auta je však zlomená. Na balících slámy trojice medituje o „bublinkách“ (krvinkách) v oku. U mraveniště v lese z legrace komentuje mravenčí hemžení; pro holku je to však nakonec jenom příležitost k dráždění Radka. Dívka si stopne auto; kamarádi si myslí, že je opustila. Ale ona se za chvíli vrátí s ochotným traktoristou: ten auto odtáhne do dílny, kde nápravu svaří. Trojice se zatím na louce baví kutálením v traktorové duši. Při další cestě je pro všechny tři hrozivý temelínský „monument“ příležitostí k několika nezávazně obdivným poznámkám. Holka vyzvídá, co by kamarádi dělali, kdyby měli před sebou jen rok života. Radek prozradí, že kamarád už má rodinu a děti; tedy po něm něco zůstane. Stopařka chce přespat v hotelu; Franta je ochoten strávit noc s ohledem na kamarádovy zájmy v autě. Ale Aňa se ztratí a oni se uloží ke spánku sami. Franta přítelovu romanci s nadhledem komentuje. Ráno je probudí holka se „snídaní“: v noci nakradla v zahradách zeleninu. Povídá o tom, jak jednou svého vzrušeného přítele přivázala k posteli a nechala ho na pospas jejich zlému psovi. V jednom městečku trojice zastaví před spořitelnou. Radek jde vybrat peníze z Frantovy vkladní knížky, ale spolucestující si má myslet, že provádí loupež. Když kolem jede policejní vůz, dívka začne Frantu líbat. Zvídavému „domorodci“ mladík řekne, že jedou do pekla; ochotní kolemjdoucí se pak dohadují, kudy tam Pražáci mají jet. „Útěk zlodějů“ shodí holka tím, že se jí chce čurat. Potom chce zkusit řídit; umí však jenom točit volantem, pedály musí mačkat Franta a Radek řadí. Minou se jen o vlásek s rozjetou lokálkou. V jedné vesnici na hasičské slavnosti zahlédnou kamarádi Honzíka. Raději se dají na rychlý ústup. Aňa vypráví, že s přítelem chodí čtyři roky, ale dohromady nejmíň dva z toho byli rozhádaní. Holka se má k Frantovi, aby Radka naštvala. V klášteře Zlatá koruna podává Radek vlastní výklad. Ve zdech, prosáklých svatostí a odříkáním, ho chce dívka svést. Ale on nemá odvahu. Za deštivého počasí si trojice vybere jednu z chalup u cesty. Vloupou se dovnitř. Aňa ovšem netuší, že to je chalupa Radkových rodičů. Trojice si udělá mejdan při svíčkách; vypije myslivce, pouští si staré hity a listuje si ve starých novinách. Pro dívku je začátek války v Perském zálivu jenom datem, před nímž přišla s Honzíkem o panenství. Nechají zvonit telefon. Házejí si kostkou, kdo pojede do hospody pro jídlo a alkohol. Ale Radek neumí řídit, takže nakonec stejně musí jet Franta. Aňa tvrdí žárlivému Radkovi, že se s jeho kamarádem vyspala v hotelu. Pak tajně telefonuje domů a nechá Honzíkovi vzkaz, kde se s ním sejde. Radek najde ve stodole provaz; benzinový kanystr naplní vodou. Přiváže vzpouzející se holku k posteli a předstírá, že se s ní chce pomilovat a potom všechno zapálit. Vyruší je vracející se Franta. Radek není schopen náhle vzrušené Aně vyhovět; ale zdá se, že ona je tentokrát opravdu zamilovaná. Trojice nakupuje ve venkovské samoobsluze. Před obchodem zastaví Honzíkův vůz a holka do něj beze slova nastoupí. Radek tomu nemůže uvěřit. Jízlivého Frantu jenom zajímá, zda si schůzku domluvila před tím, než se s kamarádem vyspala, nebo až potom. Radek přizná, že se s ní nakonec vůbec nemiloval. Dvojice pokračuje v cestě. Blíží se k hranicím a musí se rozhodnout, jestli zamíří na východ, nebo na západ. S kopce jedou zase "zadarmo". V zatáčce zahlédnou policisty, ale ti o ně nemají zájem. Starají se o těžce nabouraného černého opela. Odnášejí dvě zakrytá mrtvá těla: řidiče a jeho spolujezdkyni. Z útlé dívčí ruky vypadnou na zem klíčky od zapalování. Kamarádi jedou dál; zdrcený Radek si zabalí hlavu do svého trička, které měla Aňa na sobě. Franta zahodí prázdnou krabičku od sirek.
Postavy a obsazení
• Anna Geislerová - Aňa
• Radek Pastrňák - Radek
• Jakub Špalek - Franta
• Filip Renč - Honza
• Anna Geislerová - Aňa
• Radek Pastrňák - Radek
• Jakub Špalek - Franta
• Filip Renč - Honza
Ocenění:
Český lev
1994 - F. A. Brabec (Nejlepší kamera)
1994 - Buty, Radek Pastrňák (Nejlepší hudba)
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Jan Svěrák (Nejlepší režie) (nominace)
1994 - Aňa Geislerová (Nejlepší herečka) (nominace)
1994 - Nejlepší střih
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1995 - Jan Svěrák (Velká cena - Křišťálový glóbus)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.1994 Astra Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1995 (VHS) Centrum českého videa
Poprvé na DVD: 1.5.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 5 398 539
Návštěvnost v ČR 205 977
Český lev
1994 - F. A. Brabec (Nejlepší kamera)
1994 - Buty, Radek Pastrňák (Nejlepší hudba)
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Jan Svěrák (Nejlepší režie) (nominace)
1994 - Aňa Geislerová (Nejlepší herečka) (nominace)
1994 - Nejlepší střih
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1995 - Jan Svěrák (Velká cena - Křišťálový glóbus)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.1994 Astra Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1995 (VHS) Centrum českého videa
Poprvé na DVD: 1.5.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 5 398 539
Návštěvnost v ČR 205 977
Tvůrci a herci
Jan Svěrák (Režie), Klára Bukovská (Produkce), Markéta Hájková (Produkce), Radek Pastrňák (Hudba), F. A. Brabec (Kamera), Alois Fišárek (Střih), - (Scénografie), Jaroslava Pecharová (Kostýmy), Jaroslava Pecharová (Zvuk), - (Masky), Martin Dostál (Scénář), Jan Svěrák (Scénář), Aňa Geislerová (Herec), Radek Pastrňák (Herec), Jakub Špalek (Herec), Filip Renč (Herec)
1994/90/Česko/Komedie, Drama, Romantický, Road movie
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo v Počátcích, nedaleko obce Blažejov a také Bechyni na náměstí. Autobazar, ve kterém hoši vybírají kabriolet na dovolenou, se nachází v Berouně, v části Závodí v ulici Pražská.
- Náklady na film boli 2,5 milióna českých korún. V tej dobe bolo považované za nemožné natočiť snímku za takú cenu.
- Hoci je Jízda nezávislý film, v kinách si ho pozrelo 200,000 divákov.
- S filmármi spolupracovala aj polícia, ktorá tolerovala, keď sa zastavila doprava, a asistovala, keď sa natáčala Honzíkova (Filip Renč) nehoda.
- Film sa natočil v priebehu troch týždňov.
- Filmárom pomáhali aj ľudia, ktorí nie sú na plátne vidieť. Zamestnanci kaderníctva v Kardašovej Řečici ostrihali celý štáb počas jedného popoludnia.
- Filmári uzavreli ústnu dohodu s miestnym kastelánom, že môžu natáčať v kláštore Zlatá Koruna zadarmo pod podmienkou, že ak bude Jazda úspešná, pošlú peniaze dodatočne.
- Komparzista, ktorý hral muža na bicykli, bol miestny premietač kina a za odmenu dostal od filmárov večeru v reštaurácii.
- V dobe natáčania už mali české filmy zvuk vo formáte Dolby Stereo. Z ekonomických dôvodov sa ale zvukový mix tohto filmu vyhotovoval monofonicky.
- Štáb byl složený převážně z režisérových přátel.
- Film získal na filmovém festivalu v Karlových Varech Velkou cenu.
- Radek Pastrňák, který si ve filmu zahrál jednu z hlavních rolí, složil k filmu i hudbu, kterou nahrál se svou skupinou Buty.
- Před sestříháním měl film délku dvanáct tisíc metrů, to je zhruba třikrát méně, než u běžného filmu.
- Mraveniště, které ve filmu zkoumá trojice herců není skutečné, ale v lese ho vytvořil David Rauch - pomocný režisér.
- Ve filmu hraje i Zdeněk Svěrák - ve scéně, kdy si Aňa stopne auto - řidičem je právě otec režiséra.
- Mazda, z které je vyroben kabriolet, stála ve skutečnosi devět tisíc, o tisícovku víc, než za kolik byla kupována ve filmu.
- Nikdo z trojice hlavních hrdinů neměl řidičský průkaz, a proto při náročnějších scénách zastupoval Jakuba Špalka, který se učil řídit až těsně před začátkem natáčení, režisér Jan Svěrák.
- Aně Geislerové byla role napsána na tělo.
- Jakub Špalek v době natáčení neuměl řídit auto a tak ho v paruce zastupoval Jan Svěrák.
- V době natáčení procházel Filip Renč s Aňou Geislerovou partnerským rozchodem. Jak sám Renč poznamenal, byl to rozchod jako v italských filmech.
- Náklady na film boli 2,5 milióna českých korún. V tej dobe bolo považované za nemožné natočiť snímku za takú cenu.
- Hoci je Jízda nezávislý film, v kinách si ho pozrelo 200,000 divákov.
- S filmármi spolupracovala aj polícia, ktorá tolerovala, keď sa zastavila doprava, a asistovala, keď sa natáčala Honzíkova (Filip Renč) nehoda.
- Film sa natočil v priebehu troch týždňov.
- Filmárom pomáhali aj ľudia, ktorí nie sú na plátne vidieť. Zamestnanci kaderníctva v Kardašovej Řečici ostrihali celý štáb počas jedného popoludnia.
- Filmári uzavreli ústnu dohodu s miestnym kastelánom, že môžu natáčať v kláštore Zlatá Koruna zadarmo pod podmienkou, že ak bude Jazda úspešná, pošlú peniaze dodatočne.
- Komparzista, ktorý hral muža na bicykli, bol miestny premietač kina a za odmenu dostal od filmárov večeru v reštaurácii.
- V dobe natáčania už mali české filmy zvuk vo formáte Dolby Stereo. Z ekonomických dôvodov sa ale zvukový mix tohto filmu vyhotovoval monofonicky.
- Štáb byl složený převážně z režisérových přátel.
- Film získal na filmovém festivalu v Karlových Varech Velkou cenu.
- Radek Pastrňák, který si ve filmu zahrál jednu z hlavních rolí, složil k filmu i hudbu, kterou nahrál se svou skupinou Buty.
- Před sestříháním měl film délku dvanáct tisíc metrů, to je zhruba třikrát méně, než u běžného filmu.
- Mraveniště, které ve filmu zkoumá trojice herců není skutečné, ale v lese ho vytvořil David Rauch - pomocný režisér.
- Ve filmu hraje i Zdeněk Svěrák - ve scéně, kdy si Aňa stopne auto - řidičem je právě otec režiséra.
- Mazda, z které je vyroben kabriolet, stála ve skutečnosi devět tisíc, o tisícovku víc, než za kolik byla kupována ve filmu.
- Nikdo z trojice hlavních hrdinů neměl řidičský průkaz, a proto při náročnějších scénách zastupoval Jakuba Špalka, který se učil řídit až těsně před začátkem natáčení, režisér Jan Svěrák.
- Aně Geislerové byla role napsána na tělo.
- Jakub Špalek v době natáčení neuměl řídit auto a tak ho v paruce zastupoval Jan Svěrák.
- V době natáčení procházel Filip Renč s Aňou Geislerovou partnerským rozchodem. Jak sám Renč poznamenal, byl to rozchod jako v italských filmech.
Odkazy