Kam, pánové, kam jdete? / Kam, pánové, kam jdete? (1987/84/Československo/Drama, Komedie) 69%

17.09.2023 20:32
JEDNOU VĚTOU
„O muži, který na osmdesátém kilometru dálkového pochodu přestal být hodný a poslušný...“

OBSAH
Hlavní postavou je čtyřicetiletý architekt Jan Kolvara, který sice zapomněl tašku se sportovním oblečením v telefonní budce, ale přesto se z jakéhosi trucu pustí do dálkového pochodu, společně se svým mladším kolegou Robertem, jeho dívkou Eliškou a také svým bývalým kamarádem a současným nadřízeným Crhou a jeho milenkou Vaňkovou. S přibývajícími kilometry se však blíží nejen cíl, kterým je sto ušlapaných kilometrů, ale také řada osobních rozhodnutí a vyřešení Janových pracovních i osobních vztahů nejen k Crhovi, který jemu a Robertovi nabídl vypracování projektu rehabilitačního sanatoria, aby je pak podrazil a prosadil zcela nevyhovující návrh své milenky, ale také k Elišce, která ho nepřestává svádět a manželce Madle, jejichž vztah má daleko do někdejší idylky.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Slabší film mistra Kachyni. Je zvláštní, jak často filmový tvůrci viděli v Karlu Heřmánkovi proutníka, kterému neodolá žádná žena. Tentokrát se vydal na dálkový pochod se svými kolegy z práce a právě trampoty, kterého ho během vysilujícího šlapání kilometrů potkají jsou náplní filmu, který působí jakoby chtěl být velmi originální, ale přes lepší průměr ho nic nevytáhne. Stereotypní pochod je zpestřen sváděním dívky jeho kolegy a tam bych viděl jistou šanci z filmu si něco zapamatovat, zvláště pokud jste příznivci "bobra" Mirky Pleštilové, ale jako celek to v paměti moc neutkví. Heřmánek a spol jsou tradičně dobří, námět originální, ale zase o nic extra se z pohledu diváckého zážitku nejedná. Vlna podobně laděných snímků ve kterých hrají ústřední roli čtyřicátníci zmítaní krizí středního věku a zvýšeným sexuálním apetitem je asi z filmového pohledu nenávratně pryč a do osmdesátých let zapadá více než spolehlivě. Jenže to všechno odnesl čas. 50% (kingik) 3*

Film, který se mi víc a víc líbí a ačkoliv nikdy nebudu muž ve středních letech, s hlavním hrdinou cítím jako jsem třeba cítíla mnohem mnohem později se Spaceym v Americké kráse. A vidím mezi těmito filmy velkou podobnost: v tom šéfovi, v manželce, v děvence a hlavně v té vzpouře, která se v rozhněvaném muži jednoho krásného dne konečně probudí. A jestli ten vztek spustila prudící manželka, šéf, který myslí jen v dimenzích socialistického bordelu, kolegové ohnutí jak je třeba, toť otázka. Každopádně dálkový pochod se všemi útrapami je krásná metafora života. (kleopatra) 5*

Co s tím sklem, ptá se frontman skupiny Tango v hlavním hudebním motivu filmu a Kachyňa se pro změnu ptá, co s životem rozmělněném takovou spoustou kompromisů a ústupků, že už přestává těšit? Kachyňa odruhé v krátké době po Dobrém světlu přichází s hrdinou, co se zmítá v krizi středního věku, kombinované tentokrát střetem se světem přízemního pragmatismu, který vyznává jeho nadřízený, a autorskou touhou po poctivém díle bez kompromisů. Je sice fakt, že Kachyňu znám i ve výrazně lepší kondici, ale po opětovné projekci zvyšuju nadílku o 1*. Druhou polovinu 80. let totiž připomíná nejen soundtrack, ale celková nálada snímku. Ta naštvanost, bezradnost a bezcílnost, to odpovídá pocitům mnohých z té doby. Navíc Karel Heřmánek prožíval tehdy herecky nejlepší období. Celkový dojem: 70 %. (gudaulin) 4*

VELKÁ RECENZE
Karel Kachyňa se v roce 1987 pustil do mapování krize reálného socialismu konce osmdesátých let ve spojitosti s mužskou krizí středního věku. Tou prochází hlavní hrdina filmu, čtyřicetiletý pražský architekt Jan Kolvara. Scenárista Milan Ležák spojil vytrvalostní pochod Praha – Prčice s vnitřním proměnou, kterou protagonista postupně prochází. Kolvara se vydá na dálkový pochod vybaven jen polobotkami a okamžitým vzdorem, s ubývajícími silami však nachází radikální způsob, jak se vypořádat s potížemi se svým manipulativním šéfem Crhou (Oldřich Vlach) i s odcizeným vztahem k manželce Madle (Soňa Valentová). Do hlavní role zkušený režisér Karel Kachyňa obsadil Karla Heřmánka, který se objevil už v jeho fotografickém dramatu Dobré světlo (1985) či v adaptaci Oty Pavla Smrt krásných srnců (1986). Partu mladé kresličky Elišky, která Kolvaru nevyhnutelně přitahuje, se zhostila Miroslava Pleštilová. Milovníky progresivního jazzu určitě potěší hudební doprovod filmu, který, pokud to přímo nejsou nahrávky Milese Davise, jej rozhodně skvěle cituje.
Čtyřicetiletý architekt Jan Kolvara se po hádce s manželkou Madlou vydá na stokilometrový dálkový pochod v civilních šatech a lehkých botách. Setká se tam s mladším kolegou Robertem a jeho dívkou, kresličkou Eliškou, a také se šéfem Crhou a ambiciózní kolegyní Šárkou. Crha před časem nabídl Janovi a Robertovi, aby vypracovali projekt rehabilitačního sanatoria. Doufal, že odmítnou a on bude moci zadat práci své milence Šárce. Mladí projektanti však před časem adaptovali vilku pro invalidní paní a práci přijali. Během pochodu se Janovi občas vynořují vzpomínky na děti a Madlu. Na 38. kilometru si vybaví smutný osud svého návrhu na vesnickou hasičskou zbrojnici. Madla dožene svého muže v autě, žárlí však na Elišku. Manželé se znovu pohádají a Madla odjede. Vrátí se s dětmi a čeká na Jana na 63. kilometru. Zbědovaný Jan pokračuje v cestě a vzpomíná, s jakým nadšením pracovali na návrhu sanatoria. Crha je však podvedl a investorovi předložil nevyhovující návrh Šárky. U 85. kilometru je Jan na konci sil. Crha se Šárkou mu nabízejí pomoc. Jan ale šéfa zfackuje a ještě ho honí po poli před očima Roberta, Elišky a Madly. Crha slíbí, že jejich návrh prosadí. Jan se vydá na další pouť, s vůlí dojít do cíle.

Ocenění:
1988
Prémie Českého literárního fondu za námět a scénář filmu (Milan Ležák)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1.8.1988
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.12.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Karel Kachyňa (Režie), Eliška Nejedlá (Produkce/Vedoucí výroby), Milan Svoboda (Hudba), Jan Čuřík (Kamera), Ján Chaloupek (Střih), Karel Lier (Scénografie), Olga Jedličková (Kostýmy), Pavel Jelínek (Zvuk),Jaroslav Čermák (Masky), Libuše Barlová (Masky), Šárka Brabcová (Masky), Milan Ležák (Scénář), Karel Kachyňa (Scénář), Karel Heřmánek (Herec), Soňa Valentová (Herec), Miroslava Pleštilová (Herec), Zuzana Geislerová (Herec), Alena Kreuzmannová (Herec), Oldřich Vlach (Herec), Antonín Procházka (Herec), Ivan Vyskočil (Herec), Václav Babka (Herec), Blanka Lormanová (Herec), Ladislav Gerendáš (Herec), Karel Hábl (Herec), Vladimír Salač (Herec), Lena Birková (Herec), Ivan Řezáč (Herec), Michal Krb (Herec), Petr Skarke (Herec), Adolf Kohuth (Herec), Markéta Světlíková (Herec), Dana Syslová (Herec)
 
1987/84/Československo/Drama, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Účastníci pochodu procházeli přes hráz Slapské přehrady či vápencovým lomem v Radotíně.
- Ve filmu je také slyšet a vidět videoklip Jiřího Korna „Karel nese asi čaj“.
- Na začátku filmu hraje skupina Tango píseň „Co s tím sklem?“. Ve filmu zazní hned dvakrát.
 
Odkazy