Nesmrtelná teta / Nesmrtelná teta (1993/95/Česko/Pohádka) 61% -Originál DVD-
13.11.2023 00:39
JEDNOU VĚTOU
„Jiřina Bohdalová, Jaromír Hanzlík, Filip Blažek a Barbora Bobulová v českém pohádkovém příběhu o lásce, rozumu a štěstí.“
OBSAH
Temperemamentní situační pohádková komedie o vesnickém chasníkovi Matějovi, který náhle pobral rozum a rozhodl se usilovat o ruku princezny Pavlínky, jejíž otec právě o rozum přišel. Než ji získá, musí svést nejednu šarvátku s "nesmrtelnou tetou" Závistí, která spřádá své nekalé záměry a ovládne téměř všechny na zámku. Za ořátelské pomoci Rozumu a štěstí spěje pohádka ke šťastné svatbě a k rozuzelní zašmo drchaného klubka zápletek, při němž i Rozum přijde o rozum. Nejnákladnější český film je natočen na profesionální úrovni, oslní bohatou výpravou a zaujme skvělým hereckým výkonem J. Bohdalové, jí byla role Závisti ušita přímo na míru.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pohádka, která nemá potřebné kouzlo vlivem inklinace k televiznímu formátu. Rovněž kostýmy mohly být zpracovány méně lacině. Vyzdvihl bych herecké výkony, hlavně Blažek a Hanzlík to táhnou, ale Bohdalová ve stěžejní roli Závisti otravně přehrávala. Občas přijde ke slovu dobrý nápad, jako třeba nápadité zpracování abstraktních pojmů Rozum, Štěstí nebo Závist do lidských postav. Na pohádku docela dost nápadů, ale ne všechny byly úplně stoprocentně využity ve prospěch filmu, hlavně z toho viním průměrnou televizní režii. Při častých televizních reprízách se tahle pohádka mírně zprotiví, a tak je nejlepší ji vidět jen jednou a uchovat si tak naději, že její sledování nebyl promarněný čas a dalo se u ní příjemně pobavit. 60% (kingik) 3*
Zpracování staré Erbenovy pohádky známé rovněž ve Werichově převyprávění ve své aktualizované podobě má celou řadu předností, vyvažujících možná slabší místa projektu. Spor Rozumu a Štěstí je doplněn do trojúhelníku o všudypřítomnou Závist. Pyšný Rozum (ve Werichově podání obtloustlý čtyřicetiletý funkcionář doby zhruba Pražského jara, ve filmu virtuózní Eduard Cupák) je v této verzi nejzpupnější. Negativní "zázraky", které tím vyvolá, překonávají i ta nejhorší očekávání. Jejich závěrečná inventarizace je skličující: hodný král (Hanzlík), který bez vlastního přičinění zhloupnul a natropil ve své zemi řadu stěží ověřitelných škod; hodný vesnický bloudeček, náhle přemoudřely, který opačnou cestou posléze dospívá ke stejným výsledkům jako postižený panmovník. A do toho zlomyslné Štěstí (dobrácká Libuše Šafránková), které ze zhlouplého Rozumu dělá doslova fašírku, protože takto drsná fakta nezvládne ani sebekluzčí sofista, natož v zásadě počestný a seriózní Rozum. Zato všude vládne to, co nechtěl nikdo z nich: Závist-Nenávist (Bohdalová). I nalezené řešení není bez slabin. Rozum, který uznal, že přestřelil a nese za to veškerou zodpovědnost, problém vyřeší tím, že rozumu zbaví sebe sama. Nenávist pomine, problém nezmizí. Smysl transformačních československých a českých devadesátých let byl osvětlen s předvídavostí, která bere dech i dnes. A tak si s hlavními hrdiny Zelenkova filmu můžeme zopakovat klíčovou myšlenku TETY: "Jejejej, to se mi ulevilo". Je to pravda: myšlení, zejména to přemýšlivé, opravdu bolí. (sportovec) 5*
V dětství jsem měl Nesmrtelnou tetu velmi v oblibě, a nejinak je tomu dnes, když mám možnost se na ni znovu podívat v telce. Navíc to už v mých očích získalo správný retro punc raných devadesátek, takže vidět to dnes je svým způsobem takový dvojitý výlet do dětství. Vadí mi tam jen drobnosti, typu trapný Hanzlík v roli krále nebo ošlivka Bobuľová v roli jeho královské dcery. Jinak si myslím, že je to jeden z mnoha příkladů filmů, které jsou zde z mně nepochopitelných důvodů nedoceněné. (Vančura) 4*
VELKÁ RECENZE
Zřejmě každý český filmař přistupuje k realizaci nové filmové pohádky se snahou vyrovnat se Zemanově Pyšné princezně. Dosud se však žádnému nepodařilo na její ojedinělý úspěch navázat. A patrně se to nestane ani po uvedení nejnovější pohádky Nesmrtelná teta, byť se podle producentů jedná o momentálně nejdražší český film. Scenárista a režisér Zdeněk Zelenka se po Čarovném dědictví (1986) vrací ke klasickému pohádkovému příběhu podruhé. Tentokrát vyšel z motivu Erbenovy pohádky Rozum a Štěstí, jež je vystavěna na principu sporu o větší důležitosti jedné či druhé kladné hodnoty. Tvůrce k oběma personifikovaným veličinám přidává třetí, zápornou Závist. Ta vstupuje jako „nesmrtelná teta“ do vyprávění o chasníčku Matějovi, který náhle pobral rozum a který usiluje o ruku princezny Pavlínky, jejíž otec král právě o rozum přišel a rozpřádá své nekalé záměry, s nimiž postupně ovládne téměř všechny na zámku. Pohádka se tím zároveň přesouvá do roviny aktuální komedie, karikující „závist“, často označovanou za typicky českou vlastnost. Děj samozřejmě spěje různými peripetiemi ke šťastné svatbě; ta je sice vyvrcholením, ale tvůrcům nezbývá, než potom ještě rozmotat zašmodrchané klubko komediálních zápletek i za cenu toho, že Rozum ztratí rozum…
Producenti tentokrát nešetřili na komparsových scénách, na kostýmech ani na výpravě. Neměli však k dispozici scénář, který by ve výsledku odpovídal vynaloženému úsilí. Snímek je ovšem natočen na profesionální úrovni. Režisér se spolehl na mnohostranné herecké umění Jiřiny Bohdalové, pro niž byla role psána na míru, na Jaromíra Hanzlíka v netypické postavě náhle zhlouplého krále, a na nové tváře Filipa Blažka a Barbory Bobulové. Velkou roli hrají dobře zvolené exteriéry a reály. Natáčelo se na zámcích Vranov nad Dyjí, Sychrov, Horšovský Týn a ve skanzenech v Kouřimi a na Veselém Kopci.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Dospívající vesnický prosťáček Matěj si hraje s dětmi, které mu podle slova, jež nejčastěji používá, říkají Jojo. Rodiče chtějí, aby si jejich syn vybral nevěstu, a pošlou ho k muzice. Ale tam se prostoduchý mladík stane obětí žertu vesnické omladiny. Sousednímu vzkvétajícímu království vládne moudrý král Ctirad. Snižuje daně, zvyšuje platy a rozhoduje o pomoci náhle zchudlé zemi krále Mojmíra. Matěj v noci usedne na břehu řeky a s přihlouplým úsměvem na tváři usne. Na mostku nad ním se setkají moudrý, stříbrovousý kmet Rozum a zlatavá, elegantní dáma Štěstí. Přou se o to, kdo z nich je na světě potřebnější. Jejich spor má vyřešit Matěj, který má podle děda dojít své spokojenosti za pomoci rozumu krále Ctirada, jejž mu Rozum přičaruje. Do přátelského hašteření dobrých mocností se vmísí ohyzdná stařena Závist, která tvrdí, že její síla je největší. Matěj se probudí jako nový člověk. Rozloučí se s udivenými rodiči a odejde do světa hledat kraj, kde vládne rozum. Rybář ho pošle do Ctiradova království, jež božské mocnosti ohrozily ztrátou královy moudrosti. Rádci jsou udiveni náhlou změnou ve vladařově chování a po nezdařeném pokusu zabránit mu v hloupostech začnou proti němu kout pikle. Závist se promění ve Ctiradovu mrtvou sestřenici Stázi. Vloudí se do královy přízně a ujme se role poradkyně. Z moci své funkce mění v království vše dobré ve zlobu a závist. Aby nebyla její prohnanost odhalena, udělá s bezmocným Ctiradem dohodu. Místo každého „ano“, jež vysloví, poručí král provést pravý opak. Závist postupně ožebračí polovinu místní šlechty; donutí ji chodit v předklonu a nosit šaškovské čepice. Všichni jsou si naoko rovni, ale každý závidí každému a podezírá ho. Matěj potká v lese princeznu Pavlínku, která mu řekne, že na zámku hledají zahradníka. Kvůli neznámé krásné dívce jde Matěj do sídelního města. Díky své chytrosti pronikne až na zámek. Tam odhalí spiknutí rádců proti králi a za odměnu se stane stejně jako prohnaná „tetička“ Ctiradovým rádcem. Pavlínka a Matěj se do sebe zamilují. Matěj se na zámeckém plese představí jako šašek: zpočátku se mu lstí podaří zrušit všechna „tetiččina“ rozhodnutí, nakonec však triumfuje podlá Závist a Matěj je uvržen do žaláře. Nic netušící princezna se svěří tetě v její chalupě se svým citem k Matějovi a žádá ji o pomoc. Závist jí to slíbí, ale v noci straší zmateného krále, aby ho přiměla dát Matěje popravit. Pavlínka, vyrušená nočním hlukem, vše vyslechne pod otcovým oknem a rozhodne se milého osvobodit. V domnění, že vede Matěje do bezpečí, vezme ho do Stáziny chalupy. Matěj tuší pokrytectví zlomyslné rádkyně. Předstírá, že vypil její otrávený lektvar, a přihlíží předčasné čarodějnické oslavě vítězství závisti nad rozumem. Ale prozradí se a musí utéct před dvěma tetiččinými vlkodavy; ti se promění v mohutné pochopy, prchajícího mladíka dostihnou a svázaného ho hodí do vody. Rozum přizná, že někdy je k rozumu potřebné také štěstí. To usmíří zářivou paní Štěstěnu a ta vynese Matěje na hladinu. Mladík se tajně vrátí do zámku a odhalí pravdu o prolhané „tetě“. Závist je vyhnána, ale slíbí všem pomstu. Po velkých zásnubách si s Pavlínkou tajně vymění podobu; zakletá ohyzdná princezna je vyhnána do lesů a půvabná Závist zaujme její místo. Matěj, znepokojený změnami „Pavlínčina“ chování, v noci sleduje čarodějčiny psy a odhalí zákeřnou lest. Hledá zakletou princeznu, která se schovává u lesního jezera. Rozhodne se, že si ji vezme i v její ohavné podobě. Chystá se svatba, na niž přijeli i ženichovi rodiče. Před obřadem Matěj řekne všem, jaké postihlo princeznu neštěstí. Ve chvíli, kdy se mají novomanželé políbit, vystoupí ze zástupu dvořanů tajemný markýz a snaží se svatbu přerušit. Matěj v něm odhalí přestrojenou Závist. Na jeho přání se dvořané líbají a objímají, a „tetička“, která nesnese pohled na lásku a štěstí, musí chtě nechtě království opustit. Vše je teď už v pořádku, jen královskému otci Ctiradovi schází rozumu, který má jeho zeť. Moudrému starci Rozumu se krále zželí a daruje mu svůj rozum.
„Jiřina Bohdalová, Jaromír Hanzlík, Filip Blažek a Barbora Bobulová v českém pohádkovém příběhu o lásce, rozumu a štěstí.“
OBSAH
Temperemamentní situační pohádková komedie o vesnickém chasníkovi Matějovi, který náhle pobral rozum a rozhodl se usilovat o ruku princezny Pavlínky, jejíž otec právě o rozum přišel. Než ji získá, musí svést nejednu šarvátku s "nesmrtelnou tetou" Závistí, která spřádá své nekalé záměry a ovládne téměř všechny na zámku. Za ořátelské pomoci Rozumu a štěstí spěje pohádka ke šťastné svatbě a k rozuzelní zašmo drchaného klubka zápletek, při němž i Rozum přijde o rozum. Nejnákladnější český film je natočen na profesionální úrovni, oslní bohatou výpravou a zaujme skvělým hereckým výkonem J. Bohdalové, jí byla role Závisti ušita přímo na míru.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pohádka, která nemá potřebné kouzlo vlivem inklinace k televiznímu formátu. Rovněž kostýmy mohly být zpracovány méně lacině. Vyzdvihl bych herecké výkony, hlavně Blažek a Hanzlík to táhnou, ale Bohdalová ve stěžejní roli Závisti otravně přehrávala. Občas přijde ke slovu dobrý nápad, jako třeba nápadité zpracování abstraktních pojmů Rozum, Štěstí nebo Závist do lidských postav. Na pohádku docela dost nápadů, ale ne všechny byly úplně stoprocentně využity ve prospěch filmu, hlavně z toho viním průměrnou televizní režii. Při častých televizních reprízách se tahle pohádka mírně zprotiví, a tak je nejlepší ji vidět jen jednou a uchovat si tak naději, že její sledování nebyl promarněný čas a dalo se u ní příjemně pobavit. 60% (kingik) 3*
Zpracování staré Erbenovy pohádky známé rovněž ve Werichově převyprávění ve své aktualizované podobě má celou řadu předností, vyvažujících možná slabší místa projektu. Spor Rozumu a Štěstí je doplněn do trojúhelníku o všudypřítomnou Závist. Pyšný Rozum (ve Werichově podání obtloustlý čtyřicetiletý funkcionář doby zhruba Pražského jara, ve filmu virtuózní Eduard Cupák) je v této verzi nejzpupnější. Negativní "zázraky", které tím vyvolá, překonávají i ta nejhorší očekávání. Jejich závěrečná inventarizace je skličující: hodný král (Hanzlík), který bez vlastního přičinění zhloupnul a natropil ve své zemi řadu stěží ověřitelných škod; hodný vesnický bloudeček, náhle přemoudřely, který opačnou cestou posléze dospívá ke stejným výsledkům jako postižený panmovník. A do toho zlomyslné Štěstí (dobrácká Libuše Šafránková), které ze zhlouplého Rozumu dělá doslova fašírku, protože takto drsná fakta nezvládne ani sebekluzčí sofista, natož v zásadě počestný a seriózní Rozum. Zato všude vládne to, co nechtěl nikdo z nich: Závist-Nenávist (Bohdalová). I nalezené řešení není bez slabin. Rozum, který uznal, že přestřelil a nese za to veškerou zodpovědnost, problém vyřeší tím, že rozumu zbaví sebe sama. Nenávist pomine, problém nezmizí. Smysl transformačních československých a českých devadesátých let byl osvětlen s předvídavostí, která bere dech i dnes. A tak si s hlavními hrdiny Zelenkova filmu můžeme zopakovat klíčovou myšlenku TETY: "Jejejej, to se mi ulevilo". Je to pravda: myšlení, zejména to přemýšlivé, opravdu bolí. (sportovec) 5*
V dětství jsem měl Nesmrtelnou tetu velmi v oblibě, a nejinak je tomu dnes, když mám možnost se na ni znovu podívat v telce. Navíc to už v mých očích získalo správný retro punc raných devadesátek, takže vidět to dnes je svým způsobem takový dvojitý výlet do dětství. Vadí mi tam jen drobnosti, typu trapný Hanzlík v roli krále nebo ošlivka Bobuľová v roli jeho královské dcery. Jinak si myslím, že je to jeden z mnoha příkladů filmů, které jsou zde z mně nepochopitelných důvodů nedoceněné. (Vančura) 4*
VELKÁ RECENZE
Zřejmě každý český filmař přistupuje k realizaci nové filmové pohádky se snahou vyrovnat se Zemanově Pyšné princezně. Dosud se však žádnému nepodařilo na její ojedinělý úspěch navázat. A patrně se to nestane ani po uvedení nejnovější pohádky Nesmrtelná teta, byť se podle producentů jedná o momentálně nejdražší český film. Scenárista a režisér Zdeněk Zelenka se po Čarovném dědictví (1986) vrací ke klasickému pohádkovému příběhu podruhé. Tentokrát vyšel z motivu Erbenovy pohádky Rozum a Štěstí, jež je vystavěna na principu sporu o větší důležitosti jedné či druhé kladné hodnoty. Tvůrce k oběma personifikovaným veličinám přidává třetí, zápornou Závist. Ta vstupuje jako „nesmrtelná teta“ do vyprávění o chasníčku Matějovi, který náhle pobral rozum a který usiluje o ruku princezny Pavlínky, jejíž otec král právě o rozum přišel a rozpřádá své nekalé záměry, s nimiž postupně ovládne téměř všechny na zámku. Pohádka se tím zároveň přesouvá do roviny aktuální komedie, karikující „závist“, často označovanou za typicky českou vlastnost. Děj samozřejmě spěje různými peripetiemi ke šťastné svatbě; ta je sice vyvrcholením, ale tvůrcům nezbývá, než potom ještě rozmotat zašmodrchané klubko komediálních zápletek i za cenu toho, že Rozum ztratí rozum…
Producenti tentokrát nešetřili na komparsových scénách, na kostýmech ani na výpravě. Neměli však k dispozici scénář, který by ve výsledku odpovídal vynaloženému úsilí. Snímek je ovšem natočen na profesionální úrovni. Režisér se spolehl na mnohostranné herecké umění Jiřiny Bohdalové, pro niž byla role psána na míru, na Jaromíra Hanzlíka v netypické postavě náhle zhlouplého krále, a na nové tváře Filipa Blažka a Barbory Bobulové. Velkou roli hrají dobře zvolené exteriéry a reály. Natáčelo se na zámcích Vranov nad Dyjí, Sychrov, Horšovský Týn a ve skanzenech v Kouřimi a na Veselém Kopci.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Dospívající vesnický prosťáček Matěj si hraje s dětmi, které mu podle slova, jež nejčastěji používá, říkají Jojo. Rodiče chtějí, aby si jejich syn vybral nevěstu, a pošlou ho k muzice. Ale tam se prostoduchý mladík stane obětí žertu vesnické omladiny. Sousednímu vzkvétajícímu království vládne moudrý král Ctirad. Snižuje daně, zvyšuje platy a rozhoduje o pomoci náhle zchudlé zemi krále Mojmíra. Matěj v noci usedne na břehu řeky a s přihlouplým úsměvem na tváři usne. Na mostku nad ním se setkají moudrý, stříbrovousý kmet Rozum a zlatavá, elegantní dáma Štěstí. Přou se o to, kdo z nich je na světě potřebnější. Jejich spor má vyřešit Matěj, který má podle děda dojít své spokojenosti za pomoci rozumu krále Ctirada, jejž mu Rozum přičaruje. Do přátelského hašteření dobrých mocností se vmísí ohyzdná stařena Závist, která tvrdí, že její síla je největší. Matěj se probudí jako nový člověk. Rozloučí se s udivenými rodiči a odejde do světa hledat kraj, kde vládne rozum. Rybář ho pošle do Ctiradova království, jež božské mocnosti ohrozily ztrátou královy moudrosti. Rádci jsou udiveni náhlou změnou ve vladařově chování a po nezdařeném pokusu zabránit mu v hloupostech začnou proti němu kout pikle. Závist se promění ve Ctiradovu mrtvou sestřenici Stázi. Vloudí se do královy přízně a ujme se role poradkyně. Z moci své funkce mění v království vše dobré ve zlobu a závist. Aby nebyla její prohnanost odhalena, udělá s bezmocným Ctiradem dohodu. Místo každého „ano“, jež vysloví, poručí král provést pravý opak. Závist postupně ožebračí polovinu místní šlechty; donutí ji chodit v předklonu a nosit šaškovské čepice. Všichni jsou si naoko rovni, ale každý závidí každému a podezírá ho. Matěj potká v lese princeznu Pavlínku, která mu řekne, že na zámku hledají zahradníka. Kvůli neznámé krásné dívce jde Matěj do sídelního města. Díky své chytrosti pronikne až na zámek. Tam odhalí spiknutí rádců proti králi a za odměnu se stane stejně jako prohnaná „tetička“ Ctiradovým rádcem. Pavlínka a Matěj se do sebe zamilují. Matěj se na zámeckém plese představí jako šašek: zpočátku se mu lstí podaří zrušit všechna „tetiččina“ rozhodnutí, nakonec však triumfuje podlá Závist a Matěj je uvržen do žaláře. Nic netušící princezna se svěří tetě v její chalupě se svým citem k Matějovi a žádá ji o pomoc. Závist jí to slíbí, ale v noci straší zmateného krále, aby ho přiměla dát Matěje popravit. Pavlínka, vyrušená nočním hlukem, vše vyslechne pod otcovým oknem a rozhodne se milého osvobodit. V domnění, že vede Matěje do bezpečí, vezme ho do Stáziny chalupy. Matěj tuší pokrytectví zlomyslné rádkyně. Předstírá, že vypil její otrávený lektvar, a přihlíží předčasné čarodějnické oslavě vítězství závisti nad rozumem. Ale prozradí se a musí utéct před dvěma tetiččinými vlkodavy; ti se promění v mohutné pochopy, prchajícího mladíka dostihnou a svázaného ho hodí do vody. Rozum přizná, že někdy je k rozumu potřebné také štěstí. To usmíří zářivou paní Štěstěnu a ta vynese Matěje na hladinu. Mladík se tajně vrátí do zámku a odhalí pravdu o prolhané „tetě“. Závist je vyhnána, ale slíbí všem pomstu. Po velkých zásnubách si s Pavlínkou tajně vymění podobu; zakletá ohyzdná princezna je vyhnána do lesů a půvabná Závist zaujme její místo. Matěj, znepokojený změnami „Pavlínčina“ chování, v noci sleduje čarodějčiny psy a odhalí zákeřnou lest. Hledá zakletou princeznu, která se schovává u lesního jezera. Rozhodne se, že si ji vezme i v její ohavné podobě. Chystá se svatba, na niž přijeli i ženichovi rodiče. Před obřadem Matěj řekne všem, jaké postihlo princeznu neštěstí. Ve chvíli, kdy se mají novomanželé políbit, vystoupí ze zástupu dvořanů tajemný markýz a snaží se svatbu přerušit. Matěj v něm odhalí přestrojenou Závist. Na jeho přání se dvořané líbají a objímají, a „tetička“, která nesnese pohled na lásku a štěstí, musí chtě nechtě království opustit. Vše je teď už v pořádku, jen královskému otci Ctiradovi schází rozumu, který má jeho zeť. Moudrému starci Rozumu se krále zželí a daruje mu svůj rozum.
Postavy a obsazení
• Jiřina Bohdalová - Závist
• Filip Blažek - Matěj
• Barbora Bobuľová - Pavlínka
• Jiří Lábus - otec
• Naďa Konvalinková - matka
• Karel Smyczek - krejčí
• Jan Přeučil - velitel stráže
• Jaromír Hanzlík - král Ctirad
• Vlastimil Brodský - vypravěč
• Eduard Cupák - Rozum
• Libuše Šafránková - Štěstí
Ocenění:
Český lev
1993 - Jiřina Bohdalová (Nejlepší herečka)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.11.1993
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.1994 (VHS) Bonton Home Video
Premiéra v TV: 24.12.1995
Poprvé na DVD: 1.7.2007 Šíp
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 12 540 573
Návštěvnost v ČR 578 516
• Jiřina Bohdalová - Závist
• Filip Blažek - Matěj
• Barbora Bobuľová - Pavlínka
• Jiří Lábus - otec
• Naďa Konvalinková - matka
• Karel Smyczek - krejčí
• Jan Přeučil - velitel stráže
• Jaromír Hanzlík - král Ctirad
• Vlastimil Brodský - vypravěč
• Eduard Cupák - Rozum
• Libuše Šafránková - Štěstí
Ocenění:
Český lev
1993 - Jiřina Bohdalová (Nejlepší herečka)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.11.1993
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.1994 (VHS) Bonton Home Video
Premiéra v TV: 24.12.1995
Poprvé na DVD: 1.7.2007 Šíp
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 12 540 573
Návštěvnost v ČR 578 516
Tvůrci a herci
Zdeněk Zelenka (Režie), Jaroslav Staněk (Produkce), Jiří Střecha (Produkce), Jiří F. Svoboda (Hudba), Viktor Růžička (Kamera), Zdeněk Patočka (Střih), Olga Rosenfelderová (Scénografie), Libuše Pražáková (Kostýmy), Jan Štorek (Zvuk), Jan Kacián (Zvuk), Dana Kohoutová (Masky), Zdeněk Zelenka (Scénář), Karel Jaromír Erben (kniha) (Předloha), Jiřina Bohdalová (Herec), Jaromír Hanzlík (Herec), Filip Blažek (Herec), Barbora Bobuľová (Herec), Libuše Šafránková (Herec), Eduard Cupák (Herec), Oldřich Vlach (Herec), Ivan Vyskočil (Herec), Petr Kostka (Herec), Jan Přeučil (Herec), Karel Smyczek (Herec), Ladislav Smoljak (Herec), Filip Renč (Herec), Petr Nárožný (Herec), Jiří Lábus (Herec), Naďa Konvalinková (Herec), Otto Lackovič (Herec), Jaroslav Kepka (Herec), Ladislav Gerendáš (Herec), Vlastimil Brodský (Herec), Viktor Maurer (Herec), Luba Skořepová (Herec), Stanislav Fišer (Herec), Alena Karešová (Herec), Jakub Wehrenberg (Herec), Alexej Pyško (Herec), Jiří Zavřel (Herec), Ladislav Trojan (Herec), Ladislav Lakomý (Herec), Stanislav Tříska (Herec), Ernesto Čekan (Herec), Miroslav Berka (Herec), Kateřina Hrachovcová-Herčíková (Herec), Václav Chalupa (Herec)
1993/95/Česko/Pohádka
Zajímavost k filmu
- Natáčeno se také na zámku ve Vranově nad Dyjí , Kopicově statku v Českém Ráji, ve skanzenu Kouřim a na zámcích Horšovský Týn a Sychrov.
- Pohádka stála tehdy 45 milionů korun což na tehdejší dobu bylo nejvíc v Českém filmu.
- Film navštívilo v kinech 584 331 diváků a vydělal 11 549 269 Kč.
- Pohádka stála tehdy 45 milionů korun což na tehdejší dobu bylo nejvíc v Českém filmu.
- Film navštívilo v kinech 584 331 diváků a vydělal 11 549 269 Kč.
Odkazy
Hrají:
Jiřina Bohdalová, Jaromír Hanzlík, Barbora Bobuľová, Filip Blažek, Petr Kostka, Ivan Vyskočil, Oldřich Vlach, Libuše Šafránková, Eduard Cupák, Petr Nárožný, Naďa Konvalinková, Jiří Lábus, Jan Přeučil, Jaroslav Kepka, Viktor Maurer, Luba Skořepová, Stanislav Fišer, Alena Karešová, Otto Lackovič, Daniel Weisner, Ladislav Gerendáš, Alexej Pyško, Jiří Zavřel, Lubor Jehlička, Petr Kubata, Karel Smyczek, Filip Renč, Ladislav Smoljak, Ladislav Trojan, Ladislav Lakomý, Vladimír Bezděk st., Jarmila Renčová, Václav Chalupa, Daniel Vašut, Štěpánka Lisá, Stanislav Tříska, Jana Polášková, Kateřina Kaira Hrachovcová, Ernesto Čekan, Jakub Wehrenberg, Miroslav Berka, Pavel Anděl, Jan Laibl, Jan Šváb, Vlastimil Brodský (vypravěč)