Mandragora / Mandragora (1997/130/Česko/Thriller, Drama, Psychologický) 68%

23.10.2023 14:48
JEDNOU VĚTOU
„Svět dětské prostituce, násilí a drog, kousek od Vašeho domu."

OBSAH
Psychologický snímek, jehož námětem je chlapecká prostituce. Patnáctiletý Marek opouští svého autoritativního otce a vlakem se vydává do Prahy. Krátce po příjezdu se ho ujímá zkušený pasák, díky němuž naivní mladík proniká do nového prostředí a záhy se stává prostitutem. I když prožívá chvilkové opojení z peněz a blahobytu, nakonec se ponížený a zoufalý uchyluje k drogám.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zajímalo by mě, kde se dají sehnat prachy na natočení tak "nepěkného" filmu...ke konci už je to mírně rozvleklé, i když scény z natáčení pornofilmu jsou brilantní ("Ty budeš poučovat starýho filmaře?"), v samotném závěru na záchodcích už tvůrci moc tlačí na pilu...celkově solidní, i když podruhé to už asi nedám... (choze) 3*

Rváčův deník po česku, jen s tím rozdílem, že kvalitativně je Mandragora o dvě třídy níž. Z psychologického hlediska to funguje a náhled do podsvětí teploušovců a feťáků taktéž vyvolává patřičné zhnusení, nicméně všechny aspekty včetně herců, scénáře i režie působí dosti amatérsky a zejména mládenec Davídek Šveců. Hammerschmid složil však zajímavou kompozici, díky které film v některých pasážích z toho amatérismu vybočuje, avšak na lepší hodnocení to nestačí. 65% (Rocky62) 3*

Tento snímek se mi svým silným sdělením a nahlédnutím do velmi temného světa pražského porno průmyslu zaryl tak silně pod kůži, že jsem dovedl kroutit hlavou nad toporným herectvím a celkovým béčkovým kabátem asi do okamžiku, než v úvodních minutách znesvětil zadek hlavního hrdiny během jeho spánku první zákazník. Od té doby jsem byl světem, který mi představil tento snímek zcela konsternován a užasle jsem sledoval, kterak každá další minuta žene hlavního hrdinu do propasti, ze které zcela jistě nemůže existovat návratu. Zcela nerozumím tomu zdejšímu plakání nad špatným scénářem či hudbou. Jakmile jsem se naladil na notu snímku, tak mi obě tyto věci přišly velmi dobré. Snad jen s těmi hereckými výkony to hodně oscilovalo, byla to kombinace výkonů luxusních (Kostas Zerdaloglu, David Švec, ten jejich smažka kámoš, kterého zaručeně vytáhli z branže, protože takhle věrohodně to zkrátka nikdo zahrát nemohl) s výkony otřesnými, mezi které si bohužel troufnu zařadit třeba hned hlavního hrdinu. V tomhle případě nad tím ovšem musím přimhouřit oči, neboť jsem byl přes 2 hodiny zcela pohlcen tím temným a depresivním světem, který se povedlo tvůrcům vybudovat  tou nesmírně tísnivou atmosférou. [95 %] (Frajer42) 5*

VELKÁ RECENZE
Málokterý český film vás nakazí tak mocnou depresí už jen tak nevinnou úvodní scénou, jakou je rozbití výlohy a krádež v ní se nacházejícího zboží. Ten zpomalený záběr a ponurý chór celkem jasně napovídá, v jakém duchu se film ponese. Ostatně, přerod nevinného dítěte v otrlého, zfetovaného prostituta se asi příliš zvesela točit nedá.
Ačkoli patnáctiletý Marek (Miroslav Čáslavka) zase tak nevinné dítě není. Z rodného Přerova utekl před ráznějším otcem, který si dovolil po něm vyžadovat školní docházku a na začátku filmu, tedy na Hlavním nádraží, jej zastihneme v kradené bundě. Během bezcílného potloukání se po Praze narazí na slizkého pasáka Honzu a s vidinou snadného výdělku se celkem rychle dostane do oboru. Poté, co se skamarádí s kolegou prostitutem Davidem, se rozhodne využít své profese ke zbohatnutí a zařazení do lepší společnosti. Kdo ví, proč si myslí, že zrovna jemu se to podaří a neskončí jako ty trosky, co se povalují na „hlaváku“ s kruhy pod očima a rukou plnou vpichů. Každopádně se mýlí.
Co film charakterizuje asi nejvíc, je atmosféra devadesátých let. To prostředí, plné zlatých řetízků, špatného oblékání a ještě horších účesů a vidina snadných peněz je neskutečně působivé a dokonale k němu sedí negativní vykreslení Wiktora Grodeckého. Pochopitelně se nabízí otázka, co může polský režisér vědět o pražském podsvětí (respektive jeho části). Pravdou je, že Grodecki už pár dokumentů o dětské prostituci v Praze natočil, čili jisté povědomí má. I když mi přijde zvláštní, že by se každé restaurační zařízení v Praze hemžilo dětskými prostituty. Ovšem Mandragora na první pohled není dokument, což mu umožnilo jednak volnost ve vyprávění, jednak patřičné vykreslení postav. Volnost vyprávění na se po cestě na úrodnou půdu kamsi ztratila, příběh je jednoduchý, předvídatelný, přímočarý. Přesně podle jednoduché šablony „chlapec uteče do Prahy, dostane se do pofidérní společnosti, krátce se z toho pokouší dostat a nakonec stejně skončí na dně.“ Nic víc od příběhu nečekejte. Co se týče vykreslení postav, to je podobně jednoduché. Kromě otce hlavního hrdiny zde nepotkáte jedinou sympatickou postavu.
Kdokoli, kdo není prostitut (což jsou namyšlení spratci bez smyslu pro morálku) soutěží s ostatními postavami, kdo nakape víc slizu. Grodecki nakonec u dokumentu přeci jen svým způsobem zůstal, protože film obsahuje pouze načerpané zkušenosti. V podstatě jediné, co využívá u hraného filmu, je atmosféra a neustálé ponoření do šera, popřípadě tmy, a vzhled postav. Kritérium výběru herců (většinou naprosto neznámých) byl pravděpodobně nesympatický vzhled. To se docela podepsalo na herecké stránce, protože zvolení herci evidentně nejsou zvyklí odříkávat určité věty. Film splňuje určitý účel – naplnit diváka pocitem maximální beznaděje a pocitem hnusu. Ne homosexuálními erotickými scénami s odpornými lidmi, takové scény jsou zde jen dvě. Ale spíš prostředím a hlavně postavami. Marek a David by se dali chápat jako oběti, ale jejich pád je hlavně v tom, že jim šlapání nevadí. Grodecki vypráví příběh o poklesu morálky, a v podstatě tím poukazuje na vidinu snadných peněz, typickou pro devadesátá léta. A taky na to, jak moc se tahle vidina vyplnila. Hlavní postavy jsou ochotné udělat pro peníze všechno (scéna natáčení porna je nezapomenutelná), protože mají velké plány, ale stejně končí na dně, mezi ostatními feťáky, kteří se rozvalují na Hlavním nádraží.  I když se film snaží být maximálně depresivní, přeci jen diváka utěšuje vědomí, že hlavní (celkem nesympatický) hrdina není nevinná oběť, protože má celou dobu na vybranou, čili pro cynického diváka je snímek ideální.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Film vypráví příběh patnáctiletého Marka, který utekl od přísného otce z Přerova do hlavního města Prahy. V nádražní herně natrefí na protřelého pasáka Honzu, který ho přivede ke gay prostituci. Hned první noc končí v bytě bohatého, slizce vylíčeného gaye Franty a nedobrovolně zažívá svůj první "kšeft". Přátelství posléze nachází u šestnáctiletého kolegy Davida, který je prostitutem v Praze již rok a s nímž společně okradou spícího německého klienta. Pasák Honza je po pronásledování kluků zatčen policií a dvojice si dál sama vydělává na živobytí krádežemi a prostitucí.
Zkouší pást desítku mladších kluků, které odkoupí od svérázného pasáka Saši a kteří by měli „šlapat“ za ně. Jenže kšefty se nehýbou a kluci jsou z hotelu Delta vystěhováni. Na své cestě potkávají dalšího bohatého, ale šíleného klienta, který málem Marka zabije, další prostituty jako Libor, nebo amerického klienta Rudyho, kterého za pomoci alkoholu uspí a okradou o dolary a cennosti.
Kluci odjíždí do Ústí nad Labem za Davidovým otcem, kterému chce David popřát k narozeninám, místo zazvonění se ale na chodbě paneláku psychicky sesype a s otcem se nesetká. Pokračují v pití na místní diskotéce, kde na sebe upoutají pozornost místních postarších štamgastů svým okázalým vystupováním. Na toaletě jsou napadeni, čemuž nezabrání ani Lucie, bývalá Davidova přítelkyně, která je také v baru.
Ráno se pokusí oloupit stařenku na hřbitově, jelikož nemají už žádné peníze a vrací se zpátky do Prahy. Zde je hledá policie, propuštěný Honza i rozzlobený Saša, kterému není po chuti, že prchli s lupem po Rudym, který si nárokoval.
Do podniku, kde se prostituti schází je již nepustí, o chvíli později jsou zbiti Sašovými kluky. Dostávají se opět k Honzovi, v žalostném stavu na hlavním nádraží vybírají z košů zbytky cigaret a žádný z klientů je již nechce. Do toho vstupuje Libor, který se vrátil ze Španělska, Davida odvádí stranou a dává mu drogy.
Setkání s Liborem je přivede za Krysou, dalším pasákem, který ve vlastním bytě točí porno pro německou společnost v bytě na Žižkově, kde se volně pohybují děti a manželka a vše se odehrává v jejich přítomnosti.. Nabízí klukům pervitin a přinutí je k nechráněnému análnímu styku. David se nechtěně znovu setká s Američanem Rudym a schytá bolestivou odplatu za krádež. Je zatčen policií a Marek zůstává sám. Vrací se k Liborovi a žádá ho, aby mu prodal dávku pervitinu. Libor mu vyhoví.
Od Libora se také dozví, že vězeňští doktoři zjistili, že David je HIV pozitivní. V ten okamžik si Marek vzpomene, co se stalo u Krysy a je mu jasné, že je i on HIV pozitivní. Výrobce drog a porna Krysu udá na policii a po proběhlé razii, kdy policisté najdou jak samotného Krysu, který se chtěl při zásahu předávkovat pervitinem, tak i skupinu kluků, kteří zrovna natáčeli s Krysou porno. Marek na chodbě vyloupí Krysovu drogovou skrýš, kterou sebere a uteče.
Do Prahy se vydal hledat i zoufalý Markův otec, který po neúspěšném policejním vyšetřování pátrá sám a dostane se až do klubu, kde fyzicky konfrontuje Sašu, který mu nabízí jiného chlapce jménem Marek.
Marek s balíkem plným drog utíká na hlavní nádraží, kde si v kabince na toaletě připravuje dávku heroinu. Dostává halucinace a na toaletě se nožem podřeže. Mezitím na hlavní nádraží přichází Markův otec, jde na toaletu. Mezi Markem a otcem jsou jen zavřené dveře. Jenže v tu dobu je už Marek v kaluži krve a bez známek života a otec o něm neví. Ten odjíždí zoufalý z Prahy zpět do Přerova.

Postavy a obsazení
• Miroslav Čáslavka - Marek
• David Švec - David
• Pavel Skřípal - Honza
• Kostas Zerdaloglu - Krysa
• Jiří Kodeš - otec
• Karel Polišenský - Saša
• Jitka Smutná - Krysova žena
• Pavel Kočí - Rudy

Ocenění
Mezinárodní filmový festival Palm Springs
1998 - Cena diváků

Mezinárodní filmový festival Setúbal
1998 - David Švec (Cena za herecký výkon)

Ženevský filmový festival
1997 - Jaroslav Staněk (Cena diváků Swisscom)
1997 - Miroslav Čáslavka (Cena města Ženevy)
1997 - Miroslav Čáslavka (Cena pro nejlepší hereckou naději)
1997 - Miroslav Čáslavka (Cena poroty mezinárodní kritiky)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.10.1997
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.9.1998 (VHS) Centrum českého videa
Poprvé na VHS: 1.11.1998 Centrum českého videa
Poprvé na DVD: 1.9.2009 DVD Edice
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 348 318
Návštěvnost v ČR 60 077
 
Tvůrci a herci
Wiktor Grodecki (Režie), Jaroslav Staněk (Produkce), Petr Hlinovský (Produkce), Miroslav Steinbach (Produkce), Wolfgang Hammerschmid (Hudba), Vladimír Holomek (Kamera), Wiktor Grodecki (Střih), Martin Kurel (Scénografie), Simona Zapletalová (Kostýmy), Pavel Forejt (Zvuk), Jiří Farkaš (Masky), Wiktor Grodecki (Scénář), David Švec (Scénář), Miroslav Čáslavka (Herec), David Švec (Herec), Pavel Skřípal (Herec), Kostas Zerdaloglu (Herec), Jiří Kodeš (Herec), Jitka Smutná (Herec), Břetislav Farský (Herec), Jiří Kaftan (Herec), Karel Polišenský (Herec), Pavel Kočí (Herec), Eva Decastelo (Herec), Richard Toth (Herec), Michaela Flenerová (Herec), Patrik Staněk (Herec)
 
1997/130/Česko/Thriller, Drama, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se i v bývalém Eurobaru v Ústí nad Labem, který byl svého času místem pro setkání gayů a lesbiček.
- David Švec byl do filmu vybrán z důvodu jeho zkušeností s drogami.
 
Odkazy