Nevěrná / Unfaithful (2002/124/USA, Německo/Drama, Thriller) 65%

13.11.2023 00:39
JEDNOU VĚTOU
„Drama nečekaného milostného vzplanutí, které zničilo jednu šťastnou rodinu.“

OBSAH
Pohledná plavovláska Connie (Diane Lane) žije se svým manželem a osmiletým synem v rodinném domku poblíž New Yorku. Při cestě do města se náhodou seznámí se sympatickým Paulem, který ji zavede do svého bytu plného starodávných knih. Při prvním setkání k ničemu nedojde, žena však na bohémsky vyhlížejícího mladíka nepřestává myslet. Vyhledá ho znovu a stanou se milenci. Sexuální experiment přeroste ve vášnivý erotický vztah, který se časem prozradí. Oklamaný manžel (Richard Gere) nechá Connie sledovat, získá důkazy v podobě kompromitujících fotek a svého soka navštíví. V návalu vzteku Paula zabije a podaří se mu odklidit jeho mrtvolu. Connie však brzy odhalí pravdu... Psychothriller s erotickou zápletkou vznikl jako remake Chabrolova snímku Nevěrná žena (1969), v němž ústřední pár hráli Stéphane Audranová a Michel Bouquet. Režisér Adrian Lyne znovu dokázal svou schopnost atraktivního aranžmá - patrnou zejména ve vzrušujících milostných scénách. Pikantní příběh o jedné "nebezpečné známosti" má pozoruhodnou drobnokresbu: sondu do ženské psychiky kombinuje s výpovědí o životě středostavovských Američanů. Pohrává si s rekvizitami (vražedná zbraň) i s atmosférou houstnoucí vášně a vzrůstajícího podezření. Přerůstá v drama o vině a svědomí s otevřenou pointou... (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Věrnost neroste na louce ani nepadá z nebe - je dílem charakteru, aneb kterak se Piggy Eye Ríša nesrovnal se skutečností, že v krámě jsou dva mlsní kocouři.. Dokud se parohatý manžel nechopí těžítka, je Lyne na poli vztahového dramatu o Vášni vodící slepého koně jménem Rozum dokonale poutavý (D.Lane ten nerovný souboj ztvárnila docela přirozeně), nicméně následný přestup na vlak detektivního thrilleru byl jako prudké stoupnutí na brzdu. Alespoň že zastavili u policejní stanice a popřemýšleli, jaká barva jim svítí na semaforu zvaném Život.. (Gilmour93) 4*

Vdaná, šťastná, finančně zajištěná. Když jí ale cestu zkřížil přitažlivý mlaďoch, vše výše spokojené bylo jen zdánlivě. Americká studie nevěry? Její devastující následky? Vypořádávání se se ztracenou důvěrou? To jsou témata pro rutinéra a kýčaře Adriana Lynea, jehož ponaučení jsou jak z magazínu pro naivní ženy středního věku, ale berme to tak, že je to většinou solidně natočené a slušně zahrané. Na tenký led se pustil už v Neslušném návrhu a Osudové přitažlivosti, efektně to zabalil do melodramatu i thrilleru. Nebyla to žádná sláva, ale třeba v případě záletného Michaela Douglase, si myslím, držel diváka ve slušivém napětí. Harmonickou rodinu nyní naruší přitažlivý Francouz, respektive odřená kolena a její chuť zkusit něco neprobádaného. Nebrání se moc zdatně, prostě do toho velmi rychle spadne. Jenže pracovně úspěšný manžel není žádný slepý idiot. Když pak u milence objeví jeden suvenýr, rozpoutá to v něm tak trochu jiné emoce. Párkrát se ušklíbneme, párkrát nelichotivě usmějeme, ale vesměs doklopýtáme do finále bez výrazných ztrát kytiček. Samozřejmě o nějaké velké psychologické drobnokresbě nemůže být řeč, zvlášť v druhé půlce přešlapujeme místy až neobratně, divákův zájem ale úplně neopadá. Diane Lane protichůdné emoce dokázala herecky ustát, Richard Gere se snaží, ale a) tentokrát postrádá jeho typicky okouzlující výraz, b) jeho postava není úplně věrohodná. Olivier Martinez nezaujme vůbec. Lyne se znovu vyžívá v docela (na hollywoodský biják) otevřených erotických scénách, obecně se ale drží zkrátka, což je tentokrát možná jen a jen dobře. (castor) 3*

Lyneovi vždycky náramně šlo vykreslení intimity a citové vazby ať už rodiny, či milenecké dvojice. Zde opět potvrdil v čem je jeho síla a v čem je opět jeho slabost - a to jest režie jako taková. Snímek je velmi nevýrazný a Herci ne vždy úplně přesvědčiví. Fantastická je klavírní hudba, která dodává mnoha scénám patřičnou sílu a osobitost. Erotika se sem zas až tak nehodí, ale to by nebyl Lyne aby to nějak patřičně neopepřil. Stejně tak motiv Connie (Diane Lane) je tak nějak mimo, protože v reálu by se tohle mohlo stát asi jen těžko přetěžko vzhledem k zázemí a finanční situaci, ve které se nacházela. Nicméně ve filmu je možné všechno. V tomhle případě je však výsledek jen okolo průměru. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
-

O FILMU
Edward a Connie Sumnerovi jsou harmonický pár středního věku. Mají osmiletého syna, psa a hospodyni. Bydlí na předměstí New York City. Jednoho dne Connie zažije osudné setkání s cizincem na Soho street. Connie se vrhne do mimomanželského vztahu, který ji pohltí. Když se Edward dozví o tom, že mu manželka lhala, zmocní se ho podezření a tak se dopídí zničujících podrobností souvisejících s její nevěrou. Zničen tímto poznáním, konfrontuje jejího milence a zmocní se ho obrovská zuřivost.
Má takto narušené manželství naději na zotavení? Režisér Adrian Lyne utká ve filmu Nevěrná, pavučinu vášně a bolesti. Film považuje za "erotický thriller." V hlavních rolích Richard Gere, Diane Laneová a Olivier Martinez. Lyne je také spolu s G. Macem Brownem producentem. Scénář napsal Alvin Sargent a William Broyles, Jr... Lyne natočil filmy jako např. "Foxes," "Jakubův žebřík," "Flashdance," "9 1/2 a týdne," "Osudová přitažlivost," "Neslušný návrh" a "Lolita." Nevěrná povyšuje Lyneovo zkoumání vztahů na novou úroveň intenzity a nebezpečí. Trojúhelník mezi Richardem Gerem, Dianou Laneovou a francouzskou filmovou hvězdou Olivierem Martinezem (který se představil americkým divákům mezinárodně úspěšnými hity The Horseman on the Roof a The Chambermaid on the Titanic, Before Night Falls) je úžasná a napínavá vize tak jak ji vidí Lyne.
Adrian Lyne plánoval projekt Nevěrná od roku 1968, kdy zhlédl mistrovské dílo představitele francouzské Nové vlny režiséra Claudea Chabrola Nevěrná žena. "Byl to jeden z mých oblíbených filmů," vzpomíná Lyne, "tak trochu hitchcockovský. Manžel se postupně dozvídá o manželčině nevěře. Vždycky se mi ten film líbil a použil jsem ho jako základ pro tento film, velmi volně. " Lyne ve svých filmech předvádí obrovské porozumění pro emocionální vztahy. Zejména takové, které jsou poznamenány zklamáním a nedůvěrou. "Vina a sexualita jsou fascinující součástí," říká. "Velmi mě zajímají detaily zklamání a podezření. Je to příběh, ve kterém je možná pro diváka snazší odpustit vrahovi, než cizoložnici, což je ovšem šílené! Poté, co si Richard Gere poprvé přečetl scénář, neustále na něj myslel. "Znepokojoval mě", vysvětluje. "V tomto případě se setkáme s normální americkou rodinou, která jakoby přestala růst. Usadili se v něčem velmi hezkém, v něčem, co jim vyhovuje, ale nikam nepostupují. Všichni máme kolem sebe ochranné vrstvy, a já si myslím, že to je to co se nám na tomto příběhu líbí: když se podíváme do filmového zrcadla, vidíme sami sebe."
Pro Gerea, byla role velmi obyčejného Edwarda Sumnera, změnou.. "Být normální je tak těžké!" směje se. "Mnohem snazší je být vyšinutý. Víte, moje kariéra byla plná outsiderů. Toto není odvážný muž. Není to chlapík, který by vyhrál ve rvačce. Adrian mi pořád říkal, "Richarde ne, ne! To je starý Richard. Chci nového Richarda. Nechci chlapa, který by mohl hrát záložníka. Chci chlápka, který by se na hru díval!" Tak jsem v tomto případě hledal kvality průměrného člověka." "Když jsem Richarda uviděl ve filmu Roberta Altmana "Dr. T and the Women," říká Adrian Lyne, " zdálo se, že dosáhl stabilní úrovně. Měl v sobě jistý klid a laskavost, kterou jsem předtím neviděl. Napadlo mě, že by bylo zajímavé jak by vypadal v tomto filmu. Myslím, že až ho uvidíte, budete překvapeni. Jednou se vrátil domů ke své ženě, měl na sobě oblečení, které nosí ve filmu, a manželka se na něj podívala, dala mu velkou pusu a řekla, "V tomhle vypadáš jako obyčejný chlap!" Tak jsem byl doopravdy zvědav. Všechno, co od něj očekáváte jsme obrátili naruby - dokonce i jeho chůzi. Ve skutečnosti Olivier Martinez hraje postavu, která je blízka Richardovi Gerovi před dvaceti lety."
Charismatický mladý francouzský herec hraje sebejistého šarméra, na jaké měl Gere na samém počátku kariéry pomyslný patent.. Postava Paula získává ženy, je to muž který žije v tuto chvíli. "Pro mě," říká Martinez, Paul neví co se stane, nemá kontrolu nad svou budoucností. Velmi jsem se zajímal o tuto stránku postavy. Je jako dítě, cítí se volný moc volný. Není manipulátor, ale je hráč. Ve filmu nevíme vždycky kdo vlastně je. Obestírá ho jisté tajemství. Není to komplikovaná postava. A je to zcela něco jiného, než to co jsem dělal doposud." Pro Martineze, to byla velmi zajímavá role. "Zaprvé," říká," ten jazyk: mluvit anglicky je rozhodně výzva! A ano, sexuální scény byly výzvou. Ale je to film, A mnohé je předstíráno, jako ve rvačkách, kdy se nikomu nic nestane a nikdo není zabit. A já nevycházím ze samé hloubi Stanislavského metody. Je pravdou, že explicitní milostné scény - není moje parketa, protože já jsem dost stydlivý! Musel jsem zapomenout na sebe, abych mohl ztvárnit postavu. Ale všichni byli milí, a byli jsme na stejné lodi, to bylo fajn. Adrian a Diana byli velcí pohodáři. Já jsem byl sevřený a upjatý! Díky jim jsem se uvolnil, a myslím, že díky tomu je moje postava přívětivější.
Přestože postava Paula nebyla původně Francouz, Adrian Lyne instinktivně cítil, že Olivier Martinez je pro tuto roli ten správný typ. "Viděl jsem film The Horseman on the Roof, a myslel jsem si, že by v tom filmu byl velmi dobrý," říká Lyne. Je v tom velmi legrační. Má milý smysl pro humor. Skutečnost, že je Francouz, dodává filmu další polohu. Nejobyčejnější věci jsou mnohem zajímavější, když se díváte na Francouze nebo na Itala nebo na člověka z Latinské Ameriky - gesta jsou jiná, smysl pro humor je jiný a je fascinující to sledovat. Myslím, že díky tomu divák pochopí, že se Connie dopustila nevěry -Martinez je velmi okouzlující i když dělá obyčejné věci. "Myšlenka, že tato šťastně vdaná žena s dítětem, by mohla mít mimomanželský vztah s tímto mužem, je strašná. I když, až ženy uvidí Oliviera Martineze na ulici, tak jako ho spatřila ona, pochopí ji."
Lyne svěřil roli Connie Dianě Laneové z nejrůznějších důvodů. Jedním z nich byla skutečnost, že měla úspěch ve filmu Tony Goldwyna "A Walk on the Moon. "Byl to skvělý film" říká Lyne. "Connie má dítě a je šťastně vdaná - to jsou fakta, která mluví proti ní. Tak se musí líbit. A také, musí být skvělá herečka. Když se nad tím zamyslíte, existuje velmi málo milých krásných herců a milých krásných hereček. Tak nějak to spolu souvisí - xualita a tvrdost. Diana oplývá obojím, sexualitou a je milá, což bývá zřídka. Na začátku příběhu, Connie nepochybuje o svém manželství. Miluje svého manžela a dítě, a je v životě šťastna. Její postavení v manželství určuje její svět. Svým způsobem, je její vztah s Edwardem jakoby zaručený. Ale já si myslím, že v dlouhodobém vztahu se často stane, že zůstanete na úrovni osoby, kterou jste potkali. A najednou můžete mít pocit, že nejste pořád tentýž člověk. Proděláváme změny, člověk si to vždycky neuvědomí, až něco zajiskří a vy se začnete vidět v jiném světle. Proto je Connie přístupná."
Pro Richarda Gera a Dianu Laneovou byl film Nevěrná šťastné spojení. Jednou už spolu hráli, když byla Laneová ještě teenager, ve filmu Francise Forda Coppoly The Cotton Club. "Hezky se mi s Diane pracovalo," říká Gere, "byl jsem do ní blázen. Zrovna tak jsem do ní blázen teď. Dozrála v tak krásnou ženu a v báječnou herečku. Myslím, že tím, že už jsme se znali, máme spolu dobrý vztah, jako normální lidé, kteří spolu léta žijí. To nebývá vždycky snadné. Přestože jsme se s Dianou neviděli od doby, kdy byl natočen Cotton Club, bylo lehké navázat." "Bylo to jako vrátit se domů," říká Diana Laneová o svém profesionálním spojení s Gerem. "Bylo to jako najít v bouři přístřešek. Scény mezi Connie a Paulem jsme filmovali dřív, pak se k nám přidal Richard. Před osmnácti léty mi bylo osmnáct a pracovala jsem s ním. Teď vyspěl a já jsem vyspěla. Richard je velmi citlivý člověk, možná díky budhismu. Při natáčení mi velmi pomáhal.
Velkou výzvou pro Laneovou byla psychologická nahota erotických scén, ne fyzická. " Neměla jsem s tím velké problémy," vysvětluje. "Ne že bych nebyla informována o tom, co se ode mě bude požadovat. V tomto filmu jsem byla záběr po záběru víc nahá, než jsem kdy byla ve svém osobním životě! Musíte si na to zvyknout. Mnozí herci měli ve své kariéře takovou zkušenost. Pro mě byl větší problém emocionální práce, která byla nutná pro tyto scény - zranitelnost, kterou Connie cítí a její trýzeň ze sexuálního vztahu. Adrianův smysl pro humor rozhodně pomohl. Velmi obratně dokáže uvolnit herce, dostane z nich to co potřebuje. Má takový dar. Rovněž pomohlo, že Olivier byl při natáčení těchto scén velmi vstřícný a velmi ohleduplný."
Po celou dobu filmování Lyne úzce spolupracoval s kostýmní návrhářkou Ellen Mirojnickovou a produkčním architektem Brianem Morrisem. Lyne chce vždycky filmovat v exteriérech, a film Nevěrná nebyl výjimkou. Dům Sumnerových je zemědělská usedlost z 19. století. Exteriéry byly většinou změněny a zcela upraveny," říká Morris. "Ve filmu máme vizuální kontrast mezi spořádaným, dokonalým světem Edwarda Sumnera. Světem, který je konvenčne předurčen. To je svět člověka, jehož život je pevně naplánován. Bezpečnostní mříže, řetězy, rodina. A pak existuje svět svobodomyslného Paula Martela. Jeho příbytek je poházen předměty z celého světa, stohy knih, které ještě nemají místo na polici.
"Edwardův dům je vyzdoben předměty a nábytkem z nejlepších obchodů na Manhattanu a z jeho okolí. Všechno je uspořádané, nic vás nepřekvapí. Odráží to Ewardovu potřebu pocitu bezpečí, ale zároveň díky tomu pochopíte, neklid, který prožívá Connie, zejména, když nahlédne do Paulova prostoru, který je prodchnut útulným chaosem. Návrhářka kostýmů Ellen Mirojnicková také navrhla přirozené oblečení. "Šlo hlavně o to, aby postavy vypadaly reálně," vysvětluje. "Vyprávíme příběh skutečné rodiny, o skutečných lidech a spolupracujeme s velmi lidským režisérem, který je citlivý na opravdovost lidí. Adrian dokáže, zřejmě lépe než kterýkoli jiný současný režisér, vystihnout lidskost každé postavy. Tak to oblečení nesmí vyvolávat dojem kostýmů. Musíte mít pocit, jako že jste zaklepali na sousedovy dveře a on se objevil.
"Olivier je Pařížan, tak to na jeho postavě musí být vidět. Olivier měl spoustu nápadů, pokud se týká jeho vzhledu. Vždycky vítám takovou tvůrčí spolupráci od herců. Pak to upravím podle svého." Nevěrná je film z New Yorku. Uvidíme velmi známá místa v New Yorku jako The Strand Bookstore, The Village East Cinema, Grand Central Station a bary a restaurace v Chelsea, v Sohu, objeví se tam Wall Street a Tribeca. Stejně jako jiné new yorské filmy Osudová přitažlivost a Jakubův žebřík, New York je zobrazen jako vibrující, vitální, sexy město, ve kterém existuje smyslnost a nebezpečí.

Ocenění:
Academy Awards
2003 - Diane Lane (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)

Golden Globes
2003 - Diane Lane (Nejlepší herečka - drama) (nominace)

Critics Choice Awards
2003 - Diane Lane (Nejlepší herečka) (nominace)

New York Film Critics Circle Awards
2002 - Diane Lane (Nejlepší herečka)

DABING
1.DABING (VHS, DVD, Nova, Blu-ray)
V českém znění: Dagmar Čárová - Diane Lane (Connie Sumner), Vladislav Beneš - Richard Gere (Ed Sumner), Petr Burian - Olivier Martinez (Paul Martel), Pavel Kříž - Erik Per Sullivan (Charlie Sumner), Radka Stupková - Margaret Colin (Sally), Radana Herrmannová - Kate Burton (Tracy), Zbyšek Pantůček - Erich Anderson (Bob Gaylord) + Zeljko Ivanek (Detektiv Dean), Karel Richter - Dominic Chianese (Frank Wilson), Martin Kolár - Geoffrey Nauffts (Jeff) + (titulky), Chad Lowe (Bill Stone) + Gary Basaraba (Detektiv Mirojnick) + Michael Emerson (Josh).
Překlad: Markéta Záleská a David Záleský
Dialogy: Radka Stupková
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Pavel Beneš
Připravila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska
Vyrobilo: Studio Budíkov 2002 pro Bontonfilm

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.7.2002
Premiéra USA: 10.5.2002 20th Century Fox
Premiéra Německo: 13.6.2002
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na VHS: 1.3.2003 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 10.10.2007 S tebou mě baví život
Poprvé na Blu-ray: 21.9.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 490 134
Tržby celkem - $ 119 137 784
Návštěvnost v ČR 54 545
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
 
Tvůrci a herci
Adrian Lyne (Režie), G. Mac Brown (Produkce), Adrian Lyne (Produkce), Jan A.P. Kaczmarek (Hudba), Peter Biziou (Kamera), Anne V. Coates (Střih), Kerry Barden (Casting), Bill Hopkins (Casting), Mark Bennett (Casting), Suzanne Crowley (Casting), Brian Morris (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Paul Massey (Zvuk), Wylie Stateman (Zvuk), Doug Hemphill (Zvuk), Tod A. Maitland (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Anna Behlmer (Zvuk), John Caglione (Masky), Jr., Patrick Alemi (Masky), Linda Grimes (Masky), Alvin Sargent (Scénář), William Broyles Jr. (Scénář), Claude Chabrol (původní scénář) (Scénář), Diane Lane (Herec), Richard Gere (Herec), Olivier Martinez (Herec), Erik Per Sullivan (Herec), Chad Lowe (Herec), Dominic Chianese (Herec), Michelle Monaghan (Herec), Gary Basaraba (Herec), Margaret Colin (Herec), Željko Ivanek (Herec), Anne Pitoniak (Herec), Michael Emerson (Herec), Kate Burton (Herec), Marc Forget (Herec), Damon Gupton (Herec), Erich Anderson (Herec), William Abadie (Herec), Myra Lucretia Taylor (Herec), Geoffrey Nauffts (Herec), Salem Ludwig (Herec), Lisa Emery (Herec), Frederikke Borge (Herec), Murielle Arden (Herec), Liza Colón-Zayas (Herec)
 
2002/124/USA, Německo/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Zda to byl záměr, ví zřejmě jen režisér obou filmů Adrian Lyne, ale jak ve filmu Nevěrná, tak ve filmu Osudová přitažlivost (1987), nabízí Paul Martel (Olivier Martinez) v Nevěrné a Alex Forrest (Glenn Close) v Osudové přitažlivosti, kteří oba stojí za hrozbou rozpadu manželství, nápoje ve stejném pořadí. Nejdříve skotskou a pak vodku. A oba představitelé nabízejí tyto nápoje  v situaci, kdy se návštěva neobejde bez nepříjemných následků.
- Herečka Sarah Michelle Gellar bola oslovená, aby stvárnila postavu Connie. Odmietla všal kvôli seriálu Buffy, premožiteľka upírov (1997).
 
Odkazy