Králové ulice / Street Kings (2098/104/USA/Krimi, Drama, Thriller, Akční) 76%

23.10.2023 14:08
JEDNOU VĚTOU
„Jejich město. Jejich pravidla. Žádní vězni."

OBSAH
Tom Ludlow, detektiv mravnostního oddělení, dopadne korejské pedofily a osvobodí unesené nezletilé dívky. Díky tomu je jeho šéf Wander povýšen, což kapitán pro vnitřní záležitosti policie James Biggs nenese dobře. Okamžitě se pouští do vyšetřování Tomova zásahu. Vypadá to, že Biggse na Toma poslal jeho bývalý parťák Washington, s kterým se Tom rozešel ve zlém. Šéf Wander však za Tomem stojí, je rozhodnutý ho z maléru dostat. Tom ale nejedná pokaždé jen tak, jak nařizují předpisy, umí své pozice zneužít a v tom je problém. Tom si to chce s Washingtonem vyříkat, proto ho sleduje. Muž vstoupí do obchodu, jenže ten zrovna v tu chvíli přepadnou dva ozbrojení muži. Tom se snaží Washingtona přesvědčit, že hrozí nebezpečí, ale ten si myslí, že ho chce Tom zabít. Nastane pravá řež a Washington je při nastalé přestřelce zabit. Na první pohled to na všechny působí jako vyřizování osobních účtů a bohužel to tak vypadá i podle záběrů z bezpečnostních kamer. Šéf chce celou záležitost zamést pod stůl a poradí Tomovi, aby záznam ukradl. Problém se díky tomu sice podaří vyžehlit, nicméně Tom je pro jistotu uklizen na administrativní oddělení stížností... (TV Nova)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Celou tu dobu jsem z tohodle filmu měl neskutečně dobrej pocit. Herci hráli skvěle a Keanu Reeves mi v hlavní roli policajta a magora s bouchačkou, docela sednul. Nicméně Keanu seřezal snad půlku filmovýho štábu a tak mu bylo chvílemi dost náročné věřit, že je fakt takovej borec, že dokáže ztřískat každýho na potkání, aby si udělal respekt. Ve filmu si ho pak docela udělal, ale u mě ani moc ne. Na druhou stranu film jako takový vůbec nenudil a perfektně šlapal. Až do konce, kde si vybral taky to nejlepší z celého filmu. (Malarkey) 3*

Keanu Reeves jak jsme ho neznal, ale jak jsem ho moc rád poznal. Kriminální filmy byly vždy mými oblíbenými, ale poslední dobou zde nebyl vysloveně zajímavý kousek, který by využíval všech aspektů, které nabízí policejní práce. Až do teď. Nejen morální problematika spojená s policejní prací, ale i mnohem více nabízí Street kings. Velmi dobře napsaný a využitý příběh nečistého poldy, který koná jak cítí a jak má za úkol. V jeden okamžik ho určitě budete chápat, aby jste ho v druhý nenáviděli. Morální problematiku mám moc rád a když se využije v tomto prostředí a se střelnými zbraněmi, proč ne? Na jaké straně a s jakým názorem by jste chtěli být policista vy? Film se nesnaží odpovědět, jen ukázat a nechat vás rozhodnout a tato volnost je velmi příjemná. Mimo to Keanu Reeves odvádí skvělý výkon, stejně jako již starý známý Forest Whitaker a svou holí, kterou asi nechal doma, proslavený Hugh "House" Laurie. Drsná a velmi vkusná podívaná, která neztrácí tempo ani myšlenku. (Djkoma) 4*

Keanu Reeves coby oprstýnkovanej policejní drsňak Tommy Ludlow, co ráno po zazvonění budíku hnedle kontroluje pistoli, aby mohl dopadnout (lépe zastřelit) další grázly, co se prohání po losangeleských ulicích. David Ayer, sic jde ruku v ruce s moderními trendy, mu nabízí jen velmi tradiční děj o morálce v policejním světě a mě už zrovna nebavilo poslouchat tuhle lehce obehranou písničku. Těžkotonážní policejní buldoci se s ničím nepářou, přičemž nekompromisní Reeves je nejvýraznějším architektem nočních jatek. A sic to není žádný svatoušek, má tu smůlu, že stojí na špatném konci spletitého korupčního provazu. Tvůrci nabídnou několik skvostných akčních scén, žádné berličky a kravinky, prostě jen vystřílený zásobník a zkrvavený grázl padající k zemi. Ano, je pravda, že mě David Ayer před třemi lety neuspokojil svými Harsh Times, kde se rovněž snažil být za každou cenu ultradrsnej a vulgární, ale v tomhle případě po druhém zhlédnutí nakonec čtvrtou hvězdu střelím. Už jen proto, jak tvůrci tyhle špinavé ulice znají, má to specifickou atmosféru, má to „osobní kouzlo“. Ale samozřejmě Michael Mann je Michael Mann!! (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Těžko říci, co by dělal David Ayer, kdyby z povrchu zemského zmizela profese do modra oděných strážců zákona. Možná by prodával na ulici párky, možná roznášel letáky – a je velmi pravděpodobné, že dřív nebo později by ho to inspirovalo k tomu natočit film o zkorumpovaných dodavatelích horčice nebo majitelích schránek, kteří za možnost roznášet letáky vyžadují pořádně tučné výpalné. Skoro jako by měl Ayer nějaká osobní traumata s policejní korupcí a podobně jako kdysi Frank Serpico se snažil osamocen brojit proti systému. Ale protože je v Hollywoodu a má dlouhé prsty, dělá to prostřednictvím drsných filmů o drsných časech. Vážně nevím. Ať tak či onak, je tu znovu – s novou várkou policajtů, kteří zaslouží za své chování řádné tresty, přestože ten nejhorší z nich vystupuje v roli hlavního hrdiny a měli byste mu z nějakého záhadného důvodu fandit.
Jenže… vážně těžko říct, kdo jiný by tu měl vystupovat a v jaké roli, aby vás vrátil zpět do normálního světa, kde se brokovnice tasí jen v extrémních případech a kde se zločinci spíše zavírají než na potkání střílí. Zákony policejní jednotky kapitána Wandera jako by vymezovaly stát ve státě, vlastní píseček, na kterém je třeba stavět přesně takové bábovičky, aby se otevřela vyšším cílům a navenek nepošramotila ty nižší, dávno dosažené a v tomhle filmu značně povrchní (třeba takové mínění veřejnosti, s nímž se dá krásně manipulovat). Soběstačný koncept „života v životě“ nepotřebuje externí komponenty, natož postavy, které tenhle život nežijí. A pokud přece jen přijdou na scénu (manželka jednoho zesnulého policisty), působí vskutku nepatřičně až exoticky.
V rámci tenhle pokroucené perspektivy pobíhá Keanu Reeves, vydatně chlastá z malých barových lahviček, střílí do lidí a řeší osobní konflikty, které provázejí filmové médium odnepaměti. Jen pod tou fasádou nekompromisního stylu, temných barev a spousty krve to vypadá, že jde o něco vyššího. Nejde, přátelé. Jen vizuální trendy nepřekroutí podstatu prostého scénáře, který už jsme v desítkách podob viděli úplně, ale úplně stejně.
Detektiv Ludlow dělá špinavou práci. Detektiv Ludlow musí chlastat, aby to všechno ustál. Detektiv Ludlow má problém s přítelkyní. Detektiv Ludlow je najednou pro někoho nepohodlný. Kamarád detektiva Ludlowa to schytá a hodí se to na detektiva Ludlowa. Detektiv Ludlow se musí postavit na nohy a vyřešit to pěkně postaru. Protože přátelé, které měl, těm už detektiv Ludlow nemůže věřit. No… a to je vlastně celé. Ambiciózně načrtnutá detektivka z ukázek se nekoná, ostatně ani nic jiného ve spojení se slovem ambiciózní. Pokud vynecháme styl a tempo vyprávění, které dává pocit, že se tu pořád něco děje, jsou pouliční králové v celovečerním hávu podivuhodně prázdní. Postavy přicházejí a odcházejí, nějak našemu hrdinovi pomohou nebo mu pohrozí a pak se zase odejdou (ve všech možných významech toho slova). Jednotlivým epizodním setkáním je většinou věnována pozoruhodná pozornost z hlediska obsazení (Chris Evans, Cedric the Entertainer, Hugh Laurie), což je navenek staví do zajímavějšího světla, samotná podstata „problému“ však zůstává – nic moc se tu neděje a stejně pořád čekáte jenom na to (dobrá, spíše doufáte v to), až Reeves zase vytáhne bouchačku a nějakým efektním způsobem poučí gaunery, že se mu neměli plést do života. Je to škoda, protože o scenáristickou sesli se tentokráte podělili hned tři persóny (přičemž ani jedna z nich není Ayer, na druhou stranu jedna z nich je Kurt Wimmer, autor dekadentního Ultraviolet) a mohlo z toho být něco víc. Když už se to tváří jako něco víc.
Když už si zapsal áčko na poli scenáristy, profiluje se Ayer zdatně alespoň za kamerou. A v mnoha momentech mu vážně není co vytýkat. Viditelně prochozené noci po losangeleské periferii, která je pro Ayera zjevně velmi osobním působištěm, se úročí v hustě načrtnuté atmosféře prosycené tmavými odstíny, která nenechává svého diváka na pochybách, že ve světě pouličních králů není místo pro chudáky a zbabělce. Drtivá většina akčních scén se odehrává pod rouškou temnoty za občasné asistence tlumené pouliční lampy, v jejímž světle je krev vždycky o něco tmavší než by měla být. „Zlí hoši“ padají k zemi jako kuželky, ne v oku lahodících piruetách, ani zpomalených záběrech – prostě tak, jak by měly, když do nich vystřílíte zásobník a nedržíte v ruce kondenzátor času či jinou proprietu na úpravu fyzikálních zákonů. A Reeves není nesmrtelný hrdina z šestákových románů (nebo filmů Michaela Baye), což je v rámci načrtnutého prostředí a okolností rozhodně k užitku věci.
Tím se plynule přeléváme k tomu, co dělá ze Street Kings nadprůměr, který Ayera určitě zase vystřelí o něco výš k lepším možnostem a světlejším zítřkům. A ano, pochopili jste správně, že akční scény to nebyly. V podstatě až na jeden záběr („ledničkový detail“ profláknutý už v traileru) jde v tomhle směru o rutinní řemeslo bez hlubší jiskry, které pouze účelově dotváří celkový kolorit. A ten je pro film mnohem zásadnější než pár přestřelek s bezejmennými hochy, kteří jsou vám ve své podstatě úplně ukradení, protože se ani efektně nekroutí.
Herci a práce s nimi (vlézt jim pod kůži a nakukat jim svoji vizi), to je alfa a omega úspěchu celého filmu. Troufám si říct, že tu už dlouho nebylo tak typově přesné obsazení rolí ve všech polohách filmu. Reeves jako „badass“ polda, co se nebojí vystřelit? Určitě, sem s ním. Evans jako nenápadný přihrávač a ambiciózní floutek, který ale nemá dost velké „koule“ na to, aby byl někdy jako jeho „badass“ kolega? Trefné a přesné. Whitaker jako šedá eminence policejního oddělení, která tak trpělivě tahá za nitky, aby jeho hoši vždycky vyvázli z průseru s minimální poskrvnou? Můžete si vsadit, že lepšího byste nesehnali. A ne, nehodlám se teď rýpat ve světonázoru, že Whitaker po Úhlu pohledu konečně zmoudřel a nabízí se tu nějaká srovnání. Čistě bez hlubších kontextů, teď a tady – Street Kings stojí na skvělých hercích, bez nichž by to nešlapalo tak, jak to šlape.
Dokonce do té míry, že ve finále odpustíte i ten slabší scénář a pointu, která ve své naivitě připadá sama sobě až příliš přetažená. K tomu vám dopomáhej stylově „natucaný“ hudební doprovod a Reevesův nekompromisní obličej, který musí i všechny nefilmové gangstery strašit ve snech. A pro Ayera platí doporučení: pořád dobrý, čoveče, ale neutop se ve vlastní šťávě. Jsou i jiné zajímavé vesmíry než jen ty plné policejních odznaků a bouchaček s nekonečnými zásobníky.

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Michal Dlouhý - Keanu Reeves (detektiv Tom Ludlow), Lukáš Hlavica - Forest Whitaker (kapitán Jack Wander), Martin Stránský - Hugh Laurie (kapitán James Biggs), Michal Holán - Chris Evans (detektiv Paul Diskant), Bohdan Tůma - Cedric the Entertainer (Scribble) + Walter Wong (násilník Kim), Jiří Čapka - Jay Mohr (seržant Mike Clady), Ernesto Čekan - Terry Crews (detektiv Terrence Washington), Dana Černá - Naomie Harris (Linda Washingtonová), Radovan Vaculík - Common (Coates), Svatopluk Schuller - Clifton Powell (seržant Green) + Aaron McPherson (tržní policista), René Slováčková - Martha Higareda (Grace Garcia), Miroslav Táborský - John Corbett (detektiv Dante Demille), Lumír Olšovský - Amaury Nolasco (detektiv Cosmo Santos), Martin Zahálka - Cle Sloan (Fremont) + Patrick Gallagher (kapitán LAPD), Lukáš Jurek - The Game (Grill), Dalibor Gondík - Michael Monks (patolog), Libor Bouček - Noel Gugliemi (Rychlík) + Kenneth Choi (šéf Kim), Stanislava Jachnická - Angela Sun (Julie Fukashima), Vladimír Kudla (titulky)
Překlad: Zuzana Coufalová
Zvuk: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Dialogy a režie: Vladimíra Wildová
Vyrobil: SDI Sun Studio v roce 2008

2.DABING (Prima)
V českém znění: Michal Dlouhý - Keanu Reeves (detektiv Tom Ludlow), Martin Zahálka - Forest Whitaker (kapitán Jack Wander), Martin Stránský - Hugh Laurie (kapitán James Biggs), Martin Písařík - Chris Evans (detektiv Paul Diskant), Lumír Olšovský - Cedric the Entertainer (Scribble), Pavel Vondrák - Jay Mohr (Srž. Mike Clady), Petr Gelnar - Terry Crews (detektiv Terrence Washington), Klára Vodenková - Naomie Harris (Linda Washington), Zbyšek Horák - Common (Coates), Jitka Ježková - Martha Higareda (Grace Garcia), Zbyšek Pantůček - John Corbett (detektiv Dante Demille), David Novotný - Amaury Nolasco (detektiv Cosmo Santos), Klára Sochorová, Svatopluk Schuller (titulky) a další
Překlad: Mikuláš Bryan
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Zdena Sirotková, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy: Pavel Vondrák
Režie: Michal Michálek
Vyrobila: S Pro Alfa CZ a.s. pro FTV Prima s.r.o. 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 11.4.2008 Fox Searchlight Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 22.9.2008 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 13.10.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 22.9.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.10.2008 Bontonfilm
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 66 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 20 000 000
 
Tvůrci a herci
David Ayer (Režie), Lucas Foster (Produkce), Erwin Stoff (Produkce), Alexandra Milchan (Produkce), Graeme Revell (Hudba), Gabriel Beristain (Kamera), Jeffrey Ford (Střih), Mary Vernieu (Casting), Alec Hammond (Scénografie), Michele Michel (Kostýmy), Lori Dovi (Zvuk), Michael Germain (Masky), Kenny Niederbaumer (Masky), Jennifer Bell (Masky), James Ellroy (Scénář), Kurt Wimmer (Scénář), Jamie Moss (Scénář), Keanu Reeves (Herec), Forest Whitaker (Herec), Hugh Laurie (Herec), Chris Evans (Herec), Cedric the Entertainer (Herec), Jay Mohr (Herec), Terry Crews (Herec), Naomie Harris (Herec), Common (Herec), The Game (Herec), Martha Higareda (Herec), John Corbett (Herec), Amaury Nolasco (Herec), Noel Gugliemi (Herec), Clifton Powell (Herec), Emilio Rivera (Herec), Kate Clarke (Herec), David Ayer (Herec), Angela Sun (Herec), Michael D. Roberts (Herec), Candice A. Buenrostro (Herec), Kenneth Choi (Herec), Patrick Gallagher (Herec), Garret Sato (Herec), Michael Monks (Herec), Emiliano Torres (Herec), Daryl Gates (Herec), Cle Sloan (Herec), Yonda Davis (Herec)
 
2098/104/USA/Krimi, Drama, Thriller, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Filmová hudba byla nahrána v pražském Rudolfinu.
- V původním scénáři byla scéna, která odhalovala poměr kapitána Wandera (Forest Whitaker) se ženou Ludlowa (Keanu Reeves).
- První verzi scénáře napsal (pod názvem "The Nightwatch Man") spisovatel James Ellroy, mj. autor knižní předloh k filmům jako L. A. - Přísně tajné (1997) nebo Černá Dahlia (2006). Ellroy má se zločinem vlastní zkušenost: v roce 1958, když mu bylo deset, byla jeho matka znásilněna a zavražděna. Ellroy v roce 1996 napsal své memoáry "My Dark Places."
- David Ayer nebyl v čase vzniku filmu příliš známý jako režisér, ale spíš jako scénárista úspěšných snímků jako Ponorka U-571 (2000), Rychle a zběsile (2001), Training Day (2001) nebo S.W.A.T - Jednotka rychlého nasazení (2003).
- Postava šéfa oddělení Wandera, kterou hraje Forest Whitaker, v jednom z dialogů označuje Toma Ludlowa (Keanu Reeves) za hrot kopí, stojící proti zločinu. V předchozím filmu Keanu Reevese Constantine (2005), bylo Kopí osudu hlavní relikvií příběhu.
- Clifton Powell (Green) hrá aj v pokračovaní tohto filmu, avšak úplne inú postavu.
- Menšie cameo policajného náčelníka si zahral skutočný bývalý šéf LAPD Daryl Gates.
- Scény naháňačky v gangsterskej štvrti sa skutočne natáčala v South Central. Pre tvorbu Davida Ayera to nie je nič nezvyčajné, už aj v minulosti natáčal v podobne nebezpečných štvrtiach.
- Počas záverečnej scény odišiel Forestovi Whitakerovi (Wander) hlas aj v skutočnosti. (Real Tom Hardy)
- Scéna, v ktorej Grill (The Game) padne na gauč a hlavou rozbije sklo na ráme fotky, nebola v scenári. Telefónny zoznam, ktorým bol v rovnakej scéne udieraný, bol z peny.
- Zvuk budíka, ku ktorému sa ráno Tom Ludlow (Kenu Reeves) zobúdza, je ten istý, ku ktorému sa ako Neo zobúdzal vo filme Matrix (1999).
- Keanu Reeves (Tom Ludlow) robil všetku akciu sám, bez kaskadéra.
- Scéna z policajnej kúpeľni sa v skutočnosti natáčala v štúdiách Fox. Na pisoároch je možné vidieť štítok "Do Not Use" ("Nepoužívať").
- Postava Grace (Martha Higareda) pôvodne nemala byť sestrička, ale reportérka.
- Detektiv Tom Ludlow (Keanu Reeves) jazdí autom Dodge Charger SRT8 a nosí hodinky značky Rolex GMT Master II.
- Vo filme mal hrať tiež Sean Penn.
- V rôznych etapách predprodukcie boli priraďovaní k režisérskej stoličke Spike Lee, David Fincher, Erik Van Looy a Oliver Stone.
 
Odkazy