Modré stíny (TV seriál) / Modré stíny (TV seriál) (Krimi / Drama Česko, 2016, 4 h 38 min (Minutáž: 68–73 min)) 56%

12.11.2023 03:39
JEDNOU VĚTOU
„V pokračování televizního cyklu Detektivové od Nejsvětější Trojice zavede tým k případu zastřeleného docenta."

OBSAH
Čtyřdílná minisérie Modré stíny navazuje na trilogii Případ pro exorcistu. Vyšetřovatelé se tentokrát dostanou k případu zastřeleného docenta. Toho jednoho rána nalezne uklízečka mrtvého přímo v jeho vlastní pracovně. Kriminalisté tak budou řešit, zda vražda souvisí s dlouhodobou snahou oběti o odvolání univerzitního kvestora kvůli podivným machinacím při rekonstrukci historické univerzitní budovy, a také to, co dohnalo vraha k tak velkému riziku, aby svou oběť zneškodnil přímo na půdě univerzity. Pátrání po tom, kdo všechno měl důvod přát si smrt svérázného, ale čestného docenta, zavede hrdiny mnohem dál, než by sami čekali.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Obsahem nikterak výjimečné, formou na produkci ČT nebývale kontroverzní a smělé. Kritika se sice snáší ze všech stran, ale když si po čase zvyknete na kameru dělající otroka uměleckému záměru a na teletextu použijete kouzelnou číselnou kombinaci 888, dojdete ke zjištění, že se na světě dějí horší věci. Třeba že kvestorova čerstvě navoskovaná podlaha už nikdy nebude jako dřív.. P.S.: Dávat odposlech na spod židle do kanceláře, která zároveň slouží i jako zasedací místnost, to chce značné špiclovské sebevědomí a nebo informaci, že na to uklízečka sere.. (Gilmour93) 3*

Modré stíny se mi svými vypravěčskými řešeními jeví být neobvykle intenzivní obměnou dlouhodobé české tradice, již nazývám zdrženlivou detektivkou: detektivové pozadí vyšetřovaných událostí nikdy nepochopí, řešení se nedá vyvodit z poskytnutých vodítek a vyprávěcím cílem je především nazřít velmi členité uspořádání fikčního světa. Zvláštnost výstavby Modrých stínů současně spočívá i v postupném přesunu od důrazu na vyšetřování (první dvě epizody) k důrazu na soukromé aspekty postav týmu kolem komisařky Výrové (druhé dvě epizody). Jestli přitom řídící princip vyprávění Modrých stínů nacházím ve hravém potlačování očekávaných a zdůrazňování nečekaných prvků, lze podobně uvažovat i o jejich sebeuvědomělé stylové organizaci. Ta divákovi sice očekávatelně poskytuje prvky potřebné k porozumění, ovšem zjevně zdůrazňuje ozdobné rysy stylu, což se ukazuje zejména na filmařském pojetí rozhovorů mezi postavami. (Douglas) 5*

Z Modrých stínů jsem opilejší než Klára Melíšková po jedné sklenici vína (a to je překvapivě hodně). Kde minule Hřebejk s Jarchovským skončili na hraně guilty pleasure a nabídli mišmaš tak bezelstně roztomilý a bezradný, že si ho šlo užít, ujíždí Viktor Tauš o tolik dál a urputněji, že zřejmě překročil hranice časoprostoru... a vznikla nejzajímavější minisérie České televize za nevimjakdlouho, která svojí stylistickou svéráznosti neskutečně šlape a graduje od wtf výpalu očí a absolutního zmatení mě jako diváka, proč to všechno probůh vypadá, jako by někdo zdrogoval Toma Hoopera LSD a donutil ho pod pohrůžkou smrti na iPhone natočit Jarchovského scénář za čtyřiadvacet hodin, až k první funkční katarzi v Jarchovského textu po X letech. Nezažil jsem na České televizi něco, co by bylo tak divný, nepříjemný a přitom tak pozitivně na mě působící. Netrouf bych si říct, že je to "povedený", ale rozhodně je to zajímavý. Jen je jasný, že 1) diváci to nerozdýchají a 2) málokdo přečká první nudný díl. Já těch pět hodin v kině přežil a nakonec odešel spokojený... (xxmartinxx) 4*

VELKÁ RECENZE
 V hlavní roli architektonický skvost Olomouc a tým komisařky Výrové, ponuré léto, lokální zpronevěra, veřejné peníze jako plod bohatý na šťávu, která odtéká kamsi živit zatím neodhalený nádor skrz promyšlenou spleť žil v organismu korupce a klientelismu. ČT nám představuje svou druhou minisérii v cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice, adaptaci stejnojmenné knižní předlohy od Michala Sýkory, část diváků si stěžovala, že je to art (rozuměj: je to moc divný, nerozumím tomu) a mě se to líbilo!
Modré stíny jsou volné pokračování nechtěně legračního Případu pro Exorcistu (má recenze zde, které je úplně z jiného těsta. Seriál otvírá pochmurný koncert a jakoby nafetovaný, zpomalený, kytarou řízlý Bach (originál zde), zatímco v ostrém světle zářivek lehce nametený docent vysvětluje lehce nesrozumitelnou mluvou novinářovi, jak (možná) odhalil zneužití veřejných peněz při přestavbě konviktu pro univerzitu a kvestor ho odbyl jako otravný hmyz. Naivně optimistický občan tedy předá související dokumenty s vírou, že média kauzu rozmáznou. Netrvá dlouho a přijíždí parta komisařky Výrové (ach, Klára Melíšková) se svým týmem; netušíc, že tenhle případ pořádně otřese jejich vzájemnými vztahy a vírou v policii a spravedlnost jako takovou.
Modré stíny točil režisér Viktor Tauš. Kromě x reklam má za sebou film Kanárek, depresivní pokračování Sněženek a machrů, které české diváky neukojilo novými hláškami a ukázalo jim spíš rozčarovanou generaci čtyřicátníků a velmi povedený film Klauni, nápaditě natočený psychologický snímek s dobrými výkony působící jako evropský film s promyšlenými záběry a postavami, tedy ne jako něco ryze český produkt, což je velké plus. Přesně tenhle dojem mám z Modrých stínů, vůbec jsem se u toho nezabýval tím, že to je seriál ČT, ale užil si to až do konce.
Příjemně vás překvapí styl; kamera je neklidná, denní letní světlo lehce oslňuje, scény jsou atypicky vycentrované nebo snímané pod zvláštním úhlem. Všimněte si kontrastu promo fotek s fotkami vytípanými přímo ze streamu (s logem ČT).Stará paní, těšící se na svou porci poklidné TV krimi ve stylu Erkila Poarota se chvíli bude vrtět (pokud jí už nevyděsila hřmící elektrická kytara na začátku), rychle přepne a ráno napíše stížnost, za co to platí koncesionářské poplatky. Otevření diváci si ale na provokativní, neuhlazený styl za chvilku zvyknou, nechají se uvést do té správné nálady a sledují děj. První plus!
Výraznou roli v Modrých stínech hrají budovy a interiéry    
Velká změna oproti jedničce je v práci s postavami. Tam, kde se Hřebejkův tým snažil navodit civilnost perverzně našroubovanými větami, si Taušův tým vystačí s pár chytrými němými záběry a perspektivami. Je jednoduché si oblíbit ty správné postavy, vytušit jejich pocity a vztahy, stejně jako kdo je svině. Jak atmosféra a nejistota houstne, dočkáme se i emočně vypjatých scén, kde se ukazuje, jak dobře byl seriál obsazen a herci mají možnost ukázat, co umí. Dokonce i postava Voříškové, obvykle obsazované jako vizuální lákadlo, nabízí prostor pro herectví a má v ději svůj prostor, přestože jí první díl představí jako gymnastku dělající svíčku, aby do ní lépe natekl ejakulát. Ke konci už vás mají tvůrci v hrsti, fandíte postavám, rozčilujete nad nespravedlnostmi a čekáte, jak to sakra může skončit.
Diváci prej pochopili, že spolu jíme, i když to není v dialogu
Je v podstatě těžké nějak na příkladu vysvětlit bez prozrazení děje způsob, jak dobře to funguje nebo vyjmenovat svoje oblíbené scény. SPOILER: Příjemně překvapí už způsob, jakým je objeven první zločin a načasován záběr. Sledujeme typický den (asi) ukrajinské uklízečky, která v dobré náladě za doprovodu veselého songu ve sluchátkách vjede uklízet do kanclu, kde na něčem uklouzne a upadne na podlahu. Divák ještě nevidí krev, uklízečka vylekaně přitiskne zakrvácené ruce na tvář, aby si vzápětí uvědomila, že se ušpinila do krve a propadne hysterii. Následuje záběr na krvavou podlahu a mrtvého v pozadí, pak teprve mrtvý s průstřelem hlavy a poraněním krku. Krásně načasovaná a napínavá morbidita. Už jen tenhle lehce nepříjemný moment, kdy si jako divák uvědomíte situaci uklízečky a že se dá smrt s patřičným talentem natočit i jinak než prostě mrtvola do počtu, dává příslib větší satisfakce než obvykle. (KONEC SPOILERU)
Na tento dům jsem si poctivě vydělal a půjčili mi rodiče
Celý seriál mě hodně bavil díky nevyzpytatelnosti, dobrému příběhu i vedlejším liniím, kapitolám a finále napínavě vypointovaným tak, jak jsme zvyklí u kvalitních seriálů. Dokonce mám s odstupem pár týdnů chuť si ho pustit znova, abych si lépe všímal všeho, co mi ze začátku uniklo. Je do něj zapracováno i téma nekalých čachrů v komunální politice (nejen) 90.let i zdařilá připomínka komunistické minulosti ČR. (SPOILER: tvůrčí tým se zcela reálně zamyslel nad tím, že se jistá (v první sérii spíše komická) figurka s dlouhodobou kriminální praxí musela za minulého režimu zcela jistě taky něčím "ušpinit" a skvěle tento fakt zapracoval do klíčového dějového bodu - KONEC SPOILERU)
Vysoké hodnocení vás asi překvapí, ale Modré stíny rebelsky rozvlnily zakalený žabinec české (nejen) televizní produkce, naštvaly usedlé diváky zvyklé na svojí porci amarounových seriálů bez chuti, ukázaly, že to jde, když se chce. Funguje jako detektivka, má logiku, rozpačitých momentů typu "postava se opila moc rychle" nebo "proč ten pán nosí čepici v létě" je minimum. Vlastně vůbec nechápu, že nějaká televize v ČR vůbec umožnila tohle natočit a dávám plný počet.

OBSAH EPIZOD
DÍL 1: Epizoda 1 (Epizoda 1) - Detektivové z oddělení násilné trestné činnosti v Olomouci pod vedením Marie Výrové vyšetřují dvě vraždy, jejichž společným jmenovatelem je, že oběti se snažily upozorňovat na rozsáhlou korupci na Olomoucké univerzitě. Z korupce obviňovaly jejího kvestora, který má v nejbližších dnech nastoupit jako náměstek ministra vnitra. Vývoj událostí nasvědčuje tomu, že se kdosi shora snaží ovlivnit vyšetřování tak, aby bylo odvedeno od podezřelého kvestora.(Česká televize)
DÍL 2: Epizoda 2 (Epizoda 2) - Tým vyšetřovatelů je vystaven velkým tlakům i zkouškám charakteru, do vyšetřování případu zasáhne nečekané odhalení z minulosti i osobní život jednoho z členů týmu. Už nic nebude jako dřív, osud týmu i životy jeho členů jsou navždy poznamenané. Přes všechny nepřízně osudu i tlaky z vyšších míst jde svérázná a inteligentní kriminalistka Marie Výrová jako buldog za jediným cílem: odhalit vraha, padni komu padni.(Česká televize)
DÍL 3: Epizoda 3 (Epizoda 3) - V tomto díle se útoky na tým vyšetřovatelů maximálně zesílí, druhé straně dojde, že musí odstranit majorku Výrovou, která se za každou cenu chce dopátrat nejen vraha, ale i celého pozadí případu. Členka týmu Horová se dopustí fatální chyby, která tím nahraje na smeč druhé straně. Pro policisty je těžší vydržet stoupající tlak druhé strany než samotné vyšetřování.(Česká televize)
DÍL 4: Epizoda 4 (Epizoda 4) - Detektivové z oddělení násilné trestné činnosti v Olomouci pod vedením Marie Výrové jdou do finále při vyšetřování dvou vražd nyní už jasně propojených s rozsáhlou korupcí na Olomoucké univerzitě. Druhá strana udeřila nekompromisně proti týmu vyšetřovatelů, jehož členka Horová jim fatálně nahrála. Výrová se v téměř beznadějné situaci nevzdává a bojuje za každou cenu o to, aby vraždy byly vyšetřeny a pachatel odhalen a potrestán. Případ jde do finále, které je velkou zkouškou charakterů a i odolnosti policejní instituce při nezávislém a zákonném fungování.

Ocenění:
Český lev
2016 - Modré stíny - Viktor Tauš (Nejlepší televizní film nebo minisérie) (nominace)

Postavy a obsazení
• Klára Melíšková - Marie Výrová
• Stanislav Majer - Pavel Mráz
• Miroslav Krobot - Viktor Vitouš
• Tereza Voříšková - Kristýna Horová
• David Novotný - Baran
• Martin Huba - Jonáš
• Martin Pechlát - Termer
• Eva Jeníčková - Termerová
• Jiří Lábus - Lautner
• Radka Fidlerová - Lautnerová
• Vladimír Obšil - Chalupa
• Nataša Burger - Lydia
• Tomáš Dastlík - strážmistr Kubík
• Roman Mrázik - MUDr. Anděl
• Jiří Štrébl - policejní ředitel
• Matouš Rajmont - Klestil
• Andrei Toader - strážmistr Pacák
• Pavel Šimčík - Kaplan
• Nela Bušková - Adéla Mrázová
• Stanislav Gerstner - Březina
• Vojtěch Lipina - Krupa
• Ladislav Trojan - Lípa
• Filip Kaňkovský - Bartoň
• Radim Špaček - Mařák

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.2.2016 Česká televize
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.5.2019
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

SERIÁLY V SÉRII
Případ pro exorcistu (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa79/
Česko, Krimi / Drama, 2015
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Modré stíny (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa77/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Pět mrtvých psů (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa78/
Česko, Krimi / Drama, 2016
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Živé terče (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa81/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer

Vodník (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aaa80/
Česko, Krimi / Drama, 2019
Režie: Viktor Tauš, Hrají: Klára Melíšková, Václav Neužil ml.
 
Tvůrci a herci
Viktor Tauš (Režie), - (Produkce), Petr Ostrouchov (Hudba), Martin Douba (Kamera), Alois Fišárek (Střih), - (Scénografie), Michaela Hořejší (Kostýmy), Michaela Prokešová (Kostýmy), Zdena Kočová (Kostýmy), Kristýna Smíšková (Kostýmy), Lukáš Moudrý (Zvuk), Tomáš Richter (Masky), Lenka Dýcková (Masky), Oldřiška Jandová (Masky), Petr Jarchovský (Scénář), Klára Melíšková (Herec), Stanislav Majer (Herec), Miroslav Krobot (Herec), Tereza Voříšková (Herec), David Novotný (Herec), Tomáš Dastlík (Herec), Ivan Brdička (Herec), Martin Huba (Herec), Martin Pechlát (Herec), Viktor Tauš (Herec), Roman Mrázik (Herec), Ladislav Trojan (Herec), Jiří Lábus (Herec), Petra Navrátilová (Herec), Matouš Rajmont (Herec), Nataša Burger (Herec), Radim Špaček (Herec), Vladimír Obšil (Herec), Stanislav Gerstner (Herec), Nela Bušková (Herec), Alexander Borodin (Herec), Filip Kaňkovský (Herec), Pavel Šimčík (Herec), Dana Pešková (Herec), Dita Kaplanová (Herec), Jiří Barta (Herec), Alexandra Langošová (Herec), Miroslav Chýle (Herec), Zdeněk Fator (Herec), Tomáš Havlík (Herec), Josef Chaloupka (Herec), Eva Jeníčková (Herec), Jarmila Vlčková (Herec), Jiří Štrébl (Herec), Martin Šulc (Herec), Věra Hlaváčková (Herec), Petr Pavlas (Herec), Andrei Toader (Herec)
 
2016/280/Česko/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Některé scény seriálu byly natáčeny v prostorách Univerzity Palackého v Olomouci. Její studenti v seriálu vystupují jako kompars.
 
Odkazy