Most (TV seriál) / Bron (Krimi / Thriller / Mysteriózní Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)) 91%

12.11.2023 03:37
JEDNOU VĚTOU
„Dvojice na první pohled neslučitelných vyšetřovatelů na stopě nevyzpytatelného vraha.“

OBSAH
Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hodnotím po první sérii, ale zároveň jsem už silně načal druhou, která není o nic horší a vlastně vychází z úplně stejné myšlenky. Podstatou totiž je, že se na nejdelším evropském mostě přes dvě země nalezne mrtvola. No a jelikož je tahle mrtvola na území dvou zemí, pustí se do vyšetřování jedna zvláštní Švédka a jeden zvláštní Dán. Bombastické na tom všem je, že oba jsou ošlehaní životem a oba žijí svým životem se svými pravidly, závislostmi, problémy a trápením. Prostě jsou to lidé jako my všichni a je jen na nás, zdali si k nim najdeme cestu nebo ne. Já ji třeba chvíli hledal a po půlce první série jsem si nebyl jistý, jestli si na ně zvykl. Během vyšetřování se ale všechno zlomilo, protože seriál nejen vyšetřuje, ale také do svého dění přibírá pár osobních situací obou vyšetřovatelů. Sofia Helin a Kim Bodnia to hrají mimochodem naprosto parádně. Nesetkáte se s vyšetřovatelskou dvojicí, která by působila přirozeněji, ale zároveň osobitěji, než kdokoliv jiný z jakéhokoliv například amerického kriminálního seriálu. V tomhle je Evropa holt někde jinde a je boží, že Seveřané toho tak parádně využili. S tajuplnou severskou atmosférou, kterou podkresluje geniální kamera hrající na architektonickou skandinávskou strohost, Vás tento seriál prostě nemůže zklamat. (Malarkey) 4*

Co bychom bez těch Seveřanů a jejich depresí dělali? Most, který spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. A přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se objeví mrtvá žena. A nebude jedna. Hranice dvou států, dvě oběti, dva vyšetřovatelé. Oba totálně odlišní. Chladná a patologicky racionální Švédka a bodrý a lidský (i záletný) Dán. Výsledkem je žánrový klenot a televizní pojem, který se nakonec s různými obměnami (v polovině dojde za velmi zajímavých okolností k výměně parťáka, který nejednou zasáhne do osobní roviny hlavní „hvězdy“ Sagy Norén) dočkal čtyř sérií. A pokaždé máme pocit, jako bychom vyšetřovatele vůbec neopustili. Atmosféra, napětí, hodně postav, šedivý vizuál, gradace, herecké obsazení a velmi propracovaný scénář. Ten poukazuje na neduhy současné společnosti a dává jí mnohé za vinu. Zároveň pojmenovává témata, která obě země sužují: imigranti, lidé na dně sociálního systému, násilí ze strany policie, mizerná péče o psychicky nemocné. Ve druhé sérii do ústředního mostu narazí námořní loď. Bez posádky, se spoutanými lidmi v nákladovém prostoru. Švédy i Dány. A s podlomeným zdravím. Ve třetí pak sledujeme mezi figurínami nález dánské genderové aktivistky, která žije s ženou. Mrtvé, naaranžované, nalíčené. A na švédském území. Závěrečnou sérii pak odstartuje krutá smrt šéfky imigračního úřadu. Zahrabané do hlíny a ukamenované. Všechny série spojuje, že předkládají množství postav i počáteční zmatek, kdy si ale následně vše výtečně sedne. A vždy je z toho nesmírně silné finále. A nakonec i Saga nachází jakýsi vnitřní klid. Pro limonádu není prostor. Ponuré a chytré. Seriálový TOP. (castor) 4*

Ačkoliv nechci, tak srovnávám trochu s Wallanderem, kde bylo nesporně velkou výhodou, že v každém dílu šlo o jiný příběh, takže jsem se neztrácela. Ale když se oprostím od srovnávání, tak tady jsem měla krizi asi v polovině pro přílišnou překombinovanost a pár nelogičností, ale to se během tří dílů vysvětlilo a ve finální části napětí bezvadně vygradovalo. Klobouk dolů před Sofiou Helin, která hrála skvěle policistku Sagu, navíc se syndromem pro mě neznámé nemoci a projevující se opravdu velmi zvláštním způsobem. Kim Bodnia za ní sice trochu pokulhával, ale alespoň jeden z nich byl v uvozovkách normální. Jinak vizuálně je to nádhera a letecké pohledy na Malmö, nebo Kodaň se spojujícím mostem mezi Švédskem a Dánskem nemají chybu. A o titulkovém songu se tady zmiňuje už uživatel Kaluž, takže si ho poslechněte, protože je fakt skvělý. - Tak mám za sebou i druhou sérii a musím konstatovat, že jsem nadmíru spokojená, protože byla ještě o level parádnější než ta první. Mimo jiné klady jsem si vysloveně vychutnávala Sagu (ta je k sežrání:D) s Martinem, kterému se tady také dostalo daleko víc prostoru pro svojí postavu. Jejich dialogy byly příjemným a někdy prima úsměvným kořením. Zkrátka dokonalé, bezchybné, takže za sebe můžu napsat, že s otevřenou náručí přivítám třetí sérii, protože ten téměř provokativní závěr druhé série po ní přímo řve. (Emma53) 5*

VELKÁ RECENZE
1.řada
V záplavě amerických seriálů se často nedostane na ty evropské. Z Británie tady ještě něco sem tam zrecenzujeme nebo představíme, občas se dokonce odvážíme se trochu blíže podívat i na něco z té naší domácí produkce, sice se pak na to snažíme rychle zapomenout a opět se soustředíme na něco kvalitnějšího, ale snaha se nám upřít nedá. Na projekty z jiných zemí už však jen stěží zbývá prostor a hlavně čas, svou roli u takových seriálů pak také hraje dostupnost. A i když evropská tvorba nebývá zdaleka tak kvalitní (čti divácky atraktivní) jako ta ze zámoří, čas od času se objeví seriál, který většinu současné televizní tvorby strčí hravě do kapsy. Přesně to je případ detektivky Most.
Asi není náhoda, že zrovna ze severu přichází (další) kvalitní detektivka. Přece jen ten trend tu lze sledovat už nějakou dobu. Všechno v podstatě odstartoval (alespoň u nás) Stieg Larsson se svým Miléniem, jehož filmové adaptace měly úspěch nejen ve Švédsku, ale i v Hollywoodu v podobě Fincherova remaku. Ani v televizi nezůstali ve Skandinávii pozadu a vznikl skvělý seriál Vražda (Forbrydelsen), který vám možná asi moc neříká, ale když zmíníme jeho americkou verzi The Killing, už by to mohlo znít povědomě. A loni se objevil další seriál s názvem Most (Bron/Broen). Vznikl díky dánsko-švédské spolupráci, která v samotném seriálu také hraje důležitou roli.
Z příběhu vám toho ale moc prozrazovat nebudu, protože bych se pohyboval ne velmi hustě osetém minovém poli plném spoilerů a byla by škoda, kdybych vám vykecal něco podstatného. Prozradím tak pouze to, že na mostě spojující Dánsko a Švédsko je nalezena mrtvola ženy, přivoláni jsou detektivové z obou stran a společně se musí dopátrat, kdo za vraždou stojí. Samozřejmě to nebude jen tak a tahle vražda, ať už se zpočátku jeví sebeobyčejněji, příliš obyčejná není, je za ní mnohem víc.
V desetidílné sérii se připravte na postupné odkrývání záměrů záhadného vraha, který se zdá (a taky je) být o několik kroků před policií. A přitom dvojice ústředních detektivů nejsou žádní břídilové. Dvakrát ženatý, s několika dětmi a kupou problémů ve vztazích, se z dánské strany případu ujímá Martin Rohde (Kim Bodnia). Snad ještě zajímavější je ale Saga Norén (Sofia Helin). Inspektorka ze švédského města Malmö, která se s ničím moc nepáře, dokonce ani s pozůstalými po obětech. Je to takový Sherlock Holmes v sukni. Mínus téměř až nadpřirozené deduktivní schopnosti a tu sukni. Logicky a chladně až necitelně uvažující Saga zřejmě totiž trpí Aspergerovým syndromem a díky tomu ji dělají některé běžné společenské zvyklosti problém. Možná však právě tato asociálnost z ní činí dobrého detektiva, který nechodí kolem horké kaše a jde přímo k jádru věci, díky čemuž hodně dlouho nevychází její nový kolega Martin z údivu.
Deset téměř hodinových epizod vás uchvátí svou hutnou, kolikrát až depresivní atmosférou studeného severu, vše je pak podkresleno naprosto padnoucí tíživou hudbou, případně se ke slovu dostává i dánské indie a aby toho nebylo dost, to celé je zabaleno do slušivého vizuálního kabátku. Tohle si totiž nebudete pouštět v poledne k obědu, ale hezky večer, ve tmě a nejlíp sami. Korunu tomu pak nasazuje fakt, že i my máme teď venku zimu, což pocit z celého seriálu ještě umocní. Navíc můžete zapomenout na kameru, která se odvrací od sebemenšího náznaku násilí nebo nahoty. Jsme v Evropě, a ne v USA. Tady nám nevadí rozřezaná nebo nahá těla. Nebo obojí dohromady. Kromě toho si seriál posvítil na několik sociálních témat aktuálních pro severské země.
Sečteno, podtrženo, takhle dobrá detektivka tu už hodně dlouho nebyla. Jestliže jste viděli The Killing (případně původní seriál) a líbilo se vám to, tohle je něco pro vás a rozhodně by byla chyba, kdybyste si Most nechali utéct. Pokud ale nemáte  – z nějakého záhadného důvodu – rádi evropské seriály a radši koukáte na ty americké, nezoufejte, letos v červenci si stanice FX Networks (Justified, American Horror Story) objednala pilot a vzniká tak remake, jenž se bude odehrávat na americko-mexické hranici. V hlavních rolích by se měli objevit Diane Kruger a Demián Bichir (Tráva). No a pokud patříte mezi ty, jimž evropská produkce nevadí, tak také nemusíte zoufat, na severu totiž už od října kutí druhou sérii a vysílat by se měla začít na podzim 2013.  

3.řada
Jediné pravidlo fungující u každé recenze je takové, že žádné neexistuje. Člověk by asi neměl mluvit úplně z cesty. Čtenář očekává nějaký základní popis děje, charakteristiku postav, dojmy pisálka, porovnání s podobnými díly a závěrečné hodnocení. Rád bych uspokojil všechny potenciální čtenáře této recenze, ale nedopadne to. Rád bych řekl, že se v recenzi dozvíte víc o samotném recenzovaném díle, než o dotyčném pisálkovi, ale nedopadne to. Rád bych tento text psal z pozice experta na seriálové kriminálky, ale nedopadne to. Rád bych se tu vyvaroval vyfuckování Jana Hřebejka za první díl Místa zločinu Plzeň.
Musím předpokládat, že se mnou všichni čtenáři neabsolvují cestu po švédsko-dánském mostu poprvé. Někteří už mají za sebou první, druhou, nebo dokonce třetí sezónu tohoto severského zázraku. Modří vědí, pro ty ostatní musíme začít menší představovačkou. Číslo jedna na seznamu je Saga Noren. Blonďatá detektivka je zvláštní. Ten problém socializace je vlastní dost možná polovině čtenářů. Saga je (bohužel?) nemocná. Můžeme spekulovat, jak pokročilým Aspbergerem tato blonďatá žena trpí, ale její dispozice vám bude jasná už po pěti minutách sledování severské ságy. Jejím partnerem se stává Martin. Dánský detektiv, který má víc dětí, než by mohl zvládat, a práci bere až do osudného setkání jako rutinu, která mu umožňuje jinou seberealizaci, než je péče o rodinu. Právě kvůli jejich konfrontacím a dialogům začnete a budete seriál sledovat.
Jé, já sem tu ale vážně nechtěl jet po klasickém recenzentském mustru. Místo toho jsem chtěl řvát do světa, jaká je to pecka a nadávat vám, že seriál ještě nesháníte. Už jsem zmiňoval Sagu? Zmiňoval, vidím a čtu si to po sobě. Jenomže ona si vážně nezaslouží jenom jeden odstavec. U nás (a vlastně všude kromě severských zemí) neznámá herečka Sofia Helin je naprostá bohyně. Jak bych vám jí jenom popsal? Představte si, že jdete na rande. Slečně koupíte kytku. Večeře se povede, losos jí chutná. Máte pocit, že je na vás až příliš chytrá a sofistikovaná. Nervózně a na záchodě si koušete nehty. Po jedné takové WC seanci a třetím objednaném červeném víně se najednou od slečny ozve: „Půjdeme ke mně a zasouložíme si. Nebo už chceš jít domů?“. Jistě, jsou lidé, kteří toto televizní ztvárnění vážně a velmi reálné sociální poruchy kritizovali, ale vem to čert. Seriál dává časem nahlédnout čím dal hlouběji do složité psyché Sagy a zatracuje jednorázné glorifikování poruchy, kterého se na předchozích řádcích vědomě dopouštím.
Něco k příběhu. Každá série míchá detektivní koktejl, ve kterém hraje prim pátrání po šíleném vrahovi. Divák spolu s detektivy skládá střípky do mozaiky dokonalého zločinu a tipuje, kdo je vrahem. Právě tady je Broen nejsilnější. Občas možná budete nadávat na odhalení zodpovědného sociopata, ale skoro nikdy nebudete až do poslední chvíle tušit. Autoři velmi chytře zalidňují příběh množstvím vedlejších postav, které na první pohled nemají s detektivní linkou žádnou souvislost, aby do sebe nakonec všechno zapadlo. Potlesk si přitom zaslouží také za umné naroubování sociálních témat pálicích Skandinávii (a vlastně celou Evropu). Rozhodně to není rušivé. Právě naopak, příběhu to dodává na uvěřitelnosti a nádherně se tím dotváří atmosféra, která by se dala krájet.
Něco k atmosféře. Seriálový feeling je další věcí, kterou Švédové zvládli na jedničku. Už při úvodních titulcích, ve kterých hraje návyková skladba Hollow Talk, se skoro až automaticky zahrabete pod deku a začnete hltat plnými doušky severskou depresi. Hodně také pomáhá, že se většina děje odehrává za tmy nebo aspoň za šera. No a pak je tu to Porsche. Saga si bez velkých fanfár osedlala snové auto poloviny čtenářů a každý díl ho prohání na trase místo činu – policejní stanici – byt – svědek. Nedostane se vám ambivalentního popojíždění po snovém městě ve stylu Drive. Automobilismus v Broenu zase jenom dotváří mozaiku všeobjímajícího zážitku.
Samostatnou kapitolou jsou pak i dialogy. Talentovaní scenáristé dokázali napsat rozhovory lidí, které budete hltat i s navijákem. Obyčejná a pravidelná návštěva policejní stanice je protkána konverzačním stříbrem, kdy Saga hází do placu jednu nenápadnou hlášku za druhou. Zdatně jí sekunduje flegmatický šéf Hans, kolegové a hlavně dánská detektivní posila, která zprvu nechápe a vysvětluje a následně se diví. Představte si klasickou scénu z kriminálky, kdy policie navštíví podezřelého a vyslýchá ho. Máte? A teď si představte, že výslech vede osoba, která neví, jaké jsou společenské konvence a vrcholem slušnosti je slovíčko „tack“ (děkuji). Nejednou se mi stalo, že jsem chtěl seriál stopnout, vzít si papír s tužkou a všechny ty verbální klenoty si psát.
Měl bych se alespoň trochu věnovat právě zakončené třetí sezóně. První sezóna se recenze na TVZone v minulosti dočkala, druhá se jí nedočká. Abych si připravil půdu na nějakou tu větu o sérii třetí, budu muset spoilerovat. Nedá se nic dělat. Skončili jste po první sezóně a chystáte se na druhou. Tak chvíli nečtěte. Už jste pryč? Kuš, nenechte si to zkazit. Poslední varování. Daviesi, ty taky. Dobrá, konec druhé série přinesl šokující vyústění, které mnoho fanoušků donutilo googlovat „bezbolestné harakiri“. Saga práskla svého Dánského kolegu. Ten provedl něco pochopitelného, ale velmi nelegálního. Proto si ho v posledním záběru druhé série odváží dánská policie a násilně je učiněn konec nerozlučné detektivní dvojce. Herec hrající Martina Kim Bodnia se rozhodl dát přednost filmové kariéře (podívejte se na film Jona Stewarta Rosewater). Fakticky každý fanoušek seriálu, kterého znám, nadával. Sám jsem si nedovedl představit, jak z této prekérní situace tvůrci vybruslí. Naštěstí přišel Henrik.
Znovu se na začátku sezóny dočkáme brutální a podivné vraždy. Saga potřebuje nového partnera a jako náhradu za Martina vyfasuje neskutečně zajímavou postavu. Tvůrci záměrně matou, detektiva nepředstavují standardně a po několika dílech divákům naservírují pointu hodnou potlesku. Obavy o osud seriálu bez jedné z hlavních postav vystřídalo nadšení a potvrzení toho, že základy postavené scénáristy jsou sakra pevné a odchod jednoho z pilířů je nemůže ohrozit. Když tu teď napíšu, že si těžko vybavit nějaký konkrétní rozhovor mezi Sagou a Henrikem, protože mi splývají, možná se zhrozíte. Ten důvod je však příjemný. Všechny jsou naprosto fantastické.
Třetí série to s tímto duem vlastně ani nemohla prohrát. Nebaví vás linka vedlejších postav? Nic se neděje, za minutu bude střih a Saga se svým novým přítelem bude něco řešit v autě. Nebaví vás vyšetřování vražd? Tak to jste s prominutím divní, protože třetí série zase a znovu nabízí precizně napsaný případ, který vám mnohokrát zamotá hlavu a pokud sami nejste spisovatelem ovládajícím scénáristické postupy (zdravím Dura), tak budete tápat a s radostí nesprávně hádat. Samotné vyústění je pak možná na první pohled odbyté, ale složením všech indicií na své místo naprosto logické a uspokojivé. Závěrečná půlhodina posledního dílu poslední sezóny je pak věnovaná katarzi osobních linek hlavních hrdinů a přípravě živné půdy pro čtvrtou sezónu. Ta doufám přijde, jinak si mě páni autoři nepřejte a do toho Stockholmu se vypravím demonstrovat.
Z předchozích odstavců jste asi jasně pochopili, že jsem velký fanoušek a pokud existuje něco jako objektivita, tak se jí na tomto místě nedočkáte. Tuším, která místa sezóny budou kritičtí a profesionální recenzenti napadat. V hloubi duše cítím, že desítku si možná zaslouží jiné seriálové klenoty a tahle sezóna by měla být za devět. Vylučuji na to. Broen mě už někdy před čtyřmi roky naprosto uchvátil a pár hodin po dokoukání nejnovější sezóny tu desítku prostě napálím. Trvám na ní. Dvojnásobně, když vidím kriminální seriál z naší kotliny, ve kterém režisér Jan Hřebejk dělá z diváků blbce a nutí je konzumovat lejno s cibulkou. Tak nebuďte hloupí a dejte si raději Hamburskou kýtu na smetaně!

4.řada
Most. Seriál, jenž jako jeden z prvních světu ukázal, že po skvělých detektivních knížkách umějí ve Skandinávii natáčet i geniální žánrové seriály. Kriminálka, která svými vypiplanými scénáři strčila v Evropě do kapsy i bohatou britskou konkurenci. A v neposlední řadě pecka, jež nám představila jednu z nejvýraznějších a nejlepších postav dekády, vyšetřovatelku Sagu Norén. Most se zkrátka během uplynulých let stal velkým televizním pojmem a žánrovým klenotem, jenž Skandinávii závidí producenti po celém světě. Jenže každá etapa musí jednou skončit a tvůrci švédsko-dánského seriálu se naštěstí rozhodli rozloučit ve správný čas, a to před pár dny ukončenou čtvrtou sérií. A i když to možná není odchod na úplném autorském vrcholu, málokterý kousek se dokázal s diváky rozloučit v takové formě, jako Saga, Henrik a spol. A málokomu se to podařilo v tak depresivním a temném hávu.
Od minula se toho přitom příliš nezměnilo, a i tentokrát se spoléhá na podobné triky a propriety. Opět tu máme hlavní detektivní linii zabývající se sérií vražd, zdrcující zápletky hlavních postav a do toho zakomponované osobní linie neskutečného množství vedlejších figurek, jež s případem nějakým způsobem souvisí. A ty hrátky s divákem, kdy do poslední chvíle nevíte, jaká z postav či linek je nejvíce podstatná, tu opět funguje na výbornou. Člověk si zase nejednou naivně řekne, že už ho scenáristé opravdu nemají čím překvapit. Jenže pak přijde jeden pečlivě budovaný twist, který dokáže z vedlejší a zdánlivě zbytečné zápletky najednou udělat stěžejní bod příběhu, a divák už zase klečí na všech čtyřech a marně hledá spadlou čelist.
Jen mi přišlo, že tentokrát je postav možná až příliš a člověk, aby si dělal při jejich počtu a propletených vztazích skoro až zápisky, aby na žádný charakter v závěrečné fázi nezapomněl. I ta zdánlivě zbytečná figurka zde totiž může sehrát důležitou roli a mně se několikrát stalo, že jsem se v postavách už malinko ztrácel.
Ale stejně mě překvapuje, jak brilantně a bezchybně to i napočtvrté funguje. Přitom se zde opravdu nepřichází s žádným novým prvkem a v jistých dějových zákrutách už scenáristé dokonce opisují sami od sebe. Jenže to po většinu stopáže nevadí. Menší slabina jejich stylu se ukáže až v samotném závěru, když zjistíte, že jste tentokrát vraha kvůli některým opakujícím se postupům uhádli dříve, než jste chtěli. A to je na jednu stranu u seriálu, jenž mě totožností záporáka vždy dokázal silně překvapit, přeci jen malinko škoda.
Na tu druhou stranu je nám to však pořád servírováno v tom nejlepším scenáristickém a režijním hávu. Atmosféra je zase správně temná a nekompromisní, brilantní dialogy se Sagou mi chybí už teď a gradace v druhé polovině sezóny je opravdu neuvěřitelná. Když už jsem si kolem třetí epizody říkal, že letos se jede až podezřele na volnoběh, šlápli autoři na plyn. Když se pak začíná příběhová skládačka dávat pomalu dohromady, začíná poctivé ždímání emocí, u něhož nebudete napětím skoro ani dýchat. A že zejména v parádním završení Henrikovy osobní linky z vás tvůrci vyždímou i tu poslední kapičku.
Tím se dostáváme k práci s charaktery, což je kategorie, v níž si Most vždycky jel tak trochu svou ligu. A ani závěrečná řada naštěstí není výjimkou. O vývoji jednotlivých postav by mohli scenáristé dělat přednášky i kolegům ze zámoří. A pokud jste si mysleli, že se naši hrdinové už nemohou dostat na větší dno, než v předchozí sérii, tak to jste na hodně velkém omylu. Všichni staří známí, včetně šéfové Lillian, tu zažijí tak depresivní věci, že by po nich i ti nejdrsnější američtí detektivové chodili až do konce života k psychiatrovi. I vztah Sagy s Henrikem si pak projde také pořádným peklem. A to všechno samozřejmě v tom nejlepším scenáristickém a hereckém podání. Brilantní Sofia Helin mi coby Saga, jedna z nejlepších televizních postav nového tisíciletí, bude opravdu chybět. Thure Lindhardt pak nejen, že definitivně překročil stín pouhého Martinova nástupce, ale s hlavní tahounkou sympaticky držel krok. Ostatně, slabší herecký článek byste zde i u vedlejších postav hledali marně.
Říkáte si tedy, proč i přes takovou porci chvály svítí na hodnocení “jenom“ osmička? Protože se v porovnání s předchozími řadami jedná o nejslabší sérii, které k oné dokonalosti předchůdců přeci jen maličko chybí. První řada nabídla nejlepší detektivní zápletku, druhá měla nejvíce šokující konec a ta třetí byla pro mě zase nejemotivnější a nejtemnější náloží. Finální sezóně tento bod navíc ovšem chybí a závěrečná epizoda bohužel negradovala tak intenzivně, jak jsem si přál. A onen fakt, že jsem měl v případě totožnosti vraha jasno několik dílů dopředu, tomu také příliš neprospěl.
Jenže ani to nic nemění na tom, že i poslední řada je jednou z nejlépe napsaných temných kriminálek, kterou jsme mohli v bedně v posledních letech vidět. A že nám Saga i celá tahle kvalitativní pecka budou v žánrové nabídce sakra chybět. Navíc, který podobný žánrový kousek se může i ve své čtvrté sérii pochlubit tak velkými superlativy? Ne, opravdu jich moc nenajdete. Laťka z následujících sezón byla zkrátka nastavena tak extrémně vysoko, že ji závěr jen o fous nepřeskočil. Takže ještě jednou, sbohem Sago a díky za všechno!

Obsah dílů:
1. série (2011)
Na mostě Oresund, který spojuje Švédsko a Dánsko je nalezena mrtvá žena. Protože se tělo nachází přesně na hranicích obou zemí, jsou k případu povoláni také dva policisté. Dán Martin Rohde a Švédka Saga Norén. Společně rozjedou vyšetřování, ale brzy se jim začnou shromažďovat další případy a ukazuje se, že jde o sériového vraha.
DÍL 1: Episode 1 (Episode 1) - Na Öresundském mostě, který přes mořskou úžinu spojuje Dánsko se Švédskem, někdo vyložil na silnici mrtvolu. K tělu se sjíždí policisté z Kodaně i Malmö a tak začíná nelehká spolupráce mezi nejen národnostně odlišnými vyšetřovateli Martinem Rohdem a Sagou Nórenovou. Zatímco on je bodrý a hovorný chlapík, který se momentálně vyrovnává jednak s čerstvou sterilizací, ale i tím, že se mu k současné rodině nastěhoval jeho první syn August, ona je na jednu stranu enormně efektivní a úspěšná vyšetřovatelka, ale její interakce s lidmi mají kvůli Aspergerovu syndromu přinejmenším nevyzpytatelnou podobu. Když se ukáže, že tělo na mostě je rozpůlené a každá část patří jiné osobě ze Švédska a Dánska, je zřejmé, že pachatelem nebude obyčejný vrah. Kolem případu se začíná splétat hustá síť vztahů napříč úžinou Öresund. Jakou roli sehrají nafoukaný egocentrický novinář Daniel Ferbé, mnohoznačný samaritán Stefan Lindberg či žena bohatého realitního makléře Charlotte Söringerová?
DÍL 2: Episode 2 (Episode 2) - Na internetu se objevila stránka v dánské i švédské mutaci, kde „vrah z mostu“ zveřejnil svůj vzkaz policii, že nález rozpůlených těl byl pouhým začátkem. Prý chce svými činy poukázat na celkem pět neduhů současné společnosti. Poloviny těl na mostě, z nichž jedna patřila dánské prostitutce a druhá švédské političce, odkazovaly na nerovnost před zákonem. S pravdivostí tohoto tvrzení je konfrontován i Martin Rohde, který se vydává po stopách osudu zabité prostitutky a objevuje zásadní pochybení i šokující fakta, která pachateli pomohla s plánováním jeho činu. Novináře Daniela Ferbé kontaktuje pachatel s tím, aby se výměnou za exkluzivní informace stal jeho mediálním hlasem. Charlotte Söringerová naléhá na otce mladíka, který leží v nemocnici po havárii s poškozeným mozkem a jehož srdce by měl dostat Charlottin manžel. Otec ale odmítá syna odpojit od přístrojů a prohlásit za mrtvého. Co přesně spojuje Stefana Lindberga s pomatenou dívkou, jež žije na ulici a má na předloktí totožnou jizvu?
DÍL 3: Episode 3 (Episode 3) - „Vrah z mostu“ vzkázal, že těla nalezená na geografické hranici mezi Dánskem a Švédskem na mostě přes Öresund, byla pouhým prvním krokem v jeho plánu upozornit na pět neduhů současné společnosti. Po nerovnosti před zákonem nyní otravami bezdomovců otevřel palčivou otázku osudu lidí, kteří v sociálním systému propadli až na dno. Mezi oběťmi je i Sonja, sestra Stefana Lindberga. Zatímco dánská policie čelí náporu médií kvůli zanedbanému případu prostitutky a nadcházejícímu soudu s pěti policisty obžalovanými ze zabití zadrženého, pachatel plánuje další krok. Unese bezdomovce Bjorna Rasmussena, o jehož osudu mají splacením vysokého výkupného rozhodnout čtyři realitní magnáti ze Švédska a Dánska. Jakou cenu má lidský život?
DÍL 4: Episode 4 (Episode 4) - Policie pátrá po místu, kde pachatel, jemuž se pro jeho plán poukázat na neduhy společnosti začalo na internetu přezdívat Terorista pravdy, drží uneseného Bjorna Rasmussena, který je nonstop snímán na streamovaném videu na pachatelem zřízených webových stránkách. Za jeho život žádá, aby čtyři realitní magnáti Öresundské oblasti zaplatili 20 milionů. Tentokrát jsou vyšetřovatelé o krok napřed před pachatelem, neboť Bjorn jim na videu mrkáním morseovky dává indicie k tomu, kde se nachází. Charlotte Söringerová, vdova po jednom z pachatelem vytyčených magnátů, zjišťuje, že manžel měl dlouholetý poměr, což ji vede k nečekaným rozhodnutím. Anja Björková, která utekla od matky, nachází útočiště v bytě podivínského mladíka, který má zřejmě s aktuálními událostmi něco společného. A policista Henning Tholstrup, který má s kolegy stanout před soudem v kauze zabití zadrženého, zpytuje svědomí z křivé výpovědi.
DÍL 5: Episode 5 (Episode 5) - Třetím společenským problémem, který Terorista pravdy vynesl před zraky veřejnosti, je nedostatečná péče o psychicky nemocné lidi. Za tímto účelem motivoval k sérii vražd a sebevražd několik diagnostikovaných schizofreniků v Dánsku a Švédsku. Jedním z nich je i Lasse Jönsson, u něhož našla útočiště při útěku z domova Anja Björková. Její nalezení se stává hlavní prioritou vyšetřovatelů, neboť by zřejmě mohla Teroristu pravdy identifikovat. Martin Rohde podezřívá jako pachatele Stefana Lindberga, kterého s nedávnými událostmi spojuje až příliš mnoho okolností. Oba dva shodou okolností čekají návštěvy, které budou mít dalekosáhlé následky pro jejich životy. A Daniel Ferbé, jehož úsudek zamlžuje pachatelem stále přiživované ego, publikuje seznamy lidí s diagnostikovanými psychickými poruchami.
DÍL 6: Episode 6 (Episode 6) - Henning Tholstrup, jeden z policistů, kteří byli v kauze zabití zadrženého mladíka z přistěhovalecké rodiny zproštěni obvinění, byl unesen ze svého domu, a pátrání po něm rozdmýchává občanské nepokoje. Vše se ukazuje jako součást plánů Teroristy pravdy, který coby čtvrtý bod na svém programu neduhů soudobé společnosti stanovil problematiku integrace přistěhovalců, potažmo neochotu ji adekvátně realizovat a akceptovat přistěhovalce jako rovnocenné občany. Henning tentokrát není v moci pachatele, nýbrž jeho osud doslova závisí na milosti rodiny zabitého mladíka. Právě k nim do domu ho Terorista pravdy doručil. Jak se otec a bratr, kteří se u soudu nedovolali spravedlnosti, vyrovnají s předloženým morálním dilematem? Martina Rohdeho vyhnala žena a navíc u Sagy doma najde svého syna Augusta.
DÍL 7: Episode 7 (Episode 7) - Je možné, že by Terorista pravdy byl někdo od policie? K tomuto závěru vede Sagu Norénovou řada indicií z předchozích událostí. Martin Rohde se po vyhazovu z domova stěhuje k Saze a současně se začíná sbližovat se synem Augustem. Pachatel mezitím realizuje pátý bod svého plánu, kterým je lhostejnost evropské společnosti k dětské práci a domácím podnikům, které ji ve svých výrobnách v zahraničí připouštějí. Za tím účelem unese autobus s dětmi mířícími do školy a za každé požaduje vypálení provozovny některé z řady firem, které přímo profitují z nízkých výrobních nákladů díky práci dětí.
DÍL 8: Episode 8 (Episode 8) - Terorista pravdy dokonal, co slíbil, a svými činy zviditelnil pět problémů soudobé evropské společnosti. Ale jeho plány tím evidentně nekončí. Podezření Sagy Norénové, že se jedná o policistu, nabírá konkrétní podobu v osobě Jespera Anderssona, bývalého člena švédské zásahové jednotky. S nedávnými událostmi ho spojuje až příliš koincidencí, a navíc ho na fotce poznala sestra Stefana Lindberga, Sonja. Martinovi Rohdemu svítá naděje, že urovná svůj osobní život, a to nejen s ženou, ale i se svým nejstarším synem Augustem. Na druhou stranu se ovšem jeho žena Mette začíná sbližovat s šarmantním Sebastianem Sandstrodem.
DÍL 9: Episode 9 (Episode 9) - Podezření, že bývalý švédský policista Jesper Andersson by mohl být Teroristou pravdy, se ukázalo jako mylné. Nové stopy ale naznačují, že by pachatelem mohl být bývalý dánský policista. Lze k němu stanovit spojitost a motivace se všemi zabitými či cílenými oběťmi, ale může to opravdu být on, když byl před roky prohlášený za mrtvého? Navíc se jedná o bývalého kolegu a blízkého přítele Martina Rohdeho. Jenže kousky skládanky s ním coby středobodem do sebe nepopiratelně zapadají.
DÍL 10: Episode 10 (Episode 10) - Vyprávění směřuje k neodvratné konfrontaci mezi pachatelem a vyšetřovateli. Veškeré činy Teroristy pravdy se ukázaly jako promyšlený plán osobní pomsty, jejímž cílem má být Martin Rohde a jeho rodina. Byl to právě Martin, kdo bývalého kolegu připravil o vše, v co do té doby věřil, a nyní má za to pykat. Jeho utrpení začalo před lety na Öresundském mostě, a nyní se právě zde má vše uzavřít.

DABING
V českém znění: Jitka Moučková - Sofia Helin (Saga Norénová), Igor Bareš - Kim Bodnia (Martin Rohde), Vladislav Beneš - Dag Malmberg (Hans Petterson), Marek Holý - Rafael Pettersson (John), Zuzana Hykyšová - Anette Lindbäck (Gry), Vojtěch Hájek - Said William Legue (Navid), Anna Suchánková - Kristina Brändén Whitaker (Anne), Martin Písařík - Christian Hillborg (Daniel Ferbé), David Novotný - Magnus Krepper (Stefan Lindberg), Jitka Ježková - Puk Scharbau (Mette Rohdeová), Valérie Zawadská - Sarah Boberg (Lillian), Lucie Juřičková - Ellen Hillingso (Charlotte Söringerová), Jaromír Meduna - Morten Hauch-Fausboll (Anders), Svatopluk Schuller - Gabriel Flores Jair (Patolog), Jiří Plachý - Dietrich Hollinderbäumer (Göran Söringer), Miroslav Táborský - Sten Erici (Erik), Nikola Votočková - Tove Wiréen (Felicie), Jan Vágner - Lennart R. Svensson (Per-Arne Wallin), Tomáš Juřička - Rasmus Hammerich (Hallick / Alfons), Luděk Čtvrtlík - Morten Suurballe (Bjorn Rasmussen), Milan Slepička - Christian Fiedler (Salvatore), Viktorie Taberyová - Fanny Ketter (Anja Björková), Pavel Vondra - Thomas Chaanhing (Technik), Petr Pospíchal - Sadi Tekelioglu (Muhammed Hurani), Jan Šťastný - Lars Simonsen (Sebastian Sandstrod / Jens), Jana Hermachová - Christina Schollin (Elsa Hermansenová), Nina Horáková - Tuvalisa Rangström (Veronika), Stanislava Jachnická - Julie Carlsen (Barbara), Petr Lněnička - Jörgen Thorsson (Kent), Radek Valenta - Peter Secher Schmidt (Frederik), Jan Vondráček - Kristian Lima de Faria (Ake), Robert Hájek - Emil Birk Hartmann (August), Tereza Chudobová - Maria Sundbom (Sonja), Filip Jančík - Magnus Schmitz (Anton), Dana Černá - Yaba Holst (Carina), Oldřich Hajlich - Martin Noren (Lasse), Šárka Vondrová - Helle Jensen (Inga), Petr Neskusil - Dulfi Al-Jabouri (Saif), Jiří Ptáčník, Radovan Vaculík, Lucie Domesová, Martin Janouš, Klára Kubištová, Kryštof Maxa, Nikola Navrátil, Anežka Rosslerová, Lucie Štěpánková, Jindřich Skokan, Milada Vaňkátová, David Voráček, Jindřich Hinke
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Jiří Flígl
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Asistentka režie: Eva Maxová
Vedoucí produkce: Miloš Kostner
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila Česká televize 2014

2. série (2013)
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová.(Česká televize)
DÍL 1: Episoda 7 (Episode 1) - Námořní loď se dostane mimo bezpečné vody a narazí do öresundského mostu. Když námořní police vstoupí na její palubu, nenajde ani stopy po posádce, ale v nákladovém prostoru objeví spoutané tři švédské a dva dánské občany. Vyšetřování se ujme Saga Norénová z kriminálky ve švédském přístavním městě Malmö. Případ zasahující do pravomocí švédské i dánské policie je pro ni příležitostí se po letech znovu vidět s dánským kriminalistou Martin Rohdem, který se stále pokouší vyrovnat se s vraždou svého syna. Saga požádá, jestli by společně mohli vyšetřovat nový případ, čehož se Martin chopí jako příležitosti, jak se svým démonům postavit čelem.
DÍL 2: Episoda 2 (Episode 2) - Zatímco Saga a Martin čekají v karanténě na diagnózu, na internetu se objeví videozáznam, v němž se čtveřice osob oděná v černých oblecích a se zvířecími maskami přihlásí k vypuštění morové nákazy. Současně policie vyšetřuje sérii úmrtí způsobených otrávenými potravinami. Saga a Martin oba případy považují za provázané a předpokládají, že dramatické události posledního dne jsou pouze počátkem série ekoteroristicky motivovaných útoků.
DÍL 3: Episoda 3 (Episode 3) - Švédští a dánští kriminalisté pomalu stahují smyčku kolem skupiny ekoteroristů. Ti sami vědí, že je jim policie v patách, takže se snaží uchýlit do bezpečného úkrytu, kde budou vyčkávat na další úkoly. Ve skupině se ale objevují trhliny, což nahrává policii. Mezitím přítel Sagy, Jacob, zjišťuje, že jejich vzájemné soužití bude náročnější, než předpokládal a Martin ve snaze najít vnitřní klid pokračuje v návštěvách ve vězení s vrahem jeho syna Jensem. Ten ale zatvrzele odmítá projevit jakoukoli lítost nad svými činy.
DÍL 4: Episoda 4 (Episode 4) - Policie našla těla členů ekoteroristické skupiny, ale Saga vyloučí nabízející se možnost, že spáchali sebevraždu. O to více je jasné, že za nedávnými událostmi stojí ještě někdo další, kdo je stále naživu a uniká spravedlnosti. Stopy vedou k šéfovi jedné kodaňské firmy na správu počítačů, který ale mezitím zmizel. Hrozí ještě další útoky v budoucnu a existují ještě další teroristické buňky? Mezitím se Martin začíná sbližovat s Pernille, novou dánskou kolegyní z vyšetřovacího týmu, což Saga sleduje se zjevnou nevolí.
DÍL 5: Episoda 5 (Episode 5) - Zatímco se policie snaží vypátrat organizátora nedávných ekoteroristických činů, na internetu se objeví nové video s čtveřicí osob v černých oblecích a zvířecích maskách, kteří se hlásí k novému útoku. Saga a Martin se pokoušejí skupinu vystopovat, než dokončí svůj nový plán. Saga mezitím začíná pociťovat, že ji permanentní partnerský vztah omezuje, a přestěhuje se do hotelu. Martin pokračuje v návštěvách Jense ve vězení a pomaličku se mu začíná dostávat pod kůži.
DÍL 6: Episoda 6 (Episode 6) - Martinův syn vážně onemocněl a musel do nemocnice. Když tam Saga zajde, aby Martina informovala o vývoji v případu, pojme podezření, že za chlapcovými potížemi je možná něco jiného, než se zdá. Současně se objeví nový případ otravy, který má spojitost s případem a také je ze dna úžiny Öresund vylovena stará loď, uvnitř které policejní technici najdou lidské ostatky. Sagu čeká seznámení s matkou jejího přítele Jacoba. V důsledku Martinových vytrvalých návštěv ve vězení začíná Jens reflektovat svou situaci.
 DÍL 7: Episoda 7 (Episode 7) - Ekoteroristické útoky pokračují a stupňuje se jejich rozsah. Hrozí útok na chemičku a s ním i zamoření zdroje pitné vody. Saga, Martin a jejich tým musí odhalit, kdo je hlavním pachatelem útoků, pokusit se přijít na jeho motivy a zastavit ho. Saga mezitím zjišťuje, že partnerské soužití je pro ni větší výzva a zátěž, než původně předpokládala. Martin se rozhodne zapátrat v Sagině minulosti, což ale může mít dalekosáhlé důsledky pro jejich spolupráci.
DÍL 8: Episoda 8 (Episode 8) - Během opakovaného obcházení svědků a potvrzování jejich výpovědí Saga pojme podezření, že někdo z vyšetřovacího týmu mění záznamy. Klíčová svědkyně Laura se probrala k vědomí a konečně policii pomohla sestavit portrét pachatele. Martin se evidentně svými pravidelnými návštěvami ve vězení definitivně dostal Jensovi pod kůži, což ale vede k tomu, že se Jens začne uzavírat.
DÍL 9: Episoda 9 (Episode 9) - Díky portrétu sestavenému podle popisu Laury je policie v patách pachateli, k němuž směřují nitky všech nedávných ekoteroristických útoků. Dokáží Saga, Martin a jejich kolegové zabránit poslední části teroristického plánu? Indicie ukazují, že terčem má tentokrát být kodaňské mezinárodní letiště Kastrup. Po vývoji společných sezení s Jensem se Martin začíná upínat k vidině na návrat k dávno ztracenému rodinnému životu.
DÍL 10: Episoda 10 (Episode 10) - Případ ekoteroristických ataků se chýlí ke konci, ale současně s sebou přináší kruté zvraty a těžké výzvy pro tým švédských a dánských vyšetřovatelů. Když už se zdálo, že byl hlavní organizátor dopaden, musí policie zabránit novému útoku. Saga bude navíc postavena před zásadní rozhodnutí, které bude mít dalekosáhlé následky na její přátelství s Martinem.

DABING
V českém znění: Jitka Moučková - Sofia Helin (Saga Norénová), Igor Bareš - Kim Bodnia (Martin Rohde), Vladislav Beneš - Dag Malmberg (Hans Petterson), Vanda Hybnerová - Vickie Bak Laursen (Pernille), Jan Dolanský - Henrik Lundström (Rasmus), Anna Suchánková - Julia Ragnarsson (Laura), Luděk Čtvrtlík - Johan Hedenberg (Axel), Jiří Köhler - Andreas Ahlm (Linus), Libor Hruška - Fredrik Hiller (Marcus), Kateřina Lojdová - Danica Curcic (Beate), Marek Holý - Rafael Pettersson (John), Jitka Ježková - Puk Scharbau (Mette Rohdeová), Petr Lněnička - Daniel Adolfsson (Jakob), Valérie Zawadská - Sarah Boberg (Lillian), Michal Holán - Justus Ragnarsson (Victor), Pavel Dytrt - Alexander Öhrstrand (Niklas), Oldřich Hajlich - Jakob Oftebro (Mads), Dagmar Čárová - Siw Erixon (Fatime), Petr Pospíchal - Michael Moritzen (Niels), Jan Šťastný - Lars Simonsen (Jens), Nikola Votočková - Julie Wright (Anna-Dea), Radek Valenta - Morten Lützhoft (Alexander), Petr Gelnar - Dar Salim (Peter), Ilona Svobodová - Camilla Bendix (Gertrud), Dana Černá - Lotte Munk (Caroline), Lucie Juřičková - Lotte Andersen (Bodil), Andrea Elsnerová - Tova Magnusson-Norling (Viktoria), Svatopluk Schuller - Gabriel Flores Jair (Patolog), Lukáš Hlavica - Claes Bang (Claudio), Ladislav Županič - Peter Damm-Ottesen (Sammy), Růžena Merunková - Eva Fritjofson (Jeanette), Aleš Procházka - Sven Ahlström (Oliver), Karel Richter - Kenneth Milldoff (Sven), Marek Libert - Viktor Melnikov (Rasa), Hana Talpová - Karin Bertling (Helga), Milan Slepička - Erik Larsson (Lennart), Nina Horáková - Linda Elvira (Dona), Mikuláš Převrátil - Elliot Metzdorff (Nikolaj), Jindřich Žampa - Isak Moritz (Tarek), Jan Cina - Simon Ahlander (Albin), Zuzana Hykyšová - Eva Westerling (Karin), Jana Páleníčková - Marie Winther Norgaard (Astrid), Martina Šťastná - Stephanie Leon (Mathilde), Robert Hájek - Peter Christoffersen (Julian), Ivanka Drozdová - Felicia Womack (Andrea), Alžběta Volhejnová - Freja Frost Barlach (Johanne), Tereza Chudobová, Petr Hais, Lucie Domesová, Monika Krátká, Veronika Bajerová, Alexandr Postler, Radovan Vaculík, Martin Janouš, David Voráček
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Jiří Flígl
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Asistentka režie: Eva Maxová
Vedoucí produkce: Miloš Kostner
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila Česká televize 2015

3. série (2015)
Most se vrací, a vy si budete muset zvykat na to, že Martin Rohde už není součástí hry. Měli jsme sice pár měsíců na to se s odchodem herce Kima Bodnii ze třetí série Mostu srovnat, ale jsme z toho pořád tak trochu v krizi. Kodaňské noční ulice bez Martina jsou jako Castle Black bez Jona Snowa. Ale dobrá zpráva je, že Saga Norén na oplátku přestane být jak tajemný hrad v Karpatech.
DÍL 1: Episoda 1 (Episode 1) - Ve švédském Malmö byla nalezena mrtvola dánské genderové aktivistky Helle Ankerové, přičemž její tělo bylo naaranžované s figurínami, jako by seděla u večeře se spořádanou rodinou. Případ řeší Saga Norenová, která dostává novou posilu z Dánska. Jaký vliv na nadcházející spolupráci bude mít fakt, že předchozí dánský kolega Sagy skončil ve vězení, což i ona sama přes svou neproniknutelnost evidentně nese nelehce?
DÍL 2: Episoda 2 (Episode 2) - Policisté řeší druhou vraždu, kde naaranžování těla ukazuje na spojitost s vraždou Helle Ankerové. Obě zabité osoby navíc byly terčem žlučovitých výpadů ultrakonzervativní blogerky Lise Friis Andersenové. Sagu Norenovou čeká nemilé shledání s matkou, kterou ona viní ze smrti mladší sestry. Vedle toho dojde i v pracovní oblasti k události, která švédskou vyšetřovatelku silně zasáhne.
DÍL 3: Episoda 3 (Episode 3) - Saga Norénová horečnatě pracuje na záchraně svého nadřízeného a blízkého přítele Hanse Pettersona. Do toho ji stále pronásleduje její matka, která chce urovnat jejich letité spory. Ultrakonzervativní blogerka Lise Friis Andersenová dostala dopis od člověka, který se hlásí k vraždám v jejím jménu a nyní ji žádá o další cíl. Dosavadní hlavní podezřelý Morten Anker byl zabit a vyšetřování směřuje k jeho spolubojovníkovi z války Lukasovi.
DÍL 4: Episoda 4 (Episode 4) - Počet vražd se stupňuje a hlavní podezřelý Rikard Johnsson, fanatický obdivovatel Lisy Friis Andersenové, je na útěku před policií. Těhotná mladá dívka Jeanette se pokouší urovnat dluh svého přítele Marca u Lucase, ale netuší, že je permanentně sledována třetí stranou. Henrik požádá Sagu o pomoc se starým případem pohřešovaných osob.
DÍL 5: Episoda 5 (Episode 5) - Náhradní šéfová kriminálky v Malmö, Linn Björkmanová, se pokouší Sagu na žádost její matky více začlenit do sociálního života, což vyšetřovatelku zahání do kouta. Náhodou se objeví nová spojitost mezi vraždami, která ale diskvalifikuje dosavadního hlavního podezřelého. Ambicióznímu mafiánovi Lucasovi začíná téct do bot, ale má v rukávu ještě jeden trumf, který by mu mohl zachránit kůži.
DÍL 6: Episoda 6 (Episode 6) - Groteskní aranžmá mrtvol z minulých dní dostává nečekanou spojitost se sbírkou uměleckých děl, která je momentálně vystavena v nově otevřené části muzea umění a patří zámožnému kodaňskému podnikateli Freddiemu Holstovi. U něho se navíc sbíhají také osudy těhotné dívky Jeanette i životního kouče Claese Sandberga.
DÍL 7: Episoda 7 (Episode 7) - Série vražd má další dvě oběti, jejichž těla vykazují shodné klíčové prvky s předchozími – od cejchu v ústech po naaranžování evokující jedno z uměleckých děl ve sbírce Freddieho Holsta. Nečekaný zvrat ve vyšetřování přinese paparazzo Tina, přítelkyně IT specialisty kriminálky v Malmö Johna Lundqvista.
DÍL 8: Episoda 8 (Episode 8) - Na Sagu Norenovou doléhají události předchozích dní v čele s interním vyšetřováním. Pátrání po sériovém vrahovi nabere zvrat, když osoba, která platila za hlavního podezřelého, se sama stane obětí. Vše ukazuje na to, že dalším terčem by mohl být Freddie Holst.
DÍL 9: Episoda 9 (Episode 9) - Ve světle nedávných událostí a konfliktů musí Saga Norenová od případu odstoupit a jít na nucenou dovolenou. Na její místo přichází Rasmus Larsson, ambiciózní kriminalista, který ale v předchozím vyšetřování ekoteroristických vražd kvůli své zbrklosti vážně pochybil. Zatímco policie hlídá Freddieho Holsta coby potencionální příští oběť, pachatel se zmocní Jeanette.
DÍL 10: Episoda 10 (Episode 10) - Saga Norenová a Henrik Sabroe se ženou za sériovým vrahem, jenž momentálně ve svých rukách svírá dva lidské životy.

DABING
V českém znění: Jitka Moučková - Sofia Helin (Saga Norénová), Saša Rašilov - Thure Lindhardt (Henrik), Vladislav Beneš - Dag Malmberg (Hans Petterson), Valérie Zawadská - Sarah Boberg (Lillian), Marek Holý - Rafael Pettersson (John), Zlata Adamovská - Kirsten Olesen (Hanna), Vlasta Peterková - Ann Petrén (Marie-Louise), Oldřich Hajlich - Anton Lundqvist (Rikard), Kateřina Lojdová - Sonja Richter (Lise), Martin Preiss - Boris Glibusic (Aleksander), Helena Brabcová - Tina Gylling Mortensen (ředitelka Birgitte), Otakar Brousek ml. - Olaf Johannessen (Lars), Filip Čapka - Asbjorn Krogh Nissen (Morten), Robert Hájek - Adam Palsson (Emil), Zdeněk Hruška - Magnus Skog (Roland), Klára Jandová - Marall Nasiri (Natalie), Alena Kokrdová - Josephine Hojbjerg (Karen), Ivo Novák - Demis Tzivis (Said), Mikuláš Převrátil - Carl Munk Lagaard (Elias), Klára Sochorová - Sandra Stojiljkovic (Samira), Anna Theimerová - Katrine Rosenthal (Alice), Dana Batulková - Petrine Agger (Marianne), Radka Malá - Bodil Lassen (Elise), Svatopluk Schuller - Gabriel Flores Jair (Patolog), Apolena Veldová - Maria Kulle (Linn), Jan Cina - Henrik Söderlind (Benjamin), Dagmar Čárová - Catherine Hansson (Eva), Kryštof Hádek - Michael Slebsager (Marc), Braňo Holiček - Christopher Lasso (Lukas), Petr Lněnička - Joakim Gräns (Hakan), Irena Máchová - Melinda Kinnaman (Anna), Dana Syslová - Lil Terselius (Renée), Marika Šoposká - Sarah-Sofie Boussnina (Jeanette), Andrea Elsnerová - Louise Peterhoff (Annika), Lukáš Hlavica - Reuben Sallmander (Claes), Jiří Krejčí - Besir Zeciri (Mehmet), Petr Rychlý - Nicolas Bro (Freddie), Tereza Bebarová - Anna Björk (Asa), Jan Dolanský - Henrik Lundström (Rasmus), Martina Šťastná - Ida Engvoll (Tina), Jiří Plachý - Björn Granath (Kjell), Nikola Votočková - Josephine Raahauge (Jasmine), Pavel Šrom - Harald Leander (Torbjörn), Jaroslav Horák - Tom Ahlsell (Bror), Karel Richter - Henrik Larsen (Claus), Libor Hruška, Ema Pleskačová, Petr Vágner, Veronika Bajerová, Michal Gulyáš, Jakub Hejdánek, Monika Krátká, Milan Slepička, Milada Vaňkátová, David Voráček, Hana Baroňová, Pavlína Kročová
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Jiří Flígl
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Asistentka režie: Eva Maxová
Vedoucí produkce: Miloš Kostner
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila Česká televize 2016

4.série (2018)
DÍL 1: Episoda 1 (Episode 1) - V prvním dílu dojde k brutální vraždě šéfky úřadu pro cizince. Ta je ukamenována a zahrabána do země. Kdo tak strašlivý čin spáchal, by se měli opět snažit zjistit detektivové Saga Norénová a Henrik Sabroe. Jenže Saga je ve vězení kvůli činu, který nespáchala. Navíc se nedá říct, že by do prostředí zrovna snadno zapadala…
DÍL 2: Episoda 2 (Episode 2) - Vyšetřování brutální vraždy se komplikuje, když přibyde další mrtvý. Co mohou mít obě události společného? Saga je konečně propuštěna z vězení a ihned se zapojuje do vyšetřování. Ne všichni kolegové jsou však jejím návratem do týmu nadšení. Henrikovi se stále vrací myšlenky na jeho dvě zmizelé dcery, ačkoli nahlas říká, že se musí od celé věci konečně odpoutat a posunout dál. Saga se pak rozhodne, že se do záležitosti ztracených dětí pokusí vložit, a objevit tak spojitosti, které mohli ostatní přehlédnout.
DÍL 3: Episoda 3 (Episode 3) - Henrik a Saga mají dojem, že se konečně dostali na tu správnou stopu; vypadá to totiž, že jejich hlavní podezřelí leccos skrývají. Celý už tak zamotaný případ komplikují dvě mladistvé zlodějky, které nemají kde bydlet. Henrik, který si do nich částečně promítá možnou situaci svých pohřešovaných dcer, nakonec poskytne oběma dívkám střechu nad hlavou. Toto gesto se však nesetkává s jednoznačným pochopením jeho kolegů a kolegyň.
DÍL 4: Episoda 4 (Episode 4) - Jeden z hlavních podezřelých, kterému hrozí vyhoštění ze země, se odhodlá k zoufalému činu a zajme rukojmího. Výměnou za to, že dotyčnou osobu propustí, chce zajistit azyl ve Švédsku. Henrik i Saga se mu pokoušejí lhát, že vše bude, jak chce. Jenže únosce se nakonec dovtípí, že jde jen o snahu, jak zklidnit situaci, a rozhodne se k zoufalému činu. Vztah Sagy a Henrika zasáhne šokující novina, přičemž ani jeden z nich si pak není jistý, jak se k nastalé situaci, která může jejich životy trvale proměnit, postavit.
DÍL 5: Episoda 5 (Episode 5) - Saga a Henrik se stále pokoušejí najít spojitosti mezi zavražděnými, ale vypadá to, že jejich pátrání uvízlo na mělčině. Saga mezitím nadále navštěvuje terapii, kde formuluje své svérázné, nepříliš povzbudivé názory na vztahy a společnost vůbec. Její vztah s Henrikem je pak podroben velké zkoušce, a to když Saga bez jeho vědomí podstoupí nevratný lékařský zákrok. Henrik ji obviňuje z toho, že není schopna emocí, ačkoli přitom Saga nahlas přiznává, že ji ke kolegovi poutá víc než přátelství.
DÍL 6: Episoda 6 (Episode 6) - Dozvídáme se více o roli jedné z klíčových postav celého případu. Muži, který totiž před lety tajně spolupracoval s policií, kterému nebyla poskytnuta včasná pomoc a podsvětí se mu krutě pomstilo. Teď to vypadá, že vraždy by mohly být ve spojitosti s pomstou za informátora. Henrik a Saga pak procházejí hlubokou krizí, kdy skoro nejsou schopni spolu alespoň spolupracovat. Nevypadá to, že by se jejich vztah mohl ještě někdy vůbec zlepšit…
DÍL 7: Episoda 7 (Episode 7) - Mrtvých přibývá a řešení případu se stále nepřibližuje. Na vyšetřovatele je přitom vyvíjen tlak shora, aby co nejdříve předvedli uspokojivé výsledky. Zničený Henrik se propadá stále hlouběji do zoufalství a Saga, které se hluboce dotýká jeho odcizení, pak výrazně pokročí v hledání jeho zmizelých dcer. Henrikova letitá bolest, která vypadala neřešitelně, je pak utišena vytouženým shledáním. Policejní šéfce je brutálně vyhrožováno a pachatel či pachatelé by podle všeho mohli mít v hledáčku také Sagu.
DÍL 8: Episoda 8 (Episode 8) - Henrik si snaží zvyknout na svou staronovou rodinnou roli. Jenže navázat na pouto, které bylo jednou násilně přetržené, není vůbec snadné. Saga pak výrazně pohne s případem a podezřelá osoba se dokonce sama přiznává. Jenže řešení není tak přímočaré, jak to zprvu vypadá… Finále čtvrté řady fenomenálního Mostu, která je podle tvůrců zároveň řadou poslední.

DABING
V českém znění: Jitka Moučková - Sofia Helin (Saga Norénová), Saša Rašilov - Thure Lindhardt (Henrik), Martin Stránský - Mikael Birkkjar (Jonas), Valérie Zawadská - Sarah Boberg (Lillian), Jiří Dvořák - Lars Ranthe (Dan), Filip Jančík - Pontus T. Pagler (Richard), Petr Burian - Pontus T. Pagler (Patrik), Apolena Veldová - Maria Kulle (Linn), Stanislava Jachnická - Julie Carlsen (Barbara), Jan Šťastný - Anders Mossling (Frank), Robin Pařík - Erik Lönngren (Christoffer), Pavel Dytrt - Alexander Behrang Keshtkar (Taariq), Andrea Elsnerová - Lisa Linnertorp (Sofie), Jaromír Meduna - Thomas W. Gabrielsson (Niels), Pavel Šrom - Jesper Hyldegaard (Silas), Jitka Ježková - Sandra Yi Sencindiver (Susanne), Oldřich Hajlich - Elliott Crosset Hove (Kevin), Dana Syslová - Lena Strömdahl (Harriet), Tereza Chudobová - Linda Kunze (Elsa), Nina Horáková - Julia Frisberg (Robin), Zuzana Hykyšová - Anna Tulestedt (Lucinda), Mariana Franclová - Alva Ingvarsson (Leonora), Lukáš Hlavica - Leonard Terfelt (William), Marek Holý - Rafael Pettersson (John), Alexandra Horáková - Selma Modéer Wiking (Astrid), Anežka Saicová - Iris Mealor Olsen (Ida), Viktorie Taberyová - Fanny Bornedal (Julia), Jan Vlasák - Michalis Koutsogiannakis (Theo), Otakar Brousek ml. - Johannes Kuhnke (Morgan), Zuzana Ščerbová - Mari Götesdotter (Sarah), Vladislav Beneš - Dag Malmberg (Hans), Dagmar Čárová - Charlotte Fich (Malene), Vojtěch Hájek - Roger Matthisen (Moyo), Zdeněk Maryška - Karsten Jansfort (Lars), Ilona Svobodová - Patricia Schumann (Nicole), Miroslav Táborský - Jakob Fahlstedt (Tobias), Zuzana Slavíková - Ina-Miriam Rosenbaum (Solveigová), Svatopluk Schuller - Gabriel Flores Jair (Patolog), Petr Lněnička - Paw Henriksen (Tommy Petersen), Milan Slepička - Mogens Holm (Douglas), Martina Šťastná, Dana Černá, Martina Kechnerová, Pavel Rímský, Petra Tišnovská, Jiří Köhler, Michal Gulyáš, Hana Baroňová, Martin Janouš, Jiří Krejčí, Monika Krátká, Radovan Vaculík, Veronika Bajerová, Štěpánka Drozdová, Linda Křišťálová, Karolína Křišťálová
Překlad: Helena Březinová
Dramaturgie: Klára Vlasáková
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Vedoucí produkce: Marie Přívratská
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila Česká televize 2018

Ocenění:
Robert Awards (Danish Film Awards)
2019 - Anders Landström, Bo Ehrhardt, Camilla Ahlgren, Hans Rosenfeldt, Henrik Georgsson (Nejlepší dánský televizní seriál) (nominace)
2019 - Thure Lindhardt (Nejlepší herec v seriálu) (nominace)
2019 - Sofia Helin (Nejlepší herečka v seriálu) (nominace)
2019 - Elliott Crosset Hove (Nejlepší vedlejší herec v seriálu) (nominace)
2016 - Anders Landström, Bo Ehrhardt, Hans Rosenfeldt, Henrik Georgsson (Nejlepší dánský televizní seriál) (nominace)
2016 - Thure Lindhardt (Nejlepší herec v seriálu) (nominace)
2016 - Nicolas Bro (Nejlepší vedlejší herec v seriálu) (nominace)
2016 - Sarah-Sofie Boussnina (Nejlepší vedlejší herečka v seriálu) (nominace)
2014 - Kim Bodnia (Nejlepší herec v seriálu)
2014 - Sofia Helin (Nejlepší herečka v seriálu)
2014 - Camilla Bendix (Nejlepší vedlejší herečka v seriálu)
2014 - Anders Landström, Bo Ehrhardt, Hans Rosenfeldt, Henrik Georgsson, Kathrine Windfeld, Morten Arnfred, Nikolaj Scherfig (Nejlepší dánský televizní seriál) (nominace)

Postavy a obsazení
• Sofia Helin -Saga Norén
• Kim Bodnia - Martin Rohde
• Dag Malmberg - Hans Petterson
• Puk Scharbau - Mette Rohde
• Emil Birk Hartmann - August Rohde
• Sarah-Sofie Boussnina - Jeanette
• Magnus Krepper - Stefan Lindberg
• Maria Sundbom - Sonja Lindberg
• Rafael Pettersson    - John   
• Anette Lindbäck - Gry   
• Said Legue - Navid
• Kristian Lima de Faria - Ake

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.řada: 15.listopadu 2014 - 13.prosince 2014
                     2.řada: 5.září 2015 - 3.října 2015
                     3.řada: 16.dubna 2016 - 21.května 2016
                     4.řada: 11.září 2018 - 30.října 2018
Premiéra Dánsko: 1.řada: 28.září 2011 - 23.listopad 2011
                           2.řada: 22.září 2013 - 24,listopad 2013
                           3.řada: 27.září 2015 - 27.listopad 2015
                           4.řada: 1.ledna 2018 - 18.února 2018
Premiéra Švédsko: 1.řada: 21.září 2011 23.listopad 2011
                            2.řada: 22.září 2013 - 24,listopad 2013
                            3.řada: 27.září 2015 - 27.listopad 2015
                            4.řada: 1.ledna 2018 - 18.února 2018
Premiéra Německo: 18.03.2012 ZDF
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Henrik Georgsson (Režie), Rumle Hammerich (Režie), Charlotte Sieling (Režie), Morten Arnfred (Režie), Kathrine Windfeld (Režie), Lisa Siwe (Režie), Bo Ehrhardt (Produkce), Anders Landström (Produkce), Gunnar Carlsson (Produkce), Patrik Andrén (Hudba), Uno Helmersson (Hudba), Johan Söderqvist (Hudba), Carl Sundberg (Kamera), Jorgen Johansson (Kamera), Olof Johnson (Kamera), Lars Reinholdt (Kamera), Ari Willey (Kamera), Patrick Austen (Střih), Sofia Lindgren (Střih), Kristofer Nordin (Střih), Margareta Lagerqvist (Střih), Sebastian Amundsen (Střih), Jeanette Klintberg (Casting), Anders Nygaard (Casting), Mikael Hansson (Casting), Jens Nasland (Casting), Niels Sejer (Scénografie), Soren Gam (Scénografie), Peter De Neergaard (Scénografie), Olle Remaeus (Scénografie), Kerstin Halvorsson (Kostýmy), Hans Rosenfeldt (Scénář), Mans Marlind (Scénář), Björn Stein (Scénář), Morten Dragsted (Scénář), Erik Ahrnbom (Scénář), Sofia Helin (Herec), Rafael Pettersson (Herec), Dag Malmberg (Herec), Sarah Boberg (Herec), Kim Bodnia (Herec), Puk Scharbau (Herec), Lars Simonsen (Herec), Henrik Lundström (Herec), Gabriel Flores Jair (Herec), Emil Birk Hartmann (Herec), Anette Lindbäck (Herec), Said Legue (Herec), Kristina Brändén Whitaker (Herec), Thure Lindhardt (Herec), Elliot Metzdorff (Herec), Vickie Bak Laursen (Herec), Maria Kulle (Herec), Freja Frost Barlach (Herec), Sarah-Sofie Boussnina (Herec), Anton Frost Barlach (Herec), Kristian Lima de Faria (Herec), Julia Ragnarsson (Herec), Johan Hedenberg (Herec), Lotte Andersen (Herec), Olaf Johannessen (Herec), Christian Hillborg (Herec), Magnus Krepper (Herec), Rasmus Hammerich (Herec), Nicolas Bro (Herec), Maria Sundbom (Herec), Magnus Schmitz (Herec), Tova Magnusson-Norling (Herec), Adam Palsson (Herec), Reuben Sallmander (Herec), Louise Peterhoff (Herec), Anna Björk (Herec), Ellen Hillingso (Herec), Yaba Holst (Herec), Sven Ahlström (Herec), Ann Petrén (Herec), Sonja Richter (Herec), Klas Karterud (Herec), Dar Salim (Herec), Fredrik Hiller (Herec), Danica Curcic (Herec), Anton Lundqvist (Herec), Gunnel Fred (Herec), Melinda Kinnaman (Herec), Lil Terselius (Herec), Simon Ahlander (Herec), Ronja Svedmark (Herec), Stephanie León (Herec), Jakob Oftebro (Herec), Claes Bang (Herec), Claes Elfsberg (Herec), Ida Engvoll (Herec), Björn Granath (Herec), Catherine Hansson (Herec), Fredrik Gunnarsson (Herec), Eva Fritjofson (Herec), Victor von Schirach (Herec), Jörgen Thorsson (Herec), Peter Christoffersen (Herec), Marall Nasiri (Herec), Julie Carlsen (Herec), Sofie Stougaard (Herec), Tove Wiréen (Herec), Fanny Ketter (Herec), Carl Martin Norén (Herec), Ole Boisen (Herec), Henning Valin (Herec), Boris Glibusic (Herec), Dietrich Hollinderbäumer (Herec), Iggy Malmborg (Herec), Morten Hauch-Fausboll (Herec), Mia Blihagen (Herec), Miodrag Stojanovic (Herec), Morten Suurballe (Herec), Pia Örjansdotter (Herec), Nina Gyllensköld (Herec), Rasmus Haxen (Herec), Dulfi Al-Jabouri (Herec), Sadi Tekelioglu (Herec), Hadi Ka-Koush (Herec), Maja Herrström (Herec), Josefin Iziamo (Herec), Tuvalisa Rangström (Herec), Milo Randowo (Herec), Melvin Krajnc Randowo (Herec), Sten Erici (Herec), Peter Secher Schmidt (Herec), Kim Sonderholm (Herec), Sita Verma (Herec), Josef Harringer (Herec), Linda Ritzén (Herec), Maj-Britt Mathiesen (Herec), Nils Peder Holm (Herec), Nicolaj Kopernikus (Herec), Lennart R. Svensson (Herec), Lea Maria Hoyer Stensnas (Herec), Toke Grasborg (Herec), Mats Eklund (Herec), Sune Svanekier (Herec), Zeev Sevik Perl (Herec), Thomas Chaanhing (Herec), Helle Jensen (Herec), Jens Bo Jorgensen (Herec), Malin Levanon (Herec), Rasmus Troedsson (Herec), Lotten Roos (Herec), Christian Fiedler (Herec), Raymond Nederström (Herec), Janne Lindqvist (Herec), Stig Engström (Herec), Henrik Petersen (Herec), John Martinus (Herec), Joen Hojerslev (Herec), Frederik Nilsson (Herec), Tony Lundgren (Herec), Peder Holm Johansen (Herec), Ellen Nyman (Herec), Veronica Sinclair (Herec), Clas Göran Söllgard (Herec), Kenneth M. Christensen (Herec), Bo Christer Hjelte (Herec), Jimmy Lindström (Herec), Nanna Nore (Herec), Patrik Karlson (Herec), Emilie Strandberg (Herec), Lars Erik Jansson (Herec), Kevin Dahlskog (Herec), Hanna Johansson (Herec), Dimitris Papadopoulos (Herec), Melinda Persson (Herec), Ella Södergren (Herec), Elisabeth Falk (Herec), Troels Munk (Herec), Malin Morgan (Herec), Christina Schollin (Herec), Malou Reymann (Herec), Pernille Albak Andersen (Herec), Emil Ahlqvist (Herec), Lars B. Pihl (Herec), Claus Damgaard (Herec), Jakob Worm (Herec), Nynne Bojsen (Herec), Mikkel Trier Rygard (Herec), Nima Nabipour (Herec), Signe Mathilde Sorensen (Herec), Vibeke Ankjar (Herec), Birgit Thot Jensen (Herec), Märta Lundin (Herec), Rita Angela (Herec), Eva Melander (Herec)
 
2011/1800/Švédsko, Dánsko, Německo/Krimi, Thriller, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- V 5. epizóde 2. série sleduje Rasmus (Henrik Lundström) výsluch svedkov na počítači v programe VLC Media Player.
- Novinář Daniel Ferbé (Christian Hillborg) pije v pilotu seriálu lahvový Staropramen.
- Jizva, které si všímavější diváci mohou všimnout na tváři Sagy Noren (Sofie Helin), je následek nehody na kole, kterou prodělala ve 24 letech. Musel jí být sešit horní i spodní ret na pravé straně tváře a rána na kořeni nosu. Dále utrpěla několik zlomenin a zranění na paži, po kterém jí zůstaly další jizvy. Po nehodě se předpokládalo, že bude muset skončit se slibně nastartovanou hereckou kariérou, naštěstí plastičtí chirurgové odvedli dobrou práci.
- Po uspěchu seriálu se inhned začalo pracovat na dvou remacích, a to na britsko-francouzském projektu s názvem Tunel(Tunel pod La Manche - spojuje Anglii a Francii) a americký projekt odehrávající se na americko-mexické hranici.
- Auto, ve kterém jezdí Saga Norén (Sofia Helin), je Porsche 911.
 
Odkazy
 

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström, Maria Kulle, Julie Carlsen, Emil Birk Hartmann, Anette Lindbäck, William Legue, Kristina Brändén Whitaker, Lotte Munk, Vickie Bak Laursen, Daniel Adolfsson, Elliot Metzdorff, Mikael Birkkjær, Sarah-Sofie Boussnina, Thomas W. Gabrielsson, Sandra Yi Sencindiver, Julia Ragnarsson, Johan Hedenberg, Freja Frost Barlach, Lotte Andersen, Smilla Bak, Holly Lars Bjarke, Anton Frost Barlach, Kristian Lima de Faria, Olaf Johannessen, Christian Hillborg, Magnus Krepper, Rasmus Hammerich, Nicolas Bro, Maria Sundbom Lörelius, Magnus Schmitz, Tova Magnusson, Adam Pålsson, Reuben Sallmander, Louise Peterhoff, Anna Björk, Ellen Hillingsø, Yaba Holst, Sven Ahlström, Ann Petrén, Sonja Richter, Klas Karterud, Dar Salim, Fredrik Hiller, Danica Curcic, Anton Lundqvist, Gunnel Fred, Melinda Kinnaman, Lil Terselius, Simon Åhlander, Ronja Svedmark, Stephanie León, Jakob Oftebro, Claes Bang, Claes Elfsberg, Ida Engvoll, Björn Granath, Catherine Hansson, Fredrik Gunnarsson, Eva Fritjofson, Victor von Schirach, Jörgen Thorsson, Peter Christoffersen, Marall Nasiri, Sofie Stougaard, Tove Wiréen, Fanny Ketter, Carl Martin Norén, Ole Boisen, Henning Valin, Boris Glibusic, Dietrich Hollinderbäumer, Iggy Malmborg, Morten Hauch-Fausbøll, Mia Blihagen, Miodrag Stojanovic, Morten Suurballe, Pia Örjansdotter, Nina Gyllensköld, Rasmus Haxen, Dulfi Al-Jabouri, Sadi Tekelioglu, Hadi Ka-Koush, Maja Herrström, Josefin Iziamo, Tuvalisa Rangström, Milo Randowo, Melvin Krajnc Randowo, Sten Erici, Peter Secher Schmidt, Kim Sønderholm, Sita Verma, Josef Harringer, Linda Ritzén, Maj-Britt Mathiesen, Nils Peder Holm, Nicolaj Kopernikus, Lennart R. Svensson, Lea Maria Høyer Stensnæs, Toke Græsborg, Mats Eklund, Sune Svanekier, Zeev Sevik Perl, Thomas Chaanhing, Helle Jensen, Jens Bo Jørgensen, Malin Levanon, Rasmus Troedsson, Lotten Roos, Christian Fiedler, Raymond Nederström, Janne Lindqvist, Stig Engström, Henrik Petersen, John Martinus, Joen Højerslev, Frederik Nilsson, Tony Lundgren, Peder Holm Johansen, Ellen Nyman, Veronica Sinclair, Clas Göran Söllgård, Kenneth M. Christensen, Bo Christer Hjelte, Jimmy Lindström, Nanna Nore, Patrik Karlson, Emilie Strandberg, Lars Erik Jansson, Kevin Dahlskog, Hanna Johansson, Dimitris Papadopoulos, Melinda Persson, Ella Södergren, Elisabeth Falk, Troels Munk, Malin Morgan, Christina Schollin, Malou Reymann, Pernille Albæk Andersen, Emil Ahlqvist, Lars Pihl, Claus Damgaard, Jakob Worm, Nynne Bojsen, Mikkel Trier Rygård, Nima Nabipour, Signe Mathilde Sørensen, Vibeke Ankjær, Birgit Thøt Jensen, Märta Lundin, Rita Angela, Eva Melander, Håkan Bengtsson, Klaus Tange, Karin Bertling, Ole Ernst, Marijana Jankovic, Kaya Brüel, Kirsten Olesen, Petrine Agger, Christopher Dane, Lado Hadzic, Stephanie Nguyen, Sanna Persson Halapi, Harald Leander, Anna Azcárate, Frederik Poulsen, Konstantinos Vlastaras, Ole Dupont, Asbjørn Krogh Nissen, Katrine Greis-Rosenthal, Alexander Öhrstrand, Andreas Ahlm, Maria La Cour, Justus Ragnarsson, Linda Elvira, Sara Chaanhing Kennedy, André Andersson, Nike Nylander, Isak Moritz, Michael Moritzen, Julie Wright, Siw Erixon, Mats Blomgren, Magnus Bruun, Eva Westerling, Özlem Saglanmak, Michael Slebsager, Camilla Bendix, Morten Lützhøft, Mads Rømer Brolin-Tani, Christopher Læssø, Peter Hald, Henrik Söderlind, Besir Zeciri, Joakim Gräns, Sandra Stojiljkovic, Katja Holm, Vesta Viola Blomberg Book, Carl Munk Lægaard, Maria Arnadottir, Henrik Larsen, Robert Reinhold, Anders Blentare, Tom Ahlsell, Michael Brostrup, Karin Lithman, Josephine Højbjerg, Per Lasson, Christine Albeck Børge, Magnus Skog, Andras Sunyi, Demis Tzivis, Kristian Fjord, Morten L. Olsen, Stefan Marling, Malte Joe Frid-Nielsen, Gunilla Vestin Wallin, Bo G. Andersson, Rebecca Nordén, Anders Hove, Signe Dahlkvist, Thomas Magnussen, Rushy Rashid Højbjerg, Carlos E. Campos, Åsa Widéen, Tina Gylling Mortensen, Camilla Marienhof, Karen Helene Haugaard, Bodil Lassen, Josephine Raahauge, Peter Hallin, Tim Rosell, Fredrik Dolk, Sven Ole Schmidt, Biljana Stojkoska, Maria Winther Nørgaard, Lene Axelsen, Sven Strömersten Holm, Nick Lorentzen, Ditte Lill Mortensen, Søren Rytter, Tine Götzsche, Anders Holmberg, Olle Palm, Caspar Phillipson, Adam Brix, David Barrera, Anne Hauger, Christoffer Svane, Kenneth Carmohn, Robert Follin, Mikhail Belinson, Niels Anders Thorn, Regitze Estrup, Anders Mossling, Lars Ranthe, Erik Enge, Lisa Linnertorp, Jesper Hyldegaard, Elliott Crosset Hove, Lena Strömdahl, Leonard Terfelt, Michalis Koutsogiannakis, Michael Asmussen, Nicolai Dahl Hamilton, Johannes Bah Kuhnke, Jakob Fahlstedt, Charlotte Fich, Sergej Merkusjev, Patricia Schumann, Fanny Leander Bornedal, Iris Mealor Olsen, Linda Kunze, Alexander Behrang Keshtkar, Anders Nyborg, Kenneth Milldoff, Kola Krauze, Jimmy Sjökvist, Brian Hjulmann, Peter Damm-Ottesen, Tine Gotthelf, Anna Tulestedt, Ina-Miriam Rosenbaum, Amelia Høy, Sara-Marie Maltha, Selma Modéer Wiking, Mogens Holm, Paw Henriksen, Austa Lea Gohr Jespersen, Stine Prætorius, Michael Gade Thomsen, Viktor Melnikov, Dorte Højsted, Susanna Santrac, Ann Hjort, Pontus T. Pagler, Stina Nordberg, Isidor Torkar, Anna Rothlin, Sargun Oshana, Lukas Toya, Johan Hwatz, Erik Borgeke, Cornelius Löfmark Ekström, Jenny Lampa, Manmeet Singh, Wahid Sui Mahmoud, Elisabeth von Rosen, Karsten Jansfort, Johannes Lindkvist, Maria Esther Lemvigh