Mandragora / Mandragora (1997/130/Česko/Thriller, Drama, Psychologický) 68%

23.10.2023 14:48
JEDNOU VĚTOU
„Svět dětské prostituce, násilí a drog, kousek od Vašeho domu."

OBSAH
Psychologický snímek, jehož námětem je chlapecká prostituce. Patnáctiletý Marek opouští svého autoritativního otce a vlakem se vydává do Prahy. Krátce po příjezdu se ho ujímá zkušený pasák, díky němuž naivní mladík proniká do nového prostředí a záhy se stává prostitutem. I když prožívá chvilkové opojení z peněz a blahobytu, nakonec se ponížený a zoufalý uchyluje k drogám.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zajímalo by mě, kde se dají sehnat prachy na natočení tak "nepěkného" filmu...ke konci už je to mírně rozvleklé, i když scény z natáčení pornofilmu jsou brilantní ("Ty budeš poučovat starýho filmaře?"), v samotném závěru na záchodcích už tvůrci moc tlačí na pilu...celkově solidní, i když podruhé to už asi nedám... (choze) 3*

Rváčův deník po česku, jen s tím rozdílem, že kvalitativně je Mandragora o dvě třídy níž. Z psychologického hlediska to funguje a náhled do podsvětí teploušovců a feťáků taktéž vyvolává patřičné zhnusení, nicméně všechny aspekty včetně herců, scénáře i režie působí dosti amatérsky a zejména mládenec Davídek Šveců. Hammerschmid složil však zajímavou kompozici, díky které film v některých pasážích z toho amatérismu vybočuje, avšak na lepší hodnocení to nestačí. 65% (Rocky62) 3*

Tento snímek se mi svým silným sdělením a nahlédnutím do velmi temného světa pražského porno průmyslu zaryl tak silně pod kůži, že jsem dovedl kroutit hlavou nad toporným herectvím a celkovým béčkovým kabátem asi do okamžiku, než v úvodních minutách znesvětil zadek hlavního hrdiny během jeho spánku první zákazník. Od té doby jsem byl světem, který mi představil tento snímek zcela konsternován a užasle jsem sledoval, kterak každá další minuta žene hlavního hrdinu do propasti, ze které zcela jistě nemůže existovat návratu. Zcela nerozumím tomu zdejšímu plakání nad špatným scénářem či hudbou. Jakmile jsem se naladil na notu snímku, tak mi obě tyto věci přišly velmi dobré. Snad jen s těmi hereckými výkony to hodně oscilovalo, byla to kombinace výkonů luxusních (Kostas Zerdaloglu, David Švec, ten jejich smažka kámoš, kterého zaručeně vytáhli z branže, protože takhle věrohodně to zkrátka nikdo zahrát nemohl) s výkony otřesnými, mezi které si bohužel troufnu zařadit třeba hned hlavního hrdinu. V tomhle případě nad tím ovšem musím přimhouřit oči, neboť jsem byl přes 2 hodiny zcela pohlcen tím temným a depresivním světem, který se povedlo tvůrcům vybudovat  tou nesmírně tísnivou atmosférou. [95 %] (Frajer42) 5*

VELKÁ RECENZE
Málokterý český film vás nakazí tak mocnou depresí už jen tak nevinnou úvodní scénou, jakou je rozbití výlohy a krádež v ní se nacházejícího zboží. Ten zpomalený záběr a ponurý chór celkem jasně napovídá, v jakém duchu se film ponese. Ostatně, přerod nevinného dítěte v otrlého, zfetovaného prostituta se asi příliš zvesela točit nedá.
Ačkoli patnáctiletý Marek (Miroslav Čáslavka) zase tak nevinné dítě není. Z rodného Přerova utekl před ráznějším otcem, který si dovolil po něm vyžadovat školní docházku a na začátku filmu, tedy na Hlavním nádraží, jej zastihneme v kradené bundě. Během bezcílného potloukání se po Praze narazí na slizkého pasáka Honzu a s vidinou snadného výdělku se celkem rychle dostane do oboru. Poté, co se skamarádí s kolegou prostitutem Davidem, se rozhodne využít své profese ke zbohatnutí a zařazení do lepší společnosti. Kdo ví, proč si myslí, že zrovna jemu se to podaří a neskončí jako ty trosky, co se povalují na „hlaváku“ s kruhy pod očima a rukou plnou vpichů. Každopádně se mýlí.
Co film charakterizuje asi nejvíc, je atmosféra devadesátých let. To prostředí, plné zlatých řetízků, špatného oblékání a ještě horších účesů a vidina snadných peněz je neskutečně působivé a dokonale k němu sedí negativní vykreslení Wiktora Grodeckého. Pochopitelně se nabízí otázka, co může polský režisér vědět o pražském podsvětí (respektive jeho části). Pravdou je, že Grodecki už pár dokumentů o dětské prostituci v Praze natočil, čili jisté povědomí má. I když mi přijde zvláštní, že by se každé restaurační zařízení v Praze hemžilo dětskými prostituty. Ovšem Mandragora na první pohled není dokument, což mu umožnilo jednak volnost ve vyprávění, jednak patřičné vykreslení postav. Volnost vyprávění na se po cestě na úrodnou půdu kamsi ztratila, příběh je jednoduchý, předvídatelný, přímočarý. Přesně podle jednoduché šablony „chlapec uteče do Prahy, dostane se do pofidérní společnosti, krátce se z toho pokouší dostat a nakonec stejně skončí na dně.“ Nic víc od příběhu nečekejte. Co se týče vykreslení postav, to je podobně jednoduché. Kromě otce hlavního hrdiny zde nepotkáte jedinou sympatickou postavu.
Kdokoli, kdo není prostitut (což jsou namyšlení spratci bez smyslu pro morálku) soutěží s ostatními postavami, kdo nakape víc slizu. Grodecki nakonec u dokumentu přeci jen svým způsobem zůstal, protože film obsahuje pouze načerpané zkušenosti. V podstatě jediné, co využívá u hraného filmu, je atmosféra a neustálé ponoření do šera, popřípadě tmy, a vzhled postav. Kritérium výběru herců (většinou naprosto neznámých) byl pravděpodobně nesympatický vzhled. To se docela podepsalo na herecké stránce, protože zvolení herci evidentně nejsou zvyklí odříkávat určité věty. Film splňuje určitý účel – naplnit diváka pocitem maximální beznaděje a pocitem hnusu. Ne homosexuálními erotickými scénami s odpornými lidmi, takové scény jsou zde jen dvě. Ale spíš prostředím a hlavně postavami. Marek a David by se dali chápat jako oběti, ale jejich pád je hlavně v tom, že jim šlapání nevadí. Grodecki vypráví příběh o poklesu morálky, a v podstatě tím poukazuje na vidinu snadných peněz, typickou pro devadesátá léta. A taky na to, jak moc se tahle vidina vyplnila. Hlavní postavy jsou ochotné udělat pro peníze všechno (scéna natáčení porna je nezapomenutelná), protože mají velké plány, ale stejně končí na dně, mezi ostatními feťáky, kteří se rozvalují na Hlavním nádraží.  I když se film snaží být maximálně depresivní, přeci jen diváka utěšuje vědomí, že hlavní (celkem nesympatický) hrdina není nevinná oběť, protože má celou dobu na vybranou, čili pro cynického diváka je snímek ideální.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.10.1997
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.9.1998 (VHS) Centrum českého videa
Poprvé na VHS: 1.11.1998 Centrum českého videa
Poprvé na DVD: 1.9.2009 DVD Edice
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 348 318
Návštěvnost v ČR 60 077
 
Tvůrci a herci
Wiktor Grodecki (Režie), Jaroslav Staněk (Produkce), Petr Hlinovský (Produkce), Miroslav Steinbach (Produkce), Wolfgang Hammerschmid (Hudba), Vladimír Holomek (Kamera), Wiktor Grodecki (Střih), Martin Kurel (Scénografie), Simona Zapletalová (Kostýmy), Pavel Forejt (Zvuk), Jiří Farkaš (Masky), Wiktor Grodecki (Scénář), David Švec (Scénář), Miroslav Čáslavka (Herec), David Švec (Herec), Pavel Skřípal (Herec), Kostas Zerdaloglu (Herec), Jiří Kodeš (Herec), Jitka Smutná (Herec), Břetislav Farský (Herec), Jiří Kaftan (Herec), Karel Polišenský (Herec), Pavel Kočí (Herec), Eva Decastelo (Herec), Richard Toth (Herec), Michaela Flenerová (Herec), Patrik Staněk (Herec)
 
1997/130/Česko/Thriller, Drama, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se i v bývalém Eurobaru v Ústí nad Labem, který byl svého času místem pro setkání gayů a lesbiček.
- David Švec byl do filmu vybrán z důvodu jeho zkušeností s drogami.
 
Odkazy