Vodník (TV seriál) / Vodník (TV seriál) (Krimi / Drama Česko, 2019, 3 h 25 min (Minutáž: 65–73 min, Alternativní 210 min)) 74%

12.11.2023 03:40
JEDNOU VĚTOU
„Policistka Marie Výrová ve svém volném čase vyšetřuje, z důvodu znepokojujícího svědectví aktérky, dávného zapomenuté neštěstí. "

OBSAH
Vodník je čtvrtá, předposlední řada televizní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Marie Výrová ve svém volném čase a na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Marii Výrovou, aby se beznadějným, případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného viníka. Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách: v časech těsně před revolucí na sklonku komunistické éry na konci osmdesátých let a v současnosti. V první rovině se případem zabývá kriminálka komunistického Československa pod velením majora Voženila. V současnosti Marie odhaluje povážlivé nedostatky ve vyšetřování tehdejší policie a odhaluje důvody, které k nim vedly. Vodník vychází jednak z klasické britské detektivní školy, kdy osamělý detektiv konfrontuje svědky a aktéry zločinu, skládá si postupně obraz událostí na základě více či méně spolehlivých svědectví zaujatých aktérů. Žánrově přesahuje jednak do hororu a jednak do psychologického rodinného dramatu. Ukazuje destrukci vztahů jedné rodiny poznamenané dávným, nepochopitelně krutým zločinem. Vodník se tak stává i zamyšlením nad spravedlností a smyslem jejího naplnění i po mnoha letech. (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ze série filmových příběhů o vyšetřovatelích z Olomouce je Vodník zaručeně to nejlepší, co jsem zatím viděl. A to ty předchozí příběhy byly, na můj vkus, hodně špatný. Hlavně v logice. Tady je nicméně také celá řada WTF momentů, u kterých bych dokázal do nekonečna diskutovat. Nechci spoilerovat, ale rozuzlení, jak je skvěle natočené, a tam teda opravdu klobouk dolů, tak je absurdní, protože takový jednoduchý zvrat by nevymyslela ani Agátha Christie a z ní jsem tam inspiraci trošku cítil. Přitom režisér tu ve třech dílech výborně buduje napětí. Buduje ho nejenom dobrou filmařinou, ale také poměrně alternativní filmařinou, na kterou si musíte zvyknout. Když totiž, například, zabírá kamerou dveře, tak nezabírá dveře, ale zabírá horní futra. Stejně tak i v případě, když v pokoji stojí lidi. Kamera nezabírá lidi, ale zabírá jen hlavy a strop. O zalíbení autora v architektuře ani nemluvě…sídlo policie uprostřed polí byl totální úlet. Je to zvláštní způsob budování napětí a dokazování určité kvality, která se může a nemusí vyplatit. V případě Vodníka se podle mě vyplatila. Po druhém díle jsme v mém okolí houfně diskutovali o tom, kdo by mohl být vrah. Třetí díl pak začal naprosto dokonalou scénou intervence celé rodiny v místě vraždy před dávnými lety, kde si všichni řekli, co potřebovali a dialogovka to byla stejně tak dobrá, jako v případě legendárních 12ti rozhněvaných mužů. A to je co říct, protože dialogovky v české kinematografii nejsou příliš časté…Zavěrečná scéna rozuzlení byla takřka dokonalá. Myšleno po vizuální stránce ve spojení obrazu s hudbou. Ale jak Klára Melíšková procházela bažinou a dálnicí? To bylo totálně WTF. Jelikož se mi ale líbilo prostředí, námět a způsob, jak tento příběh byl natočen a zároveň jsem přijmul některé zvláštnosti, tak nakonec dávám solidní čtyři hvězdičky. Vodník se příjemně vyjímá od toho všeho, co Česká televize běžně natáčí a v tomto případě to nebylo na škodu. (Malarkey) 4*

Dlouho jsem přemýšlel co jsem vlastně viděl a ze všeho mě nejvíce vychází sociální drama. Rozhodně ne kriminálka, ještě ke všemu se snahou to zabalit do poeticko snovýho stylu vyprávění. A´t se na mě nikdo nezlobí, ale ta závěrečná vyprávěcí zkratkovitost to bylo něco. Vůbec mě to časově nesedlo. A sídlo policie pro Olomoucký kraj někde v poli, to byl čí nápad ? Hurvínka? Když příběh odhaloval rodinný i jiný vazby, bralo mě to, bavilo mě to a vykreslení charakterů bylo povedený. Jak se to vrací směrem k případu nevěděl jsem jestli se mám smát všemu co mě tvůrci servírovali a nebo se jíst pást s těma koňma, který po Klárce Melíškový dostali v seriálu asi nejvíc prostoru. Ještě jedna provokatérská, někdo by měl říct lidem na ČT, že v ČR není jen jedno divadlo. (Enšpígl) 2*

A na topole podle skal, koncesionář ČT zatleskal. Tedy samozřejmě ne každý.. Stíny horkého léta 87´ využily podobně jako severské kriminálky koncept konfrontace dávného zločinu s vyšetřováním v současnosti a to včetně promítnutí vlivu oné tragické události na všechny zainteresované. Tauš a Douba opět formou nakrkli tradicionalisty, ale zvolené audiovizuální estetično snového oparu vzpomínek tomu baladickému tónu posloužilo dobře a i to krajské policejní ředitelství alias partyhouse v opuštěném autosalónu uprostřed polí přineslo kouzlo odlišnosti. Pro vnímavějšího diváka možná škoda, že jeho cesta k identifikaci pachatele až příliš těžila z principu odhalení „zelenouchého špagetového monstra“ z první řady True Detective (důvěra v podceňované a přitom tak přesné vnímání světa dětskýma očima), ale svou prostotou uprostřed složitého labyrintu pokřivených rodinných vztahů nakonec našla své opodstatnění.. (Gilmour93)4 *

VELKÁ RECENZE
Úspěšný cyklus minisérií Detektivové od Nejsvětější trojice podle knih Michala Sýkory patří k nejoblíbenějším sériím České televize. Zejména díky postavě komisařky Výrové ve výtečném podání Kláry Melíškové. Režisérem čtvrtého případu Vodník je Viktor Tauš. Ten má na kontě už Modré stíny a na rozdíl od svého kolegy Jana Hřebejka (Případ pro Exorcistu, Pět mrtvých psů) přistupuje k sérii se zajímavými režijními nápady i akcentem na výrazný vizuál.
Komisařka Výrová tentokrát otevírá 30 let starý případ. Na venkově tehdy došlo k hrůzné události. Matka zřejmě pod vlivem laktační psychózy zavraždila brutálním způsobem svoje vlastní dítě. Ve vězeňské cele pak spáchala sebevraždu. Kriminalisté to tenkrát vyhodnotili jako přiznání k činu. Výrová se k případu dostává po návštěvě jedné ze svědkyň tehdejších událostí.
Jedním z členů tehdejšího vyšetřovacího týmu byl shodou okolností i Výrové bývalý šéf Viktor Vitouš (Miroslav Krobot). Výrová se za ním vydá na vejminek, aby od něj zjistila podrobnosti tehdejší šílené události na olomouckém předměstí. Na vlastní pěst se pak pouští ve volném čase do opětovného vyšetřování vraždy malého kojence…
Krom výrazných a dobře napsaných hlavních postav (podezřelých) hraje v tomto příběhu prim právě komisařka Výrová. Klára Melíšková je v podstatě na obrazovce pořád, maximálně se po jejím boku na pár minut objevuje její bývalý šéf Vitouš. Komisařka si opětovným výslechem tehdejších svědků pomalu skládá obraz tehdejších událostí a stále více je přesvědčená, že pachatelem nebyla matka dítěte.
Základem vizuality Vodníka je přesvětlení obrazu a akcent na detailní snímání. Tauš evidentně skládá jednotlivé záběry do velmi promyšlených konceptů a nálad. Samozřejmě vychází z momentálního děje. Styl snímání i výsledné postprodukce podporuje i výtečná výprava. Olomouc i jeho vesnické předměstí tady opět funguje výtečně. Střídání moderních prostředí i staveb s flashbacky do minulosti a často i velmi vtíravá kamera nabízejí režisérovi dostatek prostředků pro funkční střídání několika žánrů. Zapomenout nemůžu ani na práci se zvukem. Hudba tu není stěžejní, velmi často je slyšet neidentifikovatelné zvláštní hučení. To dodává atmosféře ještě o krapet víc naléhavosti a nepříjemnosti.
Vodník začíná jako klasická krimi, kdy má osamělý vyšetřovatel sžíravé nutkání něčemu přijít na kloub. V tomto případě do toho ještě navíc vstupuje erbenovská legenda, na kterou vyšetřovatele nasměruje tehdejší svědkyně události. Nakonec se z detektivky místy stává temné psychologické drama, které je ve finále říznuto hutnou hororovou atmosférou.
Tauš s příběhem pracuje opět velmi střídmě a přestože opět natočil vizuálně velmi silný tvar, neexhibuje. Slouží scénáři Petra Jarchovského a navíc umožňuje svým hercům vytvořit zajímavé kreace. Kromě Melíškové tady velmi zajímavý a silný výkon podává především Václav Neužil a Miroslav Hanuš.

OBSAH EPIZOD
DÍL 1: Epizoda 1 (Epizoda 1) - Kriminalistku Marii Výrovou osloví žena, která je přesvědčena, že před třiceti lety, kdy trávila jako dvanáctiletá dívka prázdniny u kamarádčiny babičky na venkově, viděla vraha, který zavraždil pětiměsíční dítě. Z vraždy tehdy byla obviněna jeho matka trpící laktační psychózou a případ byl uzavřen jako vyřešený. Nová znepokojivá svědectví však Marii osobně motivují, aby se případem nepochopitelného zločinu ujala mimo rámec svých služebních povinností. Pátrání v dávné minulosti je velmi obtížné. Mnozí svědkové a aktéři případu již nežijí anebo se odmítají k trýznivé minulosti vracet. Marie postupně poznává a konfrontuje dnes o třicet let starší rodinné příslušníky tragédií zasažené rodiny Třebovických. Její podezření, že všechno bylo jinak, než uvádějí dobové policejní spisy, narůstá. Kdo měl zájem na manipulování s policejními protokoly a svědectvími? Marie se vydává na hororově ponurou a napínavou výpravu do minulosti, která se místy zvláštním způsobem překrývá se známou erbenovskou baladou...
DÍL 2: Epizoda 2 (Epizoda 2) - Kriminalistka Marie Výrová s osobním nasazením a mimo rámec služebních povinností pokračuje v rekonstrukci třicet let staré vraždy malého dítěte, která se odehrála na venkově poblíž Olomouce na konci léta roku 1987. Postupně se setkává se členy rodiny Třebovických. Jejich vztahy poznamenal dávný nepochopitelný zločin. Seznamuje je s některými fakty a sama je konfrontována s celou škálou reakcí všech zúčastněných. Dále musí překonávat jejich různě motivovanou neochotu vracet se k rodinnému traumatu. Marie poznává i starší bratry otce zavražděného dítěte Otu a Kryštofa Třebovické a také dnes o třicet let starší bezprostřední svědky události, jejich dcery Magdalenu a Lenku. Z jejich reakcí a svědectví a za pomoci spřátelené psycholožky spřádá Marie niť nové hypotézy. Co se tehdy ve venkovském domku poblíž řeky ve skutečnosti odehrálo a kdo mohl mít motiv manipulovat s výsledky tehdejšího vyšetřování? A kdo hrůzný zločin opravdu spáchal?
DÍL 3: Epizoda 3 (Epizoda 3) - Kriminalistka Marie Výrová se seznámí s novým majitelem domu, kde kdysi došlo k hrůzné vraždě pětiměsíčního dítěte, z jehož usmrcení byla obviněna jeho psychicky labilní matka. Intuice a především další podezřelé okolnosti, které se jí během pátraní naskytnou, Marii přivedou k rozhodnutí konfrontovat zbylé členy rodiny Třebovických poznamenané dávnou tragédií. Rozvrácené mezilidské vztahy během jedné velké přímé konfrontace vedou nejen k obnažení lidských charakterů, ale i závěru vyšetřovatelky, že dítě zabil někdo jiný, koho již nelze vyslechnout a pohnat před soud. Ve chvíli, kdy pro sebe Marie případ uzavírá, však dojde k nečekanému zvratu a objeví se šance, že Marie přece jen pohlédne do tváře vraha

Postavy a obsazení
• Klára Melíšková - mjr. Marie Výrová
• Václav Neužil - Petr Třebovický
• Lenka Krobotová - Hana Kolihová
• Zuzana Stivínová mladší - Magdalena Třebovická
• Marika Procházková - Lenka Havlíková
• Miroslav Hanuš - Ota Třebovický

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.4.2019 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.5.2019
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

SERIÁLY V SÉRII
Případ pro exorcistu (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa79/
Česko, Krimi / Drama, 2015
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Modré stíny (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa77/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Pět mrtvých psů (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa78/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Živé terče (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa81/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Vodník (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa80/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Václav Neužil ml.
 
Tvůrci a herci
Viktor Tauš (Režie), Jan Štern (Produkce), Jan Lekeš (Produkce), Petr Ostrouchov (Hudba), Martin Douba (Kamera), Alois Fišárek (Střih), - (Casting), Jan Kadlec (Scénografie), Katarína Štrbová Bieliková (Kostýmy), Jiří Klenka (Zvuk), Lenka Dýcková (Masky), Petr Jarchovský (Scénář), Michal Sýkora (kniha) (Předloha), Klára Melíšková (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Alena Doláková (Herec), Jaroslava Pokorná (Herec), Kasijana Džakič (Herec), Zuzana Stivínová (Herec), Natálie Jandová (Herec), Marika Procházková (Herec), Marie Sládková (Herec), Lenka Krobotová (Herec), Peter Bebjak (Herec), Miroslav Hanuš (Herec), Pavla Beretová (Herec), Miroslav Táborský (Herec), Miroslav Krobot (Herec), Stanislav Majer (Herec), Tomáš Dastlík (Herec), Taťjana Medvecká (Herec), Andrei Toader (Herec), Andrea Daňková (Herec), Jiří Štrébl (Herec), Přemysl Bureš (Herec), Milan Enčev (Herec), Karel Wiencek (Herec), Petr Franěk (Herec), Kajetán Písařovic (Herec), Jiří Konvalinka (Herec), Jaroslav Vlach (Herec), Martha Olšrová (Herec), Anita Krausová (Herec), Vlastimil Čaněk (Herec), Michal Plecitý (Herec), Magdaléna Gracerová-Chrzová (Herec), Tereza Ramba (Herec), Tomáš Juřička (Herec), Norbi Kovács (Herec), Radim Juhász (Herec), Jana Mudráková (Herec), Lukáš Franc (Herec)
 
2019/205/Česko/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Místo, kudy odchází kriminalistka Marie Výrová (Klára Melíšková) ze společné sešlosti všech zainteresovaných do případu, je silnice mezi obcemi Janova Ves a Vysoká. Křížek a památná lípa, která je vidět v záběru, je tzv. Bosyňská lípa.
- V závěrečné scéně hraje písnička „Za naší stodolou“ od Miroslava Kemela.
 
Odkazy