Normal / Normal (2009/90/Česko, Makedonie, Velká Británie/Thriller, Drama, Psychologický) 62% -Originál DVD-

13.11.2023 00:40
JEDNOU VĚTOU
„Rodí se zrůdy, nebo je vytváříme?"

OBSAH
Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka. Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na český film je Normal dost originální a až tak trošku Hollywoodsky natočený. Proč by taky ne. Vždyť to každýmu musí být patrný. Co mi na tom vadilo byl ale fakt, že se v tom filmu nic extra neděje. Tak trošičku Mlčení jehňátek v době, kdy je Antony Hopkins v kleci zavřený, a Jodie Foster si s ním v klidu povídá...no a pak ta omáčka kolem, záběry z minulosti, záběry odjinud, záběry z budoucnosti a tak dále. Ten scénář je nedotažený, ale čtyři si to určitě zaslouží. Hlavně za to, že se Češi nebáli a natočili něco tak náročného a velkolepého jako je tenhle film. A nejvíc se mi na tom líbí, že takových filmů v naší zemi začíná vznikat víc a víc. Jen houšť. Alespoň konečně budeme mít na co koukat. Narozdíl od různejch expertů, paniců a kdejakejch honičů. Nejvtipnější na tom všem stejně je, že odborníci v tom hledají něco víc. Já v tom vidím prostě film, film který mě bavil a především film, který mě od českých tvůrců dost překvapil. Co vidí oni, já nevidím, a je mi to jedno. Nekoukám na film abych v něm hledal složitosti, ale abych se bavil, a to tenhle film určitě splnil. (Malarkey) 4*

Nenormálně normální film. Pro mě osobně první český film viděný v kině, za což z velké části můžou "hollywoodské" trailery a celkový styl filmu. Jde vak v českém prostředí tvořit filmy srovnatelné alespoň vizuálně s cizinou? Určitě ano, ale bohužel takový film doplácí na slabší stránky jako příběh nebo tempo. Normal je ukázkou, že české ručičky jsou šikovné a možná i šikovnější než americké, ale stále nedokáži všechny aspekty filmu dotáhnout do stejných kvalit. Vizuálně je Normal na české poměry velmi výjimečný a působivý, ale z celosvětového měřítka jde "pouze" o lépe vypadající film. Mimochodem nějak mi nasvícením a kamerou připomíná Stvořeni pro lásku, ale to je asi jen můj dojem.... Po dlouhé době ve filmu hrající Dagmar Veškrnová, Pavel Gajdoš se svým zajímavým hlasem a především Milan Kňažko, jako česká variace na Hannibala Lectera, překvapují a nechávají na plátně kus dobrého herectví. Přesto (nebo právě proto), že je Normal film o masovém vrahovi, vytahuje zajímavé otázky o společnosti, člověku jako nepopsané tabuli a temných touhách každého z nás. Zajímavě působila i "drsná" mluva postavy masového vraha například o svých zkušenostech se sestrami a po celém filmu bych asi jen těžko hledal lidi, kterým bych Normal bez jediné pochybnosti doporučil. Mezi českými filmy bude Normal pravděpodobně ještě dlouho ojedinělou ukázkou možností, ale snad se brzy najdou další, kteří půjdou v jeho stopách zajímavých a nápaditých filmů bez nutnosti vytahovat tradiční česká témata jako stáří, dramata lidských životů a podobně... Slabší 4*. (Djkoma) 4*

Dojmy poněkud rozporuplné: na jednu stranu úžasný nápad rozvést expresionistický obraz monstra, v němž se zrcadlí podstatná dilemata Výmarské republiky, bizarní mezistupeň mezi stvůrou a spasitelem. Na všechny palčivé otázky ale Ševčík nabízí pouze velmi schematické odpovědi ve vybraném vizuálu, skvělé kompozici, ve hře světla a tmy. Postavy redukuje na úroveň symbolů "dobro", "zlo", "nevinnost", nenabízí komplexních psychologické portréty. V závěru však není divák o moc moudřejší než na začátku, ano, sečtělý fanoušek německého expresionismu se pokochá a potěší, na duši zahřeje i to, že konečně do kin přichází český film, který nejde s proudem a vyvolává kontroverzní dojmy. Osobně si Normal rád prohlédnu do detailu ještě jednou, abych si ověřil, zda moje konstrukce mají oporu v natočeném. Trochu ve mně totiž přežívá pocit, že Ševčík vyvolal spoustu příslibů, naservíroval plný tác laskominek pro "sečtělé" diváky, ale pod vybraným audio-vizuálem zdaleka nedříme film, který by uspokojivě odpovídal na svoje vlastní otázky. Nicméně zdůrazňuji: takhle podnětný český film tu nebyl už léta. Hosana. (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Po delší době opět jeden český, nebo alespoň tedy koprodukční film. „Normal“ je snímek, který v roce 2009 vyvolal celkem rozruch. Kromě toho, že to byla první role Dagmar Havlové po dlouhé době, zároveň se snažil zaujmout i tím, že zobrazoval osud člověka, který byl skutečným monstrem. Vrah Peter Kürten byl sériový vrah, který zděsil Německo ve 20. letech, a stačil zabít velké množství lidí, včetně dětí a zvířat. Silný příběh o děsivém člověku, který by na plátně mohl vypadat dobře.
O filmu se mluvilo jako o zajímavém, navíc vizuálně stylizovaném díle, které by mělo na diváka dopadnout velmi tísnivou atmosférou. Sám příběh k tomu doslova nabádá. O Milanu Kňažkovi se mluvilo jako o herci, který stvořil roli podobnou té, která udělala z Anthonyho Hopkinse jednoho z nejgeniálnějších herců a z Hannibala Lectera jedno z nejkrásnějších a nejděsivějších monster filmové historie. Jenže Milan Kňažko není Anthony Hopkins a Julius Ševčík není Jonathan Demme.
V postavě Petera Kurtena, jak byl trochu přejmenován, není až takový problém.  Milan Kňažko se skutečně snažil a vytvořil vraha, který je na jednu stranu nezapomenutelný, ale na druhou stranu to přece jen není někdo ikonický. Nevím přesně, čím to je, ale skoro mi přijde, že je to dáno právě vizuální stránkou filmu. Snaží se být tak temný, že zde charakter Kurtena spíše zaniká, než aby ho to umocňovalo, což je zvláštní, ale prostě v tomhle směru forma nefungovala tak, jak měla. Záměr byl naprosto pochopitelný, přesto se nezdařilo, aby film nakonec vyzněl, jak se očekávalo.
Je to podivné, jak se někdy věci nepovedou, aniž by k tomu byl nějaký jednoznačný důvod. Pravda, tady důvody ještě jsou. První je v tom, že se film snaží moc šokovat, ale nedotáhne to až tak daleko, že by byl skutečně explicitní. Na jednu stranu pochopitelné, na druhou stranu jsou zde momenty, kdy by otevřenost mohla být právě tím, co správně udeří na diváka. Jenže to se neděje. Minimalizace barev není v tomhle ohledu prostě tím, co dodává filmu sílu, ale tím, co ho činí impotentním.
Naprosto skvělé je ztvárnění doby, proti tomu nelze říct skoro nic, jsou zde i zajímavé postavy, ale místo toho, aby byl film o vrahovi, je hlavní postavou advokát, který se sám ocitá ve spirále šílenství. Film je tak sebedestrukcí jednoho člověka, k čemuž jsou využívány i poměrně abstraktní prvky, což se dle mého názoru do filmu, který byl natočen podle skutečných událostí, což nám nezapomene připomenout, nehodí. „Normal“ rozhodně plně neobstál, ale pořád jsem rád, že se o podobné temné snímky v našich luzích a hájích snaží alespoň někdo.
 
Postavy a obsazení
• Milan Kňažko - Peter Kürten
• Pavel Gajdoš - obhájce Justus Wehner
• Dagmar Havlová - Marie Kurtenová
• Jan Vlasák - Wenge
• Zuzana Kajnarová - recepční
• Miroslav Táborský - Klein

Ocenění:
Český lev
2009 - Antonio Riestra (Nejlepší kamera) (nominace)
2009 - Nejlepší zvuk (nominace)
2009 - Jan P. Muchow (Nejlepší hudba) (nominace)

Shanghai International Film Festival
2009 - Julius Ševčík (Nejlepší režisér)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.3.2009 Bontonfilm
Premiéra USA: 10.3.2010 (Francophony Film Festival)
Premiéra Velká Británie: 20.11.2009
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 23.11.2009 (DVD) Bontonfilm

Poprvé na DVD: 23.11.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 5 952 035
Návštěvnost v ČR 56 665
Náklady (Rozpočet) - Kč 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Julius Ševčík (Režie), Karla Stojáková (Produkce), Jan P. Muchow (Hudba), Antonio Riestra (Kamera), Marek Opatrný (Střih), Antonín M.S. (Scénografie), Ivana Axmanová (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Pavel Rejholec (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Lukáš Král (Masky), Julius Ševčík (Scénář), Milan Kňažko (Herec), Dagmar Veškrnová-Havlová (Herec), Pavel Gajdoš (Herec), Jan Vlasák (Herec), Zuzana Kajnarová (Herec), Miroslav Táborský (Herec), Pavel Kikinčuk (Herec), Norbert Lichý (Herec), Meto Jovanovski (Herec), Michael Hofbauer (Herec), Magdaléna Sidonová (Herec), Jan Kehár (Herec), Eva Salzmannová (Herec), Nikol Kouklová (Herec), Ivana Axmanová (Herec)
 
2009/90/Česko, Makedonie, Velká Británie/Thriller, Drama, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Film byl inspirován divadelní hrou "Normal: The Düsseldorf Ripper" z roku 1991, jejímž autorem je skotský dramatik Anthony Neilson.
- Většina záběrů vznikala v hostivařských ateliérech, několik dní ale štáb natáčel třeba i v historickém makedonském městě Bitola.
- Pavel Gajdoš navštěvoval různá soudní líčení, aby co nejlépe zahrál svou postavu.
- Ve filmu je zmiňováno že Peter Kürten, kterého hraje Milan Kňažko, zabil 8 lidí, ale ve skutečnosti jich zabil 9.
- Z HISTORIE:
*Petr Kurten (Peter Kürten), kterého ve filmu Normal ztvární Milan Kňažko, byl jedním z největších masových vrahů všech dob. Přezdívali mu düsseldorfský netvor nebo satanův sluha. Na kontě měl nejméně 48 zločinů v Československu a Německu. Důležitou roli při pátrání po nesmírně inteligentním vrahovi sehrála i Češka Marie Budlichová, která Kurtenův útok jako zázrakem přežila.
*Masový vrah se narodil 26. května 1883 do rodiny se třinácti dětmi, žijící v krušných podmínkách. Jak se později ukázalo, vraždil Kurten už v chlapeckém věku jako devítiletý na třídním výletě. Byl několikrát zatčen za loupeže a žhářství, poprvé seděl ve svých patnácti. Později se přestěhoval do Düsseldorfu, kde po nějaký čas sekal latinu a oženil se, ale v únoru r. 1929 tu propuklo jeho vražedné běsnění.
*Düsseldorfský děs odstartoval přepadením padesátileté ženy, které Kurten zasadil 24 bodných ran malými nůžkami. Oběť zachránil náhodný kolemjdoucí. Jen o pár dní později bylo nedaleko od místa prvního útoku nalezeno zohavené (a podpálené) tělo malého děvčátka. Další útok mířil vzápětí na pětačtyřicetiletého opilého muže...
*Dobový tisk rozpoutal svými divokými spekulacemi hotové šílenství, které rozdmýchal další útoky, mezi nimi škrcení šestnáctileté dívky, útok nožem na mladou vdanou ženu, pobodání mileneckého páru na lavičce a další. Žádná z obětí (některé přežily) však nebyla schopná policii útočníka popsat. Do 15. října 1929 policie evidovala už 46 pokusů o vraždu. Na služebny chodily tisíce udání, pátralo se v Německu, Československu, Holandsku i Polsku. Policii přišlo celkem 2650 udání a na 130 000 dopisů.
*Až v květnu 1930 vše rozetnula jednadvacetiletá Češka Marie Budlichová, kterou Kurten přepadl a ona unikla. Její informace případ rozhodly. Výjimečně inteligentní vrah byl nakonec obžalován z 48 zločinů, z toho devíti vražd dokonaných, patnácti pokusů o vraždu a dalších deliktů. Na konci monstrózního procesu byl Kurten odsouzen k devítinásobnému trestu smrti! Ještě před popravou vrah opakovaně žádal o masáže a manikérku.
*Mexický kameraman Antonio Riestra (filmy Frida, Amores Perros) s režisérem Ševčíkem prostudovali řadu dobových fotografií a filmů, aby se inspirovali pro vizuální styl filmu.
- Rozpočet filmu je necelých 40 miliónů korun.
- Podle režisérových slov jde o snímek, ´jaký v Česku dlouho nevznikl, film v nové české kinematografii opravdu přelomový,´ a přirovnává ho k filmům jako Spalovač mrtvol či Ucho.
- Ševčík byl od počátku rozhodnutý, že v roli manželky obviněného vraha chce mít právě Havlovou. Uprostřed úspěšného natáčení už přiznal, že vlastně ani neví, jakou herečku by obsadil v případě, kdyby ho Havlová odmítla.
- Legendární sériový vrah Petr Kurten působil na území Německa a České republiky mezi lety 1903 a 1931.
- Scénář filmu Normal vznikl na základě jeho případu a poznámek Kurtenova osobního psychiatra.
 
Odkazy