Případ pro exorcistu (TV seriál) / Případ pro exorcistu (TV seriál) (Krimi / Drama Česko, 2015, 3 h 17 min (Minutáž: 64–67 min)) 57%

12.11.2023 03:40
JEDNOU VĚTOU
„Třídílná detektivní minisérie, která otevírá volně navazující cyklus Detektivové od Nejsvětější Trojice. Scénář, opírající se o úspěšný detektivní román Michala Sýkory, napsal Petr Jarchovský."

OBSAH
Komisařka Výrová s kolegy vyšetřuje vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla. Série se pokouší o naplnění detektivního žánru inspirovaného britskou literární a filmovou tradicí. Režie první série se ujal Jan Hřebejk. Autoři přivádějí na televizní obrazovky neschematické a plastické postavy hlavních detektivů: majorky Výrové, nadporučíka Mráze a jejich kontroverzního šéfa plukovníka Vitouše. Případ pro exorcistu je nápaditě vyprávěný detektivní příběh se záhadou, rámovaný autentickým a realistickým vykreslením práce kriminalistů a okořeněný jemným humorem a ironií. „Případ pro Exorcistu mě zajímal hlavně proto, že jsem dosud žádnou detektivku nerežíroval. V současné době se jich točí opravdu hodně a laťka je nastavená vysoko, primárně zahraničními vzory. Jsem zvědavý, co se nám s tímto tématem podaří udělat, protože s výjimkou Nevinnosti jsme se s Petrem Jarchovským něčeho podobného ještě nedotkli," říká režisér Jan Hřebejk. V přípravách jsou další dvě volná pokračování Detektivů od nejsvětější trojice, opět vycházející z kvalitní literární předlohy Michala Sýkory a scénáře Petra Jarchovského. Jejich realizace se ujmou režiséři Viktor Tauš a Jan Prušinovský.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
False Detective... Případ pro exorcistu, otec Karas…je fakt, že jsem u toho chvílemi kroutil hlavou jak malá Regan. Staré Lady, koně v ulicích, civilisté prohlížející na žádost policie (!) důkazní materiály, brilantní zachycení místního dialektu, tohle musí BEJT Volomouc.. Dokážu pochopit, že se autoři chtěli lišit vplutím do vod detektivní frašky, ale i v běžném životě to občas dopadne tak, že kdo se chce lišit, vypadá jak idiot. Jen aby teď nebylo nalezeno tělo rituálně zavražděného Hřebejka s do masa vypálenými číslicemi 135.. P.S.: Vyjma Budaře herecky velmi chabé, aspoň že xenofobní Pepa Hnátek dostal nový deníček se znakem Sigmy Olomouc. Vzhledem k charakteru celé série mi je jasné, co v něm bylo zase nakresleno… (Gilmour93) 2*

Retardovaný svět, retardovaná logika vyšetřování, retardovaně jednající postavy vyšetřovatelů, ale na rozdíl od geniální anti-krimi Malej Quinquin se tu čiperné retardování mění ve zhoubnou křeč, která zasahuje všechny složky seriálu (včetně poměrně konzervativního "whoddunit "jádra). Popravdě, retardovanější hudbu nejspíš letos neuslyšíte a tolik různých způsobů snímání by vystačilo na deset minisérií. Absurditě samozřejmě "počesku" chybí to, aby byla dotažená do konce. Tohle je polovičaté lavírování mezi vážností, smíchem a výsměchem, seriál, který se po dramaturgické i scenáristické stránce rozpadá do série více či méně vtipných skečů a WTF žánrových přechodů. Jasně, chápu, že tu byl pokus "neuchopitelně" těkat, ale výsledek je, jak správně poznamenala kolegyně Táňa Zabloudilová, "full retard" detektivka. I tak lepší než Clona, Vraždy v kruhu a další atentáty na detektivku. Ale jen proto, že se u toho člověk zasměje a místy má pocit, že to bylo ze strany tvůrců schválně. Hřebejkovo míjený se se žánrem už dlouho nebylo tak snesitelné. [Viděno poctivě celé na projekci. Těm, kteří po prvním díle žehrají na díry v logice tak doporučuji počkat na později. Je to stále výživnější.] (Marigold) 2*

Musím se přiznat, že jsem v naprostým šoku. Co tohle mělo jako bejt ? V dramatických scenách nám hraje kabaretní hudba, dlouhý zbytečný záběry zabíraj plochu jednoho dílu, z policajtů se tady dělaj hovada a z diváků ultrahovada. Jestliže první dva díly mě přesvědčily, že se jedná o seriálový hovno, tak třetí díl tomu hovnu nasadil rámeček. Pokud by takhle měli pracovat skuteční policajti, tak by nevyšetřili ani ztrátu třídní knihy. Jakože policajti sledujou podezřelýho z vraždy, ale místo na něj čumej na prdel nějaký rajdy ?? Navíc v době kdy šel za ní ten vrah, rajda i její prdelka byla už dávno jinde. Co mělo znamenat to vyšetřování ? To je jako normální, že policie si mě předvolá k výslechu a tam mě zesměšňuje ? Tak on civil zastřelí utočníka a polda řekne kolegyni "to je dobře že si ho netrefila ty, víš kolik by s tím bylo papírování" čili když utočníka zastřelí civil, policie to neřeší a jde na kafe ? Pro Terezku Voříškovou mám slabost, ale smysl její postavy jsem fakt nepochopil. Pan kameraman se asi dost často dívá na filmy od Michaela Baye a sám žádnou invenci nemá, takež při výslechu je dialogama i interiérem navozena komorní atmosféra, ale pan Žirian chodí s kamerou kolem stolu jak kdyby točil největší akční film všech dob. Už dlouho jsem neviděl větší scénaristicko-kameramansko-režisérsko - dramaturgickou amatérštinu jako tady. (Enšpígl) 1*

VELKÁ RECENZE
V době, kdy chybí dobré komedie a horory, se váš oblíbený cynik Kverulant obrací k zábavě úmyslně sledovat podle předpokladu mizerné české filmy nebo seriály, které by se upřímně líbily mojí tchyni, zatímco já u nich sahám po hrsti příliš mnoha prášků. Pro svůj dobrovolný filmově masochistický večer jsem si vybral produkčně áčkovou ještě-ne-dopsanou trilogii natočenou pod křídly ČT podle dvou úspěšných knížek a jednoho námětu Michala Sýkory o týmu olomoucké vyšetřovací party označenou jako Detektivové od Nejsvětější trojice. První sérii-případ ČT svěřila celebritnímu týmu scénárista Jarchovský/režisér Hřebejk, které už české kinopublikum před nějakou dobou ozívalo a tak je teď živí televize. Usedám do křesla a začínám se třást strachy. Budu plakat smíchy nebo mi bude špatně hrůzou?
Vodprásknem tě! Počkat, ono se tam střílelo?
Český filmy a seriály? Zpravidla trapný, trapný. Prej jsme uměli za komoušů krimi, vzpomínají zjihlí fotrové na gauči v obýváku, když okolo nich prochází zombifikovaný potomek zhypnotizovaný smartfounem. Zatímco fanoušci krimi seriálů si pořizují z různých nosičů evropské pecky typu Forbrydelsen nebo dobrodružství blonďaté Aspergerovky a nadrženého Dána po vasektomii Bron, Britové sází populární minisérie Ripper Street nebo Whitechapel a Amíci to všechno více nebo méně zdárně remejkují, Češi 10 let přemýšlí, jestli nemají natočit frigidní remake zívací Kriminálky *velkoměsto v USA* nebo se snaží o vzkříšení komoušské břečky Malého pitavalu z velkého města s názvem Případy 1. oddělení (hezká analýza debility zde) a stejně unylou partou polodůchodců jako byl za komančů Krampol a Zedníček.
Liberálnější kněz (civilní Jan Budař), konající dobro ve jménu Pána někde na vesnici, jede dělat rozhovor do Práglu do Českého rozhlasu na téma zlidštění a modernizace církve s konzervativním knězem, který by naopak rád zachoval církev jako velkou tajnou partu, co jí dal Bůh mobil a požehnání na tajné orgie a zasvěcování ministrantů do úskalí orálního sexu. Cestou zpátky do vesnice se ukáže, že Budař je na kněze velmi liberální a je naznačeno, že jeho doprovod do Prahy je ještě ještě víc liberálnější. Do mixu přidejte šíleného spisovatele, 666 a Olomouc.
Proč Olomouc? Toto město je centrem celé trilogie a je to mega produkt placement. Kamera je velmi dobrá a prostředí stylové a Olomouc, svého času moravská metropole, vypadá dobře, že byste v rámci příjemného turistického zážitku mohli nasednout s holkou nebo klukem do auta a udělat si vejlet. Určitě lepší než zírat, jak Bartoška strká kameře do ksichtu plechovku s plzní. Vizuální podoba Případu je něco, co byste od současné krimi čekali, takže dobrý, v ČT už nějakou dobu kameru, výpravu a střih umí.
Na scénu zločinu, na který dojde během první epizody, nastupuje sehraný tým kriminalistů, které naštěstí jako většinu obsazení tvoří neokoukaní zajímaví herci, většinou prověření solidní divadelní kariérou. Miroslav Krobot a Klára Melíšková jsou stars nejen Dejvického divadla (Melíšková hrála velmi dobře kvalitní role v nedávné Olze Hepnarové i v Protektoru a Krobota zná snad každej), Stanislav Majer, propagátor fousatého vzhledu už v pár filmech a nějakém debilním seriálu na Primě hrál, ale i ten je prověřen milovníky divadla v zesnulém ansámblu Divadle Komedie. Voříšková, u které si nepamatuju její křestní jméno, zato velkou bradavici na obočí, zamlada v Rafťácích sexuálně téměř zneužila Kotkomádla na veřejném WC v první erotické scéně s pouty v českém filmu, její trademark je chraplák a... ještě si taky vzpomínám na lesbotanec a jízdu na penisu mrtvého Hádka ve Všivácích... sakra, hraje hodně, ale nějak si teď nevzpomínám na žádný normální film nebo roli, naštěstí je v první sérii spíš za sekretářku.
Herci jsou neokoukaní a svěží a někde už předvedli, že umí hrát, ale tady zas tak moc příležitostí ukázat víc než charisma nemají, protože režisér všechny postavy jede jako figurky a ne plnohodnotné postavy, u kterých vidíte, co cítí a tušíte nějaké vazby přátelství mezi nimi. U tak dobrých herců je to smutné, ale diváci, co přežili více Hřebejkových filmů, už ví, že "nejlepší český režisér" je spíš nejvíce využívaný režisér, co jede na rutinu a nepozná slabší materiál. Krobot je sice dobrej herec, ale způsob, kterým jeho postava vede výslech, by moc dlouho neobstál ani u české policie opojené fašismem. Hřebejk si jistě myslí, že takhle se chová letitý kriminalista na oddělení vražd nebo si myslí, že se nepříjemnému staršímu pánovi s předsudky diváci zasmějí - velmi trapný omyl.
Předlohu jsem nečetl, ale zasvěcený zdroj říká, že jde o velmi dobře napsanou detektivku se sympatickými vyšetřovateli, kde je snadno mít rád ústřední postavu Marie Výrové (Klára Melíšková) a její deduktivní metody i vidět bližší vztahy mezi členy týmu. V seriálu z toho zbylo jen to, že občas nějaký člen týmu řekne větu, ze které vyplývá, že ví o životě druhého ledacos a na něco naráží. Nic víc než věty se nedočkáme a vyvolává to pachuť a dojem špatné konverze knihy do scénáře.    
Zadání také asi znělo, aby postavy byly civilnější, což se vyřešilo tak, že odříkají nudný nepřirozený strojený kriminalistický rozhovor a pak řeknou něco jako "Ale tyhle koblihy jsou dobrý, že jo?". Au. Občas to hodně zachrání projev herců, ale rozpaky většinou zůstanou. Nechtěně srandovní je děj. Název seriálu a zápletka s církví by vedli k přesvědčení, že se kolem církve budou točit i zbylé dva díly ze tří, ale... zvlášť v posledním díle máte pocit, že předešlé dva díly byly o něčem jiném a že pachatele prostě někdo vycucal z prstu a nějak k tomu vyprávění ani nevedlo.
Souhrn? Zřejmě lepší knížka byla tak nějak rutinně adaptovaná průměrným týmem režiséra a scénáristy, kterým občas nedošlo, že pár scén je debilních. K přežití hodně pomůže výběr herců, dobrá kamera a lokace. Pokud jste fanoušci Kláry Melíškové, stejně už se na seriál plánujete mrknout. Kdybyste se divili, proč kromě snahy najít zábavný špatný seriál píšu o Exorcistovi recenzi, vězte, že na následující sérii Modré stíny mám jiný názor

OBSAH EPIZOD
DÍL 1: Epizoda 1 (Epizoda 1) - Detektivové z oddělení násilné trestné činnosti v Olomouci pod vedením Marie Výrové vyšetřují případ vraždy mladé dívky. Vše nasvědčuje tomu, že jde o vraždu spojenou s rituálem vymítání ďábla – takzvaným exorcismem. Kriminalistka Marie Výrová (K. Melíšková) se svými kolegy Vitoušem (M. Krobot) a Mrázem (S. Majer) pracují s několika vyšetřovacími verzemi. Jejich pátrání je zavede na venkovskou farnost, do církevních kruhů a také mezi vysokoškoláky a pedagogy Přírodovědné fakulty. Rozkrývání pozadí případu odhaluje překvapivé osobní motivace podezřelých, přináší nečekaná rozuzlení a také eskalaci dalšího násilí, které se obrací přímo proti vyšetřovatelům..
DÍL 2: Epizoda 2 (Epizoda 2) - V první epizodě jsme se mj. setkali s mladým knězem Karasem (J. Budař), který pro svou lásku k mladé ženě hodlá opustit církev. Dívka je ale nalezena na oltáři místního kostela se znamením satana na těle, zjevně umučená. Jaký motiv mohl pachatel mít? Byla motivací takového hrůzného aktu autorská činnost kněze, který se proti exorcismu ve svých knihách vymezuje? Mohl být pachatelem sám kněz, jak by rád naznačil poněkud svérázný Vitouš (M. Krobot)? Věděli místní o milostném vzplanutí kněze, chtěl se mu někdo pomstít? Otázky jsou nastoleny a M. Výrová (K. Melíšková) a její tým se pustil do pátrání...
DÍL 3: Epizoda 3 (Epizoda 3) - Jejich pátrání je v 3. dílu seriálu Případ pro exorcistu zavede na venkovskou farnost, do církevních kruhů a také mezi vysokoškoláky a pedagogy Přírodovědné fakulty. Rozkrývání pozadí případu odhaluje překvapivé osobní motivace podezřelých, přináší nečekaná rozuzlení a také eskalaci dalšího násilí, které se obrací přímo proti vyšetřovatelům.

Postavy a obsazení
• Klára Melíšková - Marie Výrová
• Miroslav Krobot - Viktor Vitouš
• Stanislav Majer - Pavel Mráz
• Tereza Voříšková - Kristýna Horová
• Jan Budař - Karel Karas
• Tomáš Měcháček - Václav Kulich
• Tomáš Dastlík - strážmistr Kubík
• Martin Kyšperský - Richard Fořt
• Kateřina Winterová - Soňa Pánková
• Marek Taclík - Jiří Pánek
• Kryštof Hádek - Jan Pánek
• Táňa Hlostová - Veronika Šatavová
• Zdeněk Fator - praporčík Kodet
• Jan Vlasák - otec Stárek
• Alena Mihulová - Nemravová
• Daniela Kosinová Valtová - varhanistka
• Daniela Písařovicová - TV reportérk

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.1.2015 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: -
Poprvé na DVD: 2.3.2015 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

SERIÁLY V SÉRII
Případ pro exorcistu (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa79/
Česko, Krimi / Drama, 2015
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Modré stíny (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa77/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Pět mrtvých psů (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa78/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Živé terče (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa81/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Vodník (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa80/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Václav Neužil ml.
 
Tvůrci a herci
Jan Hřebejk (Režie), Jan Stern (Produkce), Aleš Březina (Hudba), Martin Žiaran (Kamera), Vladimír Barák (Střih), Milan Býček (Scénografie),  Katarína Štrbová-Bieliková (Kostýmy), Jindřiška Víchová (Kostýmy), Nikola Nováková (Kostýmy), Jan Čeněk (Zvuk), Lukáš Martina (Zvuk), Zdeněk Klika (Masky), Hana Poršová (Masky), Lída Kopecká (Masky), Petr Jarchovský (Scénář), Michal Sýkora (Scénář), Michal Sýkora (kniha) (Předloha), Klára Melíšková (Herec), Stanislav Majer (Herec), Jan Budař (Herec), Táňa Hlostová (Herec), Miroslav Krobot (Herec), Tomáš Dastlík (Herec), Tereza Voříšková (Herec), Kryštof Hádek (Herec), Jiří Štrébl (Herec), Alena Mihulová (Herec), Jan Vlasák (Herec), Roman Mrázik (Herec), Sabina Remundová (Herec), Norbert Lichý (Herec), Marek Taclík (Herec), Kateřina Winterová (Herec), Kristína Lukešová (Herec), Tomáš Jeřábek (Herec), Tomáš Měcháček (Herec), Robert Nebřenský (Herec), Ján Sedal (Herec), Hana Frejková (Herec), Ivo Kubečka (Herec), Andrej Toader (Herec), Dalibor Vinklát (Herec), Eva Matalová (Herec), Daniela Písařovicová (Herec), Zdeněk Fator (Herec), Miroslav Chýle (Herec), Martin E. Kyšperský (Herec), Dana Hradiláková (Herec), Adéla Stodolová (Herec), Nela Bušková (Herec), Jaroslav Pížl (Herec)
 
2015/192/Česko/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Dům, ve kterém bydlí manželé Pánkovi (Marek Taclík a Kateřina Winterová), stojí nedaleko centra Olomouce na staré silážní věži. Majitelem je olomoucký podnikatel Radim Králík - toto atypické bydlení s rodinou celoročně využívají. Dům, který Olomoučané nazývají Orlí hnízdo, získal několik architektonických ocenění.
- Kavárna, ve které se ve druhém díle setká vyšetřovatel Mráz (Stanislav Majer) se svou exmanželkou a dcerou, je olomoucké Café 87.
- Ve druhém díle, kdy sedí vyšetřovatel Mráz (Stanislav Majer) v kavárně se svou exmanželkou a dcerou, sedí u vedlejšího stolu vlevo autor románu "Případ pro exorcistu" Michal Sýkora.
- I když podle literární předlohy se děj odehrává v Olomouci a nedaleké vesnici Štěpánov, především interiérové scény natáčeli filmaři z úsporných důvodů v Praze - například na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy nebo na patologii v pražském Karlíně. Vesnici Štěpánov nahradila obec Tursko dvacet kilometrů od Prahy. Městské exteriéry natáčeli přímo v Olomouci, aby vytvořili iluzi, že se celý příběh odehrává tam. Ve filmu se objeví Dolní a Horní náměstí, obchodní dům nebo silo v Polské ulici.
 
Odkazy
 

Hrají:

Klára Melíšková, Stanislav Majer, Miroslav Krobot, Tereza Ramba, Tomáš Dastlík, Jan Budař, Táňa Hlostová, Kryštof Hádek, Jiří Štrébl, Alena Mihulová, Jan Vlasák, Roman Mrázik, Sabina Remundová, Norbert Lichý, Marek Taclík, Kateřina Winterová, Kristína Lukešová, Tomáš Jeřábek, Tomáš Měcháček, Robert Nebřenský, Ján Sedal, Hana Frejková, Ivo Kubečka, Andrei Toader, Dalibor Vinklát, Eva Matalová, Daniela Písařovicová, Zdeněk Fator, Miroslav Chýle, Martin E. Kyšperský, Dana Klášterecká-Hradiláková, Adéla Stodolová, Nela Bušková, Jaroslav Pížl, Michal Sýkora, Vlasta Čtvrtníčková, Anton Čamaj, Pavlína Štorková, Josef Chaloupka, Jana Klusáková, Zdeněk Pecháček, Libor Kovář, Filip Karnold, Izabela Vydrová, Petr Vorel, Monika Nováková, Šárka Svobodová, Radovan Ernest, Eduard Čubr, Jan Řehořka